Tipy a triky

Vannax
18.5.2007 10:10
Přidělování zkušeností
Včera jsem se zamyslel nad tím, jak co nejvíc oprostit přidělování bodů zkušenosti od subjektivního dojmu D-Mistra. Dosud jsem přiděloval část expů za to, jak kdo hraje postavu, jak kdo řeší dané situace, jak využívá svých schopností atd….. Vždy bylo ale do značené míře na mě jako na DMovi, jakou částo tomu komu dám. A tenhle systém se mi ne úplně zamlouvá. Z pozice DM můžu často přehlídnout různé nápady hráčů, kteří nejsou při hraní až tolik výrazní, nebo si špatně zapamatuju přesný sled událostí a pak při přidělování bodů už dám jen na svůj dojem, atd….


Na druhou stranu bych zase nerad zprimitivnil příděl expů až tak, že vezmu balík bodů za sešn a podělím ho rovným dílem mezi přeživší postavy hráčů.

Napadlo mě tedy tohle: za každou situaci, do které se hráči dostanou jim hromadně zapsat čárku + každému individuálně připsat čárku za dobrý nápad/akci/hraní postavy prostě podle uvážení DM.
Po skončení sešnu pak hráčům posčítám počet čárek a kolik bude činit výsledek, tolikrát si hráč bude mět hodit např. kostkou 20. Výsledek vynásobí 10 (nebo 100 apod.) a tolik bude jeho počet bodů.

Vysvětlení pro hráče: "Všichni se většinou účastníte stejných situací a všichni si s z nich můžete odnést stejnou zkušenost, ale jakou si skutečně odnesete, to je už na každé z vašich postav."

Výsledek = méně práce pro DM, zábava pro hráče na konec, když si budou sami nahazovat a sčítat body zkušenosti.

Snad jsem to podal dost srozumitelně. Co vy na to? Přijde vám to jako dobrý nápad nebo jako totální hovadina?
Autorská citace #1
18.5.2007 10:45 - Alnag
No moc se mi nelíbí to, že tam figuruje kostka a ještě ke všemu dvacetistěnná. Pár nešťastných hodů může znamenat rozrůznění postav o několik úrovní od sebe a výsledek, který je k pláči pro hráče i pro DMa.
Autorská citace #2
18.5.2007 11:24 - Rytíř
Co je rozhodně dobrý jsou ty čárky :) Kostky se mi taky moc nezdaj.
Já to tak taky dělám, že si rovnou píšu, když se uděje něco, co si zaslouží ZK (když si teda vzpomenu). Ale já si rovnou píšu množství, pak to prostě sečtu. Pokud si není DM jist svým úsudkem anebo chce zahrnout hráče do procesu odměňování, co zkusit nějakou aukci? Resp hlasování. Po skončení hry se prostě zeptat: "Kdo dneska hrál nejlíp postavu?" Nikdo nemůže určit sám sebe a DM hlasuje taky. Kdo vyhrává, dostane nejvíc Zk, druhej v pořadí třeba půlku. Pak nové hlasování: "Kdo byl nejvtipnější?". A tentýž mechanismus..
Mohla by to bejt zábava i poučení pro všechny, ovšem dá se to dělat asi jen když se hráči znají dobře (aby se neporvali za pravdu) a hlavně, když jich je víc jak 3 :))
Velikost odměny, o kterou se běží, už se dá určit snadno, podle toho, jak DM che, aby byl postup rychlej a tak.
Autorská citace #3
18.5.2007 11:45 - Vannax
S těma kostakama se to má takhle (taky jsem o tom přemýšlel). I když se použije kostka např. 20hodů d20, tak výsledek vesměs bude průměrná hodnota, tedy předpokládám v rozmezí od 170 do 230, když to pak vynásobím 10, tak z toho vyplyne zkušenost v hodnotě 1700 až 2300 bodů.
