Tipy a triky

Jerson
21.5.2020 14:05
RPG pro úplné nováčky
K založení téhle diskuse mě přiměl jeden příspěvek z Redditu popisující těžkosti člověka, který se má bez předchozích zkušeností pustit do vedení hry. V daném příspěvku šlo o maminku silně motivovaného hráče DnD, který hry stále vedl a chtěl si také zahrát postavu, nicméně díky svému natěšení má poměrně vysoká očekávání. Po přečtení pravidel a dalších jiných textů zjistila, co má a nemá dělat (tvořit svět, ne příběh, nechat hráče dělat rozhodnutí, ne každé setkání musí být boj, ... prostě celkem užitečné rady). Nicméně i po tom všem jí zůstává řada nezodpovězených otázek, jak to udělat, co udělat a kolik toho udělat.

Dostalo se jí rad, že si má stáhnout nějaký už hotový modul, ve kterém dostane vše potřebné, nicméně tahle rada není až tak užitečná, a už vůbec ne pro naše prostředí - nováček do modulu nevidí, těžko posoudí, který je dobrý a který nikoliv, přizpůsobivost preferencím hráčů je taky dost složitá, a navíc to znamená přečíst si další hromadu textu, dost možná mnohem větší, než ve hře skutečně použije, a nějak se s ní popasovat. U nás se přidá ještě celkem malý výběr česky psaných modulů.

Což mě přivádí na otázku myšlenou obecně - máte zkušenosti s tím, když někdo (dobrovolně nebo z lehkého donucení) začal vést hru opravdu od nuly, bez předchozích herních zkušeností, přičemž nešlo o vlastní zkušenost někdy ze začátku 90. let, ale z relativně nedávné doby, kterou jste schopni posoudit z pohledu zkušeného hráče, který se mohl i nemusel takové hry účastnit, a hlavně který dokázal posoudit, jak si tento nezkušený Vypravěč/GM vedl.

Druhá otázka je, zda máte nějaké RPGčko, ať už tištěné nebo na netu, o kterém víte, že nezkušený Vypravěč je podle něj opravdu schopen vést uspokojivou hru, ať pro nováčky, nebo zkušené a nadšené hráče, aniž by musel pátrat po dalších radách na netu? Na složitosti daných pravidel nezáleží, ale samozřejmě že jednodušší pravidla budou výrazně lepší.
Autorská citace #81
27.5.2020 12:39 - Jerson
Takže Artene, celá citace se zvýrazněním podstatných rozdílů:
Arten píše:
Stejně jako generace lidí, kteří vzali DrD, vzali Bílý hrad a hráli, a ty je všechny smázneš poznámkou, že po hraní Bílého hradu se museli přeučit a zbavit se všech zlozvyků,


Jerson citován Artenem píše:
Navíc mnozí z nás se bez toho museli obejít, nebo získali návyky při vedení Bílého hradu, kterých se pak museli zbavovat.


Btw. to jak byl konstruován Bílý hrad bylo (nepřímo) kritizováno i v Dechu draka v seriálech o tom, jak vést hry. A v poslední verzi bylo tohle dobrodružství z několika důvodů vyhozeno, takže nevím, zda na něm ještě někdo začíná.

Podmínku lobotomie jsem spojil slovy "nebo" a nemyslel jsem tím DrD, ale k DrD+. Pravda je, že jsem to nenapsal. A to moc v nadsázce nemyslím.

Každopádně pokud hráčům DrD a DnD připadá, že je svými projevy urážím a brání jim to napsat sem své názory, tak se zkusím vyjadřovat jinak.

Návštěvník píše:
Ono je vůbec těžké najít nějaké "pěkné" "user-friendly" RPG, natožpak "pěkné", "user-friendly" a ještě k tomu pro začátečníky. Takže to, co hledáš, možná opravdu (zatím) ještě ani neexistuje... Nejbližší jsou asi Příběhy Impéria, tj. Fate, který už má nějak pěkně zhotovený setting.

