Tipy a triky

Autorská citace #1
31.5.2017 23:46 - LokiB
Výborný článek! To, že mám k drobnostem u některých bodů vlastní výhrady (mě zázemí v 5E moc nenadchla, narozdíl třeba od backgroundů z 13th Age) nikterak neumenšuje můj zásadní souhlas a podporu všem těmto doporučením.

Škoda, že jsem neměl podobná doporučení v době, kdy jsem jako GM začínal. Mohl jsem sobě i hráčům ušetřit mnohá zklamání ze hry, kdy jsem na obdobné principy musel přicházet "tou těžší cestou".

Četl jsem to několikrát a přijde mi to jako esenciálně vycucnutá doporučení pro dané téma.
Autorská citace #2
31.5.2017 23:55 - ShadoWWW
Pěkný článek. Mimo těch 5 způsobů bych dodal ještě zapojení frakcí (z DnD 5E). Respektive tak, jak v 5E fungují na příkladu frakcí z Forgotten Realms, mně moc nefungují, protože tam jsou jakoby pro každé povolání jiná užitečná frakce a to tříští pospolitost družiny (proč by dobrodruzi měli tvořit družinu a plnit své cíle společně). Ale přemýšlel jsem, že kdyby takové frakce byly třeba šlechtické rody, kdy každý šlechtický rod by měl jistý vliv a cíle a družina by si zvolila jeden z těch rodů jako výchozí, pak by to mohlo perfektně fungovat dle pravidel frakcí v DMG 5E, a navíc by dávalo smysl, proč dobrodruzi tvoří družinu (vyslal je společně představitel daného rodu) a zároveň by frakce mohla fungovat jako hnací motor zadávání úkolů. Řešilo by to i otázky bezpečnosti (dobrodruzi mají přístup ke špičkovým zbraním a zbrojím, protože k tomu mají oprávnění šlechtického rodu) i jiných podivností fungování společnosti jako takové v herním světě.
Autorská citace #3
1.6.2017 09:26 - Jerson
Dobrý článek i s příklady, tomu nemám co vytknout. Snad jen že Einsteinovu definici šílenství jsem si musel vygooglit a taky nevím, jak funguje Zázemí v DnD.
Autorská citace #4
1.6.2017 10:06 - ShadoWWW
Jerson:
Je to další volba mimo rasu/povolání. Můžeš si vzít něco obecného, jako "voják", "mudrc" či "šarlatán", nebo něco konkrétněji navázaného na aktuálně hrané tažení/herní svět jako "lovec přízraků" či "člen městské hlídky Baldurovy brány".

Zázemí ti dává:
- Dva osobnostní rysy
- Jeden ideál, jedno pouto a jednu vadu
- Zdatnost ve dvou dovednostech
- Dva jazyky, nebo zdatnosti s pomůckami
- Může ti dát jistý balíček vybavení
- Jistou schopnost, která ale nedává mechanické zvýhodnění (bonus k nějaké herní statistice).

Schopnost je obvykle nějaký výhodný vztah k nějaké osobě či organizaci v rámci herního světa, co ti dává příběhovou výhodu.

Napříkald schopnost Badatel: Když se pokoušíš zjistit nebo si vzpomenout na nějakou informaci, tak i když ji sám neznáš, často víš, kde a od koho ji získat. Obvykle to bývá v knihovně, v rukopise, na univerzitě nebo od jiného učence či vzdělané osoby nebo bytosti. PJ může rozhodnout, že hledaná informace je vyloučená na téměř nedosažitelném místě, nebo prostě nelze zjistit. Odhalení těch největších tajemství multivesmíru může vyžadovat dobrodružnou výpravu, nebo dokonce celé tažení.
Autorská citace #5
1.6.2017 15:56 - LokiB
Jerson: Background v 5E byb mělo být něco "z čeho postava vzešla", "čím byla, než se stala dobrodruhem" ... a kromě toho, co popisoval ShadoWWW, by background měl obsahovat i zdůvodnění, co se změnilo, co se přihodilo, že postava přestala dělat to, co dělala, a začala být dobrodruhem
příklady v pravidlech jsou jako:
Akolita
Šarlatán
Kriminálník
Bavič
Lidový hrdina
Poustevník
Šlechtic
Námořník
Voják

