Tipy a triky

Jerson
21.5.2020 14:05
RPG pro úplné nováčky
K založení téhle diskuse mě přiměl jeden příspěvek z Redditu popisující těžkosti člověka, který se má bez předchozích zkušeností pustit do vedení hry. V daném příspěvku šlo o maminku silně motivovaného hráče DnD, který hry stále vedl a chtěl si také zahrát postavu, nicméně díky svému natěšení má poměrně vysoká očekávání. Po přečtení pravidel a dalších jiných textů zjistila, co má a nemá dělat (tvořit svět, ne příběh, nechat hráče dělat rozhodnutí, ne každé setkání musí být boj, ... prostě celkem užitečné rady). Nicméně i po tom všem jí zůstává řada nezodpovězených otázek, jak to udělat, co udělat a kolik toho udělat.

Dostalo se jí rad, že si má stáhnout nějaký už hotový modul, ve kterém dostane vše potřebné, nicméně tahle rada není až tak užitečná, a už vůbec ne pro naše prostředí - nováček do modulu nevidí, těžko posoudí, který je dobrý a který nikoliv, přizpůsobivost preferencím hráčů je taky dost složitá, a navíc to znamená přečíst si další hromadu textu, dost možná mnohem větší, než ve hře skutečně použije, a nějak se s ní popasovat. U nás se přidá ještě celkem malý výběr česky psaných modulů.

Což mě přivádí na otázku myšlenou obecně - máte zkušenosti s tím, když někdo (dobrovolně nebo z lehkého donucení) začal vést hru opravdu od nuly, bez předchozích herních zkušeností, přičemž nešlo o vlastní zkušenost někdy ze začátku 90. let, ale z relativně nedávné doby, kterou jste schopni posoudit z pohledu zkušeného hráče, který se mohl i nemusel takové hry účastnit, a hlavně který dokázal posoudit, jak si tento nezkušený Vypravěč/GM vedl.

Druhá otázka je, zda máte nějaké RPGčko, ať už tištěné nebo na netu, o kterém víte, že nezkušený Vypravěč je podle něj opravdu schopen vést uspokojivou hru, ať pro nováčky, nebo zkušené a nadšené hráče, aniž by musel pátrat po dalších radách na netu? Na složitosti daných pravidel nezáleží, ale samozřejmě že jednodušší pravidla budou výrazně lepší.
3.11.2020 13:44 - Jerson
Siriene, na to můžu říct jen "kdybys měl děti do osmi let, tak víš o čem je řeč, a bez nich ti to těžko vysvětlím."
Covid je pro lidi s dětmi absolutně nejhorší doba na jejich koníčky, pokud je s těmi dětmi nemůžou provozovat.
3.11.2020 13:57 - sirien
Loki: hm. A já znám člověka co si v téhle době nastudoval nové RPG aby ho mohl jít hrát s dětmi. Zjevně někdo chce a někdo ne.

Jerson: ...řekl člověk s dětmi co za poslední měsíc měl zjevně víc času než já, protože stihnul velmi rozsáhle a podrobně zrecenzovat dva nové systémy, které já nemám ještě ani přečtené.
3.11.2020 14:09 - LokiB
sirien: hmm, to asi na příkladech nerozsoudíme v týhle diskusi. tihle, co znám já, by chtěli, ale jednak už večer nemaj sílu a odpadnou spát, druhak rodina má silné námitky, aby večer 4-6 hodin hráli, byť by to bylo 1x za 14 dní.

ale třeba by přes den pár hodin po kouskách na čtení pravidel našli, to nezkoumám
3.11.2020 14:18 - Jerson
sirien píše:
Jerson: ...řekl člověk s dětmi co za poslední měsíc měl zjevně víc času než já, protože stihnul velmi rozsáhle a podrobně zrecenzovat dva nové systémy, které já nemám ještě ani přečtené.

