Tipy a triky

Jerson
15.6.2020 08:41
GM screen
Používáte GM screen? Pokud ano, závisí na systému, který hrajete, nebo ho použijete vždy? Máte ho před sebou, nebo po straně? Jaké výhody pro vás použití má, a případně jaké nevýhody?

Pokud GM screen nepoužíváte, tak proč ne? Jak se stavíte k tomu, když jste hráči, a GM ho použije?

Měl by se GM ptát hráčů, zda a jakých způsobem GM screen použít, nebo to má rozhodnout sám? A co když by hráči chtěli používat vlastní obdobu?
Autorská citace #61
27.6.2020 03:00 - Šaman
Corny píše:
se ani nebudu pouštět do toho, co má GM co sólo rozhodovat o tom, kdo bude v jejich skupině...

Tohle je náhodou docela zajímavé téma. Imho to rozhodnout může, pokud (a v mém okolí to tak je) hra stojí na něm. Pokud by se družina rozpadla, pokud by řekl "mě už vedení hry nebaví, dokončíme kampaň a pak se toho buď ujme někdo jiný, nebo skončíme."

Prakticky jsme sice pár lidí z družiny odešli, ale pokaždé se na tom shodl celý zbytek družiny (ten původní, nebo dlouhodobý). A většinou poté, co několik her jrál a stačil nějakým způsobem naštvat všechny ostatní hráče i GM. (Kdysi jeden munchkin frajírek, nedavo zase jeden co hrál jen když na počítači neřešil něco důležitjšího… i během sezení).
Autorská citace #62
27.6.2020 03:53 - York
GM, stejně jako jakejkoliv jinej hráč, se samozřejmě může sám za sebe rozhodnout, jestli chce nebo nechce dál hrát. Jelikož se ale obvykle bez jednoho hráče ve stávající hře pokračovat dá, zatímco bez GMa většinou ne, mívá tohle GMovo rozhodnutí o něco větší váhu.

Neplatí to ale nutně vždycky. pokud je třeba jeden z hráčů rodič nebo vedoucí kroužku (a GMuje jedno z dětí), bude tohle nejspíš rozhodovat on.
Autorská citace #63
27.6.2020 07:50 - efram
Corny

Ta poslední věta mi neulítla a taky jsem nenapsal ze ho vyhodím. Napsal jsem, že se bude muset podívat někde jinde. Nechávám mu zcela svobodnou volbu, zda se přizpůsobí a nebo prostě bude hrát jinde. Je to svoboda volby, stejně jako ta moje. Zřejmě by v naší hře bylo tolik škodlivých ruchů, že by bylo lepší, aby si našel nějakou víc vyklidněnou skupinu. Nerad bych mu svým gm screenem způsobil osobní traumata.

Mimochodem, kdo je teda vlastně horší? GM který chce mít gm screen, protože na něm má přípravy a využívá ho i jinak a nebo ten hráč, který trvá na tom, že to je pro něj rušivý element, a chce po GM aby screen odstranil?

A přesně jak píše Sirien (respektive vypůjčím si tu část o skupině, která chce spolu hrát), v drtivé většině je to konsenzus skupiny a není potřeba tento "problém" řešit. Prostě proto, že nenastane. A ne Jersone pokud nastal u tebe ve hře, neberu to jako bernou minci, protože ty máš prostě smůlu na problémy, které tě neustále pronásledují.
Autorská citace #64
27.6.2020 08:10 - shari
efram píše:
Mimochodem, kdo je teda vlastně horší?

Jak v tomto konkrétním případě definuješ "horší"?
Autorská citace #65
27.6.2020 10:02 - Lethrendis
Tak já to přece jenom rozepíšu: Nikdo není horší. Je to věc osobní preference. Ten problém je "horší".

Protože to problém je pouze pro toho, kdo ho chce řešit. Většina hráčů o tom buď nikdy nepřemýšlela, je jí to putna, anebo to pro ně i rušivé je, ale nestojí jim to za řešení, přizpůsobí se.

Ale řekněme, že u stolu sejde hráč, kterému to dělá nepohodu tak velkou, že má potřebu se ozvat, a GM, který screen používá a pravděpodobně k tomu má vlastní dobré důvody, které jemu naopak pohodu přinášejí.

Jestli někdo má/nemá rád screen je přitom ryze individuální a není dobře/špatně, že ho někdo nerad, stejně jako není dobře/špatně, že ho někdo rád.