Když to ale ještě zahrnu do širšího kontextu, tak chci opustit koncepci jednotlivých dobrodružství, která na sebe navazují a tvoří tak celou kampaň. Opustit myšlenku toho, že tady je nějaký cíl a po něm a až se k němu doberete, pak se objeví další cíl. Tedy zbavení se railroadu nejev v rámci jednotlivých subquestů, ale v rámci celé kampaně. Systémem sbírání čárek chci motivovat k aktivitě ale použitím kostek simulovat to, že ne každá situace/životní zkušenost je pro všechny stejně přínosná.
Může se tedy stát, že budu časem mít družinu postav každou na jiné úrovni (ale spíš si myslím, že k zásadnímu rozdílu nedojde).
Autorská citace #4
18.5.2007 13:28 - Vannax
No, uvidíme. Zítra to zkusím hráčům navrhnout a vyzkoušet v praxi. Kdyžtak poreferuju, jak se na to tvrářili.
Autorská citace #5
18.5.2007 13:40 - Elgard
Osobně bych teda své zkušenosti náhodě svěřit nechtěl. Co je špatného a priori na tom, že je udělování xpů na uvážení DM?
Autorská citace #6
18.5.2007 13:40 - Rytíř
Klidně ty ksichtíky i vyfoť.. :D
I když, třeba je to bavit bude, házet si ZK? Mě to v tuhle chvíli připadá zvláštní takový.. sice chápu, co máš na mysli tím, že ne každej se poučí stejně, ale jako hráč jsem to vždycky bral, že Zk je něco relativně konstantního, odměna kterou jsem si zasloužil např. házením takových nebo makových čísel.. :) takle mi to přijde, že by skoro hráči nemuseli hrát a rovnou by si hodili Expy. A bylo by :))
Jo, rozhodně napiš, jaké byly reakce!
Autorská citace #7
18.5.2007 14:01 - Vannax
Elgard: Pokud jsou přidělované XP z valné míry tvořeny zkušenostmi nasbíranými z boje, tak na uvážení DM nic špatného není. Pokud Zkušenosti z boje činí třeba jen 1/10 nebo méně z přidělovaných bodů, tak uvážení DM (tedy jeho subjektivní pohled, omylnost, upřednostňování apod.) hraje už roli velikou.
Navíc předpokládám, že vedlejším efektem by mohlo být, že se trochu sníží tendence některých hráčů honit se za získáváním expů s soustředit se více na vžití se do rolí svých postav. Ale to je zatím jenom doměnka. Edit: Rytíř: odměnou je počet kostek, kterými si jednotliví hráči hází. Takže určitá motivace stále zůstává.
Autorská citace #8
18.5.2007 14:14 - thief
Vannax- Tendenci snížit (zrušit) snahu hráčů v honbě za expy můžeš velice snadno tak, že prostě expy přidělíš sám za splnění úkolu. Počet mrtvol přitom nehraje roli. Ještě perlička z praxe. :-) poslední neděli jsme hráli hru pro postavy na 9.levelu. Bojovali s posádkou krysodlaků vedených čarodějem na 10.levelu a měli osvobodit zajatého Blaraniho. Boj byl krutý a ukázalo se (opět) že družina nemá nejlepší složení. Boj skončil plichtou, když ze čtyř hráčů zůstal naživu jeden a druhý byl vyřazen a stabilizován. Naproti tomu z krysodlaků tůstal naživo právě jenom těn děsivý čaroděj. poslední postava nebyla schopna čaroděje zabít ale schovávala se ve stínech a hrozila ostřelováním ze zálohy. Oproti tomu čaroději už nezbyli žádní pomocníci, kteří by mu pomohli postavu zabít a střet tváří v tvář logicky odmítal riskovat. Vyřešil jsem to tak, že čaroděj odešel pro posili do několik mil vzdáleného tábora LYKANTROPŮ A POSLEDNÍ DVě postavy mohli vybrat jeho soukromou místnost