Mám jedno ze starých dob, Pán Prstenů, sice mi mechaniky přijdou ne moc dobré, ale podle něj dokáže hru vést a popisovat snad každý. Příběhy Impéria jsou novější a momentálně asi nejlepší řešení, které bych zkusil. A pak mám ještě další tři nápady, které musím prostudovat, bohužel všechny v angličtině.

Lethrendis píše:
Opakoval bych po ostatních, že začátečník má vždycky možnost se podívat na net a najít tam tuny věcí, předpřipravené hry. I hráči, kteří žádné stolní RPG nehráli, mají většinou alespoň nějakou průpravu v počítačových hrách. Jakože mají nějakého avatara, který má nějaké staty atd. Takže lidí problematikou zcela nepolíbených až tak tolik nebude. Pro autory her je tedy daleko výhodnější a ekonomičtější popsat nějaký základ a zbytek odkázat jinam. Nejlépe na své další prodávané materiály :)


Upřímně, nevím, kolik takových začátečníků je. Za svůj život jsem jich potkal možná ... 20, 30? Nevím, asi tak nějak. Není to nijak vysoké číslo, ale zase to není tak málo.

Tuny věcí na internetu pro mnoho lidí nejsou žádnou výhodou. Nevím jak ty, ale osobně mi vůbec nepomůže, když hledám způsob, jak něco udělat, a vyběhne mi padesát různých návodů, které si ještě navzájem různě odporují. Stojí mě to čas, nervy, a na konci jen vím, že netuším vůbec nic. A myslím si, že s tímto přístupem nejsem sám - ostatně kdo chtěl a uměl hledat a hlavně vybírat z názorů na netu, ten si sám zjistí, co by mohl hrát.
Na průpravu v PC hrách vůbec nespoléhám - minimálně polovina z těch lidí žádnou PC hru nehrála, a ti další mezi hrami na počítači a popisovaným RPG spatřovali tolik zásadních rozdílů, že je chtěli zkusit, často právě proto, že o hru na počítači nešlo.
Co je dobré pro autory RPG je mi jasné, a taky si nemyslím, že by muselo jít o nějakou profi vydávanou hru.
Autorská citace #82
27.5.2020 13:25 - sirien
Jerson: Takže abych si to shrnul - někdo měl nějaké problémy s nějakou verzí Fate, které nebyl schopen přesně popsat, z čehož Ty svou interpretací vyvodíš a jako fakt do diskuse napíšeš, že "nováčci mají problém s aspekty jako pravidlem". Z čehož děláš další závěry o systému, o kterém vím, že ho znáš jen z jedné ne moc povedené ukázkovky.

Dál já napíšu, že Fate má pro nováčky nějaké velmi typické zádrhely, co jsou známé komunitě a které jsem sám potkal. Ty si k tomu sám doplníš, že mluvím o lidech, co už začali hrát a ne o těch co to jen četli (což není pravda, ale vyhovuje to Tvému zjevně před-rozhodnutému narativu). (A mimochodem všimni si, jak často tohle v poslední době začínáš dělat.)

Tu kanonádu anekdotických zkušeností, kterou tu zas rozjíždíš (a která je mimo a) protože ke všemu na internetu najdeš někoho, kdo to tvrdí a b) protože sorry narovinu, už nějakou dobu nevěřím Tvým interpretacím toho, co Ti lidé říkají.) ani nemá smysl řešit.

Sorry, ale takovouhle diskusi s Tebou dál nevedu, můj život je příliš krátkej.

