Tipy a triky

Count
27.3.2017 21:53
Dobrodružství pod širým nebem
Existuje nějaký přehled, jak připravit dobrodružství mimo jeskyni / město / hrad, zkrátka v terénu, aby se z toho nestalo jen povídání o cestování, nebo aby se necestovalo mezi jeskyněmi, hrady a městy? Zkoušel jsem hex papír, vytýčit oblasti, dát příšery a % na setkání. Taky různé náhody, na některé hexy různá místa. Ale mám pocit, že to pořád není ono. Ještě jsem asi nenašel ten správný způsob, jak to nakopnout a dát tomu tem drive. Uvítám jakýkoli nápad.
3.4.2017 12:36 - Aegnor
Jerson píše:
Jak často se GMMové ptají, zda by hráčům vadilo, když jejich postavám seberou vybavení? A jak často jim říkají dopředu, že daná část dobrodružství na to bude postavena? Moje zkušenost je, že nejčastěji ne to jednostranné rozhodnutí, kdy GM postavy podusí a říká, že to dělá kvůli zábavě. Občas to i zábava je. Občas ne.

V tomhle případě je něco hodně špatně v rámci té družiny. Proč se musí GM ptát, jestli by tohle a tohle vadilo hráčům? Proč musí dopředu explicitně říct, že následující dobrodružství zvládnou odehrát i bez vybavení? Sakra snad jako hráč věřím GM, že ví co dělá.
3.4.2017 13:14 - Log 1=0
A pánové, napadlo vás, že mít fantazii a sladit ji s ostatními jsou jaksi dvě různé věci. Já třeba (nevím jak vy) nikdy nebyl v žádném fantasy světě, a netuším, jaké jsou tam poměry. Třeba jsem nikdy nepotkal elfa. Když ho potkám ve hře mám to brát dle Pána prstenů, nebo dle Zeměplochy? On ten fluff (nebo jak to slovo je) v těch příručkách je z nějakého důvodu.

Pokud někdo chce hrát stylem "Sem včera s par chachary a robami, co sem potkal v haryndě faral do take stare šachty. Tam byli taci skřeti, tak sme ty kary rubali dokud nechcipli. Jenden cyp, co tam s nama byl, je teď scyply na ruku bo přes ni dostal kopačkou, ale mame odtama fajne žďorby. Podívejte se, jaký jsem rolepleyer, mluvím dialektem!" tak je to naprosto v pořádku, a žádnou radu k tomu nepotřebuje. Pokud to chce pojmout sofistikovaněji, může se mu hodit (a ten první je může vesele ignorovat). Ignorovat radu, kterou nepotřebuji, je snazší, než vymyslet sám, co ti nikdo neřekl.
3.4.2017 14:34 - sirien
Aegnor píše:
Sakra snad jako hráč věřím GM, že ví co dělá.

nope, nevěříš, protože si třeba dlouho hrál ve školní dračákovské skupině, kde se to hrálo kompetetivně a byla tam s tím hromada bordelu natahaná z neherních věcí.

Tak jako hrozně moc dalších hráčů.

Zjevně třeba Efram, vzhledem k tomu, že takové hráče uráží jako blbce bez fantazie se zápalem vyléčeného závisláka na preventivní protidrogové přednášce. Ale tak to už je co sem si všim jeho tradice, že se při diskusi o herních problémech nedokáže přenést přes hranici vlastní herní skupiny a kdokoliv kdo to nezvládá tak jako to zvládli oni je buď blbec bez fantazie, nebo hraje jen deskovku, nebo to hraje obecně špatně z nějakého jiného důvodu který existuje jen aby vyzdvihl, jak dobře to hraje Efram, že?
3.4.2017 15:14 - Jerson
LokiB píše:
Ale může to být tím, že jsem hrál převážně s kamarády a ne s asociálními maniaky.

