Sirienův blogček: Jak psát fantasy

Říkal jsem si, že by možná nebylo od věci sepsat takový manuálek pro psaní fantasy. Tak tady ho máte:

Fantasy stojí na dobře zvoleném hrdinovi. Může se to zdát snadné, ale je to krok, který je potřeba dobře uvážit a který skýtá mnohá zrádná úskalí, kterých si nemusíte na první pohled všimnout.
Za prvé, není nijak zvlášť chytré volit jako hlavního hrdinu dívku. Těžko říct čím to je... možná, že zatímco kluci si rádi počtou o jiném klukovi a holky si rády přečtou o sympatickém klukovi, tak by ani jedny nebavilo číst o hrdince, která by půlku času trávila klábosenim s kamarádkama místo řešenim příběhu a druhou půlku pokukovánim po klucích (nejspíš hlavních záporácích, jak známe teenagerky).
Hlavní hrdina by na začátku rozhodně neměl být něčím zajímavý. Neměl by nic užitečného vědět, umět nebo tak. Jen si to představte - hlavní hrdina, který by byl snad sám něčeho schopný! Kdo by to četl. Na druhou stranu nijak nevadí, když do hlavního hrdiny někdo naleje vědomosti za nesmyslný časový úsek. Stejně žádný čtenář nepochopí, jak nesmyslné to je (třeba když se za pár týdnů naučí šermovat jako celý život trénovaní bojovníci).
Není nijak naškodu udělat z hlavního hrdiny Očekávaného Vyvoleného. Popravdě nevím, co na tom je tak zajímavého, ale podle všeho to lidé mají tak nějak rádi. Vemte si nejprodávanější fantasy - HP, Eragon, Bible... Nicméně ať vás ani nenapadne, že by z toho mohl hrdina těžit! Naopak, hrdina musí nést svůj úděl velmi těžce a musí jím trpět. Představte si například, že hrdina přišel na školu, kde ho všichni znají jako Vyvoleného. V takovém případě hrdina rozhodně nesmí chodit okolo, shánět na to kamarády a balit holky!
Hlavnímu hrdinovi je dobré dát nějaké světské problémy. S láskou to není nijak na škodu, přiblížíte se tak běžnému čtenáři - udělat z hrdiny playboye, po kterém by letěla každá, kterou by potkal, by tudíž nebylo zcela ideální.
Nějaká ta iracionální hnutí mysli nejsou vůbec naškodu. Prostě nechte hrdinu, ať se občas chová jak idiot; je to jistá cesta k tomu, aby vás pak kritici a později učitelé češtiny chválili za to, jak "lidsky" jste jej pojali. Není naškodu, když hrdina tato iracionální hnutí mysli často řeší a vnímá je jako svou slabost, zatímco mu ostatní vnucují, že právě ony z něj naopak dělají toho dobrého.
Mohlo by se zdát, že takový hrdina bude k uzoufání nudný a nezajímavý. Ale nenechte se zmást, to není problém. Marketing se postará o to, že hrdina nebude nudný, nýbrž "archetypální". Umět správná cizí slovíčka se prostě vyplácí.

Samozřejmě určitě cítíte, že s tímto přístupem bude příběh ochuzen o nějaké to coolness. Ale nenechte se děsit - prostě ten coolness dáte nějaké vedlejší postavě, kamarádovi hlavního hrdiny. Ve SW byl stejně nejvíc cool Han Solo. Tohle je také důležité - hlavnímu hrdinovi je potřeba vybrat ty správné kamarády.
Správný kamarád hlavního hrdiny musí být buď ten, co mu vysvětluje, co všechno se kolem něj děje, nebo ten, který vám jako autorovi umožní napravit tu paseku, kterou si v příběhu naděláte tím, že necháte hlavního hrdinu chovat se "lidsky", aniž byste museli přepisovat 100 stran zpátky.
Své místo ve skupině má samozřejmě i na dobro obrácený záporák, ale s tím opatrně. Taková postava musí být fakt cool a je až moc snadné ji zkazit. Třeba tím, že jeho obrácení na dobro vysvětlíte nějakou nesmyslnou, dvacet let trvající zamilovaností, která dotyčného neopustila ani patnáct let potom, co objekt jeho lásky zkapal. O něco snazší je udělat mezi záporáky postavu ne-až-tak zlého záporáka, ale tam zase hrozí, že ho na konci budete chtít udělat kladnějším, než by se hodilo (nechat tu kladnost vyšumět do ztracena jako zbabělost náležící krysoměnci neni o moc lepší).

