Tipy a triky

York
4.6.2019 13:03
Co hráči očekávají od GMů?
Hráči, co očekáváte od GMů? Co mohou dělat pro to, aby vás hra bavila, těšili jste se na ni, ponořili se do příběhu a do své postavy a hráli naplno?


Související diskuse:
Co GMové očekávají od hráčů?
Co hráči očekávají od spoluhráčů?
Autorská citace #1
4.6.2019 13:50 - Jerson
Když už téměř pořád dělám GMma, tak z pohledu hráče je to zajímavější.

Zaprvé, spoluvytvořit nějaký zajímavý a uvěřitelný svět, který mi bude dávat smysl a budu schopný se do něj vcítit. Obvykle to vyžaduje se nad věcmi zamyslet, ale není to zase tak těžké, jak by se z některých mých příspěvků mohlo zdát. A pokud GM v nějaké oblasti tápe, nemám problém mu pomoct, ať mimo hru, nebo přímo ve hře.

Za druhé - aby se činy mé postavy promítly do následků a nikoliv že jen odehraju předem připravený příběh, případně příběh s několika definovanými konci a finálními scénami.

Za třetí a nejdůležitější - že postupně dostanu možnost zvolit si vlastní úkoly, které budou sloužit i jako zápletka pro ostatní postavy (pokud nebudou mít vlastní cíle), a že dostanu možnost ovlivňovat a měnit herní svět, ne jen zápletku - tedy že vytváření zápletek přejde zčásti i do rukou hráčů.

Btw. chybí mi tu, co hráči očekávají od spoluhráčů, protože v tomto případě bych vypíchnul aktivitu, či spíše proaktivní způsob, a taky trochu snahy se prosadit. Nemám problém se sólisty, problém mám se sólisty, kteří čekají, až jim někdo dá příležitost se prosadit na scéně.
Autorská citace #2
4.6.2019 14:01 - York
Jerson píše:
Btw. chybí mi tu, co hráči očekávají od spoluhráčů


Založeno. Můžeš se tam vyřádit ;-)
Autorská citace #3
4.6.2019 14:46 - LokiB
Jerson píše:
A pokud GM v nějaké oblasti tápe, nemám problém mu pomoct, ať mimo hru, nebo přímo ve hře.


Campaign hijack! :)
Autorská citace #4
4.6.2019 15:53 - krytah
To co řekl Jerson + aby příběh měl nějaký zajímavý twist. Stačí jednou za čas, ale aby to tam bylo. Stačí klidně náhodná zmínka nějaké postavy, po které udělám hmm, aha, tohle asi bude takhle, takže tamto by mohlo být zas tak, ALE TO ZNAMENÁ, ŽE...
Autorská citace #5
4.6.2019 16:33 - malkav
Zajímavý svět s různými zápletkami v pozadí, které se dají rozplétat. Štrachat se v tajích a mýtech světa, které navozují zajímavou atmosféru (okořenění sem tam akčními/bojovými scénami). A hlavně i mimo herní čas rád nad příběhem debatuji, říkám své domněnky, rozvíjím paranoidní a konspirační teorie a mám rád zpětná vazbu ... jak od GM, tak od ostatních hráčů :)
Autorská citace #6
4.6.2019 16:35 - LokiB
Vida, jak jsou preference různé :) já teda většinou plot twisty nemusím ... jako když se fakt podaří, ok, výjimečně, proč ne, ale ono je to často takové toporné, twist pro twist.

Jako hráč jsem rád když mi dá GM prostor si hrát postavu, netlačí mě do "správných" rozhodnutí, a dává mi možnost mít pro svoji postavu příběh, který se ve hře reálně promítá a odehrává a posouvá.

Když je možnost si hledat vlastní zájem, který třeba posouvá a rozvíjí celkovou hru, tak velmi dobře.

Jsem rád, když hra umožňuje uplatnění schopností, které postava má.

Nebaví mě házení kostkou, tak když tam není moc moc bojů, tak jedině dobře
Autorská citace #7
4.6.2019 17:00 - sirien
Tahle trojice diskusí - to je jako z nadšení vyrobenej bordel, nebo to je vaše velmi sofistikovaná parodie katolicismu?

