Tipy a triky

Vannax
22.3.2007 14:35
Souboje
Jen ze zvědavosti se chci zeptat jak velkou část při vašem hraní tvoří souboje. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že u nás dochází k nějakému souboji mezi PC a NPC nebo nestvůrami tak jednou za dvě až tři sezení a úplně bohatě to stačí. Nevím jestli je to settingem, ve kterém hrajeme nebo jen prostě zvoleným stylem hry. Proto mě zajímá jak to funguje u vás ostatních.
Autorská citace #1
22.3.2007 14:53 - wraiths
no ponevac u nas za souboj je jen 1/4 Xp co je v monstru a za nejaky vtip ho vyridit,osidit,ukecat ci jinak obejit tak radej souboje nevyhledavame. takze tak asi jeden za session....kdyz uz je to opravdu nevyhnutelne a opravdu spatne to zahrajem. ale asi tak jeden velky za dve sezeni.
Autorská citace #2
22.3.2007 14:56 - Alnag
Obvykle dojde k nějakému fyzickému střetu tak jednou za hru. Buď v rozjezdu (je to dobré, když hráči skoro spí) nebo případně ve finále, výjimečně i jinde. Ale hrál jsem i tažení, kde se nebojovalo vůbec (teda kromě jednoho případu, kdy se postava zatoulala přímo do tlapek pouličním zlodějům...). Takže tak.
Autorská citace #3
22.3.2007 15:03 - Jerson
U nás je to podobné, asi tak každou druhou hru. Teď když jsem zjistil, že hráci nemají tak docela bojové preference, je ani více dávat nebudu, když to nebude mít smysl. Navíc si nejspíš sami naznačí, jestli boj ano nebo ne. Když hraju postavu, můžu boj každé sezení jeden, to mi přijde tak akorát.
Autorská citace #4
22.3.2007 15:20 - Vannax
Jen ještě dodatečný dotaz pro ty z vás, kdo používají figurky. Vyplatí se vám při tak nízkém počtu soubojů vůbec figurky používat? Nebo je používáte jen aby se hráči měli na co dívat? Opět jen ze zvědavosti...
Autorská citace #5
22.3.2007 15:34 - Horacio
Tak to u nás se bojuje vo sto péro :-) Myslím, že momentální hráčské preference ilustruje sestava válečník, válečník, válečník-lučištník, kněz/válečník, zloděj - bounty hunter...k nějakému boji dochází prakticky každou sešn, někdy i ke dvěma...žádné figurky :-)
Autorská citace #6
22.3.2007 15:45 - Alnag
Vannax - figurky na DnD určitě. Dají se s nimi ilustrovat i nebojové situace. A jsou roztomilé. Na hraní s OF jsem ale líný je nosit. :-)) Minule jsme používali člobrdy z Člověče nezlob se.
Autorská citace #7
22.3.2007 16:21 - Jerson
Figurky - zcela jistě. Vypratí se o to víc, navíc jak píše Alnag, uplatní se i tehdy, když k boji nedojde. A mé oblíbená věta "tak to postavíme" nahrazje změnu hudebního doprovodu ve filmech, když se schyluje k bojové scéně a diváci to mají vědět včas.
Ostatně postavit ulici, tři figurky postav okolo vozidla a na druhou stranu ulice deset figurek protivníků plus tank snadno vede k tomu, že k žádnému boji ani nedojde :-)
Autorská citace #8
22.3.2007 16:50 - Vannax
RE Jerson: :-) Jo, to někdy zkusím využít i u nás - až přijdou hráči do Mordentshire nebo jiného města třeba v renesančním stylu, tak proti nim postavit tank :-)
I když ono už posledně stačilo, když se prvně setkali s jedním jediným protivníkem, který měl jednorannou mušketu a přestože jich bylo pět, tak nikdo neměl odvahu mu odporovat. (Ani jsem nemusel říkat "tak to postavíme" :-)
Autorská citace #9
22.3.2007 18:03 - thief
Vzhledem k tomu, že většina hráčů má bojovné postavy, tak se bojuje často a krvavě. Až bude mít většina hráčů postavy nebojové, bude se bojovat málo nebo třeba vůbec.
Autorská citace #10
22.3.2007 18:41 - Alnag
Základem hry jsou konflikty. Hra bez konfliktů (stejně jako film bez konfliktů) je prostě neslaná, nemastná. To neznamená, že musí jít o konflikty ve formě boje, nebo koflikty v rovině fyzické. Ale tak nějak se samy nabízejí, snadno se připravují a provádějí, takže se nedivím, že jsou relativně hojné oproti jiným (a to i u nebojových postav).
Čili thiefe - na hru úplně bez soubojů bych moc nesázel. Ale zkusit to samozřejmě můžeš.
Spíš si myslím, že je dobré zamakat na soubojích tak, aby byly jedinečné a zajímavé třeba i pro ty, kteří krvavá jatka nemusí. Klíčové je zajímavé místo, smysluplná příčina, reálná rizika, stupňující se napětí, nečekaná strategie... hm, to by bylo skoro na článek.
Autorská citace #11
22.3.2007 18:55 - Vannax
Alnag: Souhlas, i v mých hrách se pochopitelně objevuje víc situací, které se dají řešit bojem, než jsem prve popsal. Ovšem hráči po zkušenostech, které mají se spíše snaží boji vybýbat a hledat jiná řešení jak se se situacemi vypořádat, nebo jak to zaonačit, aby k boji vůbec nedošlo. (Kupříkladu při posledním hraní jediné bojové co proběhlo bylo to, že jedna z hráčských postav dostala během vyzvídání informací facku, pak se všichni raději zdekovali a hledali jiný způsob...)
