O psaní II - povídky

Minulý blogček s tímhle tématem byl takovou úvahou bez pointy, momentálním sledem myšlenek. Tenhle bych chtěl pojmout trochu konkrétněji.

Kostka má poměrně slušnou knihovnu povídek (není to málo, i když si odmyslíte hrdiny a padouchy týdne, kteří se tam narvali pro mě trochu nepochopitelnou cestou... navíc pár dalších by se asi našlo ve skupinových sekcích jako zápisy z her). V poslední době se tu kromě několika dobrých objevily i různé ne až tak podařené pokusy o to napsat další. Vzpomeňme třeba Tiařiny Regien (která tu je dost mimo téma) a Zapomeň na včerejší ráno. Magusova Bratři a mágus se tu setkala s docela slušnou kritikou.

Povídka je docela lákavý útvar. Umožňuje odvyprávět příběh nebo sdělit myšlenku, a přitom je relativně krátká a na pohled nenáročná. Spousta lidí má dojem, že je snadná - nikoho by nenapadlo, že dokáže jen tak napsat román, nicméně povídka na čtyři, pět stránek? Proč ne. Abych citoval jeden nedávno zde postnutý článek:

Píše:
Když se na knižním trhu objeví nějaká autorova prvotina (jakou byly například Enderova hra či Píseň Kálí), většina lidí nabývá závistivého dojmu, že pámbů či matka příroda zase jednou nechali někoho spadnout z nebe. Jen málokdo pokývá hlavou, přimhouří oči a uvědomí si ty roky, ba dokonce desítky let tvrdé práce, které před takzvanou prvotinou stály. Přimhouří oči, aby spatřil ty stovky a tisíce normostran, tucty odmítnutých povídek a stohy popsaných papírů. A police plné encyklopedií a naučných knih a běhání po knihovnách a antikvariátech a vystřihování nových článků při shánění nových nápadů.
Tak vypadá spisovatel.

Moje osobní zkušenost je rozporuplná. Byly povídky, které se psaly prakticky samy (Nahlédnutí za oponu, Jako my všichni), byly povídky, které vyžadovaly snahy víc (Amulet klanu hrdlořezů) a jsou povídky, které mi hlodají v hlavě už velice dlouho (jednu z nich mám rozepsanou už deset a půl měsíce). Byly povídky, které jsem vzdal a prostě smazal a už se k nim nikdy nevrátil (některými lidmi vyžadované pokračování "Obětování". Jenže některé povídky prostě nechtějí, aby na ně bylo navazováno...).
A to mluvím jen o době, kterou mi zabraly, vůbec ne o tom, jak jsem s nimi sám spokojený (i když tu byly všechny přijaty relativně dobře, já sám mám ke každé z těch prací spoustu výhrad).

Psát povídku prostě není něco, na co by se dalo skočit jen tak - chce to nápad, představu (od které se možná stejně odkloníte, ale bez ní to nejde), chce to vytvořenou osnovu a hlavně vědomí, že tu povídku možná budete psát ještě za několik dnů nebo týdnů, než ji dokončíte.
Je dobré mít přečtené práce jiných autorů, a to jak těch profesionálních, tak těch normálních jako jste vy. Chce to mít alespoň představu o tom, jaká rizika na vás čekají (články podobné Xaxymu jsou dobrým základem)
A hlavně to chce odvahu začít znovu a znovu a čelit přitom neúspěchu. Možná že zahodíte několik prací, ať už různých, nebo pokusů o jedno a totéž, než vám něco konečně alespoň trochu vyjde. Poznamenávejte si nápady - ať už náměty, nebo jen různé vystřižené scény, nikdy nevíte kdy se vám budou hodit (případně k čemu. Už půl roku mám rozepsanou jednu věc - úvod, prolog, do jednoho světa. Jednou večer mě napadl a měl jsem dojem, že z toho něco bude, tak jsem se dal do psaní. Jenže když jsem skončil, najednou mě nenapadalo jak dál. Od té doby mi tu na Kostce visí a čeká, zda mě postihne náhlé osvícení, nebo zda to s ním jednoho dne vzdám nadobro. Možná z toho bude povídka, možná RPGčko a možná taky vůbec nic)

