Produkty

ShadoWWW
31.1.2014 14:17
Kingdom Come
Tvůrci z českého studia Warhorse pracují na nové počítačové RPG Kingdom Come z prostředí českého středověku. Mělo by to být RPGčko bez magie a draků, s co nejvíc realisticky zpracovaným středověkým prostředím. Prostředí by mělo být detailní a otevřené, podobně jako např. v Mafii či GTA.

V tuto chvíli je otevřený Kickstarter, ve kterém autoři žádají aspoň o Ł300 000, aby hru dokončili, ale v tuto chvíli mají už přes 550 tisíc, takže hra vyjde (teď už jen závisí, s jakámi "bonusy" navíc).

I tak ale hra vyjde až v roce 2015. Autoři zatím přináší různé updaty, jako např. tento.

Proč to sem píšu? Napadlo mě, jestli by nestálo za pokus se domluvit s autory hry, že by se k tomu udělalo i papírové RPG. Ne, že by těch českých RPGček nebylo poslední dobou jak hub po dešti :), ale toto mi přijde jako docela unikátní příležitost.

Jak je vidět i z KS, ta hra zřejmě osloví velké množství lidí. A pokud by se podařilo na ni navázat i papírové RPG, podobně jako vzniklo papírové RPG např. k Dragon Age nebo A Song of Ice and Fire nebo Hobitovi (One Ring), mohlo by to přilákat nové lidi k hraní deskových her na hrdiny.

Výhodou je, že členem studia Warhorse je Martin Klíma, tvůrce DrDo a zakladatel ALTARu, takže papírová RPGčka mu nejsou úplně cizí. Další výhodou je, že ta hra má vyjít až příští rok, takže by byl čas něco podniknout (žádná rychlokvaška za týden). Možností, které se IMHO nabízí, je samozřejmě několik:
- Vytvořit hru, jejímž systémovým jádrem bude D20 mechanika, Fate mechanika, případně jiná úspěšná a prověřená mechanika. Lore by se vzal z počítačové hry, takže by stačilo už jen doladit fluff a navázat na jádro konkrétní herní mechaniky. I tak je to imho dost práce.
- Vytvořit hru, která se z hlediska mechanik i fluffu opírá co nejvěrněji (tedy téměř kompletně) o počítačovou hru.
- Vytvořit jen setting k nějaké stávající hře, který by se opíral o reálie počítačové hry.

Jinými slovy, využít potenciál této potenciálně úspěšné počítačové hry k propagaci deskových her na hrdiny. Možná je to blbost už z principu, možná se stejně nenajdou dobrovolníci, co by do toho šli, nebo třeba s tím nebude Warhorse souhlasit.

Co si o tom myslíte?
29.6.2016 01:04 - Aegnor
Poohlížíš se teď, protože víš, že existují jiné systémy.

Když hraješ 5 let s tím, že existuje pouze jeden systém, tak nebudeš aktivně hledat, jestli někdo náhodou nevydal nový systém. Navíc ten nový systém musí přesvědčit hráče starého systému, že jim nabízí to co chtějí a předchozí systém jim to nedává... Prostě to, že je to první české RPG je důležitý fakt a kdyby DrD přišlo pět let po nějakém jiném systému, tak po něm taky neštěkne ani pes.
29.6.2016 02:26 - sirien
crowen píše:
5 rokov je doba, ked uz sa zacnes pozerat po niecom novom

...o pár diskusí vedle najdeš několik stránek popsanejch diskusí o tom, proč to mimo okruh nás nerdů co se potkáváme tady na webu takhle ve skutečnosti vůbec nefunguje.
29.6.2016 08:08 - Merlin
Už během těch 5 let od prvního vydání DrD (a měl jsem to v celofánu s kostkama a ručně sešívané), jsme se ohlíželi po jiném systému, proto jsme zkoušeli jakoukoliv alternativu. Takže souhlasím se Sirienem
29.6.2016 08:08 - Vojtěch
Když si vezmu, jaká hodnocení v té době ty hry dostávaly třeba v Dechu Draka...
29.6.2016 08:16 - shari
ShadoWWW píše:
Jinak řečeno, je to krásný simulátor české středověké krajiny, ale tím to v tuto chvíli končí.

Něco podobného mi říkali i kolegové z práce... před půl rokem. :/
29.6.2016 08:44 - Loki B
Merlin píše:
Už během těch 5 let od prvního vydání DrD (a měl jsem to v celofánu s kostkama a ručně sešívané), jsme se ohlíželi po jiném systému, proto jsme zkoušeli jakoukoliv alternativu.


