Tipy a triky

Count
27.3.2017 21:53
Dobrodružství pod širým nebem
Existuje nějaký přehled, jak připravit dobrodružství mimo jeskyni / město / hrad, zkrátka v terénu, aby se z toho nestalo jen povídání o cestování, nebo aby se necestovalo mezi jeskyněmi, hrady a městy? Zkoušel jsem hex papír, vytýčit oblasti, dát příšery a % na setkání. Taky různé náhody, na některé hexy různá místa. Ale mám pocit, že to pořád není ono. Ještě jsem asi nenašel ten správný způsob, jak to nakopnout a dát tomu tem drive. Uvítám jakýkoli nápad.
4.4.2017 07:29 - LokiB
Log: :) jen pro úplnost, aby to zas nezůstalo ve vzduchu ... za asociální maniaky jsem označil ty, kteří se při hraní DrD či jiného RPG do krve zhádali ve své skupině, bez schopnosti se dohodnout na takových základních věcech, jako že spolu hrajou pro zábavu. A že text pravidel není nikdy nad vzájemnou domluvu.

Jestli je mezi širokými masami potřeba na toto speciálních kapitol v pravidlech, nebo rad starších na fórech ... pak jsem se holt většinu života pohyboval v andělských sférách netuše, jak miserable život dole může být. Mea culpa.
4.4.2017 08:53 - Jerson
LokiB píše:
Občas, když to tu čtu, si říkám, jestli není lepší začínat s úplnou neznalostí, než pod vlivem vašich/našich znalostí :P

Občas, když hráčům říkám některé věci o svém vedení hry, tak mi říkají "tohle zní skvěle, musím to zkusit, škoda že jsem to nevěděl dřív."
Až mi někdo řekne, že mu moje rady a doporučení zkazily hru, začnu se negativním vlivem svých rad zabývat. Až mi to někdo řekne o článcích na D20, tak se tím začnu zabývat (jako že sem tam mi to někdo napíše, tak mu některé věci vysvětluju).

LokiB píše:
Vedle čtu o zásadní potřebě exaktních popisných textů, protože je zásadně třeba, aby hned z přečtení pravidel hráči pochopili, že se hraje tak a tak a ne jinak. Jinak je to poznamená.

Tohle vážně čteš? A mohl bys příslušnou pasáž odcitovat? Protože mám trochu dojem, že některé psané texty chápeš úplně jinak.

LokiB píše:
"A že vás to ... chlapci a dávky s nedostatkem zkušeností .. .baví? No, budiž. Ale styďte se a raději to nikde neříkejte, protože evangelia promluvila a přít se s nimi je v podstatě herese."

Tohle je třeba jedna z těch věcí. Protože ze zkušenosti vím, že člověk řekne "baví mě to", když nemá srovnání. A když zkusí ke stejné zábavě přistoupit jiným stylem, tak najednou zjistí, že ho ten nový styl baví víc, ale hlavně může zjistit, že ho předchozí způsob vlastně nebavil, jen o tom nevěděl, protože neměl srovnání.
Kam řadíš hráče, kteří během hry leží stranou, čtou si časopis nebo koukají do mobilu, a říkají "Jo jo, hra mě baví, řekněte mi, až budu na řadě"? Já je řadím k těm, kteří se hrou nebaví, i když je to v rozporu s jejich tvrzením.

efram píše:
Můj názor je ten, že maximální volností se dosáhne maximálních výsledků,

Můžeš to vyzkoušet. Moje pokusy s hráči ukazují, že maximální volnosti dosáhnu leda tak zaseknutí.
efram píše:
samolibé Jersonovo prohlášení o vlastní dokonalosti jako GM široko daleko......

