Tipy a triky

Vannax
18.5.2007 10:10
Přidělování zkušeností
Včera jsem se zamyslel nad tím, jak co nejvíc oprostit přidělování bodů zkušenosti od subjektivního dojmu D-Mistra. Dosud jsem přiděloval část expů za to, jak kdo hraje postavu, jak kdo řeší dané situace, jak využívá svých schopností atd….. Vždy bylo ale do značené míře na mě jako na DMovi, jakou částo tomu komu dám. A tenhle systém se mi ne úplně zamlouvá. Z pozice DM můžu často přehlídnout různé nápady hráčů, kteří nejsou při hraní až tolik výrazní, nebo si špatně zapamatuju přesný sled událostí a pak při přidělování bodů už dám jen na svůj dojem, atd….


Na druhou stranu bych zase nerad zprimitivnil příděl expů až tak, že vezmu balík bodů za sešn a podělím ho rovným dílem mezi přeživší postavy hráčů.

Napadlo mě tedy tohle: za každou situaci, do které se hráči dostanou jim hromadně zapsat čárku + každému individuálně připsat čárku za dobrý nápad/akci/hraní postavy prostě podle uvážení DM.
Po skončení sešnu pak hráčům posčítám počet čárek a kolik bude činit výsledek, tolikrát si hráč bude mět hodit např. kostkou 20. Výsledek vynásobí 10 (nebo 100 apod.) a tolik bude jeho počet bodů.

Vysvětlení pro hráče: "Všichni se většinou účastníte stejných situací a všichni si s z nich můžete odnést stejnou zkušenost, ale jakou si skutečně odnesete, to je už na každé z vašich postav."

Výsledek = méně práce pro DM, zábava pro hráče na konec, když si budou sami nahazovat a sčítat body zkušenosti.