A dodnes v ČR/SK nepřišel nikdo s ryze domácím systémem, který by se DrD jen vzdáleně přiblížil, co se oslovení širkoé základny týče a vlivu na komunitu.
Vtip je v tom, že velké množství hráčů nepotřebuje ke hraní "dobrý systém", zabavěj se i v tom špatném ... a dokonce, věřte nebo ne, ani nepoznají při těch 3 seancích za rok, že je to špatný systém.

BTW: ohlíželi jste se po jiném systému ... a přešli jste třeba na Stín meče nebo Yrgghedesovo Oko? Většina ostatnch, kteří se také poohlíželi, totiž ne.

A s PC hrami je to podobné ... jakkoli jsme celkem programátorský národ, kolik opravdu dobrých/významných her u nás za posledních 20 let vzniklo?
Mafie, Operation Flash Point a série Arma. Co dál?
Imho by pro všechny bylo dobře, kdyby KC: D uspělo
29.6.2016 10:39 - Merlin
Loki B píše:
BTW: ohlíželi jste se po jiném systému ... a přešli jste třeba na Stín meče nebo Yrgghedesovo Oko? Většina ostatnch, kteří se také poohlíželi, totiž ne.

yrgshredovo oko (nebo jak se to jmenuje) jsem si jen přečetl, na nějaký čas jsme přešli na Stín meče (myslím tak na rok), nicméně pak jsme záhy začali hrát ADnD (které jsme tedy díky Babajově brigádě v GB měli v originále už několik let, nicméně začali jsme až po objevení překladu v cca 96-97 roce).
29.6.2016 10:54 - Gurney
OT:
Loki B píše:
A s PC hrami je to podobné ... jakkoli jsme celkem programátorský národ, kolik opravdu dobrých/významných her u nás za posledních 20 let vzniklo?
Mafie, Operation Flash Point a série Arma. Co dál?

Vietcong (1 a 2), Hidden&Dangerous (1 a 2), Original War, UFO, Brány Skeldalu (1, 2, 3), Cold War, Chameleon, ... a to je jen co si teď rychle vzpomenu, ve skutečnosti by toho bylo ještě víc.
29.6.2016 10:54 - crowen
Na Yrrhedesovo oko sme presli na par sessions, potom sme skusali ADnD, a potom sa klub rozpadol, lebo vsetci zacali hrat MtG :-) A ked som v '99 odisiel na vysku, tak tam sme vacsinou hrali Wod/Gurps/Shadowrun a vyskusali este par inych systemov.
29.6.2016 12:05 - York
crowen píše:
"V daný moment by uspěl kdokoliv, kdo by nabídl cokoliv."

Ani nie, vid Yrrhedesovo Oko (1995), Shadowrun (1995), Stin Mece (1997), Pan prstenu (1999). Prve DrD sice vyslo tusim v 1990, ale zo zaciatku to bol tazky underground.


Zrovna Sharowun byl u nás celkem úspěšný a rozšířený. Problém byl v tom, že šlo o překlad, takže kdyby vydavatel (tzn. Blackfire) chtěl pokračovat třeba třetí edicí, musel by opět vyjednávat podmínky, nejspíš platit novou licenci, atd. Díky tomu taky nemohl vydávat vlastní doplňky, muselo opět jít jen o to, na co vyjedná licenci.

Umřelo to každopádně na tom, že vydavatel přestal vydávat, nikoliv na nezájmu hráčů. Hráči prostě přešli na anglické verze pravidel a sourcebooků, když ta v češtině vydaná už moc zastarala.
29.6.2016 13:02 - Shako
Jak se prosím pozná úspěšnost Shadowrunu? Zrovna v pátek jsem povídal s kamarádem, že Shadowrun (CZ) jsem oba četli, ale nikdo nepamatujeme, že by se v našem okolí nějaká hra hrála.
29.6.2016 15:32 - sirien
Vojtěch píše:
Když si vezmu, jaká hodnocení v té době ty hry dostávaly třeba v Dechu Draka...

Jaká? :)

Loki B píše:
ohlíželi jste se po jiném systému ... a přešli jste třeba na Stín meče nebo Yrgghedesovo Oko? Většina ostatnch, kteří se také poohlíželi, totiž ne.

To je vtip? To je jako stěžovat si, že jezdíš v mizerní Felicii a vyřešit to tím, že jí vyhodíš a pořídíš si Stopětku.

