RPG odborně

sirien
20.11.2009 14:18
V tomto článku najdete stručné, ale snad přínosné shrnutí nejčastějších pojmů, se kterými se můžete v RPG komunitě setkat, od zkratek po odborné s laickým vysvětlením.
Autorská citace #21
1.12.2009 11:23 - Felouen
Docela mě pobavilo pořadí conů, kde je Conventicon v čele a zbytek až po něm. :D
Autorská citace #22
1.12.2009 11:45 - Ebon Hand
Štěstíčku se chodí naproti.. :-)
Autorská citace #23
1.12.2009 14:47 - sirien
Hele, můj článek, můj con, takže tam taky hezky zůstane :)
Autorská citace #24
1.12.2009 18:51 - Felouen
Haha. :) Já ti to taky neberu, kdyby byl seznam a na něm něco mého, tak bych to taky dala na vršek a zbytek řadila podle nějakých kritérií.
Autorská citace #25
19.1.2015 21:31 - sirien
WOW.

Po letech překopáno, aktualizováno... tak nějak...

...prosím řvěte všechny pojmy / osobnosti / akce / další co vám tam chybí :)
Autorská citace #26
19.1.2015 22:47 - Vojtěch
Ke slovníku o webu a fórech si můžete rovnou přidat toto ;)
Autorská citace #27
20.1.2015 14:17 - Gurney
použij jakkoli uznáš za vhodné:

Herní pojmy
Setting/Svět - universum ve kterém se hra odehrává, může jít o svět oficiálně či fanouškovsky vydaný přímo pro nějaké RPG (Forgotten Realms pro D&D či Asterion pro DrD); z literatury, filmu, komiksů či jiných her (Středozemě, Star Wars) nebo svět, který si vymyslí přímo daná herní skupina ("Evropa konce třicátých let, kde exituje nadpřirozeno a Československo prohrálo krátkou válku proti Německu")

Často používané pojmy související s d20 systémem:
AC/TZ - Armor Class/Třída zbroje
DC/TO - Difficulty/Třída obtížnosti
HP/ŽT - Hit points/Životy (technicky by bylo lepší "zásahové body", ale už se to vžilo z DrD

Zkratky vlastností (Abilities) užívaných v d20 systému:
Str/Sil - Stength/Síla
Dex/Obr - Dexterity/Obratnost
Con/Odl - Constitution/Odolnost
Int/Int - Intelligence/Inteligence
Wis/Mdr - Moudrost/Wisdom
Cha/Cha - Charisma/Charisma

co se kostek týká, standart jsou d4, d6, d8, d10, d12, d20 (v některých hrách se z těchto základních kostek odvozuje d2, d3, d100 a vyjímečně d5); pak exitují tzv. zocchi kostky (viz Lou Zocchi), které do setu přidávají d3, d5, d7, d14, d16, d24, d30 a d100 (Zocchihedron)

Fóra a diskuze
Big Purple - slangový název pro RPGnet (jestli to má vůbec smysl uvádět)

Systémy a hry
"White box" - vůbec první vydání D&D z roku 1974; obsahuje šest povolání (Bojovník, Elf, Hobit, Kouzelník, Kněz a Trpaslík) a pravidla pro první až desátou úroveň

Basic D&D - Dungeons & Dragons Basic Set "odlehčená" varianta AD&D 1E z roku 1977, pravidlově bližší původnímu White boxu, dočkala se několika revizí, mimo jiné jako BECMI (1983, varianta která byla významnou inspirací pro Dračí Doupě), "Black box" (1991) a Rules Cyclopedia (1991)

OD&D/ODnD - OldD&D nebo také D&D 0e, viz. Basic D&D, někdy se sem zařazuje také původní White Box

True20 - univerzální varianta d20 systému s některými signifikatními změnami (kondice namísto životů, postava je tvořena kombinací tří univerzálních povolání, pužívá pouze dvacetistěnnou kostku, ...), původně součástí světa Blue Rose

Retroklony - fanouškovské přepisy TSR edic D&D vydávané pod Open Gaming License, často bývají záměrně co nejbližší originálu (nepoužívají licencovaný název Dungeons & Dragons, ale často odkazují na "orginální hru"), pouze je změněa formulace pravidel, takže je možné legálně vydávat doplňky k těmto hrám a tím zároveň k TSR edicím D&D; pozdější retroklony původní D&D nejen emulují, ale i různě upravují

OSRIC - Old School Reference and Index Compilation, retroklon AD&D 1e a zřejmě vůbec první záměrně napsaný retroklon D&D

LL - Labyrint Lord - retroklon Basic D&D

SnW/S&W - Sword & Wizardry - další retroklon Basic D&D, včetně "White box" varianty, která je samozřejmě retroklonem původního White boxu

