Tipy a triky

Vannax
11.12.2006 10:39
Úspěšné hraní je více než jen improvizované představení ve vykonstruovaném světě pro skupinu jedinců, kteří se náhodou zajímají o DnD a jsou schopni ho hrát. Dobrý herní prožitek vyžaduje kreativní přípravu. I když většina tohoto břímě spočívá na dějmistrovi, tak i předběžná příprava hráčů pomáhá k hladšímu průběhu dobrodružství. Stručně řečeno, čím více podrobností se vyřeší předem, tím méně se pak hra přerušuje.
Autorská citace #1
11.12.2006 10:39 - Alnag
Jo, tak já taky většinou oflákávám přípravu... (a paradoxně nutnost improvizovat dává často i lepší výsledky). Ale jako obvykle výborný článek!!!
Autorská citace #2
11.12.2006 14:36 - Vannax
To je sice pravda, jenom bych ale dodal, že improvizovat se dá, když je na čem stavět. Když máš v hlavě připravenou alespoň dějovou linii, případně prostředí, kde se má hraní odvíjet, pak je improvizace OK. Jinak si moc nedovedu improvizaci představit. Vymýšlet z fleku všechny zápletky apod. - to by musel být člověk improvizačním géniem a ještě disponovat dóst dobrou pamětí :)
Autorská citace #3
11.12.2006 14:50 - andtom
Článek je to výborný, ale ne pro všechny bez výhrady: existují lidé, pro které je naopak méně více a spoléhají na improvizaci. Netroufal bych si proto tvrdit, že dobrý herní prožitek vyžaduje přípravu.
Záludnost přípravy spočívá v tom, že DM si pak přeje (skriptuje běh hry), aby se stalo to, co má připraveno a nestalo se to, s čím ani náhodou nepočítal a co pošle jeho přípravu do kytek. Příprava je prima na převyprávění předem vymyšleného příběhu, větvení je v takové hře pod kontrolou a pokud se stane něco nepředvidatelného, tak je děj usměrňován zpět na pevnou připravenou půdu. Riziko spočívá v tom, když hráči mají pocit manipulování a že na jejich rozhodnutí zas tolik nezáleží, určité věci se prostě stanou (skripty). To ovšem některým hráčům vůbec nemusí vadit.
Improvizace je dobrá na spoluvytváření příběhu s hráči, vytěží se báječné nápady hráčů a hráči mají pocit naprosté svobody. Je to ovšem záhul na vyčištěnou hlavu pro DMa a přemýšlení. Takové sezení se nedá dost dobře táhnout déle než 4-6 hodin, řekl bych. Riziko spočívá v tom, že příběh může být ve výsledku triviálnější než když je připravován. To ovšem také některým hráčům vůbec nemusí vadit. Ale příběh nemusí být nutně triviálnější než u přípravy, může se rozvinout naprosto neuvěřitelným způsobem, který by DMa nikdy nenapadnul. Prostě riziko.
A spousta lidí hraje kombinaci obojího, poměr přípravy/improvizace klidně může kolísat mezi sezeními. Třeba na začátku totální improvizace (DM nemá ani páru co se vlastně bude hrát, jaký příběh, vše se vyprofiluje "samo") a ke konci příběhu stoupá podíl přípravy, když se DMovi krystalizuje zápletka a má pocit, že pro správné vyznění příběhu by to hráči měli odehrát tak a tak).
Autorská citace #4
11.12.2006 15:08 - andtom
Ještě bych doplnil, že to, k čemu DM tíhne, do značné míry vyplývá z jeho celkového založení:
1. někdo má rád věci promyšlené, aby neměl obavu o vyhození ze sedla nebo ho jen třeba příprava extra baví (může být pro něj i zábavnější, než samotná hra, i to je přece součást širšího pojímání hraní RPG tak jako vlastně i psaní tohoto mého postu :) )
2. někdo ví, že je jako DM schopen mnohem lepšího výkonu pod tlakem, než kdyby měl spoustu času na přípravu ... takový sprinter na krátké tratě (sezení) :)
3. někdo je mix nebo si to jen rád prostřídá, aby to měl pestré (a nevyhořel)
Autorská citace #5
11.12.2006 15:32 - Vannax
RE Andtom: Souhlasně kývám hlavou.
