Prostředí

Harug
8.6.2014 10:17
Tvorba map
Pro nadcházející DnD 5e chystám nové tažení pro mou družinku, ale střetl jsem se s problémem kterému jsem doposud nečelil; mapa města.
Prozatím jsem to vždy dokázal nějak "ošulit", ale tentokrát se má celé tažení pro přibližně 10 úrovní odehrávat ve velkém městě a já za boha/bohy/démona nevím jak udělat důkladnější a podrobnou mapu. Nejsem zrovna zručný kreslíř...
Zajímalo by mě, jak se tu kdo vypořádal s tvorbou opravu dobré mapy města tak aby byla relativně přehledná a podrobná.
Autorská citace #81
2.12.2020 13:47 - ShadoWWW
Vytvořit dostatečně realistický generátor novodobých map zabere spoustu času, který nikdo nemá.
Autorská citace #82
2.12.2020 14:23 - sirien
ShadoWWW: tohle jsou takový dost divoký tvrzení vždycky. Kromě toho ono samotná definice "realistického" je dost divoká, vzhledem k tomu, jak živelně a jakým způsobem věci mnohdy vznikají.
Autorská citace #83
2.12.2020 14:27 - Gurney
Jsem byl v pokušení sem postnout nějakou lehce přebarvenou mapu náhodného městečka někde v Moldávii nebo na Kavkaze z mapy.cz, a přečíst si, jak to má autor celý blbě vymyšlený a jak wtf fantasy názvy používá, ale nechtělo se mi s tím otravovat.
Autorská citace #84
2.12.2020 14:31 - Jezus
Je fakt, že pro historické centra evropských měst lze použít už ten výše postovaný generátor :-) Jen to nebude mít tu současnou grafiku, ale to pro mnohá hraní nemusí vadit (byť chápu, že pro atmosféru jsou lepší "dobové" věci).
Autorská citace #85
2.12.2020 14:56 - efram
Jerson píše:
Nevidím důvod, proč by se to mělo nějak vylučovat.

Protože srovnáváš nesrovnatelné a požaduješ nesmyslné

Generátor fantasy map a dungeonu je principiálně úplně jiná funkcionalita, něž kterou požaduješ ty. Zmíněné nástroje generují něco od nuly. Ty chceš vložit mapu a upravit ji generátorem, pokud to správně chápu, případně si ji upravit sám.

Mě opravdu tvůj požadavek přijde nerealistický. Co ti brání naučit se s GIMP nebo Adobe. Nahraješ mapu a upravíš nebo umažeš, easy. Ale předpokládám, že ani to nebude ta správná cesta.

Mimo to věnovat se něčemu, dělat to pořádně a zároveň tomu dávat co nejméně času je korelace také k zamyšlení.
Autorská citace #86
2.12.2020 15:02 - LokiB
efram: easy? hele s GIMPem umím velmi slušně, používám ho už léta ... ale že by v něm možné udělat easy, aby výsledek vypadal tak, jak se mi líbí, to tedy ne.
Autorská citace #87
2.12.2020 15:08 - Jezus
Tak já třeba základní věci s GIMPem umím (nebo jsem uměl) a teď se měsíc kopu k tomu, si ho znova nainstalovat a nakreslit v něm jednoduchou fantasy mapu, pro niž tu někde leží nachystaná cool razítka.

Prostě nemám čas a ani mě to moc neba. To radši tu energii vrazím do jiné části přípravy.

Přidej k tomu fakt, že si zakládám na tom, že na samotnou přípravu (krom takového toho přemýšlení/pohrávání si s nápady ve volném čase/debaty s hráči po netu) věnuju mnohem míň času, než se pak hraje (protože nejsem jeden z těch GMů).

Z toho vychází, že je logické hledat co nejrychlejší nástroje s maximálním efektem. Zejména uplatněním principu "líná huba, holý neštěstí".

