Vedení hry (podle Jersona)

Komentáře k vedení hry a další (ne)související témata
Napsal: Jerson
30.3.2019 20:37 - Log 1=0
Eframe,
Až tu někdo napíše několik rýpanců, aby následně doplnil rady, které v diskusi zazněly i s docela opodstatněnými výhradami, aniž by je doplnil nebo nějak zohlednil ty připomínky, a ještě se u toho bude "tvářit jako mistr světa" tak mu udělám to samé, neboj.
Všimni si také, že Malkav tu napsal v zásadě podobnou myšlenku, ale napsal jí normálně, a podobnou reakci proto nedostal.
Howgh.
30.3.2019 20:39 - York
malkav píše:
než se hráči vpraví do světa, který je zaujme


Vedl jsem přes 10 oneshotů, při kterých nikdo dopředu nevěděl, v jakém světě se bude hrát (ani já coby vypravěč). Měl jsem tam různě zkušené hráče včetně úplných RPGčkových začátečníků. Žádný z nich neměl problém "vpravit se do světa" v průběhu toho oneshotu.
30.3.2019 20:42 - malkav
Log 1=0: Nojo, ale co tu chceš na toto téma napsat jiného? :) Aby se všichni bavili, musí se dohodnout => minimálně pro začátek kompromis, než hráči vyspějí. Jak píše efram (a nejen on), většina teenagerů na RPG kroužcích čeká spíš akci, než že budou spoluvytvářet detektivní příběhy. Proto argument: "tohle já ale nechci," je podle mě zabouchnutí dveří, které nic neřeší.

EDIT:
York: OK, opakuje se ti tato zkušenost s teenagery, kteří nemají zkušenosti s RPG pravidelně (ve všech těch 10 oneshotech)? Jsi si jistý, že vedeš hru stejným stylem, jako Jerson? Věděli dopředu, že budou spoluvytvářet ten příběh?
30.3.2019 20:55 - efram
Log 1=0 psal jsem to normálně.....neřeším nesmrtelnost brouka, jdu rovnou k věci. Nikdy jsem nebyl lehátkový teoretik.
30.3.2019 20:57 - Log 1=0
malkav píše:
většina teenagerů na RPG kroužcích čeká spíš akci, než že budou spoluvytvářet detektivní příběhy.

S tímhle já naprosto souhlasím. Jenže problém je, že Jerson nepíše (a o celé situaci víme jen z jeho komentářů, takže nemáme moc alternativ k tomu mu věřit), že to tak nechce on, ale že to tak nechtějí ti jeho hráči. Takže psát mu, co chce a nechce většina teenagerů, je dost zbytečné. Jeho nezajímá většina, jeho zajímá těch pět konkrétních, co chce zkusit něco nového, jiného.
30.3.2019 21:01 - efram
tak co je vlastne validni vyjadreni k tematu, kdyz tito vzácní teens se neradi mezi ty ostani teens a jedine co vime je, ze sam Jerson nevi co chteji. Nidky jsem je nevideli, nezname je atd.......tak to ma orpavud logiku.

podle meho soudu lze v tomto smeru v klidu zobecnovat a uvadet prikaldy s chováním jiných teens.
30.3.2019 21:06 - Jerson
Eframe, vim že si do mě rád kopneš, nicméně speciálně od tebe už nic dalšího číst nepotřebuju.
30.3.2019 21:09 - malkav
Log 1=0: Přiznám se, že v těch tapetách textu si nejsem už jistý, jestli jsem teď Jersonovi nepřisoudil výrok, který v tomto vlákně nepsal ... OK, tuhle poznámku beru. Jen mě tedy zaráží, že pokud chtějí jeho hráči zkusit něco nového, tak polovina hraje naprosto bez zájmu, dokud se herní styl nezačne blížit jejich starému stylu.

Mimochodem až teď jsem si všiml (po chvilce hledání toho "neexistujícího" výroku) nejspíš hlavního zabijáka herní atmosféry a aktivity ... dvě hodiny na hru? To je podle mě krutě málo :/
30.3.2019 21:12 - efram
Jerson myslím, že se dost pleteš.....
30.3.2019 21:13 - Log 1=0
Eframe,
jistě že musíme zobecňovat, jinak bychom nemohli nic radit.
Ale při tom zobecňování bychom neměli překračovat hranice, o kterých víme, že za nimi zobecnění neplatí.
A už vůbec bychom neměli tvrdit, že toto zohledňování je nějakým "lehátkovým teoretizováním" ale respektovat zkušenost, že situace je zjevně odlišná od té, ve které se dá jít "rovnou na věc".
30.3.2019 21:16 - efram
Podle toho co jsi napsal v #786 nema smysl psat vubec nic, protoze nikdo a to v cetne tazatele nemuze dojit k validnimu zaveru.....
30.3.2019 21:19 - shari
malkav píše:
dvě hodiny na hru? To je podle mě krutě málo :/