Jen tak pro vyjasnění - až dopíšu Dějmistrův notýsek do konce, tak chci posbírat všechny vaše užitečný poznatky a postřehy, dopsat je do něj a vytvořit z toho úhledný *.pdf netbook :) Proto jsem rád, že to co píšu do článků berete jako inspiraci k diskuzím. Jen houšť a větší kapky.
Autorská citace #6
11.12.2006 15:35 - Alnag
Tak to je slovo do pranice... už se začínám na to pdfko těšit :-))
Autorská citace #7
11.12.2006 16:14 - Vannax
Jen se moc netěš, páč mám připravených cca ještě cca 40 témat a s mojí frekvencí psaní kdo ví na jak dlouho to bude :)
Autorská citace #8
11.12.2006 16:22 - thief
Dobrý článek. U mě je aktuální zejména Varianta 2. Jelikož jsem z větší části DM - "Autor", musím mít hru dokonale připravenou a improvizuju jen když k tomu nutí hráči(zato jsem v tom dobrej :-)). Hru jako čistou improvizaci si nedovedu představit. Respektivě dovedu, párkrát jsem se toho dřív účastnil - HRUZA!!! Nikdo neví co má dělat. DM tápe, hráči někam chtějí, DM neví kam. Hráči chtějí odměnu, DM jim hodí hrst zlaťáků (nemá připravené ceny hodnotných předmětů, natožpak artefakty). Postavy chtějí postavit základnu, DM jim to povolí (chce bejt hodnej a RPG) nebo zakáže (protože neví co si pod slovem základna představit a navíc by to dalo práci). Hráči chtějí složitější dobrodružství (pobíjení skřetů je už nebaví), DM na ně pošle dvakrát tolik skřetů (složitější dobrodružství by dalo práci a vůbec, ať si moc nevyskakujou). A tak dál a tak dál. Celé dobrodružství postavené na improvizaci absolutně zavrhuji, považuju je za příznak lenosti DM a jeho nechuti se dobrodružství věnovat (a tím i hráčům). Diskuzi se nebráním. :-))
Autorská citace #9
12.12.2006 10:23 - andtom
Thief: No jak to popisuješ, tak to neznamená, že improvizace je nepoužitelná, pouze tomu DMovi ten styl evidentně neseděl, neuměl si s ním poradit. Obávám se však, že podle popisu hra s tím DMem nemohla stát za moc, ani pokud si dobrodružství připravil.
Autorská citace #10
12.12.2006 12:26 - unknown
andtom: Já nevím, on si dobrodružství nikdy nepřipravoval.:-) Fakt to za nic nestálo, ale tady moc DM na výběr není. Jako hráč si užiju jen zřídka a velmi krátce. :-(
Já improvizaci nezatracuju, naopak, je to základní skill DM. Ale dobrodružství připravené jenom na improvizaci si neumím představit.
Autorská citace #11
12.12.2006 12:28 - thief
Ano. Ten příspěvěk dole je skutečně ode mně. To víte. Permanentně Hide and Silent Movement. :-))
Autorská citace #12
12.12.2006 13:38 - andtom
Thief: Příklad začátku hry: Hráči si navrhli 3 hráčské postavy (po dohodě s DMem sourozenci = úplně se znají, kdo jaký je a jaké má schopnosti).
DM vypráví úvod hry (zestručněno): Blablabla ... všechny postavy se nechaly najmout jako jednorázoví průvodci jedné karavany do hodně vzdáleného velkého města, které leží za velikou pouští na jejím okraji těsně u moře ... karavana dojela v pořádku, nedaleko brány města byly hráčské postavy propuštěni (za vstup do města se platí), vůdce karavany jim poděkoval, hodil váček a karavana zvířat se zbožím vplula do města.