LotFP - Lamentations of the Flame Princess, jeden z pozdějších retroklonů Basic D&D zaměřených na survival horor inspirovaný mimo jiné dílem H.P. Lovecrafta

C&C - Castles & Crusades, d20 hra, která se pokouší emulovat AD&D 1e a 2e, používá však jednodušší pravidla se sjednocenou vyhodnocovací mechanikou

pozn. k AD&D: AD&D se u nás většinou používá v kontextu AD&D 2e, ale není to pravidlem a na zarhaničních fórech často AD&D = AD&D 1e, případně jsou tím mylšeno obě edice

RQ - RuneQuest, simulační fantasy systém založený na d100 a pravděpodobně první systém, který charakterizoval postavy především dovednostmi; poprvé vyšel roku 1978 a dnes je dostupná již šestá edice

BRP - Basic Fantasy Roleplaying, zjednodušený univerzální systém odvozený z Rune Questu, pravděpodobně první čistě dovednostní systém vůbec a základ pro celou rodinu dalších RPG na něm postavených

CoC - Call of Cthulhu (RPG) - na BRP postavený systém na motivy Cthulhu Mythosu a první RPG zaměřené na hororové a vyšetřovací hry, poprvé vyšlo r. 1981 a dnes je k dostání již sedmá edice

ToC - Trail of Cthulhu, rpg o vyšetřování Cthulhu Mythosu postavené na GUMSHOE systému

Organizace a firmy
FFG - Flight Fantasy Games, firma která stojí za množstvím deskových (Arkham Horror, Battlestar Galactica, Twilight Imperium) i roleplayových her (WH40k RPGčka, WFRP 3E, nové Star Wars)

TSR - Tactical Rules Studies, vydavatelství spoluzaložené roku 1973 Gary Gygaxem, vydalo Basic D&D, AD&D 1E, AD&D 2e včetně rozšiřujících příruček, modulů a románů; po krachu v r. 1997 jej odkoupili Wizards of the Coast
Autorská citace #28
20.1.2015 15:10 - Shako
Podávám návrh na přejmenování na "Sirienův (egoistický) slovníček pojmů".

Jak to čtu cítím, tak tam vidím osobní soudy, závěry různých debat.. některé věci rovnou hodnotíš nebo rovnou odsuzuješ. Přestože článek podle název působí objektivně, tak ta snaha o objektivnost je minimální, spíš záporná. Jinak je snaha o slovníček chválihodná, ale ne o subjektivní slovníček nebo slovníček dle Siriena bez varovného tagu na začátku.

A koukám, že to není nejnovější problém - viz

Felouen píše:
Docela mě pobavilo pořadí conů, kde je Conventicon v čele a zbytek až po něm. :D



EDIT: PbN je (opět) aktivní, ale na poli larpů, nikoliv rpg. ;-)

Trio Ambeřan, Sombra, Reinita stále funguje, ať už každý sám, tak i společně. Rozhodně bych neříkal/nepsal, že jsou neaktivní (patří to i do těch osobní soudů a postřehů). Mimo to má PbN několik dalších aktivních orgů - stojí za současnou scénou pražských městkých larpů (Maškaráda a Hlídky).

Podobně platí pro Sombru - pořádá časté a pravidelné rpg (hodně v larpovém pojetí) v polověřejném a poloplaceném módu. Asi tak podobně jako to zkouší Jezevec a jeho komerční CoM... ;-) Nedaří se mi dohledat přesný odkaz, ale je to organizované DDM. Četl jsem o tom tuším na podzim 2014 a zíral jsem (s velkým obdivem). :)
Autorská citace #29
20.1.2015 17:42 - sirien
Gurney: díky

Shako: ten text tady na Kostce vznikl v roce 09, před pěti lety. A jde o copypastu vzatou z RPG F kde vznikla ještě mnohem dřív, tj. v době Schizmatu. Takže ano, pravděpodobně tam je dost věcí tendenčních a věř mi, že úpravou jsem teď strávil několik hodin a to jsem jen upravoval prasárny v kódu a formátování a doplnil sem co chybělo - k nějakým korekcím nebo vůbec čtení původního obsahu sem se moc nedostal a doufal sem že je ok...
...možná že víc než vysmívání jak tendenční to je by víc pomohlo napsat, co konkrétně se Ti zdá příliš tendenční abych mohl jít a opravit to.


