Kultura

sirien
14.8.2014 18:57
Kontroverze a nekorektnost v RPG
strany 1 - 16 (20 postů/strana): Numenera a později nějaké obecné gender tlachy

#313 a dál rasismus v RPG
26.6.2020 15:32 - Šaman
Just for fun - náš poslední záporák byl velmistr hadí sekty, prorok Nového Úsvitu, soudce Akimura. (Inspirace soudcem Thulsou).
Jméno vzniklo až při hře, když jsem zmínil jejich náboženství kde prorokují apokalypsu a pak nový Úsvit jen pro vyvolené a někdo ze srandy nadhodil Okamura. Rychle se to ujalo, tak soudce Akimura přijal do svého programu i boj proti cizákům a pár dalších klišé. :)
26.6.2020 22:57 - Boldrick
Nemůžu si pomoct, ale odmítat jiné rasy s tím, že se stejně hrajou jako lidé, je trochu mimo. To můžeme zrušit celé fantasy.
Kdo ví jak správně se chová trpaslík a elf? A GMové je pak, jako NPC, hrajou správněji než hráči? Můžou se hrát špatně vůči fluffu (který vymysleli lidé ;-)), na což může GM upozornit a doporučit načtení. A správné hraní pak odměňovat a naopak.

Když jsem přešel z DrD na WFRP, byl jsem z toho jak u vyjevení. Nádherně popsaný svět byl nenávistný a rasistický. Až na opravdu pár výjimek jsme hráli jen lidi. Na trpaslíky všichni koukali skrz prsty a elfové na tom byli ještě hůř. V hospodě je nechtěli obsluhovat, prostě fajn společnost. Obě rasy byli trochu číselně zvýhodněny, ale ten fluff byl silnější. Jo a hobiti tam byli chudáci, co dokázali fungovat jen na území kde jim císař garantoval bezpečnost.
Samozřejmě císařské patenty tuto diskriminaci potlačovali a trestali, ale jen teoreticky. Lidi jsou holt lidi.

V některých dodatcích a Warpstonech (už si přesně nepamatuji), řešili psychiku nelidí. Dlohověcí až nesmrtelní elfové, si museli čistit hlavu "meditací" aby se nezbláznili, a ostatní si už nepamatuji.

S jedním trpaslíkem se můj zedník (časem se z něj stal docela bojovník) neustále hádal a pral, naštěstí na mé straně stála většina skupinky a trpaslík zase věděl, že s námi na tom byl nejlépe, protože jsme ho až na jeho tvrdohlavost docela brali. Půlku sehrávky GM koukal jak se tam naše postavy dohadují - hrozně nás to bavilo a jako hráči jsme si to užívali.

No a v Deadlandech, jsem si užíval indiána. Špinavý Joe mu všichni říkali a když jsem chtěl něco říct, tak mě rychle umlčeli ať jim do toho nekecám. Nakonec ho srabácky nechali pojít pod přesilou zombií.
A další postavou byl černoch, kněz Voodoo. V době kdy Špinavý Joe umíral trhán zombiemi, byl zajatcem naší družiny, jako podloudný jednatel železniční společnosti (v té době se závodilo o spojení východu států se západem). Několikrát jsme ho všichni zmlátili při vyslýchání, co jinýho s negrem.
Protože se to vše odehrávalo docela v divočině, tak jsme se zkusil dostat do kůže tohoto nebohého utlačovaného černocha. A myslím, že do dneška tahle postava žije v myslích těch co to hráli. Poněkud nepraktický čaroděj Voodoo, jenž neoplýval odvahou, se snažil přežít ve skupině westmenů, která ho vláčela divočinou svázaného. Ale nakonec jsme k sobě cestu našli a pan Roschard byl roztrhán až pekelnými býky (nejčastější konec hrdinů divného západu). Každopádně třetinu hraní jsem opravdu nemohl prakticky nic dělat - paráda.
27.6.2020 16:02 - Jerson
Boldrick píše:
odmítat jiné rasy s tím, že se stejně hrajou jako lidé, je trochu mimo. To můžeme zrušit celé fantasy.

