Tipy a triky

Vannax
4.6.2007 10:57
Ve čtvrté části notýsku jsem se trochu rozepsal na téma stylů hraní z pohledu hráčů. Teď tohle téma trochu doplním o pohled ze strany Dějmistra, který vede skupinu stejných hráčů delší dobu. Tak jako hráči i každý DM má svůj zažitý styl vedení hry, ale více než kdo jiný by na svém stylu hraní (vedení hry) měl pracovat.
Autorská citace #1
4.6.2007 10:57 - Joe
Vannax: pekný článok (oznámkovaný)

hral si už nejaké bezpravidlové (alebo málopravidlové) hry, ako napr. Amber Diceless? Ak áno, aké máš s nimi skúsenosti?
Autorská citace #2
4.6.2007 11:27 - Vannax
Díky za odezvu. K tvojí otázce - ne, nehrál jsem ani brzpravidlové ani málopravidlové hry. Už velice dlouho hraju jen ADnD, ale systém pravidel si upravuji k obrazu svému, takže postupem času zjišťuji, že pravidla vlastně využívám čím dál tím míň :) (bohužel je to někdy až na škodu.)
Ale budu určitě rád, když napíšeš svoje zkušenosti s Amber Diceless nebo s čímkoli jiným.
Autorská citace #3
4.6.2007 11:58 - Joe
Práveže som Amber Diceless ešte nehral, rád by som niekedy. Ale mám celkom slušnú predstavu o celom rozhodovaní v ňom, keďže som pravidlá niekoľkokrát čítal a celá "mechanika" nie je vôbec zložitá.

Tu ide v podstate o to, že sa porovnajú základné vhodné charakteristiky protivníkov (napríklad Sila pri pästnom súboji) a ak je rozdiel markantný, je takmer 100% isté, že lepší vyhráva. Hráči ale presné charakteristiky protivníkov väčšinou nepoznajú, pretože:

a) nehráčske postavy robí Pán hry a tie logicky nepoznajú
b) hráčske postavy síce väčšinou tvoria postavy licitovaním o charakteristiky, ale následne môžu tieto charakteristiky ešte individuálne (a tajne) mierne prispôsobiť.

Preto ide väčšinou o čo najlepší opis toho, čo postava robí, v snahe o využitie každej možnosti nad protivníkom nejako získať prevahu.

Keby som mal voľne citovať pravidlá ADRPG:

"Keď Corwin bojoval s Benediktom v "Zbraniach Avalonu", vedel, že Benedikt je lepší šermiar. Žiadne ak, a alebo ale, Benedikt by v normálnom boji Corwina porazil.
Corwin vyhral.
Prečo?
Nuž, Corwin bojuje špinavo.
V tomto prípade Corwin vedel o niečom, o trse trávy, ktorý poslúžil ako pasca pre každého, kto naň stúpi. Benedikt o ňom nevedel.
Corwin podvádzal. A Corwin zvíťazil...."
Autorská citace #4
4.6.2007 13:34 - Vannax
Bohužel tenhle systém nemůžu posoudit jinak, než podle informací z druhé ruky. Pravidla k němu jsem nikdy ani neviděl natož nečetl.
Z toho, co z doslechu a z toho co ty píšeš, vím, tak takováhle hra asi bude určitě zajímavá pro lidi, kteří si chtějí užívat v hraní postav. Určitě to může být dobrá, razantní změna proti hraní, kde se veškeré dění odbývá pomocí herních mechanik založených na kostkách.
Jen jedno mi ale vrtá hlavou. Dá se hra podle Amber diceless hrát třeba dva roky a déle, aniž by omrzela? Na můj vkus musí té hře časem chybět buď akčnost nebo určitý feedback, který jinde poskytují kostky. Ale jak říkám, je to jen subjektivní dojem.
Autorská citace #5
4.6.2007 13:56 - Joe
Ako hovorím, nehral som (takže ani rok alebo dva ;), ale to všetko asi záleží na hráčoch, skupine a príbehu (a tiež dosť na Pánovi hry). Tebou popisovaný problém by som nevidel ani tak v hre (alebo použitých mechanikách), ako skôr v ostatných dvoch veciach, o ktorých píšeš v článku - názornosť vs. popisnosť a "atmoška".