(A btw. prosím neváhej se nechat inspirovat faktem, že dokážu reagovat na konkrétní část Tvého postu bez použití citace. Citační orgie posty ani diskusi přehlednější fakt nečiní.)
Autorská citace #84
27.5.2020 13:31 - Boldrick
Ať si mě nenávidíte jak chcete, já si stále myslím, že nejdůležitější je příběh, přesněji osnova příběhu.
Moje zkušenosti mě v tom zatím utvrzují. Když už začali někteří nováčci odcházet bylo to většinou tím, že jsem začal méně připravovat hru.
Moje rada tedy zní MĚJTE PŘÍBĚH. Zkusím něco z hlavy ;-) jste malý, třeba hobit, a máte prsten po kterém touží móc zlej démonek (a klidně zkuste jakoukoliv alternativu na tohle téma, důležité je aby vám seděla do logiky světa).
Další důležitá věc - nesmíte mýt konec. Ten vytváří hráči. Může to skončit třeba tak, že prvnímu hobitovy, druhej zmutovanej, ukousne prst a spadne do sopky. Ale ten prsten tam v klidu může hodit ten první, nebo si ho nechá (po boji s tím zmutovaným) nebo zůstane tomu druhému, nebo budou oba sloužit démonovi a stanou se z nich temní a zvrácení sluhové, nebo se někdo z nich stane tím největším. TOHLE VŠECHNO MUSÍTE NECHAT NA HRÁČÍCH.
VY musíte reagovat na hráče a nechat je putovat v příběhu tak jak chtějí. A je dobré, zasekne-li se hra, být připraven převzít na chvíli (nebo delší chvíli) od hráčů vyprávění, tak aby se pořád něco dělo.
Když to jen trochu půjde nesklouzněte, v boji, k tupému házení kostkou a počítání. Sice se mu nevyhnete (dle systému), ale určitě bude zajímavější "filmovější" boj - pády, rvačka, schování se před sekem za sloup. Když něco takového nepodporují pravidla, alespoň tak ty úspěšné a neúspěšné hody popisujte.

Nyní začínám nabírat spoustu zkušeností s dětmi. S kamarádem otcem, pánujeme Deathwatch (systém WFRP) pro 6 až 9 leté sysly + jeden 4,5. A opět je důležité nenechat je stát. Stále se musí něco dít. Oni sami jsou schopni vymyslet spoustu ujetin, ale na rozumný posun v ději to není a proto je člověk musí nějak usměrňovat.
Mohou si vybrat zda-li budou házet nebo si přidají bonus za předvedení akce, nebo ji jen předvedou. Ke střelbě máme dětské zbraně (firmu neuvedu ;-)), podlézají židle, skáčou z gauče atd.
Díky tomu, že je to procentový dovednostní systém, to chápou bez problémů. Vědí, že 1 je nejmíň a 100 nejvíc a veškeré bonusy jsou v tomto duchu což, podle mých zkušeností, prvňáci v poho zvládaj.


Zaznělo tu spousta věcí a neodolám a vyjádřím se :-)
sirien #20 - děti nemají problém číst (i když rozdíly jsou, ale to sem teď nepatří), ale mají problém s výkladem. Jsou dost doslovné, a to je to co asi myslí Jerson. Děti uchopí DrD přesně jak je napsané, a to je ten problém.

Jerson #22 - z videa není poznat kdy jede podle přípravy, kdy improvizuje a kdy jede podle pravidel - to je špatně - podle pravidel musí jet vždy, ta poskytují model světa. A improvizuje vždy, když hráči vymyslí něco na co se nepřipravil - to se musí učit, když to není poznat, tak super pro hráče.
Dále deskovky jsou postaveny na úplně jiném principu. Tam se vyžaduje přesné plnění pravidel. V RPG jsou pravidla jen pro model světa a napomáhají řešit spory - nevím jestli tohle chápeš.
K filmům a seriálům se vyjádřil sirien.

sirien #25 +1
#41 +1
ArtenCZ #33 +1
#60 +10
ShadoWWW #39 +1
:-)

Jerson #44 - a FATE jim dáváš s jakým doporučením? Když řeknou co asi chtějí, tak jim doporučíš, že jsi slyšel o FATE a ať si to přečtou, že je to možná ono. Promiň, ale jako cesťák by ses neuživil ;-)
Co FATE STARWARS? Ale v doporučování tohohle je kovanej sirien