Snad jsem to podal dost srozumitelně. Co vy na to? Přijde vám to jako dobrý nápad nebo jako totální hovadina?
Autorská citace #21
21.5.2007 09:05 - Rytíř
Tyjo, tak to byla drsná zkouška novýho rozdělování ZK.. :)) jako hráč už bych to teda podruhý zkoušet nechtěl! aby pokaždý přežil jen jedinej a ještě ve cvokhausu.. :)))
Autorská citace #22
21.5.2007 09:08 - Jerson
Rytíři, kolikrát se behem roku rozdělují zkušenosti? Dvacetkrát? Padesátkrát? Náhoda a průměr velkých čísel fungují od souborů v řádu tisíců. Při menším množství hodů se prostě dá dosáhnout výrazně lepšího nebo horšího součtu než odpovídá růměru, a při velmi velkém souboru to zase ztrácí smysl. Navíc stačí si na začátku párkrát "špatně hodit", a hned máš slabší postavu, která se hůře prosazuje mezi ostatními, a to vede k menšímu zisku zkušeností ... atd.
Hodnocení sebe sama je velmi dobrý nápad, zvlášť když se hráč hodnotí po každé akci. Při prvních několika hodnoceních mu do toho klidně můžou kecat i ostatní, střeba ve stylu "Opravdu myslíš, že zabití krysy přineslo tvému válečníkovi na 3. úrovni nějakou zkušenost? - Ano, všechny potvory předtím jsem umlátil sekerou, ale tuhle mrchu jsem musel chytit do ruky a zakroutit jí krkem."
Autorská citace #23
21.5.2007 10:18 - Rytíř
Hodnocení sebe sama na závěr se mi nelíbí (ve smyslu, že na tom záleží, kolik dostanu ZK). Připomíná mi to zkoušku na téma: "jak dobrý jsem v okecávání akcí své postavy?" Neboli zvýhodňuje hráče, který to de facto moc nepotřebují, že.. protože se dokáží prosadit i ve hře. Naopak stydlivější, ne tak pohotový hráč má problém.
Proto jsem já osobně raději za hodnocení ostatními, když už teda to nechce dělat výlučně DM.
Jinak k těm hodům - záleží, kolikrát se tou kostkou hází, kolik je za hru čárek :) Jestliže je za každé sezení 5-10 čárek, už je to hodů poměrně dost, aby se to jakžtakž vyrovnalo, po pár hrách.. Nicméně já za kostky nelobuju, jen jsem se snažil o změnu úhlu pohledu ;)
Autorská citace #24
21.5.2007 10:34 - Corvus
ciarky som kedysi pradavno skusal aj ja... ale vzdy som na ne pocas hry zabudal tak som sa na to vykaslal. a ako som uz inde pisal, od pridelovanie expov som casom upustil uplne.
Autorská citace #25
21.5.2007 12:21 - Vannax
Upustit od přidělování expů je podle mně pomalá cesta k tomu, jak odradit hráče od hry. Nějaké odměňování by mělo probíhat ať už formou expů nebo jinou (ač mě jiná, abstraktní forma v tuhle chvíli moc nenapadá).
Podle modelu, který jsem u nás zavedle padne za hru tak 12 až 20 čárek pro všechny hráče společně plus další 0-5 čárek za individuální úsilí/akce/nápady. To jen tak pro představu.
Věřím, že u jiných hráčů může být tenhle systém přidělování bodů problematický. Mí hráči se spíš snaží užít si hru a tak pro ně není až takový problém přejít na tenhle způsob (nebo nějaký jiný).
Není problém, že jeden hráč dostane bodů 5000 a druhý 10 000. Problém je, když hráči cítí, že to přidělování bodů postrádá objektivitu. Ať přiděluje body DM, hráč sobě, nebo hráč ostatním hráčům, pořád je tam má velký vliv lidský faktor (sympatie, antipatie, momentální rozpoložení, zaujatost, atd.). Systém, který jsem si navrhnul sice není nijak dotažený k dokonalosti, mohou díky němu vznikat rozdíly v úrovních, ale prozatím vyhovuje mě i hráčům, což je podstatné. Mimochodem, pokud ve hře umře postava a hráč začíná s novou postavou od píky, tak taky dochází k velkému rozdílu v úrovních....
Autorská citace #26
21.5.2007 12:27 - Corvus
nejak som efekt odradenia od hry nespozoroval. s aktualnou druzinou hram uz skoro rok. ale je mozne ze ani jeden z nich nie je taky ten 'power gamer' v beznom slova zmysle. myslim ze nikto nehra moju hru preto ze bazi po moci a udelovanie expov nikomu nechyba (aspon sa zatial nikto nestazoval)..
levelovanie samozrejme prebieha, ale vtedy ked mne sa zda ze postava zazila toho dost na postup na dalsiu uroven.
ked mi niekto umrie tak nova postava bude o uroven nizsie. a nizsie uz neklesne ani keby zomrela znova.
Autorská citace #27
21.5.2007 12:40 - andtom
Počítačové hry znají jak RPGčka, tak adventury. Obecně v RPGčku existuje odměňování směnitelné za výhodu ve hře (typicky expy, ale i něco jako fate points v Arcanu, atd.) nebo přímo růst používaných dovedností. V adventurách odměňování směnitelné za výhodu ve hře neexistuje (myslím čisté adventury, ne třeba Hero's Questy apod.), maximálně se evidují body, aby měl hráč pocit uspokojení z postupu ve hře, které však nejsou nijak využitelné ve hře (např. Gabriels Knight). A přece se adventury hrají, byť o dost méně než RPGčka. Motivací a odměnou v adventure je pouze to, co se děje s postavami ve hře, jaký příběh se formuje.
Troufám si říct, že některým hráčům v papírových RPG rovněž stačí ke štěstí a uspokojení samotný pocit z herních situací se svojí postavou a příběhu, nepotřebují sbírat herní odměny směnitelné za výhodu ve hře. Jen jich bude menšina.