Ano, to rozhodně je rozdíl. Může to být také tím, že na rozdíl od tebe jsem jezdil na různé akce a hrál z různými náhodně sebranými lidmi, o kterých jsem občas nevěděl vůbec nic. Je pravda, že s některými z nich bych znovu nehrál a že i preference v rámci dané skupiny se občas lišily.
Na druhou stranu mi to pomohlo uvědomit si, kolika různými způsoby se dá k hraní RPG přistupovat, jaké různé zkušenosti s ním lidé můžou mít a jaké všechny problémy je třeba řešit, pokud má hra být pro nějakou majoritu RPG hráčů, nikoliv jen pro vybrané jedince.

efram píše:
Osobně si myslím, že je snazší hledat proč to jde, než proč to nejde

Napsal jsem snad, že to nejde?
Já tu píšu o problémech, kteří při hraní RPG hráči celkem běžně mají, a o možném způsobu řešení. Samozřejmě lze použít řešení "nehraj stěmi, kteří ti nevyhovují", což je skvělé, pokud má dotyčný jiné možnosti. Pokud má ale omezený počet potenciálních spoluhráčů a řešení "nehrát RPG" pro něj není vhodné, tak uvítá možnosti, jak takové celkem běžné problémy a rozpory účinně řešit.

efram píše:
Pokud GM (třeba ty (?)) přistupuje ke hře tak, že všechno postavám sebere a pak je uvrhne do zcela neřešitelné situace tak je no... špatný GM a fakt nevím proč by to dělal.

Já takové věci nedělám. Nebo přesněji neplánuju, že postavám seberu vybavení bez možnosti s tím něco dělat, abych tím cíleně vytvořil zábavnou situaci.
A pokud to nějaký GM udělá z neznalosti, na doporučení kamarádů nebo jiných hráčů, na základě přečtení nějakého dobrodružství, nebo jako kopii situace z filmu nebo hry, může to být i tím, že je jako GM špatný. Ale podle mě to může být tím, že je nezkušený, a prostě neví, jak to řešit jinak a co všechno takový postup obnáší.
A ať je nebo není špatný, jak se tedy má naučit dělat to lépe, když se to nedočte v příručce?

efram píše:
Pokud ty potřebuješ barvité popisy modelových PC, tak je to jen tvá preference. Většina lidí má nějakou představu, většina nováčků se stejně snaží napodobit svého oblíbeného hrdinu. Mimochodem nepřijde ti nucení spolupráce mezi hráči (potažmo PC) tak nějak moc diktátorské.

Je velmi těžké s tebou diskutovat a píšu to znovu. Nepotřebuju barvité popisy PC. Zato říkám, že nechat hráče, aby si vytvořili postavu podle svého oblíbeného hrdiny bez dalších úprav je postup, který snadno může vést k potížím - třeba když je ta postava asociál, samostatný jedinec a příběh, ve kterém se vyskytuje se točí jen okolo něj. Výsledkem může být hra, která nenaplňuje představy hráčů, protože si neuvědomí, že na rozdíl od filmu nebo knížky nemůžou hrát postavu, která (například) všechny své společníky při první vhodné situaci obětuje ke svému prospěchu. Přesněji že jí nemůže dost dobře hrát, aniž se na tom dohodne s ostatními hráči.
Nenapsal jsem nic o nucení do spolupráce. Psal jsem o možnosti a užitečnosti vytvoření vztahů mezi členy skupiny už při vytváření postav, nebo před začátkem samotné hry.

efram píše:
Mě rozhodně neevokuje, že je to nutně naprostej samotář a nebude fungovat v družině........ a takto bychom mohli pokračovat dál a dál.

Můžeme. Můžeš stále psát, jak to připadá tobě a co ty bych chtěl. To samé může psát Loki. Pro mě to nemá žádnou souvislost s tím, jaké problémy a potíže plynoucí z takového vytváření postav mívají jiní hráči. Ne všichni a ne vždy, samozřejmě. Ale dost významná část z nich, aby mělo smysl tento problém řešit.
Pokud to vy ve svých skupinách řešit nepotřebujete a nemusíte, ani jste nikdy nemuseli, je to rozhodně výhoda pro vás a budiž vám přána. Nevím, co víc bych k tomu měl napsat.

efram píše:
Tvoje nároky mi přijdou pomýlené a ani nutně nevedou k lepší hře/pravidlům jako takové.