Tolik já Boldrick
Autorská citace #86
27.5.2020 13:39 - GOLEM
No máme zde řešit asi jak začít vést a ne který systém je lepší a hádat se. Nebo Vás rozesadím...
No v první řadě asi záleží na věku PC. Vím že někteří nenávidí moduly kde je např popis místnosti typu toto přečtěte atd..ale myslím že toto je určené právě pro začátečníky pokročilý to zvládne z patra a bude to tim pádem lépe navazovat. Jinak co se týká railroadu tak bych např zrovna u začátečníků se nějakého striktního railroadu vůbec nebál ba naopak opět jen můj názor. Pamatuji za mých mladých let hru pán prstenů ke které byly dvě tři knížky dobrodružství, systém tvorby postavy hodně zjednodušený ale jako začátek s RPG bych se toho vůbec nebál.
Autorská citace #87
27.5.2020 13:50 - Boldrick
to GOLEM: doufám, že nemyslíš mě, protože já o Railroadu nemluvil. Usměrňování dětí se dá dělat i bez railroadu, a to tak, že jim dáš příklady a oni je buď využijí nebo v tom duchu vymyslí něco svého. Přesně jim radit cestu je kontraproduktivní.
Autorská citace #88
27.5.2020 13:53 - Boldrick
A ještě přidám svou oblíbenou :-)
První dobrodružství v 1.ed WFRP vás naučilo skákat po střechách, padat, plížit se, pronásledovat a v pouliční rvačce boj, který se dal v poho přežít.
Autorská citace #89
27.5.2020 13:58 - GOLEM
Boldrik: ne já se nikdy s nikým nepru sto lidí sto chutí. Samozřejmě s Tebou i souhlasim, jenže když si predstavis např ony rodice, kteří nechtějí aby jejich děti seděli pořád u PC popř. jim nějaké RPG doporučí psycholog u dětí se soc. problémy a oni najednou stojí na zelené louce tak mají problém kde začít. Já abych pravdu řekl tak bych vůbec nevěděl.
Autorská citace #90
27.5.2020 14:04 - Log 1=0
GOLEM píše:
zrovna u začátečníků se nějakého striktního railroadu vůbec nebál

Zrovna u začátečníků bych se toho bál hodně:
1. musíš vymyslet zábavný příběh.
2. Musíš ho vymyslet tak, aby nebylo moc míst, kde se dá jednoduše vykolejit.
3. Musíš být schopen hru odimprovizovat v pasážích, kde ti hráči stejně vykolejí.
4. musíš být schopen směřovat tu improvizaci tak, abys je mohl zase nahodit na koleje.
Já umím tak 1 a 3, a to jsem celkem zkušený vypravěč.
Autorská citace #91
27.5.2020 14:04 - sirien
Golem: Kouzla v DrD jsou přehlednější, protože je máš uvedená přímo u daných povolání. Což v DnD udělat moc nejde, protože povolání ta kouzla sdílí. Že v DnD není moc příkladů je zajímavý postřeh - je to pravda, ale doteď jsem si toho moc nevšim. Máš dojem, že tam ty příklady citelně chybí?


Loki: hej ale to mi přijde, že motáš dohromady dvě věci. Buď chceš vědět, co považuju za objektivně hodnotné na Fate pro nováčky, nebo to, co je pro nováčky dobrý důvod (high-light, selling-point...) vzít do ruky právě Fate.

Jako základní dobrá věc na Fate je jednoduchost. Ta pravidla jsou poměrně stručná a mají fakticky jen 4 prvky, co se musíš naučit (aspekty, dovednosti, triky, stres). Což je o dost míň, než DnD. Ve FAE máš vysvětlení všeho is příkladama na asi 40 velmi vzdušně popsanejch B5 stránkách. Co je ale fakt dobrý je, že i v téhle jednoduchosti ta hra nabízí ohromné možnosti a přizpůsobivost. Popravdě neznám žádný jiný systém, který by měl v tomhle směru takovýhle cost (rozsah, learning-curve) / benefit poměr.