Autorská citace #28
21.5.2007 12:52 - Horacio
Já taky XP moc nesleduju. Kdysi jsme přešli na to, že jsem hráčům říkal pouze přestupy, ale XP jsem si poctivě evidoval. Postupně jsem to dělal čím dál víc "vod voka" a nikdo si nestěžoval. Teď bych řekl, že i ty přestupy občas trochu sladím s dějem - postavám se konečně podaří něco, o co dlouho marně usilovaly - hop a máš tam level :-)
Nicméně jeden experimant jsem zkoušel, ani nevím proč. Jako po dobrodružství jsem třeba řek, že se postavám velmi zadařilo a že jedna dostane level a ať si to tajně odhlasují. No, prošlo mi to jednou, dvakrát a pak vzpoura jakože: "Tady nejsme v žádnejch Vyvolenejch" a podobně - tak jsme se na to vybodli :-))
Autorská citace #29
21.5.2007 12:59 - andtom
Horacio: Také jedu "vod voka" :)
Autorská citace #30
21.5.2007 13:24 - sirien
Rytíř: -7 postů zpátky- ne, právě že pointa je v tom, že se k těm expům musí hlásit hráč sám za sebe, resp. svojí postavu. Protože pokud se z té hry nepoučil on, pak se ani postava nebude v dalších hrách chovat poučeně, nebo zkušeněji. Ostatní hráči mu to naopak mohou kritizovat - ne za každou cenu, jen, když mají pocit, že si vymýšlí pro nic zanic (A: "hele... ale TOHLE Tě fakt nepoučilo, protože o dvě hodiny pozdějc si udělal úplně tu samou blbost..." B: "No, právě, že protože se to tak zvrtlo i podruhý, tak mě to poučilo..." A: "No, moc poučeně ses netvřil..." atd)
andtom: -3 posty zpátky- ... To doufám.
Horacio: To byl hodně ošklivej experiment... ;)
Autorská citace #31
21.5.2007 13:50 - Rytíř
Sirien: je to hezký a chápu tu myšlenku. Jen se obávám, že to nebude fungovat u všech hráčů stejně...pořád jsi mi nevymluvil, že dobrý řečník tak "vydobude" pro svou postavu mnohem víc ZK, než stydlínovitý plachoň. :)
ZK jsou opravdu za odměnu, tedy slouží z převážné části jako motivace - tím je taky celkem dané, že každému vyhovuje trochu jiný model. Když Vannaxovi hráči berou házení, ok, ať si to užijou. Já bych se teda bránil fest :) ale tak o tom to je, že, a je to prima, jak tahle zdánlivě jasně daná věc se může tak lišit...
Jinak my taky ZK nedáváme, DM jen oznamuje, kdy už se (konečně) přestoupilo. Jestli to počítá nevim, tváří se že jo. Já to teda počítám. Vždycky. V podstatě. V globálu. :) Jen někdy nemůžu najít ten papír, kam sem si to psal.. :)))
Autorská citace #32
21.5.2007 13:55 - Alnag
Pohledem zpět jsem zjistil, že posledních X kampaní (tažení), které jsem hrál obsahovalo 7+/-2 dobrodružství. Jelikož mi v zásadě vyhovuje hrát mezi řekněme 1-10 úrovní, tak jsem dospěl k názoru, že nejprostší systém bez násilí bude - všechny postavy účastnící se daného dobrodružství udělají na jeho konci level-up a bude...
Autorská citace #33
21.5.2007 14:05 - sirien
Alnag: 7+/-2?? Tobě už ta psychologie leze fakt na mozek, co? :))
Autorská citace #34
21.5.2007 14:44 - Vannax
Rule of thumb for Alnag: Oznámit na konci kampaně všem postavám přestup na desátou úroveň. Nebudeš se tak průběžně zdržovat hlášením jednotlivých úrovní :)
Autorská citace #35
21.5.2007 14:59 - sirien
Vannax: Ještě líp, proč se namáhat? Vytvořte si postavy na desátém levelu, ať se pak neštracháte se zlepšovánim.
Nebo... "Hele, je mi to jedno, levelujte si jak chcete, ale ne nad desítku, ok?"
Autorská citace #36
21.5.2007 16:39 - Corvus
som si na popud tejto diskusie urobil malu anketu medzi mojimi hracmi a dopadla pre mna neprilis prekvapivo. tu je
Autorská citace #37
21.5.2007 16:59 - Vannax
Corvus: Ano, také mě výsledky ankety nepřekvapily. Tví hráči, stejně jako kteříkoli jiní hráči jsou zvyklí na systém hodnocení, který se u nich používá. Pokud se jich zeptáš vadí vám tento systém...většina z nich ti odpoví - nevadí. Pokud bys jim ale předložil 10 různých variant, jak hodnotit, tak se začnou zamýšlet nad tím, co se jim asi nejvíc zamlouvá. (Tím nechci říct, že to máš dělat...:)
Taky jsem se podobně zeptal svých hráčů a ze šesti lidí mi jen jedna hráčka odpověděla, že jí ten systém vadí, ostatním nevadil.
Chci říct jen to, že prostě každý DM (nebo podle mě aspoň většina DM) si zavede takový systém, který vyhovuje jemu a hráče o jeho správnosti přesvědčí, nebo s nimi o tom vůbec nediskutuje, a oni jej pak používají a berou za správný.
Zajímalo mě prostě jak provádí hodnocení jiní DM (z čehož mi čistě pro naší skupinu asi nejmíň přijatelný přijde sirienův) a jsem rád, že jste mi řekli svůj názor na návrh, který jsem tu sepsal. Jestli za něco stojí, to ukáže čas.
Autorská citace #38
21.5.2007 17:13 - Corvus
ale oni predsa vedia ako funguje klasicke pridelovanie expov. nebolo to o specialnych sposoboch pridelovania ale o tom ci expy ano/nie...
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.18141984939575 secREMOTE_IP: 35.173.48.224