Lotrandův bloček: Smysl Kostky

Za tu dobu jsem viděl mnoho hráčů odejít a zase přijít, měnila se pravidla a prostředí. Někteří vytrvali a hrají dnes v jiných skupinách, nebo se vrhli na jinou formu tohoto žánru. Často méně náročnou na čas a třeba i invenci, ale za to mnohem přívětivější k rodinným příslušníkům a ne-indoktrinovaným přátelům.

Začínali jsme na půdě neorané, nikdo nic nevěděl a chlapi z Altaru byli největší autority. To se samozřejmě časem změnilo. Dílem tím, jak jsme poznávali své hobby víc a víc. Dílem i tím, jak jsme se sami měnili. Desítky projektů vznikly a zase zmizely, podobně jako ten náš tehdejší. Lidé se rozutekli, našli si jiné zájmy, často nás přestávalo bavit neustále opravovat to, co se opravit snad ani nedalo. Vývoj šel dál, přišly nové hry, nová pravidla. Často v mnohém lepší, ale vždy jste za sebou nechali kousek sebe, protože zachovat kontinuitu zpravidla nešlo a staré postavy mizely spolu se starými pravidly.

Kromě bezpočtu pravidel a herních systémů jsme častokrát změnili i prostředí. To když se to původní zdánlivě vyčerpalo. Málokdo z nás tehdy věděl, jak si prostředí a zápletky v něm šetřit, proč není dobré vyložit všechna esa na začátku. Učili jsme se a dodnes se učíme. Nepřeskakovat mezi zápletkami, využít všech možností aktuálního dění dříve, než se příběh nenávratně stočí jinam, k jinému a často bláznivějšímu tématu. Cesta časem ze současnosti do doby Přemysla Otakara I.? Proč ne, úžasný nápad, tolik možností! Je jedno, že mu rozuměl jen tvůrce a hráči se chtě nechtě stali pouhými figurkami na šachovnici. Tradiční kampaň fantasy putování? Super, ale jednou ta cesta přece musí skončit. Jednou přijde vrchol příběhového oblouku a my se musíme posunout dál.

Dnes a denně vznikají světy plné neuvěřitelných hrdinů, divokých zápletek a roztodivného prostředí. Vznikají a zanikají s tím, jak se mění záměr autora, jeho časové možnosti a nakonec i středobod jeho zájmů. Některé jsou špatné. Mají chyby, které se ukážou neopravitelné, jejich prostředí je velmi divné, hráč se s ním jen těžko ztotožňuje. Často jim rozumí v lepším případě autor a skupina, pro kterou jsou vytvářeny. Přicházejí a časem zase odejdou na smetiště dějin. Nakonec se stanou jen jakýmsi odrazem příběhů, které v nich vznikly a formovaly je. Bez ohledu na to, jak dobré nebo špatné byly.

Všechno musí nějak začít. Autor musí jít, obětovat čas a nést svou kůži na trh. Někteří nenajdou odvahu nikdy. Je to těžké, protože často s tím jak odhalujete svou fantasii, odhalujete i sami sebe. Málokdo je pak natolik dobrý, aby uspěl napoprvé. Tohle dilema řeším pokaždé, když svým hráčů čtu neuměle sepsaný popis scény, nebo aktuálního dění. O co víc je těžší předstoupit před cizí lidi. Přesto stále nacházím potřebu se o svou fantasii podělit. Dělám to tak už 18 let a díky skvělým lidem, kteří se mnou tuto mou vášeň sdílejí, jsme zažili mnoho skvělých okamžiků. Kdybych se tehdy zalekl prvního neúspěchu, kdybych se nechal tehdy odradit, možná bych dnes byl jen pouhým pasivním konzumentem fantasie ostatních.

Jsem rád, že stále existují nové a nové projekty. Když mám čas, chodím do nich nakukovat a často si odnesu inspiraci. Někdy taky ne, protože v daném okamžiku procházejí místy, která jsem už viděl. Pak čekám, zda náhodou někde neodbočí jinak než já a tím mi neposkytnou novou inspiraci. Připouštím, že je častější vidět projekty prošlapávat už tisíckrát prošlapanou stezku, ale to prostě patří k věci. Nové věci se nerodí snadno. Proto jsem rád za každý projekt. Jsou za ním lidé, kteří jej tvoří a každý takový počin je ukázkou toho, že naše hobby stále žije.

