Stíny nad Nerathem: Záměr

Zase nadešel ten čas. Čas sfouknout vrstvu prachu z Rukověti dějmistra, črtnout podzemní kobky na čtverečkovaný papír a zachřestit kostkami v ruce.
Nadešel čas vyprávět příběhy
.

V tomhle bloku bych s Vámi chtěl sdílet své úvahy o připravované kampani a s trochou štěstí i o jejím průběhu. Pokusím se psát tak, aby potenciální hráči mohli číst též s tím, že možná načerpají trochu víc informací, než by jinak měli, ale rozhodně to neohrozí jejich zážitek. Už včera jsem odhalil jeden malý střípek jako takovou upoutávku.
Píšu tento blog z mnoha důvodů. Abych si sám srovnal myšlenky. Abych třeba některé z vás inspiroval. Abyste vy inspirovali mně. Abych polechtal své ego. A také, protože jsem se kdysi dočetl, bylo fajn, že jsem vedl podobné zápisky o své Star Wars hře. Což je prý vzácné. Tak tedy…

Chtěl bych vyprávět následující příběh…
  • Příběh vzpomínek na „zlatý věk“, příběh touhy po jeho návratu. Před staletími existovala Říše lidi, kdy svět byl bezpečnější, všechno fungovalo a lidé víc spolupracovali. Spousta lidí se k minulosti upírá jako ke krásnému období, které bylo, a přáli by si jeho návrat. Hráčské postavy o návrat starých časů aktivně usilují.
  • Příběh vycházející a využívající defaultní D&D 4E setting. Světélka v moři temnoty jsou příliš krásnou metaforou, než aby bylo možno ji nechat ležet ladem. Znamená to líčit věci možná trochu víc černobíle, ale tuhle metaforu chci držet. Zároveň bych chtěl promítnout do hry oba odrazy světa „Vílí divočinu“ a „Stínopád“. Jak? Jaký vztah mají ke „Zlatému věku“?
  • Chtěl bych, aby se hra postupně překlápěla z klasické hrdinské fantasy v něco temnějšího. Nežádoucí zvraty děje by měly být děsivé a obvykle k horšímu. Odhalení strašlivá. Protivníci hroziví.
  • Zároveň by se mi líbilo, kdyby hra měla prvek investigace. Postavy musí zjistit, co se vlastně stalo. Pokud mají přispět k jeho obnově, musí zjistit, proč Nerath doopravdy padl.
  • Už teď vím, že vhodným MacGuffinem by mohlo být přinejmenším po nějakou dobu Žezlo sedmi částí. Klasický D&D artefakt, jehož části bude potřeba získat.
Chtěl bych vyprávět příběh, který snese srovnání s lecjakým mýtem. Kde postavy jsou hrdinové, kteří stojí přímo uprostřed všeho dění. Kde neexistuje náhoda, kde události jsou hýbány záměry bohů, démonů či ďáblů. Kde vítězství vyžaduje obětovat mnoho a možná úplně všechno, ale kde vítězství je skutečně triumfem.
Napsal: Alnag
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
Autorská citace #1
8.7.2012 10:38 - Jarik
Zezlo sedmi casti?
Neni jich trochu malo? Nebo moc?

Jde jen o zezlo? Nebo je to Rukojet moci, ktera ma sve doplnky snad ve vsech formach - hole, ostri mece, luk, ... ?

Jak se postavi postavy k moci, ktera je jim dana do rukou. Budou souperit o to, kdo prave bude vlastnit Zezlo? nebo se sjednoti?

(pardon. Nejake napady, co se mi prohnali pri tom precteni hlavou) :)
Autorská citace #2
8.7.2012 11:30 - Alnag
Rod of seven parts je prostě už existující artefakt. Protože moje úvahy se točí okolo hry v rozsahu jednoho roku (a tedy asi deseti jednodenních dobrodružství) zdá se mi sedm částí tak akorát. :)

Jak se k tomu postavy/hráči postaví se uvidí. A podle toho se to asi také vyvine.
Autorská citace #3
8.7.2012 11:33 - Jarik
tak to dava smysl :D
7 jednodennek, to se mi libi - pri naplni, kterou ted mam :D
Autorská citace #4
8.7.2012 11:42 - Alnag
Jarik: dobrodružství (sessions) bude spíš asi deset, ne v každém předpokládám, že budou hráči získávat žezlo nebo že získají právě jednu část. Ale uvidíme. Každopádně o organizaci ještě napíšu později.
Autorská citace #5
9.7.2012 13:11 - Merlin
Kdyby to bylo jednou měsíčně, tak bych třeba na západ přijel :)
Autorská citace #6
12.7.2012 14:29 - Geralt
Zní to moc lákavě a pokusím se také přihodit do pomyslné inspirační studnice pár drobných, které mě při úvahách postupně napadly.

