Tipy a triky

Jerson
21.5.2020 14:05
RPG pro úplné nováčky
K založení téhle diskuse mě přiměl jeden příspěvek z Redditu popisující těžkosti člověka, který se má bez předchozích zkušeností pustit do vedení hry. V daném příspěvku šlo o maminku silně motivovaného hráče DnD, který hry stále vedl a chtěl si také zahrát postavu, nicméně díky svému natěšení má poměrně vysoká očekávání. Po přečtení pravidel a dalších jiných textů zjistila, co má a nemá dělat (tvořit svět, ne příběh, nechat hráče dělat rozhodnutí, ne každé setkání musí být boj, ... prostě celkem užitečné rady). Nicméně i po tom všem jí zůstává řada nezodpovězených otázek, jak to udělat, co udělat a kolik toho udělat.

Dostalo se jí rad, že si má stáhnout nějaký už hotový modul, ve kterém dostane vše potřebné, nicméně tahle rada není až tak užitečná, a už vůbec ne pro naše prostředí - nováček do modulu nevidí, těžko posoudí, který je dobrý a který nikoliv, přizpůsobivost preferencím hráčů je taky dost složitá, a navíc to znamená přečíst si další hromadu textu, dost možná mnohem větší, než ve hře skutečně použije, a nějak se s ní popasovat. U nás se přidá ještě celkem malý výběr česky psaných modulů.

Což mě přivádí na otázku myšlenou obecně - máte zkušenosti s tím, když někdo (dobrovolně nebo z lehkého donucení) začal vést hru opravdu od nuly, bez předchozích herních zkušeností, přičemž nešlo o vlastní zkušenost někdy ze začátku 90. let, ale z relativně nedávné doby, kterou jste schopni posoudit z pohledu zkušeného hráče, který se mohl i nemusel takové hry účastnit, a hlavně který dokázal posoudit, jak si tento nezkušený Vypravěč/GM vedl.

Druhá otázka je, zda máte nějaké RPGčko, ať už tištěné nebo na netu, o kterém víte, že nezkušený Vypravěč je podle něj opravdu schopen vést uspokojivou hru, ať pro nováčky, nebo zkušené a nadšené hráče, aniž by musel pátrat po dalších radách na netu? Na složitosti daných pravidel nezáleží, ale samozřejmě že jednodušší pravidla budou výrazně lepší.
31.5.2020 14:35 - sirien
Boldrick: já věcně vysvětlil, proč je Tvoje "oblíbená" rada nanic. Jestli nenacházíš protiargument a chceš se kvůli tomu přepnout do "hádat se a žrát", tak si posluž, ale následovat Tě tam asi nebudu.

Boldrick píše:
Když nějaký nováček sedne k DnD a bude čtyři další nutit nahazovat postavu a řešit takticky boj a přesně dodržovat pravidla ...

Tak se o tom nejspíš dohodnou jak lidi. Surprise to zvládnou i děcka na střední. Tohle fakt neni problém nováčků, tohle je problém max. pokud by zkušenej DM nováčkům RPG tímhle způsobem prezentoval z pozice autority (resp. znalého hráče). Což není situace, o níž se tu bavíme.

Jersonovy storky... pro mě bohužel nějakou dobu zpátky přestaly mít váhu. To asi není třeba moc pitvat, ale jím předkládané scénáře "odrazování" z toho důvodu neberu vážně a nepovažuju je za realistické (pun intended).

Boldrick píše:
Takže stačí bohorovným mávnutím nováčka odkázat na další tuny textu

Takže pro úspěch opakování zopakujeme.

Tohle NENÍ diskuse v níž by se nějaký začátečník na něco ptal. Tohle je diskuse, kterou jeden RPG veterán zahájil, aby se na něco zeptal jiných veteránů. Forma i obsah tomu odpovídají.

Až se nějaký nováček reálně na něco zeptá - nebo si založí vlastní diskusi, tak to bude o něčem dost jiném.

