Tipy a triky

sirien
10.5.2007 12:15
Článek, který se stal základem velice úspěšné přednášky na letošním Pragoconu, a na který hodlám navázat na Festivalu fantazie.
Autorská citace #21
11.5.2007 23:03 - wraiths
no to je docela "prekerka" s tim presvedcenim. pokud teda nehrajete na presvedceni jak resite kouzla jenz pusobi jen na urcity presvedceni. ci veci ktery treba urcitymu presvedceni davaji bonusova zraneni....?
Autorská citace #22
11.5.2007 23:56 - Corvus
wraiths: na take kuzla a veci nehram :)
Autorská citace #23
12.5.2007 00:47 - sirien
Případně se dají obdobná kouzla nějak redefinovat - místo "proti zlu" to bude působit "proti těm, co už spáchali vraždu" nebo tak.
Autorská citace #24
14.5.2007 08:25 - wraiths
sirien: hmm to je zajimavy, ale pak potkas postavy s x mecema, ci jinekma zbranema. ze demonovi(dablovi, ci andelovi( ci podobne vyhranemu tvorovi) se muze ta zbran treba tvorit. ale paladin asi bude tezko menit mece a postupovat takto. tak ted te placnu tady tim palcatem to mas za tech pet mrtvych jak jsi jim podrezal krk a pak te seknu mecem za tu krades v kostele a jeste te bodnu kopim za to ze jsi se vykalel v chramu a znasilnil matku predstavenou. jinak spousta paladinu vlastne pak na konec vykona taky vrazdu kdyz se to tak veme do dusledku. ale to je na dlouho polemiku.

jinak ostatne "zlo" se jiste nerovna "ten kdo spachal vrazdu". pravnik ti rekne ze je to sporny.
Autorská citace #25
14.5.2007 08:30 - Dalcor
Heh / polemika dobra a zla a přesvědčení - jak mě hrozně baví ;) Mimochodem, také jeden z restíků, na které se chystám je hodnocení přesvědčení v Dragonlance. Už dávno na takovej shit jako je přesvědčení nehraju. A třeba u toho paladina - paladin je od toho aby dokázal udělat rozhodnutí a to rozhodnutí může znít - ty jsi spáchal zlý čin a tudíž pro potřeby "effect description" na tebe bude Hoyl Avanger fungovat. JENŽE - co když elfí paladin zabije lidské dítě které vstoupilo do Corellonaova háje. A je tady opět ten souboj s morálkou a definice co ej dobro a zlo. NA tuhle polemiku se těším.
Autorská citace #26
14.5.2007 08:49 - Rytíř
Že vražda není nutně vždy pro každého zlo je jasný.. a proto taky asi Sirien navrhuje, aby některé magické věci fungovala na tohle a ne na to zlo. Snáz se pak definuje, zda daná magie působit má nebo ne - ještě přesnější než pojem "kdo spáchal vraždu" by bylo např. "kdo již zabil živého tvora". Případně "kdo již zabil myslícího tvora". Aby se to nevztahovalo na každýho sedláka, co mlátí králíky za uši po tuctech :)
Autorská citace #27
14.5.2007 09:18 - wraiths
Rytíř: ale podle siriena to je prave na takovy sedlaky. nebo jsem si to tak alespon vylozil. mne to zda az moc slozity teda. proste me se zda dobry mantinely, dobro a zlo. u nas se nejak nepostihuje za to kdyz si vemu ze budu hrat dobryho a treba pro zachranu vsech zastrelim pritele. a nebo kdyz jsem zlej ze udelam dobrej skutek( treba potrebuji nekoho uchlacholit). atd

je jasny ze Tolkien to myslil asi jasne. kdyz se rekne zlo-skret, dobro -dunadan. pro me je jednodusi rozliseni, dobry skret nechat zit a zly dunadan zabit. proste muj mec zabiji jen ty zly( skret ,dunadan, pomateny Gandandaf)to pak asi bude na Arde mec "ten co zranuje skrety co maji modre oci a zabili 3 gondorany" a jeho dalsi verze " ten co zabiji sktrety ,kteri zabili 5 Rohiru." no potes koste :-)).
Autorská citace #28
14.5.2007 09:27 - Dalcor
Okej tvůj meč pozvedne skřet. Jak je to s tím dobro a zlo pro něj? Škatulkováýní do přesvědčení je nebezpečná věc protože nám škatulkuje vše jen z lidského (nebo jen jednoho, chcete li) hlediska a morálního principu. Vycházím z úvahy, že přesvědčení je aplikace morálních principů a vzorců na hru. Jenže každá rasa a každá kultura mají morální hlediska a principy zcela jiné. Lidé na pomezí velkého hvozdu pvoažují elfy za zlo a mají z nich strach, každý rok ale přesto mítí dalí a další části lesa, aby měl kam roztahat poela nové statky a ten prokeltej elf s nimi válčí, vypaluje statky, zabíjí děti, bez slitování. Elf považuje za zlo tu lidskou podrasu, která ho obírá o přirozené životní prostředí, elf žije s darů přírody a zmenšující se prostředí ho přirpavuje o život. Maív se ty lidi množí jako kobilky. Kde je zlo?