Konec tečka. Co ví DM v tuto chvíli o městě? Téměř nic, jen že je veliké, leží na okraji moře, má přístav a určitě alespoň jednu bránu, protože 100 metrů před ní stojí postavy :) Co ví DM v tuto chvíli o příběhu: No přece totální nic ;) V tuto chvíli na začátku hry vlastně nemá DM žádnou jinou informaci o dění ve hře, než tu, kterou znají nebo vidí hráči.
A slovo mají postavy. Možností je nekonečně, DM čeká a vymyslí věci za letu (on the fly) dle jejich jednání. Řeší to, na co se podívají, kam půjdou. Plus zcela náhodně přihazuje události. Postavy se třeba začnou dlouze dohadovat, co udělají a DM se poškrábe za uchem a vystřelí od boku: "z brány města vybíhá jezdec na velbloudovi" přitom nemá tucha, kdo je to, proč se tak děje, popisuje vlastně pouze to, co hráčské postavy vidí ... Když se na něj postavy vykašlou, tak prostě proběhne kolem (nebo mu něco upadne na zem nebo nesrozumitelně něco zařve nebo cokoliv, DM si vymýšlí barvitě jako duha). Když si ho postavy všimnou a zkusí ho zastavit, tak třeba zastaví a začne vzrušeně blekotat nebo povýšeně nebo agresivně (DM si opět nezřízeně vymýšlí přímo za chodu) nebo nezastaví. Možností po kolena. Pointa: tuto událost si už po jejím ukončení postavy pamatují, DM si ji pamatuje také (no měl by stoprocentně) a později v ději této jednoduché události může nebo nemusí dát příběhový smysl, propojit to s dalšími událostmi nebo herními fakty (zužitkuje ji, jak se mu to bude hodit).
Tak se začíná rodit příběh, náhodné střípky, které si DM vymýšlí mu najednou některé začnou v hlavě dávat příběh a DM se toho může a nemusí chytnout, je zcela volný. Nevím jak bych to přirovnal, asi takto:
1. Příprava je o čistém papíru a pastelkách pro DMa, DM maluje dopředu ze své hlavy (to je ta příprava) a hráči pak kresbu víceméně obtahují nebo i něco někde zgumují a namalují jinak, ale celek, vyznění obrázku (tj. zápletka příběhu) zůstane ve svém jádru tak, jak to DM předem vymyslel.
2. Improvizace je o malování kousků papíru společně DMem a hráči přímo v průběhu hry, jejich házení na stůl, kdy DM má možnost na již namalované kousky papíru ještě něco domalovat (dát jim význam, který se při jejich hraní neprojevil ve hře a je tedy volný pro DMovo dotvoření), nepodstatné kousky posunout na okraj stolu (příběhově je utlumí, zůstanou jako nepodstatné události). Z těch papírků, které se DMovi budou hodit pak následně za běhu hry vytvoří příběh a to ho již natlačí do určité promyšlené přípravy některých dalších událostí, aby dávaly smysl s tím, co potřebuje (DM pochopí vizi obrázku, jak je ho potřeba domalovat, aby příběhové události - papírky, které vybral, dostaly smysl). DMa vlastně ty jednotlivé papírky inspirují k výslednému obrázku, to je ta pointa!
Tak a to je velmi zjednodušeně jeden ze způsobu užití improvizace, nulové přípravy příběhu před začátkem hraní a jeho krystalizování v průběhu hry.
Autorská citace #13
12.12.2006 13:53 - andtom
Ještě něco: V tom příkladu je pro improvizujícího DMa totálně jedno, jestli ty postavy na začátku hry vejdou do města, nevejdou do města, vejdou a pomažou do přístavu, kde okamžitě odplují někam do Kotěhůlek nebo chytnou jinou karavanu někam jinam ... jelikož nemá žádnou přípravu předem, o nic nepřijde, přizpůsobí se čemukoliv.
U přípravy, kdy si řekněme DM připravil perfektní příběh o politickém komplotu ve městě DMa samozřejmě bude zajímat, aby postavy vešly a potkaly událost XYZ nebo alternativně ABC ... takže je k tomu jinými událostmi po dobrém či po zlém natlačí, aby do města vběhly (není problém ... většinou :) ). Většinou také inteligentní hráč (nemluvě o jiném DMovi, který hraje postavu) u tohoto stylu pozná, kde končí vymezený prostor (doslova pozná co se po něm chce) a nedělá vylomeniny (že chce stůj co stůj uprchnout z příběhu).