Přiznám se, že osobně nemám moc rád povídkové sborníky obecně. Špatně se mi čtou. Každá povídka od jiného autora, různá pojetí, různá témata, prostě mě to nějak nebere. V protikladu k tomu ale miluji povídkové sborníky konkrétních autorů, které mám rád. Pratchettovo Divadlo krutosti a Gaimanovy Kouř a zrcadla a Křehké věci jsou pro mě úžasnou ukázkou mistrovských prací. Když je člověk čte, pozorně, ne jen tak pro srandu, tak si v nich může všimnout spousty věcí a hodně se toho naučit.
Zejména z Gaimanových knih. Neil má takový krásný zvyk - v úvodu sborníku má kapitolu věnovanou tomu, že u každé povídky zmiňuje její původ, nějakou zajímavost, co za ní stálo. V těch úvodech je mnohem víc, než by se mohlo zdát, a když je člověk všímavý, tak se tam může o psaní povídek dozvědět mnohem více, než z desítek článků. U jedné povídky v Kouři a zrcadlech píše, že ji psal čtyři roky. Povídku. Nejspíše ji psal déle, než mnohé své romány (a mimochodem - velice se mi líbila). Člověka to možná trochu vyděsí, ale zároveň i uklidní. Pokud sám Neil Gaiman píše povídku čtyři roky, tak nějakej Sirien může být se svými deseti a půl měsíci v ledovém klidu.

Povídka prostě není tak snadná záležitost, jak se zdá. Nicméně nemá smysl ztrácet odvahu, protože všichni velcí autoři začínali tím, že byli odmítnuti. Skoro všichni. Ale tou malou částí supernadaných se nemá smysl nechávat deptat.

(Zajímavé je, že podobné to je mnohdy i s články. Někdy se napíší hned a sami, někdy i grafomani jako Alnag civí do monitoru třeba měsíc, než něco zformulují - vzpomeňte třeba na jeho článek o ženských archetypech. Stejně jako povídka, i článek občas zaslouží celý smazat a začít znovu (i takové jsem tu měl) a ve chvíli, kdy ho napíšete a máte dojem, že je super, není naškodu ho nechat odležet a podívat se na něj ještě jednou s párdenním odstupem)

No - jak jsem psal, chce to číst povídky od profi autorů i od normálních lidí. Chce to číst články o tom jak psát - xaxyho jsem už linknul výše, ale pár dalších nemusí uškodit: wilwarin - jak psát povídku Krátší článek, ale stojí za přečtení. Všimněte si té jediné nenápadné věty o porozumnění mezi autorem a čtenářem. Ta věta tam je hozená ledabyle, ale podle mě je z celého toho článku nejdůležitější. To je podstatná věc - nepříjimat návody a názory tak jak chodí, každý má nakonec svůj vlastní styl tvorby, ale přemýšlet nad tím co vám ostatní předkládají, hledat to podstatné mezi tím obyčejným, to obecně universálně platné před tím autorsky specifickým. Zvláště v návodech. Senzorův blog podává některé věci poměrně tvrdě, ale osobně se domnívám, že má ve všem co píše pravdu. Nevím, jak moc je ten blog aktuální nebo aktualizovaný, ale ty čtyři kapitoly co tam teď jsou docela stojí za přečtení.
Nicméně dávejte si pozor. Na internetu se nachází i spousta "návodů", které nejsou zdaleka tak dobré jak by se zdálo. Tento úvod do psaní povídek má například nejspíše dobrý záměr, ale ve skutečnosti je to co tam autor uvádí hrozně úzce zaměřené, silně se tam promítají jeho vlastní auorské tendence a i když tam lze najít pár dobrých rad, není to něco co bych osobně předložil novému autorovi k pročtení.

