Tipy a triky

Jerson
21.5.2020 14:05
RPG pro úplné nováčky
K založení téhle diskuse mě přiměl jeden příspěvek z Redditu popisující těžkosti člověka, který se má bez předchozích zkušeností pustit do vedení hry. V daném příspěvku šlo o maminku silně motivovaného hráče DnD, který hry stále vedl a chtěl si také zahrát postavu, nicméně díky svému natěšení má poměrně vysoká očekávání. Po přečtení pravidel a dalších jiných textů zjistila, co má a nemá dělat (tvořit svět, ne příběh, nechat hráče dělat rozhodnutí, ne každé setkání musí být boj, ... prostě celkem užitečné rady). Nicméně i po tom všem jí zůstává řada nezodpovězených otázek, jak to udělat, co udělat a kolik toho udělat.

Dostalo se jí rad, že si má stáhnout nějaký už hotový modul, ve kterém dostane vše potřebné, nicméně tahle rada není až tak užitečná, a už vůbec ne pro naše prostředí - nováček do modulu nevidí, těžko posoudí, který je dobrý a který nikoliv, přizpůsobivost preferencím hráčů je taky dost složitá, a navíc to znamená přečíst si další hromadu textu, dost možná mnohem větší, než ve hře skutečně použije, a nějak se s ní popasovat. U nás se přidá ještě celkem malý výběr česky psaných modulů.

Což mě přivádí na otázku myšlenou obecně - máte zkušenosti s tím, když někdo (dobrovolně nebo z lehkého donucení) začal vést hru opravdu od nuly, bez předchozích herních zkušeností, přičemž nešlo o vlastní zkušenost někdy ze začátku 90. let, ale z relativně nedávné doby, kterou jste schopni posoudit z pohledu zkušeného hráče, který se mohl i nemusel takové hry účastnit, a hlavně který dokázal posoudit, jak si tento nezkušený Vypravěč/GM vedl.

Druhá otázka je, zda máte nějaké RPGčko, ať už tištěné nebo na netu, o kterém víte, že nezkušený Vypravěč je podle něj opravdu schopen vést uspokojivou hru, ať pro nováčky, nebo zkušené a nadšené hráče, aniž by musel pátrat po dalších radách na netu? Na složitosti daných pravidel nezáleží, ale samozřejmě že jednodušší pravidla budou výrazně lepší.
Autorská citace #1
21.5.2020 14:30 - LokiB
Píše:
nicméně tahle rada není až tak užitečná, a už vůbec ne pro naše prostředí


S tímto úplně nesouhlasím. Pro hodně lidí je to dobrá cesta, protože bez ní se k vytvoření vlastního obsahu ani nedostanou nebo neodhodlají.

Jako i u každé jiné činnosti, i tady se nováček bude setkávat s problémy (asi jako když začne někdo hrát fotbal, šachy, na housle, psát básně, řídit auto).
Stejně tak jako u jiných činností i u vedení hry to některé začínají odradí.

Z toho popisu situace mi tam připadá nešťastná věta:
Píše:
a chtěl si také zahrát postavu, nicméně díky svému natěšení má poměrně vysoká očekávání.


Mít pro takové situace "poměrně vysoká očekávání" je cesta k tomu, že to bude pro obě strany neúspěch.

S danými situacemi jsem se setkal skutečně již v těch 90. letech, novější zkušenost z posledních let nemám. Vlastně ani nevím, proč by to dnes mělo být pro GM jiné, začínat s DND 5E, než to bylo v devadesátkách s ADND.