Píše:
jestli tahle moje rada pomůže

Klidně to zopakuju znovu - nepomůže, protože oproti svému dobrému pocitu ve skutečnosti neradíš vůbec nic věcně užitečného.

Radíš nováčkovi kuchaři, že jídlo má hlavně chutnat. DUH! captain, díky za nic, teď prosím i něco o tom, jak toho dosáhnout.



York: popravdě, z popisu mám dojem že na tento návrh se dozvíš zpátky, že "ale nemám pořádnej internet" nebo "to je drahý" nebo "nevim jak to nastavit", protože série výmluv a neochoty něco udělat aby to dotyčný zkusil v tomto případě už došla tak daleko, že začíná být zjevné, že o hru ve skutečnosti nestojí.

Jako neřikám, že to tak bejt musí, ale řikám, že to je nemálo pravděpodobná varianta, na kterou by se nemělo zapomínat.
31.5.2020 15:45 - LokiB
Jerson píše:
tak věřím že Loki by mu nějakou knížku doporučil


Jasně, doporučil bych knížku Chci hrát šachy od Alstera :)

York píše:
6) Pořiďte si sluchátka s mikrofonem (investice asi 150 Kč) a napište na Kostku nebo RPG fórum, že byste si rádi po netu vyzkoušeli vedení hry s někým zkušeným.


Sluchátka a mikrofon mám - kde se dá vyzkoušet hra s někým zkušeným? :)
31.5.2020 15:47 - Jerson
York:
"To RPG hrajete přes počítač? To mě moc nebaví."
"Ne, sejdeme se u jednoho stolu."
"To zní zajímavě, jak si to můžu s kamarády vyzkoušet?"
"Zahraj si s lidmi přes internet."

Dává ti to smysl? Mě ne. Těm lidem také ne.

Siriene, ty lidé, o kterých mluvím a které cituju reálně existují a můžeš se jich zeptat. Třeba ta slečna na posledy napsala:
Petra Vřesová píše:
Hele tak to se klidně na mně taky odkaž, protože přes všechny výhrady a nešťastné začátky DrD hrajem

Ale pokud chceš dál tvrdit, že tihle lidé neexistují, asi už nevím co víc dělat.
31.5.2020 15:49 - LokiB
Jerson: ono to asi není doslovně o tom, že "neexistují" ... ale že jich je podle názoru některých "velmi málo" snad až "zanedbatelně málo".

nebuďme slovíčkáři :)
31.5.2020 16:03 - York
Jerson: Zahrajeme si takovou hru. Ty se mě budeš na něco ptát a já budu pořád říkat "ne". Uvidíme, jak dlouho nás to bude bavit.
31.5.2020 16:04 - Strom
LokiB píše:
Když nám trenér řekl "obsahem dnešního tréninku bude naučit se matit králem a věží", tak to byl skutečně obsah a ne forma, sorry.


Tuším že dotaz směřoval k tomu, jakou formou tenhle obsah naučit? Dát jim přečíst celá pravidla a pak ať zkouší hrát? Nebo se zaměřit na konkrétní figuru a pak si na modelových situacích ukázat jak ji používat efektivně? Hodně teorie o tom, proč takhle? Nebo drilovat správné sekvence? atd.
31.5.2020 16:27 - York
sirien píše:
popravdě, z popisu mám dojem že na tento návrh se dozvíš zpátky, že "ale nemám pořádnej internet" nebo "to je drahý" nebo "nevim jak to nastavit", protože série výmluv a neochoty něco udělat aby to dotyčný zkusil v tomto případě už došla tak daleko, že začíná být zjevné, že o hru ve skutečnosti nestojí.