Sami sobě můžete pomoci i tím, že se zapíšete do některého z kurzů nebo kroužků tvůrčího psaní. A rozhodně není od věci dávat své povídky přečíst co nejvíce lidem, zde a třeba i na dalších webech, zkusit je třeba přihlásit do soutěží - protože to co potřebujete nejvíc je, ať se vám to líbí nebo ne, upřímná a tvrdá kritika. Nebojte se jí číst a nevztekejte se nad ní, protože i kdyby ti lidé obětovali svůj čas a psali vám to se zlým úmyslem (což mi nepřipadá moc smysluplné ale dejme tomu), i tak vám poskytují reflexy, nad kterou se můžete zamyslet a zlepšit se.

(a skutečně poslední slovo na závěr, po zkušenostech s několika začínajícími autory co se mě ptali na názor - bohové, lidi, korektura je možná cizí slovo, ale rozhodně to není slovo vulgární. A ano, je to věc která se dělá vícekrát ještě předtím, než práci předložíte ke korektuře někomu dalšímu)
Napsal: sirien
Autorská citace #1
10.8.2009 18:06 - Thyrjax
Ahoj, velice zajímavý článek. Musím tě pochválit. Je dost inspirativní, bere čtenáře a ty odkazy se zcela hoděj. :) Sám se taky pokouším občas něco sepsat,a vím, že to není tak lehké... (P.S.: Dávej si pozor na čárky.;))
Jen víc takových článků.
Autorská citace #2
10.8.2009 19:05 - sirien
...na čárky budu dávat pozor hned, co mi Max zprovozní možnost si blogy ukládat před odeslánim, abych si to mohl odložit a s odstupem projít v náhledu :(
Autorská citace #3
10.8.2009 19:56 - Thyrjax
Každopádně děkuji za celkový přehled. Taky jsem zkoušel psát drd povídky a vím, že jsou dost nevděčné. Stejně jako leckdy zkoušet psát podle her... Budu tě sledovat. ;)
Autorská citace #4
10.8.2009 20:32 - sirien
Psát podle her... není nemožné. Když se podíváš do mísntí knihovny povídek (linknutá na začátku článku) tak všechny povídky s názvem "Kroniky F´inëalar" psala Sethi a jde o docela přesné přepisy našich her. Ve skupině Plán B je Deník Jacka Norrmana, není to úplně povídka, ale jsou to zápisy z her ze kterých by šla povídka utvořit. A snadno se dají psát povídky okolo RPG her. Ve skupině Pavučina je článek Flashe, jedná se o soubor povídek které jsem napsal o tom, co se děje ve světě ve kterém jsme hráli mimo dosah postav. Něco z toho jsou jen jednotlivé scény, ale je tam jedna nebo dvě věci které by se daly označit za plnohodnotné povídky. I když je na nich samozřejmě vidět, že byly psané pro hru, pro obecnou publikaci by je bylo nutné trochu přepsat a zasadit do kontextu.

Těžko říct, jestli je psaní podle RPG snazší nebo ne. Dává Ti to snáz námět a rámec ve kterém se pohybuješ, ale když si nedáš pozor tak Tě to svazuje věcmi které do povídky úplně nepatří. Je to takové půl napůl, někomu to sedne, někomu ne. (nicméně až se někdy dostanu k tomu typovi, co někde v Dechu draka kdysi napsal, že podle RPG příběhy psát nelze, tak si ho vychutnám)
Autorská citace #5
10.8.2009 20:48 - Argonantus
Osobně nevěřím vůbec na kursy tvůrčího psaní.
něco podobného se prostě nedá naučit; je to magie, a proto funguje jen praxe, praxe a znovu praxe. Jaks pravil správně -
Píše:
hlavně to chce odvahu začít znovu a znovu a čelit přitom neúspěchu. Možná že zahodíte několik prací, ať už různých, nebo pokusů o jedno a totéž, než vám něco konečně alespoň trochu vyjde.