a osvobodit Bralaniho. Také mohli uprchnout do města kde zbytek družiny oživili. Za dobrodružství jsem jim dal zkušenost na postup o level (všem). Další jejich úkol bude proniknout do tábora lykantropů, kam uprchl dotyčný čaroděj a dokončit svou práci plus osvobodit další zajatce. myslím že bude férové, když k té hordě vlkodlaků vedených válečníkem 10.levelu a velkým Barghestem přibyde neplánovaně taky ten krysodlačí čaroděj prahnoucí po pomstě. Vzhledem k tomu, že měli namále jen proti tomu čaroději a jeho pohůnkům, myslím že je pravděpodobné, že další zkušenosti už potřebovat nebudou. Snad si aspoň stihnou naházet nové postavy. :-)))
Autorská citace #9
18.5.2007 14:16 - thief
Vannax- Promiň ale teď teprve jsem si přečet tvůj článek, ke kterému je vlastně ta debata. Ptáš se jestli zesložitění přidělování expy je dobrý nápad nebo hovadina. Takže podle mě je to hovadina. :-)
Autorská citace #10
18.5.2007 14:20 - Elgard
Vannax: A co je špatného na subjektivitě DM? Nevidím problém v subjektivitě samé, ale v konkrétním DM, který mi případně nesedne. Mám dojem, že tak jak to směruješ to vede de facto k počítačové hře, kde bude vše dané (teď to není myšleno příběhově). Neřešil bych to omezením rozhodování DM, ale rozmluvou s DM ohledně toho, co se mi zdálo jako "omylnost, upřednostňování apod." Jsme přeci lidi :o)
Autorská citace #11
18.5.2007 14:35 - Vannax
thief: Nějakou motivaci chci přeci jen nechat, takže prostě jednou za čas po nějaké akci všichni hup o level, to se mi zatím až tak moc nezamlouvá.
Elgard: Pozor, asi si úplně nerozumíme - tady není žádná stížnost ze strany hráčů. Jedná se o můj pocit, že při přidělování bodů hrajou přílišnou roli moje subjektivní pocity a názory na způsob hraní hráčů. A co se týče směřování k počítačové hře, musím říct, že spíš naopak. V počítačových hrách přesně funguje - projel jsi autem 10 checkpointů, dostáváš za to 1000 bodů. To o čem uvažuju je asi takhle, prožil jsi 10 významnějších setkání za večer, hoď si 10x kostkou a navíc jsi udělal 3 nadmíru zajímavé věci, hoď si k tomu ještě 3x.
To myslím, že je značný rozdíl proti počítačové hře.
Autorská citace #12
18.5.2007 15:12 - Elgard
thief: to mě moc taky ne, mám rád vnitrodružinkové (patvar) soutěžení :o)
Vannax: Já tomu rozumím, asi jsem to napsal jenom moc obecně. Je rozhodně dobře, že zkoušíš omezit svou subjektivitu v odměňování hráčů. Jen si myslím, že mnohem lepší cesta je mluvit s nimi o tom. S tou počítačovou hrou to bylo myšleno: když se to dá vyřešit debatou s hráči o tom, proč jak co hrají a co je k tomu vede, proč na to vytvářet pravidla?
Osobně by mě navíc to házení kostkou dost demotivovalo. Nepřijde mi fér, že dva hráči za stejný výkon dostanou rozdílné zkušenosti. Teorie statistiky je asi neuklidní :o)
Autorská citace #13
18.5.2007 17:08 - Jerson
Čárky používám, to je v pohodě. Hody mi přijdou jako kravina, bez obalu.
Když nechceš být subjektivní jako DM, nech každého hráče ať si zkušenosti přidělí sám, a nebo ať si je hráči přidělují navzájem.
Autorská citace #14
19.5.2007 22:07 - sirien
thief: oživování postav... no TFUJ.
Vannax: Souhlasím s Jersonem. Kostky jsou kravina. Nicméně čárky ne-e.
