Kultura

sirien
13.12.2020 16:19
[DnD 5e] Působení kouzel (dotazy)
Dotazy k detailům působení jednotlivých kouzel

Diskuse ohledně procesu sesílání kouzel (pravidla, výjimky, komba atp.)
Diskuse o nejhorším DnD kouzle

Konkrétní kouzla
.

Obecné principy:
Autorská citace #41
21.2.2021 16:13 - sirien
Společně působící kouzla

Ujišťění.

Pokud mám dvě stejná kouzla, tak se počítá jen to silnější a nesčítají se. To v překladu znamená, že pokud házím na záchranu, tak házím jen proti nejvyššímu SO, že jo? (neznamená to že si hodím proti oběma instancím kouzla a beru horší výsledek)

also, pokud chápu věci správně, dvě instance Spirit guardiana se nesčítají dohromady - bez ohledu na řeči okolo totiž nejde o dvě vyvolané bytosti (jako by byli např. dva na sobě nezávisle útočící elementálové), ale o průběžně působící kouzlo seslané dvakrát.

Tj. rozdíl je že když sešlu dvakrát vyvolej elementála, tak efektem každého seslání je vyvolání jednoho elementála - přítomnost elementála je už následkem (counterspell, rozptyl magii nebo antimagická zóna zabrání vyvolání, ale jakmile je elementál vyvolán, coutnerspell ani antimagická zóna nebo rozptyl magii s ním už nic nezmůžou) a elementálové si prostě útočí nezávisle. Oproti tomu Spirit guardien je skutečně průběžný efekt, nikoliv následek - antimagická zóna a rozptyl magii ho smetou.


Zajímá mě RAW/RAI, jak to hraje Matt Mercer nebo někdo jinej na nějakym streamu je pro někoho možná zajímavé, ale fakticky irelevantní.


EDIT: Spirit guardian skutečně působí jen jednou (na jednom místě)

Vyvolaný elementál (nebo jiná bytost) JSOU vymeteny pomocí Rozptýlení, protože zjevně v rovině do níž byli přivoláni jsou drženi silou kouzla, nikoliv vlastní vůlí.
Autorská citace #42
21.2.2021 19:08 - RoVan
1) Dvě stejná kouzla působící na jeden cíl se nesčítají - přesně tak, řešíš jen silnějšího.

2) Vyvolej elementála - přesně tak, průběžný efekt je existence elementála zatímco průběžný efekt spirit guardiana je účinek v daném místě (i když fluffově to je spirit).

Antimagická zóna - zabrání ti kouzlo seslat ale rozptýlí i vyvolané tvory
Counterspell přeruší vyvolání, ale na existující efekty nemá vliv.
Rozptyl magii - zrušíš jeden magický efekt; u vyvolaných bytostí můžeš jednu zacílit (už existující) a rozptýlit ji
Autorská citace #43
21.2.2021 20:57 - sirien
Antimagické pole kupodivu skutečně zapudí vyvolané bytosti (což je dost diskutabilní co se v některých případech stane - co bytosti co přicestovaly vlastním kouzlem po vlastní ose? Co ty které se do Sféry dostaly v důsledku nějaké nehody? Co ty které byly přivolány, ale pak se rozhodly dobrovolně zůstat? ...) Zjevně ale nejde až tak o rušení efektu, jako spíš že vypuzení čehokoliv magického je samo efektem tohoto kouzla.

Rozptyl magii tento efekt ale podle všeho nemá a přivolané bytosti už jím ovlivnit nejde (minimálně v tom kouzle nevidim nic, co by to umožňovalo).


Jinak mě zajímalo jak se vyhodnocují dvě instance kouzla co vynucuje Záchranu - jestli házim proti oběma, ale počítá se jen silnější výsledek (tj. je větší šance, že budu mít fail v Záchraně) nebo jestli házim jen jednou proti tomu které má vyšší SO.
Autorská citace #44
21.2.2021 21:52 - cyrasil
Píše:
The effects of different spells add together while the durations of those spells overlap. The effects of the same spell cast multiple times don't combine, however. Instead, the most potent effect — such as the highest bonus — from those castings applies while their durations overlap, or the most recent effect applies if the castings are equally potent and their durations overlap.

