Tipy a triky

MartinCZ
27.2.2016 21:35
Rozkrývání mapy hráčům
Ahoj,
zajímalo by mne, jakým způsobem řešíte postupné rozkrývání mapy hráčům, během procházení podzemí (domy, paláce, stoky, atd.), pokud jim nechcete pro moment překvapení a samozřejmě zábavě, ukázat celou mapu hned na začátku.
Dlouhodobě jsem to řešil překreslováním předpřipravené mapy, což mi čím dál tím méně vyhovuje.
Neuvažuji případ, kdyby si ji hráči malovali sami z instrukcí.
Díky za vaše zkušenosti a typy.
M.

související diskuse: Jak vytvořit při živém hraní fog of war
Autorská citace #1
27.2.2016 21:47 - ShadoWWW
Osobně to řeším třemi způsoby:
1) Buď hráčům jen popisuji, co vidí a slyší kolem sebe a zbytek nechávám na hráčích a jejich představivosti. Konec konců ani postavy nemají úplně přesnou prostorovou představu. V případě, že dojde k nějaké velké nejasnosti, tak jim ukážu část své mapy.
2) Nebo u těch zajímavějších lokalit (jeskyně, hrad apod.) si vytisknu celou mapu, obvykle v bojovém měřítku, tedy 1 čtverec o velikosti 1 palec (2,54 cm) = 1 sáh (5 stop) v herním světě. Mapa je pak na několik A4, které postupně pokládám na stůl, jak družina postupuje, a případně některé části zakrývám prázdnými papíry. Mapy od Mikea Schleye nebo vytvořené v CC3 mají dost dobrou atmosféru. :)
3) Někdy to řeším i tak, že jeskyni částečně kreslím fixami na megamat (nebo jen místnosti), ale ze všech tří možností je tato ta nejpomalejší.
Autorská citace #2
27.2.2016 22:58 - Guff
V podzemí se mi osvědčilo si na čtvrtku nakreslit mapu a tu pak vystříhnout. Mezi hráče jsem pak dal polystyrenovou desku na kterou jsem špendlíky příchytil černý papír jako podklad.

Během hry jsem pak z podzemí odstříhnul kus mapy, podle toho, kam postavám dosvítil zdroj světla. Jeden hráč pak dle mých instrukcí ten kus mapy připíchnul na desku.


Je to trochu náročnější na přípravu, ale hra pak rychle odsýpala a dařilo se udržet atmosféru.

Samozřejmě, v některých momentech se mapa vůbec nedělala, bylo li to ku prospěchu vědci.
Autorská citace #3
27.2.2016 23:19 - Kamach
Mapa jako nalepovací vystřihovánka
Pokud se ptáš fakt čistě na uzavřené prostory, tak jednoznačně doporučuju vytisknout/vyfotoshopovat/nakreslit zvlášť pro hráče slepou mapku bez poznámek a prostě ji rozstříhat :)

Překreslovat to až při hře je imho ten největší možný opruz a zdržovačka.



Třeba např. tahle je úplně jednoduchá:
- Mísnosti rozstříháš krásně v polovině stěn => každý kousek je logicky uzavřený a ohraničený celek, takže hráči vždycky uvidí přesně to, co mají (včetně všech stěn, oken a dveří).
- Na začátek jim na A4 připravíš tu spodní část exteriéru a ten celkový obrázek Overview.
- Pak už stačí jen pověřit jednoho hráče-kartografa, strčit mu do pracek lepidlo a podkladový papír a rozdávat vystříhané kousky dle potřeby; i s nalepením otázka pár vteřin a hra jede bez přerušení plynule dál.
(a je jedno jestli vejdou dveřmi, proletí oknem, vyšplhají na zvonici nebo se teleportují do náhodné místnosti - vše máš okamžitě připravené)

Pár tipů:
1) Na svou mapu vypravěče i na vystřižené kousky pro hráče si připiš korespondující čísla pro přehlednost a snadnou orientaci
2) Vystřihovánky si dej do takové té průhledné rozevírací plastové složky na dokumenty (případně eurosložky - ta ale není tak praktická) => nic ti je nerozfouká a máš je vizuálně rozložené před sebou
3) Pokud ji uděláš na A4 (či několik v případě větších map), máš rázem i luxusní soubojový grid - vlezou se na to figurky, žetony, mince...
4) Kores lepící tyčinka je best. Stačí lehký film, neodlepuje se, příliš nekrčí papír, rychle uschne a vůbec nepatlá (používám i na podlepování účetních dokladů) XD


K
Autorská citace #4
28.2.2016 00:02 - Malabar
Ja vetsinou jen popisuji prostredi slovy a pokud jde o dungeon ci mjsto s bojem, tak pouzivam 3D tereny a nebo klasicke papirove tiles. V priprade velkych objektu ci mist nacrtnu podobiznu na papir a pak dopopisuji :)

Nejvetsi uspech maji ale urcite 3D tereny a prostredi. (Samozrejme doplnene popisem)
Autorská citace #5
28.2.2016 09:54 - Morfin
Pokud hrajeme v běžném prostředí, kde je stůl a elektřina, používám mapu v elektronické verzi a grafický program podporující práci s vrstvami. Jak postavy postupují po mapě, postupně odmazávám horní, černou vrstvu. Pokud si s tím chci vyhrát, pak pro každou místnost vytvořím jednu černou vrstvu a jak vstoupí do místnosti, udělám z ní neviditelnou.
Celé to pak ukazuji na monitoru, či v případě velkého prostoru pomocí projektoru.

