Tipy a triky

York
4.6.2019 11:45
Co GMové očekávají od hráčů?
GMové, co očekáváte od hráčů? Co mohou dělat pro to, aby vás hra bavila, těšili jste se na ni a abyste měli pocit, že všechna ta práce strávená přípravou má smysl?


Související diskuse:
Co hráči očekávají od GMů?
Co hráči očekávají od spoluhráčů?
Autorská citace #21
5.6.2019 07:48 - Jerson
Když dojde na pravidla, tak po hráčích chci v zásadě dvě věci - aby uměli rozlišit běžnou situaci, kdy aspekt používají, a situace, na kterých jim záleží, a ve kterých je lepší aspekt spálit; druhá věc je, že si můžou a měli by navzájem přidělovat rezervy.
Což jsou vlastně všechna pravidla, která pří hře používají hráči. Ostatní věci jim řeknu já, nebo jsou napsané na kartách, nebo jsou intuitivní, nebo je hráči nemusí znát.
Kromě toho, pokud hráči tahle pravidla neznají, tak se nic neděje, pořád můžou v klidu hrát, jen mají menší možnost směřovat hru podle svých záměrů, ale pokud to budou naznačovat alespoň roleplayingem, tak i tato pravidla můžu snadno řešit za ně.
VE výsledku se mě problémy hráčů s neznalostí pravidel netýkají - i když jako hráč na ně narážím v každých složitějších pravidlech (vlastně podle své (ne)znalosti pravidel rozděluju systémy na jednoduché a složité :-) )

Alkohol v našich hrách nebývá problém, nikdo u hry nepije ani nefetuje, ale opilé hráče jsem už zažil, a není to ono, přesněji to dost kazí hru, zejména když ostatní opilí nejsou.

Ještě k těm domluvám - jak vidím, ostatní řeší podobné komplikace jako já (nechci říkat "jsem rád", ale prostě jsem rád, že v tom nejsem sám.) Nicméně momentálně mám 8 celkem pravidelných hráčů a dalších 7 potenciálních nováčků či příležitostných, což mi dává celkem jistotu, že když vypíšu termíny, tak se mi alespoň čtyři hráči sejdou. A díky rozsekání kampaně na mise s variabilní účastí hráčů nemusím řešit, zda můžou hrát konkrétní hráči, bez kterých by hra nešla.
Má to nevýhody v nelineáním příběhu hry, kdy se řeší vedlejší linie a odbočky, ale alespoň to funguje bez stresu z toho, zda mi dorazí klíčoví hráči, a nemusím kvůli jednomu či dvěma lidem posouvat termín.

Tedy až po dvanácti letech můžu doopravdy ocenit, jaké výhody mi takto navržená pravidla a organizace hry přináší, protože kdybych měl řešit problémy, které tu čtu, asi bych s vedením hry už dávno seknul.
Autorská citace #22
5.6.2019 08:41 - LokiB
sirien píše:
Musim říct, že mě překvapuje, kolik z vás chce po hráčích, aby "uměli pravidla".


Ono to taky bude tím, že ty těch skupin máš hodně. Já třeba posledních už celkem dost let hraju s jednou skupinou lidí, celkem je nás 5, z čehož se v různých obdobích vyčleňují tak asi 3 skupiny ... a takhle hrajeme roky a roky. A přijde mi to prostě otravné, když se někdo po 5 letech hraní pokaždé a stále ptá, jak se používají některé základní mechaniky :)
Že lidi neznají komplet pravidla odshora dolů se všemi podrobnostmi a nuancemi, to by mi nevadilo.

sirien píše:
Obecně mi to přijde jako součást nějaké elementární etikety kolem té hry. Sešli sme se abysme hráli hru, tak čekám, že se lidi budou soustředit na tu hru


Na tom je zajímavé, že když by se řeklo "hele přiďte, pokecáme", tak se na to člověk z Tábora do Prahy nepožene, na to nemá čas. Ale když se dohodneme na hraní, tak přijede, ale pak třeba stejně významnou část večera kecáme ... někdy jsou rodinná a další témata žhavější než vlastní hra.

sirien píše:
Jinak co od hráčů čekám přesně se liší podle toho, jak si hru dohodneme - když si řekneme že chceme oddechovou "bier&prezzel" s důrazem na cool scény a geekout a nevážné hraní, tak toho čekám logicky řádově míň, než když si řekneme že si chceme zahrát něco víc propracovanýho.