Autorská citace #12
22.3.2007 19:22 - Rytíř
Aby během naší hry nebyl boj, to už musí bejt. Máme je rádi, takže když dlouho nejsou, začnem je tak jako malinko vyhledávat sami.. :) Obvykle jsou to 1 nebo 2 řádné souboje za sezení. Ovšem je třeba říct co tu ještě nezaznělo - jak dlouhé máte sezení? U nás trvá vždy minimálně 12 hodin, spíš dýl..
Autorská citace #13
22.3.2007 20:03 - thief
Alnag: Proč ne? Já třeba moc prestižek nepovoluju, ale pár zajímavejch jsem povolil. Třeba takovej Assassin nebo ještě víc Vyzvědač. To jsou postavy, který se do soubojů moc nedostávaj. A jejich hraní je dost obtížný a spíš záležitost pro fajnšmekry (takový mezi svými hráči nemám). Když už Assassin bojuje tak je to většinou záležitost jednoho nebo dvou bodnutí. Vyzvědač vůbec ne, a když ho objevěj - poprava není souboj. .-)
Autorská citace #14
22.3.2007 20:10 - Vannax
Rytíř: V našem případě trvá sešn tak 6-8 hodin.
Autorská citace #15
22.3.2007 22:38 - Alwaern
Ano jak psal wraith, k velkým bojům dochází zhruba jednou za 2 sessions - kdysi jsem jimi dobrodružství přecpával, teď již ne. Ano 1/4 za boj je opravdu málo, na druhou stranu skrblit při výdeji XP je velmi výhodné pro long-term kampaně. Když hrajete na open-world, družinu stejně víc zajímá, co je za nejbližším kopcem, ne kolik tam je orků (teda některé, no:)) Slow advancement ( i jiných awards než bojových) je prostě to pravé ořechové:)
Ad kdkoliv: Sessions trvají zhruba 5 hodin, ne víc, studium medicíny ve vyšších ročnících mi časově neimponuje...
Autorská citace #16
22.3.2007 22:41 - Alnag
U mně jsou sessions čím dál tím kratší. Z dřívějších cca sedmi se to stáhlo na pět (+ hodina organizace, pokecu atd.). Pět hodin čisté hry.
Autorská citace #17
22.3.2007 22:45 - Alwaern
Nápodobně, přijde mi to flexibilnější....
Autorská citace #18
22.3.2007 23:48 - Xeth
U nás se bojuje docela dost... ať máme bojové postavy nebo ne. A není to kupodivu tím, že bychom se vrhali na NPC nebo na potvory, ale právě naopak. Pikantní je, že tak bylo hlavně u DMa, kterého boje údajně moc neberou. :)
Autorská citace #19
22.3.2007 23:50 - Xeth
Jo a figurky moc nepoužíváme, vlastně vůbec ne... spíš žetony a spol. z deskovek nebo z Člověče nezlob se. :)
Autorská citace #20
23.3.2007 00:34 - Alwaern
Figurky jsou fajn...potvrdí Wraith, esli ne, tak se může téšit...Na druhou stranu žetony (teď asi nechápu přesně jaké žetony, ale patrně se asi nebude jednat o klasické non-foldable monster markers) a člobrdy jsou fajn, když chci víc stejných objektů...
Autorská citace #21
23.3.2007 01:52 - thief
U mě hra vždycky trvala zhruba 10-12 hodin. Až po letech hraní jsem donucen zkracovat hrací dobu asi tak na sedm hodin. Důvody jsou spíš organizační a taky snaha hru zkrácením urychlit, popohnat váhavce. Když současně mírně zvýším nebezpečnost, mělo by to být napínavější.
Přítelem příliš pomalých postupů na nízké levely nejsem, za celé roky hraní se mi to moc neosvědčilo. Hráče dost brzy začne nudit být pořád na prvních třech levelech. To je dobrý snad jen když se nikdo nechce učit pravidla.
Alwaern: Na studium se nevymlouvej. Na přednáškách se píšou ty nejlepší dobrodružství. :-)
Autorská citace #22
23.3.2007 07:02 - Alwaern
Thief: Nevím, nevím esli na přednáškách se píšou nejlepší dobrodružství, snad když tě nudí...ten luxus si nemůžu dovolit:)
Zní to divně, ale mě se slow advancement osvědčil výborně. Ani ne kvůli tomu, že by se nikdo nemusil učit pravidla(abych byl čestný, některým hráčům to vyhovuje), spíš proto, že mám mnohem lepší šanci užívat i věci, na které jsem nebyl zvyklý. Limitovat se kouzly v PHB (nejspíš špatný příklad, ale alespoň nějaký) je pro mě tak trochu nuda, proto užívám i všechny dodatečné příručky.
Autorská citace #23
23.3.2007 08:06 - Dalcor
U mě je to se souboji jak jdy a jak s kým hraju a halvně i co za hry hraju. Samozřejmě Sebranka typem kampaně, výběrem postav a prostředím bojuje celkem často, tak každou druhou session +/-. Od bojů s jednotlivci až po masivní boje. Taky pošlete Dhaerowathilu do Underdaku, že... Jak řekla Lina po setkání s bratrstvem Dhaerowathilů (+/- Level 14+) "Kudy Dhaerowathila underdakem projde tam nic 7 let neroste".