Někde tu padla otázka, čím je Kostka výjimečná. Podle mě úplně stačí, že poskytuje prostor pro to, podělit se o naši fantasii. A nic za to nechce. Snad jen trochu shovívavosti vůči naší autorské nedokonalosti.
Napsal: Lotrando
Autorská citace #1
3.6.2009 08:54 - Sethi
nikdo se k tomu nemá, tak je na mně, abych prolomila ledy.

vlastně bych jenom chtěla poděkovat za tohle psaní, je v něm hodně z toho, co mi samotné leželo v hlavě.

já se v hraní pohybuju asi dvanáct let, vlastně už to zabralo polovinu času mé existence, s každým dalším rokem se to víc a víc rozpíná a... vůbec toho nelituju =)

jsem ráda, že existuje takové místo, kde se můžu vyblbnout, které toleruje moje výlevy vážné i nevážné tvorby, a kde mám i občas pocit, že o ni někdo stojí =)
Autorská citace #2
3.6.2009 09:05 - Magus
Sethi : polovinu zivota,hrajes 12 takže mas 24...=)
Autorská citace #3
3.6.2009 09:15 - wraiths
Lotrando, ja nejak nevim co k tomu napsat... Zbyva mi jen pokyvat souhlasne hlavou.

Magus: No matika ti urcite jde lepe nez matertina,ale jsi si jist kolik Sethi je... :) ja bych hadal spise 20+ ;)
Autorská citace #4
3.6.2009 10:31 - andtom
Hezká slova z hloubky duše, Lotrando. Nostalgie, nadhled, zasnění ... tím to na mě dýchá. Velmi mě to oslovilo.

Něco dodám:
Už jsem to jednou použil v nějaké diskuzi, ale napíši to znova. V jedné recenzi na německou promakanou historicko-ekonomickou PC strategickou hru autor recenze napsal: najednou jsem nevěděl, jestli je to ještě hra nebo dřina jako v zaměstnání.
Někdy mám pocit, že se na to při věcech kolem RPG zapomíná a je to škoda.
Jak pravil Werich: Z ničeho se nemá dělat věda, ani z vědy ne, natož ze života. A já dodávám: ani z hraní ne.
Bavme se, hrajme si, vnímejme to příjemné v tom, setkávejme se na Kostce i mimo ni. Otravných věcí je na světě kolem nás dostatečné množství, byla by škoda nechat si je vlézt i do tohoto hobby.
Autorská citace #5
3.6.2009 10:50 - Magus
Wraits: ja sem videl 20+ ríkal sem jaká zbran ma 20+...=)
Autorská citace #6
3.6.2009 16:14 - sirien
wraiths: Hm. Musim teda říct, že i když je Magusovo pojetí slovních úloh z matematiky horší než si myslí, tak je stejnak blíž než Ty :)

Co se tématu týče, tak smysl kostky vidím především jako publikační prostor - pro mě i pro ostatní. Líbí se mi mít všechno na jednom příjemném místě.
To že se pomalu ale jistě stává největším a nejkvalitnějším RPG portálem u nás má určitě také svůj význam (...největším - dobře, dracidoupe.cz nepočítám, řekl bych že tam stejně většina jeho registrovaných uživatelů ani moc nechodí...)
Autorská citace #7
3.6.2009 16:47 - Lotrando
díky moc za reakce. už si nepřipadám jako exot :)
Autorská citace #8
4.6.2009 07:23 - wraiths
sirien: hele pane "stouro" :p ja slovni ulohu z matematiky uz dlouho nemel, hoodne dlouho. ja koncil matematikou 2-DpK. a prece musim nechat taky nejakou tu smetanku pro mladsi :)

Lotrando: pockej a ty jsi tak nejkdy pripadal? jejda proc... ze sji nemohl jet s klukama ze skauta na vypravu... ;-)
Autorská citace #9
4.6.2009 07:55 - Lotrando
wraiths: přes ty skauty už jsem se přenesl, sice to bylo bolestivé, trvalo to dlouho, ale zvládnul jsem to.

Já chci poděkovat Sethi, že to tu trošku rozjela. On je to takový fan text, tak jsem si nebyl jist, jestli to zas nebylo moc :)
Autorská citace #10
4.6.2009 11:40 - pipux
Lotrando píše:
On je to takový fan text, tak jsem si nebyl jist, jestli to zas nebylo moc :)

Je to chytré a velmi neutrální. Proto nemám co dodat :P

No ... napsal jsi to hezky v tom ohledu, že to je vybalancované. Ani příliš drsňácké ("... cha! za každých 10 projektů co jsem viděl jich 9 padne, ještě ani nezačne"), ani měkoušské ("... budou ti ty nesmysly prošpekované hrubkami zobat z ruky"). Proto by se tvůj článek mohl vyjímat na některém veřejnějším místečku, jako návod pro začínající písálky, autory kostky ...
Autorská citace #11
4.6.2009 12:49 - Lotrando
pipux: stále je to osobní názor, proto ten bloček. dík za reakci.
Autorská citace #12
23.9.2010 23:46 - Shako
Netusim, kde jsem se k tomu zase dneska proklikal, ale pekny postreh. Stalo to za precteni, diky.;-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10988903045654 secREMOTE_IP: 18.218.254.122