No jo, my takhle nehrajeme ... v podstatě všechny naše hry jsou si v tomhle velmi podobné, tedy hrajeme je "stejně", ať už je to fantasy, středověk, nebo urban fantasy, ten styl "seriózní hraní, GM vede svou připravenou hru a hráči se v jejím rámci realizují, přičemž občasné žertování, narážky jsou ok". Na to jsme tak nějak najeli na začátku a vlastně nikdy nikdo nepřišel s tím "hej, pojďme dneska víc relaxovat" nebo "co dneska zkusit hrát temně a vážně?"

Rušení domluvených termínů na poslední chvíli je velký opruz, páč někdy to dá dost organizace všechno domluvit a zajistit, a pak do toho přilítnou hozený vidle, tak to naštve.
Autorská citace #23
5.6.2019 09:13 - Aegnor
Já osobně mám rád, když jsou hráči ochotní vrhat své postavy do nebezpečí, riskovat a nějak jim komplikovat život. Fakt mi nesedí herní styl "tak to všechno perfektně naplánujeme, pohlídáme si všechny zadní dvířka a ideálně vyrušíme jakoukoliv náhodu". Ta hra pak nemá vlastně vůbec žádný obsah. :-)

sirien píše:
Musim říct, že mě překvapuje, kolik z vás chce po hráčích, aby "uměli pravidla".

Já si myslím, že to, aby hráči "uměli pravidla" je ve smyslu - když mi GM řekne "hoď si intelligence + firearms", tak že budou vědět, čím mají hodit a co je úspěch. Prostě taková ta elementární slušnost.

Lethrendis píše:
GM víceméně musí, aby měl přehled. Když to neudělá, nemůže správně vymyslet dobrodružství.

Záleží jak která pravidla, jakým stylem se hraje a jaké části pravidel. Třeba co jsme hráli Blades, tak je tam taková submechanika na tvorbu předmětů/rituálů. O té náš GM víceméně akorát věděl, že tam je. Já jsem si to řešil sám, znal jsem to fungování a když se spoluhráč zeptal, jak se teda vymýšlejí nový rituály, tak jsem mu to vysvětloval já.
Autorská citace #24
5.6.2019 22:29 - Pastýř
Je pochopitelné, že každý hráč i GM má hraní RPG na svém řebříčku priorit někde jinde. Někdo tím žije a pro někoho to je jen chvilkové zpestření, pokud se právě nenaskytne něco zajímavějšího. Aby hra mohla fungovat, tak to minimum z pohledu GM očekávám:

1) Respekt k času ostatních. Ke GM který věnoval čas přípravě a hráčům, kteří si vyčlenili čas na hru. Také by měli trochu znát svět ve kterém se hraje a respektovat domluvený seting příběhu.
2) Hrajeme pro zábavu proto očekávám, že budou hráči bavit svou hrou sebe, mě i ostatní u stolu.
3) Do třetice očekávám, Že se budou hráči plně věnovat hře. (Žádné telefony, SMS, hraní onlinovek atd.)
Autorská citace #25
11.6.2019 17:17 - Corny
- Hráč by dle mého měli mít chuť do hry. A to nejen ve vztahu ke konkrétnímu tématu, které zrovna hrajeme, ale obecně by měli mít chuť si zahrát a objevovat i něco, co třeba není úplně jejich typický styl. Elán do hry motivuje nejen ostatní hráče (pokud hráč s chutí poslouchá, co je napadne, a podporuje je v jejich nápadech), ale i mě povzbudí, pokud vidím, že do hry jdou ostatní s chutí. Samozřejmě nemyslím, že musí hltat každou blbost, co z ostatních vypadne, ale neměl by být ke hře a návrhům ostatních už předem skeptický a neochotný.

