Tipy a triky

Jerson
21.5.2020 14:05
Jak začít vést RPG
K založení téhle diskuse mě přiměl jeden příspěvek z Redditu popisující těžkosti člověka, který se má bez předchozích zkušeností pustit do vedení hry. V daném příspěvku šlo o maminkusilně motivovaného hráče DnD, který hry stále vedl a chtěl si také zahrát postavu, nicméně díky svému natěšení má poměrně vysoká očekávání. Po přečtení pravidel a dalších jiných textů zjistila, co má a nemá dělat (tvořit svět, ne příběh, nechat hráče dělat rozhodnutí, ne každé setkání musí být boj, ... prostě celkem užitečné rady). Nicméně i po tom všem jí zůstává řada nezodpovězených otázek, jak to udělat, co udělat a kolik toho udělat.

Dostalo se jí rad, že si má stáhnout nějaký už hotový modul, ve kterém dostane vše potřebné, nicméně tahle rada není až tak užitečná, a už vůbec ne pro naše prostředí - nováček do modulu nevidí, těžko posoudí, který je dobrý a který nikoliv, přizpůsobivost preferencím hráčů je taky dost složitá, a navíc to znamená přečíst si další hromadu textu, dost možná mnohem větší, než ve hře skutečně použije, a nějak se s ní popasovat. U nás se přidá ještě celkem malý výběr česky psaných modulů.

Což mě přivádí na otázku myšlenou obecně - máte zkušenosti s tím, když někdo (dobrovolně nebo z lehkého donucení) začal vést hru opravdu od nuly, bez předchozích herních zkušeností, přičemž nešlo o vlastní zkušenost někdy ze začátku 90. let, ale z relativně nedávné doby, kterou jste schopni posoudit z pohledu zkušeného hráče, který se mohl i nemusel takové hry účastnit, a hlavně který dokázal posoudit, jak si tento nezkušený Vypravěč/GM vedl.

Druhá otázka je, zda máte nějaké RPGčko, ať už tištěné nebo na netu, o kterém víte, že nezkušený Vypravěč je podle něj opravdu schopen vést uspokojivou hru, ať pro nováčky, nebo zkušené a nadšené hráče, aniž by musel pátrat po dalších radách na netu? Na složitosti daných pravidel nezáleží, ale samozřejmě že jednodušší pravidla budou výrazně lepší.
28.5.2020 15:36 - Aegnor
Tak jako Ten Candles mi nepřišlo "v podstatě jako Dread". Spíš "Je to Dread, ale lepší." :-)
28.5.2020 16:11 - Lethrendis
Sirien: Mno, přišlo mi, že to tak někteří staví. Ale třeba jsem to špatně pochopil.

Aegnor: No však právě o to jde. Oba póly jsou extrémní.

A znova Sirien: Kombinovat railroadové prvky a iluzionismus s klasickým sandboxem mi přijde zcela samozřejmé.

Nicméně nechat se přezkušovat z pojmů je přesně moje gusto :)
28.5.2020 16:32 - sirien
Protože když budeme pod tim samym slovem oba myslet něco jinýho, tak si o tom hrozně hodnotně popovídáme a budeme si přitom navzájem hrozně rozumět, že?
28.5.2020 17:40 - LokiB
Jerson píše:
Pokud by Vypravěč měl volit jen mezi railroadem a sandboxem, tak nevím, co bych mu doporučoval, ale myslím si, že právě má i jiné možnosti, méně náročné na přípravu a více jasné pro hráče.


Co jsem tím chtěl říc, je moje zkušenost s hráči, kteří žadonili o railroad (jejich slova), že je to přesně to, co chtějí.
A to zároveň připouštím, že to bylo mým vedením (ne zcela) sandboxového světa, kde těch možností co dělat, jak se rozhodovat, jak se k čemu postavit měli hodně ... ale když to hraješ 3 hodiny jednou měsíčně po práci, tak tohle vlastně ani tolik nechceš, zejména ne v družině, kde má každý trochu jiné zázemí, trochu jiný morální profil ... takže sice si při domlouvání a rozhodování hodně zarolplejuješ, ale to prostě někdo nemá chuť, chce si zaházet kostkami, vyřídit pár goblinů a nemuset nic plánovat, rozmýšlet a volit.