Čili pokud někdo požádá GuMa, aby screen nepoužíval, fakticky ho žádá, aby snížil svou pohodu, aby se mohla hráčova pohoda zvýšit. To je vysoce nad rámec jakéhokoliv social kontraktu, žádat někoho, aby něco při hře nedělal, když to něco nemůže být označeno jako špatné. Prakticky nemůže nastat win-win situace. Osobní preference.

Ve výsledku totiž pak GM buď mávne rukou a stěžovateli vyhoví (což mu sníží jeho komfort a není to optimální), nebo nevyhoví a znamená, že přizpůsobit se musí hráč (a to také není optimální).

Doufám, že v takové situaci nezačne někdo opírat svou argumentaci o výplody mudřeců z Kostky, protože i my tady nemáme nic než osobní preferenci.
Autorská citace #66
27.6.2020 10:23 - Corny
efram: Ah, promiň, mě nedošlo, že je vlastně obrovský rozdíl mezi "Když se mu nelíbí, jak hraju, tak ho vyhodím z naší skupiny" a "Já se měnit nehodlám a pokud mu to vadí a nehodlá se přizpůsobit, tak musí jít hrát jinam". Duh. So Sorry.

Šaman: Je to zajímavé téma, jen jsem se do něj nechtěl pouštět v diskuzi o GM screenech, ať se to nestočí zásadním způsobem někam mimo. Každopádně snad stručně, když už jsi to načnul...nebudu rozporovat, že jsou situace, kdy na Gamemasterovi 'stojí hra' (třeba i proto, že se nikomu jinému nechce vzít to za něj, re: York - každopádně bych argumentoval, že tohle není vrozeně o tom, že je nebo někdo není GM, ale spíš na okolnostech stojící mimo hru, například že se schází v domě jednoho z hráčů). Každopádně i v takových situacích, kdy GM sám individuálně v podstatě může podpořen 'vnější' autoritou rozhodnout o tom, kdo bude hrát, jsem přesvědčený o tom, že by tuto autoritu neměl takovýmhle způsobem zneužívat (alespoň mě by to od hry s ním spíš odradilo).

Každopádně k tématu...Souvisí to s tím, proč si myslím, že by GM měl o tom, jestli používat screen, mluvit s ostatními. Protože pokud on chce a najde se třeba jen jediný hráč, kterému se to nelíbí, tak by se měli nějak snažit dohodnout (a třeba dojít k závěru, že ani jeden neuhne a pak by asi měla proběhnout diskuze na téma, co teda dál se hrou jako takovou). Oba názory jsou rovnocenné (až na výjimky, například že hra na které se všichni dohodli vysloveně předepisuje hru s GM screenem, a i tak by ty námitky neměly být jen odmávnuty).
Jinak více méně souhlas s Lethrendisem
Autorská citace #67
27.6.2020 10:55 - LokiB
Corny píše:
by tuto autoritu neměl takovýmhle způsobem zneužívat


Jakmile použiješ slovo "zneužívat", tak to moc nepřipouští diskusi ... asi se nenajde nikdo, kdo by tu obhajoval, že se má něco "zneužívat". Je to ale opravdu zneužití?
Kdybys místo toho napsal "využívat" ... bylo by otázkou, jestli je to využil pro dobro své, dobro skupiny, nebo ke špatnosti a ošklivostem :)

I v této diskusi se projevuje, že zprvu celkem nenáročné téma je možné vyhrotit celkem rychle. Stačí, když se použijí trochu ostřejší slova ... jako "krám", "podvádět" atd, a reakce "z druhé strany" je zaručena :) Dobrá práce!
Autorská citace #68
27.6.2020 11:03 - Corny
Loki: Slovo "zneužívat" bylo použito právě proto, že je směřováno na případy, kdy nejde o "dobrý úmysl". Tj. význam není "pokaždé, když někdo použije svoji vnější autoritu, tak ji zneužívá" ale "nemělo by docházet ke zneužívání této autority". Pokud by šlo o využívání "v dobré víře", pak nejde o případ, o kterém jsem mluvil. I tak si ale za sebe nedovedu moc představit situaci, kdy někdo použije například to, že je jediný, kdo je ochotný gamemasterovat hru, nebo například se hraje v jeho domě, aby tím předešel nějaké diskuzi o podstatných otázkách hry, a přišlo by mi to v pořádku na rozdíl od toho, aby se o té věci všichni normálně rovnocenně pobavili.
Autorská citace #69
27.6.2020 12:48 - York
Lethrendis píše:
Čili pokud někdo požádá GuMa, aby screen nepoužíval, fakticky ho žádá, aby snížil svou pohodu, aby se mohla hráčova pohoda zvýšit.