V souvislosti s artefaktem se mi vybavil jako svého druhu podobný příklad G.E.C.K. ze světa Falloutu. Pravda, ve falloutovském podání je to artefakt, který obnovuje starý svět spíš materiálně než hodnotově. Přesto v malém koutku země je svojí mocí s to dát naději, že se zase podaří vybudovat svět, takový jako býval dřív. Mohlo by i Žezlo sedmi částí posloužit k takovému účelu?

Pokud ano, co když už se Žezlo někdo pokoušel využít pro navrácení "zlatého věku"? Šlo by nahlížet na Vílí divočinu a Stínopád jako na výsledky dvou dřívějších pokusů toho, o co se budou snažit současní hrdinové? Zatímco u Vílí divočiny si lze pohrávat s myšlenkou, že tehdejší pokus alespoň částečně vyšel (proč se však nezdařil úplně?), takový Stínopád zase nabízí variantu, že hrátky s Žezlem mohou skončit ještě větší katastrofou: nepřinesou obnovu, naopak vytvoří ještě tu pokřivenější, temnější tvář. Samozřejmě je pak už na další fantasii, proč se artefakt chová takto nevyzpytatelně. Je to proto, že artefakt odráží pravou povahu a záměry svého držitele, nebo za tím bude ještě něco jiného? Nebo je Žezlo jen taková vábnička pro pošetilce, která ve skutečnosti vůbec nefunguje a vše řídí nějaká záhadná síla shůry?
Autorská citace #7
16.7.2012 22:55 - Meldin
Taky bych se rád přidal pokud to bude možné :-)

Geralt: no ono není nikde psáno, že zkázu císařství způsobil ten artefakt. Ty pravé důvody pádu budou muset hráči teprve zjistit...otázka je co se stalo před a po pádu nerathu právě ve vílí divočině a ve stínopádu...jestli to má přímou souvislost...
Autorská citace #8
23.7.2012 14:22 - hRob
Tak jsem to tu našel a zkusím také přidat, co se mi po přečtení prohnalo hlavou… Snad bude trochu srozumitelné, inspirativní a hlavně využitelné pro tvůj záměr… Hlavně totiž nemám ni tuchy o tom standardním světě 4e.

Předně mě zaujalo téma mýtu. Mýty mají různé verze, které se mohou zdát protichůdné, ale mýty jsou prostě mnohovýznamové a jejich obrazy umožňují zároveň nekonečně interpretací (které jsou všechny správně – co když každá z hráčských postav vidí jiný obraz, ač se všichni baví o tom samém?). A také si rády hrají s alternativami stávajícího řádu.
Popsaná verze Zlatého věku by tedy mohla být primárně verzí v podání lidských elit. Prostý lid by mohl mít zase jinou, zdůrazňující jiné motivy. Mezi elitami nelidí by pak kolovala ještě odlišnější verze Zlatého věku císařství – proč by v lidském císařství nemohla být lidská většina ovládána malou elitou třeba trpaslíků…? Malou co do počtu. :)

Sílu a přitažlivost žezla bych viděl hlavně symbolicky. Třeba je podružné, jestli je to skutečné žezlo.
Bylo by tak třeba symbolem nejmocnějších regionů soupeřících o nadvládu a vztahů mezi nimi. Každá z vládnoucích elit by odvozovala svůj původ např. od sedmi rádců císaře a části žezla by mohly mít názvy podle ministerských kompetencí a s tím třeba i související magickou moc – např. žezlo odkazující k správci sýpek by slibovalo odvrátit hladomor, rádce pro válku nepřemožitelnost armád… Nebo by mohlo odkazovat na sedm skupin obyvatelstva, jejichž rozdělení zavedli trpaslíci, aby zajistili stabilitu své správy nad říší… A opět slibuje požehnání pro tu kterou skupinu obyvatelstva – bohatství obchodníkům, příznivé počasí rolníkům…
Mýtická vzpomínka na prvotní jednotu a spřízněnost by mohla být tím, co může bránit totální válce všech proti všem, stejně jako ji může ospravedlnit v rámci ideje obnovy mýtického sjednocení. Na kterou stranu se postavy přikloní – sjednocení jedním regionem, nalezení spolupráce, či jiná strana a pojetí? A znamená tedy opětovné ukování celistvého žezla sjednocení díky spolupráci sedmi regionů nebo překování rozlomených částí v nový celek a dobytí ostatních regionů jedním? A lze se ubránit takovému rozpínavějšímu sousedovi jinak než s pomoci démonů?

