Volná diskuze

Bingo1392
9.10.2018 14:27
Ekonomicko-válečný systém pro řízení fantasy světa
Ahoj, nějakou dobu se porozhlížím po nějakém enginu pro řízení fantasy světa. Určitým způsobem to předvádí "Dračí Doupě Pravidla pro experty Svět". Pro ty, co neznají tuto knihu - jedná se o soubor pravidel, který zodpovídá ekonomické otázky království a řízení armád. Neznáte někdo alternativy, které se zabývají podobnou problematikou (i ze zahraniční tvorby)?
Autorská citace #1
9.10.2018 18:19 - Ugy
Není to sice úplně řízení světa ve stylu DrD svět, ale doporučuju se mrknout na Stars Without Number konkrétně na frakce a jejich kola. Je to sice scifi, ale předělat to na fantasy resp provést refluff jednotek by mělo být dost jednoduchý.
Každá frakce má nějaký majetek cíle a jednotky a je to taková minihra pro vypravěče mezi jednotlivými sezeními. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že to dělá super živoucí svět který čas od času překvapí i toho kdo ho vytvořil. Můj hlavní sektor byl během několika kol absolutně destabilizován radikálními psioniky a skončilo to v pád republiky a nakonec zánik systému. Ale jak sem říkal není porblém frakce přejmenovat na vévodství/království apod a z vesmírných lodí udělat armády.
Autorská citace #2
9.10.2018 18:31 - Šaman
Záleží, jak podrobně to chceš řešit. Já jsem uvažoval zpracovat do dračáku "ekonomiku" z deskovky Hra o trůny.
Mapa je rozdělená na provincie a každá má určitý počet soudků (zásoby pro armádu), mincí (příjem), nevím jestli hvězdiček (sláva, prestiž, místo moci) a jezdců (elitní arma) a pěšáků (obyčejná arma).
Vojáky je potřeba platit 1 minci pěšákovi, 2 jezdci. Naverbovat nové je zadarmo, pokud jsou peníze na jejich výplaty, ale verbovat se dají jen v provinciích, které verbování umožňují a maximálně v kvalitě a množství, která je u nich vyznačená (ten počet jezdců a pěšáků).
A samozřejmě jsou nějak rozestavěné ty figurky po provinciích. Posun všech o 1 provincii za tah.
Myslím, že tímto způsobem se dá jednoduše nasimulovat válečné zbrojení, zjistit kam se za dané situace vyplatí zaútočit apod. Je to velmi zhruba, ale dračák je o postavách, ne o armádách.

Když se to spojí s Fate pravidly, tak to umožní simulovat i poměrně libovolné akce. Třeba po drancování se na provincii objeví aspekt vydrancovaná krajina, příslušná armáda nemusí to kolo platit soudky, ale její vládce získá nějaký nepěkný aspekt co se diplomacie týče.
Autorská citace #3
10.10.2018 08:09 - Tarfill
Bingo,
zkoušel jsi najít nějaké rozšíření k pravidlům typu GURPS, Savage Worlds apod? Tyhle pravidlové simulátory pro všechno by takovéhle rozšíření pro vedení světa mít mohly...
Autorská citace #4
10.10.2018 08:44 - sirien
Ve Fate jsou nějaké koncepty k tomuhle v Extras (Specality, plus dovednost Majetek a vysvětlující text k jejímu užití) a v System Toolkit. Systém zón a aspektů zón spolu s bitvami armád ze ST by to měl být schopný nasimulovat docela věrně a zároveň jednoduše a přehledně.
Autorská citace #5
10.10.2018 08:48 - sirien
(Jinak pro hrubé old-style účetní přístupy viz Birthright, Pendragon, Adventure Conqueror King... Gurney zná ještě nějaké další obskurdní zdroje)
Autorská citace #6
10.10.2018 10:01 - ShadoWWW
Možná něco bude i v příručce Matta Colvillea Strongholds and Followers, co má vyjít v PDF za pár týdnů.
Autorská citace #7
10.10.2018 14:35 - Bingo1392
@Ugy - díky za hint. Podívám se na to. Mohlo by to být něco, co hledám. Jak říkáš, pro mě by to měla být taková minihra mezi sezeními nebo taženími - to se mi líbí.

@Šaman - Tu deskovku jsem párkrát hrál. Z mého pohledu je skvělá. Fate systému jsem úplně na chuť nepřišel, ale pouze jsem četl pravidla a nehrál ostrou hru, takže mám poněkud omezený pohled.

@Tarfill - Nezkoušel. Když se podívám na GURPS, tak se mi vždy protočí panenky, jaké jsou to bichle, nicméně možná, že zrovna v tomto případě by to mohlo fungovat. Asi se na to podívám. Nevím tedy, jaké rozšíření máš přesně na mysli, ale díky za hint. Podívám se, jestli takové existuje. Savage Worlds vůbec neznám - také prostuduji.

