Kultura

sirien
23.12.2020 23:38
Akademie vypravěčů
Autorská citace #81
26.1.2021 16:01 - Šaman
Slaanesh: Komoráky jsou naopak staré. Jen mají nejspíš jiné kořeny, než outdoorové dobrodružné larpy. U nich za jeden z hlavních kořenů považuji táborové hry a oddílovky/družinovky.
Zatímco oldschoolové komoráky vychází spíš z detektivek a ty moderní často z psychologických her (které se hrály už v devadesátkách na soustředění psychologů a pracovníků rodinných poraden a neříkalo se tomu larpy).
Autorská citace #82
26.1.2021 16:03 - Slaanesh
Škoda, článek by se hodil, až ho sepíšeš dej vědět :D

Jinak ani pro mne není "gameconovský PJing" žádná meta. V normální hře některé postupy IMHO nejsou potřeba a když jsem sám "pro lepší vykreslení atmosféry a epického momentu" sklouznul k railroadingu vedoucímu k scriptované scéně, zpravidla jsem si dost naběhl :D
Autorská citace #83
26.1.2021 16:04 - York
sirien píše:
Dřív se řešily nesmysly jako který hráč má kreslit mapu podle popisu PJ, že hráči mají mít svého mluvčího, který za skupinu s PJ komunikuje


To, že nevíš, k čemu to bylo dobrý, z toho fakt nedělá nesmysly. Rekonstrukce herního stylu, ze kterýho to pochází, zrovna běží na RPG fóru. Doporučuju to sledovat, je to rozhodně zajímavý.

(Že to pak další lidi přebírají jako cargo cult je jiná věc, o tom žádná).
Autorská citace #84
26.1.2021 16:18 - sirien
York: ušetři mě - starý DrD žádnej záměr nemělo a ne, fakt nemůžeš vzít mnohem pozdější a modernější OSR herní styl - který bez ohledu na svůj název v předkládané formě dle samotných pamětníků oněch dob nikdy dřív neexistoval - a roubovat ho zpětně jako zdůvodnění věcí, které mu předcházely.
Autorská citace #85
26.1.2021 16:54 - LokiB
sirien: ty nechceš připustit a vidět, že ty "staré blbé rady pro PJ" fungují i dnes pro velké množství hráčů, a že mnoho z moderních postupů a rad, je využíváno i méně, než ty staré.
ale když se podíváš do některých skupin, kde diskutují o 5E, tak tam názory "že pravidla dobrý, ale herní postupy z ADND byly stejně lepší" nejsou nijak výjimečné.

Stejně jako nechceš vidět, že moderní postupy jsou věc v mnohém generační, že nejsou obecně lepší, stejně jako není lepší Hip Hop než Jazz, ale že nová generace hráčů sebou přirozeně přináší nový vítr a nové postupy. Které jsou v mnohém inspirativní a přínosné, ale nikterak nemusí "zcela nahradit" vše co bylo dříve. Tedy, pochopitelně kromě tvrdých vyznavačů Hip Hopu, ti jsou o tom přesvědčeni skálopevně
V tomhle jsi trochu jak Jerson ... :)
Asi ani nemusíš na tohle povzdechnutí reagovat, stejně oba víme, co napíšeš ;)
Autorská citace #86
19.4.2021 09:57 - Aegnor
Akademie Vypravěčů #13: Detektivní žánr. Přednáší Guff (org Mistroství ČR v DrD na Gameconu).
Autorská citace #87
19.4.2021 15:30 - sirien
Žádná ostuda ani nic úplně mimo, ale taky žádné wow. U spousty bodů šlo říct něco zajímavějšího nebo herně praktičtějšího.
Autorská citace #88
6.5.2021 08:28 - Jerson
Viděl jste někdo díl o hraní s dětmi?

Opět se dopustím nějaké kritiky, a důvod najdete v prvních pěti sekundách odkázaného videa, ve kterém zazní "(Při hraní s dětmi) musíte potlačit ten PJjovský instinkt 'Teďka vám to dám strašně sežrat, jací jste blbečci' "

Nejde o to, že by se takový instinkt měl nechat při jakémkoliv RPG projevit, ale že ho PJ musí potlačovat - že u něj vůbec vůbec existuje. Tohle mi přijde tak strašně Wong on many Levels, že při prvním poslechu jsem to musel vypnout a dát si pauzu.