Vážně by ses měl naučit chápat význam textu, který čteš, pokud se chceš zapojovat do diskusí.
4.4.2017 09:31 - LokiB
Jerson píše:
Protože ze zkušenosti vím, že člověk řekne "baví mě to", když nemá srovnání. A když zkusí ke stejné zábavě přistoupit jiným stylem, tak najednou zjistí, že ho ten nový styl baví víc, ale hlavně může zjistit, že ho předchozí způsob vlastně nebavil, jen o tom nevěděl, protože neměl srovnání.
Kam řadíš hráče, kteří během hry leží stranou, čtou si časopis nebo koukají do mobilu, a říkají "Jo jo, hra mě baví, řekněte mi, až budu na řadě"? Já je řadím k těm, kteří se hrou nebaví, i když je to v rozporu s jejich tvrzením.


Jsem v těhle ohledech zastáncem teorie, že lidé jsou vesměs odpovědní zejména sami za sebe a patronace "shora" za jejich dobro není správnou cestou. A týká se to i hraní her. A týká se to vlastně všech mezilidských interakcí, včetně partnerských vztahů a zaměstnání.

Je tak zodpovědností každého hráče/člověka, (aspoň v mém vidění světa), zhodnotit, jestli se baví, jestli by se mohl a chtěl bavit i více, popřípadě jinak.
Chápu, že bez vnesení dalšího podnětu lidé nemají srovnání (opět, platí to i pro vztahy a zaměstnání) ... a případně se tak "bavit i více" jinde a jinak. Lidé by v tomto měli být sami za sebe zodpovědní.

V tvém příkladu takové hráče řadím k těm, kteří se baví - protože jejich postoj nemám potřebu zpochybňovat. Když mi někdo řekne, že se baví, akceptuju to. Když mi řekne, že se moc nebaví/nebaví vůbec ... budu se snažit s tím něco dělat.

Stejně tak hráče, který se baví hraním RPG, nebudu za každou cenu přesvědčovat, že by místo hraní RPG měl jít ven, cestovat, věnovat se práci nebo rodině. A také by třeba zjistil, že by se těchto jiných činnostech bavil více/lépe.

Osobně to mám navíc tak, že se bavím, když se baví ostatní. A naopak, když se nebaví, tak se nebavím také. V takových případech mám potřebu a tendenci něco měnit.

Nadneseně tomu říkejme životní přístup :) Jsou lidé, kteří, i když mají vztah, který jim celkem funguje / či obdobnou práci, tak stále hledají něco nového, co by mohlo být ještě lepší. A pozor, já to nekritizuji, takový lidé jsou v mnoha ohledech motorem lidstva! Sám však tuto potřebu nemám a preferuji "status quo", pakliže není nepříjemné a nepohodlné.
4.4.2017 10:02 - efram
Jerson píše:
Vážně by ses měl naučit chápat význam textu, který čteš, pokud se chceš zapojovat do diskusí.


Prosím tě pouč mě jak jsem tuhle větu měl jinak pochopit.

Jerson píše:
Můžeš to vyzkoušet. Moje pokusy s hráči ukazují, že maximální volnosti dosáhnu leda tak zaseknutí.


možná děláš něco špatně, ale dovozovat z toho nějaký závěr......
4.4.2017 14:30 - Jerson
LokiB píše:

Jsem v těhle ohledech zastáncem teorie, že lidé jsou vesměs odpovědní zejména sami za sebe a patronace "shora" za jejich dobro není správnou cestou.

A jak s tímto tvrzením ladí názor, že GM je odpovědný za zábavu hráčů a tak přeci ví, co pro ně během hry bude zábavné, který tu občas prezentuješ?

Není to patronace shora. Je to ukázání možností.
A mé zkušenosti s lidmi jsou, že často neví, co konkrétně jim vadí, a zda by se mohli bavit víc jiným způsobem, dokud to nezkusí. A v nejednom případě řeknou, že se baví, ale na další hru už nepřijdou. Odpovědnost je na každém, ale různé sociální vazby hráčům brání, aby řekli to co si skutečně myslí. Zvlášť když je v dané skupině GM odpovědný za zábavu hráčů, dělá to napůl z nutnosti, protože je nejzkušenější, a tak mají hráči zábrany kritizovat jeho vedení hry a tedy i míru své zábavy, protože to nepovažují za slušné.

efram píše:
Prosím tě pouč mě jak jsem tuhle větu měl jinak pochopit.

