Volná diskuze

Aegnor
6.9.2017 20:22
RPG pro mladší děti
Asi bych potřeboval poradit. Obrátil se na mě známý, že shání nějaký vhodný systém pro cca osmileté děti. Co byste doporučili?
Autorská citace #1
6.9.2017 20:38 - ShadoWWW
Uznávané RPGčko pro mladší děti je Hero Kids (či celý bundle tady), což je zjednodušená verze DnD, speciálně upravená pro děti. Blbý je, že je to v angličtině, takže by to ten rodič musel předžvýkat a nějakou formou dítěti přeformulovat do češtiny.

Otázka je, jestli pár let nepočkat a nezahrát si s nimi potom DnD nebo Fate (nebo JaD ;-)). Mé dceři je 7 a hráli jsme letos Starter Set 5E a chápala hru v pohodě. Jen bitvy jsme nehráli na herním plánu, ale čistě popisně přes ToM. Chápáním je ale dcera dopředu oproti svým vrstevníkům.
Autorská citace #2
6.9.2017 23:34 - Šaman
Osobně jsem nezkoušel, ale prý se povedená Myší hlídka. Problém ale je, že je asi taky jen v anličtině: Mouse guard

Pokud jde jen o systém, nebál bych se zjednodušeného FATE. (Nemyslím přímo zrychlenou edici, protože s "přístupy" má dost lidí problém. Ale místo kupy dovedností lze používat třeba vlastnosti, nebo povolání.)
Autorská citace #3
6.9.2017 23:39 - sirien
h-h-h. Ten Burning Wheel základ s tou tabulkou akcí a tak je fakt pro děti... ehm. (Většina příčetných hráčů hraje Mouse Guard ve Fate) (každopádně Kantůrek ho "brzo" přeloží do češtiny ofiko, takže to en only je jen dočasný stav - viz místní diskuse o MG)

Shadows jsou přímo dělané pro děti, mimochodem. Až na to, že jsou kapku stručné a je tam v reálu co vím trochu problém s tím přimět děti aby poctivě hrály ten stín na sebe a nesnažily se ho strhnout na ostatní.
Autorská citace #4
7.9.2017 11:26 - Crushir
Kdysi vyšlo RPG ze Středozemě Pán prstenů dobrodružná hra (angl. Lord of the rings Adventuring games) a k tomu dvě dobrodružství. Pro děti za mě dobrý protože jsem to s dětima v oddíle hrával a moc je to bavilo. Snad se to dá ještě sehnat. Jinak na netu sem narazil na trochu složitější verzi MEAG (Middle-earth adventuring game) https://sites.google.com/site/ambarquenta/home/the-offical-games/meag a za mě dobrý chcem to teď s partou zahrát na odlehčení z jednoduchých pravidel a soustředit se jen na hru.
Autorská citace #5
7.9.2017 15:06 - idol02
Možno Vás to bude zaujímať. Vytvárame hru pre deti od 6 rokov. Zatiaľ pracujeme na postavách. Zaujímavosťou budú poklady, ktoré budú môcť hrdinovia nachádzať po svete. Každý poklad má svoje pozitívne aj negatívne vlastnosti. Napríklad čarovná lampa - džin v ňom ukrytý dokáže odstrániť každého protivníka, no za to si bude žiadať jednu úroveň postavy, ktorá lampu vlastní. Inak, celá hra bude zjednodušená, upravená na spôsob Hero Kids.
Autorská citace #6
7.9.2017 16:07 - Šaman
A propo, nedávno jsem přemýšlel o RPG pro děti a došel jsem k Rychlé Rotě a zjednodušenému FATE.

RR má dostatečně různorodé postavy (narozdíl třeba od tři stejných kačeřích synovců), všechny jsou dostatečně akční a kompetentní a setting je dětem velmi blízký (víceméně reálný svět s kapkou fantasy a žánr dobrodružná detektivka).