Hráči by také měli být připraveni hrát dle toho, jak se hra přirozeně vyvíjí a nesnažit se vykroutit ze špatných hodů, či dokonce očekávat nějaký plot armor. Na druhou stranu je zcela v pořádku, pokud se hráči vzájemně dohodnou, že je zrovna nějaká příběhová linie moc nebere a že by raději přetočili trochu zpět a zkusili se vydat trochu jiným směrem. Je to jen hra a s příběhem a světem, který jsme si vytvořili, si můžeme dělat co chceme.

Samozřejmě očekávám, že všichni hráči budou hrát poctivě a upřímně, když já na oplátku budu hrát zcela otevřeně a jakýmkoliv způsobem nepodvádět. Vzájemná důvěra u stolu je důležitá a cokoliv ji ohrožuje do hry nepatří.

Obecně si myslím, že by se hráči měli snažit hrát své postavy, jako když řídí ukradené auto. Užít si je co nejvíc to jde, zbytečně neplánovat dopředu, a nevázat se na postavy jako na trvalou konstantu. Hráči by se měli snažit si hru užít, ale zároveň hrát tak, aby byly jejich postavy dostatečně zajímavé i pro jakéhokoliv jiného pozorovatele. Od hráčů však neočekávám, že se budou snažit bavit ostatní. Každý je zodpovědný za svou vlastní zábavu.

Nakonec s tím souvisí, že hráči by se měli snažit být spíše aktivní než pasivní, neměli by jen čekat, co jim GM rozloží na stůl, ale měli by se sami hlásit o slovo, navrhovat možné cesty, nadhazovat scény, apod. Každý hrajeme samozřejmě trochu jinak, někdo si prostě tolik nevěří, někdo není kdo ví jak velký improvizátor (ostatně proto ani od hráčů neočekávám kdovíjaký roleplaying, by je samozřejmě jen dobře, pokud se snaží). Nic však nebrání tomu, aby si hráči sami řekli, co za scénu si chtějí odehrát.

- Hráč by měl na hru chodit spíše pohodově naladěný. Ostatně je to celé konverzace mezi přáteli a nemá smysl hrát vystresovaný, naštvaný, a tyhle emoce do hry tahat. Obdobně by neměli ani očekávat, že GM bude pro jejich zábavu například trávit hodiny přípravou či se hrou jinak ubíjet.

- Z toho také plyne, že hráč by měl mít alespoň minimální respekt vůči ostatním hráčům (všem), jejich názorům, k jejich času apod. Hráči se na hru připravují, i kdyby jen tím, že si na to uvolnili svůj volný čas a všichni by k tomu měli přistupovat s patřičným respektem a vážností, neomlouvat se na posledních chvíli apod. S tím trochu i souvisí, že by se měli všichni hráči snažit na hru přijít dostatečně vyspaní a schopni se do hry aktivně zapojovat, protože pokud hráč přijde a během hraní napůl spí, je to podobné, jako by vůbec nepřišel. Samozřejmě je pochopitelné, má-li hráč hodně starostí mimo hru, že nepřijde vždy v prvotřídní kondici. Nemělo by to se to ale stát normou.

S tím také souvisí, že by hráči měli přiměřeně respektovat rozhodnutí GM v věcech, které spadají do jeho odpovědnosti, stejně jako by měl on například respektovat jejich rozhodnutí ohledně jejich postav. Je extrémně demotivující, pokud GM dle svého nejlepšího vědomí a svědomí vede hru, aby to pak někdo před všemi ostatními poplival. Neříkám, že GM má vždy pravdu, vůbec ne. GM je hráč jako všichni ostatní, není nad hrou ani nad ostatními hráči, má jen jinou odpovědnost. Je zcela v pořádku, pokud budou hráči o některé věci vzájemně diskutovat a GM přehlasují. Stejně tak nemám nic proti rule-lawyeringu. Je to hra a je zcela pochopitelné, že se ji hráči snaží hrát co nejlépe a využívat pravidla ve svůj prospěch, od toho tam jsou.

Hráči by taky měli respektovat, když má zrovna někdo na sobě spotlight a nesnažit se strhávat pozornost na sebe, skákat si do řeči apod.