Ano. Máloco tady říkám nutně vede k dobré hře. Osobně si myslím, že udělat dobrou hru je umění. To co řeším, co chci a čím se zabývám je jsou rady a doporučení, které povedou ke hře, která nebude špatná. Nebo nebude špatná kvůli neznalosti hráčů.

Aegnor píše:
Proč se musí GM ptát, jestli by tohle a tohle vadilo hráčům? Proč musí dopředu explicitně říct, že následující dobrodružství zvládnou odehrát i bez vybavení? Sakra snad jako hráč věřím GM, že ví co dělá.

To je dobře. Pokud mu můžeš věřit, tak mu věř. Na druhou stranu já si myslím, že různí začátečníci a nepříliš zkušení GMmové toho mají na starosti i tak hodně, takže aby sledovali a odhadovali, co se bude líbit pěti hráčům aniž by se jich na to zeptali je pro ně dost náročné. A pokud je k tomu nenavedou pravidla a nepomůžou jim s tím, tak kdo to udělá? Jak GM pozná, že jím připravená situace bude zvládnutelná i bez obvyklého vybavení hráčů? Má dost zkušeností, aby herní situace dokázal zvládnout, aniž by byl k postavám moc tvrdý?

Log 1 to píše dobře - lepší mít rady a nepotřebovat je, než rady potřebovat a nemít je.

Navíc mám silný pocit, že všichni tři automaticky vycházíte z předpokladu schopného, zkušeného a dobrého GMma, který svou roli zvládá. Ano, hrát s takovým člověkem je rozhodně výhra a takový GM nepotřebuje žádné rady a doporučení, které tu řeším.
Nicméně - kolik je takových GMmů? Kolik jich je dostupných hráčům? Kolik z nich nevyhoří po pár letech?
Já sám jsem byl dlouhé roky v situaci, že nejlepší GM široko daleko jsem byl já sám. Přitom to označení "nejlepší" rozhodně nebylo z mé hlavy, ale byl to názor asi tří nebo čtyř desítek hráčů, kteří se mnou hráli. Vzhledem k tomu, že jsem se k vedení hry dostal z donucení a raději hraju postavy než vedu hry, a že o svých schopnostech mám celkem realistické představy mě to přivádí k závěru, že hodně GMmů bylo hroších než já, a tedy spíše průměrných, až špatných. Ale jejich hráči neměli nikoho lepšího, kdo by jim vedl hru (což tu opakuju už po několikáté).
Moje doporučení a rady jsou určené právě takovým GMmům, aby jim pomohly vyhnout se špatnému vedení hry, ulehčily jim práci, ukázaly možnosti, navrhly různá řešení.
3.4.2017 15:30 - efram
Sirien píše:
Zjevně třeba Efram......


Ti ta ignorace, kterou jsi deklaroval, nějak nevyšla.... Ohledně závislosti - tvá osobní zkušenost? Leccos by to vysvětlovalo. Mimochodem, pro tebe zvlášť ještě jednou, tentokrát po 101, nečerpám jen ze své anekdotické zkušenosti a nikdy jsem netvrdil, že to já umím nejlépe. Já jen nedělám z komára velblouda tak jako ty s Jersonem a snažím se hrou bavit.

Jerson píše:
Já sám jsem byl dlouhé roky v situaci, že nejlepší GM široko daleko jsem byl já sám.


I kdyby jsi nenapsal nic jiného takt tohle stálo za to......

Add evokace/neevokace, popisy, ne-kvalitní GM a podobné úvahy o nesmrtelnosti chrousta. Drtivá většina skupin začínala z naprosté neznalosti. Takže jak hráči tak GM byli nováčky. Svou hrou se vzájemně učili. Jistě mohlo se stát, že se pak rozešli. Ale skupiny co znám já se většinou vyprofilovaly od klasického dřevního RR až po SB s prvky RR, aby se pak, díky menšímu množství volného času vrátili k dungeon crawl stylu.....
3.4.2017 15:51 - Jerson
efram píše:
Drtivá většina skupin začínala z naprosté neznalosti. Takže jak hráči tak GM byli nováčky. Svou hrou se vzájemně učili. Jistě mohlo se stát, že se pak rozešli. Ale skupiny co znám já se většinou vyprofilovaly od klasického dřevního RR až po SB s prvky RR, aby se pak, díky menšímu množství volného času vrátili k dungeon crawl stylu.....

