Tipy a triky

sirien
14.5.2007 09:06
Článek, který se spolupodílel na mé vcelku úspěšné pragoconové přednášce, a jehož tematika mě po přednášce zaujala natolik, že jí na FF věnuji přednášku vlastní. Článek je přínosný hlavně nováčkům, ale i pokročilým může sloužit jako inspirace či námět k diskusi.
Autorská citace #1
14.5.2007 09:06 - Rytíř
Je to dobře napsaný, ale já se pak musel sám sebe ptát - je vážně nutné se držet původní představy? není mnohem lepší na základě původní představy stavět a dovolit hře, okolnostem a okamžité inspiraci postavu měnit? Protože nucené korigování chování je otrava a vyzní obvykle.. no nuceně, nepřirozeně.
Dobrej je ten nápad s vypíchnutím hlavních rysů postavy, těch by se minimálně na začátku bylo dobrý držet, jojo :)
Přijde mi, že je to napsaný pro hráče tucet her s tucty lidmi, kteří postavy střídají jako ponožky. :) My co s postavou žijeme roky, nemáme problém se zachováním její identity ;) Kolikrát i kdybych se já chtěl odlišit od tradiční role postavy, tak mě ostatní donutí! tím, že rovnou předjímají její akce ("nojo, mě je jasný, že TY mu nevěříš.. že TEBE to nebere.. že TY už si žhavej ho sejmout..") :)
Autorská citace #2
14.5.2007 09:24 - wraiths
ja nevim. se priznam ze mne postavy ziji vlastnim zivotem a jaksi rostou. vim jak chci postavu hrat. ve vyhranenych situacich je z dobre postavy zly( masovy vrah, zlodej, podvodnik). a porad vi jaka by mela ta postava byt..nebo spise jak si myslim ze by se tak chovala. a problem jsem teda nikdy nemel...:-).

clanek je spise asi laden pro hrace jen hraji poprve , podruhe a nejsou si jisti co si maji vybrat za postavu.
Autorská citace #3
14.5.2007 09:30 - Eldarin
Tento článek se mi líbí a musím dát zapravdu Rytíři že je to psaný pro hráče kteří postavy opravdu střídají často, ale na druhou stranu záleží vždy na typu člověka jak se ke svojí postavě postaví jak ji bude hrát, za poslední 4 roky hraju druhé dobrodružství Drd a druhé Dnd, a každá z mých postav se chovala jinak. Např Kouzelník - vůdník, trochu aragoantní, snaží se pomáhat ale je zahleděný dosebe, Válečník - Arogantní až to bolí, nenímu nic cizí. Hobití Zloděj/mág - opravdový svůdník a milenec, rád se předvádí, taky silný alkoholik. Gobliní mág - zkrátka narkoman pro smysl dělat lidem naschvály.
Jinak je dobré dle mého názoru nechat hráče hrát tak jak hrají i když původně postava měla jiný charakter, ale toleroval bych to jen u začatečníků. Zkušení hráči dle mého názorů zvládnou téměř cokoliv a když se jim to nelíbí tak to dokážou zahrát šikovně ke vlastní předstvě
Autorská citace #4
14.5.2007 09:38 - wraiths
Eldarin: ano presne tak ... zkuseni zahraji tak aby stejne meli z toho prospech oni a drzi se linie. stejne si kazdy vybere postavu takovou jak je mu sita. Dalcor bude pokazdy postava s dusi zahledenyho rytire co pro idely udela cokoliv. to at mi nekdo vymluvi ze neee. a rytir muze hrat urcite jen nejaky´charaktery typu ( dartanan) :-))
Autorská citace #5
14.5.2007 14:29 - sirien
Mňo, ono jsme to nepsal v tom článku přímo, ale ano, JE to článek pro začátečníky ;) . A co se týče vývoje postavy, tak jsem vám neřekl malé tajemství - tenhle článek patří do série článků, kde první je Jak tvořit charakter postavy, pak následuje tenhle, a připravuji článek třetí, a to Jak směřovat vývoj postavy (nebo jak ho ještě nazvu...), takže se nemusíte děsit :)
Autorská citace #6
14.5.2007 15:21 - Jerson
Reakci na podobné téma jsem už psal jinde - článek předpokládá, že postava bude existovat nezávisle na světě a nezávisle na ostatních postavách (třeba v té fázi "představte si, že vaše postava ...")