For example, if two clerics cast bless on the same target, that character gains the spell's benefit only once; he or she doesn't get to roll two bonus dice.



Jak byste vyhodnotili tuhle situaci? Ta cast "while their durations overlap" me vede k tomuhle vykladu:

Situace:
Stejne kouzlo s trvanim 5 kol. Postava A ho umi seslat jako silnejsi nez postava B. Predpokladejte ze kouzla neselzou.

kolo 1: postava A sesle kouzlo
kolo 3: postava B sesle kouzlo - jelikoz uz plati kouzlo postavy A, a efekty se nescitaji, plati efekt kouzla A
kolo 6: kouzlo A uz neplati, ale (a tohle je ta cast, kterou mi ta formulace evokuje) kouzlo B by stale neskoncilo, takze plati efekt kouzla B.
edit: kolo 8: neplati uz zadne kouzlo
Autorská citace #45
21.2.2021 22:11 - Gergon
V podstatě asi napíšu to stejné co kolega nade mnou, ale možná srozumitelněji =) - kouzla se nesčítají a nelze mít prospěch ze dvou věcí stejného jména, podle pravidel to je tak, že si postava vybere, který efekt na ní platí. Takže ve třetím kole si vybere které kouzlo bude platit, takže si asi vybere B, protože bude trvat déle a A tím pádem končí okamžitě.
Pokud by si z nějakého důvodu ve třetím kole vybrala postava kouzlo A, na B nikdy nedojde a skončí v tom třetím kole bez účinku.
Autorská citace #46
21.2.2021 22:50 - RoVan
Sirien píše:
Rozptyl magii tento efekt ale podle všeho nemá a přivolané bytosti už jím ovlivnit nejde (minimálně v tom kouzle nevidim nic, co by to umožňovalo).

Podle RAW bych taky řekl, že ne, ale z tohoto tweetu jsem si odvodil, že se to tak použít dá (resp. to Jeremy, ani MM v jiném tweetu nevyvrátil)
Autorská citace #47
22.2.2021 00:50 - sirien
RoVan: chápu, odkud ten výklad bereš, ale osobně nesouhlasim (a ty tweety mi přijdou jako bordel, kterej ve skutečnosti nic neříká). Ten Tweet pouze říká, že Rozptyl magii má Cíl 1 tvor/předmět, tedy pokud původní kouzlo povolalo víc bytostí nebo očarovalo víc předmětů, tak Rozptyl magii nepůsobí na všechny Cíle původního kouzla (nezruší celé původní kouzlo pro všechny), ale osvobodí od daného kouzla jen ten jeden cíl (tvora/předmět).

Rozptyl magii nemá schopnost zničit tvora ani ho banishnout pryč. Dokáže zrušit přivolávací kouzlo. Výklad toho že to znamená že daného tvora odešleš pryč stojí a padá s předpokladem, že kouzlo je jediné, co daného tvora drží/nutí být v okolí.

Problém je, že např. kouzlo Vyvolej elementála explicitně říká, že přerušením Soustředění (=koncem kouzla) elementál nezmizí, ale Sesilatel nad ním ztratí kontrolu. Tj. Rozptyl magii bych jako DM i jako hráč interpretoval právě takhle - pokud sešlu Rozptyl magii na elementála přivolaného kouzlem, tak tím nezruším onoho elementála, ale udělám přesně to, co Rozptyl magii říká - rozptýlím magii která na elementála působí, tj. samotné přivolávací kouzlo a elementál se tím vymkne z kontroly.

Podle té samé logiky pak pokud jsem přivolal bytosti, které jsou ke mě přátelské (např. Víly, když mám super vztahy s Letním dvorem), tak se tyto i po rozptýlení kouzla mohou prostě rozhodnout zůstat a dál mi pomáhat, bez ohledu na konec kouzla.