Řeknu ti tajemství - když v jedenáct hodin skončím s úklidem, tak se podívám na seriál, a pořád se mi nechce spát, tak si ještě do jedné čtu pravidla, než konečně zaberu. V pět ráno mě vzbudí syn a jedu nanovo. Ale málokomu stačí dlouhodobě čtyři hodiny spánku. Vlastně nestačí ani mně.
3.11.2020 15:50 - Šaman
Přijde mi, ze stále narážíte na rozmanitost rpg i na rozmanitost jak k nim přistupovat.
Je to jakobyste se snažili shodnout na tom, co je potřeba, aby děti mohli začít sportovat.
Někdo řekne že stačí travnatý plácek, jiný že bez míče to nejde, třetí řekne, že bez sportovního klubu a trenéra se nikdy fotbal nenaučí hrát pořádně… a čtvrtý kroutí hlavou, protože si vůbec nepředstavoval fotbal, ale třeba orientační běh.

Nějakých ukázek začíná být spousta na YT, včetně českých. Už dávno není situace taková, že jediné zdroje ke hře jsou pravidla a vyprávění bráchy, jak hrál dračák na táboře s jiným kamarádem, který vedl hru poprvé.

Co mi připadá důležité, je vysvětlit rozdíl mezi pravidlově silnou hrou (třeba DnD, Shadowrun), kde se očekává, že v pravidlech je popsaná většina situací a přesné postupy jak co vyhodnocovat. Taková hra často svádí k powergamingu (play save a optimální rozhodnutí), smrt postavy je poměrně běžná, pokud postavy riskují a GM nefixluje ve prospěch postav. Jo a pravidla často definují svět (jsou popsaé rasy, povolání, kouzla, předměty apod.)

A mezi pravidlově odlehčenější hrou, kde pravidla nemají ambice rozhodovat všechno. Mnoho je necháno na hráčích a co se rozhodování týče tak na PJ/GM/vypravěči. K vypravěči je potřeba mít důvěru a musí mít mezi hráči nějaký respekt (aby se s ním stále nehádali). Což třeba pro hru dospělého s dětmi je většinou splněno.
Výhodou je, že setting je možné vymyslet vlastní (třeba podle jejich oblíbeného animáku), deníky postav bývají jednodušší (třeba i jen pár bonusů na to, v čem je postava výjimečně dobrá), situace se řeši většinou jednou mechanikou (i kdyby to bylo "hoď kostkou, jestli jsi specialista, tak připočti bonus a GM rozhodne o výsledku").
V takových hrách se moc neumírá na náhodu, spíš z příběhových důvodů. Příkladem je třeba Fate.


Teprve když se rozhodnou který přístup jim je bližší, tak bych řešil konkrétní hry. Protože tohle se v úvodu příruček moc nepíše. Když si přečtu klasické "vítej dobrodruhu", tak DnD 5e, DrD, DH, ZZ i Fate mi tvrdí totéž. Jak budu prožívat fantastická dobrodružství atd… Ale že ZZ má už v jádru zadrátovanou podpou survivalového hraní a systém se snaží být vyvážený, takže velké změny v pravidlech by ho mohly rozbít, zatímco Fate umožní hrát i pulpové superhrdiny, ale budu si muset dost upravit nastavení systému, s čímž se počítá… to už tak jednoznačně řečené není.
3.11.2020 16:20 - sirien
Jerson: to je zase spousta šumu a dýmu kolem prosté skutečnosti, že za nováčky a zájemce označuješ nezájemce co si ten čas najít nechtějí. To že k tomu argumentuješ stylem "já to jako zvládám, ale ostatní na to nemaj"...

Šaman píše:
Taková hra často svádí k powergamingu

Ne, nesvádí. Dál?
3.11.2020 16:23 - Jarik
Já teď sice hrajál i 2x v týdnu (do půlnoci). Ale mému zdraví to moc nepřidává.
Tak jak mne bolí hlava teď (kdy jedu stejné 3 směny jako Jerson), mne ještě nikdy nebolela.
Já to ale dělám, protože jsem si řekl, že když ne teď, tak nikdy.
Na svoji kampaň ale čas nemám.