Trefa. Řekl bych ale, že ty výmluvy hledá Jerson, nikoliv ti hráči, o kterých mluví.
31.5.2020 16:35 - Návštěvník
@LokiB: Já to beru tak, že: obsah = to, co se zrovna učíme, forma = jakým způsobem se to učíme. Možná jsem měl místo slova "forma" použít spíše slovo "platforma", ale, jak píšeš, nebudeme slovíčkařit. Myslím, že ta moje celková zpráva je pochopitelná dobře.

@Jerson: Když to všechno zredukuješ pouze na knihy, tak ti potom doporučím ty Příběhy Impéria. (Anebo Fate Rozcestí, ke kterému někdo dopíše nějaký příslušný setting...)

Boldrick píše:
Za výzvu k diskuzi se omlouvám, se svým nízkým vzděláním jsem nepochopil zaměření tohoto serveru.


Neomlouvej se. Jestli ti někdo naznačuje, že se s tebou kvůli nedostatečnému vzdělání (RPG ale i všeobecnému) nebude bavit, tak je úplně mimo.
31.5.2020 16:56 - Jerson
York píše:
Zahrajeme si takovou hru. Ty se mě budeš na něco ptát a já budu pořád říkat "ne". Uvidíme, jak dlouho nás to bude bavit.

Jasně. A začneme tím, že mi řekneš, že by sis chtěl zahrát s kamarády podle pravidel jak, jak hraju já, a já ti řeknu, že si tak zahrát nemůžeš - buď musíš mít ve skupině někoho, kdo to už hrál, nebo musíš jít do skupiny neznámých hráčů, aby ti to vysvětlili, nebo musíš na netu hledat články a videa, která ti to vysvětlí (ale neřeknu ti přesně která, abys to neměl tak jednoduché), nebo si musíte zahrát přes internet s někým, kdo to umí, a on vám nějak vysvětlí, jak se to hraje, nebo to možná pochytíte během hry.
Sice k těm hrám existují různě tlusté příručky, ale u nich se tak úplně nepočítá, že by podle nich dokázala hrát parta lidí, kteří to nikdy předtím nehráli, a pokud jo, tak jejich hra asi nebude moc dobrá, protože na to jsou třeba zkušenosti, možná roky a roky zkušeností.

Myslím, že s takovým přístupem bys mě poslal do háje asi velmi rychle.
31.5.2020 19:00 - LokiB
Strom píše:
Tuším že dotaz směřoval k tomu, jakou formou tenhle obsah naučit?


Jak jsem psal - mnoho lidí se to naučilo tak, že jim to někdo ukazoval, mnoho lidí se to naučilo tak, že koukalo na jiné, aniž by byli přímo učeni, a mnoho dalších se to naučilo jen podle knížky, kde to bylo popsáno s příklady.
31.5.2020 19:02 - malkav
Loki píše:
Jasně, doporučil bych knížku Chci hrát šachy od Alstera :)

A proč ne Učebnice šachu pro samouky? :) Myslím si, že tím chtěl "Návštěvník" říct, že zdrojů pro učení je prostě hodně. a těžko odhadovat, který je nejlepší (záleží totiž i na žákovi).
31.5.2020 19:34 - LokiB
jste dobří v odhadování toho, co kdo čím chtěl říc :)

podle mě nebyla otázka, který je nejlepší, ale jaké jsou a jaké se doporučují.
to, že se něco doporučuje, neznamená nutně, že se všichni shodli na tom, že je to nejlepší.
znamená to, že ten, kdo doporučuje, si myslí, že by dané mohlo fungovat. nic víc od toho ani NIKDO NEČEKÁ ;)

vaše snahy o hledání ideálu, nejlepšího řešení, ponechávám vám, protože jim nerozumím.
31.5.2020 21:44 - Boldrick
to sirien:
Ano zjednodušil jsem to, myslím si, že některé věci je potřeba říkat jednoduše, a že to stačí, možná se pletu.
Vím, vím, pletu, na rozdíl od tebe, ty to víš stopro.

sirien píše:
tak si posluž, ale následovat Tě tam asi nebudu.

