Tipy a triky

Jerson
21.5.2020 14:05
RPG pro úplné nováčky
K založení téhle diskuse mě přiměl jeden příspěvek z Redditu popisující těžkosti člověka, který se má bez předchozích zkušeností pustit do vedení hry. V daném příspěvku šlo o maminku silně motivovaného hráče DnD, který hry stále vedl a chtěl si také zahrát postavu, nicméně díky svému natěšení má poměrně vysoká očekávání. Po přečtení pravidel a dalších jiných textů zjistila, co má a nemá dělat (tvořit svět, ne příběh, nechat hráče dělat rozhodnutí, ne každé setkání musí být boj, ... prostě celkem užitečné rady). Nicméně i po tom všem jí zůstává řada nezodpovězených otázek, jak to udělat, co udělat a kolik toho udělat.

Dostalo se jí rad, že si má stáhnout nějaký už hotový modul, ve kterém dostane vše potřebné, nicméně tahle rada není až tak užitečná, a už vůbec ne pro naše prostředí - nováček do modulu nevidí, těžko posoudí, který je dobrý a který nikoliv, přizpůsobivost preferencím hráčů je taky dost složitá, a navíc to znamená přečíst si další hromadu textu, dost možná mnohem větší, než ve hře skutečně použije, a nějak se s ní popasovat. U nás se přidá ještě celkem malý výběr česky psaných modulů.

Což mě přivádí na otázku myšlenou obecně - máte zkušenosti s tím, když někdo (dobrovolně nebo z lehkého donucení) začal vést hru opravdu od nuly, bez předchozích herních zkušeností, přičemž nešlo o vlastní zkušenost někdy ze začátku 90. let, ale z relativně nedávné doby, kterou jste schopni posoudit z pohledu zkušeného hráče, který se mohl i nemusel takové hry účastnit, a hlavně který dokázal posoudit, jak si tento nezkušený Vypravěč/GM vedl.

Druhá otázka je, zda máte nějaké RPGčko, ať už tištěné nebo na netu, o kterém víte, že nezkušený Vypravěč je podle něj opravdu schopen vést uspokojivou hru, ať pro nováčky, nebo zkušené a nadšené hráče, aniž by musel pátrat po dalších radách na netu? Na složitosti daných pravidel nezáleží, ale samozřejmě že jednodušší pravidla budou výrazně lepší.
28.11.2020 12:10 - York
Jezus: Myslíš, že když simulování dungeonu baví rodiče, tak nebude bavit jejich děti, když si to s nima půjdou zahrát?
28.11.2020 12:13 - LokiB
sirien: ale já jsem zvědav právě na ty myšlenky, nečekal jsem, že bys psal systém :)
28.11.2020 12:20 - York
Ad zjednodušování DnDčka a podobně: Velkou přidanou hodnotu vidím v tom, že jde o hru, která baví rodiče (těžko bude pro svoje děti zjednodušovat DnDčko někdo, kdo ho vůbec nezná, nebo ho nebaví). Plus ti rodiče maj zřejmě díky tomu slušnej vhled to toho, jak RPGčka fungujou, a maj zkušenosti s designem vlastního obsahu. Za mě rozhodně win-win.
28.11.2020 12:29 - Jezus
York: Myslím si, že dungeon je rpg jen pro určitou část hráčů a tudíž jen pro určitou část dětí. A určitě ne pro ty rodiče, co oslovují Jersona (to by žádnej dračákista neudělal :-D)).

Máš pravdu, že rodiče, které to baví, tím zvládnou bavit své děti. Ale ti nic nového nepotřebují. Buď si to dávno přizpůsobili, jak píšeš, nebo zkouší nějaké ty DnD Kids nebo co.
Nebo hrají Karak. Nebo Descent. Nebo Plyšovou hlídku... -> tato cílovka byla v zásadě uspokojena.

A samozřejmě pokud navrhneš dobrej jednoduchej vyprávěcí systém, půjde v něm hrát i dungeon. Akorát jinak (a z určitého úhlu pohledu některých hráčů možná i "lip").
28.11.2020 12:46 - York
Jezus píše:
Máš pravdu, že rodiče, které to baví, tím zvládnou bavit své děti. Ale ti nic nového nepotřebují.