Já se přikládním k postupu:
* zvolit si pravidla (podle preferencí skupiny, nebo jinak)
* vzít si předpřipravené dobrodružství
* přečíst si ho, zkusit ho pochopit. o co tam má jít, proč a jak funguje.
* zamyslet se nad tím, jestli mi to sedí nebo co mi tam vadí. nemusím to hned měnit, ale když to nesedí mně, je možné, že to nebude sedět i hráčům.
* zamyslet se nad tím, co v jednotlivých situacích hráči asi tak budou volit a chtít dělat, aby člověk nebyl neustále překvapený
* domluvit se na vzájemné shovívavosti
* hrát
Autorská citace #2
21.5.2020 14:42 - Naoki
Kovářová dcera? :)
Zkušenosti ještě nemáme, ale zkus to nabídnout úplnýmu nováčkovi, co řekne :D
Autorská citace #3
21.5.2020 14:43 - kuschleba
To je moc dobré téma, díky za něj. Budu psát jako člověk, který má jako hráč a GM nahráno přes 20 let (od Dračáku, přes Vampire:The Masquerade, trochu Shadowrunu až nakonec po DnD). Na základě těchto zkušeností jsem přesvědčený, že vypravěčství RPG je specifická dovednost jako každá jiná a a jako každá jiná se dá a musí zlepšovat praxí. Jednoduše řečeno, žádný učený z nebe nespadl, byť samozřejmě existují přirozené talenty.

Za další, dobrá hra není jen o dobrém GM. Staří a zkušení mazáci dovedou i nezkušeného ST dobře vést ve vyprávění příběhu svými nápady, rozvíjením jeho světa a vlastní invencí.

Můj kamarád, také dlouholetý hráč stolních RPG se před rokem odhodlal, že povede hru jako GM, ačkoliv nikdy předtím GM nedělal. Vybral si modul Lost mines of Phandelver (překlad z D20 - díky!) a odmasteroval to výborně. Postupně si dokonce čím dál tím víc troufal rozvíjet příběh svými nápady a nedržet se striktně připravené kampaně. Takže jako nováčkovská kampaň mi Phandelverské doly přišly pěkně udělané a hratelné.

Co se týče naprostého nováčka nepolíbeného světem stolních RPG, tam si netroufám tvrdit, jak by to mohlo dopadnout. Ale spíš bych očekával, že bude dělat chyby, bude se u toho trápit a tak... Osobně bych to měl tak, že kdybych na takového nováčka, který by chtěl mermomocí dělat GM, narazil, spíš bych se ho snažil přesvědčit, ať si k hraní nejprve přičichne skrze roli hráče než GM. Protože i jako hráč se můžete zlepšovat jako GM.
Autorská citace #4
21.5.2020 14:56 - Chyba
Já svou úplně první první hru vedl. Asi 4 nebo 5 roků zpátky. Byl to Dům smrti, který je v dodatku u Stráda (tenkrát tu na kostce byl samostatně). A s odstupem času musím říct, že jsem domrvil co se dalo, ale vzhledem k temu, že jsme teprve začínali všeci tak to tenkrát nikdo moc nepoznal.
Autorská citace #5
21.5.2020 14:56 - York
Nejlepší způsob, jak se naučit hrát RPGčka, je přidat se k někomu, kdo už je hraje.

Hodně taky záleží na tom, co dotyční chtějí hrát. Prakticky každej rozšířenej systém má příručku plnou rad pro hráče i PJe a nějaký to startovní dobrodružství. Nemusí bejt extra dobrý, hlavní je, aby dotyční začali hrát. Začínající hráči mají obrovskou výhodu, že je pro ně všechno nový a úžasný. Nijak zvlášť tudíž nevadí, že jejich první hra nebude moc dobrá - užijou si to i tak a časem se zlepšej.

A poslední věc: Jako u každýho onboardingu je potřeba je nezahltit informacema. Rozhodně bych nedoporučil začít s něčím jako Dungeon of the Mad Mage a kompletní sadou příruček DnD 5e. Mnohem lepší je něco jako Basic Rules a nějaký dobrodružství, který jde odehrát za jeden až dva večery.
Autorská citace #6
21.5.2020 14:58 - Jerson
Rád bych podotkl, že nelze úplně předpokládat s tím, že Vypravěč nováček bude hrát pravidelně nebo dlouhodobě, a bude mít příležitost zlepšovat své schopnosti klasickou cestou pokusů a omylů, nebo studiem materiálů a netu či diskusemi. To je možný bonus, nikoliv požadovaný atribut.

