Tipy a triky

sirien
13.8.2022 17:18
DnD 5e jako oldschool / CR balanc
Autorská citace #1
13.8.2022 17:18 - Quentin
(nedaří se mi najít vhodnější téma)

Je možný hrát 5e jako old school a ignorovat encounter balance nebo se to rozsype?

čti: Můžu např. hodit na mapu dva ogry a třicet goblinů a nechat na hráčích, jak na to budou reagovat, nebo to musím spočítat XP budget podle jejich úrovní a udělat z toho porazitelný encounter?
Autorská citace #2
13.8.2022 17:18 - shari
Tak určitě to udělat můžeš, nikdo ti v tom bránit nebude. :)

Mám ale pocit, že za tou otázkou je něco víc a nedokážu přijít na to co...

Asi bych si u takových encounterů dávala pozor na prvních dvou úrovních, kde se může snadno stát, že postavy umřou dřív, než přijdou na řadu, ale pokud se dohodnete na stylu, kdy na encounter balance kašlete (a tedy hráči předem ví, že nemusí bojovat), tak v tom nevidím problém.
Autorská citace #3
13.8.2022 17:35 - sirien
Zaprvé si diskusi můžeš prostě založit :)

Zadruhé bych nepočítal XP ale CRka (upravený systém z Xanathara převzatý do JaD)

Zatřetí ano, je to možný, dokonce dost v pohodě. Celá ta encounter balance v 5e je... tváří se to exaktně, ale ve skutečnosti to je děsivá alchymie, v podstatě zkušenostní umění stejně jako v jiných systémech, jen s pomůckami které se tváří víc solidní než skutečně jsou. Hrál jsem ten samý příběh s těmi samými třema hlavními encountery tři nebo i víckrát, pokaždý vcelku CaW stylem (možná ne dokonale CaW, ale rozhodně mnohem blíž CaW než CaS) a jako každý z těch tří encounterů začal, proběhl a skončil pokaždý dost jinak v závislosti na tom, jakou taktiku hráči zvolili obecně a jak efektivně se jim podařilo zužitkovat některé schopnosti. Mé zkušenosti z jiných her a moje zkušenost za hráče postavy s tím korespondují - náročnost střetnutí se občas dost odchýlila od mnou očekávaného jak kvůli kostkám, tak často ale i kvůli zvolené taktice nebo pohotovýmu rozhodnutí uprostřed boje a jako hráč sem viděl jak nás střední encounter dost zdusil protože sme do něj vlezli blbě, ale stejně tak sem třeba jednou dokázal single-handidly zrušit docela tvrdej encounter jen tim že sem to tam odpálil docela drsnym non-damaging kouzlem.

Co je z mojí zkušenosti o hodně důležitější si ohlídat než je nějaká balance CR vůči levelu je ekonomika akcí (zejména akcí jako takových, ale na straně nepřátel zejména u single-potvor i počtu útoků na kolo) a silnější area effects které mají výrazný taktický potenciál (fireball, ale pak třeba sleep aj.) Měl sem skupinu kterou sem TPKčnul po tvrdym boji potom co začli dobrou taktikou a pak jim fakt blbě napadaly kostky a v jeden moment se to zlomilo... a měl sem jinou skupinu co tentýž encounte prubla silou (o dost méně optimální taktikou), ale pak to tam vzali jednim fakt takticky velmi dobře umístěnym dračin dechem (dragonborn) a zbytek combatu se zvrhnul v jednostranou řezničinu.

Bacha jen na HP creep, na vyšších levelech resp. proti silnějším potvorám přestane fungovat překvapení tak efektivně jak by fikce občas žádala. Jakože pořád jim z toho překvápka můžeš dát solidní a ve výsledku rozhodující úvodní sodu, ale těžko se brání efektům jako je vyvolání poplachu atp. Dá se rozumně house-rulenout. (checkni tyhle rámečky a pravidla pro Zranění pro začátek)
Autorská citace #4
13.8.2022 20:24 - Tarfill
Quentine,
k Tvé otázce - jednoznačně ano.
Mě osobně by ani nenapadlo uvažovat nad tím, že hráči musí mít vždy soupeře hodné jejich úrovni. To je snad už přežitek.
Pokud se družina svobodně pohybuje po světě a má běžnou volnost, kterou jim správný Vypravěč poskytuje, může se úplně v klidu stát, že narazí i na silnějšího soupeře, než by čekali nebo si přáli.
Zároveň by ale mělo i platit, že družina by měla mít možnost z boje utéct nebo se vykecat, pokud to nejsou vyloženě jelita, který si způsobí trable svým špatným chováním.
Avšak s citem. Pokud Vypravěč zákeřně a bez jakéhokoliv upozornění uvrhne postavy do díry a bez možnosti útěku je zasype násobnou přesilou, to pak samozřejmě nebude zábavná hra, ale hnusná poprava.

Takže pokud si chceš třeba vyzkoušet, jak moc budou vaše postavy poslouchat pud sebezáchovy, klidně jim ty dva ogry a třicet goblinů dopřej... :)
Autorská citace #5
13.8.2022 21:04 - sirien
Tarfill píše:
To je snad už přežitek.

Rozhodně není, právě naopak

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.062592029571533 secREMOTE_IP: 54.210.224.114