Jiank ale třeba v Engelu se nebojuje skoro vůbec, jen světlé vyjímky a to stejně spíše než nějakým zuřivým házením řeším slovním popisem. Do engelu se prsotě hodí méně házet, více mluvit.
A co chystám je vyloženě taktické dobrodružství z Korunních válek - skupina Ilythiiri provede nájezd na Věž vysokých mágů v předvečer ofenzívi Ilythiiri proti svým zlatým bratrancům.Viz jeden z článků který čeká na zpracování.
Autorská citace #24
23.3.2007 09:52 - Jerson
Hraju tak okolo 6ti hodin, i když zvládám i dvakrát delší hru, ale na to hráči nemají čas.
22.3.2007 16:50 - Vannax RE Jerson: :-) Jo, to někdy zkusím využít i u nás - až přijdou hráči do Mordentshire nebo jiného města třeba v renesančním stylu, tak proti nim postavit tank :-) Zatracení fantasáci, nemají ani tolik představivosti, aby si místo tanku dali dva rytíře, draka nebo cokoliv jiného pasujícího do jejich světa (a navíc co si myslí, že všichni hrajou fantasy, nebo to tak alespoň vypadá :-)
Když jsem hrál fantasy, tak stačlila jediná figurka DrD nemrtvého čaroděje či co to bylo, špatně nabarvená, a hráči hned remcali "Co to tam jako dělá, tohle? Jersone, dej ho pryč, mě to znerovózňuje".
Mě je jedno, v jakém stylu a jaké figurky použiju, poradím si pokaždé :-)
Autorská citace #25
23.3.2007 10:42 - Rytíř
Jo, figurky jsou prima. Hlavně jsou dobrý když postavy čelí nějakýmu obrovi nebo drakovi... pokud je to v měřítku, hned maj hráči jinej respekt vůči svému protivníkovi! Něco jako ten tank u Jersona, jaja.. :) Navíc nevim jak jinde, ale u nás dobrá figurka obvykle provokuje ke speciálním akcím - hráč hobita chtěl po delším boji skočit na "tady ten roh, co má drak za ušima" a že mu to oko vydloubne, když po něm furt tak blbě kouká! :)) to prostě popisem nevyvoláte, takovouhle reakci..
Autorská citace #26
23.3.2007 12:32 - Malabar
hh ... presne
Autorská citace #27
23.3.2007 13:14 - Alwaern
Rytíř Ten respekt se velice hodí. Jinak se postavy chovají při popisu zhruba 15 stop vysokého trolla a jinak, když jim ho naservíruješ na plánek a ouha, ono je to 3x vyšší než jejich, v tu chvíli velice nemocně vypadající, postava:)
P.S.: Eště lepší výsledek dosáhneme použítím rudého draka kolosálních rozměrů. Kdo ovšem viděl nedávný Dragon Magazine, ten mi dá za pravdu, že i krůta vytažená z lednice má stejné proporce...:)
A ano, ten pohled a nápady stojí za to figurky používat.
Autorská citace #28
23.3.2007 13:55 - Alnag
Jako ten rudej drak, to je fakt, že to když vytáhnete, tak se hráči počůrají strachy i když mají nabušené postavy na 30. úrovni, protože sou to prostě takový pidižvíci. No prostě k sežrání...
Autorská citace #29
23.3.2007 14:35 - Ebon Hand
U nás teď hrajeme tak tři hodiny sešn a bojujeme často, máme to rádi. :-) Chceme si u hry odpočinout a nikdo moc nemusí dlouhý špekulování, jak tamhle někoho přelstít. Stejně ho nakonec chtěj zabít..
Jinak ukázat protivníka ve správné velikosti dodá hře skutečný rozměr. Figurky se mi moc líbí a nápad s krutou jako s drakem mě velmi zaujmul! :-)
Autorská citace #30
23.3.2007 15:20 - Rytíř
Jo, vyndat kuře s mrazáku je fakt geniální nápad - ledovej drak jak vyšitej! To prostě musim zkusit :))
Autorská citace #31
23.3.2007 15:35 - LZJ
Konečně stručnější téma ;-)
My teď hrajeme tak 6 až 7 hodin, když jsme postupným zkracováním došli ke 3 hodinám, tak se to některým (hlavně dojíždějcím) zdálo moc málo.
Bývaly časy, kdy nám to vycházelo na jeden boj za session, a spíš už to zdržovalo. Teď se frekvence bojů asi snížila, ale hlavně se blbě posuzuje. Prostě se bojuje, když to dává v průběhu hry smysl (a když postavy a hráči se boji nevyhnou).
Figurky a battlefield používáme hlavně pro představu o situaci. Figurky máme víceméně náhodně sebrané a snažíme se především odlišit postavy a protivníky. Kdysi jsem si i dělal ploché papírové figurky, ale aktuální postavy jsem si nějak ještě nestihl nakreslit.
Autorská citace #32
23.3.2007 18:58 - Alwaern
Zde jsem nahrál takovou menší ukázku pro ty, co chtějí vědět, jak vypadá ta krůta....
http://data2.edisk.cz/stahni/65154/Dragon_Magazine_347_12.pdf_131.76kB.html
Autorská citace #33
23.3.2007 19:10 - Alnag
Dovolil jsem si z toho udělat obrázek, pro lidi, kteří to třeba nebudou chtít stahovat.
Autorská citace #34
23.3.2007 21:30 - Alwaern
No nejni to krásné a uměleceké?
AlnagDíky, měl jsem málo času a nemohl jsem se s tím patlat, tak jsem hodil jen odkaz....
Autorská citace #35
23.3.2007 21:32 - Alnag
Alwaern: Jo, je to fakt husté... :-)
Autorská citace #36
23.3.2007 22:21 - wraiths
rytir: a co vydloubl to oko....:-))

