Alnagův bloček: D20 vize

Většina lidí si vizi spojuje s pohledem dopředu. Buduje si v duchu vzdušné zámky úspěchu tam, kde ještě nic nestojí. Není ale stejně cenný i pohled na proces a zkušenosti? Pohled dozadu.
Myslím si, že po 2,5 letech provozu lze konstatovat, že základy tohoto webu jsou dobré, protože je stále velmi funkční. A myslím si, že lze i říct proč. Protože věřím ve sdílení know-how, vypíchnul bych pár bodů, které jsou podle mého soudu klíčové... můžete je použít pro svoje weby, když budete chtít.

1. Nezačínejte na zelené louce

D20 v kostce začalo spojením dvou již existujících a fungujících webových stránek (Basilisk's eye a Stínu rytíře). To samo o sobě poskytlo "Kostce" hodně velký potenciál do začátků, a to jak co se týče již existujících čtenářů, tak i obsahu. Zároveň jsme zdědili od CzechDnD, transformujícího se v RPGfórum (a měnícím směr), i vizi, kterou bylo spojovat českou komunitu hráčů D&D a poskytnout jim v mateřském jazyce materiály klíčové pro jejich hraní.
Už jsem to psal, ale znovu to zopakuji. V jednotě je síla. Je snadné zlomit mladý webový kmínek, který někde osaměle pučí, zato spojené "Svatoplukovy pruty" jde zlomit jen těžko. Pokud pomýšlíte na vlastní web, zvažte, zda není lepší spojit síly s nějakým stávajícím. "Kostka" vždycky ráda přivítá nové nápady a nadšení do nového webu, který se nějak týká jakéhokoliv RPG... a věřím, že stejně tak i mnohé další projekty.

2. Buďte výjimeční

Ještě v dobách, kdy jsem měl svůj vlastní web - Basilisk's eye - jsem si všiml, že byl velmi často linkován z řady jiných webů (a to i bez žádostí o reciproční výměnu odkazů). Jak obvykle z odkazů vyplývalo, byla jejich hlavní příčinou sekce Hlášky, která prostě lidem připadala tak zábavná, že se o ni chtěli podělit s ostatními. Bylo to něco, co jinde nebylo.
Dělat to, co dělá každý, je snadné. Ale tím nezaujmete, i když to děláte dobře. Najděte něco, co nikdo jiný nedělá nebo nemá a tam excelujte. Hlášky na "Kostce" už dávno nejsou tím tahounem jako kdysi, ale to neznamená, že nenabízíme jiné výjimečné věci...

3. Vytvořte dobrý tým

Tvorba dobrého webu je týmová hra. Myslet si, že všechno zvládnete sami, je naivní iluze. Dobrý web tvoří dobrý tým lidí, z nichž každý je na něco specializován a v tom vyniká. Je těžké říct jednoznačně, jak takový tým vytvořit, protože to velmi záleží na konkrétních lidech, ale jedné věci je dobré se vyvarovat. A to je "groupthink" - snaha minimalizovat týmový konflikt rezignací na kritické myšlení a analýzu problémů.
Je naivní si myslet, že dobrý tým nemá konflikty. Konflikty nemá jedině stádo, které na slovo poslouchá svého pastýře, ale to je houby tým pro vedení jakéhokoliv projektu. Stejně jako v dobrém RPG je i konflikt nezbytnou součástí, musíte jej ale umět zvládat, pracovat s ním a těžit z něj.
A ještě jedna věc... vychovávejte si nástupce. Nepředpokládejte, že to, co děláte, budete dělat navždy. Vždycky se snažte mít v záloze někoho, kdo by vás dokázal nahradit a komu byste mohli svůj projekt jednou předat.

