Sirienův blogček: filmové analýzy

Už nějakou (docela dlouhou) dobu se "bavím" tím, že sleduju zajímavé analýzy seriálů a filmů a překládám si je do nějakých poučení pro RPG. Samozřejmě, s mým dávným a přetrvávajícím (spíš sílícím) nezměrným pohrdáním kvasiintelektuální sférou tradičních kritiků je trochu tricky najít takové analytiky a kritiky, u nichž mám dojem že je má smysl poslouchat... tak sem si říkal, že když se podělím o nějaké svoje "raw" zdroje, tak mi možná někdo pošlete nazpátek nějaké vaše :)

Asi sem zatím nechci házet nějakou záplavu videí, spíš to vidím tak že sem budu do záhlaví postupně nějaká přihazovat, abysme měli čas je třeba i nějak probrat. A začnu nejspíš...

When Did Marvel Villains Get Good? - Nostalgia Critic - diskuse o tom co dělá dobrého záporáka dobrým záporákem. post

On Writing: how to foreshadow - Hello Future Me - 6 způsobů předesílání. post

Game of Thrones: How (and How Not) To Kill a Character - Razbuten - o tom jak správně (ne)zabíjet postavy. post

On Writing: Redemption Arcs! - Hello Future Me - o struktuře příběhů vykoupení a o osobní dynamice těchto příběhů - a obecně o struktuře růstu postav obecně. post


____________

Méně obecné/důležité, více složité popř. k RPG hůře vztáhnutelné:

Napsal: sirien
Autorská citace #81
17.9.2020 13:34 - Jerson
York píše:
Zajdu na univerzitu a zeptám se, jakej spell level může umět student třetího ročníku. Pak se mrknu na seznam kouzel up to tenhle spell level. Je tam proměna kamene ve zlato? Není => ten kouzelník to nezvládne.

Byl bys vyšetřovatel na houby :-)
Otázka zněla "zvládne to kouzelník, který strávil tři roky na univerzitě?"
Tři roky tam mohl strávit třeba i učitel, nebo mocný mág vypomáhající s nějakým výzkumem. Nedefinoval jsi vztah mezi dobou učení a úrovně kouzel.
Jinak řečeno jsi tuhle otázky "vyřešil" jen tím, že jsi znal odpověď už předem, ale z předložených informací ji čtenář nemůže odvodit.
Autorská citace #82
17.9.2020 16:13 - York
sirien píše:
Mimochodem, ne, že by na tom záleželo, ale použít dříve neexistující a navíc tichý předpoklad, že setting má universitu s ročníky, je dost cheat.


Existenci univerzity a ročníků na ní deklarovala otázka v příkladu, na kterym jsem to ilustroval, tak jakejpak cheat.


Anyways, já to prostě vidím takhle. Můžete s tím samozřejmě nesouhlasit, váš boj ;)
Autorská citace #83
26.9.2020 16:08 - sirien
Dokoukal jsem zbylýho Sandersona. Popravdě - trochu zklamání. Je mi jasný, že velká část hodnoty toho kurzu je ve všem tom okolo co tam studenti mají a divák na YT ne (spisovatelské skupiny pod jeho patronátem, osobní kontakt s ním, možnost získat napřímo kontakty nebo osobní doporučení od něj atd.), ale... to co tam říká bych v podstatě dokázal říct taky, a ještě něco navíc k tomu. Jasně, nemělo by to aureolu toho, že to říká Ó Velký Brandon, ale jen ňákej sirien, ale obsahově by to bylo totéž. Jakože... na "jak něco psát 1-0-1" dobrý, ale od univerzitního kurzu tvůrčího psaní bych prostě čekal o hodně víc.