Alwaern : nazdar DM, koukam to jsi se teda musil opravdu nudit kdyz jsi sem zasel. jinak potvrzuji... figurky jsou supr. hned vi hrac situaci na planu bez velkyho a zbytecnyho popisovani. jo a nechtel bych dobrodruzstvi co pises pri "cviku na patologii"!!nejspise by bylo napsany formalinem smichanym s necim..... a bylo by asi dost morbidni :-)) hele a na konci hrani toho draka sezrla hladovy hobit ne.... :-))
Autorská citace #37
24.3.2007 10:08 - Rytíř
Wraiths: Tak schválně, co myslíš.. :))
Výsledek už si bohužel tak dobře nepamatuju, utkvěla mi hlavně ta debata a plány akce. Oko ale nikdy žádný hráč mýmu drakovi nevyloup :) Takže nakonec mu to asi ostatní vymluvili - ten boj totiž nakonec přežil. A hlavně kdyby takovou šílenost udělal, tak bych si to asi pamatoval taky :)
Alwaern/Alnag: úžasnej obrázek!! :)))
Autorská citace #38
20.11.2008 15:42 - Itaen
Jako DM max. 2 boje za sezení... Radši mám vyprávění příběhu.
Autorská citace #39
20.11.2008 21:51 - Malfin
Teprve nedávno jsem jako GM udělal sezení, kde se vůbec nebojovalo. A musím říci, že se to líbilo. Docela se mi podařilo vystihnout atmosféru a co se týče děje, pořád se něco dělo. Povedlo se to. Jinak boj používáme tak jednou, dvakrát za sezení, ale ne nutně. Jde to i bez nich.
Autorská citace #40
20.11.2008 23:38 - Merlin
občas se nebojuje vubec..občas 2-3 souboje za sezení..podle situace
Autorská citace #41
21.11.2008 09:04 - Quentin
ve vsedni dny se nekdy nestihne ani jeden boj, nekdy dva.