Asi? Škoda já bych radši kdyby určitě ne.

sirien píše:
Tak se o tom nejspíš dohodnou jak lidi. Surprise to zvládnou i děcka na střední. Tohle fakt neni problém nováčků, tohle je problém max. pokud by zkušenej DM nováčkům RPG tímhle způsobem prezentoval z pozice autority (resp. znalého hráče). Což není situace, o níž se tu bavíme.

Uznávám, spletl jsem se, situace kdyby nějaký nezkušený GM odradil hráče svým trváním na, pro ně, nepodstatných pravidlech je z říše snů.

sirien píše:
Tohle NENÍ diskuse v níž by se nějaký začátečník na něco ptal. Tohle je diskuse, kterou jeden RPG veterán zahájil, aby se na něco zeptal jiných veteránů. Forma i obsah tomu odpovídají.

Teď už ne, ale původní název byl zavádějící. Já jsem, zcela hloupě, předpokládal, že někteří nováčci můžou hledat info i pasivně a tohle byl skvělý název jak je přilákat. Zase chyba, ty víš, že to se neděje.

sirien píše:
Až se nějaký nováček reálně na něco zeptá - nebo si založí vlastní diskusi, tak to bude o něčem dost jiném.

Promiň, ale zdá se mi, že tuhle možnost se daří snižovat na minimum.

sirien píše:
Klidně to zopakuju znovu - nepomůže, protože oproti svému dobrému pocitu ve skutečnosti neradíš vůbec nic věcně užitečného.

AMEN

sirien píše:
Radíš nováčkovi kuchaři, že jídlo má hlavně chutnat. DUH! captain, díky za nic, teď prosím i něco o tom, jak toho dosáhnout.

Když už jsme u toho kulinářského přirovnávání.
Napsal jsem, že "je jedno co a jak vaříte, hlavně tím nikoho nezabijte" (Hrajte cokoliv jakkoliv, ale hlavně ať je to zábava - ano, musím dodat pro všechny). Nikde nic o chuti.
Tákže, primárním účelem jídla je udržet člověka na živu. Primárním účelem hry, je ...řekl bych zábava, odpočinek, uvolnění, dobře výjimka - u dětí učení.
Ty mi podsouváš - klidně vařte z muchomůrky zelené, ale ať to chutná. To je přeci hovadina, stejně jako: hlavně se držte pravidel a nic neměňte i když to může položit hru. Mravnost nade vše.

Každopádně jako ty předpokládáš, že zábavu netřeba zmiňovat, protože to je samozřejmé. Já předpokládám, že když napíšu hlavně se u toho bavte, nebude vyloučena domluva hráčů atd., apod.

seš na tahu, ale klidně se drž mého dodatku u první citace
31.5.2020 23:36 - Šaman
Boldrick píše:
Napsal jsem, že "je jedno co a jak vaříte, hlavně tím nikoho nezabijte" (Hrajte cokoliv jakkoliv, ale hlavně ať je to zábava - ano, musím dodat pro všechny). Nikde nic o chuti.

Ufff, teď už trollíš, že jo?

Abych ukázal, že jsem taky dobrý v odhadování toho, co kdo chtěl říct, tak myslím, že Sirien chtěl říct "rada ať jídlo nikoho nezabije a je dobré" je asi stejně užitečná jako "u dračáku je důležité se hlavně bavit". Je to sice pravda, ale nijak to nepomáhá dopracovat se kýženého výsledku.

Stejně jako u šachů je rada "stačí když dáš soupeřovi mat", ve fotbalu "dej co nejvíc gólů a inkasuj jich co nejméně" a v atletice "stačí když doběhneš první do cíle" sice pravdivá, ale úplně nahovno :D
1.6.2020 00:32 - Corny
To je právě ono... "Hlavní je zábava", "Pravidla nejsou důležitější než bavit se" atd. jsou rady, který jsou pravdivý ale zároveň úplně k ničemu, protože radí něco, co nikdy s alespoň trochou rozumu nikdy nezpochybňuje (stejně jako u vaření to, že to má být chutné).