Pro své prvotní počiny se rozhodně nebojte vykrád... inspirovat se u jiných zdrojů. Třeba když píšete urbanfantasy o čarodějích ve školním prostředí, tak můžete totálně vybrat Čarodějky školou povinné nebo tak něco. Když chcete psát něco zajímavého z fantasy světa, vsaďte na draky, už se toho o nich napsalo tolik, že se dá krást na každém druhém rohu.

Důležitým aspektem fantasy je také hlavní záporák. Hlavní záporák se musí jmenovat děsivě cool. Galbatorix. Voldemort. Rahl. Kitiara. Obyčejná jména si nechte pro hlavní hrdiny jako další aspekt jejich obyčejnosti. Vlastně mám občas dojem, že by se předešlo mnoha problémům, kdyby se ve fantasy světech lidé s neobvyklými jmény zabíjeli hned po křtinách.
Udělat ze záporáka šílence hned od začátku (Galbatorix) není vůbec špatný nápad, protože pak jde o jeho všem známou slabinu, proti které lze hrát a zvítězit tak nějak regulerně. Je to mnohem lepší, než nechat hlavního záporáka najednou na konci postihnout náhlou retardací, aby mohl být poražen.
A bohové, nikdy nenechte hlavní hrdiny dělat chyby hlavních záporáků. Okamžik, kdy Harry Potter vysvětluje Voldemortovi na konci poslední knihy, jak ho vlastně porazí, to bylo stejně nablblé, jako kdyby hlavní záporák vykládal Jamesi Bondovi jak hodlá zničit Velkou Británii 15 minut před koncem filmu.

Zaplaťte si nějakého trochu schopného recenzenta, který srovná vaše dílo (byť negativně) s dílem nebo autorem, který vás a vaši práci přesahuje o několik úrovní způsobem, že si takové srovnání vůbec nezasloužíte. Lidé brzy zapomenou, v jakém kontextu jste byli srovnáni a pamatují si jen, že se o vás mluvilo ve spojitosti s někým velkým a slavným. Například béčkovej příběh o dracích nebo cé až déčkovej příběh o teenage čarodějích srovnejte s Tolkienem a jeho fenomenálním dílem... Tolkien je zažitej, je to jistota.

A hlavně si pamatujte - dobrý marketing zahladí mnoho problémů a zbytek za vás okecají nadšení a marketingem zblblý fanoušci (kteří by bez marketingu o vaši knížku tak nějak zavadili, nicméně tím, jak se o ní hodně mluví, ji začnou chválit, protože je cool).

A poslední rada na závěr - SKUTEČNÍ autoři NIKDY nepíší jen JEDNU knihu. Opravdový autor tvoří příběhy minimálně, ale opravdu minimálně, na trilogii. Heptalogie není na škodu, případně lze na konci třetího dílu napsat omluvu, že jste to nedali, ale že jste vlastně rádi, protože jste mohli nechat postavy interagovat přirozenější pozvolnější cestou a že se se čtenáři uvidíte u čtvrtého dílu...

Tak. Hodně štěstí s psaním :)


PS - Obrázek je pro Jakuba, aby se mu nestýskalo...
Napsal: sirien
Autorská citace #41
29.7.2009 21:02 - sirien
Faire píše:
A Magusi, tvoje navážení do Colomba je IMHO celkem trapné.

v tomto kontextu od Maguse obzvláště...