LokiB píše:
Pro hodně lidí je to (hraní podle modulů) dobrá cesta, protože bez ní se k vytvoření vlastního obsahu ani nedostanou nebo neodhodlají.

Šlo mi to, že česky psaných modulů je (zatím) jen pár a jsou poměrně specifické. Navíc mnozí z nás se bez toho museli obejít, nebo získali návyky při vedení Bílého hradu, kterých se pak museli zbavovat.

LokiB píše:
Mít pro takové situace "poměrně vysoká očekávání" je cesta k tomu, že to bude pro obě strany neúspěch.

Narovinu - vycházím z reálných situací, které kromě jiné popisoval i zmíněný příspěvek. Nalákaní hráči často mívají vysoká očekávání, takže jsem tím chtěl říct, že výsledek typu "No, ušlo to, příště jdeme na pivo" nepovažuju za dostačující, a ani nelze spoléhat, že se hráči budou bavit jen proto, že neví, jak má vypadat skutečně dobrá RPG hra.

Naoki píše:
Kovářová dcera? :)
Zkušenosti ještě nemáme, ale zkus to nabídnout úplnýmu nováčkovi, co řekne :D

No, jsme u toho, že to rozhodně není dostačující materiál pro hraní RPG, protože je k němu potřeba příručky DnD. A DnD z kategorie vhodných začátečních her vypadlo, protože právě to, že si dotyčná přečetla pravidla, udělala vlastní pátrání a stejně neví, jak to hrát mě přivedla na myšlenku, zda někdo nějaké takové RPG potkal. Stejně tak je ze hry DrD libovolné edice - ani jedno objektivně není hra pro začátečníky, protože se někteří začátečníci v pravidlech utopí (a není jich zanedbatelné množství).

kuschleba píše:
Osobně bych to měl tak, že kdybych na takového nováčka, který by chtěl mermomocí dělat GM, narazil, spíš bych se ho snažil přesvědčit, ať si k hraní nejprve přičichne skrze roli hráče než GM.

Opět vycházím z popsané (a nikterak řídké situace), že dotyčný GM nemá s kým jiným hrát jako hráč, a vedení hry na něj více či méně spadne, nebo se obětuje. Případy, kdy má napřed možnost zahrát si pod vedením někoho zkušenějšího už jsou speciální podskupinou nováčků, o které mi v této diskusi vůbec nejde.
Autorská citace #7
21.5.2020 15:03 - sirien
Jerson: hele... já, kterej fakt nepatřim k extra příznivcům předpřipravených modulů, s Tebou nesouhlasim - pro někoho koho si popsal mi naopak použití předpřipraveného modulu přijde jako velmi dobrá cesta. Jde zjevně o člověka, co s RPG nemá moc zkušenosti a základní problém je, že neví, odkud a jak věc vůbec uchopit. Předpřipravený modul nemusí být ani nijak extra dobrý, ale dá takovému člověku bez zkušenosti a "citu" jasnou osnovu toho co a kdy a jak dělat o kterou se bude moct opřít.

Jak je který modul dobrý (a o čem je) můžeš poznat z recenzí a diskusí. Tam taky většinou najdeš i nějaké různé rady a poznámky k jeho odehrávání.

Rozhodně to je IMO lepší první krok než snažit se vytvořit vlastní příběh, když vlastně ani nevíš, jak se ta hra vlastně hraje (vede...) a jak tudíž taková příprava pak s reálnou hrou v praxi interaguje.

Těch modulů je dost k dispozici i u nás - resp. přeloženého tu toho je tolik, že to pro nováčka už nedělá moc rozdíl - jestli vybírat z 10 nebo ze 100 položek vyjde pro někoho bez zkušeností spíš vcelku nastejno.

A jak píše Naoki - např. Kovářovu dceru jsme sepsali specificky pro nováčky, včetně té hromady doprovodných textů okolo (btw. mě napadá, že to je takové dost akční dobrodružství - mohli bysme zkusit někdy udělat nějaké i v jiném žánru...)

