Kultura

sirien
28.2.2021 00:36
[DnD 5e] Koniny v pravidlech
Odpusťte název diskuse, nedokázal jsem odolat.

Koně a jezdectví v RPG (článek)

Celá tahle diskuse bude o téhle krátké pasáži pravidel

Prosím povšimněte si skutečnosti, že ačkoliv se tato pasáž nachází v kapitole Boj, tak v ní o boji neni ani fň - zato celá pojednává o pohybu, ale v pasáži o pohybu v kapitle Dobrodružství (nebo jak se ta předchozí menuje) není k této pasáži boje vůbec žádná reference. Pokud tím autoři chtějí říct, že jízda je boj a DnD má bejt jak Mad Max, tak jako ok, ale je to poněkud zbytečně kryptické.

_______

pozn.: můj dřívější post ohledně koní v RPG
Autorská citace #21
28.2.2021 18:12 - sirien
O stojícím zvířeti tam není ani slovo. Je psáno "zvíře, na kterém sedíš". Tj. klidně může jít o zvíře v prudkém cvalu. Reakce je zjevně spuštěna faktem, že se zvíře stává Ležící.

(Fun fact co mě teď napadl dále: pravidlo mluví o Ležícím zvířeti, ale už ne o Vyřazeném zvířeti...)
Autorská citace #22
28.2.2021 18:25 - RoVan
Sirien píše:
(Fun fact co mě teď napadl dále: pravidlo mluví o Ležícím zvířeti, ale už ne o Vyřazeném zvířeti...)


Ale c'mon, to už krapet přeháníš, vyřazený tvor (0HP / Unconscious/ v bezvědomí) padá k zemi přímo v popisu je "falls prone".
Autorská citace #23
28.2.2021 18:31 - Log 1=0
sirien píše:
Fun fact co mě teď napadl dále: pravidlo mluví o Ležícím zvířeti, ale už ne o Vyřazeném zvířeti...

Vyřazené zvíře je V bezvědomí, a tedy Ležící, takže tady nevidím problém.
Ten přijde až jestli PH usoudí, že kůň je bezvýznamný, a je na místě Mrtvý. A ten stav není nikde popsán.
Autorská citace #24
28.2.2021 18:31 - sirien
ah, ok, pardon, to mi uniklo, v tom případě v pořádku - padání z mrtvého koně je přesně tak nedořešené / špatně vyřešené, jako padání z padajícího koně, není to o nic horší :D
Autorská citace #25
28.2.2021 18:40 - Gergon
no stejně tak není určeno nasedání a sesedání z koně jestli stojí, taky by asi byl rozdíl nasednout na stojícího koně, nasednout na koně který se ti vzpouzí a je divoký a nasednout na koně co cválá kolem tebe a ty chceš naskočit. tohle už fakt hledáš detaily, které kdyby měly být pokryty pro všechny situace tak by ta pravidla měla 1000 stran a stejně by nebylo zohledněno všechno.
Pokud chce postava naskočit na koně co jede kolem, tak jako PJ celkem logicky přidám nějaké hody na obratnost nebo ovládání zvířat a podobně, a stejně tak pokud by postava padala z koně v plném trysku, tak bych přidal nějaké věci navíc než jen reakci.
Autorská citace #26
28.2.2021 18:44 - RoVan
...a co teprve když se kůň promění - třeba zpět na driuda... (reálná situace z minulého týdne :))
Autorská citace #27
28.2.2021 18:46 - Šaman
No, i to nasedání na kolem běžícího koně nám Legolas ilustroval. :)
Opravdu myslím, že jde o to se rozhodnout, pro jakou úroveň epičnosti/komixovosti ta pravidla jsou.