O PbN sem netušil, jen vim že jak byli Sombra a Ambeřan kdysi aktivní tak o nich poslední roky moc neslyšim, že přesedlali na larpy sem nevěděl (mimochodem PbN kdysi bylo víc lidí než jen S, R a A). Ale ok, přepíšu.
Autorská citace #30
20.1.2015 20:29 - sirien
Aktualizováno...

doplněny poznámky od Gurneyho, upraveno PbN od Shaka.
výrazně rozšířeny herní pojmy. RPG Teorie a larpy odpáleny na samostatnou stránku.
hodně sem předělal a doplnil systémy
trochu sem předělal a lehce doplnil osobnosti

(a že sem v systémech zapomněl na Příběhy Impéria mi nikdo neřekne...)
Autorská citace #31
20.1.2015 22:06 - Shako
sirien píše:
O PbN sem netušil, jen vim že jak byli Sombra a Ambeřan kdysi aktivní tak o nich poslední roky moc neslyšim, že přesedlali na larpy sem nevěděl (mimochodem PbN kdysi bylo víc lidí než jen S, R a A). Ale ok, přepíšu.


Vidíš, ja je pomalou neznám jako rpg skupinu. ;-)

Reinita je hlavní organizátorka pražské Maškarády (podle VtM), reinkarnace (a pokračování) původního ročního larpu z roku 2005. A někde ti tam vypadnul Ambeřan (aspoň ho teď nemůžu najít v osobnostech). Jinak PbN je rozhodně i teď pár dalších orgů, ale nedokážu přesně identifikovat, kterých. :-) Nicméně, co tak chápu, tak PnB je v souačasné době hlavně knowhow (jak to dělat, kde jsou vhodné prostory atp.. a taky, jak to nedělat) a zásobárna rekvizit.

Můžu zkusit z nějakého pražského zainteresovanějšího larpera vytáhnout víc info. :)


sirien píše:
...možná že víc než vysmívání jak tendenční to je by víc pomohlo napsat, co konkrétně se Ti zdá příliš tendenční abych mohl jít a opravit to.


Je tam toho fakt hodně, ale můžu ti vypíchnout několik, které jsou dost zjevné. Odsuzování Roník a spol., starých rpg systému (DrD, DrD+).
Autorská citace #32
20.1.2015 22:45 - sirien
čteš vůbec stejnej článek? Teď sem nad tim textem projel ctrl+F a jediné "ron" které se tam objevilo bylo vždy "Ron Edwards" v různých pádech. A toho sem zrovna aktuálně nijak needitoval. k DrD tam je text jen v systémech a neni tam nic co by mě od pohledu jakkoliv zarazilo
Autorská citace #33
20.1.2015 23:07 - Shako
Dneska jsem ho četl celý u jídla (takže jsem nechtěl u toho psát komentáře). Občas se tam úplně nesmyslně vymezuješ vůči některým termínům, což mi nápadně připomíná některé místní debaty - prostě prezentuješ svůj názor, který automaticky začleňuješ do těch termínu. Pokud si to jen neuvědomuješ, tak se omlouvám za úvodní poznámku, kterou začala naše diskuze.

Ale vzhledem k tomu prvně citovanému postu jsem nebyl dojmu, že to tak děláš od začátku a je to záměr.


Pár technických:

Strana druhá - herní pojmy
Píše:

PH* - Pán Hry
PH* - Postava hráče
HP* - Hráčská postava


A pár dalších.... nemáš tam nikde napsané, co ta hvězdička znamená.


Píše:
Tah (turn) - nejnižší jednotka akce rozeznávaná systémem (např. útok, obrana, seslání kouzla atp.)


Na první přečtení jsem vůbec nechápal o čem mluvíš, byť ten termín je poměrně jasný.


.... a podivných:
Píše:

Teorie dnes z většiny zapadla a vytratila se jako chybná/přežitá


vs.

Píše:
MLwM - My Life with Master - taková dost zvláštní Forge(GNS)-narativní RPG o hraní poddaných Temného pána. Cs překlad



... jednoznačně se vymezujících (bez předchozího kontextu, ale v návaznosti na místní diskuze)

Píše:
Tento styl hry tvoří nejbližší "krátkou" hranici mezi RPG a larpy, na níž se setkává s larpovou jeepformou (viz níže)


Návaznost na diskuzi o systémech v rpg a larpu - Sirien vs MarkyPakry, léta páně 12/2014?

... a starší poštuchování
Píše:
DrD+ .....(dost komplikovaný a v podstatě zapadlý v čase)



ale i pochvaly

Píše:
CPH - Čas pro hrdiny....nejspíše nejpokročilejší české RPG srovnatelné s moderními západními hrami




Sorry, todle prostě není objektivní. To je soupiska i s hodnocením. To do slovníčku prostě nepatří. Konstatování o generaci nebo datu vydání ještě ok, ale přímé (a osobní) hodnocení? Ne, prosím ne. Krom toho, že bez časových údajů a průběžné aktualizace je to úplně mimo realitu...
Autorská citace #34
20.1.2015 23:46 - sirien
Shako, nohsled píše:
A pár dalších.... nemáš tam nikde napsané, co ta hvězdička znamená.