Znamená to, že i dnešní skupiny musí začínat z neznalosti, místo toho aby v příručkách našly zkušenoti, které se osvědčily?
A je celkem samozřejmé, že nemůžeš znát žádnou skupinu, která se z období dřevního RR nikdy nedostala, protože by to její hráče přestalo bavit a přestali hrát. Žádná taková skupina nemůže existovat, když její hráči přestali hrát.

To čím tu ty, případně občas Loki argumentujete se podobá logice, že na fórum o autech nikdy nenapsal člověk, který při autonehodě přišel o obě ruce, ochrnul, oslepl nebo případně zemřel, takže automobilová nehoda nemůže mít za následek amputace rukou, ochrnutí nebo oslepnutí.
3.4.2017 15:52 - Aegnor
Jerson píše:
Znamená to, že i dnešní skupiny musí začínat z neznalosti, místo toho aby v příručkách našly zkušenoti, které se osvědčily?

To tady někdo tvrdí?
3.4.2017 15:57 - Jerson
Aegnor píše:
To tady někdo tvrdí?

Efram to naznačuje, tak se raději ujišťuju, zda to tak myslí nebo ne.
3.4.2017 15:59 - sirien
Efram: já se Ti jen snažil naznačit, že možná není úplně fér chodit okolo a označovat lidi za blbce bez fantazie.

efram píše:
nečerpám jen ze své anekdotické zkušenosti

A že se tak drze zeptám - z čeho tedy čerpáš? Z nějakých článků odněkud? Z hraní v X skupinách? Z hraní a rozhovory s Y hráči na ukázkovkách? Z přednášek ně nějakých akcích? ...
3.4.2017 16:50 - LokiB
Píše:
Znamená to, že i dnešní skupiny musí začínat z neznalosti, místo toho aby v příručkách našly zkušenosti, které se osvědčily?


Občas, když to tu čtu, si říkám, jestli není lepší začínat s úplnou neznalostí, než pod vlivem vašich/našich znalostí :P
3.4.2017 17:06 - sirien
Protože nic není lepšího, než se znovu učit tvorbu příběhu s hráčema, co do něj aktivně vstupují, znovu zjišťovat, že existují různé zdroje zábavy a hráči se orientují na různé preference, znovu zkurvit X detektivek než se naučíš je hrát, znovu objevovat, jak sakra řešit sociální konflikty a interakce a rozhodně to znovu neskončí s tim, že se u všeho tolikrát totálně spálíš, že se zasekneš u "tohle udělat nejde" a "jakékoliv řešení je škodlivější než žádné".
3.4.2017 17:24 - LokiB
Neřekl jsem, že je nejlepší začínat s úplnou neznalostí. Jen že to může být lepší, než pod vlivem vašich/našich zkušeností, které tu jsou někdy prezentované. Protože těch lidí, kteří dneska už moc dobře vědí JAK se má hrát ... akorát že často jsou ta doporučení protichůdná, obtížně pochopitelná, či z různých úhlů pohledu nesmyslná, že by se z toho začátečník asi rovnou zvencnul ...

Taky trochu nadsázka, amígo. relaxuj ;)
3.4.2017 17:37 - sirien
Takže ne s úplnou neznalostí, ale bez té "vaší naší"... takže čí vlastně? Protože když to tak vezmeš, tak si můžeš vybrat mezi autorama co jsou z komunity - což jsou/jsme tak nějak "vy my", že jo, ať už se bavíme o lidech co dělaj DnD nebo Fate nebo o autorech indie... nebo mezi autorama co přijdou odnikud a vytvořej Končinu.