Hráč by se měl také snažit věnovat hře a držet pozornost, když je potřeba. Nejsem nijak proti tomu, aby hráči vedli mimo herní komunikaci, koukali se na mobil, nebo si třeba pročítali pravidla. Nic z toho by však nemělo znatelně omezovat hru a narušovat ji. Pokud je někdo schopný aktivně hrát, vnímat co se děje a přitom si s někým chatovat na messengeru, nikdo ho od mobilu nutit nebude. Každý se na hru soustředíme trochu po svém a vyžadovat po každém maximální 100% nonstop soustředění nepovažuji za šťastné.

Nakonec k tomuto od hráčů očekávám, že se budou chovat jako rozumné dospělé bytosti, budou respektovat přání ostatních nehrát nějaké nevhodné scény a nebudou se vzájemně zesměšňovat a ponižovat (a i ostatní, tj. žádný rasismus, homofobie, apod.).

- Teď budu možná docela přísný, ale podle mě neexistuje žádný rozumný důvod, proč by se všichni hráči nemohli naučit pravidla alespoň tak dobře, jako GM, klidně i lépe. V téměř jakékoliv jiné hře by bylo poměrně nemyslitelné, kdyby pravidlům rozuměl jen jediný hráč. Dovedete si představit, že bychom hráli třeba Bang, a jenom šerif by znal pravidla a musel by ostatním konstantně opakovat, co dělá ta která karta? U TRPG se to však považuje za jakousi normu. Pravidla ve hře ale nejsou pro legraci, plní svůj účel (pokud je to dobrá hra), a hráči by se je měli snažit znát. Ostatně GM má na práci dost vlastních věcí, aby ještě pokaždé vysvětlovat ostatním základní pravidla hry. Dobře nadesignovaná hra navíc odměňuje hráče, kteří se v pravidlech vyznají a jsou schopni z nich vytáhnout co nejvíce. A naopak, pokud hráč pravidla nezná, může tím často přímo poškozovat ostatní (stačí si představit DnD 4e, kde hráč neznalý pravidel se snadno dostane do situace, kdy za něj buď prakticky hrají ostatní, nebo jim hru vlastně kazí).

V praxi je samozřejmě zcela běžné, že hráči umí spíše zlomek pravidel, především pravidla spojená přímo s jejich postavami, a asi ani nemám ambice hráče s kterými hraju nutit, aby se pravidla naučili. Snahu by ale měli mít a nesouhlasím s tím, že neznalost pravidel u hráčů by měla být brána jako běžná a široce akceptovaná.

- Úplně na závěr bych rád, aby byli hráči ochotní poskytovat GM a případně i hráčům ostatním nějakou věcnou kritiku, pokud jsou dotázáni. Kritika „Byla to sranda“ sice potěší, ale neposkytuje žádný prostor ke zlepšení. Chci-li se dlouhodobě zlepšovat, je pro mě důležitá zpětná vazba, protože jinak to taky může vypadat tak, že já si sice budu myslet, že se zlepšuju, ale jen v sobě budu utvrzovat zlozvyky a nevhodné praktiky.

(Jednotlivé body nejsou v žádném jasném žebříčku priorit. Vše je koncipováno jako ideál, ke kterému by se měl každý hráč snažit dle mého dospět, byť ho nemusí nezbytně dosáhnout, abych s ním chtěl hrát. Tj. nevadí, když toho ještě nedosáhl, ale měl by se o to přinejmenším snažit. Jen některé věci (a snad to bude z kontextu patrné) považuji za klíčové)
Autorská citace #26
11.6.2019 18:38 - York
Corny: Díky za obsáhlej příspěvek. Nechceš z toho rovnou udělat článek? Myslím, že jsi pěkně shrnul většinu z toho, co tu před tebou napsali ostatní. A máš k tomu pěkný příklady, třeba to přirovnání k řízení kradenýho auta.
Autorská citace #27
11.6.2019 19:31 - Corny
Zvážím, jen teda dodám, že zrovna připodobnění s ukradeným autem není můj výmysl, ale hodně ho používají lidé, které sleduju, například John Harper, a ten to myslím také má od nějakého svého známého. Abych si neuzurpoval autorství :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.06315803527832 secREMOTE_IP: 18.232.88.17