V první řadě - řekněme si, o které edici se bavíme. Životy se dají interpretovat různě a to zvlášť záleží na edici. Čím hloub do historie, tím víc byly životy (hit points) reprezentací pouze fyzického zranění. Pro zachování zdravého rozumu budu reagovat, jako by debata byla o životech ve 4. edici D&D a nikoliv třeba ve SW Saga nebo 3e, protože tam jsou některé věci trochu jinak ošetřené.
Za prvé bych se pozastavil nad tím, že životy jsou vyjádřením bojeschopnosti postavy. Nevím, kde to autor pochytil, já obvykle říkám, že životy jsou vyjádřením akceschopnosti postavy, tedy jak je postava schopná konat. Bojeschopnost implikuje toliko zaměření na boj, ale postava v mínusových životech nemůže ani páčit zámek.
Za druhé, dovolil bych si namítnout, že fakt, že specifické aspekty "akceschopnosti" už mají svoje pravidla nevylučuje, že životy jsou vyjádřením úhrnné akceschopnosti a rozhodně bych vyloučil, že tato pravidla s životy nesouvisí.
a) řada powers působí zranění do životů + specifickou condition (to lze dost dobře vykládat jako promítnutí oné conditon - specifického stavu do celkové akceschopnosti)
b) řada (ne-li všechny) conditions mají zprostředkovaný vliv na akceschopnost (tj. životy) tím, že zvyšují šanci na jejich další snížení, tato korelace je zjevná, což značí, že zde je i zjevná souvislost (nelze tudíž tvrdit, že tyhle dvě věci nesouvisí), spíš ale souvisí v jiném pořadí kauzality než by autor očekával.
c) štěstí je komplexní pojem, který se s akceschopností kryje jen částečně. To, že málo padne na kostce zranění je jistě výrazem štěstí (pro zraňovaného), ale kde se to štěstí ve finále projeví, co? Hm?
Za třetí, když se autor ptá, jak to, že zastrašování nebere životy, znamená to, že si nepovšiml například Warlock Power - Eyebite, která se dá interpretovat právě jako magií posílené zastrašování, které bere životy? A kde se zjevně hovoří o "mental assault", tedy útoku na psychiku, tedy že zřetelně NEJDE o fyzické zranění!
Dále, proč zatlačení do nevýhodného postavení nebere životy? Bere, ale nepřímo. Nevýhodné postavení - combat adavantage => větší šance na zásah => bere (přinejmenším statisticky) víc životů. Ergo, nevýhodné potlačení bere životy. Pouze je nebere přímo. Důvod, proč je nebere přímo je zjevný, nevýhodné postavení lze opustit, bylo by to příliš mikromanagementu, který je zbytečný, je-li to ošetřeno takto.
Únava, oslepení, omráčení, ochromení atd. - totéž co výše.
Ten čtvrtý odstavec už je (přinejmenším ve 4e) úplně mimo, vzhledem k tomu, že powers mají obvykle i dodatečné efekty navíc k prostému snížení obecné bojeschopnosti, kterými lze nasimulovat vše níže uvedené. Lze namítnout, že pokud danou power nemám, nemůžu to použít. To bychom se ale dostali někam hodně jinam (lze také rozebrat).
Poslední odstavec - pokus o to vykřesání jakéhosi závěru, spočívající v konstatování zjevného - ano DnD je komplexní systém a závěrečné nepříliš vtipné a zjevně nepravidvé generalizace:
Bifi píše:
A človek nakoniec príde na to, že aj tak sú tie hit pointy vlastne len fyzické zranenie.
Autorovi bych doporučil, zvážit přečtení příručky hráče pro D&D 4e znovu a pořádně. Hit points nejsou zcela jistě fyzickým zraněním, vzhledem k tomu, že 4e obsahuje (a ostatně i 3e obsahovala) efekty působící na psychiku a zraňující do životů. Člověk by si řekl, že autor jen neumí číst... To by ovšem nesměl vědět, že toto selektivní čtení není v jeho případě ojedinělý jev.