Jsem velmi nerad, když se diskuse o vedení hry pod širým nebem zvrhne v osobní invektivy, takže ti to napíšu v soukromé zprávě.
4.4.2017 14:45 - Log 1=0
Já si tu připadám jak na tureckém trhu. Jerson a Sirien evidentně mluví jiným jazykem, než LokiB a efram, a v těch jazycích mají evidentně tytéž slova fráze a texty jiný význam. Dodávám, že patřím nejspíš do Jersonova a Sirienova kmene. To, co v Jersonových příspěvcích našli druzí dva džentlmeni, tam najdu, jen když se snažím. Zatímco to, co podle nich mají vyjadřovat jejich vlastní kontroverzní příspěvky, v těch původních nevidím, ani když se snažím. V posledním Lokiho příspěvku nevidím dokonce ani smysl, ale to bude beztak další nedorozumění.
Barış seninle olsun
4.4.2017 14:50 - LokiB
Jerson píše:
A jak s tímto tvrzením ladí názor, že GM je odpovědný za zábavu hráčů a tak přeci ví, co pro ně během hry bude zábavné, který tu občas prezentuješ?


Asi vnímám oba ty výroky na jiné úrovni. Třeba herec v divadle je zodpovědný za to, že mě pobaví/povznese ... ale je moje odpovědnost, že nejdu do divadla dopředu s tím "tak, dneska jsem naštvanej, koukejte mě pobavit, ale stejně si myslím, že se vám to nepovede". Moje odpovědnost je tam přijít: "jsem zde, chci se nechat bavit, tak se prosím snažte"

A v hraní RPG to vidím obdobně. GM je (pro mě a moje potřeby) při hře od toho, aby zastřešoval společnou zábavu, aby hráče bavil. Hráči jsou od toho, aby se chtěli nechat bavit a k zábavě přispívali. A společně jsou odpovědní za to, aby spolu komunikovali a kooperovali.

Taky si nejsem jistý, že jsem někde psal, že GM přeci ví, co bude pro hráče zábavné ... aspoň takhle jsem to řekl bych nemyslel. GM ví, nebo měl by vědět, co je schopen a ochoten nabídnout. A nemusí to vždy zasáhnout a bavit všechny hráče stejně. Bavit hráče by však mělo být GMovým cílem (jedním z cílů) a měl by se o to snažit (jsem přesvědčen).

Asi o tom napíšu článek s radami začínajícím hráčům a GMům ;)

Píše:
Odpovědnost je na každém, ale různé sociální vazby hráčům brání, aby řekli to co si skutečně myslí.


V tomto smyslu se vždy snažím lidi kolem, i když je třeba osobnostně nemusím, naladit na to, aby sktuečně říkali to, co si myslí. Pro svoje i moje dobro. Kdysi jsem míval se sestrou, když zrovna studovala zdrávku, vášnivé debaty na téma "milosrdná lež" ... a i když nejsem tak přísný jako dřív, tak tady nevidím žádný důvod pro to, aby člověk řekl, že se bavil, i když se nebavil.
Ne že bych ho hned obviňoval pokrytectví ... třeba to udělal, protože se nezamyslel, nebo neměl čas ... ale tím, že řekl něco jiného, než ve skutečnosti cítil, zbytečně "nepomohl" jak sobě, tak mně.
Chápu, že někomu se kritika těžko říká, nebo že ji někdo hůř snáší. Tejden připravuješ hru, jak nejlíp umíš, a pak ti někdo má říc, že to nestálo za moc ... stejně si myslím, že je to lepší.
Prostě na to řeknu "škoda, v čem byl problém?" možná mě to někam postrčí, možná si to vyjasníme, možná zjistíme, že opravdu preferujeme různé styly zábavy a nebudeme spolu hrát. To je vše validní.
Neříc GMovi pravdu není o nic slušnější, než si s ním vyjasnit, že mi něco vadilo, co mi vadilo, proč mi to vadilo a jestli s tím lze z obou stran něco dělat.
+ GMa by nikdo z nutnosti dělat neměl, to je pak opravdu lepší hrát bez GMa.