K té zábavě už toho bylo řečeno docela dost. Co se konfliktu zábava X pravidla týče, to je zase podobná záležitost. Já docela pevně razím, že pravidla nejsou doporučení. Někdo je napsal tak, jak je napsal, z nějakého důvodu a ne pro legraci. Autor ideálně investoval do té hry dost času, testování atd., aby ta hra fungovala tak, jak fungovat má. A pokud chceme hrát "DnD" nebo třeba "Fate", tak hrajeme podle pravidel DnD nebo Fate. Nikoho by nenapadlo například tvrdit během fotbalového zápasu, že pravidla fotbalu jsou jen "doporučení". Jak s tím vařením...pokud si otevřu kuchařku a řeknu si, že udělám "Jahodový koláč dle Gordona Ramsayho", jak je napsaný v té kuchařce, tak ten recept není žádné doporučení. Ten kuchař, co jej napsal, jej tak napsal z nějakého důvodu, aby všechno do sebe zapadalo a nakonec z trouby vylezl tenhle konkrétní dezert, co nejlepší a nejchutnější. Nemůžu si říct, že jej budu péct dvacet místo deseti minut a že nakonec pořád budu mít stejný Jahodový kolář. Kdo ví, třeba bude i chutnější, ale už to nebude "Jahodový koláč dle Gordona Ramseyho".

Je ale přeci Úplně samozřejmé, že pokud jsem alergický na jahody, nebo třeba mi přijde, že je v tom receptu moc cukru a já mám raději méně sladké, tak se toho receptu nebudu přeci držet zuby nehty i za cenu toho, že budu potom chrchlat někde na zemi a čekat na sanitku. Zkrátka Samozřejmě, že pokud zjistím, že ve hře je něco, co pro mě či ostatní hráče úplně nefunguje, že to třeba předělám. Že pokud mě třeba nějaký aspekt té hry nebaví, že jej prostě vypustím. Obviously, tak to je prostě vždycky u úplně každé hry na povrchu zemském. Když se dohodneme, že nám přijde moc 'OP', že může brankář chytat rukama, tak prostě změníme pravidla. To ale neznamená, že pravidla jsou doporučení. Pokud se rozhodnu, že je nebudu poslouchat, už prostě nehraji tutéž hru, a to tak, jak ji autor napsal, zamýšlel a jak za ni "ručí" - strhávám z nich pomyslnou záruku kvality a vykračuji vstříc neznámu. Třeba se mi ten můj experiment povede, ale třeba taky katastrofálně narazím. Takže je potřeba si uvědomit, že samozřejmě pravidla jde měnit, ohýbat, tweekovat atd., pokud nám nevyhovují, ale to neznamená, že jsou doporučeními (ostatně pak by se nejmenovala "Pravidla" a taky bych pak čekal, že vlastně nic moc nehrozí, pokud je dodržovat nebudu, což jednoduše není pravda).
1.6.2020 01:56 - sirien
Corny: že ta pravidla někdo napsal z nějakého důvodu... předpokládejme, že ano, a předpokládejme, že ten důvod je dobrý (což třeba u DrDo spíš neplatí, ale berme v potaz hry, u nichž o tom moc nepochybujeme).

Zaprvé to nemusí platit pro všechna dílčí pravidla. Např. zrovna teď vedle sem poznamenával, že DnD 5e pravidla pro únavu (resp. ne nutně celá pravidla, ale samotné efekty stavů) jsou spíš dost broken a zasloužila by si revizi - a pokud je někdo používá aktivně, tak nejspíš skončí u house-ruleování aby to trochu vyvážil.