Základní dobrá věc na DnD je... asi bych to nazval "přímočarost". To je to, co sám píšeš. Owlbear má útok 15 a mám to za 7 životů - schéma, které je všem známé z deskovek i počítačových her. Pokud aspoň trochu tušíš o co de, tak je DnD prostě familiární - sice tam je hodně prvků, ale nejsou tam žádné komplikace.

Obě ty hry mají pak nějaké další možné benefity, ale jejich validita se už pro toho kterého hráče / tu kterou skupinu liší.

Fate:
- má hromadu dobrých a univerzálních rad k hraní a vedení hry jak na "mikro" úrovni (jak pracovat s mechanikami), tak na "makro" (jak vůbec věci připravovat, vést, řešit...)
- má největší mě známou schopnost udržet 100% bezrozpornost a konzistenci mezi fikcí a mechanikou (ano, díky aspektům...)
- má ohromnou tvárnost a modovatelnost a je strašně těžký ten systém skutečně "rozbít"

DnD:
- přirozeně následuje mýtické a hrdinské archetypy a příběhové vzory, má svůj epic-fantasy feeling a žánr
- má hrozně moc dodatečných "take&play" materiálů - a to už i v češtině
- je intuitivně velmi blízké DrDo, ale prostě lepší (nejen pro nováčky, ale hlavně pak pozdějc při hře - fakt, že Ti úvodní systém vydrží do budoucna bez potřeby ho měnit protože bys ho "přerostl" považuju taky za možnej výraznej benefit)

...u obojího by šlo pokračovat. Ale jak sem psal, co fakt doporučim je o tom, co mi dotyční fakt řeknou, že chtějí psát. Často to konverguje k tomu, že je navedu na Fate nebo DnD - ale už se mi občas i stalo, že jsem někoho poslal jinam - WoDčka občas, co se vybavuju, párkrát nějaké GUMSHOE (zejm. Trail of Cthulhu, ale tuším že jsem snad jednou nebo dvakrát doporučoval i Mutant City Blues lidem co měli zájem o mutantská témata...)

Fakt záleží. A jedna z věcí na které hodně záleží je nejen to, co mi ty lidi řeknou o svých preferencích nebo představách, ale i můj obecnej dojem, kterej z nich dostanu - jako jak moc mi přijdou jako gameři, jak moc mi přijde že tuší, co RPG je, jak moc mi přijde, že jsou zatvrzelí a ochotní do něčeho pronikat na víc jak jen první dobrou atd. K tomu se pak dál váže, že jim třeba neřikám jen "vemte DnD", ale i "vemte DnD a pojměte to takhle, narazíte na X, ale tim se nerušte, soustřeďte se tam ze začátku na Y..."


Boldrick: Hele - a já v tom, že dítě uchopí hru doslovně, problém nevidim. Bude jí hrát jinak, než bysme jí hráli my. Dobrá hra to nějak ustojí.

A rád bych se tiše ohradil proti tomu, že sem kovanej v doporučování Fate SW - já je naopak většinou nikde moc nevytahuju. Myslim. Doufám.
Autorská citace #92
27.5.2020 14:06 - Boldrick
to GOLEM: promiň, zněl jsem agresivně.
To je asi pravda, ale u doporučených hraní, by byl railroad to nejvíc špatně. Tam půjde o to poznat co ty děti chtějí a jak jednají, tam jim musíš dát co nejvíc prostoru. A když něco takového doporučí psycholog měl by je i nějak nasměrovat.

Pravdo je, že mi jsme asi nezvolili nejlépe, ale WH je naše srdcovka. Každopádně jsme po zásahu žen museli trochu slevit na realitě :-)
Autorská citace #93
27.5.2020 14:20 - Boldrick
to sirien: problém vidím v tom, že pak hrajou "za zabití jsou zk přesně dané, ale tys ji jenom ukecal tam k tomu přesně nic neni a já ti dám teda 50". Viz problém Bílého hradu a jeho (ne)hratelnosti.
Na druhou stranu ve chvíli kdy jim to začne vadit začnou s houserulama, což je posune dál.