Ve vikendove hre tak minimalne dva
Autorská citace #42
22.11.2008 23:34 - pipux
Nebojujeme? To vypadá, pánové, že si pipláte pěkně složiťoučké příběhy.

Protože, na druhou stranu, co za zápletku uvaří to líné-dítě-GM svým svěřencům? "Jste v jeskyni, prořežte se hordou potvor, a zlato je vaše".

D-uh! :)
Autorská citace #43
22.11.2008 23:44 - karel
V mejch hrát se bojuje furt,2-3 boje za sezení
Autorská citace #44
23.11.2008 00:21 - pipux
karel píše:
V mejch hrát se bojuje furt,2-3 boje za sezení

Zeptám se tě jinak: co znamená, že 2x za sezení bojujete a je to hodně? Pro mě je to málo :)

Protože boj, to můžou být tamhle 3 krysy ve sklepě ... a stejně tak i legie nemrtvých vedená mocným kosťáčkem.
Autorská citace #45
23.11.2008 11:06 - Malfin
Já bych se zeptal takhle: Navazují ty boje na sebe? Jsou propojený dějem? nebo to je jen pro "zabití času" a pro náladu?
Autorská citace #46
24.11.2008 08:56 - Quentin
kubulinek: jakoze jestli jsou to random encountery? mno to vetsinou ne.

Treba kdyz se ve hre nekdo zachranuje z katakomb, tak se muze bojovat se strazi. Nemuselo by, ale muze. Takhle boj jako zabijeni casu taky pouzivam.
Autorská citace #47
24.11.2008 09:34 - Beltar
Pod Vannaxem hraju a vidím to následovně.
Při použití 2.edice a bez boje na hexovém poli jsou souboje značně riskantní a ne moc zábavne, prakticky v nich není ta taktická část.
Ale ke stylu hry, jaký se pod ním hraje ten strach před boji i patří :D.

Osobně, když vedu hru, tak se počet soubojů pohybuje mezi 1 až 5 za sezení (6 hodin) a je to dost závislé na používaných pravidlech. Ve starém DrD se dalo bojovat dost často, ale pokud je používán nějaký komplikovaný soubojový systém (třebaže realnější), snažím se počet bojů minimalizovat, protože jinak sežerou všechen čas :-(.
Autorská citace #48
24.11.2008 10:20 - Jerson
Od mého minulého vstupu jsem souboje spíše ubral a už nejsou ani "náhodné" - každý z nich má smysl pro příběh a často si hráči sami určí svých chováním, jestli souboj bude nebo nebude. V poslední akci to už už vypadalo, že se strhne pěkný masakr - čtyři agenti, z toho tři s pistolí a nožem proti dvěma stovkám vesničanů s noži, plus podpora dvou dalších agentů, kteří ale byli za mříží, taakže by byli odkázáni jen na střelbu.

Ale nakonec se tahle bitka nekonala, což bylo dobře, protože by postavy hráčů musely složitě utíkat a někdo by to určitě nezvládl.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.14760112762451 secREMOTE_IP: 34.206.1.144