Tipy a triky

Alnag
11.9.2009 17:42
Jak upravit nelákavé zápletky, aby fungovaly i pro vás.

Řada hráčů upřednostňuje, když jim DM udá směr pochodu. Pokud je jádrem hry zabíjení nestvůr nebo lov pokladů, pak postavička, která se všude možně potlouká, jenom plýtvá drahocenným časem určeným k plundrováním. Existuje určité plus jednoduchosti tohoto přístupu: jak pro hráče tak pro DMa to lecos zjednodušuje.
Ale ne každý sdílí chuť na přímočarost. Pokud si užíváte vytváření komplikované osobnosti a její soustavné hraní, pak můžete mít problém s DMovou zápletkou typu "jedna-velikost-která-padne-všem". Záleží vám na motivaci postavy, co se vás týče, důvody proč riskovat život nejsou snadno zaměnitelné mezi sebou. Vaše oddanost tomuto stylu hry je taková, že byste se raději neúčastnili dobrodružství, pokud by se postava měla chovat způsobem, který by zničil váš pocit její věrohodnosti.
Autorská citace #1
11.9.2009 17:42 - Jerson
Koukám megačlánek - to má být už první kus té příručky, nebo ne? Každopádně budu reagovat na vybrané kousky.
Jen zpětně mě napadá - článek sice pojednává o tom, jak upravovat předestřené zápletky, ale to mi přijde jako řešení důsledků místo příčin, zejména když spolu skupina hraje delší čas, nebo plánuje hrát delší čas. Takže dále navrhuju spíše jak takovým věcem předcházet. Možná by to vydalo na samostatných článek, jak píšu níž.

Píše:
To samozřejmě vyžaduje souhlas DMa, který je konečným arbitrem všeho, co se týká jeho světa.

Jsem názoru, že herní svět není jen DMmův a myslím, že tahle představa bývá často kamenem úrazu. Herní svět bez postav hráčů je mrtvý, i když se DMmové občas chlubí, že se v něm dějí věci, i když se nikdo nedívá. A hráči do takového světa vnášejí své prvky, někdy víc, někdy méně, ale rozhodně je to i jejich svět. Protože pokud není, je to na hře obvykle poznat a spíše v tom špatném smyslu.

Píše:
Když nadhodíte svůj návrh, připravte se na to, že narazí na DMovy protinávrhy. Konec konců, je to jeho svět.

Ještě k tomuto - i pokud DM tvoří svět úplně sám, měl by přihlížet k přáním a představám hráčů. POkud to neudělá, bude to jeho svět - ale prakticky v něm bude hrát sám, možná že bude šoupat figurky hráčů po své šachovnici.

Tedy hned na začátek bych napsal odstavec, že svět má být světem věech hráčů, nikoliv jen DMmův. A samozřejmě každý může mít svůj kus, který přednese ostatním, protože chce, aby se okoto takových prvků hra točila, a kus, který si nechá pro sebe, protože chce ostatním připravit překvapení. Platí to pro DMma i hráče.
Píše:

Vaše nápady mohou být v protikladu k faktům, které potřebuje k tomu, aby dějová linka fungovala. Nebo chce ochránit nějakou budoucí zápletku. Protože potřebuje uchovat svoje tajemství a překvapení dobrodružství, nemůže vám možná říct, proč přesně nebude vaše nabídka fungovat. Pokud řekne, "Ne, promiň, ale takhle to není," asi budete muset zapřemýšlet nad něčím jiným.

A na tohle tak trochu narážím ve hře v kronikách - takový přístup je vcelku obvyklý, ale problém spíše prohlubuje, protože vlastně DM říká "já jsem to tak vymyslel, nemůžu ti říct proč to tak je, ale takhle to bude ještě minimálně do konce tohoto dobrodružství, takže by ses měl přizpůsobit ty.

Tím se dostávám o krok dál - kromě už vyjmenovaných změn by před tímto článkem měl rozhodně být delší odstavec nebo článek o tom, že herní svět a povědomost o zápletkách je třeba vytvářet společně, protože pak se mnoha věcem v tomto článku popsaným předejde úplně, nebo z podstatné části.

Píše:
Pokud ano, pak se zhluboka nadechněte a spolehněte se na to, že vám DM předestře výzvy, v nichž budete mít solidní šanci zvítězit.

S tímto mám velmi špatné zkušenosti, někteří DMmové klidně předestřou výzvy, na které hráčské postavy nestačí, jsou zabity a DM ještě říká "vždyť jste věděli že jdete do jámy lvové". Opět - už před hrou je třeba říct, jestli DM dá postavám šanci i v těch velmi drsných situacích, protože to jsou prostě hrdinové a hrdinské příběhy, nebo jestli bere situace a hody tak jak přijdou a padnou, a když padne postava, protože tahle situace byla moc těžká, je to smůla hráče.

Píše:
Mějte ale na paměti, že je pravděpodobnější, že přeceňujete rizika. Poskytněte vašemu DMovi presumpci neviny, pokud neprokáže opak tím, že vás počastuje idiotskou zápletkou.