To, že GM screen zvyšuje GMovu "pohodu", ale platit určitě nemusí. GM může klidně používat GM screen třeba proto, že ho našel přiloženej k pravidlům nebo modulu a nenapadlo ho, že by se hráčům mohlo líp hrát bez něj. Nebo si může myslet, že si hráči myslej, že s GM screenem je hra lepší. Nebo mu to může bejt jedno. Nic z toho jako hráč nezjistíš, pokud se ho na to nezeptáš.
Autorská citace #70
27.6.2020 12:51 - efram
shari

horší - neochota se přizpůsobit

Corny

myslím, že by si své oponenty neměl na základě neshody vyhazovat z družiny, to se nedělá. Pokud to snad měla být narážka na mne, že bych já ho vyhodil, tak nevyhodil. Prostě bych vysvětlil proč screen potřebuji (jen tak mimo hraji i bez něj). Pokud by on nebyl ochoten ustoupit a byl by to por něj nepřekonatelný problém narušující jeho integritu (nedokázal by se přes to přenést) doporučil bych mu jinou družinu. kdyby to skousl, normálně bychom si zahráli.

Skoro to Corny vypadalo jako by jsi mi podsouval něco co jsem nenapsal.

.....kterému se to nelíbí, tak by se měli nějak snažit dohodnout (a třeba dojít k závěru, že ani jeden neuhne a pak by asi měla proběhnout diskuze na téma, co teda dál se hrou jako takovou). Oba názory jsou rovnocenné (až na výjimky, například že hra na které se všichni dohodli vysloveně předepisuje hru s GM screenem.....

já mám někdy obavu, aby si přes to všechno domlouvání nakonec zahráli.

To co se tady řeší jako neskutečná překážka a problém existuje jen minimálně. A jsem přesvědčen, že se ta družina v pohodě dohodne už jen z důvodu, který zde padl - chtějí spolu hrát.
Autorská citace #71
27.6.2020 13:17 - Lethrendis
York: Tak proto jsem psal v tom svém postu, že když GM screen používá, asi k tomu nějaký důvod má. Kdyby neměl, tak by se s překážejícím krámem nezatěžoval, ne? Odhodit ho je strašně snadné.

Že někdo screen používá, protože neví, že by ho používat nemusel? Možná. Na druhou stranu, přijde mi to jako trochu podcenění inteligence GuMů. Tu bariéru, o které už tu byla řeč, někdo buď cítí, nebo necítí. Takový hráč by ho dříve či později odložil sám, pravděpodobně ve chvíli, kdy by ho odsunul, aby mu nepřekážel ve výhledu.
Autorská citace #72
27.6.2020 16:19 - Jerson
Dohoda o používání GM screenu je pro mě stejná jako dohoda o tom, jak se budou házet kostky nebo popisovat záměry postav. Prostě všichni řeknou, jak by jim to vyhovovalo, případně jak to určitě nechtějí, a pak se hledá řešení. To že hráči dist často neříkají, že jim něco vadí, a GMmové o tom pak nemůžou vědět, je jen část takových problémů. A zrovna GM screen může mít řešení,, jak ho použít, aby nefungoval jako bariéra.

Zažil jste někdo situaci, kdy by hráč řekl GMmovi, aby screen používal? Já třeba zažil situaci, kdy mi hráč řekl, že mi vidí do poznámek a na mapku, i když nevgce, a že to by asi neměl (protože nechtěl ani mimoděk mít mimoherní informace.) Tak jsem tu mapku přesunul jinam.

Ale když bych GMmovi řekl, že na něj dobře nevidím a proto se mi hůř hraje, a on odpověděl, že se mu to tak líbí a pokud mi to vadí, ať se s tím buď srovnám, nebo si najdu jinou skupinu, tak bych se cítil jako idiot.
Autorská citace #73
27.6.2020 17:06 - Lethrendis
Jerson píše:
Ale když bych GMmovi řekl, že na něj dobře nevidím a proto se mi hůř hraje, a on odpověděl, že se mu to tak líbí a pokud mi to vadí, ať se s tím buď srovnám, nebo si najdu jinou skupinu, tak bych se cítil jako idiot.