4. Myslete na všechny uživatele

Nepředpokládejte, že se na vašem projektu bude účastnit jen jedna skupina, snažte se mít maximálně pestrou nabídku, resp. aktivitu pro každého. Sociální komunity jsou jako slupky cibule - někdo se aktivně podílí, někdo komentuje a povzbuzuje a někdo mlčí a pozoruje. Nikdo ale není méněcenný, všichni návštěvníci jsou důležití, pro všechny to děláte. Mějte je tedy při tvorbě svého projektu na paměti.
Buďte vstřícní k těm, kteří se nechtějí registrovat a chtějí jen číst, neodpírejte jim přístup, nenuťte je k registraci, nechte je volně brouzdat, jak je jim libo. Buďte vstřícní i k těm, kteří tvoří, dejte jim nástroje, které jim jejich tvorbu usnadní, pomáhejte jim, naslouchejte, povzbuzujte a raďte.

5. Nelitujte žádného pokusu

Ne vždycky se všechno podaří. Někdy investujete energii do něčeho, co se ukáže jako zbytečné. Nelitujte toho času, ale ani neplýtvejte energií na záchranu něčeho, co nemá smysl zachraňovat. Věnujte se tomu, co má perspektivu.
I nezdařené experimenty mají svůj význam. Ukazují, kudy cesta nevede. Trik je v tom, poznat je a opustit včas, místo marné snahy prorazit hlavou zeď.

6. Naučte se umění naslouchat

Máte pocit, že jedině vy víte, co je pro ostatní dobré, že právě vy je musíte dovést k novým výspám poznání? Pak uchopte Occamovou břitvu racionality a pořádně se s ní řízněte do prstu, možná se z toho snu probudíte. Nejste na misijní výpravě mezi domorodci v Tichomoří. Naslouchejte tomu, co návštěvníky projektu zajímá a dejte jim to.
To neznamená, že máte přestat psát o tom, co baví vás, ale přestat předstírat, že to, co baví vás, by mělo zároveň bavit všechny ostatní...

7. Usměrňujte, jen když je to nezbytné

Zapomeňte na slova jako off-topic, zapomeňte na moderování diskusí. Jednak to žere čas a jednak to blokuje kreativní myšlení, které je nutně divergentní a tedy zabíhavé. Dávejte prostor, otvírejte nové a neprobádané stezky, místo snahy všechno nacpat do jedné formy, pro všechno stanovit pevnou strukturu. Oč krásnější a úchvatnější je pohled na divokou rozlévající se řeku, kroutící se v meandrech a rozlévající se občas po širém okolí, než betonovým korytem tupě se ženoucí vodní proud. Tohle přirovnání je přesným vyjádřením mého postoje k diskusím.
Ale obdobné principy není třeba omezovat jen na diskuse - dá se to aplikovat i na širší úrovni. Tento princip umožnil třeba i ad hoc vznik těchto blogů (mimochodem, zkuste je). ;-)

