Pravidla

Demonica
21.12.2018 10:56
18.1.2024 16:34 - Jezus
LokiB píše:
a ten potenciál na rozesrání družiny tam je (pro naše potřeby) trochu zbytečný - i když pro část hráčů DnD je to asi cool.

Ne, není. Rozesírat družinu tímto způsobem se designerský shit, stejně jako nucená změna přesvědčení. Většina temných darů, co Temné síly nabízejí, navíc ani nestojí za to...
Družina má řešit interní dramata ve smyslu nakolik je vybití vlkodlaků, kteří následují tradice a byly strachem ze Stráda donuceni přijmout krutého vůdce, vůbec ještě lidské, potažmo je-li pro Vallaki lepší vláda neschopného šílence nebo schopné pragmatické mrchy a co je jim užitečnější v boji se Strádem :-)

Myslel jsem to tak, že Temné síly mají právě své místo v příběhu, na které je dobré nezapomenout.

LokiB píše:
Potřebuju nějak do toho příběhu dostat možnosti, které by způsobovaly oslabení vězení temných sil nebo i jejich uvolnění.

Cool. Doporučuju prostý fakt, že se "živí" mizérií a beznadějí místních obyvatel. Proto je tam tolik zlých věcí a Strád nemá zájem (nesmí) s nimi moc dělat, jen je držet na uzdě, aby mu Barovii úplně nevylidnily...

Pak taky na jejich "vzývání" můžeš navázat některé vedlejší zápletky. Pokud chceš udělat vlkodlaky opravdu zlé, akcentuj jejich uctívání matky noci, skrze kterou živí temné síly. Lady Wachterová sice zapletení s temnými mocnostmi spíš hraje, ale zároveň je schopná klerička (a někteří její následovníci mají dle pravidel moc sesílat klerické zázraky), takže je možné, že ji přímo či nepřímo nějak podporují a ona pragmaticky využívá zdroj moci, o němž ve skutečnosti moc neví (zaříkání fungují, stejně jako oběti...)
Taky Iztek Strážný má démonskou ruku (btw jeden můj hráč ho s ní poslal k Opatovi s tím, že je tam Irína a Opat mu ji "spravil" 3:-) ), v mlýně jsou ty čarodějnice (mohou třeba mlít kosti mrtvých), co mohou temné síly vzývat etc.

LokiB píše:
zrovna ingredience k perníčkům je něco, co tátové od rodin nezkousnou.

Tak bacha i na to, co dělají v doupěti ti vlkodlaci. Je fakt, že i část mé družiny se tam málem rovnou vrhla :-)
LokiB píše:
Mě původně ke zvednutí tématu tady nejvíc měl zájem o to, jestli tu fakt někdo tu kampaň hrál tak, jak je napsaná. 5E verze má propracovanější lokace, než předešlé edice, má to i nějakou provázanost lokací

Já se ji snažil hrát, jak je napsaná a maximálně něco vylepšoval podle těch Lunch Break Heroes. Jenže i takjsem toho hodně opravoval za běhu, je tam plno nelogičností nebo nefunkčních věcí...

Z "dungeonovitých" lokací jsme bohužel zvládli jen úvodní dům Durstových, věž u jezera (která je skoro prázdná, a napůl Agrynvostholt. Do Ravenloftu jsme se dostali, ale prošli jsme jen kousek cel v podzemí a pak se nám kampaň rozpadla :-/ takže v tomhle ti tolik neporadím. Nicméně řekl bych, že ty lokace mají spíš zajímavé nápady a ty příběhy, než provedení.
18.1.2024 16:49 - LokiB
Díky - jeden dotaz: chodily postavy na hrad Ravenloft jak si zamanuly, volně tam, volně ven (když nepočítám Strádovy pozvání)? Nebo jsi je tam pustil jednou, či jim kladl nějaké překážky. Mně ten hrad sám, jak je napsaný, moc zábavný nepřijde ... a zase, žije tam miliarda bytostí, které spolu navzájem moc neinteraguje a jen čakjí, až je potkají postavy. S čímž mám stejný problém jako v tom Jantarovém chrámu.
18.1.2024 17:11 - Jezus
Jak říkám, nakonec byla jen jedna návštěva, než jsme kampaň předčasně ukončili. Z Barovie jsme viděli dost (i když Jantarový chrám taky ne), ale nějak se to vyčerpalo...