Ale jako svym způsobem máš point - skutečnost, že v té době všechny CZ dostupné alternativy byly méně kvalitní než výchozí DrD mělo taky hodně vliv na to, že se DrD mohlo zakopat ještě hlouběji do základů naší scény. Když pak kolem 2000+ začaly přicházet komunitní překlady, navíc jen online kdesi na fórech (a ještě v 05 je byl problém sehnat...)tak už DrD prostě vládlo scéně; kdyby někdy v 95 přišel někdo s kvalitnější variantou co by podporovala v základu fantasy (tj. ne Shadowrun), tak by to DrD mohlo znatelně oslabit.


Shako: Shadowrun byl hra která měla jednu z nejaktivnějších a nejprovázanějších komunit u nás - dokonce i výraznější, než World of Darkness. (Až na to, že WoD bylo víc vidět na Conech, protože PbN/pre-CoM) Ve své době existovala spousta malých webů herních skupin které se online různě vzájemně navštěvovaly, bylo dost hráčů na conech a i když to není na pohled vidět, tak ta komunita má z tehdy setrvačnost až do dneška. (Mimochodem pokud se nepletu tak fun fact je, že co mi je známo, tak třeba Aquila dneska už dávno nehraje DrD, ale pořád hraje Shadowrun.)

Tzn. to, že zrovna Ty a Tvůj kamarád kolem sebe nikoho nemáte, je sice možné, ale není to moc reprezentativní.

Oh a jen tak btw. ještě navíc ses nad tím nezamyslel a píšeš tak trochu nepravdy o lidech z "Tvého okolí", protože já a Sethi jsme hráli Shadowrun víc jak 7 let v kuse.
29.6.2016 15:51 - York
Shako píše:
Jak se prosím pozná úspěšnost Shadowrunu?


Spousta lidí v diskusních fórech, spousty hráčů na conech, vznikaly k tomu materiály (katagoly zbraní, dobrodružství), vycházely články v časopisech (Legenda), vznikaly překlady sourcebooků, základních pravidel (další edice po té, co jako jediná vyšla oficiálně), novel (těch taky pár vyšlo oficiálně, btw).

Mimochodem já jsem se v téhle komunitě pohyboval prakticky od začátku a snad s výjimkou Piety jsem až donedávna neslyšel o žádném ze jmen, která se teď vyskytují na Kostce a RPG fóru - takže průnik je tam opravdu velmi malý (což je pozoruhodné).
29.6.2016 16:33 - sirien
York píše:
a snad s výjimkou Piety jsem až donedávna neslyšel o žádném ze jmen, která se teď vyskytují na Kostce a RPG fóru

Teď je dost ošemetný termín.

Arfindal, Sethi, Umijaki, já, od nás máš vazbu na Hače, Kida, Aquilu (někteří z těchto na minimálně RPG F alespoň svého času chodili, i když nepsali)...

...mohl bych sypat i další jména a nicky lidí, co vím, že jsou také součástí té komunity, ale netuším, jak moc je Ty budeš znát, protože ona ta "komunita" taky nebyla nikdy zrovna úplně celistvá... Shadowman, Jaberwocky? Atd.

Ten průnik nijak moc malý neni... nakonec bude cca stejný jako třeba pro WoD komunitu a je to dané tím, že SR a WoD "komunity" o kterých mluvíš jsou hodně o lidech, co to prostě spolu hrají a míň o tom že by někdo někde lozil po webu.
29.6.2016 17:25 - Vojtěch
sirien píše:
Jaká? :)


Jestli na to nezapomenu, tak zkusím recenzi na Stín Meče z Dechu draka najít a nascanovat.
29.6.2016 17:49 - Ebon Hand
sirien píše:
Arfindal, Sethi, Umijaki, já,

Jsem svýho času četl nějaké vaše zápisky na RPGF. Sám jsem se v SR taky něco nahrál. :-)
K tomu nástupu DrD je potřeba doplni, že nebyl žádný internet. Papírové DrD se dalo koupit docela běžně, což se o následných hrách říct nedá. Sehnat novou hru znamenalo obcházet knihkupectví..
29.6.2016 18:42 - Loki B
sirien píše:
Ale jako svym způsobem máš point - skutečnost, že v té době všechny CZ dostupné alternativy byly méně kvalitní než výchozí DrD mělo taky hodně vliv na to, že se DrD mohlo zakopat ještě hlouběji do základů naší scény. Když pak kolem 2000+ začaly přicházet komunitní překlady, navíc jen online kdesi na fórech (a ještě v 05 je byl problém sehnat...)tak už DrD prostě vládlo scéně; kdyby někdy v 95 přišel někdo s kvalitnější variantou co by podporovala v základu fantasy (tj. ne Shadowrun), tak by to DrD mohlo znatelně oslabit.