A to je to, že nemusí trefit na dobrou hru. Ale i DrD to ustálo:-)

Ono pak opravdu jde o to s kým hrajou než co hrajou.

A když už tě tu mám:-), pročetl jsem si FATE. Největší problém vidím v jeho svobodě. Hráči bez zkušeností se v tom ztratí. Oni můžou mít mlhavou předstau co by chtěli, ale tahle svoboda tvorby je pro ně míň uchopitelná než Síla 15+2 v DnD. Ale už to tu zaznělo + to co psal někde lokiB s aspektama.
Tolik můj subjektivní pohled.
Autorská citace #94
27.5.2020 14:21 - Boldrick
P.S. ale už jsem ho vzal na milost, špatná hra to není ;-)
Autorská citace #95
27.5.2020 14:33 - Jerson
Boldrick píše:
Jerson #44 - a FATE jim dáváš s jakým doporučením? Když řeknou co asi chtějí, tak jim doporučíš, že jsi slyšel o FATE a ať si to přečtou, že je to možná ono. Promiň, ale jako cesťák by ses neuživil ;-)

Fate lidem nabízím, když zjistím, že by chtěli hrát něco jiného než klasickou heroickou fantasy (tam jsem nabízel DnD), obvykle stylem "Tady máš odkaz na pravidla, přečti si je, a když bys potřeboval poradit, tak mi napiš." Po týdnu nebo dvou se zeptám, zda je už četl, dozvím se že ne, tak se znovu zeptám za tři týdny, a když je četl, odpoví mi, že neví co s těmi aspekty, jak by to jako mělo fungovat, když je mají používat jak hráč, tak na nich má stavět Vypravěč. Takže si otevřu pravidla, přečtu si příslušné pasáže, abych mu nevysvětloval něco, co je tam doslova napsané, a zkusím mu to popsat, nicméně odpověď už buď nedostanu, nebo dostanu ve smyslu, že teď stejně nemá s kým začít hrát, tak to bude řešit později, a tím to celé skončí. Jako cesťák bych byl mizerný, a jako cesťák fungující přes internet ještě horší. Fate zrovna moc dobře vysvětlovat neumím, protože jsem hrál asi pětkrát.

Siriene, speciálně pro tebe - Fate jsem hrál jednou s Dukolmem na Dálavě, vyšetřování. S Trevenem, gnómí vzduchoplavci. Jednou na Pragoffestu, mystická hra, nedohraná. S Jarikem Star Wars. Jednou něco jako Příběhy Impéria, už nevím pod čím vedením. A jednou fantasy dungeoncrawl, ale tam jsme pravidla snad ani nepoužili, tak to ani neubudu počítat.

Přesněji pokaždé jsem si házel nanejvýš na dvě schopnosti, použil jsem jednou nebo dvakrát aspekt a asi nikdy jsem nezažil aspekt vyvolaný Vypravěčem, určitě ne u své postavy, nebo si to nepamatuju. Takže ano, ve Fate se moc nevyznám a rozhodně nejsem vhodná osoba, která by měla dělat kvalifikované záběry, s čím konkrétně mohl mít ten který hráč problémy. Jen hádám, že asi s tím, co jsem ve hře nezažil - totiž s tím jak má Vypravěč stavět na aspektech postav a vynucovat je. Ani nevím, jak moc je to v první hře důležitý prvek - možná tak moc ne.

Také platí všechny obvyklé výtky - možná to ani nebyli lidé, kteří by skutečně chtěli hrát, nebo možná začali hrát a já o tom nevím, možná mi řekli nějakou nejasnost, aby měli pokoj od mých otázek. To všechno se mohlo stát.