Tady je riziko, že GM bude postavy dusit celou dobu, přičemž je na konci nechá jen tak tak zvítězit, i když ne úplně (hlavní záporák třeba prchne), a pak bude říkat "Proč jste nespokojení, vždyť jste nakonec vyhráli?" Ty rizika můžou být opravdu docela vysoká a některé hráče nebaví vyhrát až na konci - chtějí mít své jasné vítězství i v průběhu dobrodružství.

Píše:
Pro DMa je jedním z nepříjemných vedlejších důsledků tvorby tažení s velkou hloubkou to, že si hráčské postavy vyvíjejí vlastní cíle.

Proč nepříjemných? To slovo bych úplně vypustil - vytváření vlastních cílů postav je prostě důsledek a tečka. To že ho někteří DMmové berou jako políček do tváře a rozkopnutí narýsované linie je spíše jejich chyba.
Píše:

Nejlepší způsob, jak se vypořádat s problémem popsaným v tomto článku je zabránit, aby vůbec nastal.


To mám z toho, že píšu odpovědi už v průběhu čtení, abych na nic nezapomněl. Doufám že dál nepíšeš to co jsem tady vypotil, to bch to mohl celé smazat.

Píše:
Na začátku tažení byste měli vytvářet jednoduché zápletky tak, aby sedly co největšímu spektru postav.

Ještě předtím by se měl DM zeptat hráčů, jaké zápletky chtějí, nebo možná lépe, jaké zápletky nechtějí. Vcelku se mi osvědčilo uvádět jako příklad knížky nebo filmy, v obou případech.

Tak, víc k tomu nemám - napsal jsem sice dost námitek, ale fakticky to bylo jen sedm vět či větných celků, se zbytkem, tedy s drtivou většinou souhlasím.
Autorská citace #2
11.9.2009 18:27 - Alnag
Jerson píše:
Koukám megačlánek - to má být už první kus té příručky, nebo ne?


Paradoxně ne. Protože ten článek je primárně určený pro hráče (ale pokud by to vyšlo s tou příručkou pro vypravěče, tak na hráčskou by došlo vzápětí). Přesto díky za reakce a sem s nimi. Já vytěžím pochopitelně i reakce již existující u článků "Vypravěčova deníku". To není tak, že bych stavěl vyloženě na zelené louce.

K těm reakcím - máš samozřejmě pravdu, že pojednává až o řešení následků. A máš pravdu, že prevence je vždycky lepší. Ale řekl bych, že při sebevětší snaze to někdy prostě netrefíš. Pak je taková rada dobrá.

Jerson píše:
... S tímto mám velmi špatné zkušenosti, někteří DMmové klidně předestřou výzvy, na které hráčské postavy nestačí, jsou zabity...


Dovol mi (resp. původnímu autorovi) alespoň tolik, jako předpokládat, že čtenáři jsou vyspělí lidé, kteří skutečně mají v úmyslu se dobře bavit a pouze nevědí jak na to. Pokud hraješ s nějakým idiotem, tak ti nepomůže žádná příručka. Leda bys ho s ní umlátil k smrti...

Jinak s tebou v mnoha věcech souhlasím, ale článek je dán dobou vzniku i cílovým publikem (a snažím se ho, alespoň pro tento primární účel překládat co možná věrně). Jiná věc je, jak s tématem pak naložím v nějakém výcucu toho "the best of".
Autorská citace #3
11.9.2009 22:21 - Lotrando
Sleduju poslední dobou u Lawse určitou rigiditu (hezký slovo, doufám že to píšu správně) v přístupu k hraní. Hodně jeho názorů vychází z takového toho prostého a zjednodušeného hraní začátečníků. Nic proti, jen se mi pak chce občas komentovat, "ale to se přeci dá odstranit snadněji," nebo "tak daleko by to nemělo dojít."

Realita hraní je ovšem mnohem složitější a málo věcí se dá naučit či pochopit vysvětlováním od prostředka. Proto takovéto články mají smysl. Ukazují nejenom jak vyváznout z různých slepých uliček, ale zároveň pomalu otevírají cestu k novým přístupům, které umožňují slepé uličky neprobádávat a obloukem se jim vyhnout. Z tohoto pohledu je ten článek cenný.

Ještě slovo k překladu. Četlo se mi to trošku obtížněji. Nějak tomu chybí obvyklá lehkost, kterou obvykle obdivuju.
Autorská citace #4
11.9.2009 22:54 - Alnag
Lotrando píše:
Sleduju poslední dobou u Lawse určitou rigiditu (hezký slovo, doufám že to píšu správně) v přístupu k hraní. Hodně jeho názorů vychází z takového toho prostého a zjednodušeného hraní začátečníků.


Ono to "poslední dobou" zní docela legračně, protože já jsem prostě posbíral články z různých časových období a postupně je překládám. Tyhle jsou poměrně dost staré a skutečně jsou určené dost pro začátečníky (a konkrétně pro hráče 3. edice D&D). A on to psal i Jerson, že nejlepší je, když k tomu nedojde. Ale na druhou stranu... je lepší být vyzbrojen i pro chvíli, kdy k tomu dojde.