Na Hru o trůny se prostě (imho) DnD pravidla nehodí. Ono i ve Středozemi některé Legolasovy scény byly na hranici a některé za hranicí. (Bavím se o PP, nikoliv o …)
Autorská citace #28
28.2.2021 18:57 - Gergon
JJ záleží na stylu hry. DnD je prostě epická hra a tam Legolasovy kousky jsou "běžná rutina" =)
Navíc by pak bylo potřeba mít takové tabulky/pravidla i pro ta podvodní zvířata a letecká - naskakování na letícího gryfa ze střechy věže, nebo z lodi na delfína co pluje kolem =)
Pro mě je DnD prostě luxusní fantasy hra a jsem schopný každou situaci vyřešit - základem je spotřebování reakce při seskakování - při komplikacích se dá dát záchranný hod, k tomu případně výhoda/nevýhoda ... žádné pravidlo ani tabulka mi prostě nechybí a ta jednoduchost mi dopřává plynulou hru, která pomáhá příběhu.
Autorská citace #29
28.2.2021 20:24 - LokiB
možná jsem tě, siriene, špatně pochopil. ustát pád z koně, kterého pod tebou někdo zabije, za "reakci" ... mi přijde v duchu DND ok.
jsem měl nevímproč za to, že jsi obhajoval seskočení z koně, který padá do propasti, asi se mi to spojilo s tím griffinem, který padá ze vzduchu na zem
Autorská citace #30
28.2.2021 20:29 - GOLEM
Tak zrovna celkově pravidla pro boj pod vodou by se sem zrovna hodila do konin. Asi jediné použitelné by byly asi zbraně bodné a dostřely zbraní na dálku asi nemá smysl řešit vůbec. S lukem jsem to sice nezkoušel ale kulomet na dva metry pod vodou má už problém prostřelit maskáče o kůži nemluvě.
Autorská citace #31
28.2.2021 20:29 - sirien
Gergon: jakou hodnotu má pravidlo, které si jako DM musíš při hře stejně celé předělat? Jak by se lišilo tvoje řešení pádu z cválajícího koně, pokud by tohle pravidlo (které ignoruješ a doplňuješ vlastním (house-)rulingem) neexistovalo?

Jakože obhajovat pravidlo tím, že stejně vymyslíš jiné řešení nebo že to nedostatečné pravidlo dál rozvedeš vlastním rozšířením mi nepřijde úplně věcně trefné.


Šaman: no... jako ve skutečnosti docela i hodí, ale to je v týhle diskusi jedno.
Autorská citace #32
28.2.2021 22:38 - Gergon
Já si nemusím to pravidlo celé předělat, já si to pravidlo vezmu jako základ, ze kterého vycházím a pokud se mění okolnosti - jedoucí kůň, atd... tak si ho doupravím, aby více vyhovovalo - od toho je přece pravidlo výhoda nevýhoda a záchranné hody a zvyšování DC právě proto aby si ta pravidla PJ mohl nastavit podle okolností.
V souboji mimo svůj tah se nehýbu já ani kůň - takže pokud ho někdo zabije - jsem na stojícím koni a jako reakci seskakuju dolů. To mi přijde úplně v pohodě. Pokud je to jedoucí kůň - přidám k tomu hod na obratnost. Pokud je to v trysku, přidám nevýhodu, nebo zvednu DC. Za mě naprosto v pohodě a nemám pocit že bych si nějaké pravidlo předělával od základu.
Tohle mi nepřijde jako své vlastní rozšiřování, ale používání základních pravidel, která jsou přesně pro takové situace určená.
Autorská citace #33
28.2.2021 22:56 - York
Gergone, je tady šance pravidla DnD 5e v rámci JaD na základě několika let hraní oproti originálnímu releasu vylepšit. Zkus se nad tím zamyslet z pohledu autorů a ne z pohledu hráče, kterej obhajuje svou oblíbenou hru. Napadá tě, jak by se tohle pravidlo dalo opravit, zjednodušit, nebo třeba líp vysvětlit?
Autorská citace #34
28.2.2021 23:15 - LokiB
Gergon píše:
V souboji mimo svůj tah se nehýbu já ani kůň


To má nějakou oporu v pravidlech, že při tahu někoho jiného nejsi považován za "pohybujícího se"? je to možné, tohle jsem v 5E nestudoval
Autorská citace #35
28.2.2021 23:36 - sirien
Gergon: jako - vidím velmi zásadní rozdíl mezi pravidlem, které je dotažené a obsahuje nejen mechaniku, ale i návod k použití a které stačí kdykoliv jen vzít a aplikovat, a nedotaženým polotovarem, u kterého kdybys nebyl zkušený DM ale začátečník, tak bys tu nebásnil o tom jak si s ním krásně poradíš, ale zmateně by ses ptal co s tím máš vlastně dělat.


York: hele, popravdě, tohle je ve skutečnosti tak triviální pasáž pravidel, že nevim, jestli za nějaký předělávání stojí. A i kdyby jo, tak by to bylo docela triviální.