Každopádně oficiální Strádovo pozvání (dopis) postavy nedostaly (btw, ty trigery, co jsou v modulu ho spouští kolikrát dost brzy), ale bylo jim na Agrynvostholtu řečeno, že by bylo dobré získat dračí lebku a od vlkodlaků měli závazek, že zachrání jejich vůdce (do té doby, že si vlkodlaci ponechají unesené děti).

Takže vymysleli, že podpoří lady Wachterovou při převratu (na barona měli stejně pifku a hlavně on na ně) a ona pak pošle k smrti kultisty, které Izek objevil při jedné šťáře (původně cílící na postavy), na Ravenloft, coby dar Strádovi - aby se napil a nechá Vallaki na čas být. Postavy je tam převezou a když už tam budou...
Lady coby pragmatická žena souhlasila, protože ty fanatiky už nepotřebovala.

Takže "normálně" napsala Strádovi, ten se zaradoval, protože se nudil a byl na dobrodruhy zvědavý, a pak kočár odvezl odsouzence i postavy na hrad. Tam je uvítal Rahadin, nasměroval na schodiště k celám a řekl jim, ať v chodbě s vodou, pošlou odsouzence před sebou. Jakmile zmizí, je jejich úkol hotov a mají se vrátit (s tím, že všem bylo jasné, že postavy budou dál šmejdit).

Hodlal jsem podpořit prakticky jakoukoli akci, při níž se postavy dostanou na Ravenloft (včetně toho, že prostě přijdou) a odchod nekomplikovat víc, než naznačuje modul (v modulu jsou nějaké chrliče u hlavního vstupu a zelený hlen či co na mostě...).

Opakované návštěvy pak dle toho, co vlastně na hradě způsobí a jak moc bude Strád znuděný, nebo naopak naštvaný či už je začne brát jako hrozbu... Ale jak říkám, skončili jsme vlasně ze Strádova pohledu celkem brzy.

EDIT: Jinak souhlas, ty "dungeony" vůbec nejsou silnou stránkou modulu. Je to trochu paradox, jedno z nejoblíbenějších DnD dobrodružství je spíš o atmosféře a práci s postavami, než hlavní náplni DnD... vlastně je možná dobrý nápad hrát to v něčem jiném :-)
19.1.2024 12:35 - LokiB
Jezus: musím v tomhle brát ohled i na vrtochy hráčů ... historicky (asi i dříve způsobenou mojí chybou :)) jsou extrémné háklivý na to, když si s jejich postavama nějaká cizí mocná postava "hraje". Což bude asi pro celé CoS ta největší výzva, protože to je vlastně paradigmatem té minikampaně :/

BTW: vaši hráči nepropadají v CoS pocitu "moje postava je k ničemu, tenhle Strád si může přijít kdy chce, dělat co chce, stejně s ním nic nezmůžu, sice ho třeba trochu poškádlím, ale on ten útěk stejně jen hraje, ach jo, na to se můžu vykašlat"?

I když postavy lokální úspěchy mají a povzbuzuju hráče, když se to zdá vhodné ... stejně mají tendenci propadat skepsi a nihilismu.

Jako twist s Lady Wachterovou, kterej se odehrál u vás, je zajímavý ... tohle s mojí partou nehrozí, to jsou dobroserové, co se "zla" nedotknou.

Jezus píše:
Ne, není. Rozesírat družinu tímto způsobem se designerský shit, stejně jako nucená změna přesvědčení. Většina temných darů, co Temné síly nabízejí, navíc ani nestojí za to...