Jako druhá varianta byl kreslený Willy Fog a Cesta kolem světa za 80 dní. (Tam je nevýhoda, že je to kronika/tažení). Takže jsou potřeba všechny postavy, což často znamená, že jsou nutní všichni hráči.
RR je epizodní seriál, takže klidně jedna postava může být třeba na návštěvě u myší tetičky a v některém příběhu chybět.
Autorská citace #7
7.9.2017 16:43 - -Sniper-
Btw, starý dračák. Popravdě to byla si můj největší oběv když jsem spoluvedl kroužek v DDM, že pro kluky věku 8-12 dračák funguje nadmíru dobře a mnoho věcí co jsme do té doby nechápal či neměl na něm rád najednou začínalo fungovat.

Na GC teď sjem si zkusil vést Tails of Equestria a docela to fungovalo. Nevýhoda je angličtina, ale pokud dané téma hráče baví a mají nakoukané poníky, tak to je velmi chtlavé.
Autorská citace #8
7.9.2017 16:47 - Shako
Šaman píše:
Osobně jsem nezkoušel, ale prý se povedená Myší hlídka. Problém ale je, že je asi taky jen v anličtině: Mouse guard


Myšáci rpg budou v češtině během podzimu (doufejme).

sirien píše:
h-h-h. Ten Burning Wheel základ s tou tabulkou akcí a tak je fakt pro děti... ehm. (Většina příčetných hráčů hraje Mouse Guard ve Fate)


Zase to tak nedramatizuj. Většina hráčů to hraje v originále... jen ti, co jsou líní studovat nebo shánět ofiko pravidla to hrajou na Fatu... Nezaměňoval bych příčinu "je to standalone systém" za "pravidla nebyla k sehnání", výsledek je "část hráčů to hraje ve Fatu".


Myšáci a děti:

Myšáci jsou použitelní zhruba jako cokoliv jiného, ale je to rpg a má to pravidla. Od toho bych začal, zda vlastně s dětmi chce někdo hrát s nějakými extra pravidly a nemá to být spíš vyprávění a kdyžtak nějaký improvizovaný hod - zcela v režii GM. Tady to imho záleží obrovsky na dětech a nedá se to nijak zobecnit. Naopak se to imho dá dobře otestovat na deskovce.

K samotné Myší hlídce. Má to přátelský svět, který je v příručce hodně široce popsaný. Ale není to primárně příběh pro děti (ale není problém hrát pohádkovější zápletky a nedělat takové zvraty jako dělá Peterson ve svých komixech - na pohádku relativně častá smrt hlavních hrdinů). Pravidla tam jsou. Hlavní mechanika je pool D6. Nejsou tam povolání, jede to na dovednostech, které může umět každý a je jich fakt hodně. Je tam spousta pravidel, které bych s klidem označil jako "pro pokročilé", bohužel tam narozdíl od BW není žádná část "pro začátečníky". Typicky pro pokročilé (a tudíž není nutné je hrát) je ten rozšířený konflikt, který zmiňuje Sirien. Pak třeba vše, co se točí okolo Fate/Persona bodů (spend nature atp.). A všechno, co podporuje kampaň - zvyšování dovedností, "zimní dobrodružství"...

Moje několikaleté zkušenosti, včetně OG (zhruba 25 různých hráčů) říkají, že není problém to hrát "lite" verzi. Drtivá většina hráčů to spíš ocení, protože chtějí svět a příběh, nikoliv pravidla... čest vyjímkám jako je Captain, který má načtené původní BW (což byl 1, slovy jeden hráč*). Možná to jednou sepíšu, kdyby o to byl zájem.

* EDIT: Ok, ještě počítám, že to někdy budu hrát se Šrotym, tak to bude druhý hráč... drtivá většina hráčů spíš netuší, že nějaké pravidla BW existují, natož že to z nich vychází.
Autorská citace #9
7.9.2017 16:52 - Gurney
Jestli to má být easy, v češtině, dobře sehnatelné a zdarma, tak ideálně Quentinovu Věc.
Autorská citace #10
7.9.2017 17:26 - efram
Já dělám hru se skupinou dvou dospělých a tří dětí (8,8,11). Hrajeme pod 5e podle místního překladu. Bylo potřeba s nimi postavu "naházet" a vysvětlit mechanismy. Po několik hrách se orientují víc než dobře. Samozřejmě člověk nemůže chtít tu technickou znalost pravidel jako po dospělých. Nicméně hra teď jde plynule a svižně. Jsou citlivější na tempo, zejména ty mladší. Ale jejich fantasie je úžasná......