Jak jsem psal dřív, hrál jsem ADND od roku1992 ... a podařilo se mi přesvědčit jen jednu skupinu z 4, aby přešla na ADND, ostatní chtěli zůstat u DrD. A to jsme měli originál pravidla, poměrně dost doplňků (třeba všechny Complete "class" knížky) a nebyl pro nás problém s angličtinou
Časem lidi přecházeli na Vampire a podobné hry neDnD modelu. protože se to některým líbilo víc.

Celou druhou polovinu 90. let byla vícero mailových konferencí o DrD a byly poměrně živé, desítky příspěvků denně. Stovky diskutujících hráčů, nejrůznějšího přístupu, kteří chtěli DrD (ne protože by nic jiného nebylo), ale protože jim tenkrát nevadil ten amatérský gejmdizajn. Byl na nízkých úrovních celkem zábavný, hlavní problémy návrhu se projevovaly až tak od 6. úrovně výš. A pak "Rzošířený soubojový systém", že. No nic, nechci do detailů.
Takže se to snažili všichni nějak tweakovat, ale ... světe div se ... NIKDO tady nedokázal vymyslet nic lepšího. Jak to?

Ebon Hand píše:
K tomu nástupu DrD je potřeba doplnit, že nebyl žádný internet. Papírové DrD se dalo koupit docela běžně, což se o následných hrách říct nedá. Sehnat novou hru znamenalo obcházet knihkupectví..


Není to úplně pravda ... přes gopher a ftp byl už v letech 92-95 přístup k online materiálům z ciziny, servery jako MPGN kde bylo hafo netbooků, doplňků k pravidlům, custom pravidel, odkazy na ofiko systémy. přepisy pravidel do texťáků.
Já se takhle dostal třeba k Dark Sunu k ADND někdy v té době kolem roku 92, první psionické herní materiály, celkem bomba ve srovnání s DrD hraníčářem a jeho telepatií :)
Ano, internet byl skoro jen na vysokých školách.

Já fakt dneska nejsem příznivec DrD, ale tehdy mi umožnil něco, k čemu bych se jinak dalších 5 let třeba nedostal.
29.6.2016 21:53 - sirien
Loki B píše:
Jak jsem psal dřív, hrál jsem ADND od roku1992

Znám lidi, co ho hráli už někdy v roce 90. Ale je to dost irelevantní, protože tohle se týká malé skupinky lidí, co tehdy měla přístup k západním RPG a navíc uměla anglicky - což sice byli lidi, co tu někdy kolem 94 začali formovat prapůvodní DnD komunitu, k níž bychom dokázali dohledat přímou linku historie vzniku tohodle webu, ale pořád to v dané době byla krutá menšina a DnD se u nás v předinternetové éře šířilo převážně díky conům.

A že tu nedokázal nikdo vytvořit nic lepšího... protože se tomu nikdo nevěnoval a byli to amatéři. Game design neni něco co zvládne člověk co v historii potkal sotva tři RPGčka, je to něco co potřebuje živnou půdu, zdroje, tradici, komunitu ze které může vyrůst. Dneska to je easy, naklikáš adresu do URL a čteš si blogy Freda Hickse a Robina D. Lawse a Roba Donoghua a Mike Maerlse a jakýhokoliv jinýho super-top týpka světový scény. Tehdy si mohl číst maximálně tak výplody amatérů v Dechu draka. A mezi mírou živosti a mírou informační kvality v komunitě je rozdíl - dracidoupe.cz byl svého času kvantitativně největší a nejživější DrD web okolo, ale protože byl prostě plnej lidí které zajímalo jen DrD, tak z něj prostě nikdy nic nevzešlo.
29.6.2016 22:02 - Vojtěch
Sirien: radši to přepíšu, bude to rychlejší, než zprovoznit scanner. Stín meče jsem nenašel (pár čísel jsem poztrácel, ale možná byl ten článek vlevo dole...), tak alespoň Boj o vesnici Fanli. - originál recenze Dech Draka 1/97 Autor: Jan Josef Beran