Vyhodí se toho většina, dokonce drtivá většina, podobně jako u vážně míněné fotografie.
Vlastní jazyk se tvoří pouze dostatečným psaním; Bradbury vypráví, jak psal zpočátku Lovecraftovské povídky, Dunsanyovské povídky a kdovíjaké ještě, a pak najednou, jednoho dne, vyrobil Jezero, o kterém věděl, že je jen a jen jeho vlastní, jeho stylem a jazykem.
A teprve od tohoto okamžiku má cenu mluvit o nějakém umění; do té chvíle je to řemeslo.

Je dobré mít přečtené práce jiných autorů, a to jak těch profesionálních, tak těch normálních jako jste vy.

Profesionální autor není vůbec žádná deviza. Drtivá většina autorů, profesionálních i amatérských, psát neumí. Ta vzácná skupina (potvrzuji, že Gaiman a Pratchett, ba i Simmons k ní patří), i tak vytvoří většinu věcí průměrných, obyčejných a nanicovatých, ale jednou za čas... dosáhnou umění.

Vpřed vás posune jen to umění, ne průměrné vzory.
Autorská citace #6
10.8.2009 20:48 - Sethi
okolo Amazing Adventures jsou dva stálé povídkové přepisy ;)

psaní podle her je... na jednu stranu snazší - člověku odpadá starost s vymýšlením vhodné kostry, v podstatě jen nabaluje a navíc nemá tolik starostí s reprodukcí jednotlivých charakterů - jejich osobnostvytváří jejich hráči.

na druhou stranu, psaní podle her je těžší. v okamžiku, kdy je kostra příběhu pochroumaná, nedává smysl, nebo je prostě jinak divná, těžko se bere krumpáč a celé se to překopává, když to má být nějak validní zápis toho, co se dělo. některé scény jsou důležité, a je potřeba je nějak napsat, i když to třeba vůbec není autorův styl a ve volném psaní by se takové nejspíš pokusil vyhnout (já mám například neskutečné problémy s bojovými scénami - na druhou stranu, člověk se naučí věci, které i takové neoblíbené pasáže udělají psatelné pro něj a čitelné pro ostatní). a nakonec, vždycky tu jsou milí spoluhráči, kteří ti budou dýchat na krk, zapichovat ti virtuální umaštěný prst do obrazovky a říkat "takhle to přece nebylo" a ty jim řekneš, že je přece úplně jedno, jestli hodili jeden nebo dva granáty, že to celkovým dějem nijak nehnulo a je to lépe čitelné... a tak =)

a nakonec - psaní povídkových zápisů je dobré. v první řadě je to výborný trénink pro další, volné psaní (právě proto, že není třeba se trápit se scénářem, charaktery - člověk má co má a dává tomu formu, cvičí si takovou tu jemnou povrchovou práci na hrubé kostře). a za druhé, je to hráčova cesta, jak se podílet na utváření světa - a to i v okamžiku, kdy si ho třeba vypravěč žárlivě střeží a jsou to jeho krajinky a jeho npcčka - prostě nemůže ignorovat obrovský přínos, který má pro celé hraní autor zápisů.

a tak.
Autorská citace #7
10.8.2009 20:59 - Argonantus
No, záznam hry je příbuzný spíš reportáži, s povídkovým psaním nemá IMHO naprosto nic společného. Fakt. Vůbec. Povídka je postavena od konce, na pointě; nebo na nějaké náladě. Reportáž běží a běží, zaznamenává, jak to bylo.

Souhlasím jen v tom smyslu, že si člověk může zápisem cvičit psaní jako takové (pokud si dá práci a čte si to po sobě a opravuje chyby a tak,) což dokáže internetová glosa taky, ale, proboha, nemyslete si ani vteřinu, že vás přiblížilo k nějakému umění.
Autorská citace #8
10.8.2009 21:02 - Lotrando
uši: asi bych to nenapsal líp.