+ si custom můžeš sestavit/vymyslet vlastní
Autorská citace #6
1.6.2017 21:41 - Jerson
Díky za vysvětlení.
Autorská citace #7
2.6.2017 12:50 - -Sniper-
Rozjel jsem kampaň minulou neděli a pokusil jsem se dosáhnout podobné věci po svém - a dopadlo to suprově. Hráči si základ svých postav vytvořily předem a základ řekli všem, nechali si jen nějaké tajemství na sampotnou kampaň.

A pak se kolektivně začalo vymýšlet kdy se již postavy setkaly v minulosti či proč jsou spolu. Tak se vymyslelo že ještěrácký druid zná elfího vraha, protože si k nim do kmene chodil pro jedy co mu prodával druidův učitel. Nebo že půlelfí bard jde s paladinem "za trest", jinak mu v říši hrozí poprava. A že půlelfí kouzelník a již zmíněný bard jsou nevlastní bratři, i když to o sobě zatím neví, ale jen co se ve hře představí asi je trkne že mají stejné příjmení.

Touhle spolutvorbou (a ještě další, vzájemně se vymýšlely různá traumata a hrůzné momenty z minulosti) se strávily dvě hodiny a pak se tři hodiny hrálo a pěkně to odsýpalo...

Takže něco takového můžeš přidat jako šestý bod.
Autorská citace #8
2.6.2017 13:15 - Šaman
Ve Fate je popsán podobný způsob vytváření postav v několika krocích. Dětství/dospívání (obdoba backgroundu), pak první setkání s některou z dalších postav, první dobrodružství, setkání s další postavou… Každá fáze by měla ilustrovat nějaký aspekt, nebo trik postavy. V různých verzích Fate se přesný postup liší, ale obecný princip zůstává.
Každý ten krok je buď odvyprávěn, nebo odehrán jako minidobrodružství na pár minut.
Před prvním dobrodružstvím má každý nějakou vazbu aspoň na dvě další postavy.
Autorská citace #9
4.6.2017 22:33 - Gurney
Za chválu děkuji, jsem rád že se vám článek líbí.

LokiB píše:
mě zázemí v 5E moc nenadchla, narozdíl třeba od backgroundů z 13th Age

Ono je pro tyhle účely jedno, jestli použiješ zázemí z 5e, zázemí z 13th Age nebo něco jiného, od čehokoli z toho se dá odrazit.

ShadoWWW píše:
Respektive tak, jak v 5E fungují na příkladu frakcí z Forgotten Realms, mně moc nefungují, protože tam jsou jakoby pro každé povolání jiná užitečná frakce a to tříští pospolitost družiny (proč by dobrodruzi měli tvořit družinu a plnit své cíle společně).

Mně to taky moc ne - myslím, že aby to fungovalo, by bylo nutné, aby všem těm frakcím hned od začátku velmi zjevně drtila koule nějaká velmi mocná hrozba, kterou by postavy řešily, jakmile by byla vyřešena, stejně by pro všechny dávalo největší smysl se zase vrátit ke své frakci. Ta práce všech pro jednu frakci je samozřejmě cool řešení jak udržet skupinu pohromadě (a krom toho samo o sobě výborný námět pro kampaň), ale já bych to možná ještě radši řešil přes ikony z 13th Age, které zohledňují i to, na jaké straně barikády (přesvědčení) družina stojí, a úplně nenechá jednoho hráče vzít si super-pozitivní vztah s Harfeníky a druhého super-pozitivní vztah se Zhentarim (pokud by to byly ikony).