Otázka je, jestli vůbec máš reálnou šanci oslovit RPGčkem pro děti rodiče, kteří sami RPG pozitivní nejsou...

Přijde mi přirozenější zkusit nejdřív ulovit rodiče a pak jim nabídnout zjednodušenou verzi, kterou si můžou zahrát s dětma.
28.11.2020 13:15 - Naoki
Za mě teda jako rodič který taky uvažuje o tom že brzy potomka zasvětí do RPG je mi jedno co by případný RPG pro děti bylo za systém nebo setting pokud by pro to nebylo dost Pick&Play dobrodružství a jiného materiálu.
Mám dost zkušeností abych si případně složitá pravidla upravil a nevyhovující setting přefluffoval, ale fakt nemám čas sedět a připravovat dobrodružství, nebo přemýšlet nad tím jak upravit existující setting aby seděl na věkovou kategorii. Dokud ten poslední bod bude překážkou, tak raději sáhnu po nějaké deskovce
28.11.2020 13:17 - Jezus
To ano, ale to už někdo dělá ne? Já reaguje primárně na poptávku, kterou hlásí Jerson.

Nicméně je fakt, že by se dotyčných rodičů mohl rovnou ptát, jak se o rpg pro děti začali zajímat. Sami něco hrají (co?) a chtějí něco jednoduššího pro děti? Nebo s tím přišli známí? Nebo děti (třeba starší) sami?
28.11.2020 22:18 - Jerson
Já jsem se zeptal. Vlastně jsem se zeptal na všechno možné - třeba jaké mechaniky použít, jaké pomůcky, jaké postavy, jak dlouho udrží pozornost při úvodu do hry, atd.
Nicméně momentálně je pro mě lepší věnovat čas psaní takové hry, než vysvětlování, proč by taková hra měla vypadat takto a ne jinak.
28.11.2020 22:42 - Jezus
Cool. Konzultuj, co potřebuješ a dostaneš hromadu věcí, co nechceš ;-)

Můžu se zeptat alespoň na to, co je přivedlo k tomu, že chtějí rpg pro děti? Hrají ho sami nebo je v tom internet... ?
28.11.2020 23:13 - Jerson
Aai půl na půl, část hraje a chce něco jednoduchého, část RPG nezná vůbec a chce to s dětmi zkusit.
28.1.2021 23:05 - sirien
si pučim tuhle diskusi k malému provokativnímu průzkumu:

Představme si úplně začínajícího GMa, který jde hrát DnD. Poctivě si přečte pravidla a rámcově se v nich zorientuje (jakože asi si nepamatuje jak se hází na grappling, ale chápe rámcově koncept hry a pamatuje si základní pravidla jako hod na úspěch, na útok, na záchranu atp. - tj. je to začátečník, ale neni to blbec a ani někdo s PTSD a pozorností a trpělivostí zlatý rybičky). V kapitole o přípravě a vedení příběhu se pak dočte následující:

Píše:
Vedení hry se skládá z mnoha činností, ale zdaleka nejdůležitější jsou tři: moderování diskuse kolem stolu, reagování na hráče a udržování hry v pohybu. Vše ostatní, jako například popisování, uvádění scén, rozhodování za protivníky a vedlejší postavy atp. už přijde samo.


(Kapitola obsahuje další podrobnější rady pro to jak moderovat diskusi kolem stolu i herní obsah skrze uvádění a ukončování scén a střihy, jak popisně a následky reagovat na akce hráčů a v kterou chvíli hodit kostkami nebo použít pravidla i specifické a konkrétní rady k tomu, jak jak ve hře udržovat dění a žádoucí tempo. Předpokládejte, že tyto rady jsou dobré a dotyčný GM je před hrou zvládne alespoň z větší části pochopit, byť přirozeně si je bude ještě muset zažít.)