8. Milujte to, co děláte

K tvorbě webových projektů vedou různé motivace. Zvědavost. Snaha se předvést. Osamělost. Pýcha. Ale jen málo z nich vydrží. Možná, že jsem beznadějně romantický, ale myslím si, že musíte mít rádi to, co děláte. Že jedině pozitivní nadšení vás dokáže hnát vpřed dost silně a dost vytrvale, abyste to, co děláte, dotáhli do konce.
Pokud tedy uvažujete nad nějakým webovým projektem o RPG, vezměte si prosím tyto rady k srdci. Alespoň já se je stále snažím mít na paměti...
EDIT: Vannax mi v diskusi napsal, že jsem neodpověděl na tu základní otázku po vizi. Já myslím, že jsem na ni odpověděl, jen možná ne tak, jak se čekalo. Myslím si, že mít vizi toho, co má být na konci, je frustrující. Buď se trápíte tím, že jste ji ještě nenaplnili, nebo ji naplníte a co pak?
Pro mne je cílem ta cesta. Cílem je být a žít. Proto píšu o tom, jak být a ne čím se stát. Protože o stávání se to podle mého není.
Napsal: Alnag
Autorská citace #1
23.8.2008 16:49 - Vannax
Zamyšlení fajn, ale na tu záludnou Jezevcovu otázku, kterou jsi v úvodu připomněl, nepadl ani náznak odpovědi :)
Autorská citace #2
23.8.2008 16:52 - Alnag
Ale ano, padl. Držím se hesla, že "cesta je cíl" a mapuju tu cestu. Je k ničemu mít vizi, kterou nenaplníš. To už je lepší mít vizi toho, jakým způsobem naplňovat... nebo ne? :o)
Autorská citace #3
23.8.2008 16:55 - Vannax
:-)
Autorská citace #4
29.8.2008 16:25 - pipux
Článek není jen o vizi nad D20 (i když se tak tváří); to spíš mi připomíná rady ze semináře úspěšných manažerů :)
Alnagu, mám dvě věci:
1) jako důležitý faktor zapálení snah spoluúčastníků je dobrá motivace&morálka což strana, ale jiní se jinak než "za kolik?" ptát neumí :P . Takže, peníze v projektu, pro a proti?
2) bude pokračování o teambuildingu? prosím! :)
Autorská citace #5
29.8.2008 16:29 - Alnag
Jsem deformován svou profesí a jdu se hanbit do koutku... :)
Autorská citace #6
14.11.2008 23:32 - SEBastian_Chum
"4. Myslete na všechny uživatele" - D20.cz se mi líbí, ale tenhle bod moc nesplňuje. Chybí na ostatní hry lidi, nebo necítíte ze strany komunity zájem? Co třeba zřízení redakce a redakční rady? Hrozně rád bych viděl nějaké texty o tom jak fungujete zevnitř...
Autorská citace #7
14.11.2008 23:42 - Alnag
Seb: No když nikdo nic nenapíše... Ono je to trochu zacyklená situace - když nejvíc píšeš o D&D tak lidé taky(a pak se vždycky ozve ještě někdo s tou doménou).
A nejsem si jistý, co by měla redakční rada naplňovat...
Vevnitř to funguje asi tak, že někdo pošle článek a jednou denně sešle nějaký admin nebo moderátor daného projektu kouzlo (daily power) publikovat článek. Pak je tu ještě vývojové fórum a diskuse o nových featurách a to je tak všechno. Žádné velké zevnitř není.
Autorská citace #8
15.11.2008 09:42 - Argonantus
Největší kapitál netu jsou lidi, které přiláká. Technicky úplně pitomý net přesto může stát za návštěvu, když je tam někdo, koho zrovna hledáte a jinde najít nemůžete. Z nich obzvláštní cenu mají kreativní jedinci, kteří píší, nebo alespoň diskutují.
Pokud reforma netu vede k přilákání dalších, pak je správná. Pokud podobné lidi vyhání, pak ne. To je asi tak celé k těm vizím.
Autorská citace #9
15.11.2008 10:14 - Alnag
Argo: Reforma je takové zvláštní slovo a v dnešní době už má krapet negativní konotace. Nějaké změny se chystají, ale to je zatím asi trochu daleko.
Ještě SEB: Ono je to tak. Já mám pocit, že u některých her existuje už tradice "nekomunitnosti". Speciálně třeba Shadowrun. Viděl jsem přinejmenším dvě snahy to nějak sjednotit - i s poměrně promakanou stránkou, ale nikdy se to příliš nedařilo.
Když nebudu počítat Dračí doupě, Shadowrun a WoD (kde je to taky komplikované), kolik her zbude, které vlastně někdo hraje tak, aby jej zajímaly nějaké detaily? A to je zcela vážně míněná otázka...
Autorská citace #10
15.11.2008 10:20 - Argonantus
píše:
Když nebudu počítat Dračí doupě, Shadowrun a WoD (kde je to taky komplikované), kolik her zbude, které vlastně někdo hraje tak, aby jej zajímaly nějaké detaily?
Já to nakopnu úplně - žádná RPG hra v našich podmínkách neuživí dlouhodobě úspěšný netový portál. Žádná. Pokud nedojde k alespoň mírnému odbočování do sousedních témat (kterých je nepřeberná propast; třeba fantasy, scifi,bojování všeho druhu), všichni se zanedlouho udusí.
Autorská citace #11
15.11.2008 10:40 - Alnag