A máš pravdu, že to jak jsou ty frakce napsané každá z nich sedne na jedno či dvě povolání a to je prostě lenost.

-Sniper- píše:
Hráči si základ svých postav vytvořily předem a základ řekli všem, nechali si jen nějaké tajemství na sampotnou kampaň... Takže něco takového můžeš přidat jako šestý bod.

Tak propojit postavy mezi sebou určitě taky není na škodu. Já jsem přemýšlel, jestli tam jako jeden z bodů nedat přímo vytváření skupiny a vztahů z Drama systému/Hillfolku, což je něco dost podobného, ale je tam ještě větší důraz na dramatické vztahy a interakce mezi hráčskými postavami, takže každý hráč nakonec začíná hru s nějakou takovouhle postavou:

Ale jednak už tak je ten článek dlouhý až moc, a ne v rámci každého námětu na kampaň se postavy musí znát dopředu a ne všude se tak moc řeší . A krom toho nerad píšu o něčem, co tak úplně nemám vyzkoušené, a nemůžu k tomu dodat nějaké vlastní poznatky. Takže třeba příště.
Autorská citace #10
5.6.2017 12:48 - Tarfill
Jsem se k přečtení článku dostal až teď a souhlasím s ostatními -
dobrá práce, Gurney, je to přínosné a výstižné!
Autorská citace #11
5.6.2017 14:15 - -Sniper-
Gurney: vytváření skupiny a vztahů z Drama systému/Hillfolku mi příjde jako jít s kanónem na vrabce, Ale ani, inspirace v tom byla.
Autorská citace #12
5.6.2017 22:50 - Gurney
Tarfill: Jsem rád že se líbí.

Sniper: Tak je pravda, že u hry, která má být v první řadě o řešení problémů okolního světa (oproti řešení problémů, co vznikají mezi postavami) je to asi zbytečný overkill. Na druhou stranu, připlácnou celý drama systém třeba k D&D a počkat, co z toho vyleze ve hře, mě docela dost láká už delší dobu.
Autorská citace #13
7.6.2017 13:34 - Hunter
Paradni prace, Gurney, diky :-)
Vystizny clanek bez balastu a zbytecnych vyplni, vcetne typu a prikladu. Jdu si najit, cos dal napsal za clanky ;-)
Autorská citace #14
9.6.2017 11:40 - Gurney
Já se obávám, že toho zas tak moc nenajdeš a co najdeš budou spíš překlady. Ale zas něco zkusím napsat.
Autorská citace #15
8.8.2017 18:02 - Tomislav
článek super - klidně mohl být i delší... Jsem rád že se teoreticky dává dohromady to co intuitivně cítím že je dobré pro hru a taky aplikuji ;)
Autorská citace #16
8.1.2019 18:27 - krytah
Já bych řekl, že nejlepší způsob, jak stmelit skupinu je, dát jim na začátek boj, který na ně bude prostě moc. Musí to vypadat, že umřou a pak je nějak zachránit.
Autorská citace #17
8.1.2019 19:26 - Jerson
To jsem zkusil, a klidně to povede k tomu, že když se skupina dostane z boje pryč, tak každý zamíří někam jinam.
Autorská citace #18
8.1.2019 19:36 - sirien
jj, taky mám zkušenosti, že to dlouhodobě moc nefunguje.

Kdysi sem na téma dávání postav dohromady napsal takovej odlehčenej článek.
Autorská citace #19
8.1.2019 22:12 - efram
myslím, že nejlépe spojuje společný nepřítel, případně cíl.....
Autorská citace #20
8.1.2019 22:39 - sirien
Nejlíp spojuje kombinace společného backgroundu a problémů popř samotný koncept skupiny (šlechtická družina, špionážní buňka, mágský cabal, vojenské komando...)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10715293884277 secREMOTE_IP: 3.94.102.228