Hned na první straně. Jsou to zkratky / termíny s duplicitou které mohou značit různé věci v závislosti na kontextu. Z lenosti sem tam už netvořil cross reference, ale v podstatě to má být varování ve stylu: "hledám co je HP - co? hit pointy? Nedává smysl... aha, hvězdička, ještě musim kouknout jinam - jo, hráčská postava, dobrý"

Ještě to tam trochu víc zdůraznim.

Shako, nohsled píše:
Na první přečtení jsem vůbec nechápal o čem mluvíš, byť ten termín je poměrně jasný.

Hm...

nejkratší/nejmenší akce, kterou lze v systému vyhodnotit (např. jeden útok, obrana, pohyb, rychlé seslání kouzla atp.)

lepší?


Shako, nohsled píše:
... jednoznačně se vymezujících (bez předchozího kontextu, ale v návaznosti na místní diskuze)

?
Nepřijde mi.

Forge-narativní - termín kterým odlišuju narativní dle GNS od narativní v obecném chápání. Odznačit to původem mi přijde přehlednější než to odznačit nějakým narativní^1 ^2, kdo si pak má pamatovat co je co.

"dost zvláštní" - to je něco s čím budou myslím souhlasit i její fanoušci. Ta hra je jiná, používá úplně odlišné systémové elementy, odlišný systém vyprávění, má mechanický endgame atd. Osobně mi "zvláštní" přijde jako neutrální slovo a poměrně dobře popisuje odlišnost MlwM od jiných her (včetně jiných Forge-narativních her)

Shako, nohsled píše:
Návaznost na diskuzi o systémech v rpg a larpu - Sirien vs MarkyPakry, léta páně 12/2014?

ne. Korelace není kauzalita, dva korelující elementy mohou mít společný původ ;)

Drama-RP a jeep jako moment překryvu RPG a larpů je věc kterou už mnoho let probíráme a diskutujeme s lidma co se motají kolem a) RPG, b) jeepu, c) obojího.
Řešili jsme to kdysi v (RPGčkovém) Maelströmu, řešil jsem to nedávno s lidma z (larpového) KoRHu a řešil jsem to i s dalšími a závěr k němuž docházíme je opakovaně tentýž.

Z toho důvodu jsem to vepsal sem a z toho samého důvodu jsem to napsal Markymu.


Shako, nohsled píše:
starší poštuchování

?
Ten systém JE poměrně dost komplikovaný (zkus si jít a uprostřed session si za theurga začít sestavovat nějaké zaklínadlo) a ten systém skutečně je zapadající v čase - dneska o něm už slyšim maximálně když ho někdo vytáhne v nějaké diskusi jako nějaký příklad a vím že ho hraje pár skupin co prostě nikdy nepřešlo na jiný, ale že by na něj někdo přecházel dneska... nic nového k němu nevychází, support je nula, propagace je nula...

Vidím poměrně rozdíl mezi neutralitou a křečovitou korektností.



CPH sem přehlíd, to je nějakej archaismus z 2009 nebo i starší, tam máš pravdu a přepsal sem to.
Autorská citace #35
20.1.2015 23:55 - York
sirien píše:
nejkratší/nejmenší akce, kterou lze v systému vyhodnotit (např. jeden útok, obrana, pohyb, rychlé seslání kouzla atp.)


Formulace celkem jo, až na to, že to nesedí například na kolo v DnD (standard akce, move akce...).
Autorská citace #36
21.1.2015 00:06 - sirien
to neni definice kola, to je definice tahu (turn) :)
Autorská citace #37
21.1.2015 00:25 - York
sirien píše:
to neni definice kola, to je definice tahu (turn) :)


No, to má dva problémy:

1) "turn-based combat" je mimo RPG scénu celkem zažitý pojem a znamená boj na kola.
2) Jestli se hodně nepletu, tak turn v ADnD byl dlouhý tuším 10 minut.
Autorská citace #38
21.1.2015 01:18 - sirien
hm. S tim asi budu muset žít. Kdyby se mělo u každého termínu reflektovat všechno, tak se nesestaví nikdy nic - představ si jen ten bordel co by vznikl kolem pojmu dovednost když projdeš GURPS, STs, DnD 3e, DnD 5e a Fate Freeport.
Autorská citace #39
21.1.2015 03:08 - Colombo
Proč nejsem mezi českými osobnostmi?
Autorská citace #40
21.1.2015 03:37 - Colombo
Sry, v práci se trochu nudí a poslouchání gamelan music oslabilo mou vnitřní integritu

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.20289492607117 secREMOTE_IP: 34.236.187.155