Argo: Záleží asi jak to myslíš. Přinejmenším je potřeba bruslit do obecných témat typu jak vést hru (mám podezření, že tohle téma je univerzální hit) a různých takových RPG obecných věcí. Pak je možné bruslit do žánrových konvencí dané hry, to je to, co píšeš ty. To je takový další krok. Ale on hlavně není žádný důvod to nedělat. Prostě poskytneš prostor a sleduješ, jak se to vyvíjí.
To, o čem jsem ale mluvil je spíš opačný směr. Třeba má smysl nahazovat nové zápletky do hry Baron Prášil? Asi sotva. Tedy, pokud bych je měl, udělal bych to asi stejně, ale nepředpokládal bych, že to sem přiláká někoho nového nebo vůbec nějaké efekt. Prostě těch her, které se vyplatí pitvat je dost málo...
Autorská citace #12
15.11.2008 10:58 - Nerhinn
Přijde mi lehce paradoxní, že v jednom textu mluvíš o poskytnutí materiálů (ano, klíčkových pro hraní, ale přece) v mateřském jazyce a zároveň na tom samém místě umístíš odkazy na anglickou Wiki, přičemž jsou oba i v její české mutaci... má to nějaký skrytý význam? :)
Jinak... čte se to pěkně. Budu držet palce, aby to vydrželo. Ale nevím, asi to bude mým přirozeným skepticismem, ale nějak se mi v to nechce věřit. Myslím, že na trvalejší existenci buď budete potřebovat více témat, čímž přilákáte širší a tematicky rozmanitější komunitu čtenářů, což povede k dalšímu rozšiřování témat a ve výsledku způsobí nutnost zavést pojmy jako "OT", popřípadě to tu stagnuje/umře. Ale jak říkám - v optimistickou budoucnost sice nevěřím, nicméně budu doufat a držet palce.
Ostatně důkazem toho, co popisuju výše, je můj vlastní výskyt zde. Dalo by se říct, že o RPG vím houby, přesto jsem tady. Ano, sem tam mě něco zaujme a přečtu si článek, který se věnuje nějakému RPG... fenoménu, ale rozhodně mě to nebaví tolik, jako témata, ke kterým mám víc co říct.
Autorská citace #13
15.11.2008 11:10 - Alnag
Nerhinn: Pravda, je to trochu paradoxní. Nějak nejsem zvyklý používat českou Wiki. Většina hesel je tam zkrácená nebo zprasená... nebo obojí. A ano, měl bych správně ty hesla do češtiny upravit, tak aby byla stejně dobrá jako anglická, ale to bych se pak nemohl věnovat tady "Kostce". :)
Co se trvalejší existence týče - to je takový obtížný pojem, zvlášť co se týče netu. Netoužím tesat pomník ze žuly, který přetrvá staletí. Pokud kostka přinese nějaké generaci hráčů RPG radost a občasné poučení bude to fajn. A ač jsem obecně pesimista (možná větší než ty), zároveň vidím, že určitých kritických hodnot, kdy se to začíná pohybovat samospádem už bylo +/- dosaženo. Takže se nějak nebojím.
A my jsme rádi, že jsi tady. Ono kdyby každý věděl o RPG všechno, tak by asi nemělo moc smysl o něm psát. A když si řekneš, jaká témata by tě bavila (třeba "Jak přijít k pokladu snadno a rychle") tak je třeba někdo napíše :o)
Autorská citace #14
15.11.2008 15:07 - Lotrando
Z vlastní zkušnosti můžu řáct, že poměr mezi čtenáři, diskutéry a autory je asi 100:10:1. Proto bych moc nedhadoval podle počtu autorů článků, jak moc živoat daný projekt má. Chci tím jen říct, a já tomu věřím, že Kostka osloví množství lidí, kteří se vlastně nijak neprojeví, ale stejně jim něco přinese. Soudě podle mého okolí.
Autorská citace #15
15.11.2008 15:43 - SEBastian_Chum
myslím že by to chtělo nějaký osvětový web pro naprosté nováčky... uvidíme uvidíme
Autorská citace #16
15.11.2008 18:16 - sirien
No, nevim, na d20 jsou dlouhodobě a bez přeušení RPG témata nosným a skoro výhradním pilířem (ok, nedávno jsme to kapku narušili Akcemi, které se ale chytli tak spíš napůl) a nevypadá to, že by to tu mělo zanikat.
Autorská citace #17
15.11.2008 18:31 - Argonantus
Sirien:
Tvé a moje pojetí času nemusí být totéž.
Autorská citace #18
15.11.2008 18:36 - sirien
Pravda, se stářím se často pojí pesimismus, možná to souvisí s pohledem do Propasti, která se po chvíli začne sama dívat na Tebe ;)
(kyberprostor tu není tak dlouho, aby se na tohle téma dalo moc vyskakovat, navíc kyberprostor přede dvěma lety už neexistuje a ten dnešní už za dva roky existovat nebude - tohle je místo kde proudí informace a vybuchují memy, na stálost si tu nikdo nehraje)
Autorská citace #19
15.11.2008 18:48 - Argonantus
Sirien:
Teď jsem díky Pipuxovi nahlédl do věcí, které jsem si psal kdysi ještě ručně, protože nebyly počítače. To byla naštěstí doba poměrně krátká; mašinu mám od 1992.
Od té doby mne všechny texty, co jsem napsal, provázejí; přepisuji je, krátím a rozšiřuji, a nebo úplně opouštím; a stejně se chovám i k internetu. Občas někdo řekně něco, co bude chytré i za pár, nebo i za mnoho let. Stěhování na jiný net je potom protivná technická komplikace.