Ano, šedivá je teorie a zelený strom života. Určitě jsem se během své hráčské a GMské kariéry nechoval vždy podle toho, co píšu. Ale opravdu se snažím :)

Log píše:
Zatímco to, co podle nich mají vyjadřovat jejich vlastní kontroverzní příspěvky, v těch původních nevidím, ani když se snažím.


Mohl bys mi přiblížit, které z mých výroků ti přijdou kontroverzní? Resp. čím? Resp. v čem ti připadají kontroverznější než třeba některé Jersonovy nebo jiné Sirienovi, které tu zazněly?

Bych jen chtěl připomenout, že jsem nebyl tím, kdo Jersonovi v různých vláknech opakovaně zdůrazňuje, že a jak hrál blbě DrD / SR a další ...
4.4.2017 15:08 - Shako
Log 1=0 píše:
Já si tu připadám jak na tureckém trhu. Jerson a Sirien evidentně mluví jiným jazykem, než LokiB a efram, a v těch jazycích mají evidentně tytéž slova fráze a texty jiný význam.


jojo, chudák Count - nevím, jestli se dozvěděl odpověď na svoji otázku dřív než se to tu zvrhlo. :-/
4.4.2017 15:25 - Jerson
LokiB píše:
Asi o tom napíšu článek s radami začínajícím hráčům a GMům ;)

To bys mohl. Sirien to třeba dělá.

LokiB píše:
nevidím žádný důvod pro to, aby člověk řekl, že se bavil, i když se nebavil.

Já ti ten důvod nabídnu:
Píše:
Jerson: A proč PJjovi neřeknete, že se u jeho hry moc nebavíte?
Odpověď: My jsme mu to několikrát řekli, ale on pak nechtěl vést hru, a nemáme nikoho jiného, kdo by jí vedl. Takže je lepší bavit se alespoň trochu, než vůbec.


LokiB píše:
Prostě na to řeknu "škoda, v čem byl problém?"

Tahle otázka je spolu s "tak co byste chtěli hrát?" jedna z nejobtížnějších na zodpovězení. Ne pro všechny, ale hodně hráčů s ní má problém. A zejména když přijde otázka "A jak bych to měl dělat lépe?" Protože tam člověk, který hru nikdy nevedl už neumí poradit skoro vůbec.

LokiB píše:
preferujeme různé styly zábavy a nebudeme spolu hrát. To je vše validní.

Jak píšu výše, nehrát spolu často není volba. Nebo tedy z hlediska zábavy je to asi podobná "volba", jako když si máš vybrat, zda se zastřelíš sám, nebo tě zastřelí někdo jiný.

LokiB píše:
GMa by nikdo z nutnosti dělat neměl, to je pak opravdu lepší hrát bez GMa.

Tahle možnost je pro hodně hráčů RPG neznámá ještě teď. A nutno říct, že u stolu i docela komplikovaná, v porovnání s tím co hráči znají.
4.4.2017 15:27 - Jerson
Shako píše:
jojo, chudák Count - nevím, jestli se dozvěděl odpověď na svoji otázku dřív než se to tu zvrhlo. :-/

Sirien mu odpověděl v prvním příspěvku celkem dobře, odkázal ho na svou sérii, a my se tu můžeme v klidu pohádat dál. Od railroadu k tomu, jak je kdo neschopný hráč.
4.4.2017 15:35 - Log 1=0
Za kontroverzní považuji minimálně všechny příspěvky, obsahující explicitní urážky a nadávky, namířené vůči jiným osobám, protože jsme evidentně ve sporu o to, jestli se mají takové věci v diskusi objevovat, ať už jsou tedy míněny jakkoli. Za tebe tedy asociální maniaci, za eframa blbci bez fantazie. To, že nejsem schopen vidět v původním textu zamýšlený význam, platí i pro příspěvky řekněme nekontroverzní, ale ta nálepka mířila na tyto dva. Rozhodně nejde o to, že máme odlišný názor na dané téma, nebo se uchylujeme k sarkasmům (ale všeho s mírou). Odlišné názory jsou v pořádku, byť těm vašim tedy moc nerozumím. Ale jestli mi je chceš vysvětlovat (což nepožaduji, klině to skončím s tím, že si nerozumíme), tak radši jinde. Už tak se podílím na únosu vlákna víc, než je mi milo (Shako +1).
4.4.2017 15:36 - efram
Log 1=0 píše:
Jerson a Sirien evidentně mluví jiným jazykem, než LokiB a efram,