Nicméně právě proto bych měl rád pravidla, která můžu někomu dát a nechat ho, aby podle nich zkusil hrát sám a neměl takové nejasnosti. Prostě take and play
Autorská citace #96
27.5.2020 14:36 - sirien
Boldrick: ...víš, že tu máš registrovanej účet, že jo? S nim bys mohl třeba doeditovávat věci místo tripple-postingu :)

...ono taky dneska už nemusí hrát na zkušenosti a můžou prostě cinkat. Nicméně pořád v tom nevidím problém - prostě si budou nějak dávat zkušenosti a pak je to začne otravovat a hacknou si to. Stejně, jako kdysi my. Ono to co my vnímáme jako nějaký shit je často na základě nějaké zkušenosti a znalosti toho že to jde líp - nováčky to mnohdy netrápí a nadšení to přebije.

Btw. totéž co se týče "přílišné svobody Fate" - to je výtka kterou slyšim často od zkušenejch RPGčkařů, ale málokdy od začátečníků. Je to takové... domýšlivé na jejich účet :) (Jako jasně, absence nějakých default settingů Fate neprospívá, o tom žádná, ale zas takové drama co se z toho dělá typu "se v tom (úplně) ztratí" to taky neni.)
Autorská citace #97
27.5.2020 14:36 - LokiB
sirien píše:
Buď chceš vědět, co považuju za objektivně hodnotné na Fate pro nováčky, nebo to, co je pro nováčky dobrý důvod (high-light, selling-point...) vzít do ruky právě Fate.


Chtěl jsem vědět, co považuješ za objektivně hodnotné na Fate pro nováčky. Jestli to nebylo zřejmé pak mea culpa, je mi to líto. Dobře, že jsme si to vyjasnili.

Píše:
Ta pravidla jsou poměrně stručná a mají fakticky jen 4 prvky, co se musíš naučit (aspekty, dovednosti, triky, stres)


mezi tyto prvky ještě tedy za sebe zařazuji:
* 4 Akce: Překonání / Vytvoření výhody / Útok / Obrana

Kde mi nepřijde triviální mentálně uchopit, co kdy použít (a to spíše ve smyslu, jak se rozhodnout pro jednu z možností, když se zdá, že by se jich hodilo víc ... možná z tvého pohledu toto nováčkům problém nedělá)

+ Výsledky akcí: Neúspěch / Remíza / Úspěch / Úspěch se stylem
a jejich interpretace VZHLEDEM k použité akci. Tedy pamatovat si, že jak se u které akce který z výsledků projevuje (tedy třeba že v útoku úspěch se stylem umožňuje snížit hodnotu zásahu o jedna a získat k tomu posílení ... pro tebe je to asi jasné, ale nováček imho nemá moc jak se rozhodnout, jestli to dává smysl, jestli je to výhodné, nebo jen stylizační, kdy to použít a kdy ne, atd.)

* Zaostření na akci: Výzvy / Střety / Konflitky
Což je něco pro GM, s čímž by se měl seznámit

Já proboha netvrdím, že Fate je pro nováčku nevhodné ... ty výše zmíněné body, které si z opakovaného pročítání pravidel pamatuji, pro mě ale nebyly tak intuitivní ... a nepopírám, že je to třeba mnou a mými zvyklostmi a návyky.

Aspekty samy o osobě jako popis a charakteristika postavy jsou výstižné a skvělé. Mechaniky Vyvolání a Vynucení ... už pro mě třeba při ukázkovém hraní tak easy nebyly.

A máš pravdu, že příklady, kterými jsou pravidla prokládána, to ještě o dost ulehčují a pomáhají. Bez nich by to bylo těžší.
Autorská citace #98
27.5.2020 14:48 - Boldrick
to sirien: to určitě ne a mám ho v plánu vyzkoušet ;-)
Autorská citace #99
27.5.2020 14:48 - Aegnor
U Fate akcí (z mé zkušenosti) vzniká problém v okamžiku, kdy se hráč snaží v jednom kole provést několik věcí. A pak stačí provést krok zpátky a zeptat se - je pro tebe důležitější X nebo Y?