Naštěstí fantasy nejsou jen nelidské rasy. A nikdo je tu neodmítá. :-)
27.6.2020 19:35 - Boldrick
to Jerson: a o druhé části prvního odstavce (kterou jsi nezmínil a která to vysvětluje) si myslíš co?
27.6.2020 21:41 - Jezus
Boldrick píše:
Kdo ví jak správně se chová trpaslík a elf?

GM: Já.
Boldrick píše:
A GMové je pak, jako NPC, hrajou správněji než hráči?

GM: Samozřejmě.
Boldrick píše:
Můžou se hrát špatně vůči fluffu (který vymysleli lidé ;-)), na což může GM upozornit a doporučit načtení. A správné hraní pak odměňovat a naopak.

Jop.

Ale vážně. Fakt že něco vymyslí lidé, neznamená, že "nemohou vědět, jak asi myslí trpaslík." Dramata o kanibalistických psychopatech taky vymýšlejí lidé a troufnu si tvrdit, že takovéto postavy taky nejsou "lidské" v tom pravém slova smyslu.

Celé je to spíš o tom, na co někdy naráží Jerson, když zmiňuje "středověké myšlení". Jde v podstatě o kulturu. Nelidské rasy samozřejmě mohou mít i biologická východiska pro určité chování - orci prudkost až neovladatelnost, trpaslíci jistou zdrženlivost, která nemusí být jen kulturní záležitost, elfové emotivnost či naopak jistou chladnou odtažitost. Mentální dopad dlouhověkosti je otázkou sám pro sebe, ale imho je to podobné jako hrát někoho, komu je sedmdesát a je pořád "Jůra".

Co se já snažím dostat do hry, když jako PJ hraju za elfy nebo trpaslíky, je právě hlavně ta kulturní odlišnost, která se projevuje jiným chováním.
Trpaslíci například myslí svá slova vážně, proto mluví málo a většinou k věci. To je ale dáno hlavně kulturou, ve které vyrostli. Stejně tak by se ale mohl chovat nějaký středověký Japonec, zakládající si na koedxu cti či i středověký rytíř, pokud by bral svoji přísahu vážně.

Hrát nelidskou rasu je tak podobná výzva, jako hrát někoho z hodně jiné kultury, než je ta naše. Můžete tam samozřejmě přidat skolny k nějakým typům osobností, ale to není to hlavní. Ostatně... hodně "typických" trpaslíků, ale i elfů a podobně, má svůj předobraz v určitém typu lidí nebo jejich charakterů. Jinak to ani nejde.
27.6.2020 21:55 - sirien
Jezus píše:
Jde v podstatě o kulturu. ... Jinak to ani nejde.

Že já se snažim.

Jezus píše:
Trpaslíci například myslí svá slova vážně. ... To je ale dáno hlavně kulturou, ve které vyrostli.

fakt, že se snažim...


Hello future me btw
27.6.2020 22:01 - Jezus
Jinak ještě k předchozímu dotazu...

V elektronickém RPG jsem si černocha nikdy nevytvořil, nebylo proč. Prostě jsem dělal, co je mi bližší - tedy středoevropana nebo zrzavou trpaslici :-)

Výjimkou je nad X-Com, i když tam je to celý tým a nehrajete tak úplně za něj. Rozhodně ne dialogy či nějaké "morální volby". Každopádně tam jsem občas upravoval vzhled, ale vždycky jsem nechávat národnost, pohlaví i "barvu" přidělených vojáků.

U "stolního" RPG jsem jednou hrál vietnamského míšence. Byla to blízká budoucnost a přišlo mi to jako zajímavá věc do prostředí (a taky jsem dělal pro asijskou korporaci, abych odůvodnil, že budu po vzoru Firefly nadávat čínsky). Jinak to dopad nemělo - hold multikulturní společnost.