Zadruhé i pokud to platí, tak to neznamená, že ten původní důvod je platný i pro Tebe a Tvojí skupinu. V AWčku existuje důvod, proč je expování tak, jak je - a někomu fakt funguje. Za mě to je totální konina a hned jak sem dynamiku věci prohlíd sem celej tenhle subsystém vyhodil oknem. Fate je celý postavený tak, že věci mají své důvody, ale tyto jsou psané co nejtransparentněji právě abys věděl, co a jak změnit, pokud stojíš o generování odlišného výstupu.

Samozřejmě, abys docenil, že je něco broken, tak musíš tušit, jak by to mělo fungovat a abys pochopil, proč něco je tak, jak to je, tak musíš vyzkooušet, o to vlastně dělá - tj. hodí se mít nějaké zkušenosti předtim, než začneš věci měnit. Tvojí důvěru v hodnotu pravidel jen z titulu toho, že jsou napsané tak, jak jsou, nicméně nesdílím.


Tvoje přirovnání pravidel RPG k pravidlům kompetetivní hry (fotbal...) je dost nešťastné. V kompetetivní hře tvoří pravidla rámec pro skórování a spory a jsou sadou nařízení a příkazů. RPG pravidla se sice taky jmenují "pravidla", ale jsou spíše popisem metody, která by měla vést k nějaké kolaborativní formě.


Btw. když Boldricka přestanete krmit, tak se třeba zas vzpamatuje.
1.6.2020 06:03 - efram
Corny

Pravidla RPG nejsou dogma a srovnávat je s fotbalem je nešťastné. Souhlasím i s tim, že některá pravidla se mohou uzivatelum jevit problematická, ale to je subjektivní pohled konkrétního hráče, třeba jako je sirien. Přesto si myslím, že tvůrci ta pravidla designování z nějakého duvodu. Třeba i ta únava mi přijde naprosto v pohodě, hrajeme podle ní a nic nám to neboří. Už vedle jsem psal, že tvůrci DnD hodně pracují s komunitou a tak by možná stálo za to jim otevřít oci, aby věděli kolik toho odflakli.

Boldrica není potřeba schazovat. Jeho sdělení spíš poukazuje na to, že by někdy méně vážnosti bylo ku prospěchu věci. To, že je zde opakovaně označován za trols a shazován jen ukazuje jak pěkně trefil hřebíček na hlavičku.
1.6.2020 07:31 - Log 1=0
efram píše:
Už vedle jsem psal, že tvůrci DnD hodně pracují s komunitou a tak by možná stálo za to jim otevřít oci, aby věděli kolik toho odflakli.

Ne, děkuji, otevíráním očí tím, že někomu řeknu věci, o kterých dávno ví a při jiných příležitostech o nich sám mluvil, rád přenechám těm, co v takové činnosti vidí trefování hřebíčku na hlavičku.
1.6.2020 08:08 - Corny
Sirien:
Hele, já samozřejmě docela zobecňuju. Je jasné, že ně každý autor napsal něco zcela dokonale. Ostatně, jak říkáš, je dost her, kde to docela není pravda. Nebo například mají nějaké pozůstatky ze starých edic, které jsou docela k ničemu ale zatím se jich nezbavily. Případně je to právě o tom, že ne všechno v té hře vyhovuje zrovna tobě a tvé družině (což jsme ale snad zmínil výše). A některá pravidla úplně narovinu obsahují jen nějaká doporučení. Ne všechna pravidla jsou dokonalá a ideální pro všechny (což ale snad ani netvrdím). To ale dle mého beztak neznamená, že je dobře je brát jako "doporučení". I když vezmu to tvé, že jde o "popis metody směřující k nějaké kolaborativní formě", s čímž asi vesměs souhlasím (a zcela popravdě bych to klidně řekl i u fotbalu, ale to už je asi zbytečný offtopic, takže dejme tomu že od toho se odvrátím), tak pořád mám za to, že pokud chci té konkrétní vytyčené kolaborativní formy dosáhnout, tak bych se měl snažit té metody držet. Každopádně pokud se snažíš říct, že třeba existují případy, kdy ta metoda pro tebe konkrétně nefunguje a tak zvolíš jinou cestu, kterou se dostaneš k téže formě, to se samozřejmě může stát. Stále bych ale neuhnul od toho, že pravidla nejsou doporučeními (možná tu krystalizuje můj vnitřní právník, ale pro mě to jsou fakt dvě docela odlišné věci a přístupy).