Starý WoD měl pěknou mechaniku - hráči SAMI na konci hry říkali, co si jejich postavy odnesly za zkušenosti, novoty a za poučení. Za každé skutečně platné dostali exp (ok, v případě DnD by to bylo nejspíš pár set krát víc...). Další variantou je, že si DM bude dělat čárky za všechno, co postavu nějak posunulo podle jeho názoru dál (případně jednu až tři čárky, podle závažnosti...), a hráči pak na konci hry řeknou, co si jejich postavy odnesly, a každé jeich "připomenutí" (i když si ho už počítal DM sám) bude mít hodnotu třeba dvou čárek, nebo tak. Pak se čárky posčítají, vynásobí třeba... so já vim, dvě stě padesáti (na vyšších levelech třeba vyššim číslem...)
Autorská citace #15
19.5.2007 23:03 - Alnag
Ta mechanika z WOD (přepočtená na relativní hodnoty DnD) jak tady navrhuju Sirien se mi moc líbí. Osobně bych šel spíš tímhle směrem. Aby hráči měli svůj osud skutečně (a nikoliv pouze zdánlivě) v ruce.
Autorská citace #16
20.5.2007 21:08 - thief
sirien: božstva, magie, nemrtví, fiendi, kouzelné ertefakty, více humanoidních ras, magické schopnosti... no TFUJ???
Ne siriene. To je FANTASY.
Autorská citace #17
21.5.2007 00:18 - sirien
thief: Teď du spát... potom si tu někde vedle založíme diskusi na téma "oživování postav a jeho vliv na roleplaing" a tam si to vyřikáme...
Autorská citace #18
21.5.2007 07:54 - Argonantus
U zkušeností dostanete pokaždé jinou odpověď, protože důležité je, co s těmi zkušenostmi chcete dosáhnout. Rychlý postup na další level... pomalý postup... vytvořit rozdíly v družině... snížit je... levely vás vůbec nezajímají...nezajímá vás bojování...
Řekl bych, že Vannaxův systém vede jednak k posílení rozdílů, jednak k určité nejistotě, a tím možná i napínavosti rozdělování. Je to pro nadšené hráče a hazardéry. Tuhle tu byla debata o artefaktu, který dává bohatství, nebo tě zabije, nebo tak něco.... ten, komu se líbí tenhle artefakt, bude klidně i házet na zkušenosti.
Autorská citace #19
21.5.2007 08:41 - Rytíř
S tím házením - takle, Vannax má pravdu v tý jedný poznámce, že ve výsledku by se to tolik nelišilo, protože těch hodů by bylo hrozně moc. Ale tim spíš si myslím, že by to rychle ztratilo kouzlo a stala by se z toho otrava..
Povídej Vannaxi, předestřel jsi to hráčům? Co říkali?
Autorská citace #20
21.5.2007 08:58 - Vannax
Hráčům jsem tenhle systém hodnocení skutečně nakonec nabídnul a po těch debatách co tu vedeme, jsem měl ty nejhorší obavy, že to hráči smetou se stolu a budou navrhovat deset jiných způsobů, ale kupodivu se nad tím skutečně zamysleli a nakonec jsme se i dohodli že to vyzkoušíme. Stálo to několik námitek a trochu vysvětlování. Nicméně - mým hráčům jde víceméně o to, aby se jejich postavy dostali přes 4. úroveň (aby jejich postavy získaly určité nové možnosti) a pak to přidělování zkušeností pro ně už nehraje takovou roli. Takže to byl možná také důvod proč souhlasili bez většího namítání.
Ovšem k rozdělování zkušeností nakonec stejně nedošlo - k překvapení hráčů a k ještě většímu překvapení mýmu, jako DM, nakonec po téměř půl roce hraní, v neděli cca ve 2:30 hod ráno zemřela naprostá většina dobrodruhů. Přežil jen jediný. Ovšem z rozsáhlou duševní poruchou. Tím se i ukončilo současný tažení a můžu vymýšlet novou hru….
Nakonec jsme si ale udělali simulaci toho, jak bych rozdělil zkušenosti a kupodivu ty rozdíly byly jen o trochu větší než jsem čekal. Půlka hráčů se pohybovala na jakýmsi průměru a zbylí hráči měli plus/mínus jednu třetinu průměru. Takže asi tak.