asi nám holt nezbude než zůstat nepochopenými génii :p
4.4.2017 15:46 - efram
Log 1=0 píše:
za eframa blbci bez fantazie


myslím, že ač k tomu různí diskutující jedinci nabádají, tak si můj příspěvek řádně nepřečetli, protože je z něj jasné, že "blbci bez fantasie" nebyli směřováni na Jersona nebo Siriena (ani na nikoho z diskutujících), ale na hypotetickou skupinu nováčků, která by pod dojmem příspěvků došla k názoru, že se bez těch rad prostě hrát nedá......

Pro ověření je to příspěvek 118. Znova podtrhuji byla to zobecnělá odpověď na Jersonův příspěvek. nebyla tím myšlena jeho družina ale družina těch co si ty pravidla přečtou a budou uvažovat (řekněme ploše) tak jak hypoteticky popisuje Jerson zde:

Jerson píše:
Zejména když jsou tak napsané všechny úvodní texty k postavám. To pak snadno hráči nabudou dojmu, že udělat si individualistu, který vlastně nikoho nepotřebuje a ostatní členy družiny u sebe jen trpí je vlastně v pořádku a chtěné. Nehledě na věty "chodec se nejraději toulá sám jen se svým psem.


Log 1=0 píše:
explicitní urážky
doporučuji si přečíst příspěvek od Siriena č. 123
4.4.2017 15:58 - Log 1=0
efram
Já to chápu, ale i tak. Klidně totiž věřím, že takoví nováčci existují. Ono udělat si postavu inspirovanou inspiračním textem, tak taky fakt nečekám, že s ní bude problém. A někteří lidé se hold neradi zbavují svých výtvorů, i když jsou vadné (já taky).

ad 123. To by se tu taky nemělo objevovat, to je pravda. Asi mi to pod vlivem diskuse, kdy ten Sirienův výlev zapadl, ale vaše myšlenky (teď již vyjádřené civilizovaněji) se tu nadále přetřásaly, tolik neutkvělo.
4.4.2017 17:35 - Ebon Hand
Tak milý Counte, budu doufat, že jsi se nevyděsil průběhem diskuze, není ti nevolno a ani že jsi nezanevřel na D20, že tam mentoruje banda elitářský sráčů.
Pro mě je tento okamžik docela výživný a připadám si jako po desetiletích temnoty opět ozářen božským světlem. Samozvané elitářství a pocit vlastního božství po mnoha letek temna od věků velkého RPG fora opět prozářily naše časy. Svatá prostato, jsem skoro myslel, že to je nenávratně pryč. Falešní bohové a mesiáši jsou zpět. Pokloňme se a nechme se ozářit jejich blištivou aurou. :D :D