______________________

K Tvým otázkám přímo:

Z poslední doby (...ch let) žádnou přímou zkušenost s úplným nováčkem co by šel rovnou vést hru bez předchozí zkušenosti nemám. A, popravdě, ani nepřímou. A vlastně si ani nevybavuju, že bych kdy o někom takovym okolo přímo slyšel (jinak než tímhle stylem z X-té ruky přes nějaký pro mě anonymní nick na jakémsi fakt masovém fóru).

Přijde mi, že tohle neni úplně standardní způsob, jak se k vedení hry dostat (...i v mojí úplně první herní skupině týpek co dělal PJ už předtím DrD hrál, byť ne moc) - popravdě mi to přijde jako dost výjimečnej způsob a nevybavuju si, že bych kdy potkal někoho, kdo ke hraní přišel jako vypravěč fakt na první dobrou, ani nikoho, kdo by mi řekl že někoho takového zná. (???)

V dnešní době to možná může být trochu častější, protože video-streamy co můžou někoho namotivovat a dotyčný z nich už bude aspoň tušit jakou má RPG formu a co tam jako vypravěč vlastně dělá, ale jestli to tak je, tak se ke mě tenhle trend ještě nedones.



Ohledně pravidel - moje obecné zkušenosti jsou, že nováčci nemají ujasněné nároky a ani očekávání. Pravidla jsou pro ně druhotná - mnohem důležitější (a větší problém na začátku) je pro ně ovládnout formu RPG hry jako takovou. V tomhle směru jednoduchá a přehledná pravidla přebíjí složitá. Jednoduchá a přehledná nemusí být nutně totéž, co stručná nebo minimalistická. Fate (resp. FAE) IMO poslouží stejně dobře, jako DnD 5e (resp. Basic Rules / Starter's Kit).

Když za mnou přijdou nováčci a ptají se mě, co mají vzít za systém, tak můj standardní postup je, že:
- pár otázkama si ujasnim jejich základní herní preference (nic detailního ,fakt jen nějakou jejich základní představu: vyprávění / dice gaming, fantasy / ~+-realita / scifi, grounded / epic...)
- vyberu pro ně systém kterej je jednoduchej na začátek, ideálně obsahuje nějaké intro-texty a je dlouhodobě hratelnej.

Každopádně pravidla nejsou odpovědí na Tvůj problém - žádná pravidla nezajistí, že vypravěč nebude potřebovat řešit nějaký problém tím, že bude hledat nějakou radu nebo se někde / někoho ptát na možná řešení. To není otázka pravidel, ale formy hry a jejího vedení.
Autorská citace #8
21.5.2020 15:10 - Lethrendis
Tady bych jenom podotkl, že neplatí ani to oblíbené jersonovské "obětoval se k PJování". Je to sice už nějaký ten pátek, ale pamatuju si, jak jsem se na základce těšil, že budu moct PJovat.

Edit: A měl jsem za sebou fakt minimum her jako hráč s Vypravěči, kteří byli stejně nezkušení jako já.
Autorská citace #9
21.5.2020 15:15 - sirien
Jerson píše:
nelze úplně předpokládat s tím, že Vypravěč nováček bude hrát pravidelně nebo dlouhodobě

A seš si jistej, že chce hrát RPGčka? Resp. jsi si jistej, že tu kladeš podmínky a požadavky, co vůbec dávaj smysl?

Protože RPGčka nejsou zrovna krabicová deskovka na kterou necháš roky prášit na chatě v polici abys jí pak jednou za pár let jeden večer narychlo zahrál.

To se ostatně týká i tohodle:

Jerson píše:
to rozhodně není dostačující materiál pro hraní RPG, protože je k němu potřeba příručky DnD

Pokud chceš jakože jeden sešítek, kterej někdo vezme a odvede podle něj hru a bude tam mít naráz pravidla a příběh a rady, tak to co hledáš jsou dávná White Wolf dema pro tehdy čerstvý nWoD.