Když si poslechneš Gergonovo video, tak tam s tím problémy neměli, dar si vzal skoro každý ... a i co jsem koukal na review jinde, tak tam si to GMové pochvalovali, že to byla zábava, když si třeba postavala vzala hůl, pak chtěla všechnu moc, vzala si temné dary a nakonec ji ostatní postavy musely umlátit, cooool a super zábava ... tak asi to někoho baví, důkazy mluví.

Jezus píše:
Pak taky na jejich "vzývání" můžeš navázat některé vedlejší zápletky. Pokud chceš udělat vlkodlaky opravdu zlé, akcentuj jejich uctívání matky noci, skrze kterou živí temné síly. Lady Wachterová sice zapletení s temnými mocnostmi spíš hraje, ale zároveň je schopná klerička


Jj, tímhle směrem uvažuji.
19.1.2024 16:08 - Jezus
LokiB píše:
Což bude asi pro celé CoS ta největší výzva, protože to je vlastně paradigmatem té minikampaně :/

Technicky může být Strád i pasivnější. Jako ano, postavy jsou tam nalákány, protože se nudí, ale mě fungovalo, že je více méně pasivně sledoval. Taky prostě mohou představovat čerstvou potravu pro Temné síly - které se živí jejich zoufalstvím, takže o důvod víc, proč je Strád nezabije hned. Nejdřív musí propadnout zoufalství, než je zabije...

Jasně, v modulu je psáno, že se má víc zjevovat a postavy klidně porazit, vysmívat se jim etc. Ale já jako hráč přesně tohle nesnáším, takže jsem to postavám nedělal (a někteří hráči si pak stěžovali na to, že se jako hlavní padouch prakticky neukazoval, že chyběla interakce - takže si nevybereš, asi záleží na vkusu toho kterého soudruha :-) ).
Když už se zapletl s jednou postavou, tak se s spíš snažil nahlodat její přesvědčení, že je jen krutým upírem zasluhujícím smrt a hrál to trochu na to prokletí a že je taky chudák... částečně to fungovalo, i když to bylo spíš tím, že o ten motiv hráčka sama stála.

Uvidíš sám. Taky je u Opata pospáno Strádovo alterego, s nímž ho na začátku obelhal. Můžeš zkusit při vhodné příležitosti zjevit Stráda v převleku, někomu to prý fungovalo docela zajímavě.

LokiB píše:
I když postavy lokální úspěchy mají a povzbuzuju hráče, když se to zdá vhodné ... stejně mají tendenci propadat skepsi a nihilismu.

Ve skutečnosti je kampaň spíš o tomhle než o Strádovy trýznícím postavy. Ta Barovie je fakt fucked-up, i místní jsou na houby. Lady Wachterová je sice "zlá" (touží po moci a pragmaticky za ní jde), jenže baron ovládající Vallaki je magor, co zneužívá svoji moc a trápí lidi za to, že se málo smějí... To je sice skvělej motiv, ale reálně jsou tam postavy mezi dvěma zly a žádné nadějné vyhlídky.
EDIT: Dokonce tam funguje takový ten rpg trope, že NPCčka čekají, až půjde někdo kolem, aby vyřešil jejich problémy. V té zemi není naděje ani vůle cokoli dělat, kdokoli se o něco snaží, je Strádem systematicky zdeptán. Ve Vallaki tak kněz, co nemá úplně nejmenší level a je bratr baronovy ženy slouží "noční mše" v rozbitém kostele a doufá, že se v něm dočká rána.

A podobná deprese je všudypřítomná. Celé opatství je jedna velká šílenost v čele s opatem. Nejpozitivnější osoba v Barovii je Esmeralda se spasitelským syndromem. Dokonce i SPOILER: největší lovec upírů se skrývá a čeká, až Strád usne (=zabije co nejvíce lidí).
LokiB píše:
ak tam si to GMové pochvalovali, že to byla zábava, když si třeba postavala vzala hůl, pak chtěla všechnu moc, vzala si temné dary a nakonec ji ostatní postavy musely umlátit, cooool a super zábava ... tak asi to někoho baví, důkazy mluví.