Takže by bylo dobré začínat s nějakou znalostí a to ideálně s ničí znalostí, chápu Tě správně, že jo?

Trochu mi to přijde jako říct "veřejné fórum je super, jen je fakt debilní, že tam mluvěj lidi". Trochu jako v nedávné Brněnské variaci "postavili park, ale začali jim tam chodit lidi - a navíc ty lidi nejenže vyskakujou do vzduchu, ale pak dokonce ještě dopadají na zem". Takové jako "bude super když přijdeme na to, jak to dělat nejlíp, ale probohy jen to nesmíme nikdy zkusit udělat špatně". By mě zajímalo, jak moc by ty příručky byly vybroušené a jak moc článků na netu by bylo k dispozici, kdybysme se tímhle všichni řídili.


Tyhle zdánlivě moudré výkřiky humorné nadnesenosti co naznačují autorův odstup a nadhled, ale nemají žádný faktický obsah, je vždycky docela zajímavé začít pitvat :)
3.4.2017 18:00 - LokiB
Pitvej, pitvej :)
A kdyby někdo přidal něco o potrefené huse ...

Výkřik nijak neaspiroval na nálepku moudrosti či ultimátnosti. Humor ano, nadnesenost také. Odstup? Vůbec. Však jsem do toho bez uzardění zařadil i sebe, protože (možná narozdíl od tebe) jsem si vědom toho, že moje názoru můžou, zejména takto v psané diskusi, přijít ostatním v něčem zcestné, nesmyslné, nerozumné, zavádějící atd.

Vedle čtu o zásadní potřebě exaktních popisných textů, protože je zásadně třeba, aby hned z přečtení pravidel hráči pochopili, že se hraje tak a tak a ne jinak. Jinak je to poznamená.
Že je třeba tvořit postavy provázané svými pozadími, protože jinak to má zásadní negativní dopady na hru.
Že když se GM rozhodne hráče povozit na tobogánu, ze kterého není výstup, tak tím porušil přinejlepším druhé přikázání - nezarailroaduješ!
A vedle toho zas čtu jiné názory, zcela odlišné.

Takže je to přesně naopak, než píšeš - je super mít veřejné fórum a je fakt dobře, že tam mluvěj lidi.
Ale kdybych dneska znovu z RPG začínal, tak ... a to se na mě nezlob ... bych ty místní univerzální rady ze zkušeností různých lidí snad raději neznal. Protože bych z nich měl pocit, že vlastně nemůžu začít hrát správně, že cokoli udělám, je asi špatně, navíc už to někdo dávno vyzkoušel že to je špatně a popsal o tom stohy papíru, jak se to má dělat, a zároveň se v těch papírech dost vymezil proti svému předřečníkovi, který se stejnou vehemencí tvrdil, že se to má dělat jinak.

Pro mě je fórum zajímavá platforma, kde si lidi v diskusi sdělej svoje zkušenosti, vzájemně se inspirujou a mají šanci se dát dohromady na nějaké zajímavé akce. Ty to třeba bereš jinak, více otcovsky, a tak bys rád, aby naopak tady začátečníci a nováčci načerpali zajímavé informace a poučení. Od toho jsou tu imho články a příspěvky ... komentáře v diskusích spíše ne, naopak.
Snad tě to moc nepohoršuje.
3.4.2017 18:13 - sirien
LokiB píše:
jsem si vědom toho, že moje názoru můžou, zejména takto v psané diskusi, přijít ostatním v něčem zcestné, nesmyslné, nerozumné, zavádějící atd.

Tvoje určitě. Moje těžko :)

LokiB píše:
kdybych dneska znovu z RPG začínal, tak ... a to se na mě nezlob ... bych ty místní univerzální rady ze zkušeností různých lidí snad raději neznal.

A to je zajímavá úvaha - rozdělit Kostku na prostor pro začátečníky a na prostor kam je vstup pouze po odkliknutí potvrzovacího dialogu, že Ti už bylo osmn... že si už si nasbíral minimálně 100 expů přidělovaných za odehrané sessions a vyzkoušení více systémů a herních stylů a hru s více než jednou skupinou hráčů atp :D Možná by se to dalo i gamifikovat... určitě to nezapomenu zmínit Dukolmovi jako návrh pro Nightfall.