Btw, dnešní programy (i prográmky) umí automaticky vybarvovat černobílé fotky a vůbec "inteligentně" zacházet s obrazem. Takže ten požadavek není tak mimo, jak se zdá, i když si taky myslím, že zatím nic takového není.
Autorská citace #88
2.12.2020 15:21 - Jerson
No, tak možná nejsem až tak velký exot, když si chci GIMP nechat vysvětlit, abych reálné mapy dokázal upravit pro hru, ale přitom bych ocenil i nějaké další nástroje, které mi přípravu urychlí.
Autorská citace #89
2.12.2020 15:27 - Corny
Já mám třeba většinou problém s tím, že bych asi i ocenil nějaké malé mapky, třeba místností, hospod, vězení, atd., ale dělat je nějak v takovémhle editoru by podle mě byl hrozný nepoměr práce - výkon. Obvykle pouze mapa, která je používána opakovaně, nebo několik sezení za sebou, se během hry "zaplatí" a vyplatí se ji nějak pracněji dělat.
Autorská citace #90
2.12.2020 15:38 - Jerson
No právě. Hlavně napřed je třeba vymyslet, jak taková hospoda nebo vězení vlastně vypadá, což u hospody jde, v ní byl každý, ale u vězení už je to náročnější.

Mám katalog asi 70 venkovských domů od tří do sedmi místností, takže kromě skutečně velkých vil bych asi dokázal jakž takž pokrýt venkov Anglie a USA, aniž by se domy opakovaly. Mám i třicet náčrtků a výkresů pražských domů, bohužel jejich kvalita je mizerná jak náčrtky, tak výkresy jsou strašně nepřehledné pro laika, takže pro hru bych je musel překreslit.
A do obojího doplnit nábytek a další domácí věci.

Pokud jde o mapy měst a vesnic, tak používám Oldmapsonline, kde se dají najít i dobové mapy - když vím co hledám, a když mám štěstí. Smůla je, když jde o mapu novější a potřeboval bych ji upravit. Asi by to šlo, ale umím to jen pracně a složitě.

A nakonec mám ještě několik dobových map různých zemí, ale ty jsou dobré leda tak na všeobecný přehled, protože mají příliš velké měřítko.
Autorská citace #91
2.12.2020 15:40 - Jezus
Corny: Souhlas. Tu přesně budu dělat v tom GIMPu a to ještě v zásadě jen přetáhnu nějakou reálnou mapu ikonkama hor, obtáhnu řeky etc. ale už teď se mi do toho nechce - snad přes Vánoce.

Taky bych ty interiéry potřeboval asi víc než mapky vesnic/měst. Nicméně většinou máme fikci obecnější a neřešíme detaily, takže to není reálně třeba. Mám nicméně pocit, že je toho plnej pinterest, pokud ti nevadí americký jakože-konec středověku, případně občas trochu moc fantasy barvičky (to se dá ale snadno přetáhnout filtrem).
Autorská citace #92
2.12.2020 15:44 - efram
LokiB

podle mě je to nejjednodušší cesta k tomu co Jerson chce.
Autorská citace #93
2.12.2020 15:52 - Šaman
Jerson: Pokud máš náčrtky, tak mi přijde skoro nejjednodušší si vzít pauzák a překreslit to důležité ručně.
1. Vyfotit
2. Změnit rozměr obrázku na to co budeš požadovat
3. Vytáhnout kontrast, případně nahrubo odmazat balast, pokud je ho hodně a znepřehledňuje to.
4. Vytisknout na požadovaném formátu (A4 bez problémů, větší holt v nějakém copycentru).
5. Koupit pauzák (nebo pro fantasy používám pergamen z papirnictví, prostě průhledný papír) a překreslit.

Body 1-4 můžeš vynechat, pokud máš onen obrázek fyzicky v rozumném formátu (třeba v knížce).

Výhoda - vypadá to stylově, jako když agenti dostanou nákres budovy v které se má něco odehrávat. Červeně jim tam můžeš dokreslit předpokládaná nebezpečí (tenhle vchod vždy hlidají dva bouchači, v téhle místnosti předpokládáme drží rukojmí). A hlavně je to nepoměrně rychlejší, než cokoliv tvořit na počítači, pokud s tím nemáš zkušenosti a pokud na to asi nemáš i speciální periferie (třeba tablet který rovnou ukazuje ci kreslíš). Překrelist plán budovy ručně je na čtvrt hodiny, pokud nepotřebuješ upravovat velikost.
Autorská citace #94
2.12.2020 15:59 - Jerson
Hm, pauzák - to je hodně oldschool, to by mohlo jít :-)
Vyzkouším a dám vědět, jak jsem byl rychlý. :-)
Autorská citace #95
2.12.2020 16:09 - sirien
mfg, to je fakt archaismus jak z dvacátýho století.