Autorská citace #21
21.5.2007 09:05 - Rytíř
Tyjo, tak to byla drsná zkouška novýho rozdělování ZK.. :)) jako hráč už bych to teda podruhý zkoušet nechtěl! aby pokaždý přežil jen jedinej a ještě ve cvokhausu.. :)))
Autorská citace #22
21.5.2007 09:08 - Jerson
Rytíři, kolikrát se behem roku rozdělují zkušenosti? Dvacetkrát? Padesátkrát? Náhoda a průměr velkých čísel fungují od souborů v řádu tisíců. Při menším množství hodů se prostě dá dosáhnout výrazně lepšího nebo horšího součtu než odpovídá růměru, a při velmi velkém souboru to zase ztrácí smysl. Navíc stačí si na začátku párkrát "špatně hodit", a hned máš slabší postavu, která se hůře prosazuje mezi ostatními, a to vede k menšímu zisku zkušeností ... atd.
Hodnocení sebe sama je velmi dobrý nápad, zvlášť když se hráč hodnotí po každé akci. Při prvních několika hodnoceních mu do toho klidně můžou kecat i ostatní, střeba ve stylu "Opravdu myslíš, že zabití krysy přineslo tvému válečníkovi na 3. úrovni nějakou zkušenost? - Ano, všechny potvory předtím jsem umlátil sekerou, ale tuhle mrchu jsem musel chytit do ruky a zakroutit jí krkem."
Autorská citace #23
21.5.2007 10:18 - Rytíř
Hodnocení sebe sama na závěr se mi nelíbí (ve smyslu, že na tom záleží, kolik dostanu ZK). Připomíná mi to zkoušku na téma: "jak dobrý jsem v okecávání akcí své postavy?" Neboli zvýhodňuje hráče, který to de facto moc nepotřebují, že.. protože se dokáží prosadit i ve hře. Naopak stydlivější, ne tak pohotový hráč má problém.
Proto jsem já osobně raději za hodnocení ostatními, když už teda to nechce dělat výlučně DM.
Jinak k těm hodům - záleží, kolikrát se tou kostkou hází, kolik je za hru čárek :) Jestliže je za každé sezení 5-10 čárek, už je to hodů poměrně dost, aby se to jakžtakž vyrovnalo, po pár hrách.. Nicméně já za kostky nelobuju, jen jsem se snažil o změnu úhlu pohledu ;)
Autorská citace #24
21.5.2007 10:34 - Corvus
ciarky som kedysi pradavno skusal aj ja... ale vzdy som na ne pocas hry zabudal tak som sa na to vykaslal. a ako som uz inde pisal, od pridelovanie expov som casom upustil uplne.
Autorská citace #25
21.5.2007 12:21 - Vannax
Upustit od přidělování expů je podle mně pomalá cesta k tomu, jak odradit hráče od hry. Nějaké odměňování by mělo probíhat ať už formou expů nebo jinou (ač mě jiná, abstraktní forma v tuhle chvíli moc nenapadá).
Podle modelu, který jsem u nás zavedle padne za hru tak 12 až 20 čárek pro všechny hráče společně plus další 0-5 čárek za individuální úsilí/akce/nápady. To jen tak pro představu.
Věřím, že u jiných hráčů může být tenhle systém přidělování bodů problematický. Mí hráči se spíš snaží užít si hru a tak pro ně není až takový problém přejít na tenhle způsob (nebo nějaký jiný).
Není problém, že jeden hráč dostane bodů 5000 a druhý 10 000. Problém je, když hráči cítí, že to přidělování bodů postrádá objektivitu. Ať přiděluje body DM, hráč sobě, nebo hráč ostatním hráčům, pořád je tam má velký vliv lidský faktor (sympatie, antipatie, momentální rozpoložení, zaujatost, atd.). Systém, který jsem si navrhnul sice není nijak dotažený k dokonalosti, mohou díky němu vznikat rozdíly v úrovních, ale prozatím vyhovuje mě i hráčům, což je podstatné. Mimochodem, pokud ve hře umře postava a hráč začíná s novou postavou od píky, tak taky dochází k velkému rozdílu v úrovních....