Ne, teď vážně. Nedorozumění a nepozorumnění je zakladní vlastnost internetových diskuzí. Rady Siriena a Jersona byly určitě míněny dobře a nevidím v textu žádné obludné urážky, nějaké ano, ale tak co, no. :-) Chce to jen více snahy snažit se tomu porozumět. Stejně tu nikdo není vševědoucí, nikdo tu nemá patent na to, jak vést jedině správně RPG (ale někteří si to myslí :-), tak je to potřeba brát s rezervou a pokud si o někoho hraní myslíš, že své schopnosti přeceňuje, tak ber z jeho rad jen to, co se ti zdá vhodné k použití. Sirien má docela dobrý seriál s radami a myslím, že tu někde je ještě Alnagův průvodce dějmistra, který byl taky dobrý. Já třeba vedu většinu her pod širým nebem, přijde mi to jako nejpřirozenější prostředí. Řekl bych, že postavy v našich hrách tam trávý 90% času. Většinu těchto her vedu více méně intuitivně jen s pár poznámkami, který se víc podobají spíš takovým lidovým zkazkám. Tam a tam žije kokatris, to je les gomblinů, tam, v té rokli prý spí lesní duch. Celé vedení hry venku stavím hlavně na interakci postav. Aby se něco dělo, tak postavy musí mít s čím interagovat. To neznamená nic extrémního, vůbec není potřeba, aby si na náhodné tabulce hodil, že z poza pařezu vyskočí drak (Edit: I když to nezní špatně, to možná použiji, minimálně budou hráči valit oči a pak se chlámat). Na interakci je potřeba, aby ta scéna vyžařovala nějaké emoce. Příkladem, ne že tam jen stojí kupec, ale dát tomu nějakou barvu. Kupec sedí na dece vedle vozu a žere obří pečínku, nebo pokuřuje dýmku a před ním tančí polonahá tanečnice a hned můžeš podle ladění hry pokračovat. Je to Elfka? Má okovy, nebo nemá? Je vězeň? atd. Nebo může kupec bědovat nad prohnaným sluhou, co mu ukradl ... Postavy tak mají přiležitost začít sami interagovat s prostředím a když je posloucháš, tak tě sami začnou vést, co chtějí, protože když jsou napojené, tak často placnou předem co očekávají, že to se bude dít. To samozřejmě neznamená, že se tím můsíš řídit, chce to jen průběžně šolichat trochu zápletku a postupnou gradaci, aby byly napojeni a cítili, že hra spěje k vrcholu. Je to hra = cíl je co nejvíc zábavy. A takhle vlastně během session posbíráš nějaké inerakce a pak je zase můžeš použít někdy v budoucnu a pozkládat z toho zápletku. :-)
Sorry za případné překlepy, píšu z práce a neměl jsem čas to po sobě přečíst.
4.4.2017 20:58 - LokiB
Píše:
Já to chápu, ale i tak. Klidně totiž věřím, že takoví nováčci existují. Ono udělat si postavu inspirovanou inspiračním textem, tak taky fakt nečekám, že s ní bude problém. A někteří lidé se hold neradi zbavují svých výtvorů, i když jsou vadné (já taky).


A je tedy podle tebe problém kupříkladu Fate systému, když si vezmu jednu z inspiračních postav, uvedených ve Fate Core, začnu s ní hrát se skupinou nováčků a zjistím, že si s ní vůbec nevím rady, nefunguje, jak jsem si myslel podle popisu, a vzhledem k tomu jak hraje moje skupina mi bude ta postava připadat inferiorní a nehratelná?
Nebo že si vezmeš inspirační postavu k 3.5E DnD a dostaneš se do družiny, která jede minmaxově, nepoužívá některá pravidla a tvoje postava ti bude připadat tak trochu do počtu.
To totiž tvoje vyjádření evokuje. Že je tato sistuace chybou systému.

Jinak ... nechci se přít o slovíčka a neměl bych problém, kdybys napsal, že (některé) moje příspěvky jsou třeba konfrontační. Označení na kontroverzní mě, přiznávám, překvapilo :)

EDIT: když se teď srovnávám třeba s posty vedle ve vláknu Fate Core, tak si vůbec kontroverzní nepřijdu ;)

ale zpětně vidím, že kupříkladu můj post tady v tom vláknu hned na začátku, ze kterého sirien čuchal RR, mohl být pro někoho kontroverzní :)

V návaznosti na Ebon Handa bych stále začínajícímu GMovi, který kampaně mimo podzemí zatím příliš či vůbec nevedl, doporučoval věnovat úsilí a důraz na vlastní příběh. Nenechávat hráče a jejich postavy příliš plavat ve volném světě, ale cíleně je zaměstnávat menšími dobrodružstvími na 1-3 sezení, které budou na lokální úrovni odhalovat pozadí daného světa, se kterým se tak hráči i postavy budou moci seznámit, společně si ho budete moci utvářet a vzájemně se ovlivňovat.
nerozpřáhnout se hned moc do tvorby celého světa ... člověk do toho dá mraky času a nápadů, a pak třeba zjistí, že takový svět hráče moc nebaví, nebo se v něm obtížně hraje, obtížně se v něm hledá náplň pro postavy a hráči jsou frustrováni plácáním se odnikud nikam.