Navíc nechápu, že někdo takový instinkt předpokládá automaticky u (všech?) PJjů, nebo se tak alespoň vyjadřuje. (I když pokud je to instinkt získaný při hraní Dračí Hlídky, tak je celkem jasné, že tomu nerozumím.)

Ty další rady - kterých je na délku pořadu dost málo, mnohem víc tam je teoretických rozborů nejsou vyloženě špatné, ale nejsou ani dobré. Opět řeší, že PJ se má připravit na to, jak mu dětští hráči rozeberou připravený příběh, a že na něm nemá moc trvat. A že máz i tak zkusit být při hře o krok před hráči. Já bych třeba řekl, že by bylo pro všechny mnohem snazší nemít žádný připravený příběh kromě případného úvodního nakopnutí, pokud by snad bylo potřeba, a následně reagovat na akce a přání hráčů a zapojovat či přímo využívat jejich kreativitu k věcem, které jinak musí dělat Vypravěč sám.

Celkově je to podle mě slabé a uvedené postupy mi připadají jako návod, jak opatrně použít kladivo na manipulaci se šrouby. Nicméně to tady píšu proto, že v tom třeba uvidíte něco jiného a vytáhnete užitečné pasáže, které jsem minul (protože nemám kapacitu na druhý poslech).
Autorská citace #89
6.5.2021 11:41 - sirien
Jakože... co čekáš? Resp. proč to vůbec sleduješ když víš co a jak tam bude?

Akademie jako celej zbytek DH jede na kvantitu a pravidelnost, ne na kvalitu. Což teď myslim jako faktické konstatování, zjevně to má své různé benefity. Spolu s tím pro koho a od koho DH je to znamená že tam nebudeš mít žádné moderní věci s vysokou přidanou hodnotou, je to "od lidí pro lidi", prostě GMové co mají dlouhou zkušenost (což není totéž jako rozsáhlou zkušenost) a říkají rady co se sami naučili - z principu to prostě znamená "takové normální věci" z místního pohledu. Řekni mi téma dalšího dílu a předem Ti řeknu jakej z něj budeš mít dojmy (a +- asi i to co tam zazní).

Vzhledem k tomu jak to hodnotíš mi to od Tebe přijde trochu jako guilty pleasure (přinejlepšim, masochismus přinejhoršim).
Autorská citace #90
6.5.2021 12:03 - Jerson
sirien píše:
Jakože... co čekáš? Resp. proč to vůbec sleduješ když víš co a jak tam bude?

Protože o tom mluví psycholog pracující s dětmi, tak jsem doufal ... asi v něco jiného. A při umývání nádobí se mi nějaký poslech hodí, no.

Navíc mám dojem, že zrovna tenhle Vypravěč je relativně mladý (v prvním díle zmínil, že dlouhá zkušenost nemusí být patent na pravdu), tak mohl přinést i jiné názory. Třeba jako "zkusil jsem DH pravidla a postupy s dětmi a vůbec to nefunguje" - což tam prakticky řekl. Nebo "s dětmi nefixlute kostky, protože si toho všimnou a okamžitě dají najevo, že jste ztratil jejich důvěru" - to bylo taky moc zajímavé.

Jasně, ani jedno nedá nic lidem, kteří nehrajou předem připravené příběhy s pravidly, které vyžadují fixlování kostek a které jsou "jednoduché" a "pro začátečníky", ale musí se pro ně upravovat, protože je začátečníci nezvládají.

Nicméně jak jsem napsal - mohl jsem minout nějaké užitečné rady, když jsem byl ochromen takovými názory, tak proto to tu vytahuju.

Téma dalšího dílu jsou "Soubojové mechaniky", na ně se dívat nemusím.
Autorská citace #91
6.5.2021 12:18 - Xeth
Z pohledu zevnitř nemám pocit, že by byl nějaký tlak na to nutně produkovat co nejvíc obsahu bez ohledu na kvalitu. Pokud jde o pravidelnost tak tam ta snaha určitě je, ale opět, není to tak, že by se cokoliv lámalo přes koleno. Např. tato akademie byla přeložena bez jakékoliv náhrady/záplaty na její místo, i když těch připravovaných témat má tým DH ještě mnoho.