A pokud povolám bytosti, pro které je podobné kouzlo pouze záminka, aby se mohly zjevit a začít šířit zkázu do řad svých nepřátel (typicky Nebešťany, když zrovna bojuju se zástupem nemrtvých, nebo běsy, když zrovna bojuju - v podstatě s naprosto kýmkoliv), tak jediné co ztratím je přímý výběr jejich cílů, ale jinak si dost možná ani nemusej ničeho všimnout, protože operují na mentalitě Vidím Nepřítele - Ničím Nepřítele - Neptám Se Nikdy Na Nic, Smite, Smite, Smite.

Tj. zpátky na začátek - pokud použiju Vyvolej elementála a vyvolám jedním kouzlem 3 elementály, tak ten tweet říká jen že pomocí Rozptyl magii můžeš z mé kontroly vymanit jen jednoho elementála (tj. tím že to sešleš na jednoho mi nezrušíš kontrolu nad zbylýma dvěma).
Autorská citace #48
22.2.2021 08:30 - RoVan
Sirien: s tím elementálem ti dám za pravdu, protože v jeho případě se po skončení/rozptýlení kouzla "utrhe ze řetězu".
Ale u té víly/nebešťana/atd. ta kouzla říkají, že zmizí když kouzlo skončí. Efekt kouzla je drží v materiální sféře, když na ně už kouzlo nepůsoví měli by zmizet. Ostatně - viz SA Compendium - Vyvolej lesní bytosti má stejný wording jako většina vyvolávacích kouzel - vyvolané bytosti mizí s koncem kouzla.

SA píše:

...Whenever you wonder whether a spell’s effects can be dispelled or suspended, you need to answer one question: is the spell’s duration instantaneous? If the answer is yes, there is nothing to dispel or suspend...

In contrast, a spell like conjure woodland beings has a non-instantaneous duration, which means its creations can be ended by dispel magic and they temporarily disappear within an antimagic field.


Edit: Přesto se mi to osobně nelíbí a myslím, že to nebyl původní záměr použití kouzla a mělo by se spíš aplikovat na efekty kouzel jako "buffy a debuffy" a ne na vyvolané bytosti.
Autorská citace #49
22.2.2021 20:27 - Necromancer
Můžu seslat přání a přát si přitom něco jednoduchého jak třeba... Zničit VŠECHNO!?
Autorská citace #50
22.2.2021 20:47 - sirien
Necromancer: tak jako - pokud tě baví plejtvat devítkový kouzla (a roky svého života) pro nulovej efekt, tak samozřejmě můžeš.

Rozsah Přání není neomezený. Pro jednoduchost si to představ tak, že pokud chceš, aby Přání fungovalo, tak ho musíš vztáhnout na konkrétního tvora nebo předmět nebo na specifické a jasně vymezené místo nebo událost.

Jinak nevysloveným předpokladem toho, že tě zbytek skupiny nevyhodí ze hry, je, že tím kouzlem nebudeš zkoušet munchkinovat a rozbíjet hru.
Autorská citace #51
22.2.2021 20:50 - Kosťa
Gergon píše:
V podstatě asi napíšu to stejné co kolega nade mnou, ale možná srozumitelněji =) - kouzla se nesčítají a nelze mít prospěch ze dvou věcí stejného jména, podle pravidel to je tak, že si postava vybere, který efekt na ní platí. Takže ve třetím kole si vybere které kouzlo bude platit, takže si asi vybere B, protože bude trvat déle a A tím pádem končí okamžitě.


ne kouzlo nekončí kouzlo stále trvá jen z něj nemáš prospěch, ty můžeš mít na sobě dvě kouzla ale ty efekty se nesčítají prostě platí jen jeden

sirien:
conjure elementals a dispell magic: nemíchat hrušky s jabkama konkrétní pravidlo přebíjí obecné tzn dispell funguje jako dycky vyjímkou jezde pouze ztráta koncentrace která běžne vede k ukončení kouzla, v tomto případě vede "pouze" ke ztrátě kontroly nad summonem a nikoli jeho posláním tam odkud přišel sesláním dispellu ukončuješ celý efekt kouzla, ztrátou koncentrace ukončujš pouze kontrolu nad elementálem nikoli celé kouzlo tzn lze dispellnout i nekontrolovaného elementála
Autorská citace #52
22.2.2021 20:58 - Gergon
Pravda, kouzlo nekončí a účinek trvá ale nepočítá se dokud neskončí to druhé kouzlo které působí. Díky za opravu.
Autorská citace #53
23.2.2021 07:41 - Necromancer
Sirien: To není fééér! *fňuk*
Autorská citace #54
23.2.2021 10:22 - cyrasil
Píše:
Necromancer: tak jako - pokud tě baví plejtvat devítkový kouzla (a roky svého života) pro nulovej efekt, tak samozřejmě můžeš.

