Tipy a triky

Autorská citace #1
27.4.2017 15:14 - LokiB
To nějak dost kluci prožívaj :)
Autorská citace #2
27.4.2017 15:28 - sirien
Tak trocha dramatu když už děláš videoblog, ne? :D

Nicméně nemysli si, že to tak v některých skupinách neprožívají... počkej, nasměruju sem Ebona, snad bude mít čas podělit se o nějaké storky ze svého hraní, ve kterém se mu občas hráči psychicky hroutěj přímo u stolu (třiceti a čtyřiceti letý chlapi, žádný teenage emotivní máčky, aby bylo jasno :D )
Autorská citace #3
27.4.2017 15:33 - LokiB
Jj, známe z Taggerta ... "tys mi zabil postavu! aaaaa". Inu, proč ne, každému dle libosti
Autorská citace #4
27.4.2017 18:50 - Šaman
Takhle nějak si představuji smrt dlouhodobého člena družiny.
Naopak nepobírám ty zmínky o pěti mrtvých postavách za jedno dobrodružství, které se tu v diskuzi občas vyskytnou.
Autorská citace #5
27.4.2017 19:50 - Tarfill
Jo, myslim, že rady od Matta jsou na místě. Každopádně mi ta jeho rada
"Dovolte hráči pár posledních slov" připomnělo tuhle scénu, kdy mu jeden čaroděj vlezl do smrtelný pasti, aniž by stihl poslední slova říct...

v čase 19:25 - 21:20

a jeho výraz v čase 20:19 a následné překvapení ostatních hráčů stojí za to... ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=WpN1guVzK-M
Autorská citace #6
28.4.2017 08:40 - Jerson
Šamane, někteří PJjové prostě berou postavy nejnovějšího hráče jako spotřební zboží, na kterém můžou ukázat, jak je jejich hra nebezpečná. A když to toho hráče otráví tak že příště nepřijde, není to pro něj žádná ztráta.
Taková smrt postav(y) nemá nic společného se smrtí popisovanou v tomto článku.
Na druhou stranu jsem doufal, že se dozvím co dělat, když hráči umře postava třeba v polovině sezení. I když počítám, že když to takhle řeší, tak dotyčný hráč to asi po zbytek sezení rozdýchává.
Autorská citace #7
28.4.2017 09:11 - Merlin
Jak píše Jerson. Největší problém mám vždy v tom zapojit novou postavu doprostřed questu. Pokud je to někde v civilizaci, nebo, kde se často pohybují postavy, tak to není problém....ale uprostřed dungeonu, kam se jde dostat jedním vchodem a ještě za nějakých podmínek a vím, že se tam bude odehrávat jedno dvě sezení nebo i víc, tak je občas problém logicky dostat další (novou) postavu
Autorská citace #8
28.4.2017 09:32 - LokiB
Merlin píše:
tak je občas problém logicky dostat další (novou) postavu


Nemusíš vždy logicky dostávat postavu tam, můžeš dostat logicky zbylé postavy odtamtuď a potkají se někde jinde. Vždy je to o potřebě a ochotě všech zúčastněných. Neměl jsem třeba nikdy problém (protože jsem hrával zásadně s kamarády), aby se podobná situace vyřešila. Chápu, že někdo neměl to štěstí a nevstřícný GM a zbytek družiny se ho nesnažili zapojit ... kacířská myšlenka: někdy to taky mohl pro někoho nevyřčený signál "moc tě tu nechceme". Protože jinak by byl problém spíše vyřešen. Just saying.
A když už tam tu postavu dostaneš, že z toho někdy "čouhá" ta násilná potřeba? No a co?

Jerson píše:
I když počítám, že když to takhle řeší, tak dotyčný hráč to asi po zbytek sezení rozdýchává.


Spíš než jestli je to polovina, záleží na tom, kolik zbývá do konce. Když to bude celý další den, tak je to jiné, než když jsou to 2 hodiny z večerního hraní.
Někdo si rozmýšlí postavu, nebo si ji přímo připravuje, jiný si to "odžívá" při sledování zbytku družiny, atd.
Když je dost času a vhodná postava je připravena, nemusí být problém ji tam prostě dát a další věci řešit později
Autorská citace #9
28.4.2017 10:14 - Gurney
Jerson píše:
Šamane, někteří PJjové prostě berou postavy nejnovějšího hráče jako spotřební zboží, na kterém můžou ukázat, jak je jejich hra nebezpečná.

Někteří tvůj PJ, když vám bylo 15 ?