A neměl bych to říkat, ale svoji práci (živobytí) nedělám na 100%.

A ano, věřím tomu, že jiný rodič to zvládá bez problému. Ale každý z nás má nastavena ptravidla chování a vztahů v rodině jinak.
3.11.2020 16:32 - York
Sirien: Jerson celou dobu dumá nad tím, jak v lidech zájem vzbudit, ne o tom, co dělat s těma, kteří ho už mají.
18.11.2020 10:31 - Jerson
Včera jsem provedl testovací hru se synem, celkem zajímavá zkušenost.

A pokud by to někoho zajímalo, tak jsem se pustil do tvorby RPG pro nováčky, které by šlo hrát i s malými dětmi. Zatím to řeším na FB, protože tady ani na RPGF ty nováčky prostě neseženu. Ale uvítám i nápady a zkušenosti zkušených Vypravěčů.
18.11.2020 12:19 - ShadoWWW
Už konečně vyšel Lone Wolf HnH, což je produkt zaměřený na nováčky.
18.11.2020 12:24 - Jerson
Ještě jsem ho nečetl, tak nedovedu posoudit. Jen si myslím, že pokud je to klasický LW a klasické RPG, tak asi nebude moc vhodný pro děti. Myslím pro malé děti.
18.11.2020 13:31 - shari
Profesor Dungeon Master má docela zajímavé video o úpravě D&D pro děti. Nevím, jestli se ti z toho něco bude hodit, ale třeba to přinese inspiraci.

Ve zkratce:
- 3 staty: svaly, mysl a rychlost a těm přiřadíš 0, 1, 3
- 5 HP, které jsou reprezentované smajlíky
- "typ postavy" místo předdefinovaných povolání ("Chceš být princezna kouzelnice? OK")
- když kouzlí, nech je popsat, co chtějí ("Chceš duhový meč? OK, hoď 10 a máš duhový meč na 1k6 kol")
- rovnou je hoď do dungeonu a nech je prolézat překážky (souboje, průzkum, hádanky)
- připrav si sezení na maximálně hodinu a půl, bo dětem dojde pozornost a tobě trpělivost


EDIT: I když je tu TLDR, tak je lepší si to video pustit. ;)
18.11.2020 14:27 - Jerson
Mno, to bych asi skončil velmi brzy :-) Hlavně s tím "připrav sezení", to kdybych soudil podle svého syna, tak je to zcela neužitečná rada. Když už, tak "připrav se, že hráči od první chvíle budou používat pravomoci vyhrazené jen GMmovi".
18.11.2020 15:09 - sirien
shari: stranou toho že Jerson určitě nehledá cos nabídla - ty smajlíky místo HPček sou boží! Ani nemusim bejt pětiletý děcko a chci si přepsat HPčka na smajlíky :)
18.11.2020 15:18 - Log 1=0
Záleží, co se hraje 5 smajlíků je cool, 32 smajlíků by bylo spíš otravných, o 285 nemluvě.
18.11.2020 15:42 - Jezus
285 čehokoli je otravných ;-)
18.11.2020 15:55 - sirien
Jezus: napadá mě spousta 285 věcí, které by mi vůbec nevadily :)
18.11.2020 16:01 - RoVan
Hele - smajlíci jsou boží pro vcítění do postavy, hned vidíš jak se má tvářit a upřímně by mi to nevadilo ani v nějakém běžném systému :)

Log zkus to vysvětlit

OT:
Smajlíci se používají při práci s autistickými dětmi (zejm. s Aspergerovým syndromem) protože jsou pro ně srozumitelnější než třeba tón hlasu.
18.11.2020 16:04 - pilchowski
Smajlíci jako HP jsou stará věc ;-)

18.11.2020 17:22 - Log 1=0
RoVan píše:
Log zkus to vysvětlit

Vtip referující na počet HP v DnD.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.077733993530273 secREMOTE_IP: 52.90.50.252