Rozsah Přání není neomezený. Pro jednoduchost si to představ tak, že pokud chceš, aby Přání fungovalo, tak ho musíš vztáhnout na konkrétního tvora nebo předmět nebo na specifické a jasně vymezené místo nebo událost.


Nebo se mu to splni, a skonci tim kampan, znici to vsechno vcetne jeho postavy i postav jeho spoluhracu a jako bonus ziska vykopnuti od stolu:-)
Autorská citace #55
23.2.2021 10:29 - cyrasil
Píše:
V podstatě asi napíšu to stejné co kolega nade mnou, ale možná srozumitelněji =) - kouzla se nesčítají a nelze mít prospěch ze dvou věcí stejného jména, podle pravidel to je tak, že si postava vybere, který efekt na ní platí. Takže ve třetím kole si vybere které kouzlo bude platit, takže si asi vybere B, protože bude trvat déle a A tím pádem končí okamžitě.
Pokud by si z nějakého důvodu ve třetím kole vybrala postava kouzlo A, na B nikdy nedojde a skončí v tom třetím kole bez účinku.


To mi z toho prave az tak nevyplyva. Psal jsem, ze kouzlo A je silnejsi (napr. tedy zvysuje zraneni o +2 a B jen o +1).

Takze podle te "Instead, the most potent effect — such as the highest bonus — from those castings applies while their durations overlap," by se zvolilo spis to Acko. A pokud by platilo to co rikas pri tehle moznosti (ze B by koncilo ve tretim kole), pak nechapu vyznam te zvyraznene casti. Imho by tam vubec to prekryti neresili a rovnou by napsali neco ve smyslu ze silnejsi kouzlo rusi slabsi.

edit: nvm, kosta byl rychlejsi
Autorská citace #56
27.2.2021 14:10 - shari
Help?

Kouzlo Ovládni vodu (Control water), část Vodní vír (Whirlpool) - oblast působení.

V originále je "50 feet square" - "This effect requires a body of water at least 50 feet square and 25 feet deep.".

Na SRD je to přeloženo jako "50 stop čtverečních".

Když to srovnám s například Move Earth, tam je "40-foot square", tedy formát, který používají ostatní kouzla u cube, radius, atd...

Na druhou stranu, "50 stop čtverečních" by mělo být "50 square feet".

Pro zajímavost, podle Forgotten Realms Wiki by to spíš odpovídalo čtverci o straně 50 stop, ale tam taky není 100% jistota.

Nevíte někdo, jak je to správně?
Autorská citace #57
27.2.2021 14:20 - LokiB
Já se držím toho, že 50 feet square je čtverec o straně 50 stop. a tedy podle mě je SRD přeloženo špatně.
Autorská citace #58
27.2.2021 14:53 - RoVan
Řekl bych, že:
50 foot sqr =dosl. Padesáti stopový čtverec (čtverec o straně 50 Ft)
50 feet sqr = padesát čtverečních stop
Autorská citace #59
27.2.2021 15:13 - Pan Bača
jen technická: vzdálenosti jsou sázích, a plochy ve čtverečních stopách?
Autorská citace #60
27.2.2021 15:26 - shari
Pan Bača píše:
jen technická: vzdálenosti jsou sázích, a plochy ve čtverečních stopách?

Pokud máš na mysli JaD, tak ne, tam je to přepočítané na čtvereční sáhy.

Každopádně už vidim, jak někdo během hry počítá (od)mocniny, aby zjistil, jak velká je to vlastně plocha...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.18791699409485 secREMOTE_IP: 3.239.56.184