Autorská citace #29
14.5.2007 12:12 - Corvus
ako som napisal v debate s Alnagom na enworlde (a on nesuhlasil ;) ) tak dobro/zlo je v oku pozorovatela.
za tym si stojim a preto na ziadne predmety/kuzla/schopnosti co idu podla alignmentu nehram.
Autorská citace #30
14.5.2007 12:23 - Alnag
No já svůj protiargument Corvusovi předestřu až jako článek, který hodlám z těch diskusí, které jsem rozhodil nejen na EnWorldu, posléze sepsat. ;-)
Autorská citace #31
14.5.2007 12:51 - Argonantus
Dalcor: "Jenže každá rasa a každá kultura mají morální hlediska a principy zcela jiné."
Ty si koleduješ o desetistránkovou přednášku šíleného teoretika... varuju tě...
Autorská citace #32
14.5.2007 13:17 - Rytíř
No, je pravda, že za to možná zase může ten prevít Tolkiš. S jeho Žihadlem a dalšími čepelemi, jež žhnou studeným ohněm v přítomnosti úhlavních nepřátel a ničí je měrou nevídanou! Protože on měl opravdu jasno => Nepřítel a jeho poskoci rovná se ZLO. Jenže když to takle autoři pravidel Dnd interpretovali, tak z toho vznikne guláš... protože právě ta magie je věc, která nejvíce odlišuje jednotlivé světy. Stejně jako chápání přesvědčení... což už je ale debata opravdu sama pro sebe :)) Jsem zvědav na ten článek, Alnagu! :)
Autorská citace #33
14.5.2007 13:22 - Dalcor
Podle mě Žihadlo je GOBLINBANE a ne EVIL BANE. A bane zbraně fungují proti rase.
Autorská citace #34
14.5.2007 13:41 - sirien
Tak zaprvé skřeti na Ardě prostě BYLI zlí protože byli dílem Melkora Morgotha, Nejmocnějšího z Ainur a Valar, Padlého, Pyšného, aneb Středozemského dvojčete křesťanského Satana. Oni byli zlí, prostě protože ON nic dobrého stvořit nemohl. Etika vyplývající z metafyziky, tečka.
Zadruhé musím říct, že si teď připadám jak nějakej prorok. KAŽDEJ tu ví, nebo tuší, co jsem tím CHTĚL říct, ale sakra - nikdo se netrefil :P
Meč proti vrahovi či zloději lze totiž definovat mnohem snáz, než tím co jste tu vyplodili vy. Například: <br> Vrah: Ten, kdo vědomě a úmyslně zabil myslícího tvora pouze pro vlastní prospěch/pro svůj dobrý pocit<br> Zloděj: Ten, který vědomě uzmul cizí majetek pro svou potřebu přesahující nutné přežití (ano, z této definice vypadli lidé kradoucí jídlo protože umírají hladem, kradoucí oblečení, aby neumrzli, nebo děti, které něco ukradnou, aby udělaly nemocné mamince radost. Pokud má být ten meč dobrý, tak by měl sakra taky uznávat trochu etiku a soucit, ne? :)) )<br> Obecný meč dobrodinec: působí na ty, kteří již ve svém životě vědomě porušili zákon pro více než svou nezbytnou potřebu
Mé meče protizabijáky rozhodně nemají sloužit na sedláky co zasekávaj kuřata, Wraithsi, ani nic podobného...
Autorská citace #35
14.5.2007 13:44 - Argonantus
Dalcor:
Já to taky tak chápal. Ostatně, i ve filmu koukne někdo na zbraň (tuším, že Legolas), a řekne "skřetové!", nikoli "padouši". Možná ale, že je to jedna z těch tisíce maličkostí, ve které neměl ani přepečlivý Tolkien úplně jasno (podobně jako záhadná otázka, zda se nazgulové bojí vody, atd.)
Úplně základní nejasnost je v rozdílu pojmů "zlo" a "nepřítel". Někdo může být úplný ničema, ale přesto k Družině přátelský, a někdo může být svatý člověk, ale zrovna s Družinou rozhádaný... tím se tahle ne moc sympatická magie rozpadne na dvě různé věci hned v základu; už jsem mnohokrát schválně svoje hráče mátl tím, že ukazovala něco jiného, než si mysleli.
Autorská citace #36
14.5.2007 13:57 - Dalcor
ad Sirien: Tak zaprvé skřeti na Ardě prostě BYLI zlí protože byli dílem Melkora Morgotha, Nejmocnějšího z Ainur a Valar, Padlého, Pyšného, aneb Středozemského dvojčete křesťanského Satana. Oni byli zlí, prostě protože ON nic dobrého stvořit nemohl. Etika vyplývající z metafyziky, tečka.
