Tipy a triky

Autorská citace #1
26.12.2013 21:29 - Gurney
Wow, ani sem nečekal že by se tu ještě objevilo něco takhle užitečného. Tohle je z pohledu hráčů a vypravěčů možná jeden z nejpraktičtějších důvodů jak jednoduše dělit příběhy/settingy.

Jen váhám nad tou proaktivností vs. reaktivností - třeba když srovnávám ty zmiňované SW a Píseň, neřekl bych že protagonisté jednoho jsou proaktivnější než druhého. Spíš se hrdinům komplexních příběhů obvykle tak nějak hůř vyhýbá tomu aby reagovali na okolnosti a častěji se jimi nechají ovlivnit. Řekl bych že to souvisí i s tím co píšeš o minulosti archetypálních vs. komplexních hrdinů a že se to děje i během hry samotné - komplexní postavy se skrz kampaň dál pomalu vyvíjí.

článek píše:
V minulosti jsem se setkal s tím, že někteří hráči, tak trochu "RP fašisti", dalo by se říci, trpěli tendencí odsuzovat Archetypální postavy jako "primitivní". Osobně mi to přijde jako demonstrace jejich omezenosti a hlouposti. RPG jsou zábava a ano, možná že některé jejich části mají něco společného s uměním (narace, roleplaying...), ale tvářit se že jsou především umění je směšné

Pod tohle bych se podepsal.

...ještě jsem měl nějakou myšlenku o příbězích, které zpočátku vypadají jako archetypální ale v průběhu kterých se zjišťuje že jsou vlastně komplexní, ale jednak teď nevím jistě co a jednak nevím jestli je to tak přínosné (a jak moc je to dobrý nápad) pro rpg...
Autorská citace #2
27.12.2013 18:57 - sirien
Na začátku tohoto roku se objevily určité důvody k pozastavení publikování v naší redakční politice, což se projevilo v tom, že v průběhu roku Kostka neměla příliš mnoho nového obsahu. Tyto důvody se ukázaly být... méně žhavé, než se zdály v době, kdy se rozhodnutí učinilo, takže jsme redakční politiku opět vrátili zpátky kde byla předtím. Za tu dobu se tu nahromadil určitý čekající obsah, který jsme teď začali zase průběžně vypouštět (tenhle konkrétní článek jsem např. dokončil už někdy v červnu nebo tak něco)... plus se minimálně u mě samozřejmě nahromadily náměty na další obsah, který čeká na napsání, protože jsem ten typ autora co netouží moc psát do šuplíku na potom, takže když už má v záloze nějaké hotové věci, tak se do dokončování těch původních moc nehrne.

Takže v nejbližší době se tu zase začnou objevovat mnohé další kousky. Jak užitečnými je zhodnotíš samozřejmě těžko říct dopředu, ale z mého osobního pohledu tu ode mě čekají i nějaké relativně zajímavěšjí věci než tahle kategorizace o které jsem původně dokonce uvažoval jen jako o blog-postu...


Ohledně samotného článku

Proaktivnost a reaktivnost jsou takové znouzectnost termíny v tomhle případě. Samozřejmě, většina hrdinů je nějak proaktivních a všichni nějak reagují na to, co je okolo. Jde spíše o to, jak tam funguje dynamika (vnitřní/vnější kontext)->reakce.

Archetypální postava jedná více na základě vnitřního kontextu (své identity - Archetypu), takže její akce zvýrazňují to, kým je, řešení problémů je dané tím, že změní svět, nikoliv sebe (každý charatkerový posun je u ní něco velkého, Událost, která často otřese aktuální podobou příběhu). Její "vývoj" napříč příběhem by šel popsat jako "zvýrazňování" - postava lvl 1 je takový zárodek archetypu a jak prochází příběhem, její Archetypální vyznění sílí, její identita se "očišťuje", takže více a více září do světa. Její jednání prochází "skrze" situaci, dilemata jsou "rozsekávána", vnější prostředí se upozaďuje na její úkor. Postava lvl 20 je tatáž co postava lvl 1, jen je mnohem víc badass a je mnohem víc v popředí, zatímco svět se více a více stává její kulisou.

Komplexní postava naopak protěžuje vnější kontext - jedná na základě toho, co se jí děje, její akce nejsou charakterizovány její vnitřní identitou, ale situací, do níž se dostala, nemění okolní svět z podstaty, jen se ho snaží překlopit do jiného bodu přirozené rovnováhy, zatímco při tom průběžně mění i sama sebe. Její vývoj napříč příběhem lze popsat jako "změnu" popř. "růst" ve smyslu "růst od něčeho k něčemu" - postava se mění s tím, jak se kontexty situací v nichž je stávají její minulostí (zahraným backgroundem) a tím naplňují či vymazávají její předešlé motivace a utváří motivace nové. Postava lvl 1 a postava lvl 20 není nutně výraznější, je zkušenější, stává se "veteránem", může nakonec být někým úplně jiným a s tou původní postavou ji spojuje řetězec událostí, který vedl od té původní k té současné.



Jinak do článku koukám se nevešla ještě jedna úvaha a to o překlopení příběhu z Archetypálního na Komplexní nebo naopak. Myslím, že se nám to stalo když jsme se znovu na chvíli vrátili ke kronice Hunterů Plán B - naše postavy v původním příběhu prošly tolika věcmi, tak moc vyrostly a tak silně se vyprofilovaly, že při znovuotevření té kroniky začaly vyznívat mnohem víc Archetypálně než předtím. Nejsem si ale úplně jistý, jak tohle téma pojmout, tak ho nechci úplně pitvat, alespoň zatím.
Autorská citace #3
10.1.2014 14:13 - Jarilo
Dobrej a uzitecnej clanek. Chvalim!
Autorská citace #4
8.10.2015 21:50 - sirien
Updated.

Obsah nezměněný, ale předělal jsem formát aby byl bližší mým novějším článkům (změnil jsem H3 na H2, původní hybridně-chaotický styl odstavců za který mě Gurney dával sprchu jsem předělal na čistě anglický). Přidal jsem odkaz na Alnagův článek o tvorbě Jokera.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.15535092353821 secREMOTE_IP: 18.204.227.250