Jen se teda děsim toho procházet Kostku celou zpětně a třídit to - články ještě jakž takž půjdou rozseknout tagem "pro začátečníky", ale diskuse sou bordel. Navíc různé posty v nich by asi bylo potřeba označovat rozdílně. Ale to pude, s Gurneym bysme to mohli zvládnout tak za dva tři roky... možná rok dva když nám pomůžeš :)

Nebo, samozřejmě, můžeme dál věřit tomu, že naši čtenáři, byť začátečníci, i když třeba při hře naráží na nějaké problémy, byť z našeho pohledu naprosto triviální, nejsou blbci bez fantazie. Přinejmenším to bude stát o dost míň práce :)


LokiB píše:
tak bys rád, aby naopak tady začátečníci a nováčci načerpali zajímavé informace a poučení. Od toho jsou tu imho články

A tak to asi chápeš správně.
Ono totiž taky uvažujeme, že člověk co něco hledá - zejména začátečník - se nejdřív podívá po těch článcích. Popř. ho zaujmou víc. Popř. mu je někdo rovnou odkáže.

Přesto mi je nějak proti srsti, když pak v té diskusi označíš (teda, Ty ne, obecně, chápeš, rozhodně nechci na nikoho ukazovat prstem. Eframe.) hromadu začátečníků, zejména mladších co se s něčím podobným setkali poprvé a bez někoho kdo by měl už dost nahráno za blbce bez fantazie. To bysme se pak fakt asi brzo dostali do stavu, kdy by bylo lepší ty diskuse poslat do nějakého toxického... teda, chci říct private módu.
3.4.2017 18:28 - LokiB
Vidíš, sám ses k rádoby moudrému a humrovému stylu psaní dopracoval :) Ironie ti také není cizí, sarkasmu znáš použít.

Mně ta nevyřčení superiorita, která tu od zkušených občas zaznívá, není moc po srsti. Jakože "už jsem něco nahrál, hodně jsem toho přečetl, mluvil o tom s kapacitama, sám toho dal dost dohromady, tak mi ... chlapci a dívky s nedostatkem zkušeností ... věřte, že dělat tohle tak a tak je blbost, to už se dávno nedělá, resp. takhle se to nemělo dělat nikdy."

"A že vás to ... chlapci a dávky s nedostatkem zkušeností .. .baví? No, budiž. Ale styďte se a raději to nikde neříkejte, protože evangelia promluvila a přít se s nimi je v podstatě herese."

Doufám, že to nebudeš brát osobně nebo snad nějak negativně. Nekoukám se prstem na nikoho konkrétního, že ... Je to jen občasný pocit z některých příspěvků tady.
Jak už jsem tu psal několikrát, nemám až takový problém, když mi někdo můj názor kritizuje. To je ok, k diskusi to patří.

Jen ta snaha povyšovat hraní RPG na exaktní vědu se zákonitostmi toho, co se má a co se nemá, je pro mě (což tě asi nepřekvapí) nepochopitelná a v principu mylná.
3.4.2017 22:20 - efram
Jak na to koukám Siriene, tak tvoje předsevzetí o ignoraci mé osoby opět selhalo - to bude asi zřejmě tvou zkušeností s oslabením vlastní vůle

Sirien + Jerson píše:
bez někoho kdo by měl už dost nahráno za blbce bez fantazie.


Problem není to, že já je označím za blbce bez fantasie. Problém je to, že vy dva těmi vašimi radami, doporučeními a vším tím co považujete za důležité z nich ty blbce děláte. Člověk na tomto fóru pomalu nabude pocitu, že bez "svatých" rad a názorů dua S&J nelze žít/hrát. Je toho tolik, že to nováček prostě nevstřebá. Nebo jen těžko. Můj názor je ten, že maximální volností se dosáhne maximálních výsledků, už jen proto, že hra každé skupiny je natolik specifická a zvláštní, že téhle zvláštnosti může konkurovat jen samolibé Jersonovo prohlášení o vlastní dokonalosti jako GM široko daleko......