Autorská citace #14
12.12.2006 14:41 - Rytíř
Andtom: Což o to, zní to moc hezky.. a je mi to blízké, taky rád improvizuju :) Ale dodal bych k tomu jedno - příběh se dá (ba dokonce podle mého by do značné míy měl být) improvizovat, mnohem horší je to ale s prostředím, herním světem. A tam je právě nutná ta příprava každého DM, tam se projeví, když je jeden lenoch... V dobře připraveném prostředí se příběhy rodí sami, to říkám já :) Na ploché poušti se rodí tak akorát nesmysli, postavy jedou z A do B dva dny, z B do C pět neděl a z C do A den, protože už jsou tři ráno a DM toho má dost.. a je toho víc.
Jinak ale dobrý příklad, souhlasím, že takle tvořit příběh je paráda ;)
Autorská citace #15
12.12.2006 14:56 - andtom
Rytíř: S tím, že prý na poušti se rodí samé nesmysly jsi si to u mně právě pěkně rozlil, Rytířisko!!! :))
Pro ty, co jim nabíhají z představy pouště pupínky: klidně si lze představit mírné prostředí. Ten článek není o přípravě prostředí, ale o přípravě příběhu, zápletky, atd. o to mi šlo. Jasně, že si potřebuji umět představit hospodu tak, aby komín netrčel z podlahy sklepa dolů (i když koneckonců i pro takovou by se ve fantasy jistě našlo místo :) ). Zkušenosti a znalosti z reálného světa pomáhají s improvizací prostředí, to plně uznávám. Koneckonců u improvizace s příběhem platí to samé.
Autorská citace #16
13.12.2006 06:30 - Rytíř
Andtom: Ajta. Špatně jsem to napsal, ta "plochá poušť" měla být v uvozovkách.. :) Protože já to bral jako pěkný příměr právě pro nepropracované prostředí, jako holou pláň, která čeká na zaplnění.
Jen jsem chtěl říct, že naprostá improvizace mi přijde velmi nebezpečná, párkrát jsem u ní skončil, když jsem se na přípravu totálně vybod (nebo jsem jí nestihl) a není to nic příjemného, když se nemáte o co opřít a musíte si tím pádem pamatovat všechno, co řeknete, aby to nebylo použito proti vám.. :)
Když zajdu ještě o krok dál, nedokážu v podstatě oddělovat přípravu prostředí od přípravy příběhu - souvisí to spolu natolik úzce! Jakmile se zamýšlím nad prostředím, formuju nejen krajinu, ale samozřejmě hlavně i osídlení a tím už jsou kolikrát rovnou dané základní konflikty, na kterých se dá stavět..
Autorská citace #17
13.12.2006 08:27 - Xeth
U nás ve skupině jsou v současnosti 2 aktivní DMové a každý spadá do jednoho z příkladů. Jeden neumí moc improvizovat a příprava na dobrodružství (aspoň podle jeho slov) je nulová, druhý se připravuje předem velmi pečlivě a myslím, že improvizace mu taky docela jde (naplánovat něco pro naši skupinu předem to je řehole). :) Ten první víceméně s DMováním končí (na čas přerušuje) a bude se věnovta jen hraní, k tomu druhému se má přidat ještě jeden, u kterého jsme zatím hráli jen intro. Jak to u něj bude vypadat, to se uvidí, ale podle jeho slov má připravených věcí habaděj.