Důkaz GMovým dojmem není žádný důkaz - musel bych to slyšet od hráče té umlácené postavy ;-) Ale v zásadě nejsem proti tomu - lidi baví různé věci. Ale ne tvé hráče, mým to taky spíš vadí, mně osobně to vadí - to je docela dost důvodů proč byt s podobnými věcmi v modulu opatrný. A když... tak to jde udělat mnohem líp, než jak je to tam stavěno, to byla moje hlavní pointa.

Nicméně Strád je v mnoha věcech trochu old schoolový modul - jsou tam i náhodná setkání při toulkách Barovií - a v zásadě je lepší ho tak hrát - a tyhle změny přesvědčení do podobného stylu historicky patřily.
19.1.2024 17:37 - Gergon
U nás byli hráči nadšení, když zjistili, že si je Strád pozval jako kořist. Když jim to u večeře oznámil, byl to super moment a okamžik. Luxusní atmosféra a perfektní Break point pro příběh. A potom se občas zjevoval, ale nebylo to aby se vysmíval postavám, ale kdykoliv získali nějaký bonus (sluneční čepel například) tak si přišel otestovat jak jsou silní a jestli jsou dostatečná výzva k finální konfrontaci, ale i pro psotavy to mělo smysl, protože při každém takovém setkání zjistili nějaké Strádovy schopnosti a byli tedy schopni se připravit na finální boj, protože odhalili co umí a měli na to připravené obrany a strategie a navíc ho pokaždé o něco oslabili, protože mu zabili některé jeho spojence při takovém útoku, které pak už neměli jako překážku v hradu a Strád u toho také mohl reagovat na jiné postavy a zase na oplátku likvidovat nebo oslabovat spojence, které družina získala atd... Prostě to není o tom - přijde Strád, vysměje se postavám a zmizí, je potřeba aby s tím PJ pracoval tak, aby to mělo smysl a význam pro postavy i pro příběh a to není tak velký problém do toho dobrodružství vplést, aniž by člověk musel předělávat celé lokace nebo zápletky atd.
My si to dobrodružství luxusně užili v podstatě tak jak je napsané, akorát některým těm věcem jsem ladil větší hloubku a význam. Což je ale něco co dělám prakticky u čehokoliv, bez ohledu na zdroj =)
19.1.2024 18:52 - LokiB
Gergon: a jak si vysvětlovali hráči i ty, že Strád jako geniální stratég i taktik volí tuhle taktiku, která mu vlastně nic nedává, ve skutečnoti ho oslabuje, dává informace protivníkům a bere mu spojence? Chápu motivaci "se nějak zbavit" pro Stráda ... ale tenhle postup mi přijde, že moc geniální není.
19.1.2024 19:48 - sirien
Loki: protože Ravenloft je Strádovo osobní peklo, ve kterém je zavřenej třetí věčnost, v neustálém koloběhu jeho dřívějšího osudu a hříchů - a tím stereotypem se prostě užírá nudou k šílenství a zoufale touží po jakémkoliv zpestření.

Ptát se proč Strád dává postavám šanci a čeká až se zlepšej je jako ptát se, proč hardcore gamer hraje novou hru rovnou na Nightmare a ne na I can win nebo proč adrenalin junkie neustále riskuje život. Protože nemůže jinak - protože skutečně nevěří, že by mohl prohrát - protože to je jedinej způsob, jak se zabavit.

Tohle je prostě Strádova slabina a součást jeho charakteru. Neni to žádnej hidden nebo last moment cheat, hráči/postavy jí znají od začátku a můžou s ní kalkulovat popř. se vydávat za slabší nebo bluffovat že sou silnější.

Neříkám, že se to hráčům musí líbit. Ale popravdě - co se klasických upířin (ze kterých Strád výslovně (by Weiss/Hickman) vychází a ke kterým se řadí) týče, tak to je docela klasickej trope. (Pratchettovo Carpe Jugulum je jedna velká parodie tohodle tropeu.)