Mimochodem, naprosto mě fascinuje dojem některých lidí, že jsem tu chtěl něco sdělit... :D . Prostě sem měl takovej bezkontextovej nápad po dočtení Brisingra a blogček byl tak nějak poruce... ale tak ne že by mě to netěšilo, neexistující výsnamy se obvykle hledají především v dílech velkých osobností, takže klidně pokračujte :D
Autorská citace #42
29.7.2009 22:08 - Magus
Hele ja se do nikoho obvzlast Colomba nenavazim.(Colombo je dobrej)Ale jestli to takhle vyznelo tak se Colombovi omlouvam (a vsem kdo se citi byt mojim sarkastickym ublizeni).
Btw: *tise*Sirien ty mas co rikat=pTohle sem pochitil od Sethi...
Autorská citace #43
29.7.2009 22:57 - Sosáček
Colombo neni dobrej.
Autorská citace #44
29.7.2009 23:43 - Rytíř
Sosáček píše:
Colombo neni dobrej.

jj, není dobrej. Je výbornej, píše nám o Mayích ;)
Autorská citace #45
30.7.2009 09:16 - Faire
Ve chvíli, kdy někdo s nickem Sosáček píše o tom, že Colombo není dobrej, mi naskakují představy, že jde o přerostlého komára nebo jiného krvesavce s osobní zkušeností :D

(editováno)
Autorská citace #46
30.7.2009 09:28 - Sethi
bože.

ty představy.
Autorská citace #47
30.7.2009 09:55 - Magus
Proc neni Colombo dobrej?!?!?Je vtipnej, chytrej a presne jak rika Rytir pise o Mayich...Tak komare napis neco tak promakanyho jako to co Colombi o Mayich...
Autorská citace #48
30.7.2009 10:08 - Faire
Uši: bojím se zeptat, jaké. Vážně.
Autorská citace #49
30.7.2009 13:22 - DenGrasse
mě se ten článek líbil. je sice zhuštěnej na prvoplánovou zábavu,a le to mu neubírá na čtivosti. konzumuje se dobře a navíc i sděluje podstatný věci. to jestli obsáhne všechny kategorie nebo ne nebo jestli dodrží zákonitosti neni IMHO moc důležitý.

sám poslední dobou nabývám přesvědčení, že obsah knihy není zas tak důležitý a snese i díla řádově horší, pokud funguje ten marketing. ten dělá 80-90% prodejnosti.
Autorská citace #50
30.7.2009 21:32 - sirien
:)
takovýhle čtenář vždycky potěší :)
Autorská citace #51
30.7.2009 23:04 - noir
Ale prosímtě, žádný autor nemá rád oddané fanoušky. On potřebuje fany polemizující, jinak ztrácí motivaci. A to říkal už Milota Polák!
Autorská citace #52
30.7.2009 23:25 - Faire
Pořád více oceňuji tu slečnu :)
Autorská citace #53
31.7.2009 20:56 - sirien
Tak na tom neni nic špatnýho. Kdybych jí neoceňoval, tak jí tam nedávám. (btw, slečna, když u vás má takovej úspěch...)
Autorská citace #54
1.8.2009 11:07 - Blaine
Sirien: ten fotograf tam ma par povedenych aktu. Squeeze me rozesmal a Gee me dostalo. Dalsi do zalozek s nazvem "Devart - akty"
Autorská citace #55
2.8.2009 19:51 - sirien
neni to snazší faveovat a třídit si to ve faveech?
Autorská citace #56
2.8.2009 20:11 - sirien
tohle je hustá záležitost ("Dryad")

Autorská citace #57
2.8.2009 20:30 - Magus
Kde ma prsa?=)
Autorská citace #58
2.8.2009 21:06 - sirien
Bohové. Listuj si. Nebo tady. A nauč se používat net sám, když už po tomhle toužíš.
Autorská citace #59
3.8.2009 08:43 - Argonantus
... aby řeč nestála, vezmu to doslova:

Sirien píše:
Říkal jsem si, že by možná nebylo od věci sepsat takový manuálek pro psaní fantasy.


Tomu říkám odvaha! Drtivá většina lidí neumí psát, ještě víc jich neumí fantasy, a tady rovnou manuál.

Píše:
Fantasy stojí na dobře zvoleném hrdinovi.


nemusí. Může být fantasy úplně bez hrdiny.

Píše:
Za prvé, není nijak zvlášť chytré volit jako hlavního hrdinu dívku.

Pravda. Zvlášť, když jste muž, a neumíte ji napsat.
Totéž ovšem platí o chlapech.

Píše:
Hlavní hrdina by na začátku rozhodně neměl být něčím zajímavý. Neměl by nic užitečného vědět, umět nebo tak.


To není rada hodná k následování. Nezajímavého hrdinu odkládám vedle telefonního seznamu (který je dnes už velmi nezajímavý).