Když si to člověk osahá na nějakém středně velkém území, na kterém se vyzkoušelo kudy ano, kudy spíš ne, tak je čas nadýchnout se k další expanzi.

Obecně mi přijde jako výhodné, když má každý hráč u své postavy představu o jejích širších motivacích a plánech ... představuje si hráč rytíře, že by měl trávit čas na turnajích a v prachu kolbišt dobývat srdce dam? nebo by se raději účastnil svaté války? či snad má ambice vydobýt si vděk panovníka a místo u dvora, svůj hrad?
Chce kouzelník hledat stará mystéria? Nebo chce na bojišti metat ohnivé koule po nepřítelích či spřádat intriky za zády mocných? Atd.

Když si takovéto představy s hráči o postavách vyjasníte, máš hned spoustu materiálu jakožto inspiraci, "co se může dít a o co může jít", zároveň si i hráči udělají při diskusi představu o tom, co je a co není možné ... a nebudou očekávat něco jiného, než jsi jich ochotný / schopný nabídnout.

přijde mi, že intuitivní vedení funguje pro lidi, kteří už toho mají dost odehráno a nebo mají velký přirozený talent.
4.4.2017 23:23 - Log 1=0
Zdravím do Turecka (nebo z Turecka, jak chceš). O systém vůbec nejde. Ano, vzorová postava pro nějaký styl hry bude v jiném nehratelná. Tím spíše by měla příručka popsat, pro jaký styl je určena. Protože ona vždycky pro nějaký bude. A rovnou tam dát rady, které třeba nejsou o systému, ale o stylu. S tím, že se zmíní možnost alternativ.Komu se to hodí, použije to, komu ne, ne. Když to tam nebude, prvním to bude chybět, druhým to nijak nepomůže. Ono to tak Fate Core i DnD 5E (3,5 neznám) docela mají (samozřejmě se lze bavit o konkrétních formulacích a tak, vždycky může být lépe). Ne, nepomůže to vždy, nemusí to stačit, atd. Ale přijde mi to lepší než přístup "S problémy si poraďte sami, já vás nechci ovlivňovat." O tohle tu, podle mě, celou dobu šlo.
5.4.2017 12:24 - Jerson
LokiB píše:
Obecně mi přijde jako výhodné, když má každý hráč u své postavy představu o jejích širších motivacích a plánech ... představuje si hráč rytíře, že by měl trávit čas na turnajích a v prachu kolbišt dobývat srdce dam? nebo by se raději účastnil svaté války? či snad má ambice vydobýt si vděk panovníka a místo u dvora, svůj hrad?
Chce kouzelník hledat stará mystéria? Nebo chce na bojišti metat ohnivé koule po nepřítelích či spřádat intriky za zády mocných? Atd.


A jak zrovna tyhle představy dostáváš do hry? Tím myslím, když máš čtyři členy skupiny, kdy rytíř chce do svaté války, kouzelník chce hledat mystéria, zloděj chce třeba prolézat staré kobky, a hraničář chce chránit hranici a odrážet skřetí hlídky. Jak to spojíš do jedné kampaně, která bude zábavná pro všechny čtyři hráče?

LokiB píše:
A je tedy podle tebe problém kupříkladu Fate systému, když si vezmu jednu z inspiračních postav, uvedených ve Fate Core, začnu s ní hrát se skupinou nováčků a zjistím, že si s ní vůbec nevím rady, nefunguje, jak jsem si myslel podle popisu, a vzhledem k tomu jak hraje moje skupina mi bude ta postava připadat inferiorní a nehratelná?