A vlastně moje poslední vytvořená postava byla černoch. Bylo to pro Cyberpunk Lite a důvod byl ten, že jsem chtěl fixtera, co pojede v rastafariánském stylu (protože kyberpunk, chápete ten easter egg, že jo?). A taky jsem chtěl sem tam házet hlášky ala Samuel L. Jackson v Pulp Fiction.
Bohužel jsme stihli jen první pořádné sezení (kde jsem si vynutil na rockerboyovi reggae; sice jsem si ho má postava musela nakonec zahrát sama, ale zaválela :-) ). Pak nás přerušil korona, ale věřím, že se k tomu ještě vrátíme.
6.7.2020 15:09 - Jezus
Koukám, že se moje odpověď Sirienovi neodeslala (čti něco jsem udělal blbě :-) ), tak jen "stručně" na vysvětlenou:

Sirien: Že se snažíš, ještě neznamená, že máš pravdu :-P Ve skutečnosti ale nejsme až tak ve sporu. Kdybys mě totiž citoval správně (a ne tak, že vynecháš hned několik odstavců ;-) ), možná by sis všiml, že "jinak to ani nejde" se vztahuje k tomu, že "hodně trpaslíků apod. má svůj předobraz v určitém typu lidí". Nemusíš samozřejmě souhlasit ani s tímhle (a tvrzení, že to jinak nejde je asi vážně přehnané), nicméně to určitě neznamená, že hraní nelidských ras je jen o kultuře a nelze jinak.

Stojím si však za tím, že většina takového hraní o kultuře prostě bude. Respektive skoro každý projev by se dal vysvětlit kulturním vlivem prostředí. Ostatně i tebou odkazovaný článek je z většiny o tom, jak se trpaslik chová a jak uvažuje, i když to může být "geneticky podmíněné", jeho vztah k výrobkům svých rukou, svému klanu, rodině, slovům apod. by se stejně tak dal vysvětlit výchovou a prostředím, v němž vyrostl.

(Existují nějaké výjimky, třeba ta eflí dominantní emoce, ale zrovna u trpaslíků to moc není. /Že mohou hybernovat v závalu nepočítám, to roleplay až tak neovlivní/).

Mimochodem i to tvé "budoucí já", když mluví o tvorbě nelidských ras, zmiňuje hlavně rozdílnou kulturu ;-)
6.7.2020 16:40 - sirien
Že se věci nakonec projeví v nějaké podobě kultury je asi tak stejně samozřejmé a "nudné" zjištění, jakože se nakonec projeví v nějaké podobě osobnosti postavy. Ty články jsou o tom, že by rasy měly mít jedinečné a specifické "nelidské" charakteristiky, které konečné kultuře a osobnosti předcházejí.
7.7.2020 12:34 - Jezus
Však já tím taky neobjevuju Ameriku, jen jsem odpovídal Boldrikovi, jak je to s hraním nelidských ras (které vymysleli lidé). To ty ses tu rozčilil, že hned nejdu k prapočátku vytváření ras, jako tvé články.

sirien píše:
Ty články jsou o tom, že by rasy měly mít jedinečné a specifické "nelidské" charakteristiky, které konečné kultuře a osobnosti předcházejí.


Já vím, četl jsem je :-) Ale to, že je dobré mít na počátku tvorby nějaký "nelidský základ" (posun) není v rozporu s tím, že když takovou rasu hraješ (nebo dáváš k hraní), je to hlavně kultura, o čem to bude. Je dobré vědět, kde se vzala, z čeho to vyrůstá, ale hraní je hlavně o osobnosti a kultuře, to byla má prostá odpověď Boldrikovi.
7.7.2020 13:13 - sirien
Jezus píše:
je to hlavně kultura, o čem to bude

v tom případě jsi ty moje články buď nepochopil, nebo za kulturu označuješ něco jinýho, než já, nebo se mnou jednoduše nesouhlasíš, protože tohle... by asi bylo na složitější post s nějakým rozborem toho, co všechno do charakteru postavy vstupuje, ale s tím cos napsal prostě vůbec nesouhlasím. (Resp. jde to tak hrát taky, ale přijde mi to nudné)
7.7.2020 13:48 - Jezus
Respektive kultura a osobnost, která v rámci té kultury existuje a buď se s ní uvádí v soulad nebo naopak místy skřípe - obojí je zajímavé.

Jinak asi jo, mám nejspíš širší a rozmlženou definici, co je ještě kulturní vliv a co lze vysvětlit odlišnou kulturou. A nejspíš přikládám menší váhu těm "nelidským aspektům", na kterých se právě vystaví, ale pro mě nejsou už tak viditelné/důležité, jako při tvorbě (byť je vždycky dobrý o nich vědět).
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.29357600212097 secREMOTE_IP: 35.175.133.127