Píše:
Na druhou stranu nijak nevadí, když do hlavního hrdiny někdo naleje vědomosti za nesmyslný časový úsek.


Tuhle uměleckou konvenci bych bral; je to lepší, než když jsem nucen s hrdinou projít úmorné pětisestránkové školení. Předpokládejme, že všechno ví.

Píše:
hrdina musí nést svůj úděl velmi těžce a musí jím trpět.


Samozřejmě. Jinak by vznikl dojem, že být hrdinou je nějaká užívárna a zkoušel by to každý.

Píše:
Prostě nechte hrdinu, ať se občas chová jak idiot; je to jistá cesta k tomu, aby vás pak kritici a později učitelé češtiny chválili za to, jak "lidsky" jste jej pojali.


Pravda. Dokonce dostanete body za "realismus", což je ve fantasy velmi zvláštní deviza. Ovšem ke čtení to moc nebude.

Píše:
Není naškodu, když hrdina tato iracionální hnutí mysli často řeší a vnímá je jako svou slabost, zatímco mu ostatní vnucují, že právě ony z něj naopak dělají toho dobrého.


Mám dojem, že Harry Potter je dlouhodobým Sirienovým traumatem. Možná by nebylo na škodu nepouštět se do univerzálního manuálu fantasy, ale jen do Pottera; takto se zdá, že Potter tvoří 70% světové fantasy.

Píše:
Marketing se postará o to, že hrdina nebude nudný, nýbrž "archetypální". Umět správná cizí slovíčka se prostě vyplácí.


Na archetypálnost hrdiny nemá marketing vliv. Vážně.

Píše:
Ve SW byl stejně nejvíc cool Han Solo.


Mně přišel trapnej, ale to je věc názoru.

Píše:
Tohle je také důležité - hlavnímu hrdinovi je potřeba vybrat ty správné kamarády.


Není. Plno hrdinů nemá kamarády.

Píše:
Hlavní záporák se musí jmenovat děsivě cool.


A nadměrné množství postav se jmenuje na A.

Píše:
Okamžik, kdy Harry Potter vysvětluje Voldemortovi na konci poslední knihy, jak ho vlastně porazí, to bylo stejně nablblé, jako kdyby hlavní záporák vykládal Jamesi Bondovi jak hodlá zničit Velkou Británii 15 minut před koncem filmu.


Přesto to z nepochopitelných důvodů dělají obě strany, a záporáci častěji.
Možná z těchže důvodů, jako nám kritici musí sdělit, že je to nablblé.
Autorská citace #60
3.8.2009 11:41 - sirien
jé, Argo to zase vzal moc vážně :)
Ty odpovědi které očividně trpí vážným pojetím nevážného odložím stranou...

Argonantus píše:
Tuhle uměleckou konvenci bych bral; je to lepší, než když jsem nucen s hrdinou projít úmorné pětisestránkové školení. Předpokládejme, že všechno ví.

Dá se buď skipnout (a po n letech...) nebo se dá vyjít už z hrdiny co něco trochu umí... ale to zase odporuje bodu o tom, že hlavní hrdina na začátku nic umět nesmí...

Píše:
Samozřejmě. Jinak by vznikl dojem, že být hrdinou je nějaká užívárna a zkoušel by to každý.

:)
Spíš by vznikl dojem, že hlavní hrdina je sám o sobě cool a spousta lidí by to nebrala tak osobně. Jsou zvyklí na to že cool jsou ti ostatní okolo nich, ne oni sami (u většiny populace), takže i hlavní hrdina by měl být jako oni a cool by měli být ti okolo něj :)

Píše:
Mám dojem, že Harry Potter je dlouhodobým Sirienovým traumatem.

Jen tak mimochodem, při psaní tohoto bodu jsem ani tak nepřemýšlel o Potterovi, kterého jsem si už řádně propral jinde, jako spíš o Eragonovi, ale to je jedno...

Píše:
A nadměrné množství postav se jmenuje na A.

Kamarád si zase stěžuje, že má příliš mnoho lidí okolo něj přezdívky na "S" (Sirien, Sethi, Sihája, SEB, Sathel...)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1105740070343 secREMOTE_IP: 18.119.172.146