Vem Photoshop, udělej sérii kroků s poštelovánim kontrastů a saturací a podobnejc hovadin. Nemusíš blbnout s žádnym překreslovánim a když si ty filtry uložíš tak lze provést opakování dle potřeby.

EDIT: ano, má to nějakou počáteční investici do naučení se postupu, ale zrovna v tomhle případě neni nijak kritická a čas ušetřený na focení, tisku, překreslování etc. to bohatě vrátí.
Autorská citace #96
2.12.2020 16:24 - Šaman
Tak ta rada je od fantazáka, no. Hraju dobu, kde se plánky jeskyň ještě nedaly stáhnout digitalizované v každé slušné krčně s wifinou… ;)

Ne, jde o to jestli ta mapa má být herní předmět (nebo aspoň na pomezí), nebo jestli jde jen o to, aby hráči měli představu. Nevím jak ty Jersonovy náčrtky co má dispozici vypadají. Chápu, že dávat hráčům upravený plánek z nějaké učebnice archeologie, bude spiš rušivé, zvlášť in-game ("těch teček s čísly si nevšímejte, to jsou místa nálezů archeologických artefaktů"). Ale překreslit to je většinou rychlé a navíc to vypadá jako in game předmět.

Jinak samozřejmě výhoda map na počítači je jejich recyklovatelnost a obnovitelnost. Mapu světa překresluji a doplňuji už 20 let a na počítači mohu postupně vydávat nové verze, nebo nahrazovat poničené. Kdyby to celé bylo v ruce, tak ta mapa už opravdu nevypadá hezky a držela by pohromadě jen na izolepách…
Autorská citace #97
2.12.2020 16:52 - Jezus
Za herní předmět určitě palec nahoru. A rovnou bych to prohnal kopírkou (je-li), ať na jeden mohou čmárat dle libosti při plánování a druhý zůstane čitelný :-)
Autorská citace #98
2.12.2020 17:09 - LokiB
Dopracoval jsem se od pauzáku k následujícími postupu:

1. dohledám si příslušné obrázky na netu (pinterest, devianart, google, ...), tedy třeba plánek hradu, kláštera, hospody, vězení, pevnosti, města, podzemí ...

2. vyberu si nějaký/nějaké, které nejvíce odpovídají mojí představě daného místa.

3. stáhnu si je a v GIMPu si je s pomocí grafického tabletu a stylusu upravím. V podstatě jako přes pauzák :) jen je to místo pauzáku "nová průhledná vrstva", do které si to překreslím.
A pak doplním, upravím, dle potřeby a chutě.
Často to používám i v případech, kdy původní obrázek je malý a já ho chci větší, ale zároveň mi vadí, že by byl "kostičkovaný".


Výsledek je ... no hele, nikoho to neoslní, někdo se ušklíbne, ale pro mě při GMování to funguje.
Autorská citace #99
2.12.2020 17:25 - LokiB
Přidám pár ukázek. v některých i s původní předlohou. Jak jsem psal, neoslní to, mě ale ta samotná činnost baví ... krásně neužitečná :)

Šelmbersko na Mladovožicku


Původní DND mapa vily


Mapa Sanatoria vytvořená z DND mapy


Městečko Kötzting na mapách googlu

Městečko Kötzting v Německu


Praha Hradčany


Praha 1444


Plánek Johanitské pevnosti v Akře - originál


Plánek Johanitské pevnosti v Akře - herní


I. vojenské (josefské) mapování - Čechy, mapový list č.120 - Manětínsko

Manětínsko 1444


Opatovický klášter


Podzemí čarodějovo


Hostinec Šatlava - vytvořeno v 3D HOME CREATOR
2.12.2020 18:59 - Jezus
Když on tablet a stylus je o něco dražší než pauzák...

Ale jinak jo, v zásadě máš pravdu. Pokud jde o úpravu stávajících půdorysů, plánků a tak, tak na to stačí v zásadě pár nástrojů v Photoshop-like programech a nejsou ani moc těžké, i když nějakou dobu trvá je "dostat do ruky". Pak ale dostaneš přesně to, co chceš a vlastně při kreslení promýšlíš, proč tam kreslíš (kopíruješ) zrovna tohle.

Mě obtahování mapy brzy čeká - akorát bez toho tabletu. Na druhou stranu to budu spíš "vybarvovat" razítky, sám jsem zvědav, jak to bude vypadat...
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.19016599655151 secREMOTE_IP: 3.239.236.140