Šel bych tedy rovnou do 5e.... nebál bych se toho.
Autorská citace #11
7.9.2017 22:37 - Log 1=0
-sniper-: Nechtěl bys to rozepsat v místním vláknu o DrD? Docela by mne to zajímalo.
Autorská citace #12
7.9.2017 22:43 - Skaven
Měl jsem ambice dělat hru pro děti, ale spíše pro mladší, od 4 let. Mám nějaké rozdělané drafty, inspiraci, ale trochu jsem ztroskotal na časové investici. U všech dostupných systémů (třeba Hero kids) mi vadila jedna věc - boj a smrt hrdinů. Tomu jsem se u her pro malé děti chtěl vyhnout.

Pro starší děti by mohlo být fajn Kouzlem a mečem. To jsme tstovali se skauty okolo 9-13 let a neprosto bez problému. Chystám teď druhou edici té hry, ale opět - kvůli časovému vytížení a intenzivní prácei na Jeskyních to vidím zase na přesrok...
Autorská citace #13
7.9.2017 23:11 - Gurney
Skaven píše:
U všech dostupných systémů (třeba Hero kids) mi vadila jedna věc - boj a smrt hrdinů. Tomu jsem se u her pro malé děti chtěl vyhnout.

Pokud je to jediný problém, tak stačí zaměnit smrt za vyřazení. U mnoha her je to konec konců základní nastavení.
Autorská citace #14
8.9.2017 08:02 - idol02
V hre pre deti, ktorú vytvárame je prípadná smrť postáv riešená nasledovne - Postava, keď stratí posledný život, upadá do bezvedomia (omdlie). Ostatné postavy ho môžu vyliečiť - vrátiť život. Ak náhodou počas boja stratia životy všetky postavy (a boj vyhrajú súperi), prichádza elf Khumaar (deus ex machina), ktorý každého oživí, prípadne pomôže v ďalšom boji.
Autorská citace #15
8.9.2017 09:29 - Skaven
Možná jsem se špatně vyjádřil, neslo mi o smrt jako takovou, ale o přítomnost násilí v hře.
Autorská citace #16
8.9.2017 16:02 - idol02
Prítomnosť násilia - nad tým som tiež uvažoval - a neviem, čo s tým
Autorská citace #17
8.9.2017 16:48 - sirien
...chjo. Já nechci bejt zlej, ale tyhle pokusy o design věcí bez vhledu do designu...


Pokud chcete RPG pro děti které bude nějak následovat rodičovskou potřebu vyprávět dětem nenásilné věci a tak, tak základní fail je vůbec vycházet z RPGček, která se zaměřují na akční žánry. V momentě kdy tam máte nějaké pitomé hit pointy a hody na útok, tak ste někde, kde ste v základu vůbec bejt nechtěli. Nějaké řešení hodů na smrt nebo že by nastalo vyřazení místo smrti - #srsly?

...což je celé opět na téma - bez urážky - hráč dračáku má dojem, že má na to designovat vlastní RPGčko, protože 50x četl dračák, jednou hrál GURPS a četl něco o Shadowrunu a hraje už 10 let a vymyslel 50 novejch lektvarů a kouzel a 150 novejch nestvůr, tak přece ví, co dělá, ne?
Autorská citace #18
8.9.2017 16:52 - sirien
ADD: aby byl můj sarkasmus zjevný: ne, neví, co dělá.


Dokážete si představit Robina D. Lawse jak designuje hru pro malé děti a začne úvahou: tak bude to mít jen nějaké jednoduché mechaniky a nízká čísla jako hod 1d6 a tak 10 hitpointů? Ne, fakt jako ne.

Jeho úvaha by začala (nejspíš, přinejmenším) někde u "ok, takže jak vlastně má vypadat ta hra? Jaké příběhy má vyprávět a jaké scény má obsahovat a jaké konflikty v ní mají být a jaká řešení konfliktů chci aby ta hra generovala? Možná bych měl zkouknout pár pohádek které chci použít jako vzor a udělat si poznámky o tom, jak jsou strukturované..."