Nedával jsem to jako důkaz toho, že railroad je bezva nebo nejlepší, ale že jsou situace, kde bude dobrý railroad pro hráče nejzábavnější variantou. A to navzdory těm, kteří budou říkat, že railroad bere hráči volby a je fuj fuj. Ne každý hráč vždy ty volby vůbec chce.
Já jsem v posledních měsících právě kvůli tomuhle vlastně přestal hrát, protože mě vymýšlení a vedení railroadů moc nebaví a ten tlak od některých (ne všech) hráčů byl.

Mně tyhle debaty sandbox x railroad připadají zbytečně vypjaté. Jasně, někdo to nemá rád, někdo s tím má špatnou zkušenost, že mu to bylo nuceno, když o to nestál ... ale hned se u toho křižovat a polévat svěcenou vodou ... proč.
Nebudu railroad vynášet do nebes, ale tvrzení, že pro začínající GM rozhodně není vhodný nebo snad je přímo hrozný, neberu.

A jestli je složitější připravit dobrý a fungující railroad než sandbox, nebo cokoli mezi tím? Je to náročné na to, být připraven na eventuality, které by to z kolejí mohly logickým způsobem vyhodit + mít s hráči domluvu, že se v nějaké podobě railroad hraje, aby to věděli dopředu, nezjistili to až při hře o pokus prorazit neviditelnou stěnu bokem z cesty lesem, protože GM tam nic připraveného nemá a neví co s tím.

A připravená dobrodružství jsou většinou nějaký typ railroadu (kupříkladu Kovářova dcera neobsahuje možnost, že by postavy osvobodily Sáru hned na začátku únosu, na kraji lesa; pak je dané to, že bude probíhat pronásledování v nějakých dalších fázích, které vyžadují, aby goblini se Sárou nebyli zastaveni hned, atd.).

To neznamená, že je to špatně. Dobré předpřipravené dobrodružství je bohatší (a to Kovářova dcera je) v tom, že na volbách hráčů záleží v nějaké míře to, jak se co ve hře odehraje, i když to "co se odehraje.

Jestli to, že na rozhodnutí hráčů pronásledovat hned, později, či ještě později ovlivní kolik čeho shoří, umře a jak silná bude opozice v některých dalších scénách, znamená, že už to pro někoho railroad není (a jestli proto, že mu to označení vadí, nebo pod tím vidí něco jiného) ... bude jistě obsahem dalších debat :)
28.5.2020 18:11 - sirien
LokiB píše:
kupříkladu Kovářova dcera neobsahuje možnost, že by postavy osvobodily Sáru hned na začátku únosu

To neni ani "railroad", ani "nějakej typ railroadu". RR je věc vztažená k celkovému vedení hry, ne ke strukturování příběhu na úrovni jednotlivý scény. (Ta problematika není binární.) Ten rozdíl je třeba v tom, že u téhle části neni žádné rozhodnutí, které by bylo "odepřeno" nebo naskriptováno - kdyby bylo řečeno, že holku unesli hned a nájezd je jen na zamaskování věcí, tak by to fungovalo stejně.

Jako jasně, můžeš si slovíčka používat hala bala jakkoliv se zrovna zdá trendy a plácnout "sandbox" na cokoliv co se zrovna zdá vůči něčemu relativně volnější a "railroad" na cokoliv co se zrovna zdá vůči něčemu relativně sešněrovanější, ale to je pak vůbec nemusíme mít, protože to bude jen bordel - asi jakobys u čehokoliv teplejšího začal hned křičet "žhavý" a u čehokoliv chladnějšího "antarktickej mráz!"
28.5.2020 18:39 - York
Lethrendis píše:
Kombinovat railroadové prvky a iluzionismus s klasickým sandboxem mi přijde zcela samozřejmé.


Sirien má pravdu, zřejme si pod sandboxem představuješ něco jinýho, než do se jím obvykle míní.

Sandbox s railroadem se totálně míjí - v railroadu předem připravuješ, co budou postavy dělat, zatímco v sandboxu se tomu vyhýbáš jako čert kříži.
28.5.2020 19:04 - LokiB
sirien píše:
RR je věc vztažená k celkovému vedení hry, ne ke strukturování příběhu na úrovni jednotlivý scény.


A kam bys tedy v rámci svého roztřídění v linkovaném blogu zařadil Kovářovu dceru?
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.24537801742554 secREMOTE_IP: 3.231.220.225