Najisto vyšly pro Vampire, Werewolf a Mage a rozdávaly se zadarmo na promo akcích / za doslova pár korun v game-shopech. Byly to co pamatuju sešítky A5 o pár desítkách stran které obsahovaly předpřipravené postavy a lineární příběh s radami pro odehrávání kde se postupně v každé scéně přidávala další a další pravidla. Existovaly pokud se pamatuju jen tiskově (resp. PDF sem nikdy nikde nepotkal) a nikdy nebyly přeložený. Osobně sem kdysi hrál jako hráč demo pro Awakening (Mage) a ten příběh byl... slušnej, ale samozřejmě vedl to Sosáček a všichni jsme znali a měli nahraný Ascension.

Pamatuju si, že kolem té demo formy byl chvilku boom a pozornost, mám dokonce dojem, že pro pár her od jiných studií vyšly tenkrát snad i nějaké obdoby, ale ten formát se z nějakýho důvodu neuchytil a poměrně brzo pak potichu zmizel.


...takže se obávám, že RPG holt jsou, co jsou, a skládají se z pravidel a příběhu a tyto nejsou spojené, takže vždycky musíš nastudovat dvě věci.
Autorská citace #10
21.5.2020 15:18 - Naoki
Píše:
(btw. mě napadá, že to je takové dost akční dobrodružství - mohli bysme zkusit někdy udělat nějaké i v jiném žánru...)

Já jsem 100% pro
Autorská citace #11
21.5.2020 15:18 - sirien
ADD: oprava - tak ty WW dema zjevně nakonec skončily zdarma na Drivethru:

https://www.drivethrurpg.com/product/2542/Mage-The-Awakening-Demo-Part-1
Autorská citace #12
21.5.2020 15:22 - LokiB
Popravdě, GMování je sice super, ale je podle mé zkušenost náchylnější na to, že když není adekvátní odměna (třeba v satisfakci, že to hráče bavilo), tak to člověka přestane bavit. Jakože víc než u hraní.
A právě proto nemám moc pozitivní vztah k hráčům, kteří rovnou deklarují, že "mají vysoké očekávání".
Kolikrát se stane naopak, že GM zahlásí, že on má vysoká očekávání od hráčů, tak ať se snaží ...

Kovářova dcera je strukturou pro nováčky vhodná (mně tedy nesedí žánrově a stylem dobrodružství, ale to je jiná věc). Těch možností, kde GM zakopne, nebo rovnou upadne, tam fakt není mnoho. Jediné riziko je, že na konci hráči řeknou "hmm, to nebylo moc zajímavé, čekali jsme jiný obsah hry" ... ale to není problém daného dobrodružství, jako toho, že není pro každého. do DND se hodí dobře.

sirien píše:
a nevybavuju si, že bych kdy potkal někoho, kdo ke hraní přišel jako vypravěč fakt na první dobrou, ani nikoho, kdo by mi řekl že někoho takového zná. (???)


No já z té skupiny jsem, protože když jsme hráli DrD úplně prvně na chmelu, tak neměl žádnou zkušenost ani jeden z nás, ani jako hráč, ani jako PJ. Takže to pro všechny, včetně PJ, bylo skutečně na první dobrou.
Mělo to dost "aha" efekt, zpětně to nebylo dobré dobrodružství, ani moc dobře vedené ... ale my se u toho bavili a přišlo nám to zábavné, prostě daleko lepší než Člověče nezlob se či jiné deskovky té doby :)

Kdo se bavit chce, ten se baví i se začínajícím GMem, když tento není úplný vůl ...
Autorská citace #13
21.5.2020 15:25 - York
Pokud je zadáním hra se stručnými pravidly v češtině, ke který není třeba číst připravený dobrodružství, tak bych doporučil Hru bez přípravy.