Tudíž mne zajímá vývoj D20 v měřítku let (desetiletí se samozřejmě taky neodvažuji hádat). Budou se měnit lidé, co tu tlachají okolo. Budou mít jiné priority, jiný pohled na věc.
Zajímají mne proto věci, co trvají; co jsou ke čtení ještě za dva roky.

P.S. Stran té Propasti - tam už jsem byl.
A taky to na mne mělo vliv.
Autorská citace #20
15.11.2008 18:55 - Alnag
Argo: Jsem poměrně stálý ve svých zálibách, jen občas přibývají nové. Fantasy RPG hraju 15 let. Pravda vyměnil jsem dračák za DnD a upgraduju na nové edice, ale je to asi jako koupit si nový model auta stejné značky. Má to lepší airbagy a pohodlnější sedadla...

Nemůžu samozřejmě mluvit za ostatní členy tvůrčího týmu. Je jasné, že někdo odejde a někdo přibude. Zatím mám ale dojem, že nikoho to úplně nepouští a už je to přece jen pár let a naše životy už prošly mnoha obraty...

Spousta lidí se bála, že až dodělám školu, budu mít míň času na "Kostku". Některé věci se pravda změnily, ale nijak zásadně řekl bych. RPG je jedna z věcí, které jsou mi nesmírně drahé. Nevím, co by se muselo stát, abych se k tomu otočil zády...
Autorská citace #21
15.11.2008 19:11 - Argonantus
Alnag:
Jo, o tobě bych celkem nepochyboval, že tě to bavit bude. A je vás takových víc. Jenže při úzkém tématu hrozí ponorková nemoc; všechno jste si řekli v devadesátém šestém, a nehrozí, že byste našli mnoho nového. Znáte všechny svoje triky a víte přesně, co řekne tenhle na támhleto téma.
Naděje jsou právě ty vedlejší pohledy a vedlejší věci, kterých si časem člověk váží nějak víc. Můžeš furt hrát RPG - jsem toho živý doklad - ale okouzlují tě na něm jiné věci.

Neotočíš se ke kostce zády; otočíš kostku z jiné strany.
Autorská citace #22
15.11.2008 19:22 - sirien
No, staré články nezmizí, a ty nové poskytnou novou perspektivu... :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.092639923095703 secREMOTE_IP: 3.144.33.41