Jerson píše:
Efram to naznačuje, tak se raději ujišťuju, zda to tak myslí nebo ne.


Nenaznačuji. Tvrdím, že tvoje vidění je natolik vyhraněné, že pochybuji o jeho validitě ke zbytku hráčské populace.

Sirien píše:
A že se tak drze zeptám - z čeho tedy čerpáš?


Už jsem to tu opakovaně psal. Místo rychlo čtení si sežeň apku na trénink paměti.
3.4.2017 23:20 - Gurney
LokiB píše:
Ale kdybych dneska znovu z RPG začínal, tak ... a to se na mě nezlob ... bych ty místní univerzální rady ze zkušeností různých lidí snad raději neznal. Protože bych z nich měl pocit, že vlastně nemůžu začít hrát správně, že cokoli udělám, je asi špatně, navíc už to někdo dávno vyzkoušel že to je špatně a popsal o tom stohy papíru, jak se to má dělat, a zároveň se v těch papírech dost vymezil proti svému předřečníkovi, který se stejnou vehemencí tvrdil, že se to má dělat jinak.

Dobrá zpráva - klidně můžeš začít hrát rpg a zcela odignorovat Kostku i jakékoli jiné weby o rpgčkách. Většina hráčů žádné stránky o rpg stejně nečte, takže se dokonce ani nemusíš bát, že bys nebyl součástí většiny. A pokud se cítíš frustrován tím, že různí lidé nabízejí různé (a někdy i protichůdné) postupy, zřejmě pro tebe bude nejlepší žádné weby (o čemkoli) vůbec nečíst.

efram píše:
Člověk na tomto fóru pomalu nabude pocitu, že bez "svatých" rad a názorů dua S&J nelze žít/hrát. Je toho tolik, že to nováček prostě nevstřebá. Nebo jen těžko.

Jinak řečeno, tobě se nelíbí, co tu lidi píšou. Fair enough. Nicméně se obávám, že se nacházíš na internetu a že ne s každým se vždy shodneš - to už k (nejen internetovým) diskuzím patří. A zřejmě se budeš muset smířit i s tím, že zatímco některé lidi o svém názoru přesvědčíš (k čemuž jsou poměrně dobrým nástrojem argumenty, naopak velmi špatným hlášky o blbcích a dojmologie typu "já si to nemyslím/nelíbí se mi to/nechci to tak"), u jiných se ti to prostě nepovede. Nicméně ti nic nebrání například napsat článek, ve kterém shrneš nějaké svoje vlastní, pro nováčky vhodné postupy.
3.4.2017 23:25 - Log 1=0
Já o své svobodné vůli, ve stavu vědomém a střízlivém, bez jakéhokoli nátlaku na mou osobu, v souladu se svým svědomím prohlašuji:
že na mne coby nováčka působí snaha Jersona a Siriana poradit sympaticky, byť na některé rady bych nejspíš opravdu přišel sám.
že označování těch, co na to náhodou nepřišli, za blbce bez fantazie (efram) a asociální maniaky (LokiB) je mi naopak hrubě nesympatické.
Závěr, nechť si z toho výše jmenovaní a kdokoli jiný jistě dovede odvodit sám, bez jakýchkoli rad, které by ho urazily.
4.4.2017 06:48 - efram
Gurney píše:
Jinak řečeno, tobě se nelíbí, co tu lidi píšou

Ale vubec ne. Spis se podivuji jakým způsobem. Ta aura dokonalosti zminenych je temer hmatatelna. Dokonce si myslim, ze ani ja ani loki nemame problem s odlisnymi pristupy ke hre snazim se tu celou dobu aponovat v tom, ze lide mohou hrat proste ruzne s ruznou motivaci. A prosim nevytrhuj (-te) jednu vetu z kontextu (o blbcích). Vysvetlil jsem ji o par postu vejs.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.084686994552612 secREMOTE_IP: 3.89.163.120