Na seznámení se s tím, jak se vlastně RPGčko hraje, by to mohlo fungovat celkem dobře.
Autorská citace #14
21.5.2020 15:29 - sirien
Loki: Hele, tuhle výtku můžeš přednést před jakýkoliv předpřipravený dobrodružství - jakože každý dobrodružství má nějakej žánr a věcnej obsah a pokud chce někdo jinej žánr a jinej obsah, tak mu to prostě nesedne. Vytvořit dost pestrej mix je možný v nějaký aspoň mini-kronice, ale ne v jednorázovce co má bejt odehratelná na vcelku krátkym sezení. Tam by IMO taková snaha byla naopak spíš naškodu, protože by to rozmělnila a udělala z toho pejsko-kočičkovej mišmaš.

Jak píšu vejš - kapacitu na tvorbu scénáře tu zjevně máme, tak až se teď douzavře Kovářova dcera, tak můžeme zkusit jít udělat něco žánrově jinýho. Nějakou sociálku nebo pátračku nebo exploration nebo tak něco.
Autorská citace #15
21.5.2020 15:30 - malkav
Můžu začít nejdřív dvěma upřesňujícími dotazy?
Maminka silně motivovaného hráče - cca. věk a témata světů, která hraje onen motivovaný hráč?
Vysoká očekávání - to je předpoklad maminky, nebo nějaký kvalifikovanější odhad?

Jinak souhlasím s tím, že je pro začátečníka fajn mít možnost použít předpřipravené dobrodružství. PJ/GM se kterými jsem hrál a hraju, používají i sem tam knižní předlohy. Člověk má pak ušetřenou práci s vymýšlením světa, přitom může nějakou lokaci prostě poupravit podle svého. Zároveň má jména a postavy, které může použít.

Mě vždy spíš přišlo složitější vymyslet zápletky a problémy, které se v prostředí dějí. Aby to nebyla jen hra o okopávání ředkviček, nebo shánění dostatku dříví na zimu. Prostě aby prostředí poskytovalo podněty pro rozpohybování hry. Popřípadě je fajn si s hráčem promluvit, jaké cíle si nese jeho postava. Aktivní hráč může začínajícímu GM v určitém ohledu podle mě pomoct.
Autorská citace #16
21.5.2020 16:02 - Boldrick
Doplním malkava:
A onen silně motivovaný hráč DND jí pravidla nevysvětlí? To by jí odpadla jedno čtení a může se soustředit jen na dobrodružství.

A když je její syn silně motivovaný hráč DND, pak a ni ona nebude začínat s někým nezkušeným.

Prosím upřesnit.
Autorská citace #17
22.5.2020 08:40 - Gediman
Void. Vážně. Už vlastně díky zaměření na boj a na plnění misí, které dávají jasné vodítko, o čem ta hra bude. Je to vlastně docela dost jednoduché na GMování (i když později jsem nějaké rady pro GMy stejně sepsal). Plus, GM má možnost časem dát do toho i další prvky a třeba se i odklonit od těch bojů - podle toho, jak sám bude nabírat zkušenosti.

Další hry, které jsou easy peasy na GMování - z mých zkušeností třeba MLP: Tails of Equestria (ostatně, hra pro děti) a 3:16.

