Jerson: to je zajimava myslenka.
Pokud bys to chtel delat jako s LARPy, tak si nejsem jisty kde se zastavis. RPG, LARP, NLRPG (non-level, rpg kde nejsou levely?). RPG, LARP, NLRPG (non-level rpg), NCRPG (nonclass rpg?), NLNCRPG (nonlevelnonclass), NWotCRPG (rpg ktera nevydavaji wizards of the coast?) RPG, LARP, OSRPG (rpg co od zacatku mysli na to, ze asi nebude hrano furt pryc a pracuje s tim)?
Ten problem je v tom, ze nic jako "netradicni rpg" moc neexistuje. Nebo, jako pokud si udelas spravne definice, tak dokazes oddelit nejake hry a potom s tim nejak operovat, ale moc to neodpovida realite.
Zalezi na tom co si nastavis jako zakladni pricku -- treba DnD a WoD jsou mechanicky hodne podobne, postavy maji "povolani", postupne ziskavaji dalsi schopnosti, hraci nemaji moc moznost neco ovlivnit, oboji se ma hrat "epizodne" (ve wod kapitoly, v dnd dobrodruzstvi. oboji ma zacatek, napln a konec, atd), v obou se implicitne predpoklada ze majoritu deje (nechci rikat pribehu, pac na to slovo dost lidi reaguje divne :D ) pripravuje vypravec, vyhodnocovani vypada tak, ze hrac rekne co chce udelat, hodi, a vyrpavec rekne vysledek, hra ma predem dane statistiky postav ze kterych se vybira, a tak podobne. Tech podobnosti je spousta, oboji ma dokonce absolutni stupnici moralky a rika jaky cin je dobry a jaky zly, a jaka postava je dobra a jaka zla.
Akoratze ... to pres to ze jsou uplne stejne porad vubec nejsou podobne hry. Hraji se jinak, ten dojem z hrani vychazi proste jinak, spouste lidi. Shadowrun vychazi mechanicky taky podobne (ac dava hracum vetsi moc -- volnou karmu. a ty epizody byvaji kratsi), a presto ta hra taky vypada dost jinak, aspon podle mych zkusenosti, a kdyz muze svoje zkusenosti pouzivat jako argument Alnag, muzu asi taky, ne?
Pokud si tohle nastavis jako zaklad se kterym to budes porovnavat ... pokud tohle je rpg, a ostatni spolecenska hra ... pak tvuj system ale neni rpg, protoze porusujes podminku vyhodnocovani (o popis se deli vypravec s hracem) a pokud vim, hraci si vlastnosti postav vymysli, ne vybiraji ze seznamu, ne? FATE neni rpg (body osudu, vyhodnocovani funguje jinak, cast statistik si postavy vymysli), Exalted nejsou rpg (vyhodnocovani funguje jinak, vypravec stavi dej podle (povinnych) motivaci postav, ne z fleku, kdezto v tradicnich rpg postavy motivace nemaji.), a tak dale.
Ale troufam si tvrdit, ze Exalted, tvuj system ani FATE nejsou stolni hry, takze defnovat rpg jako "fungujici jako dnd" asi neni prilis uzitecne. Da se to jiste definovat jinak, ale kde se chces zastavit? Protoze at to udelas jakkoli, stejne ti neco utece. Povolis jine zpusoby vyhodnocovani a motivace postav? Ok, Exalted uz jsou rpg hra, ale Burning Wheel (indie, proboha!) taky, protoze potom se nelisi. Tvuj system ale porad ne, protoze mas jinak popisy a vlastnosti si vymysli hraci. Povolis tohle, a super, tvuj system i FATE uz jsou rpg.
Potom ale zase nemuzes zacatecnikovi rict, ze vypravec se stara o beh sveta a dodava dej, protoze jsi dovolil aby se o dej mohli starat i hraci (motivace postav).
Takze kdyz to vezmes kol a kolem, druhe nebo treti nejprodavanejsi rpg (exalted) budto bude stolni hrou (trochu zvlastni, co?) nebo jsi prave porusil to tabu ohledne tvorby deje vypravecem.
...
Takovych bodu kdy ti neco vyleze z definice (pokud neni na miru delana aby dokazala ze neci oblibena hra je podradna, ovsem) je spousta.
...
A jina vec ... videl jsi nekdy, ze by nekdo z nekoho delal takhle idiota kvuli vysvetlovani novackum? Neni to jako kdyz jihoceske matky hrozi ze vybuchne temelin? Protoze mi to nikdy tak hrozne neprislo. Ono by ostatne stacilo misto "rpg vypadaji tak, ze vypravec pripravi dej a hraci ho jen prozivaji" stacilo rict "rpg casto vypadaji tak, ze vypravec pripravi dej a hraci ho jen prozivaji" a nikdo by nemusel nikoho opravovat, zejo.
EDIT: na druhou stranu, kdyz si udelas dost sirokou definici, vyjde ti jako rpg i Magic (epicka bitva mocnych carodeju ...), nebo Warhammer Fantasy Battles a Bang! Coz ale za rpg obecne moc nikdo neprohlasuje, co s tim?
Obecne bych se radeji ridil rozumem a citem, nez nejakejma definicema, zvlast kdyz jsou staveny tak, aby prohlasily za postavily na roven Bang!u
zrovna nahodou hry ktere se autorovi definice nelibi.
EDIT2: tolik moje vysvetleni, proc takove deleji povazuju za zbytecnost, nastroj k dokazovani si neceho (oni jsou neplnohodnotni, haha. oni hraji oneshoty, nepochopili to, haha. oni maji ve hre absolutni moralku, smejte se jim! atd), pruzeni, a politickym bojum. Reknes mi, proc ti po tomhle vsem pripada uzitecne?
EDIT3: a je tu jeste jedna vec. to do jake skatulky zaradis hru nema zadnou souvislost s kvalitou zazitku, podle mych zkusenosti. Ma to vliv na zabavu u lidi kteri uz prijdou na hru s tim, ze se jim to nemuze libit protoze je to ve spatne skatulce, jasne, ale u lidi ktere zajima ta hra samotna, a ne politika a dokazovani neceho to vliv nema.