@sirien - Jak jsem psal již pro Šamana, Fate mě úplně neoslovil, ale vzhledem k tomu, jak to tady zmiňujete, ještě to zvážím. Na ty old-stylovky se také podívám (jak tak koukám, tohle bude dlouhý domácí úkol...).

@ShadoWWW - Tohle vypadá hodně zajímavě. Díky za hint. Týpek sice vypadá, že si před natáčením promo videa něco šňupnul, ale jinak to vypadá jako slibný materiál. Zatím mě to zaujalo asi nejvíce z nabízených řešení.

Abych to shrnul: Díky moc za navedení na různé cesty. Zkusím se na to podívat a zvážit, co se mi líbí a co ne. Jste skvělí.
Autorská citace #8
10.10.2018 15:09 - LokiB
Tak jak tu byl zmíněn Pendragon, tak tam má nějaké dodatky jako Nobles Book, kde se ekonomika světa řeší a různé další doplňky, kde jsou i bitvy a války armád

Otázke je, nakolik to chceš hrát jako strategickou hru (já bych to tedy v pravidlech DrD Svět hrát nechěl, ale někdo třeba jo) nebo jen jako koncept na ozvláštnění.
protože to, co ti nabízel Šaman, je tak jako že to uděláš brutálně jednoduché, protože si řekneš, že simulovat to do detailu stejně nechceš a nemá to smysl. a v té jendoduchosti ti to nějak poslouží.
Autorská citace #9
10.10.2018 17:50 - Bingo1392
@LokiB - popravdě, původní myšlenka nebyla o tom to hrát s někým jako hru. Spíše šlo o to, aby to, že někdo má nějaký majetek a armádu, bylo podloženo daty.

Dám příklad: Frakce A je schopna nasadit do pole střední množství jednotek s dobrým vybavením, kdežto frakce B je schopna do pole postavit pár jednotek s dobrým vybavením, ale mnoho jednotek se špatným vybavením.
Toto musí být podloženo daty - například frakce B nemá takový přístup k drahé oceli, ale má mnoho lidstkých zdrojů.

Ano, můžeš tohle všechno prostě promyslet a říct - je to prostě takto.
To však není můj cíl. Pro mě "značka ideál" je soubor pravidel - třeba i dost podrobných, který ti dovolí s počátečními surovinami, cílemi/motivacemi jednotlivých frakcí (ať už je frakcí království, malé zemanství o několika vesnicích nebo cech horníků) nasimulovat jejich růst a řešení válečných konfliktů.

Já osobně například nechci říct - William Wallace vyhrál v této bitvě nad Angličany, jelikož to hrdinové dělají a mě se to hodí do příběhu. Já se klidně nechám překvapit simulací, která mi ukáže, že prostě ta anglická jízda ty špatně vyzbrojené Skoty rozpráší a bitva je u konce. Nakonec tahle bitva rozhodne o tom, že v příštích bitvách mají skotské jednotky postih k morálce, jelikož se ty hrůzy, které se v té bitvě děly vyprávějí na hony daleko, a proto je nakonec celá rebelie potlačná a král Edward si ještě upevní moc ve Skotsku. Kdyby mi však při simulaci nepadaly dobrá čísla pro Angličany, zřejmě by vyhráli Skoti, jelikož do té bitvy byla jejich morálka vystřelená až k oblakům.

Navíc, když do toho ještě zamotáš magii a strategické suroviny jako například koně (bez kterých prostě tu jízdu nemáš), tak tam máš asi tunu proměnných, které určují pravděpodobnost, že jedna frakce zvítězí nad jinou.

A teď, jak do toho zahrnout hráče... No prvně jsem si nemyslel, že bych do této řekněme strategické simulace vůbec hráče zahrnoval. Původní myšlenka je taková, že tento systém mi pomáhá s udržením představy obchodu, výnosů a moci.

Nicméně po zhlédnutí několika videí a přečtení několika článků o Strongholds and Followers, které doporučil ShadoWWW, toto možná přehodnotím a možná si i pohraji s myšlenkou, že by měli hráči možnost do toho zasáhnout aktivně. V tu chvíli samozřejmě padá to, aby to bylo velmi simulativní, ale je potřeba, aby to bylo i zábavné...

Takže v podstatě ti na tvoji otázku "nakolik to chceš hrát jako strategickou hru" nyní nejsem schopen jasně odpovědět, jelikož si hraji s několika verzemi. Ale asi ti mohu s klidem říct, že stylem deskovy Her o Trůny to dělat nebudu, jelikož jak sám říkáš, je to velmi jednoduché - a to, ačkoliv mě ta hra velmi baví, nehledám.

Hledám tedy komplexnost, celistvost a ještě nevím jaký poměr zábavnost/simulace.
Autorská citace #10
10.10.2018 18:03 - Aegnor
Zajímavé. To, co píšeš, na mě docela dost křičí "GURPS", ale dle svých slov se ti GURPS nelíbí.
Autorská citace #11
10.10.2018 18:50 - sirien
Bingo: podívej se na můj článek Organizace a konspirace v RPG, je to věnované i popisu armád i když ne nutně sledování jejich zdrojů, ale to už by mělo jít docela jednoduše odvodit (detaily k armádám jsou víc na dalších stranách článku a zejm v příkladech).