Autorská citace #26
21.5.2007 12:27 - Corvus
nejak som efekt odradenia od hry nespozoroval. s aktualnou druzinou hram uz skoro rok. ale je mozne ze ani jeden z nich nie je taky ten 'power gamer' v beznom slova zmysle. myslim ze nikto nehra moju hru preto ze bazi po moci a udelovanie expov nikomu nechyba (aspon sa zatial nikto nestazoval)..
levelovanie samozrejme prebieha, ale vtedy ked mne sa zda ze postava zazila toho dost na postup na dalsiu uroven.
ked mi niekto umrie tak nova postava bude o uroven nizsie. a nizsie uz neklesne ani keby zomrela znova.
Autorská citace #27
21.5.2007 12:40 - andtom
Počítačové hry znají jak RPGčka, tak adventury. Obecně v RPGčku existuje odměňování směnitelné za výhodu ve hře (typicky expy, ale i něco jako fate points v Arcanu, atd.) nebo přímo růst používaných dovedností. V adventurách odměňování směnitelné za výhodu ve hře neexistuje (myslím čisté adventury, ne třeba Hero's Questy apod.), maximálně se evidují body, aby měl hráč pocit uspokojení z postupu ve hře, které však nejsou nijak využitelné ve hře (např. Gabriels Knight). A přece se adventury hrají, byť o dost méně než RPGčka. Motivací a odměnou v adventure je pouze to, co se děje s postavami ve hře, jaký příběh se formuje.
Troufám si říct, že některým hráčům v papírových RPG rovněž stačí ke štěstí a uspokojení samotný pocit z herních situací se svojí postavou a příběhu, nepotřebují sbírat herní odměny směnitelné za výhodu ve hře. Jen jich bude menšina.
Autorská citace #28
21.5.2007 12:52 - Horacio
Já taky XP moc nesleduju. Kdysi jsme přešli na to, že jsem hráčům říkal pouze přestupy, ale XP jsem si poctivě evidoval. Postupně jsem to dělal čím dál víc "vod voka" a nikdo si nestěžoval. Teď bych řekl, že i ty přestupy občas trochu sladím s dějem - postavám se konečně podaří něco, o co dlouho marně usilovaly - hop a máš tam level :-)
Nicméně jeden experimant jsem zkoušel, ani nevím proč. Jako po dobrodružství jsem třeba řek, že se postavám velmi zadařilo a že jedna dostane level a ať si to tajně odhlasují. No, prošlo mi to jednou, dvakrát a pak vzpoura jakože: "Tady nejsme v žádnejch Vyvolenejch" a podobně - tak jsme se na to vybodli :-))
Autorská citace #29
21.5.2007 12:59 - andtom
Horacio: Také jedu "vod voka" :)
Autorská citace #30
21.5.2007 13:24 - sirien
Rytíř: -7 postů zpátky- ne, právě že pointa je v tom, že se k těm expům musí hlásit hráč sám za sebe, resp. svojí postavu. Protože pokud se z té hry nepoučil on, pak se ani postava nebude v dalších hrách chovat poučeně, nebo zkušeněji. Ostatní hráči mu to naopak mohou kritizovat - ne za každou cenu, jen, když mají pocit, že si vymýšlí pro nic zanic (A: "hele... ale TOHLE Tě fakt nepoučilo, protože o dvě hodiny pozdějc si udělal úplně tu samou blbost..." B: "No, právě, že protože se to tak zvrtlo i podruhý, tak mě to poučilo..." A: "No, moc poučeně ses netvřil..." atd)
andtom: -3 posty zpátky- ... To doufám.