Já osobně teď hru neřídím (ne na plný úvazek), jen hraji a připravuji svůj svět. Jednou za čas, když není co dělat tak tam udělám nějaké sezení s beta-testery (2 hráči), ale nejde o nijak komplikované příběhy. Zatím. ;)
Coby DM preferuji přípravu reálií - prostředí, kde se bude dobrodružství odehrávat a motivy a vztahy jednotlivých pro příběh dobrodružství důležitých NPC. Na připravených základech pak stavím improvizaci (je mi docela jasné jak asi budou jednotlivá NPC reagovat na jaké zásahy (to vyplývá z přípravy) postav do jejich plánů a tu a tam přihodím i nějaké to NPC nebo dění okolo, co mne při hře napadne, jako kluk co na tržišti ukradne chleba apod.). Nepřipravuji nic co bych "vnutil" hráčům/postavám - nic takového jako "hle... dobrodružství" - ale zakládám dění na tom co je okolo nich. Nic takového jako tajemný můž co přišel do hospody a hledá dobrodruhy nebo dokonce přímo je (od takových věcí jsem upustil). Spíš rozvíjím příběhy NPC, které jsou kolem postav, které znají. Tím získávají tato NPC u postav na důležitosti, mají k nim vztah a zároveň postavy poznávají i další NPC, na kterých někdy příště mohu stavět.
Např. kovář pak nemusí být jen bezejmenný kovář ve městě XY, ale kovář Bas Lerin, co má ženu Sienu a dvě děti. Je to kovář kterému pomohli zachránit živnost a seznámili ho s jeho ženou Sienou a tak u něj mají permanentní 10% slevu na zboží, a jsou u něj kdykoliv vítaní na večeři a v případě nutnosti u něj mohou i přespat. Siena má tetu bylinkářku, ke které si chodí pro lektvary od té doby co jí pomohli zahnat hejno dotěrných skřítků co jí ničili zahradu. Skřítky proklela lesní čarodějka Hexana, protože si myslela, že jí ukradli (ne že by neměla důvod) její drahocenný roh jednorožce, což mělo (to prokletí) za následek jejich řádění. Protože postavy roh našly a vrátily, čarodějka prokletí zrušila, skřítci se uklidnili a postavy mají v lese známou co umí velmi dobře magicky léčit (a je ochotná) a již nikdy se v lese nejspíš díky vděčným skřítkům neztratí.... A tak dál. To jsem si teď vymyslel, ale snad máte představu.... :)
Při každé hře se většinou stane několik spolu nesouvisejících věcí najednou či postupně a postavy/hráči si vyberou čemu se budou věnovat (mnohé věci pochopitelně nechají být nebo je přehlédnou - ty se pak obyčejně vyvinou nějak dál a třeba při příští hře si jich již postavy/hráči všimnou a budou se jim věnovat, pokud ne, věci pokračují dál a někdy časem mohou mít na něco vliv nebo nemusejí - přičemž detailněji připravuji věci a dění v bezprostřední blízkosti postav, ostatní spíš zevrubně, s mírou detailů přímo závislou na vzdálenosti dění postav od daného dění). Takže o tom co se děje ve městě se mohou doslechnout i něco víc než jen obecné info (povídačky a pomluvy - "místní klášter boha XY ukrývá uprchlíky z sousedního království, kněžna AB se stýká s rytířem CD a nejspíš víc než jen společensky,..."), o tom co se děje v království jen velmi obecné věci (spíš že se něco stalo, než něco bližšího - "zabili krále"). Pochopitelně, pokud jsou postavy stále někde na cestách, tak se míra informací a jejich typ mění, stejně tak jejich lokalizace (v městě A se povídá něco jiného než ve městě B). To vše je pochopitelně ještě ovlivněno protřelostí postav a schopností získávat informace.
Autorská citace #18
26.12.2018 20:49 - krytah
Něco taky přihodím. Nedávno jsem se pokoušel hrát One-shot s jedním hráčem, protože mě jednou večer napadl skvělý námět a hodně detailů. Takže jsem během asi 30 hodin sesumíroval něco jakž-takž. Chtěl jsem tam mít i pořádné souboje, tak jsem chtěl 4 postavy. Skončilo to tak, že ten hráč to tak nějak zvládal se 2 charaktery a já se chytal za hlavu, protože hrát 2 postavy, jejich nepřátele a ještě domýšlet efekty (ožehl jsi mu ruku tak moc, až se obrátila v prach atd.) ... Jasné podcenění přípravy. :D
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.19461512565613 secREMOTE_IP: 3.209.80.87