A vůbec - Jaktože se už tolik let neustále bavíme o tom samym aniž bysme se zjevně kamkoliv posunuli?
Autorská citace #19
8.9.2017 17:09 - LokiB
sirien: páč je o dost snazší ukázat druhým, že to dělají špatně, než něco přímo kvalitně udělat.
to není kritika, to je konstatování důvodu a odpověď na tvou otázku v posedním odstavci.

A v neposlední řadě - odpověď na ty "špatné otázky" je prostě pro naprostou většinu lidí (protože to nejsou profesionální gamedesignéři) o dost snažší, než oprávněné otázka, které kladeš do Lawseových úst. Resp. i když si člověk odpoví na ty otázky, to to většinu lidí neposunu blíž ke něčemu konkrétnímu na papíře.


A pak - zkusit něco udělat, vytvořit a selhat, to není hřích. není to něco, za co by se bylo třeba stydět.
Takže za zkoušku prostě člověk dá jen svůj čas a energii, což je v určitých životních etapách ne zas tak subjektivně významná investice.

proč to vlastně vadí? že lidé dělají pošetilé věci? nebo bys obcházel domácnosti, kde si lidi hrají pro sebe na piáno či kytaru a říkal jim "srsly, nechte toho, z vás nikdy nic nebude a ta muzika nestojí za to" :)

ten článek o gamedesignu je dobrý, díky za odkaz
Autorská citace #20
8.9.2017 17:10 - Šaman
Pokud jde o hru na míru pro konkrétní děti, tak bych začal jejich oblíbenými seriály.
Synovec kouká na Bouráka Toma - co jsem viděl pár dílů, tak tam se vyřazená (poražená) postava buď zachová sportovně ("Není hanba být poražený tebou, i když jsme celou epizodu stali proti sobě."), nebo odjede s hanbou, nebo - pokud navíc švindluje - ji odvezou policejní auta.

Klasické Disneyovky (RR, Kačeři, Letohrádky) - občas se tam nějaký "souboj" odehraje, ale není na život a na smrt. Daleko častěji jde ale o to projít příběhem bez ztráty cti (letecké licence, Skrblíkova bohatství), prokázat něčí vinu a nevinu (typické pro RR detektivky).
Další typicky dětské dobrodružství je Asterix. A když o nich přemýšlím, je tam pokaždé nějaký hlavní cíl (postavit chrám, donést vzácnou bylinu, splnit 12 úkolů) a záporáci pak neohrožují přímo život hrdinů, ale jejich misi (způsobí vzpouru dělníků, očerní je u klíčového NPC, seberou jim lektvar apod.) Souboje jsou spíš pro akční odreagování (pořád ti stejní piráti, kteří pokaždé dostanou na budku - utrži ostudu). A když by hrdinové prohráli s piráty, taky jim nemusí jít hned o život. Piráti si je třeba budou chtít odvézt do svého přístavu a ukázat je jako zajatce, čímž získají slávu. A postavy se budou snažit utéct dřív, než se to povede (jinak to bude ostuda).


Resume: U opravdu dětských her bych zapomněl na dračáky a bludiště a inspiroval bych se filmy a seriály pro děti (vynechal bych Toma a Jerryho, pokud to nema být násilná hra :)
Neznám Pokémony, jak se tam třeba řeší souboje. Ale předpokládám, že to taky není vyvražďovačka na život a na smrt.

Systém bych volil velmi odlehčený FATE, nebo něco podobně vyprávěcího (dokud nejsou zkažení počítáním statistik a prohledáváním inventářů, tak bych tyhle věci vynechal - příběhu to většinou neprospívá).

(Mimochodem to vylučuje i tu Myší hlídku. Co o ní vím, tak je to klasický, trochu artušovský a trochu temný příběh, kam patří epické boje, čest a sláva a hrdinské smrti. Jen je to celé v myším světě.)
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.22691297531128 secREMOTE_IP: 34.239.160.113