Horacio: To byl hodně ošklivej experiment... ;)
Autorská citace #31
21.5.2007 13:50 - Rytíř
Sirien: je to hezký a chápu tu myšlenku. Jen se obávám, že to nebude fungovat u všech hráčů stejně...pořád jsi mi nevymluvil, že dobrý řečník tak "vydobude" pro svou postavu mnohem víc ZK, než stydlínovitý plachoň. :)
ZK jsou opravdu za odměnu, tedy slouží z převážné části jako motivace - tím je taky celkem dané, že každému vyhovuje trochu jiný model. Když Vannaxovi hráči berou házení, ok, ať si to užijou. Já bych se teda bránil fest :) ale tak o tom to je, že, a je to prima, jak tahle zdánlivě jasně daná věc se může tak lišit...
Jinak my taky ZK nedáváme, DM jen oznamuje, kdy už se (konečně) přestoupilo. Jestli to počítá nevim, tváří se že jo. Já to teda počítám. Vždycky. V podstatě. V globálu. :) Jen někdy nemůžu najít ten papír, kam sem si to psal.. :)))
Autorská citace #32
21.5.2007 13:55 - Alnag
Pohledem zpět jsem zjistil, že posledních X kampaní (tažení), které jsem hrál obsahovalo 7+/-2 dobrodružství. Jelikož mi v zásadě vyhovuje hrát mezi řekněme 1-10 úrovní, tak jsem dospěl k názoru, že nejprostší systém bez násilí bude - všechny postavy účastnící se daného dobrodružství udělají na jeho konci level-up a bude...
Autorská citace #33
21.5.2007 14:05 - sirien
Alnag: 7+/-2?? Tobě už ta psychologie leze fakt na mozek, co? :))
Autorská citace #34
21.5.2007 14:44 - Vannax
Rule of thumb for Alnag: Oznámit na konci kampaně všem postavám přestup na desátou úroveň. Nebudeš se tak průběžně zdržovat hlášením jednotlivých úrovní :)
Autorská citace #35
21.5.2007 14:59 - sirien
Vannax: Ještě líp, proč se namáhat? Vytvořte si postavy na desátém levelu, ať se pak neštracháte se zlepšovánim.
Nebo... "Hele, je mi to jedno, levelujte si jak chcete, ale ne nad desítku, ok?"
Autorská citace #36
21.5.2007 16:39 - Corvus
som si na popud tejto diskusie urobil malu anketu medzi mojimi hracmi a dopadla pre mna neprilis prekvapivo. tu je
Autorská citace #37
21.5.2007 16:59 - Vannax
Corvus: Ano, také mě výsledky ankety nepřekvapily. Tví hráči, stejně jako kteříkoli jiní hráči jsou zvyklí na systém hodnocení, který se u nich používá. Pokud se jich zeptáš vadí vám tento systém...většina z nich ti odpoví - nevadí. Pokud bys jim ale předložil 10 různých variant, jak hodnotit, tak se začnou zamýšlet nad tím, co se jim asi nejvíc zamlouvá. (Tím nechci říct, že to máš dělat...:)
Taky jsem se podobně zeptal svých hráčů a ze šesti lidí mi jen jedna hráčka odpověděla, že jí ten systém vadí, ostatním nevadil.
Chci říct jen to, že prostě každý DM (nebo podle mě aspoň většina DM) si zavede takový systém, který vyhovuje jemu a hráče o jeho správnosti přesvědčí, nebo s nimi o tom vůbec nediskutuje, a oni jej pak používají a berou za správný.
Zajímalo mě prostě jak provádí hodnocení jiní DM (z čehož mi čistě pro naší skupinu asi nejmíň přijatelný přijde sirienův) a jsem rád, že jste mi řekli svůj názor na návrh, který jsem tu sepsal. Jestli za něco stojí, to ukáže čas.
Autorská citace #38
21.5.2007 17:13 - Corvus
ale oni predsa vedia ako funguje klasicke pridelovanie expov. nebolo to o specialnych sposoboch pridelovania ale o tom ci expy ano/nie...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10020780563354 secREMOTE_IP: 3.227.252.87