Lotrando píše:
Četlo se mi to trošku obtížněji. Nějak tomu chybí obvyklá lehkost, kterou obvykle obdivuju.


Nejsem schopný posoudit. Snažím se překládat autenticky, takže buď je chyba na vysílači (možná Laws tehdy nebyl ještě tak vypsaný) a nebo už jsem já úplně mimo... :D
Autorská citace #5
11.9.2009 23:14 - Jerson
Mno, tak když nic jiného, budu mluvit třeba o Rytířovi, který určitě žádný idiot není, ale stejně mu v předpředposledním boji neplánovaně zemřely dvě postavy. Tedy celé je to složitější a nemá smysl to tu rozebírat, ale prostě i když se všichni hráči chtějí bavit, znají se a hrají spolu dlouho, tak k takovým případům stejně dochází a určitě bych se jimi zabýval.

Jinak naž na pár neopravených formulací mi to přišlo čtivé jako jiné tvé překládané články, i když tedy tu rigidnost (nebo rigititu?) názorů jsem už komentoval po svém.
Autorská citace #6
12.9.2009 18:16 - Gurney
Zase jeden výborný "Lawsovský" článek, tím víc mi sedl že s tímhle momentálně trochu bojuju jako hráč i jako GM.

Jen pár poznámekJerson píše:
Jsem názoru, že herní svět není jen DMmův a myslím, že tahle představa bývá často kamenem úrazu. Herní svět bez postav hráčů je mrtvý, i když se DMmové občas chlubí, že se v něm dějí věci, i když se nikdo nedívá. A hráči do takového světa vnášejí své prvky, někdy víc, někdy méně, ale rozhodně je to i jejich svět. Protože pokud není, je to na hře obvykle poznat a spíše v tom špatném smyslu.

Souhlas, sice záleží na žánru a stylu hry ale hráči by měli mít vždycky aspoň trochu možnost dovytvářet GMův svět. Což mi naprosto vyhovuje, nebudu přece všechno vymýšlet sám.

v článku se píše:
Pro DMa je jedním z nepříjemných vedlejších důsledků tvorby tažení s velkou hloubkou to, že si hráčské postavy vyvíjejí vlastní cíle.

Není to spíš myšleno ve smyslu "komplikujících"? Bez nějakého negativního nádechu? Mám pocit že tahle věta dostala překladem trochu jiný význam (na základě toho co se píše ve zbytku článku)
Autorská citace #7
12.9.2009 18:30 - Alnag
Gurney píše:
Není to spíš myšleno ve smyslu "komplikujících"?


Opravil jsem to na nenadálé.
Autorská citace #8
12.9.2009 19:06 - Element_Lead
Gurney píše:
Jen pár poznámek
Jerson píše:
Jsem názoru, že herní svět není jen DMmův a myslím, že tahle představa bývá často kamenem úrazu. Herní svět bez postav hráčů je mrtvý, i když se DMmové občas chlubí, že se v něm dějí věci, i když se nikdo nedívá. A hráči do takového světa vnášejí své prvky, někdy víc, někdy méně, ale rozhodně je to i jejich svět. Protože pokud není, je to na hře obvykle poznat a spíše v tom špatném smyslu..


Souhlas, sice záleží na žánru a stylu hry ale hráči by měli mít vždycky aspoň trochu možnost dovytvářet GMův svět. Což mi naprosto vyhovuje, nebudu přece všechno vymýšlet sám.


Ja bych se pod to taky podepsal, je to pro me dost nova vec a pristup. Vdecim za to pobytu tady na kostce a uplne to zmenilo muj pohled na rpg hry. ted to ma o dost vetsi stavu. Trochu s tim experimentuju a hracum obcas vyrazim dech. Treba vesli jste do hospody, Ronane, popis jak to tam vypada. :-) Libi se mi urcita delegace vypravecske prace na hrace. Je to takove nove, free a svezi :-)
Autorská citace #9
13.9.2009 14:50 - yokuzava
Podle me, dalsi skvely clanek na tema hrani - DM - hraci a situace mezi nimi vs svet ve kterem hraji! Kazdy takovy clanek mi ukazuje ruzne cesty ktere mohu pouzit nekdy v budoucnu. Jsem velmi rad ze Alnag ma tolik energie, casu a chuti tolik tvorit! Jen tak dal!

Samozrejme je tu tak tvurcich lidi vic a uprimne je obdivuju! ;)
Autorská citace #10
19.9.2009 19:45 - sirien
Tohldle si u Lawse cením - toho že není odtržený od reality hry pro začátečníky. Poslední dobou jsem několikrát hrál s lidmi mimo tuhle komunitu a zjistil jsem, že přístupy které pokládáme tak nějak za základní základními vůbec nejsou - a navíc se jim zatraceně blbě vysvětlují.

A ono je hezké říkat jak by na nějaké věci vůbec nemělo dojít a jak jim předcházet, ale do procesu holt občas vstoupí i chyba, takže není naškodu si občas připomenout i jak řešit problémy, kterým normálně předcházíme.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.16236209869385 secREMOTE_IP: 54.224.150.24