Co je také zajímavé, jak mýty často popisují chyby, které se pak napravují v rituálech. Nebo vztah řádu k chaosu, nekonečné potencialitě, ze které je stávající řád jen úzkým výběrem – nakonec z toho ale vychází jako ta nejlepší alternativa (kterou z alternativ si však postavy zvolí k prosazování?).
V důsledku by pak třeba ani nešlo o obnovení Zlatého věku (což vzhledem k jeho povaze chaosu by ani moc nešlo), ale ustavení takového společenského řádu, který se k němu vztahuje tím správným způsobem (čerpá moc z potenciality chaosu, ale brání jeho nekontrolovanému přelití do tohoto světa). To by docela souznělo s tou křížovou výpravou jako příkladem hybris, špatného vztahu k posvátnu a nepochopení místa smrtelníků v kosmu. Šlo by tak o nalezení správného rituálního postoje. Ač nevím nic o Vílí divočině a Stínopádu, tak již podle jmen jde o dva extrémy mimo kulturu, kterých je třeba se vyvarovat. Představovaly by tak dvě z nekonečna možných verzí nacházejících se v zásobárně chaosu.
Mohlo by tu třeba být obrodné hnutí v dominantní náboženské tradici. Vedle něj pak nově vznikající tradice odvolávající se na autoritu nově nalezených textů, které podávají autentické učení z doby „zlatého věku císařství“ (psaných i jiným archaickým jazykem). A mezi negramotným obyvatelstvem by se mohlo šířit náboženství spočívající na posedlostech. Jak ale poznat, zda jde o skutečné posvátné texty inspirované božstvy a ne démony? Nebo že je médium posedlé božstvem a ne démonem?
Autorská citace #9
9.8.2012 09:50 - Max
Aloha, taktéž bych měl zájem ... a při čtení mě napadlo tohle ... jedna z možných legend:

Pád říše Nerath byl nevyhnutelný již mnoho set let předtím nežli skutečně nastal. Tak to alespoň někteří vnímali. Vznikla Skupina pro očištění. Skupina hlásala nutnost vypracování plánu pro překlenutí doby temna a nastolení nového, a lepšího řádu. Vládnoucí linie hnutí pro očištění tolerovala, ale jakmile se začalo rozrůstat, bylo zakázáno a ten, kdo by se nechtěl vzdát členství, byl označen znamením nežádoucího.

"Během tisíciletí dojde k rozpadu impéria a nástupu chaosu. Znalosti magie klesnou na primitivní úroveň, skutečné artefakty zmizí nebo budou zničeny, zem zaplaví dávno zmizelá monstra." To hlásali ti, jež hledali cestu k očištění.

Cesta k očistění vedla skrze postupný úpadek až do bodu úplného úpadku. Až teprve poté může být zahájen věk pravé cesty k očištění. Dojde k procitnutí ničitelů, nositelů ničivé magie a vojenského umění. Zem bude krvavě a rychle dobita. Veškerý odpor zničen. Následně procitnou čistí a po uchopení moci nastolí řád čistoty.


Co může být:

- Artefakt pravého očištění je vnímán již jako jen v legendách existující věc
- Organizace strážců, která má ve svém znaku dávné znamení nežádoucího je proti složení artefaktu očištění. Hlásá, že je klíčem k pradávné formě syrové magie a po složení by se tato magie vlila do tohoto světa. Svět tak jak ho známe skončí rozpuštěn v syrové magii.
- V řadách strážců ale poslední dobou dochází k podivným mocenským změnám.
- Ničitelé možná spí ve Stínopádu.
- Čistí možná spí ve Vílí divočině
- Někteří ničitelé a čistí mohli nedopatřením procitnout, aniž by se jim obnovily vzpomínky.
- Očištění je jen termín ale nikdo už vlastně neví, čeho a jak mělo dosáhnout.
- Co nebo kdo je spouštědlem pravé cesty k očištění?

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.20541596412659 secREMOTE_IP: 3.226.248.180