Sirien: dobrej blog, o mnoho lepší něž ta první část, té jsem moc nerozuměl. Jdu omrknout odkazy.
Autorská citace #9
10.8.2009 21:04 - Faire
Tahle slečna není tak pěkná. Článek se mi líbí více, s Argonantusem si dovolím tiše nesouhlasit - ne vše, co není vrcholným uměním, je bez hodnoty. Naopak jsou věci, které byly napsány špatně, a stejně se mi líbily a nelituji toho, že jsem si je přečetl - díky příběhu, postavám, nebo nápadům.
Autorská citace #10
10.8.2009 21:06 - Colombo
a slečna je taky mnohem hezčí.
Autorská citace #11
10.8.2009 21:10 - Faire
Je taková... obyčejná :) Trochu nezajímavá.
Autorská citace #12
10.8.2009 21:19 - Argonantus
Faire:

Netvrdím, že vše, co není uměním, je bez hodnoty. I reportáž má svoje mistry. I recenze má svoje mistry.

Nicméně tvrdím, že s povídkou to má společného mnohem méně, než se věří. Je to ouplně jiná disciplína, a ne všichni mají talent na všechno.

Je třeba plno fenomenálních povídkářů, co nenapsali skoro žádný román, a pokud ano, tak je složený z povídek.
Autorská citace #13
10.8.2009 21:33 - sirien
Argonantus píše:
Osobně nevěřím vůbec na kursy tvůrčího psaní.

Je to cesta. Skupina lidí, kteří píšou a prezentují si svoje práce. Vzájemně si je kritizují. Můžeš se učit z chyb druhých. Ostatní ti ukáží chyby na tvé vlastní práci. Většinou je vede někdo kdo za sebou má pár publikací, takže Ti může pomoct s řemeslnou stránkou věci nebo ti dát pár rad aby jsi mohl jít do nějaké soutěže, třeba skončit v nějaké antalogii mladých autorů.
Není to samospasitelné, ale úplně bych to nezatracoval.

Argonantus píše:
Bradbury vypráví, jak psal zpočátku Lovecraftovské povídky, Dunsanyovské povídky a kdovíjaké ještě, a pak najednou, jednoho dne, vyrobil Jezero, o kterém věděl, že je jen a jen jeho vlastní, jeho stylem a jazykem.

Gaiman tohle píše v Kouři a zrcadlech taky.

Profesionálním autorem jsem myslel tak nějak přirozeně nějakého kvalitního. Možná jsem to měl napsat jasnějc.

Argonantus píše:
No, záznam hry je příbuzný spíš reportáži

Kur... tak tohle mě ještě nenapadlo, to může bejt ale dost hustý...


Colombo, Faire: hm... tak mě napadá, že asi fakt každej další blogček doprovodim fotkou polonahý holky v džínech... jsem zvědavej kterou ohodnotíte nejvejš.
Autorská citace #14
10.8.2009 21:48 - Sosáček
Nepochybujeme o tom, ze mas sbirku.
Autorská citace #15
10.8.2009 21:54 - Lotrando
Dopis z Prahy píše:
Nepochybujeme o tom, ze mas sbirku


ty jsi mnohočetná osobnost?
Autorská citace #16
10.8.2009 22:08 - sirien
Píše:
Nepochybujeme o tom, ze mas sbirku.

:)
Mám. A velkou.
Deviantart -> Photography -> People&portraits -> Artistic nude; search: girl, jeans
Deviantart -> Photography -> People&portraits -> Glamour; search: girl, jeans
řekl bych že to půjde i do tisíců... :)

EDIT: nicméně ta v původnim blogčku byla prostě svým způsobem originál. Nic, no...
Autorská citace #17
10.8.2009 22:54 - Sosáček
Vypadam jako nekdo komu se chce registrovat na dartu aby mi ukazali takovyhle fotky?