Otázka zní: je citované tvrzení pravda, nebo lež?
28.1.2021 23:15 - Jerson
Lež je věta o tom, že to přijde samo. Možná ano - ale pro některé Vypravěče to by to nejspíše přišlo až ve chvíli, kdy už vedení hry vzdají, protože jim to nepůjde.
Jinak řečeno, v dostupném čase to samo nepřijde.
28.1.2021 23:27 - sirien
Proč ne? Co z toho co tam je uvedené nevyplývá z těch základních tří činností? (za výše uvedených předpokladů, že dotyčný neni akvarijní rybička a pochopil pointu a formu hry jak takovou)
28.1.2021 23:41 - cyrasil
Moje uplne prvni dnd hra (a vlastne i ttrpg) bylo prave jako DM (Lost mine, DMG jsem tehdy jeste nemel/nemel prectenou), takze mi neco rika ze bych mel byt schopny na to odpovedet. Prijde mi, ze to cast co "prijde sama" je jen soucasti toho udrzovani hry v pohybu. Otazkou pak je, "jak daleko to ostatni prijde". Takze ciste binarne, ano je to imho pravda.
28.1.2021 23:43 - Corny
Hmm... jako asi proč ne. Z těch pravidel je asi dostatečně patrné, o čem ta hra je, jak probíhá a jakou roli tam GM má. Pokud je pak alespoň nějak kompetentní osobou, tak si sám je pravděpodobně schopen domyslet mezery (jak si je domyslí a jestli by nebylo lepší mu v tom nějak poradit ponechme zde stranou). Ze začátku to možná bude trochu krkolomné a hodně reakční a možná strohé, ale i v takové podobě ta hra bude fungovat tak, jak se od DnD vesměs očekává (ostatně ona ta hra bude fungovat asi i v situaci, kdy by GM zprostředkovával čistě systémový engine) a nevidím důvod, proč by mu ta ostatní "nástavba" nemohla vykrystalizovat časem sama v nějaké podobě. Takže já bych s tím asi s přimhouřením oka (čistě nad tím, že si nemyslím, že je úplně ideální to nechat jen na tom, že to přijde samo a pokud vezmu, že jde o DnD, tj. není na místě moc polemizovat o tom, zda-li má GM skutečně moderovat hru) souhlasil.
28.1.2021 23:44 - LokiB
Jerson má pravdu v tom, že pro některé (i když splňují ty podmínky, které jsi uvedl) to prostě samo nepřijde ... těm to slibuješ falešně.
(a
Mně to navíc přijde v pravidlech zbytečné, takhle ostře slibovat. Asi se chceš vyjadřovat briskně a optimisticky, ale i měkčí forma (když chceš zachovat strukturu toho odstavce a nechceš ho přepisovat komplet) by podle mě fungovala:

Píše:
Vedení hry se skládá z mnoha činností, ale zdaleka nejdůležitější jsou tři: moderování diskuse kolem stolu, reagování na hráče a udržování hry v pohybu. Vše ostatní, jako například popisování, uvádění scén, rozhodování za protivníky a vedlejší postavy atp. ti bude přecházet do krve postupně s odehranými sezeními.


2 poznámky:
1. když to budeš pitvat, tak vlastně není úplně jednoznačné, co chceš sdělit
- v první části mluvíš o činnostech (nikoli dovednostech, či jejich zvládnutí, ale přímo jako o činnostech, které se u stolu při hře dějí)
- v druhé části mluvíš o tom, že to přijde samo ... ale co přijde samo? že se ty činnosti budou samy dít? nebo že jsou to činnosti, které postupně sám od sebe GM ovládne?

Na první čtení jsem to chápal tak, že v druhé části mluví o dovednostech, jak ty další činnosti zvládat, a že to přijde samo.
Na páté a šesté přečtení už si nejsem jistý.