Výsledky akcí byly v pohodě, ale hlavně protože jsme hráli FAE a tam cheat sheet obsahuje i efekty jednotlivých výsledků, Core to, co jsem se teď koukal, nemá.
27.5.2020 14:55 - sirien
Loki: Vidíš to už hrozně zkušeně a rozkládáš to na dílky, které začátečník z mojí zkušenosti nevidí jako samostatné.

4 akce tady řadim pod "dovednosti", protože jinak na dovednostech fakticky nic neni - dovednost+X, hodíš a přišteš X, to samo o sobě snad ani nestojí za pozornost, natož jako point k "naučení". Se 4 výsledky nemá smysl dělat drama jen protože jsou označené nadpisem - prostě neúspěch, skoro-úspěch, úspěch, úspěch s bonusem - tohle je část, nad kterou se mi při vysvětlování nikdy nikdo nepozastavil a ani se na ní nikdo nikdy neptal. (Btw. napříč akcemi to dělá pořád totéž, že u útoku snižuješ posun o 1 je nějaké vyvážení hry které když opomeneš, tak se svět nezboří.)

Navíc ve skutečnosti nejde o 4 akce, ale jen o CAčko (A a D sou super-zjevný, O je prostě "normální činnost"). Malé kouzlo navíc spočívá v tom, že je jedno, pokud to rozhodneš "špatně" - něco relativně blízkého Tvému záměru se stane, věci se vyhodnotí a posunou a ta hra naváže a pokračuje dál. Zpětně si pak řekneš "aha, to nebylo úplně co sem chtěl, příště tam použiju spíš to druhý", ale hru a ani scénu Ti to nerozbije. Tohle je pro nováčky docela důležitá vlastnost Fate (jiné systémy tuhle robustnost postrádají - např. u AWčka je špatná volba tahu často dost problém; pravda, systémy jako DnD tohle vůbec neřeší, což je ještě snazší, ale zase ta "komplexnost" co tu má Fate navíc má nějakou svojí velmi vysokou přidanou hodnotu, která IMO vcelku stojí za to).

Ale ano, máš pravdu, že TOHLE je ta jedna část Fate, která je pro nováčky zpravidla trochu zmatečná. Osobně to přičítám ne úplně šťastné formě vysvětlení věci. (Já sám sem po x-iteracích dospěl k tomuhle způsobu vysvětlení, přijde mi nejlepší.)
27.5.2020 15:11 - Boldrick
to Jerson: a té matce můžeš navrhnout tohle, asi tam budou i emoce:-)
https://www.vice.com/en_us/article/ppm7nv/fuck-for-satan-the-new-wave-of-sex-centric-rpgs-456
27.5.2020 15:17 - GOLEM
sirien píše:
Že v DnD není moc příkladů je zajímavý postřeh - je to pravda, ale doteď jsem si toho moc nevšim. Máš dojem, že tam ty příklady citelně chybí?

No mě nechybí vůbec, ale to je o tom že v tom žánru nejsem nováček a není to první edice podle které hraji takže si to člověk asociuje s předešlými verzemi. Mě by stačilo např u rasy pár řádků s bonusy a schopnostmi a hotovo ale co když pro někoho to je první RPG. Kouzla bych určitě aspoň lépe seřadil než dle abecedy ale to je jen věc názoru.
boldrick píše:
To je asi pravda, ale u doporučených hraní, by byl railroad to nejvíc špatně. Tam půjde o to poznat co ty děti chtějí a jak jednají, tam jim musíš dát co nejvíc prostoru. A když něco takového doporučí psycholog měl by je i nějak nasměrovat.
Ano, to jsi schopný řešit když máš nějaké zkušenosti ale ne na zelené louce když máš v hlavě guláš z pravidel a do toho hlídat příběh. No ještě možnost umístit skupinu přímo do bodu A odkud se musí dostat a i když můžou dělat co chtějí tak tam mají pevné mantinely a nového Pj, GM... to nerozhodí. Jinak samozřejmě souhlasím že hráči si mají určovat směr a ne jim ho řídit vedoucí hry.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.058537006378174 secREMOTE_IP: 44.222.249.19