V naší skupince jsou 2-2.5 hodiny celkem standard. Jen výjimečně to protáhneme na 3. Dá se to.
30.3.2019 21:34 - Jerson
malkav píše:
Mimochodem až teď jsem si všiml (po chvilce hledání toho "neexistujícího" výroku) nejspíš hlavního zabijáka herní atmosféry a aktivity ... dvě hodiny na hru? To je podle mě krutě málo :/

Je to kroužek v Domě dětí, kde jednotlivé kroužky mají standardně hodinu a půl, já jsem si několika úpravami pomohl ke dvěma hodinám, víc už to nejde. A jde ještě o hrubý čas, ve čtyři přijdou (někteří až po čtvrté), převlečení, přesouvání stolů, shánění židlí, příprava herních propriet, a v šest musí někteří odcházet, protože jim jede bus. Fakt se divím, že v tom čase občas odehrajeme i celou misi.
30.3.2019 21:50 - malkav
Jerson: Hele nejsem žádný extra zkušený vypravěč, ale v těchto podmínkách to opravdu vidím spíš na hru s výraznější dějovou linií. Hlavně pokud máš již zmíněnou věkovou skupinu. Byl bych totiž dost skeptický k tomu, co ti v dotazníku řeknou, resp. k pravdivosti toho sdělení. Ne že by chtěli lhát, ale vnitřně mohou cítit něco jiného, než říkají, protože nemají srovnání a herní zkušenosti. I z různých psychologických důvodů člověk často nevyplňuje dotazník zcela upřímně. Postupně při vpravení do světa (jak jsem už psal a co mi rozporoval York na základě jeho zkušeností s oneshoty) by se mohlo objevovat jejich vyšší herní aktivita a přechodu na skutečně jinému hernímu stylu.

Nepíšu nic světoborného a už to tu psali lidi přede mnou, jen se snažím shrnout to nějak v "mém jazyce".
30.3.2019 22:00 - Jarik
Jerson: myslíš, že by jim mohlo přijít zajímavé, kdyby je vyslech nějaký starší agent? Nikoliv NPC starší agent, ale někdo...kdo si přijde osobně pro hlášení?

Bych se mohl někdy utrhnout,... Nebo bych si přišel pro záložní tým.

Občas vstup nějakého hráče zvenčí upoutá pozornost na děj. Něco jako když ve škole přijde kolega ke kolegovi na hospitaci.
30.3.2019 22:03 - Jerson
Tak myslím, že koordinátor na scéně by mohl pomoct. Když s námi dvakrát hrál Tomáš, který je o pár let starší než oni (no, o víc než pár), tak těch kravin dělali méně, i když on byl jako hráč úplně nezkušený a první hru vlastně jen sledoval.
30.3.2019 23:37 - Boldrick
Já musím eframovy rady z #775 podpořit, troufnu si tvrdit, že píše to co já v #762. Pravděpodobně bude většina z Vás nesouhlasit, ale hlavní tíha, včetně výuky "lepšího" hraní RPG, je na Jersonovi. Ti lidé za to platí, což je právě pro RPG hrozná nevýhoda. Já osobně jsem na placených kroužcích nejméně třetinu proflákal, byť jsem si je vybral sám. Zábavnost předmětu závisí na učiteli.
A něco jiného je vést lidi, kteří přišli zadarmo dobrovolně.
31.3.2019 00:16 - sirien
Boldrick: Problém s Eframovými "radami" není v tom co (následně) říká, ale že je až příliš očividné, že píše hlavně, aby si (zase) kopnul do Jersona. Což je zjevně nějaká jeho nekontrolovatelná potřeba, protože to poslední čtvrt rok začal dělat při každé "příležitosti" napříč diskusemi. Že z něj potom, co ho někdo (opět) okřikne vypadne něco smysluplného, aby se neřeklo, nečiní výsledný dojem o nic moc lepší - pasivní agresivita je otravná. Fakt, že pocestě ještě pošle do prostoru nějaká plošná osočení (zrovna teď třeba o příliš teoretické diskusi a o tom jak "to je něco co přece sám pořád říká" - jakože poslední 2 strany téhle diskuse sou fakt hardcore teoretizování, že...) tomu taky nepřidává.

Anyway.