Každopádně to je možná trochu zbytečný sémantiský spor. Jádro je spíš o tom, jak zmiňuješ, že hráč by měl ta pravidla nejdřív pochopit, aby věděl, že možná někde něco vrže nebo netěsní. Což je asi právě jedna z hlavních věcí, o které mi jde, že bychom neměli vycházet z toho, že pravidla jsou prostě jen nějaké volné rady, nad kterými se dá hned jen tak mávnout rukou, ale že bychom měli spíš vycházet z toho, že pravidla jsou napsaná z nějakého důvodu a nějakým cílem a měli bychom se je snažit pochopit, a až máme dobrou představu, jak ta kolečka do sebe zapadají, bychom se měli pouštět do nějakých zásadních úprav. Možná je to prostě o tom, že nemám moc rád, když někdo přijde k pravidlům, jednou je prolítne a bez nějakého většího rozmyslu je hrdě proškrtá s tím, že samozřejmě tomu rozumí víc, jak autor. *shrug*

efram:Já asi Boldrica nemám v úmyslu shazovat, ve finále to předpokládám myslí dobře. Přiznám se ale, že jsem občas docela alergický na tyhle prázdné fráze o zábavě a pravidlech, které dle mého spíš zabíjí diskuzi a často se používají (což není tento případ) jako nějaký magický odpustek (aneb všechny mé hříchy jsou odpuštěny, hlavně když se hráči baví).
1.6.2020 09:14 - kuschleba
Už nestíhám zcela sledovat diskuzi, ale mám dojem, že se to tu nějak zamotalo. Přijde mi, že Jersonova otázka: "Jakým způsobem naučit nováčky hrát stolní RPG?" je spíše akademické povahy a že je fakt těžký na ni odpovědět. Znovu opakuji, že vycházím z názoru, že schopnost vyprávět příběh je komplexní povahy, která navíc úzce souvisí s osobností vypravěče, jeho osobní zralostí a také zkušenostmi (herními i životními). Vzpomínám si, že když jsem se chtěl naučit psát, hledal jsem si po internetu různé návody, jak na to. Kromě pár rad ve smyslu, začněte s jednoduššími útvary jako jsou krátké povídky, jsem na nic pořádného nenarazil. Co mi ale zůstalo v paměti, byl výrok nějakého českého spisovatele sci-fi, kterého se prý také kdosi ptal, jak se naučit psát a on odvětil něco ve smyslu: "No to se musíš, hochu, pořádně vypsat." Moc mě to tehdy napotěšilo, ale zpětně mi to dává smysl. Všechno, co jsem se o hraní stolních RPG naučil, jsem si musel draze vykoupit cestou pokus-omyl. A pak mě ještě napadá, že snaha hledat jednoduché řešení, trik nebo návod, může být zaké z jistého úhlu pohledu kontraproduktivní. Může to totiž svádět k představě, že vypravěčství je něco snadného a že když se s tím trápím, hledám, tápu... tak to vypovídá o mé neschopnosti, než že to je přirozenou součástí hry. Navíc každému sedí něco trochu jiný styl hry, jak se osatně ukazuje i tady v diskuzi - někomu víc vyhovuje railroad, někomu sandbox, někomu něco mezi tím a každý má taky přirozené vlohy pro vyprávění jedním z těchto stylů.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.093019962310791 secREMOTE_IP: 3.236.139.73