Tak ono to jde i zdvořile. Taky Ti může říct, že to je mu líto, ale je na to zvyklý, má tam poznámky, taháky a čertvíco. Screen si ponechá a Tobě přislíbí, že se bude snažit na Tebe koukat, což ale v zápalu hry činit stejně nebude, pokud to není superman :)
Autorská citace #74
27.6.2020 18:20 - malkav
Lethrendis: +1

EDIT: Hrával jsem několik let v klubu (více herních stolů), potom v průběhu času se čtyřmi soukromými skupiny. Jestli si dobře pamatuju, tak PJ/GM vždy používal nějakou formu desek před sebou (často podomácku vyrobené), většina za nimi i házela kostky. Nikdo nikdy ani nenaznačil, že by v tom viděl sebemenší problém. Chápu, že někomu (např. Jerson) může vadit jakákoliv forma bariéry, jen bych to potom nepovažoval za problém screenu jako takového ...
Autorská citace #75
28.6.2020 14:21 - malkav
Když jsme u těch prudkých reakcí, tak se taky zeptám. Byli jste někdo svědkem "srážky" GM, který na screenu trval a hráče, který trval na hře bez něj? Dohodli se nakonec? Nebo jste už zažili, že by se třeba hráčů kvůli tomu zvedl od stolu a odešel?
Autorská citace #76
28.6.2020 14:34 - sirien
Ve skutečnosti pochybuju, že by kvůli takový kravině někdo skutečně odešel ze hry, natož "z fleku". V tomhle směru je tahle diskuse... velmi odtržená od herní reality (popravdě celá tahle diskuse mi přijde ne moc diskusní, spíš je zajímavé si přečíst ten jeden post s osobním názorem, co k tomu kdo napíše, ale to je tak všechno).

Na druhou stranu si dokážu představit, že GM screen může být jeden z faktorů, který hráči o něco zhorší herní zážitek - a pokud se takových sejde víc, tak pak s hrou "plynule" skončí z titulu toho, že ho vlastně nebude moc bavit. Tam bude GM screen ale spíš syndrom, než příčina - pokud mi vadí GM screen, tak mě asi i štve že si za nim GM hází kostky tajně, a že vlastně vůbec hrajeme nejspíš na mě moc gamistickou hru jejíž těžiště je u věcí, které si GM má potřebu zakrývat (mapky, figurky...) atd.

Osobně kdyby GM měl screen, tak v podstatě nastanou dvě varianty - buď se přepnu do hard gaming módu, přestanu očekávat nějakou atmosféru a hlubší roleplaying a pudu si užít prostou akci a power kombení. Což jako proč ne, takové hry jsem taky hrál a byly fajn - ale většinou u nich nevydržím moc dlouho (pár session, když není vysoká herní intenzita tak třeba i rok nebo tak, ale pak mě to prostě omrzí, protože to je pro mě takové... fun odreagování a ne úplně to co mě na RPG fakt baví). Nebo, druhá možnost, hrajeme nějakou jinou hru a v tom případě mě to bude opruzovat a GMa zkusim přesvědčit ať to nepoužívá nebo ať si to aspoň uspořádá tak, aby ten screen nezavázel mezi mnou a jim (jakože principielně nemám nic proti screenu jako takovému, ale vadí mi, když je tento přímo mezi mnou a jiným hráčem - když si ho GM dá trochu bokem, tak s tim sem ok).
Autorská citace #77
28.6.2020 14:43 - sirien
Ha, teď sem si vlastně vybavil jeden velmi zajímavej protipříklad (sorry, že mě napad až tak zpětně, ale je to ze hry co byla dost dávno...)


Kdysi sem hrál ukázkovku hororově pojatýho oWoD ze "staré školy" původní devadesátkové WoD komunity s jedním z tehdejších (a mezi některými dodnes) legendery vypravěčem. Railroad jak svině, samozřejmě, přesně v tehdejším stylu - ale tak nějak ten správnej typ - ST se absolutně netajil tím, že ta hra není o nějakém hlubším příběhu který by šlo ovlivnit (naopak, ten příběh byl ve skutečnosti velmi jednoduchej a přímočarej - přesně, jak se pro takovou hru i hodí), ale především o atmosféře, popisech a dojmech. Na můj vkus nic, co bych chtěl hrát dlouhodobě, ale jako one-shot suprová věc.