Řekl bych, že spíš než zkušenosti s RPG jsou důležité zkušenosti s příběhy jako takovými. Když má člověk hodně načteno knih, nakoukáno seriálů a filmů nebo třeba i odehráno počítačových her (třeba RPG nebo i FPS, protože moderní hry se svým pojetím vyrovnávají filmům), může se snadno inspirovat a udělat dobré dobrodružství se vším všudy.
Autorská citace #18
22.5.2020 09:39 - kuschleba
No podle toho jak to Jerson podal, jsem z toho nabyl takový dojem, že by se chtěl dozvědět, jestli někdo neví o způsobu, jak někoho naučit tak silně komplexní dovednost jako je vypravěčství nějakým jednoduchým způsobem/trikem. Asi jako když se Neo v Matrixu naučí kung-fu. Podle mě žádná snadná cesta není. Jasně, je spousta věcí, jak si to usnadnit, které tu už zazněly (používání modulů, sledování online streamů...), ale jsem přesvědčený, že i tak je potřeba si to oddřít. A velkou výhodou může být právě to, že ze začátku jsou hráči-nováččci vděční za každou blbost a nároky se začnou zvyšovat až postupně s počtem nasbíraných zkušeností. Naše DnD skupina něco takového zažívá, kdy si na prahu čtyřicítky říkáme, jak se to naše hraní za tu dobu neskutečně proměnilo a jaký během hraní zažíváne věci. A pokud bych měl vyjít z uvedené vzorové situace, kdy zkušený hráč s vysokými nároky chce po nováčkovi GM, aby to bylo perfektní, je takový hráč vedle jak ta jedle a musí se smířit s tím, že to prostě perfektní nebude ani omylem. A upřímně, když si to představím, že bych jako začínající GM měl odehrát hru pro zkušeného hráče s vysokými nároky, nejspíš bych z toho byl akorát ve stresu a moc by se mi do toho nechtělo.
Autorská citace #19
23.5.2020 21:46 - ShadoWWW
Dnes jsem hrál se ségrou (kdysi hrávala DrD 1.5 a D&D 3e) a dětskou skupinou. Většina hráčů měla 7 let. Pár postřehů z té hry:
  • Musel jsem vysvětlovat, jak funguje bonusová akce. Z pravidel jim to přišlo zmatečné. Že někde se píše, že má postava jednu akci, zatímco jinde se píše něco o další akci v kole a kdy teda má postava dvě akce a kdy ne. Mike měl ve své době pravdu, že bonusová akce je první kandidát na vykopnutí a měli to udělat hned na začátku. Po mém několikavětém vysvětlení to pochopili a neměli s tím problém. Po hře jsem se zeptal, jestli by jim nepřišlo jednodušší, kdyby místo akce a bonusové akce měla hra tři akce a různé činnosti by zabíraly různý počet akcí (systém PF2). Všichni řekli, že by jim to přišlo ještě víc zmatečné a rozhodně by byli spíš pro jednu akci než tři.
  • Pro sedmileté děti plánujte maximální dobu sezení 2 hodiny, ale klidně jen na hoďku. Víc kratších sezení je rozhodně lepší než méně delších.
  • Začínám pochybovat o mém dřívějším přesvědčení, že začátečníkům je lepší dát do ruky kratší pravidla (konkrétně pravidla z Úvodní sady) a plná pravidla (tedy Příručku hráče) až poté, co pochopí základy. Za poslední dva týdny jsem hned od dvou kluků (jednoho 12letého a jednoho 7letého) dostal zpětnou vazbu, že chtějí hrát něco z PHB, co v Úvodní sadě není a chtěli by raději rovnou začít s PHB. (Jednou šlo o rasu tieflinga a jednou o povolání druida.) Zdá se, že dnešní mládež má mnohem širší záběr fantasy chutí, který Úvodní sada není sto naplnit.
Autorská citace #20
23.5.2020 21:57 - sirien
ShadoWWW píše:
Zdá se, že dnešní mládež má mnohem širší záběr fantasy chutí, který Úvodní sada není sto naplnit.

Nebo - revoluční myšlenka - děti nemaj problém číst, zato maj zájem číst a hromadu času to dělat. Takže když je DnD zaujme, tak si ho přečtou tak poctivě až se ho našrotěj zpaměti. Stejně svýho času my. (Kdo neznal zpaměti DrD tabulky znal zpaměti ADnD tabulky - a kdo neznal ani jedno byla holka, co měla přečtenou půlku fantasy knihovny.)

Kdyby se všichni přestali čvachtat v tom mýtu o nečtoucí (a morálně věčně upadající) mládeži, tak by to všechny mohlo přestat co tři až pět let tak hrozně překvapovat.

Zkrácený verze pravidel nejsou pro děti. Pro děti čim delší pravidla, tim lepší - tím víc času můžou strávit jejich čtenim a sněnim o všem co můžou hrát. Zkrácený verze pravidel sou pro dospělý bez času a pro rodiče a vychovatele bez trpělivosti.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.082175970077515 secREMOTE_IP: 3.91.203.238