To co tam říká nemá smysl nijak moc dál pitvat, v podstatě to jsou nějaké povrchní věci na téma "je lepší mít dobré postavy a meh svět než meh postavy a úžasný svět" a pak se tam věnuje tomu, že existují nějaké 3 obecné "škály" nebo "nastavovátka" či "ukazatele" u postav, jejichž změnu příběh může vyprávět (resp. že to je jedna možnost jak to kategorizovat a on jí shledává užitečnou - v podstatě to je něco jako DnD přesvědčení, kde nejde o obsah os, ale o princip dvojitého konfliktu Jeho osy jsou Sympatie, Proaktivita a Kompetence. Postavy, které se nevyvíjí a jsou fixní jsou "ikonické" - typicky Bond, Batman atp. Asi může mít nějakou malou užitnost pro práci s NPCčkama, ale... spíš ne, tohle neni něco, co byste v RPG plánovali, jako spíš něco, co prostě děláte.

(Z hlediska spisovatele se tam pak patlá v nějakých věcech co v RPG známe z návodů pro NPC a co se řešily už i z kraje tohodle tématu - typciky že vyšší hodnoty na aspoň nějaké té škále výše dělají postavu oblíbenou u čtenáře etc.)
Autorská citace #84
26.9.2020 16:23 - sirien
Takže, zpátky k zajímavějším věcem.

Hello Future Me: On Writing: Dark Lords! [ Sauron | White Witch | Voldemort ]

Velmi kvalitní matroš, komplementární k článkům typu... tady dole odkazy, 3. odstavec - všechno to o záporácích co tu máme. Takže:

Záporákem se zde myslí DARK Lord. Žádný morální šedo-bullshit nonsense wibbly wobbly, EVIL.

I když je záporák hrozně zlý, příběh samotný nemusí být morálně šedý. Morální rozměr příběhu může vyprávět o podstatě Zla nebo o tom, jaký má konfrontace se Zlem popř. porážka Zla dopad na protagonisty. Reference Frodo a Prsten, ale i Doctor Who a Dalekové (nepřátelé, s nimiž nelze smlouvat, na které nelze apelovat a kteří tlačí Doktora k činům a volbám, které jsou kriticky proti jeho přesvědčením).

I přes absolutnost Zla lze nastavit podobnosti mezi Dark Lordem a protagonisty. Kontrast podobností a rozdílů může vykreslovat vzájemný konflikt nebo vztah mezi nimi. ("Nejsme tak rozdílní!" a "Dělí tě ode mě jen jedno rozhodnutí" atp.) (Tady mě napadla... 4. série Expanse, která sice žánrově je úplně jinde než u Velkého Zla, ale jak tam Amos potká Murtryho byl hezkej reverse trope)

Absolutně zlý záporák zároveň nemusí vůbec znamenat zcela protikladně sněhobíle čisté hrdiny. Naopak - proti Absolutnímu Zlu lze bezpečně posdtavit i dost rozporné postavy.

I záporák by měl mít lidskost - ukázáno na nějakých quircích, téma co už bylo mnohokrát rozebráno v mnoha článcích tady okolo...

Pak nějaké poznámky, jako že záporáka nemůžete nechat porazit v každé jedno knížce, protože pak nepůsobí moc schopně a hrozivě. Co dodat, viz Scénáristiky, Temné horizonty atd.


Zajímavý postřeh je, že záporák je v příběhu tím poutavější, čím je přítomnější a "interaktivnější". Když jeho akce přímo ovlivňují postavy na scéně popř. s nimi může mluvit atp., tak vzniká vazba mezi antagonistou a protagonistou.

Přítomnost na scéně nicméně záporáka mnohdy zlidští až příliš, což lze kompenzovat záporákovým Vykonavatelem. Fire Lord - záporák, Azula - Vykonavatel. Imperator - Darth Vader. Technicky asi Sauron - Saruman? Atd.

Velká část lidskosti lze pak sesměrovat do vykonavatele. Druhotný efekt ale může být, že jeho lidskost a jeho přítomnost na scéně z něj učiní příběhově primárního protivníka, jehož porážka působí mnohem vítězněji a epičtěji, než porážka samotného Záporáka v pozadí.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.21941590309143 secREMOTE_IP: 18.210.11.249