Dotyčný ST tehdy používal GM screen - ale používal ho jiným a velmi zajímavým způsobem. Celá místnost byla ve tmě a přeuspořádaná pro efekt. Školní třída (conový hraní), zhasnuto, zatažený žaluzie, všechno odklizený bokem, herní stůl uprostřed osvětlenej jen svíčkama (tj. všichni jsme byli uprostřed otevřenýho prostoru, ve tmě, kamkoliv mimo okruh herního stolu oslepený svíčkama který byly přímo před náma). Stoly byly do T, hráči na noze, vypravěč za příčkou - a svíčky byly uprostřed těch stolů tvořících příčku. Tj. ST byl na hraně jejich světla - a reálně za hranou, protože byl dál odstíněnej tim screenem. Vzhledem k jeho ne nutně nějak geniální, ale "řemeslně velmi dobré" práci s hlasem pak dokázal v tomhle setupu vytvořit dojem "hlasu ze tmy", kdy jakoby nám příběh vyprávěl někdo, kdo vlastně nebyl úplně přítomný - zvlášť, když pozornost byla mezi hráči a ST ztišil hlas.

Pro hororovej efekt to bylo epic. Co do one-shotů to byla jedna z nejlepších hororovejch immersions co sem hrál a ta míra sugesce byla fakt citelná - postupně sme tam všichni byli fakt vynervený a ten závěr běžel ve fakt naprosto vyfreakovanym stylu.


EDIT: nicméně tohle je fakt hodně specifický užití věci a popravdě to byl za celou mojí RPG kariéru dost unikátní případ - nikdy sem už nenarazil pořádně na nikoho, kdo by to používal takhle, natož úspěšně - ono to totiž pak neni jen o tom screenu, ten je jen nějakej dílčí nástroj, ale o hromadě jiných věcí.

Hrál jsem pak i se ST kteří se vůči tomuhle dotyčnému vyhraňovali a jeho styl neměli rádi, ale kteří používali podobné techniky - nicméně bez screenu. Jeden například naopak preferoval otevřenost prostoru a místo centrálního stolu měl rád spíš polo/otevřené kroužky (jen s malým nebo nízkým - nebo žádným - stolkem uprostřed atp.) s tím, že se sám občas pohyboval po místnosti, někdy prostě jen měnil pozici v "kruhu" (nebo vstoupil do něj), jindy z něj vystoupil a mluvil hráčům za zády - nebo přímo od nich do zdi (což má s vhodnou akustikou stěn fakt hezkej efekt btw.) Výsledek byl - v něčem odlišný, ale intenzitou adekvátní, ne-li silnější.
Autorská citace #78
28.6.2020 18:28 - malkav
sirien: Díky za rozumnou odpověď. Já si právě přijdu jak z jiného světa, když tu čtu některé debaty o tom, jak co strašně boří hru, přitom jsem vlastně všechny (většinu) ty fenomény při hře zažil a zažívám a nijak mi (ani nikomu v mém okolí, nejspíš) to nezhoršuje zážitek ze hry :)
Některé věci se tu probírají s neuvěřitelným zanícením až mám pocit, jako by jejich platnost chtěli někteří diskutující definovat jako obecnou pravdu, ale podle mě jim přisuzují větší vliv, než ve skutečnosti mají.

Tím nechci tvrdit, že někdo může mít ze screenu pocit bariéry, která mu ruší hru. Jen si říkám, z čeho ten pocit ve skutečnosti pramení. Napadá mě, že by na to mohl mít vliv prostě nějaký podvědomí pocit nedůvěry.
Autorská citace #79
28.6.2020 18:36 - Šaman
Tak tady se dost často řeší marginální hovadiny s takovým zápalem a nasazením, jakoby šlo o život. Sis ještě nezvykl? :)
Taky myslím, že relevantní je první stránka, kde každý napsal, jestli screen používá, nebo ne. Pak už je to jen akademická diskuze o poměrně abstraktním problému.
Autorská citace #80
28.6.2020 18:51 - LokiB
Jak je to individuální, tak mi prostě nikda nepřišlo, že by takováhle zástěna mohla dělat problémy v prožitku, roleplay atd, zvlášť, když si GM může stoupnout, gestikulovat, tvářit se, atd.

že se někdo obává, že bude GM fixlovat kostky, to naopak chápu dobře.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.081971168518066 secREMOTE_IP: 44.195.23.152