Vannax: správně jsi nadhodil tu svázanost s jedním konkrétním typem prostředí - ADD bylo dost striktně naroubované na evropský středověk. Pokud jsi si chtěl zahrát postavu např. z Orientu, Afriky nebo tak, musel jsi jen kvůli jinému výběru dovedností udělat speciální povolání, naštudovat spešl pravidla! Což je zbytečné... řekni, jak bys vysvětlil hráči, který chce hrát domorodého válečníka, lidožrouta z tropických ostrovů, že si nemůže vzít skrývání ani naslouchání, protože je to holt válečník, který to neumí? Byť se to v jejich prostředí rovná v podstatě třeba jisté smrti..? Ale může umět šplhat - v prostředí, kde maj chatrče z bláta a a nejvyšší skála je vysoká metr :)
Nevím, tohle konkrétně mi taky vadí. Jakmile máš nějaká pevně daná omezení, musíš si velmi vymýšlet, abys je obhájil. A přitom ta omezení nejsou nutná, protože i bez nich se lidi budou držet těch archetypů, sami, protože chtějí, ne že musí.. a přitom mají zároveň volnost popustit uzdu fantazii.
Nicméně, to už stejně krafem jen pro tu radost z diskuze, mam pocit :) Protože teď mi jistě řekneš, že na tohle tam máš ty volitelný pravidla a mechanismy, jako jsou sekundární dovednosti.. :)))