Loki: ne, mimo svůj Tah samozřejmě si považován za pohybujícího se - jen prostě Tvůj pohyb jako takový se vyhodnocuje jen v Tvém tahu. Klasickej turn-based postupného vyhodnocení Inky.
Autorská citace #36
1.3.2021 00:24 - LokiB
sirien: jo, to chápu, ale Gergonovo tvrzení "že kůň stojí" mě fakt překvapilo, tvrdil to tak suverénně.
Autorská citace #37
1.3.2021 00:31 - Log 1=0
Gergon píše:
V souboji mimo svůj tah se nehýbu já ani kůň - takže pokud ho někdo zabije - jsem na stojícím koni a jako reakci seskakuju dolů.

Ta naprosto kouzelná představa rytíře, který nehybně stojí na bojišti a podrážděným pohledem sleduje, jak k němu přichází nepřítel, který mu zabije koně, načež z něj s nakvašeným výrazem seskočí.

Teď jízlivosti stranou, sám jsem zpočátku docela trpěl, když mi byly postupně ukazovány vady mého oblíbeného systémy a dokazována jejich vadnost. Ale York má pravdu, tohle je příležitost udělat mnohé věci jinak a lépe. Takže jsem se musel naučit uznávat chybnost těch chyb.

Nevím, proč Sirien tyhle věci chce řešit veřejně, když interně jsme si s nimi poradili, snad si potřebuje ulevit u nahromaděného stresu. Ale tady prostě vidím podobný pohled, jaký jsem sám musel opustit. "Vždyť je to v pohodě" no jo, je, ale bez úplně zbytečných chyb by to mohlo být třeba "perfektní" nebo tak něco.
Autorská citace #38
1.3.2021 01:37 - Xeth
Mně tedy přijde, že reakce je vesměs něco naučeného (schopnosti postavy, které je dávají) nebo připraveného (např. čekám, až se něco stane a pak něco provedu).

V případě koně bych asi u jezdce házel na Animal handling, případně na Acrobatics proti DC dle rychlosti jízdy (kolik toho kůň ujel ve svém minulém tahu - ne 1 ku 1 samozřejmě, ale např. za každých 15 stop pohybu DC 5). Zranění z pádu by bylo odvozené taktéž od rychlosti, v závislosti na běžného zranění z pádu. Tady sebou postava na rozdíl od pádu plácne na zem a pak sebou ještě chvíli tluče, tak dejme tomu poloviční zranění oproti pádu (nebo za dvojnásobek stop). Úspěšný hod by znamenal poloviční zranění.

Alternativně by bylo možné házet si namísto na dovednost spíš záchranný hod na obratnost, což některým postavám umožňí vyhnout se zranění úplně.


Pro představu:
Při rychlosti koně 60' by DC bylo 20, zranění 3d6, při úspěšném hodu polovina.
Při rychlosti koně 120' (2x MV jezdeckého koně) by DC bylo 40, zranění 6d6, a při úspěšném hodu polovina.
Autorská citace #39
1.3.2021 01:46 - LokiB
Xeth: a dával bys nějaké postihy či nevýhody k hodu nebo doplňky ke zranění třeba vzhledem k vybavení jezdce (plné ruce zbraní a štítů, plátová zbroj, ...) ;)
Autorská citace #40
1.3.2021 03:54 - sirien
Xeth: Gygax by měl radost :) 5e takhle ale nefunguje - 5e abstrahuje do údernejch jednorázovejch a univerzálních vyhodnocení které záměrně zanedbávají detaily.

Padáš, si Ležící, 1d6 dmg. Spálíš Reakci, zbavíš se zranění a můžeš si hodit save proti Pádu. Hotovo, dál.


Log: Tak já to sem nedával v kontextu JaD, ale spíš jako fun bug co sem v procesu tvorby JaD objevil na DnD jako takovym a přišlo mi to jako zábavný téma a věc o kterou by se byla škoda nepodělit :) (Ale ano, určitý katarzní efekt to má - potom co sem pul večera pitval znění kouzel jejichž originální zápis je na uškrcení autorů... ale pitvat debilní zápis dílčích sub-mechanik v kouzlech týkajících se krajně blbé formulace jedné věty by narozdíl od WTF paradoxy tvořících pravidel pro ježdění na koních nebylo moc fun.)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.085740089416504 secREMOTE_IP: 44.204.164.147