EDIT: zvlast kdyz zakazali 10minutemail a dalsi veci, kterejm se clovek podobnym obvykle vyhyba.
Autorská citace #18
10.8.2009 23:19 - sirien
devart je vpohodě, vživotě mi z něj nepřišel jedinej mail, natož SPAM. A vzhledem k tomu co amíci považujou za morálku poškozující (musej mít dost slabou vůli, když jim bradavka poškozuje morálku) se account s autologinem docela hodí
Autorská citace #19
12.1.2011 14:38 - Argonantus
Sirien:
Máš pravdu, předsedo; tohle bylo k tématu psaní daleko přesněji.
Autorská citace #20
12.1.2011 15:05 - pipux
sirien píše:
Psát povídku prostě není něco, na co by se dalo skočit jen tak - chce to nápad, představu (od které se možná stejně odkloníte, ale bez ní to nejde), chce to vytvořenou osnovu

Osvědčený postup - není s ním nic v nepořádku.
Pak ale existují í tací, kteří píší a ještě nevědí, k čemu se doškrabou; na otázku děje a vyústění zápletky pokrční rameny, že uvidí jak to dopadne ... a poté vydají soubor svých (velmi kvalitních!) slátanin knižně, a to zrovna ne v deseti kusech na vlastní náklady.
Takových jedinců zase ale není mnoho, že ...

Tento úvod do psaní povídek, http://kreativita.net/jak-napsat-dobrou-povidku-rychlonavod (cca 10. řádek odspodu) je nyní mrtvým odkazem.
Autorská citace #21
12.1.2011 16:50 - Jerson
Již opět jsem slyšel, že bych měl napsat knihu. A je reálné riziko, že k tomu budu nakonec dokopán. Zajímalo by mě, zda autory špatných knih taky takhle někdo naváděl.
Autorská citace #22
12.1.2011 19:06 - Argonantus
U mne je odkaz funkční. Sděluje mi zásadní pravdu, že doména je parkována na Gigaserver.cz.

Jinak u povídek věřím nejvíc věcem psaným najednou a na jeden zátah. Je z toho totiž cítit velikánská energie, která vás příběhem protáhne. Dodatečně se samozřejmě stejně opravuje i předělává, ale ten základ nejlépe dopadne z jednoho kusu.
"Se zježenými chlupy", jak popisuje Bradbury to prvotní Jezero. Exactly!

Jerson:
To je jednoduché; jestli v sobě tuhle energii nemáš, a nechce se ti do toho, pak rozhodně nepiš - je to k ničemu.
Autorská citace #23
12.1.2011 19:08 - noir
Argonantus: Škoda jen, že "na jeden zátah" prakticky nikdo nikdy nepsal :) A uvádět megakýčaře Bradburyho jako vzor, to mi přijde jako nedobrý příklad.
Autorská citace #24
12.1.2011 20:10 - Alnag
Takový epitafy se píšou obvykle na jeden zátah... a ta energie :)
Autorská citace #25
12.1.2011 20:13 - Argonantus
No, megakýčař... to se asi fakt neshodneme. Zůstanu také megakýčařem, asi; i když jsem později narazil i na jiné zásadní vzory. Třeba Lovecrafta nebo Barkera (další kýčaři, jasně. Ale jestli ono to není tím, že jsem slovo kýč nikdy nepochopil).

Na jeden zátah jsem napsal několik věcí, a dodatečně tvrdím, že byly vezměs ty lepší.
Román se samozřejmě takto napsat nedá; ale ono se psaní románu vůbec dost principiálně liší od povídky. Plno povídkářů nenapsalo slušný román, a plno romanopisců nedalo dohromady povídku.
Autorská citace #26
12.1.2011 20:40 - noir
Alnag: Zejména ty diktované na smrtelné posteli jsou velmi jednorázové.

Argo: O tom románu ani nepochybuju. U povídky si tím nejsem vůbec jistý - právě proto, jak moc musí být úsporná, tak v ní není moc místa na to "nechat mozek ujíždět".

Bradbury je klasickým kýčařem, Lovecraft určitě ne (ten si příliš silně váží toho, odkud vyšel a kam patří) a Barkera jsem nikdy nečetl.
Autorská citace #27
12.1.2011 21:59 - Argonantus
Píše:
Barkera jsem nikdy nečetl.


No, kdybys to nebyl ty, a neměls tak drasticky odlišný vkus, řekl bych, že to nejlepší tě v životě ještě čeká. Ale takto nemám odvahu to vyslovit.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10051488876343 secREMOTE_IP: 13.58.121.131