Když vezmeš jednu postavu, která bude špatně zapadat do hry, tak to asi nebude tak velký problém, přizpůsobíš ji. Pokud bude takových postav deset z deseti, Jak je budeš přizpůsobovat. Souvisí to s mou předchozí otázkou na tebe o vedení hry pro postavy s rozdílnými záměry. Dovedu si to představit v systému, který řeší každou postavu separátně s tím, že se ani nemusí potkat, protože každá má vlastní agendu. Ale v klasickém RPG družinového typu už nevím, jak to udělat, aby se tři ze čtyř hráčů ve třech čtvrtinách času nenudili. Tedy vím, pokud by souhlasili s tím, že v té době budou třeba hrát CPčka pro čtvrtého člena, a v další scéně se vystřídají. Ale to obvykle nebývá to co hráči chtějí.
5.4.2017 13:12 - Xyel
Jerson píše:

A jak zrovna tyhle představy dostáváš do hry? Tím myslím, když máš čtyři členy skupiny, kdy rytíř chce do svaté války, kouzelník chce hledat mystéria, zloděj chce třeba prolézat staré kobky, a hraničář chce chránit hranici a odrážet skřetí hlídky. Jak to spojíš do jedné kampaně, která bude zábavná pro všechny čtyři hráče?

Tohle bych rád vypíchnul, protože to je problém který je na řešení mnohem těžší než vypadá - na jednu stranu chtějí hráči mít postavy individuální, které mají vlastní propracované pozadí, sny a cíle. Na druhou stranu se ty sny a cíle časem rozejdou tak, že má družinka sakra problém se držet pohromadě bez toho, aby postavy ze své individuality dost upustily. Jinak k problému už jsem viděl hodně moudrých rad, ale zatím jediné řešení co mi alespoň částečně fungovalo je násilím homogenizovat pozadí postav... nejsem z toho moc šťastný, ale fakt nevím co jinak s tím.

Jinak taky utrousím jednu drobnost, kdyby to původní autor četl - příběh v pozadí není to, co budou postavy hrát. Pro dobrodružství, obvzláště pod širým nebem je klíčové detailně rozmyslet co budou postavy dělat během dobrodružství. Vše ostatní je podřadné, protože sebe-propracovanější svět a jeho interní chody ti moc nepomůžou s tím, když máš zítra sezení a naprosto netušíš, co ty postavy v něm budou dělat. Často je to téměř naopak - propracovaný děj v pozadí vede k tomu, že je schopen se vyřešit sám a postavy se tak nemají moc jak zapojit.
5.4.2017 13:34 - LokiB
Jerson píše:
A jak zrovna tyhle představy dostáváš do hry? Tím myslím, když máš čtyři členy skupiny, kdy rytíř chce do svaté války, kouzelník chce hledat mystéria, zloděj chce třeba prolézat staré kobky, a hraničář chce chránit hranici a odrážet skřetí hlídky. Jak to spojíš do jedné kampaně, která bude zábavná pro všechny čtyři hráče?


Tak jednak, to že chce rytíř do svaté války, neznamená, že se jeho dobrodružství musí odehrávat jen a pouze ve svaté válce. 90% tomu může předcházet, připravovat se na to, atd atd ...třeba v temných kobkách nebo při obraně hranic.

To, že "postava má nějaké přání, nějaký dlouhodobý plán", neznamená, že hra musí být přímo a jen o tom. Klidně se můžou sejít v hospodě a jít chytat bandity v temných kobkách na hranici ... jako nejtriviálnější příklad.

A v neposlední řadě ... mám asi štěstí na hráče aspoň v tom, že si už dnes nevytvářejí postavy, které by měly třeba plán "být osamělým poustevníkem" ... (i když i to se dá hrát zábavně, kdy se postava stane tím poustevníkem až na konci příběhu ... a třeba se v nějakém pokračování toho poustevnictví nerada vzdá z nějakého jiného důvodu).

No a taky s hráči mluvím a metaherně si upřesňuji, co je a co není možné. Oni nejsou zas tak strašně nároční, že by jejich požadavky byly obtížně splnitelné.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.065876007080078 secREMOTE_IP: 3.84.7.255