Postava se stejně přizpůsobí určité roli ve skupině. Třeba si hráč může pořád vytvářet charakter, který nebude vůdčí typ, jen bude přihazovat dobré nápady, ale když vůdce bude neschopný nebo dokonce nikdo velet nebude, tak v potřebné situaci postava převeme vedení (a občas i proti záměrům hráče jí takto nehrát).
Autorská citace #7
15.5.2007 15:30 - sirien
ano, to je zajisté pravda. Tenhle článek byl zaměřen na statiku postavy, jak jsme psal, mám v plánu napsat další, který bude pojednávat o její dynamice...
Autorská citace #8
5.9.2007 19:56 - sirien
Aktualizoval jsem článek - přibylo dost textu, tak si to kdyžtak znovu pročtěte a znovu zkritizujte. Jenom znovu připomínám - JE to pro začátečníky :))
Autorská citace #9
7.9.2007 18:23 - unknown
hm... nic nikdo? Škoda...
Autorská citace #10
10.9.2007 11:28 - Jerson
Přečtu si to, až budu mít čas, ale na první straně prostě nepoznám rozdíly od původní verze.
Autorská citace #11
11.9.2007 10:24 - Jerson
Tak jsem si ten článek přečetl - přijde mi lepší než původní verze, užitečné nejen začátečníkům.
Autorská citace #12
22.10.2007 22:03 - Lotrando
Bohužel jsem neviděl původní verzi. U téhle mi přijde účelové dělení na stránky. Tím že obsah jakoby ubývá vyvoláváš dojem, že ti dochází myšlenky. Tím netvrdím, že to tak, je. Subjektivně to na mě takhle působí.
Výběr ukázaných aspektů je dost omezený. Má to něco společného s pokračováním?
Mimochodem, kdy bude?
Autorská citace #13
23.10.2007 08:15 - sirien
Já už si zase prozměnu původní verzi ani moc nepamatuju, možná Jerson, když o tom mluvi. Kde je hlavní rozdíl, Jersone? Možná si to pak vybavvim...
A ani si moc nevybavuju, že bych sliboval pokračování :)
Jinak ano, pokračování bude, na téma Jak řídit vývoj charakteru. Teď zrovna mám ale rozepsané dva jiné články, takže "coming soon" je to nejlepší co Ti k tomu mohu říct.
Kapitoly využívám kvůli optickému dojmu. Lidé mají mnohem větší chuť přečíst si dvojnásobnej článek rozdělenej do šesti menších kapitol, než jeden poloviční ve dvou kapitolách, navíc se v tom líp orientuje. Ale jak jsem to teď rycle proletěl tak souhlasím, že poslední dvě kapitoly by bylo možné klidně sloučit.
Výběr aspektů je omezený, protože je namátkový a pouze ilustrativní, neměl jsem v úmyslu dávat tam nějaký směrodatnější seznam... to by bylo skoro na vlastní článek jenom pro výčet aspektů pro různé kategorie.
Autorská citace #14
23.10.2007 09:43 - Lotrando
V diskuzi slibuješ pokračování :). To víš, jsem pilný čtenář.
Na aspekty jsem se ptal, protože tebou zvolené jsou velmi úzce zaměřené a statické. Ve smyslu "Postava je ...", neříkají nic o příběhu ani možných scénách. Jinými sovy, kromě aspetků zaměřených na fyzické a duševní vlastnosti postavy můžeš použít i takové, které definují postavu v rámci příběhu a scén.
Scénický aspekt: "Přítel .. v nesnázích", "Nenávidím Orky" Příběhový: "Miluji Viktorii", "Pomstím smrt bratra", "Vyvrhel"
Trošku se to může prolínat. Důležité je i zmínit, že aspekty je vhodné zahodit, když mi nesedí a nahradit. Případně limitovat počet aktivních aspektů, aby se jimi hráč mohl skutečně zabývat.
Autorská citace #15
23.10.2007 10:38 - sirien
To o měnění je právě do dalšího článku, tady sem to už nechtěl rozvádět víc. U aspektů máš asi pravdu, možná se ještě budu namáhat to doplnit :))
Autorská citace #16
23.10.2007 12:36 - sirien
ok, EDITnul sem to, poslední kapitola je teď stejně dlouhá jako ty předchozí a je nabytá myšlenkami :D
Autorská citace #17
23.10.2007 14:49 - Lotrando
:D
Autorská citace #18
24.10.2007 07:30 - Jerson
Opravdu si nepamatuju verzi, kterou jsem četl před několika měsíci. Je mi líto.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.090687036514282 secREMOTE_IP: 3.92.96.247