S těma penězma si myslim mimo. Vsadil bych se že ty hráči o tom že to někdo (jejich rodiče, nejspíš?) platí vůbec neuvažujou - bejt to zadarmo tak to budou brát stejně. Problém je, že to je kroužek na kterej fakticky nemůžou nejít (resp. ne "legitimně" bez "důvodu"). Ono je dost rozdíl někam pravidelně chodit protože chceš a tím někam pravidelně chodit protože musíš - a to i když sis to třeba vybral sám.

Za sebe osobně můžu říct že když sem někam jít nemusel a bylo to jen na mě, tak sem tam často šel i když sem zrovna neměl náladu (minimálně abych si "držel rytmus" nebo abych "něco neprošvih" atp.) a i tak sem si to obvykle nakonec nějak užil - na druhou stranu když sem někam musel, tak byť sem si to třeba vybral sám a se zájmem tak v momentě kdy sem neměl náladu sem našel nejbližší výmluvu nejít (a někdy sem se ani nenamáhal nějakou hledat) a stávalo se že sem tam šel, ale skončil sem nesoustředěnej a myšlenkama jinde. A to občas i u věcí kde byl třeba jinak super učitel. Týkalo se to školy (volitelných předmětů a kurzů atp.), kroužků a i vlastních volnočasových aktivit (někam chodit protože mě to zajímalo / někam chodit protože sem to slíbil nebo se organizačně zavázal).
31.3.2019 00:40 - Jerson
To že chodit "musí" bych vůbec netahal - když nechtějí, z libovolných důvodů, tak nepřijdou. To se už také stalo.

Boldricku - a uvědomuješ si, že ty Erfamovo rady jsou úplně k ničemu, protože jsem už předtím napsal, že jsem tyhle věci vyzkoušel?

Píše:
Stylem vyprávění je potřeba je vtáhnout do děje tak, že budou jen čumět se zornicema rozšířenejma jak po gramu pěří a budou se jim klepat ruce. A teprve po dalších sezeních se mohu začít pitvat v dalších věcech.

Fakt super rada - rád si nechám předvést, jak to funguje na křupkounech nebo na hráčích, kteří - podle informací od jiných lidí - všechno prožívají jen uvnitř a navenek nedávají nic najevo.

Nehledě na to, že tu stále opakuju, že není problém, aby si užili akci - ale abych se usadili ke stolu, přestali po sobě házet tužky, stavět kartičky, střílet gumičky, a začali hrát.

Navíc s nimi hraju od října každý týden. Nejsou to začátečníci. Když tam mám dva aktivní hráče, dokážu rozjet akci, která se jim bude líbit - a to včetně situace, kdy kaskadér celou misi sedí v autě a čeká, protože si to sám vybral. Jen sledoval, jak hrajou ostatní.

Za těch půl roku jsem už dokázal to, že hráč, který hrál ultra safe a paranoidně se vyhýbal veškerému nebezpečí ho teď už podstupuje dobrovolně a případně i jako první. A že holka, která za celou hru řekla dvě věty a in-game otázka "Jak se máte?" jí dokázala zaseknout je teď schopná přesvědčovat NPC doktora a vyhrožovat mu žalobou. Takže nějaké náznaky, že to vedu blbě a že hrajou věci, které jim vůbec nesedí a seting, který je nebaví, to fakt nepotřebuju. Potřebuju poradit, jak zkrátit čas trvající cca 30 minut, kdy dělají kraviny a ještě se nepřepnuli do herního módu. Hodit je do akce nepomáhá. Ohrozit je nepomáhá. Oni na to nakonec zareagují, ale až potom, kdy se vyblbnou.

Tohle se stává i jiným skupinám, různé table talky a řešení věcí okolo jsou běžná věc a nejedna skupina tomu věnuje půl hodiny na začátku sezení - ale já tolik času prostě nemám, protože by na samotnou hru zbylo jen 80 minut. Když mám dva aktivní hráče, dokážu to ukočírovat a zkrátit. Nicméně teď hrozí, že se na hru dostane vždycky jen jeden aktivní hráč ze tří až čtyř přítomných, a potřebuju pomoc s tímhle.
31.3.2019 01:05 - Aegnor
Jerson píše:
Když mám dva aktivní hráče, dokážu to ukočírovat a zkrátit. Nicméně teď hrozí, že se na hru dostane vždycky jen jeden aktivní hráč ze tří až čtyř přítomných, a potřebuju pomoc s tímhle.

Jak se liší, když přijde pouze jeden aktivní oproti tomu, když tam jsou dva? A vůbec, jak se chová/reaguje ten jeden aktivní, zatímco probíhá mimoherní zábava?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.087496995925903 secREMOTE_IP: 3.145.97.248