Mě přijde, že je tu otázku nutné rozdělit - sou věci, které od GMa čekám vždycky, a pak sou věci, které někdy čekám a jindy mi sou ukradený v závislosti na tom, co za hru a v jakym stylu hrajem.


Ty obecný věci sou především:
- držet příběh ve fikci a hru u stolu v pohybu
- hlídat a řídit gradaci
- moderovat obsah a vstupy hráčů, aby věci dávaly smysl a ladily
- držet ve hře smysluplný obsah

...z toho pak vyplývají nějaká další očekávání, co ale už nejsou přímo "primární" - třeba schopnot rozlišovat typy scén a aktivně s nimi pracovat (jejich míchání, způsob řízení atp.)

Pak tu jsou nějaké věci co nejsou ani tak očekávání, jako spíš "nároky":
- tvorba a zejména hraní NPCček. Rozmanitost, konzistence, osobitost, žánrovost a stylovost... tohle je kategorie skillu kterou považuju za fakt kritickou.


To co píše Jerson mi osobně už přijde víc nějaká otázka stylu, která se už váže k preferencím a tomu jaká hra se zrovna hraje. Např. u hororové hry mi na promítnutí následků akcí postavy na svět až tak moc záležet nemusí - a víc než co čekám od GM to je pro mě v kategorii "jakou hru chci hrát", což není úplně (vůbec) totéž. Tvorbu uvěřitelného světa - jistě, GM v tom má velkou roli, ale mě třeba často vyhovuje, když se na tom hodně podílí hráči a GM to už dál z velké části hlavně moderuje aby to zapadalo. A Jersonův třetí bod už mi s GM nepřijde spojený skoro vůbec - jestli ve hře řešíme zápletku která vychází z vnějšího světa a řešíme věci co postavám padají na hlavu, nebo jestli řešíme zápletky vycházející z vlastních zájmů postav nebo jestli je hra o osobním dramatu mezi postavami, to už mi přijde že není vůbec o GM ale o domluvě o tom jakou hru budeme hrát.

LokiB píše:
ale ono je to často takové toporné, twist pro twist.

ale neni, jen si to musíš trošku připravit a rozmyslet předem (a nechat tomu živelný průběh aniž bys to nějak moc tlačil).
Autorská citace #8
4.6.2019 17:14 - LokiB
sirien: já tvůj článek četl, jsem poučen :) ale mnoho GMů ne, a pak jsou jejich twisty toporné, to je reálná zkušenost jakožto hráče.
Autorská citace #9
5.6.2019 08:03 - Jerson
Je fakt, že své požadavky jsem napsal z hlediska kampaně, v jednorázové hře je mám výrazně menší, vlastně v tom rámci, který popsal Sirien.
Autorská citace #10
5.6.2019 22:43 - Pastýř
Jako hráč očekávám od GM:

1)Že bude mít předpřipravený uvěřitelný a zajímavý svět. Není nic trapnějšího než když GM mění prostředí a situace protože nedávají smysl a selhává logika. Změny prostředí mají iniciovat zápletky a ne neschopnost GM.(Např. město které bylo vždy čtyři míle daleko, je najednou čtyřicet mil protože hráči by tam přišli moc brzo. Starosta který byl elf, je najednou ork, protže by jinak příběh nedával smysl atd.)

2) očekávám, že bude GM znát mou postavu a začlení ji do příběhu, aby se i její osobní příběh mohl posouvat.

3) Očekávám, že bude GM respektovat pravidla podle kterých hrajeme. (Moje nejhorší zkušenost byla s GM, který se nezajímal o staty a dovednosti postav, ani o použitou mechaniku. Vždy hráče nechal hodit. Pokud byl hod vysoký postava uspěla a pokud nízký neuspěla. Bez ohledu na to, že někteří měli uspět/neuspět automaticky. Navíc se házelo přád a často na herně nezajímavá selhání. To hráče demotivuje od tvorby postavy. Když ke hře stačí jen mince.)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.047772169113159 secREMOTE_IP: 44.200.169.91