A jako je to hodně o tom, jak to podáš - ze začátku můžeš setkání se Strádem hrát jako náhodná a Strád postavy nemusí dorazit / řešit protože sou v ten moment pod jeho úroveň a doslova mu to nestojí za námahu. Pozdějc může podcenit situaci a naletět na ně někde, kde mají možnost obrátit situaci proti němu (např. na nějakém posvátném místě / v blízkosti nějaké relikvie atp.) a tím ho odrazit. Pak ho můžou zaujmout a může je vzít jako kratochvíli a např. před ně hodit nějakou výzvu - "aha! Vy tu jste pro tohle NPC? Pojďte mi zpestřit den - pokud se k němu dostanete dřív než já a ochráníte ho přede mnou do úsvitu, můžete ho mít!" ...atd.
19.1.2024 20:32 - LokiB
sirien: mýlíš se, protože si bereš jen část, která ti do toho pasuje. Strád tam má svoje osobné peklo a je rád za rozptýlení ... ale současně má i svoji agendu a to jednak snahu najít někoho, kdo mu připomene Tatyanu, resp. mu ji v podstatě vrátí, a druhak pak neustále hledá způsob, jak Barovii opustit ... tuto možnost nevzdal.

A není to magor typu Joker. On chce rozptýlení, ale zároveň (stejně jako ti tebou zmínění klasičtí Drákulové) nijak nestojí o to, aby byl zničen, nebo ani zabit (což není definitivní zničení per se). A hrát si s postavama, bavit se tím, je jedna věc ... kočka, která si chce hrát s myší, jí nedá do ruky granát, ani ji nenechá, aby si ho sehnala. To udělá ten Joker.
Drákula by vůbec něco takového nepřipustil, z těch klasických upířin, jestli jsi ho četl. Nejsou to adrenalin junkie a Strád by (a ani tak není popisovaný) neměl být.

Ty návrhy, jak to hrát, které píšeš, jsou zcela ok ... a popravdě z mého pohledu, daleko lepší, než co je v ofiko modulu.

A obecně ... já nemám problém si to upravit a twistnout, na to jsem zvyklý, i když je to prostě práce. Celý koment směřoval k tomu, že mě překvapuje, že oficiální the best DnD modul postavěj právě takhle. Asi stejně, jako se divým slabým scénářům u Star Wars IX, nebo Matrixu 2 a 3 (myslím tím ty oficiální filny Matrix 2 a 3 z triligoe Matrix :P)
19.1.2024 20:56 - sirien
Loki: hledání Tatyany ani opuštění Barovie myslím nejsou v rozporu s tím, co jsem psal. A pokud chceš tak vždycky můžeš říct že v postavách vidí nějakou možnou šanci na nějakej gambit, kterej by ho z Barovie dostal.
20.1.2024 12:24 - Gergon
Asi nemá cenu abych odpovídal - viděl jsem to stejně jako Sirien a tak s tím taky pracoval.
Na druhou strnu já nejsem optimální vzorek protože 99% věcí co tu lidi řeší je mi u prdele =) neřeším logiku, je mi jedno že ve hře z mrtvý krysy vypadne jako loot plátová zbroj a podobně, stejně tak moji hráči - prostě se jdeme bavit u hry, takže mnoho věcí co tu lidi kritizují - a oprávněně kritizují protože to fakt jsou slabiny - nám vůbec nevadí a baví nás =)
20.1.2024 19:35 - LokiB
Gergon: ok, to je validní odpověď :) mně nepomůže, ale ukazuje, že takhle se to prostě taky hraje
23.1.2024 23:30 - LokiB
On už to asi nikdo opravovat nebude, ale všiml jsem si chyby v překladu CoS :)

U významu karet na začátku je uvedeno:
Devítka run – Biskup
Hledejte zámožnou ženu, věrnou souputnici ďáblovu. Po-
klad má zamčený spolu s kostmi dávného nepřítele.

Ten "Biskup" tam asi zůstal po kopírování z Osmičky run.
V originále je na devítce Traitor ... takže by tak v překladu mělo být nejspíš Zrádce

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.068793058395386 secREMOTE_IP: 3.236.116.27