Pravdou je, že přednášejícími jsou osoby, které mají k tématu co říci, ne nutně "odborníci." Akademie je ale zároveň koncipována tak, že je tam prostor k dotazům a k diskuzi, kde se mohou všichni účastníci vyjádřit a přijít s vlastním názorem či pohledem na dané téma. Zmiňované věci rovněž nejsou předkládány jako jediný správný způsob přístupu, ale spíš jako rady do začátku od lidí, kteří už mějí nějaké zkušenosti, jakkoliv se mohou někomu zdát nesprávné či zastaralé, od toho je tam konec konců onen prostor pro všechny přítomné. Čili ano, v tomto směru je to zmiňované "od lidí pro lidi."

sirien: Rukavice zvednuta. :) Příští díl by měl být na téma soubojových mechanik a přípravě dobrých soubojových střetnutí.

EDIT:
Jerson píše:
důvod najdete v prvních pěti sekundách odkázaného videa, ve kterém zazní "(Při hraní s dětmi) musíte potlačit ten PJjovský instinkt 'Teďka vám to dám strašně sežrat, jací jste blbečci' "

Jen pro upřesnění, je to v odkazovaném čase, ne v prvních 5s videa. A vztahuje se to k začátku tématu, který proběhl o nějakých 20 minut dřív.
Takto vytržené z kontextu to vypadá strašně, to je pravda (to vyjádření opravdu není šťastné). Jenže to, o čem se tam mluví je to, že malé děti neuvažují jako dospělí a tak si často neuvědomují dopady svých akcí. Může jim např. připadat zábavné přetáhnout někho v hostinci mečem, ale neuvědomí si, že by za to taky mohli být zavřeni do vězení nebo popraveni atp. Ta rada je tedy ve smyslu berte v potaz, že jsou to děti a hrajte to jinak, než s dospělými.
Autorská citace #92
6.5.2021 13:05 - Jerson
Xeth píše:
Takto vytržené z kontextu to vypadá strašně, to je pravda (to vyjádření opravdu není šťastné

Ono to zní strašně i v kontextu, protože asi tak čtvrt hodiny v podstatě říká "děti nemůžete ojebávat tak, jak jste zvyklí u dospělých hráčů, protože jinak se dostaví pláč, skřípění zubů, a dostanete to sežrat lopatou".

Mě šlo spíše o přístup, který tam naznačuje v podtextu - totiž když starší hráči provedou nějakou akci, které PJjovi přijde nepromyšlená, tak přijde 'instinkt' Jste blbečci a dám vám to sežrat.

To jsou podle mně dvě věci, které by dobrého Vypravěče ve spojitosti s hráči vůbec neměly napadat. To je jako by tě při "rozbitý talíř" napadlo "zmlátit manželku" - prostě mě to nutí ptát se V jakém prostředí to sakra žiješ, že tě takové věci vůbec napadnou?

Dopady svých akcí si (speciálně ve fantasy) často neuvědomují ani dospělí. Tady spíše považuju za chybu, že se vůbec neřeší, že by dětský pohled na (herní) svět mohl být ten určující. Další věc je, že když jsi dospělý a dáš dětem do ruky meče, neměl by ses divit, když do něčeho nebo někoho začnou sekat. Zejména když hraješ hru, která vyloženě říká "takhle se seká do lidí a tady lidé padnou", ale není v ní ani čárka o nějakých následcích. To je jako hrát WoW, zabiješ prvního vlka a najednou na tebe naběhnou strážci parku a zavřou tě do basy.

Prostě to video mi místy přišlo jako vyloženě antiteze toho, jak by se mělo hrát s hráči.
Třeba můj syn chce kreslit mapu - tím myslím vymýšlet mapu. Na začátku hry má jasnou představu, co v ní chce mít - jeskyni. A taky má jasnou představu, co v ní mít nechce - starého muže, který mu chce zadat úkol.

Doufal jsem, že bych se mohl dozvědět, jak k tomu přistoupit, zejména když si vytyčil cíl mluvit o hráčích od předškolního věku až po nějakých 12 let. Rada "nehrajte s dětmi jako s dospělými" je asi tak užitečná jako že nemám dávat horký čaj do ledničky, abych uchoval teplo.
Autorská citace #93
6.5.2021 13:12 - Šaman
Jerson píše:
Doufal jsem, že bych se mohl dozvědět, jak k tomu přistoupit, zejména když si vytyčil cíl mluvit o hráčích od předškolního věku až po nějakých 12 let. Rada "nehrajte s dětmi jako s dospělými" je asi tak užitečná jako že nemám dávat horký čaj do ledničky, abych uchoval teplo.