Merlin píše:
Největší problém mám vždy v tom zapojit novou postavu doprostřed questu. Pokud je to někde v civilizaci, nebo, kde se často pohybují postavy, tak to není problém....ale uprostřed dungeonu, kam se jde dostat jedním vchodem a ještě za nějakých podmínek a vím, že se tam bude odehrávat jedno dvě sezení nebo i víc, tak je občas problém logicky dostat další (novou) postavu

Na to jsou perfektní henchmani, které se dají (připomíná mi to dva NPC trpaslíky, které drowka ze skupiny cynicky nazývala Prvním a Druhým, protože se neobtěžovala zapamatovat si jejich jména) povýšit na PC. Krom toho je to D&D - i neproniknutelné dungeony se bortí a lezou do nich dobrodruzi a občas někdo projde špatným průchodem ve špatný čas a ocitne se v Propasti.
Autorská citace #10
28.4.2017 10:22 - LokiB
Gurney: otázka je, jak moc se chce hráči hrát postavu henchmana, kterým ostatní postavy po dlouhou dobu předchozího hraní tak trochu opovrhovali :/ mě by to teda nelákalo

Píše:
Někteří tvůj PJ, když vám bylo 15 ?


přesně :)
Autorská citace #11
28.4.2017 10:54 - Ugy
LokiB píše:
To nějak dost kluci prožívaj :)


U nás to většinou taky bývá dost solidní zážitek. Ono když strávíš přípravou na hru opravdu hodně času a postava ti pak vydrží přes několik dlouhých dobrodružství tak moment kdy zemře bývá dost silný. Většinou se zastavuje hra na nějakou chvíli, dá se nějakej panák a zavzpomíná se.

Jerson píše:
Na druhou stranu jsem doufal, že se dozvím co dělat, když hráči umře postava třeba v polovině sezení. I když počítám, že když to takhle řeší, tak dotyčný hráč to asi po zbytek sezení rozdýchává.


Docela se nám osvědčili záložní postavy. Každý hráč má porstě ještě jednu postavu která se motá kolem a je třeba zapojena velmi okrajově do aktuálního dění takže není problém relativně rychle zapojit zpátky do hry.

Ad článek. Moc nesouhlasím s tím že by se vždy měli dopřát nějaká poslední slova. Když to má důvod proč ne. Ale taková překvapivá smrt z ničeho nic v už "zajisté vyhraným" souboji, kdy najednou někdo dostane takovou ránu, že je na místě mrtev než stihne říct dekapitace, bývá občas lepší než nějaký Boromirův proslov. Ta minuta nevěřícnýho ticha a zděšených pohledů když k něčemu podobnýmu u nás naposledy došlo stála za to. Žádný proslov by nebyl lepší.
Autorská citace #12
28.4.2017 11:00 - Merlin
LokiB: :) no..nejsem zase takovej trotl, abych nedokázal přijít na to, že jde poslat i skupinu za postavou :) fakt ne..a jestli jsi toho dojmu nabyl, tak fakt ne :D.
Autorská citace #13
28.4.2017 11:12 - Arten CZ
2Jerson: Jak řešíme smrt postavy ve hře my jsem popisoval zde: #1766, #1768. Třeba ti to k něčemu bude.
Autorská citace #14
28.4.2017 11:15 - Ugy
Píše:
Namísto nevyzvednutelného těla nebo smrti, která zničí celé tělo zvažte, že hráči necháte pár posledních slov.


Po poslechnutí originálu si myslím že to Matt myslí trochu jinak než jak je to přeloženo. Konkrétně říká "Outside of non-recoverable corpse or death that destroys the body instantly..." Bych řekl, že myslí spíš "Mimo případu s nevyzvednutelnou mrtvolou či která zničí celé tělo. Zvažte, že hráči dopřejete pár posledních slov". Já vím že je to slovíčkaření, ale příjde mi že to dost mění význam toho co řiká. Protože takhle mě to v překladu zní jako kdyby nabádal aby ke smrti s náhle zničeným či nevyzvednutelným tělem nedocházelo. Což podle mě v originále tak není myšleno.

Každopádně skvělej překlad a pokud sirien usoudí že sem úplně mimo mísu můžete tenhle příspěvek zvesela ignorovat.
Autorská citace #15
28.4.2017 11:26 - Jerson
Gurney, nikoliv, to byl jeden z PJjů z WTF skupiny, když nám bylo 19. A byl to také důvod, proč jsem s nimi už dál nehrál.