Jaks to tedy myslel? Moje změna výše je odvislá od významu "dovednosti přijdou samy". jestli ale máš na mysli, že ty činnosti se budou prostě tak nějak samy "dít" během hry, tak to, co jsem psal, není validní, pochopitelně, protože to má jiný význam

2. Celkově se mi to rozdělení, které jsi udělal, líbí a myslí, že sedí. Že jsi opravdu vypíchl dobře, co z činností GM je důležité.
29.1.2021 00:20 - sirien
Loki: přestaň podvádět ty cheatere! My dva máme čekat na výsledek vox populi a ne lobovat za svůj názor! (aspoň ne takhle brzo, to pak neni žádná sranda)

(A já původně psal o věcech - činnosti si tam dal Ty ve své anti-věcné křížové výpravě... kterou, ok, dodržuju, protože čistě formálně sémanticky jí nemám co vytknout, i když bych rád)

Ale dobře no, když už nehrajeme sportovně...

Moje myšlenka byla: tohle jsou tři věci, které nejsou intuitivně zřejmé na první pohled, ale které jsou ve skutečnosti velmi důležité, jsou jádrem GMování a lze pod ně shrnout několik klíčových dovedností a činností (jako třeba střihy, rozhodování o pravidlech atp.)

Tj. zatímco kažej zvládne NĚJAK popisovat (hell, podle Gurneyho, dokud sem nenapsal 11. scénáristiku tak k tomu ani nikde nikdy žádnej ucelenej text neexistoval) NĚJAK zahrát vedlejší postavu nebo protivníka (...protože, viz předpoklady, pochopil formu a pointu hry a chápe co cca je roleplaying...), NĚJAK uvést scénu (protože začít něco popisovat neni těžký - stranou toho, že k tomuhle tam dokonce základní návod je v rámci návodu k okruhu 1: moderování hry) atp., tak tyhle tři věci, přestože jsou důležité, intuitivní nejsou.

Tzn. tohle jsou tři důležité okruhy činností, soustřeď se hlavně na ně (protože bys je jinak neviděl na první dobrou), o ostatní se nestarej (protože to nějak zvládneš a zlepšíš se v tom průběžně automaticky) a do začátku to bude fungovat. (...líp, než kdybych ti ten návod takhle nenapsal, ale to je jedno - hlavní je, že to bude fungovat.)

EDIT: jo, a je to formulované silně pozitivně, protože mám plný zuby keců o tom jak je GMování náročný a těžký - zaprvé tomu nevěřim, zadruhý mi to přijde kontraproduktivní, a tak chci aby ten text vyzníval opačně a o opaku taky ujišťoval.
29.1.2021 01:30 - LokiB
:D já už úplně zapomněl, že jsem ti tohle psal asi i do toho dokumentu. Věř mi, že svoje připomínky v hlavně nedržím a jsem schopnej ti zítra k jiný části pro tebe překvapivě ohnivě argumentovat, když se tu zeptáš. zní to blbě, ale je to tak.

Jako jo, tvůj text jsem si pamatoval, ale tady jsem si ho četl ještě několikrát, protože se moje chápání (resp. pocit chápání) měnilo. Jestli jako fakt mluvíš o "činnostech", který se dějou, nebo o "dovednostech", které se osvojujou a zlepšujou.

A znovu opakuju, že celkově mi to smysl dávalo velkej a je dobře, že je to takhle pokupě napsaný. Jen ta jedna výtka k té poslední větě, no.
29.1.2021 01:53 - York
Od takhle krátkýho odstavce bych žádný zázraky nečekal. Vyznívá pozitivně, za mě dobrý.
29.1.2021 06:24 - Gergon
Pokud bych to bral doslovně a odpověděl na otázku, tak tvrzení že to přijde samo je lež - samo to nepřijde, přijde to praxí =)

btw. momentálně pročítám pravidla Lone wolfa a přijde mi to jako perfektní RPG pro začátečníky a to už od nějakých 9-10 let věku. Srozumitelná jednoduchá pravidla a skoro bych je doporučil jako vstupní bránu všem co začínají a nikdy nic nehráli. Dají se naučit skutečně za 10 minut a hrát hned první dobrodružství a to ani PJ nemusí mít předem nic dalšího nastudováno.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.20326590538025 secREMOTE_IP: 3.229.142.91