Obávám se, že máš příliš vysoké očekávání. Jako když si profesor historie koupí Epochu, protože téma čísla je něco, co ho zajímá. A pak už jen nadává, co to je za bulvár… :D
Autorská citace #94
6.5.2021 13:25 - Jerson
No nevím - návodů jak hrát RPG s dětmi zas tak moc není, zejména v češtině ne, a sám v tomto směru nejsem nijak extra zkušený. Jen už vím, co nefunguje.
Autorská citace #95
6.5.2021 13:40 - Xeth
Jerson píše:
To jsou podle mně dvě věci, které by dobrého Vypravěče ve spojitosti s hráči vůbec neměly napadat.

Souhlasím, ale mám za to, že to v tomto případě je nadsázka (byť nešťastně formulovaná). Něco jako když člověk, po tom co někdo jiný něco provede, prohlásí "já ho zabiju."

Jerson píše:
...považuju za chybu, že se vůbec neřeší, že by dětský pohled na (herní) svět mohl být ten určující.

Nerozumím. Přednášející tam mluvil o tom, že se při hře s dětmi má PJ spíš řídit invencí svých hráčů, než svým vymyšleným příběhem.

Jerson píše:
Další věc je, že když jsi dospělý a dáš dětem do ruky meče, neměl by ses divit, když do něčeho nebo někoho začnou sekat.

Samozřejmě, proto tam říká, že je třeba k tomu přistupovat jinak než jen přísnou "dospěláckou" logikou.

Je ale pravda, že přímo hře s dětmi je tam věnována cca polovina té přednášky, před tím je zhruba půl hodiny o dětské psychologii. Hra jako taková nebyla probraná kdo ví jak do hloubky. Pár rad na začátek tam ale je a i z té psychologické části si lze leccos vzít. Víc do hloubky se tomu bude třeba věnovat někdo v některé z dalších přednášek.

Jinak, jak jsem psal výše, tyto akademie jsou otevřené pro diskutující. Navíc je možné přijít s vlastním zpracováním nějakého tématu udělat vlastní díly. Pokud bys chtěl ty nebo kdokoliv jiný zde o něčem mluvit a začínající PJe/DMy/... poučit, máte možnost. A to nemyslím jako nějaké hloupé dloubnutí. Je tu spousta lidí, co mají rovněž spoustu zkušeností a mají i odborné znalosti, které by posluchačům těch akademii mohli předat.
Autorská citace #96
6.5.2021 13:55 - Jerson
Xeth píše:
Přednášející tam mluvil o tom, že se při hře s dětmi má PJ spíš řídit invencí svých hráčů, než svým vymyšleným příběhem.

Jo, a taky že vypravěč má být o krok před hráči. To moc dobře dohromady nejde. A to jak s invencí pracovat a rozvíjet jí jsem nikde neslyšel. Nebo možná přeslechl.

Psychologická část je mi k ničemu, a nevím zda si z ní někdo jiný něco odnese, aby to použil.

A to že je otevřená pro diskutující je mi na prd, když v době vysílání pravidelně nemívám čas sledovat a už vůbec ne přispívat. Nehledě na to, že když má i tak napnutý program, tak klást otázky k tématu, ale dost mimo postup je celkem k ničemu. Navíc následná diskuse se už nenahrává, takže ani z ní nic nemám.

Takže ani možnost něco v rámci těchto přednášek říct pro mě nepřichází v úvahu, i kdybych chtěl. Navíc v tomto případě mi šlo o to se něco dozvědět, nikoliv o hraní s dětmi přednášet. Tady můžu jen souhlasit s tvrzením, že hra s dětmi je jiná než s dospělými, a to zásadně.
Autorská citace #97
6.5.2021 14:21 - shari
Xeth píše:
Navíc je možné přijít s vlastním zpracováním nějakého tématu udělat vlastní díly. Pokud bys chtěl ty nebo kdokoliv jiný zde o něčem mluvit a začínající PJe/DMy/... poučit, máte možnost

Představa, že si tým DH zve třeba takového Siriena, Jersona nebo "kohokoliv jiného odsud" mi přijde celkem zábavná. :D (bez ironie, opravdu mě to pobavilo)

Mimochodem, na jedné z dřívějších Akademií bylo slíbeno, že bude zveřejněné to turnajové dobrodružství. Jak to s ním vypadá?
Autorská citace #98
6.5.2021 14:57 - sirien
Xeth píše:
Příští díl by měl být na téma soubojových mechanik a přípravě dobrých soubojových střetnutí.