Mám v tomto směru velmi různé zkušenosti, počínaje čtyřmi úmrtími v jedné hře a konce čtyřmi roky, ve které v hlavní skupině postav nezemřel nikdo, i když v jiných skupinách pohybujících se v tom samém světě někteří umírali každou hru, v jednom případě pokaždé rukou ostatních hráčů. Extrémem byl jeden hráč, který se celé sezení držel v pozadí a vyčkával, pak seslal jedno prostorové útočné kouzlo, které zasáhlo i postavu jiného hráče, ten si to vyložil jako cílený útok a tak dotyčného kouzelníka vzápětí zabil.
Nicméně když se snažím vzpomenout si na přidávání nových postav do skupiny ba místo zemřelých, tak snad jen v jednom případě se mi to podařilo udělat rozumně a ne dost toporně. Henchmeny jsem obvykle použít nemohl, protože se ve hře nevyskytovali, a "povyšovat" nějakou cizí postavu zase nechtěl hráč, protože by se musel držet nějakého už existujícího konceptu.
Takže zvlášť ve fantasy jsem se snažil řešit tak, že postavy hráčů, kteří hráli delší dobu musely řešit smrt jako závažnou nepříjemnost spíše než aby šlo o jejich konec.

Na druhou stranu nejsilnějšího efektu při smrti jsem dosáhl, když jsem nechal zavraždit jejich velmi zkušeného CP kamaráda bojovníka prototypem pušky. Nemusel jsem řešit zapojení nové postavy do skupiny, přitom si hráči silné uvědomovali smrtelnou svých postav i nebezpečnost takových nových zbraní a sami se rozhodli, že jejich výrobce a uživatele zničí i se všemi výtvory.

Na druhou stranu mě opravdu zajímá, jak třeba Loki řešil to že skupina je v podzemí, jeden člen skupiny zemře a ostatní se tedy vydají zpátky, aby nabrali nového člena (?) Slyšel jsem o řešení, kdy se nový člen přidal po osvobození z vězení, které tam PJ měl nebo ho přidal, což mi přišlo jako relativně použitelné. Tedy kromě PJjů, které mi řekl "když u nás někdo zemře, tak ostatní hned začínají hledat vězení na doplnění stavů", a skupiny, kde se naopak do roleplayování přidání do skupiny ponořili natolik, že vězně (novou hráčskou postavu) nejen neosvobodili, ale ještě ho zabili. Nicméně to asi nebyla chyba PJje jako spíše pristup hráče "já jsem jen hrál svůj (kterénský) charakter."

Ještě jsem si vzpomněl, jak jsem se měl jednou přidat já jako sluha povýšený na hráčskou postavu (to ale nebylo po smrti, ale při přidání do skupiny), nicméně postavy hráčů je mě stále přistupoval jako ke sluhovi, který má držet hubu, nic nedělat z v k šatní vůle a jen plnit podřadné úkoly, takže PJ tu postavu musel změnit zpět na NPC a mě zapojit jinak, přímo (i když ne že by to bylo lepší - "hele, hobit v kožené zbroji, to bude zloděj, jestli se mu něco ztratí, tak tě rovnou zabiju, šmejde". Nicméně to zase byla ona WTF skupina, tak zrovna jejich přístup k hráčům nepatřícím do party nechci moc zobecňovat :-))
Autorská citace #16
28.4.2017 14:18 - Čindi
Jerson: ty jsi fakt hrál s divnými skupinami
Autorská citace #17
28.4.2017 14:32 - LokiB
Jerson píše:
Na druhou stranu mě opravdu zajímá, jak třeba Loki řešil to že skupina je v podzemí, jeden člen skupiny zemře a ostatní se tedy vydají zpátky, aby nabrali nového člena (?)


Co myslíš tím, jak řešil? To byla iniciativa hráčů/postav ... prostě si řekli: "kurva, kámoš nám umřel, no já teda nemám vůbec chuť jít dál. pojďme, vypadneme odsud, potřebuju to trochu zažít".
když to nehraješ stylem "jak jednou do podzemí vlezu, tak dokud ho nevyčistím a nezískám poklad, tak nevylezu", tak s tím moc problém není. přijde mi to celkem přirozený.
Kolik lidí je ochotných / nucených pokračovat dál, bez ohledu na ztráty? jsou postavy, které se z podzemí vrátí i jen proto, že se jim zlomil meč.
vono samo o sobě to podzemí neuteče ... tak pak je na tobě a příběhu, jak tam máš časové hledisku a tlak z něj vyplývající zakomponován.

když to bude mít komplikovanější příběhem, např. "když do 4 hodin nezabijeme toho licha na konci podzemí, tak je s královstvím ámen", tak ti to pochopitelně podobné možnosti bere.