V Dragonlance Paladin, Platinový drak a nejvyšší na staraně dobra, stvořil elfy, sličné tvory, jako protiváhu nejkrásnějším stvořením Krynnu Zlobrům zlé Takhisisi a gileanovým lidem, který jimd al možnost volbu. TO ovšem neznamená že elfové jsou rasisti, pleticháři, otrokáři. Ale jsou to stvoření dobra a v rámci jejich kulturního rpsotředku ej to v pořádku. Pro sebe jsou dobří.
A otázka pro badatele and dobrem a zlem. Byl Glum zlý? Nebo je to jenom prsotředím ve kterém žil. Nebo věta Drizzta - rodí se drowí děti zlé?
Omlouvám se o zaspamování, ale úvahy o dobru a zlu ve hrách an hrdiny jsou prostě živné. A s tím související zcela idiotská mechanika přesvědčení...
Kdo vlastně určuje co ej dobré a co ej špatné. A vemte si ten zamtek. Postavy hrajou drovy s EVIL přesvědčením, ale vychováni jsou že jsou ti hodní. Takže hraješ hodnou postavu v rámci drowí společnosti, ta jak je touto společností dobro vyhraněno.
Poslední co mě rozesmívá když se baví mezi sebou uctívači nějakého boha (třeab temní rytíři Takhisis, ale tam to tuším není nidke nidky tak naspané) a říkají klerikům Vaše nesvatosti (Unhollines). Vždyť pro ně je sakra svatá, ne? Svatost se přeci nepoměřuje dobrotou a i kdyby ano, tak mezi kelriky Takhisis budou stejně všichni ti dobří.
No těště se an War of Souls.
Další radost s přesvědčením. Raistlin chce lepší svět kde by nebylo sabých, nemocnýcha nemohoucích. A je mu jedno prostředků. je dobrý, nebo špatný?
Autorská citace #37
14.5.2007 14:07 - Rytíř
Ano, Žihadlo je na skřety, nikoli na zlo - z hlediska Dnd :) já se jen zkusil lehce zamyslet, jak vlastně vznikl nápad, aby zbraň drtila nepřítele podle jeho přesvědčení. Jinak totiž to vždy byly ti nepřátelé, jak tu právě pravil i Argo, o něž šlo a na něž se zbraň dělala. :)
Jak to měl Tolkien vymyšlené, to netuším. Mám ale za to, že on bral magii jako nástroj Vůle, jako relativně volně použitelnou sílu, kterou formuje každý uživatel dle své podstaty a aktuálního záměru. Někdy třeba i nevědomého.. :) Třeba Dúnadani v té severní říši, když vyráběli zbraně, tak to brali proti nepřátelům z říše Angmar - tedy fungovaly proti skřetům, obrům i nemrtvým.
Autorská citace #38
14.5.2007 14:21 - wraiths
Dalcor : ano presne to je to osidny.... musi se stanovit nejak moralka. a protoze jsme lidi( myslim vetsinou), tak se davaji lidska meritka. jako z cernocha nebude nikdy beloch. zid bude porad zid a indian nikdy zidem nebude.proste v rukou dobreho bude zly mec rubat dobre. stejne jako v rukou zleho bude dobry mec rubat zle. pokud to nebude dano jinak ( viz treba Avenger. v rukou paladina ma tohle a v rukou sedlaka ma tohle). proste chci udelat veci prehlednejsi a universalnejsi. a stemi elfi se to muze brat treba jako s americany. nikdo nerika ze jsou zly kdyz zabijeli indiany. :-)
Autorská citace #39
14.5.2007 14:25 - Argonantus
Dalcor:
Glum byl zlý a Raistlin taky, pokud by ignoroval prostředky zcela. To je jednoduché.
Za Vyšší dobro...!
Autorská citace #40
14.5.2007 14:42 - wraiths
Argonantus : ano a presne tak vychovavaji i paladiny...pouzij zlo za Vyssi dobro. ale kdyz jinak nehrajete na presvedceni tim padem padaji kouzla typu ochrana pred zlem a dobrem. tim padem pada resistance zlo a +2 u priser apod. jasne ze Zihadlo bylo ork bane. ale mohlo mit navic i evil bane.

Dalcor : raist je zly. ale kona nekdy i dobre ciny. nebo on vlastne ani nerozlisuje zlo ci dobro. on kona jen co uzna za vhodne a neohlizi se na jine. to je asi to jako kdyz nekdo bude delat co ho bavi co se mu libi, co je mu prijemny. to je jako by jsi soudil pedofila za to ze obtezuje lolity a on ti oponoval tim ze mu to dela dobre...tak ze to dobry.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.091500043869019 secREMOTE_IP: 44.213.75.78