U Fate je rozdíl mezi dojmem z přečtení a ze hry dost velký, určitě doporučuju se minimálně podívat na ty principy, zejm co do zón a aspektů - jestli s tím pak budeš pracovat Fate stylem nebo to převedeš do d20 a budeš s tím fungovat jako s něčím co dává statický bonus nebo DnD dis/advantage nebo to dává možnost čerpat nějaký zdroj je už pak relativně jedno.
Autorská citace #12
11.10.2018 09:07 - Tarfill
Bingo1392 píše:
Nevím tedy, jaké rozšíření máš přesně na mysli, ale díky za hint.

Sice neznám nic osobně, ale po kratičkém vyhledávání jsem narazil třeba na příručky GURPS Mass Combat a Savage Worlds Ultimate Mass Battle Guide - zkus si to sám zadat do google. Sice vše v AJ, ale tohle jsou přesně bichle, co by Ti mohly pomoct...
Autorská citace #13
12.10.2018 09:48 - kin
Já jednou zkoušel pravidla z Pathfinder Ultimate Campaign...jsou extra propracovaný, ale právě až natolik, že by to bylo jako hrát deskovku a nezbýval čas na RP, tak jsme je nakonec přestali používat, ale určitě jsou v nich zajímavé nápady.
A tady jsem našel (když jsem hledal jak se jmenovala ta Pathfinder kniha) tohle pro DnD5e:
https://drive.google.com/file/d/0BwF09f1afXWlUnJtcnZHV0ZaV0E/view
Autorská citace #14
12.10.2018 09:53 - kin
Pak mě ještě napadl netradiční rpg systémy jako Microscope nebo Kingdom.
Microscope je kolaborativní bezkostkový systém na tvorbu časové osy/historie světa a asi není úplně to co hledáš, ale je naprosto a nehorázně boží, tak jsem jej musel zmínit.
http://www.lamemage.com/microscope/
Kingdom se věnuje mnohem menší oblasti, právě třeba jednomu království, ale ten jsem nečetl ani nehrál, jen na něj narazil při hledání Microscopu.
http://www.lamemage.com/kingdom/
Autorská citace #15
12.10.2018 21:59 - LokiB
Kdyby se vám dostal do rukuy modul Hellfrost Resource Management 2nd Edition tak jsou to pravidla vystavěná přesně pro tu část "vedení vlastní vesnice / města / státu"

Obsah je asi následující:

Creating a Resource: This chapter concerns how to
create an initial Resource, with important factors such as
the type of Resource, its prosperity level, the loyalty of
one’s citizens, how religious they are, and the relationship
with one’s neighbors.

Running a Resource: This is the meat of the book. It
describes the various actions a ruler can actively undertake
to improve his Resource, random events (many of
which are instigated by his neighbors), and how much
income he earns at the end of the year.

Resource Miracles: Whereas normal miracles affect
only a small number of individuals, being primarily intended
in adventuring, resource miracles affect an entire
Resource.

Meet the Neighbors: In this chapter, the GM learns
how to create the Resource’s neighbors with just the
draw of a handful of cards from the action deck.
Autorská citace #16
12.10.2018 23:00 - Zarahel
Ehmmm. Snad to není úplně přes čáru, kdyby ano tak to možná radši smažte, (samozřejmě vše pro studijní účely), ale kdyby jste hledali Hellfrosty tak tady jsou na jednom místě (kořen už si najdete): Tady

Osobně sem mrknu, když hledám něco narychlo, nebo jsem jen zvědavý...
Autorská citace #17
14.10.2018 22:10 - Gurney
Bingo: Podle toho co píšeš si troufnu říct, že chceš sirienem zmiňovaný Adventure Conqueror King System (možná i s příručkou Domains at War, pokud to chceš fakt podrobně) nebo An Echo Resounding. To první je detailní ekonomika pozdním Římem inspirovaného fantasy světa, to druhé obecnější systém pro správu panství a velké bitvy, ale zas jsou jednotlivá osídlení osobitější a příběhotvornější. Osobně bych preferoval Echo, pokud se ti zalíbí, tak se nedej odradit tím, že je to příručka pro svět - potřebuješ vědět jen co je to hod na útok a záchrany (pro souboje armád) a že Shou = orkové a jiní goblinoidi a Red tide = všepožírající a mutující rudá mlha.
Autorská citace #18
2.11.2018 09:53 - Bingo1392
Ahoj, děkuji všem, kteří mi zde odpověděli a zamýšleli se nad mým problémem. Po analýze možností jsem se rozhodl pro ACKS a jeho rozšírení. Jste skvělí ;)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.092670917510986 secREMOTE_IP: 3.239.214.173