Merlin: neřešil jsem, jestli jsi trotl, nebo ne. jen jsem zmínil možnost, kterou ty jsi neuvedl, že se nemusí dostávat postava dovnitř, do rozjetého podzemí ... ale že může i družina vylézt ven, a ... něco. jít do města, stavět mohylu, atd. což jsou všechno situace, kdy snáz připojíš další postavu, než dole v podzemí. Kdys zmínil, že je to jasné, nemusíme o tom mluvit :)
Autorská citace #18
28.4.2017 16:05 - sirien
Tarfill píše:
v čase 19:25 - 21:20
a jeho výraz v čase 20:19 a následné překvapení ostatních hráčů stojí za to... ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=WpN1guVzK-M

To je... docela awesome :)

Jerson: nemůžu si pomoct, ale mám takový pocit, že bez ohledu na to, jakým zoufalstvím jsi musel ve své minulosti projít a přes jaká traumata ses musel přenést, Tvé zážitky s WTF hráči nejsou vždy úplně reprezentativní zkušeností pro ostatní herní skupiny :)


Ohledně zapojování postav v půlce questu - mě se v minulosti stalo, že postava umřela ve fakt blbou chvíli a prostě jsme se ve skupině shodli, že se hráč znovu zapojí až když quest doběhne zase do nějakého bodu, kdy to bude dávat smysl.

Ale jinak si může třeba sednout na druhou stranu stolu a sem tam si pučit od GM nějaké to NPCčko nebo antagonistu a zahrát si chvilku za protivníky :)


Ale pokud chcete novou postavu zapojit ASAP, tak to je zrovna třeba perfektní prostor pro nějaké ty flashbacky, které případně doplní charakter do probíhající storky.

Resp. např. v podzemí to je samozřejmě fakt na tužku, ale pokud hrajete někde venku, tak se to dá - např. zatímco skupina postupovala vpřed vůči něčemu, tak nějaký spojenec (nová postava) šla udělat nějaký side-quest bokem v rámci nějakého plánu (odvedení pozornosti, nebo naopak získání něčeho zatímco se protivníci soustředí na "hlavní" skupinu...) a teď se "znovu" přidá k ostatním.

Skrz flashbacky se dá doplnit pár kritických míst, které je potřeba znát a část minulosti se nechá jen nastíněná a nevyřčená ("ve skutečnosti se znám s vámi dvěma z dřívějška... pak jsme se potkali náhodou tady... řekli jste mi co jdete udělat, tak jsem se přidal...") podstata toho vztahu a minulosti se pak může dál vyjasňovat za hry (improvizovat v dialozích, dohodnout nebo odehrát později v dalších flashbacích).

Je to přístup co sežere trochu herního času a prostoru, ale zase ne že by to nebyla plnohodnotná hra samo o sobě - pokud vám umírá postava co dvě sezení, tak to je nanic, ale pokud je smrt PC docela neobvyklá událost, tak se to dá použít docela hladce.
Autorská citace #19
28.4.2017 16:06 - Jerson
Čindy, ono to tak vypadá, protože u této skupiny co sezení, to extrémní zážitek, a když o nich píšu, tak to může optický vypadat, že těch skupin bylo víc. Nicméně takto extrémní skupiny nebo PJové byly asi tři, a to jen proto, že jsem neměl s kým jiným hrát.

Lori, vycházel jsem že svých her, kde nebylo vždy snadné dostat se z podzemí pryč, zejména když bychom si nemohli odnést poklad. Ani mise v civilizaci, které hraju teď nejsou takové, že by se z och dalo po smrti nějaké postavy jednoduše odejít, naopak by ta smrt vedla k dalším komplikacím.
Autorská citace #20
28.4.2017 16:16 - sirien
Ugy píše:
Po poslechnutí originálu si myslím že to Matt myslí trochu jinak než jak je to přeloženo. Konkrétně říká "Outside of non-recoverable corpse or death that destroys the body instantly..." Bych řekl, že myslí spíš "Mimo případu s nevyzvednutelnou mrtvolou či která zničí celé tělo. Zvažte, že hráči dopřejete pár posledních slov". Já vím že je to slovíčkaření

slovíčkaření to moc neni, prostě sem to fakt přeložil blbě, díky :)

Už sem to opravil, teď to snad je správně i smysluplně.

(na svou obranu jsem to překládal hluboko v noci a jednorázově bez zpětné kontroly (tj. bez toho abych si to pustil znovu a prošel sem si správnost) a překládat z odposlechu z YouTube je fakt voser - jakože FAKT voser - protože každé vrácení zvukové stopy znamená switch tab a kliknutí bez možnosti dělat si bookmarky nebo marky ve stopě a já sice umim bejt systematickej, ale nejsem moc trpělivej, takže... asi sem si to měl stáhnout do offline a hodit si to do AegiSub a udělat to v pořádnym k tomu určenym software... jenže to bych pak zase musel stahovat a pak to přetahovat/exportovat a formátovat nanovo a já kromě toho že sem netrpělivej sem občas i dost línej... ehm.)

Pokud někdo najde ještě někde nějakou blbost tak určitě dejte vědět, rád to opravim.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.090721130371094 secREMOTE_IP: 44.200.145.114