Nechce se mi blbnou s kryptovánim - jmenuj neutrálního uschovatele kterému mám svou predikci zaslat :)
Autorská citace #99
6.5.2021 15:06 - Jezus
Můžeš to zaslat třeba mě - nemám ani jednoho z vás nějak zvlášť rád :-D

Jinak bych vážně rád viděl, jak do Akademie vypravěčů přispěje Jerson, aniž by chat nevybuchl otevřenou nenávistí a nadávkami :-D :-D
6.5.2021 15:09 - Xeth
Jerson píše:
Jo, a taky že vypravěč má být o krok před hráči.

Ano, že má s podobnými situacemi, kdy děti řeší věci svou dětskou logikou, počítat. Že se nemá se nechat zaskočit a nějak je řídit tak, aby je dětem nezakazoval, ale aby je zmírnil nebo odlákal pozornost hráčů jinam. V uváděném příkladu s plánovaným vybitím hospody bylo uvedeno obojí - odlákání pozornosti bylo vzniklým požárem, případná konfrontace zas zmírněná střevními potížemi útočníků.

Jerson píše:
... v době vysílání pravidelně nemívám čas sledovat a už vůbec ne přispívat.

Škoda. I tak ale vždy ale můžeš přispět v komentářích pod videem. Každopádně to není jen o tobě. Ty akademie jsou pro všechny lidi, kteří se o RPG zajímají. Holt pro některé je jen záznam a případné diskuze a komentáře u něj (případně na discordu DH k akademii).

Jerson píše:
Navíc v tomto případě mi šlo o to se něco dozvědět, nikoliv o hraní s dětmi přednášet.

OK. Nicméně ty nejsi úplně ten správný exemplář vypravěčského začátečníka. ;)
Každopádně, kdybys ses chtěl o něco jiného někdy podělit, určitě se dá domluvit nějaký tobě vyhovující termín nebo prosté předtočení. Je jasné, že termín akademie nemusí vyhovovat všem. Já ho ostatně taky většinou nestíhám.

shari píše:
Představa, že si tým DH zve třeba takového Siriena, Jersona nebo "kohokoliv jiného odsud" mi přijde celkem zábavná. :D

Rozhodně by to bylo zajímavé. :) Tím spíš, pokud by prezentovali své pohledy k již proběhlým tématům. Případně pokud by mluvili o moderních způsobech hry. Nemusejí nutně muluvit o DH. Je to akademie především o RPG, i když se některé díly přímo DH týkají.

shari píše:
Mimochodem, na jedné z dřívějších Akademií bylo slíbeno, že bude zveřejněné to turnajové dobrodružství. Jak to s ním vypadá?

Nevím, to jde mimo mne. Vím ale, že je množství dobrodružství, která z čekají na vydání. K jejich správě byl nyní přiřazen člen týmu, který by s tím měl pohnout. Předpokládám, že mezi nimu bude i to turnajové dobrodružství.

sirien píše:
Nechce se mi blbnou s kryptovánim - jmenuj neutrálního uschovatele kterému mám svou predikci zaslat :)

Chápu, opatrnosti nikdy nezbývá. :D
Ten díl proběhne dnes v 19:00. Klidně to můžeš v relativně krátké době před tím dát sem. Autor se jtím tak jistě již nedokáže inspirovat ani od tebe opisovat. ;)

EDIT:
Jezus píše:
Jinak bych vážně rád viděl, jak do Akademie vypravěčů přispěje Jerson, aniž by chat nevybuchl otevřenou nenávistí a nadávkami :-D :-D

Lidé jsou různí. Nicméně ten názor tam bude a někldo si z něj může něco vzít. A o to především jde, ne? :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.090697050094604 secREMOTE_IP: 54.152.5.73