Tieto dve zložky sú pri hre, ktorá nemá nudiť a opotrebovať sa, dôležitejšie ako samotné mechaniky. Keď nebudeš chcieť mechaniky používať, alebo naopak sa ich budeš držať, pretože chceš určitú hru (a chce ju celá skupina), tak sa systém riešenia sporných situácií stane natrvalo súčasťou hry a ďalej je to o atmosfére a schopnostiach byť v hre nápaditý a udržať príbeh. Zmena pravidiel a mechaník môže následne hru oživiť (a roztočiť spomalené kolečká pri vymýšľaní riešení situácií hráčmi), ale samotné mechaniky hru nezachránia, keď ide dole vodou.
Autorská citace #6
4.6.2007 16:09 - Jerson
Dobrý článek.
V poslední hře jsem vyzkoušel použít atmosférický popis scény, což jsem vždycky chtěl odehrávat, ale nikdy jsem se k tomu nedostal, a výsledek byl nad očekávání dobrý, takže příště je zkusím znovu.
Abych zkusil rozšířit pravidoa a házet víc, to se asi nestane, jeden hod na akci považuju za dostatečný a většina hráčů také.
Autorská citace #7
4.6.2007 16:48 - Vannax
Ten článek je právě o hledání dalších možností v momentech kdy DM cítí potřebu změny. Hráči, kteří jsou zvyklí na určitý systém hraní asi jen ztěží přijdou s tím, že by to chtělo něco vylepšit, tuhle přidat a támhle ubrat. Hráči - alespoň podle mojí zkušenosti - jsou vesměs pouze konzumenti toho, co jim DM předloží. (Možná, že u jiných skupin hráčů to funguje jinak. Nevím.)
Jerson: Samozřejmě, když pravidla vyhovují jak hráčům tak DMovi, tak asi není nejmenší důvod je měnit.
Autorská citace #8
4.6.2007 19:44 - Alcarmo
Co se mě týče, doufám, že se mi podaří dotáhnout v létě nějaké kamarády (hrající DnD) ke mě na chatu, už sním o tom, jak se všichni ponoříme do hry sedíc po tmě na trávníku u malého stolečku, kolem plápolající louče... Prostě absolutně nezvyklý zážitek. Navíc jsem po dědovi (sám jsem ho bohužel nepoznal) objevil šavli z doby kdy byl jako legionář v Rusku, která bude dokonalá jako jakási dekorace k doladění dojmu. Prostě to bude něco nového na co nejsme nikdo zvyklý a bude to osvěžující novinka. Snad se to povede:)
Autorská citace #9
4.6.2007 20:02 - Vannax
Alcarmo: Držím palce, ať se to povede co nejlíp. Kdyžtak potom povyprávěj jak se to podařilo dotáhnout do konce.
Autorská citace #10
4.6.2007 21:32 - Alnag
Ahoj Alcarmo, přidávám se k Vannaxově přání. Ať vám to vyjde!
Autorská citace #11
5.6.2007 10:21 - Jerson
Osobně bych rád vyzkoušel při nějaké hře celkově atmosféričtější přístup, i když třeba jen díky použití replik zbraní (pro představu, jak je velká a neskladná) - nějaké plakáty na zdech si asi odpustím. Ale hrát někde venku, nebo alespoň ne v městském bytě, ale v nějakém opušteném stavení by taky nebylo k zahození - alespoň jednou.
Autorská citace #12
5.6.2007 11:01 - Rytíř
Mohu potvrdit, že slyšet praskání ohně a cítit jeho hřejivé teplo, vidět hvězdy nad hlavou, cítit vůni trávy a lesa kolem.. to se nedá srovnat s hrou doma u stolu. Zvlášť pokud se dobrodružství odehrává v podobném prostředí.
Dokonce ani to věčné hledání a nasvicování kostek s deníkem postavy to nezkazí :)
Nicméně pravda je i ta, že po čase se omrzí všechno. Jedny prázdniny jsme hráli jen a pouze venku, na oblíbeném místě v lese... po nějaké době jsme zjistili, že už okolí nevnímáme a nemá nám co dát, kulisy zevšedněly. Stačilo ale zůstat venku, jen se přestěhovat na jiné místo, a hned to pomohlo, zas byl zážitek jiný.
Takže Alcarmo, věřím, že si to užijete, skoro ti zavidím, že se máš na co těšit ;)
Autorská citace #13
6.6.2007 16:24 - Horacio
Jojo, taky se vždycky těším na léto na hraní venku - grilíček, pivíčko :-)
Jinak pěkný článek. Já co se týče změn spoléhám hlavně na příběhové zvraty. Úpravy pravidel u nás nevycházejí ani tak z potřeby změny jako takové, ale spíš aby líp seděla do settingu. Ovšem změna atmošky přímo ve hře dělá divy - eště kdyby bylo jednodušší toho dosáhnout.
A dobře osvědčená změna, když hraní začíná upadat do stereotypu, je vytvoření nové družiny :-)
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.18224310874939 secREMOTE_IP: 35.170.81.210