Meč na světle

Úplně, zcela a naprosto vzorová předloha dobrodružství, těmito slovy zahajuje jeden z gigantů her na hrdiny předmluvu k sešitu Boj o vesnici Fanli. Bohužel se však zapomněl podepsat, takže to vypadá, jako by se plácali po ramenou sami autoři.
Autoři? Již obálka naprosto zřetelně napovídá, že se jedná o dobrodružství určené pro hráče hry Stín meče a autory není nikdo jiný, než pánové Hodan a Soukup, tvůrci výše zmíněné hry. Jak jsem již řekl, obálka vypadá stejně dobře jako obálka hry. Vnitřní design je také odpovídající a obrázky stejně toporné, jako tomu bylo v základní verzi pravidel (grafik Dan Falta).
Kromě předmluvy má sešit 20 kapitol, jejich řazení je trochu zmatené, ale po jednom přečtení, které je pro Nejvyššího beztak povinné (alespoň tak málo by přípravě měl dát), je orientace snadná. Napomáhá tomu jak podrobný obsah s polopatickými názvy kapitol tak i malý rozsah.
Již v předmluvě je řečeno, že je dobrodružství určeno pro postavy na 1.-3. úrovni s tím, že pro postavy na vyšších úrovních je potřeba upravit sílu nepřátel, ale hned první kapitola toto upřesňuje, počítá totiž s naprostými začátečníky, není ovšem problém zakomponovat postavy vyšší, stačí jen, aby postavy o své kvalitě přesvědčili rychtáře vesnice Fanli.
Zápletka: Se zápletkou je vždy problém a toto dobrodružství to jen potvrzuje. málokomu se podaří vytvořit zápletku, kde je naprosto logická činnost protivníků i motivace družiny. Doufám, že se na mne nebude nikdo zlobit, když ji tady prozradím. Kdo ji nechce znát, nechť raději nečte následující odstavec.
Jistý nekromant hodlá pomoci skřetům v oslabení vesnice, aby byl následující nájezd skřetů jednoznačný. Družina má jeho počínání překazit již počáteční fázi, ve které nekromant v zombie zdupávat pole kolem vesnice. Dost dobře nechápu, proč sami vesničtí polnohospodáři v noci klidně spí a u pole nehlídkují vybaveni cepy. Netuší totiž, kdo je ten škůdce, není tedy důvod se nepokusit to zjistit. Na druhé straně si nedokážu představit, jakým způsobem toto počínání sníží už teď zřejmě nulovou obranyschopnost vesnice. Radil bych tedy o zápletce moc nepřemýšlet a raději hrát, třeba o tom hráči nebudou taky přemýšlet.
Prostředí: Jak jsem již řekl, děj se odehrává ve vesnici Fanli a jejím blízkém okolí. Budiž pochvalou autorům, že ochotně stručně popisují i stát, ve kterém se děj odehrává, a jeho vztahy k sousedům. Možná by ještě mohli přidat mapu, ale ta se, předpokládám, brzy objeví v dalším produktu autorské dvojice.
Účinkující: Poměrně dobře je popsán charakter účinkujících cizích postav a je tu dán široký prostor pro improvizaci. Je vidět, že autoři vědí, jaká řehole je vézt dobrodružství, které navrhl někdo jiný. Jen jedna maličká výtka: to, čemu se v angličtině říká inventory, se v češtině nevyjadřuje slovem inventorář, nýbrž inventář.
Mapy: Mayp jsou zredukovány na plánek nezbytně nutného okolí vesnice a nepříliš rozsáhlou jeskyni, která je sice naktreslena na čtverečkovaném papíře, ale svislé čáry rastru jsou vidět pouze výjimečně.
Konec: Dostáváme se k tomu, jak má dobrodružství skončit. Autoři popisují několik možných zakončení a víceméně tím vystihují všechny možnosti, včetně té, že se družina spojí se svým soupeřem. Nutno ještě dodat, že rozsah dobrodružství odpovídá průměrnému dobrodružství otištěnému v Dechu draka, poskytuje poměrně široký prostor pro improvizace.
Nyní se dostáváme k otázce přenositelnosti této hry do jiného systému. Půjde to velmi snadno, je tu sice odkaz na město, které je popsáno v základních pravidlech hry, ale jde o záležitost okrajovou, která se dá vypustit, případně vymyslet město jiné. Pak jsou tu zřejmě příšery z bestiáře pravidel, ale jedná se o vesměs standardní příšery, které se nacházejí snad v každé hře tohoto typu.
Co říci závěrem? Všem, kterým se zdá cena 55 Kč za 32 stran (včetně reklam a černobílých obrázků) formátu A5 přiměřená, dobrodružství doporučuji. Rozhodně také může sloužit jako inspirativní příklad, na co vše je třeba při tvorbě dobrodružství myslet, takže vlastně i potvrzuji zmíněný začátek předmluvy.

Boj o vesnici Fanli - Jiří Soukup, Petr Hodan, Obálka Jan P. Krásný. Praha, Virgo 1996. 32s. 55 Kč.


Jan Josf Beran
29.6.2016 22:17 - sirien
...no, tolik k otázce, proč jsme tu tehdy neměli žádné slušné designery... :)

(díky, to je... osvěžující pohled do toho, jak kvalita naší scény od té doby stoupla :D )

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.16191291809082 secREMOTE_IP: 54.80.173.217