EDIT: Já používám Photoshop, ale stejnou práci odvede i GYMP 2.8, či cokoli dalšího.
Autorská citace #6
28.2.2016 11:06 - PetrH
Nebo mít univerzální kousky sten, krabičce a vybírat a skladat . hloupé to je v okamžiku velkého podzemí,tak může dojít prostor. A co venku, světy, jak děláte? Já mám hlavni mapu a podle toho jak cestují hráči tak před hrou dokreslují kopii z hlavní na jejich obrysovou
Autorská citace #7
28.2.2016 11:51 - Aegnor
EDIT:
Morfin píše:
Celé to pak ukazuji na monitoru, či v případě velkého prostoru pomocí projektoru.

JInak tohle je zajímavé řešení, akorát se blbě používá pro boje na gridu:-) (Pokud teda nemáš velkou kovovou desku, na kterou tu mapu promítáš a k tomu magnetické figurky, které na desku můžeš připlácnout).

Morfin píše:
GYMP 2.8

GIMP! (GNU Image Manipulation Program)
Autorská citace #8
28.2.2016 12:15 - ShadoWWW
Aegnor: V GIMPu můžeš na mapě vytvořit jednu poloprůhlednou vrstu se čtvercovou sítí.
Autorská citace #9
28.2.2016 12:25 - Aegnor
ShadoWWW: Ok, přepíšu to, aby bylo jasno jak jsem to myslel:-) Jinak máš samozřejmě pravdu
Autorská citace #10
28.2.2016 12:52 - Morfin
Píše:
GIMP! (GNU Image Manipulation Program)

Oh! Trapas. Nějak jsem si to spojil s Gymplem. :D

Píše:
JInak tohle je zajímavé řešení, akorát se blbě používá pro boje na gridu:-) (Pokud teda nemáš velkou kovovou desku, na kterou tu mapu promítáš a k tomu magnetické figurky, které na desku můžeš připlácnout).

Když si seženeš zrcátko a něco, co bude držet projektor nahoře, můžeš promítat na stůl. Poprvé jsem to viděl na Gameconu a nedalo mi to, abych si to nezkusil také. Pak ale zas potřebuješ to zavěšení/ten stativ/skříň vedle stolu/ otroka, co by držel projektor.

Napadá mě, že (pokud bys použil papírové tokeny) na přichycení ke stěně/ k plátnu by šlo použít i takové ty lepící hmoty (říkám tomu žž tedy žlutý žvejakčky). Když se to nenechá nalepené dlouho, ani to neudělá skvrny.
Autorská citace #11
28.2.2016 13:06 - Morfin
PetrH píše:

Já dnes už zas elektronicky.
Jinak jim prostě hodím mapu celou. Ono pro můj styl vedení není třeba, aby hráči nevěděli, jak vypadá i okolí, kam nevidí. Jen jsem přestal kreslit přílišné detaily, protože některé zajímavé části mapy hrozně lákaly k návštěvě. Dnes zakresluji pouze to důležité, co chci, aby se objevilo v příběhu/co chci aby navštívili.
Jak jsi psal s těmi předpřipravenými stěnami, tak to jsem zkoušel s mapou krajiny. Připravil jsem si čtverce s horami, lesy, pláněmi, městy, atd. Od každého druhu jsem měl tuším 10 kusů. Pak, když se skupina blížila k další oblasti, naházel jsem si d% a podle toho stvořil další kus mapy. Tam, kde nemělo cenu házet, jsem prostě přidal to, co tam logicky mělo navazovat. Byl z toho takový "náhodný generátor mapy".
Autorská citace #12
28.2.2016 14:45 - sirien
Mám deja-vu; neřešili jsme tohle už někdy někde? Já jen že mám tušení že tu už tady k tomu nějaké nápady a myšlenky napsané byly. (Pokud ano, ale bylo to nějakém úseku 200 stránkové diskuse k DnD nebo tak něco, tak mě ignorujte...)


Slušné řešení může být, že si uděláš "viditelnou" mapu, tu okopíruješ a až potom si do jedné z verzí dopíšeš svoje DM poznámky. Otevřenou mapu pak můžeš předávat po částech nebo naráz nebo rozstříhanou... problém je, že to znamená nejdřív udělat mapu a pak až dodělat ty nezjevné věci.

Alternativa je udělat mapu, popsat si místnosti nějakými kódy (1, 2, 3... / A1, A2, B1, B2...) a dělat si DM poznámky na papír místo do mapy.



Morfinovo řešení je cool, ale popravdě osobně nemám u fantasy / historických her rád přítomnost počítačů. U současných nebo sci-fi mi to nevadí, ale u historických / fantasy mě to ruší a asi bych se nejdřív ujistil, že ve skupině není hráč co to má stejně jak já, než bych do toho skočil.


Aegnor píše:
JInak tohle je zajímavé řešení, akorát se blbě používá pro boje na gridu:-) (Pokud teda nemáš velkou kovovou desku, na kterou tu mapu promítáš a k tomu magnetické figurky, které na desku můžeš připlácnout).

Uděláš si vrstvu se čtverečky a projektor namíříš shora na stůl (projektoru je jedno, jestli svítí o 90° jinam na ose Y, svítí pořád stejně...)

Morfin píše:
Když si seženeš zrcátko a něco, co bude držet projektor nahoře, můžeš promítat na stůl. Poprvé jsem to viděl na Gameconu a nedalo mi to, abych si to nezkusil také.

Oh, REALLY?
A smím se zeptat ve kterém roce a který z vypravěčů byl tak hustej že to měl takhle namakaně připravený?

(srsly, tohle je informace co se na GC může dost hodit...)
Autorská citace #13
28.2.2016 14:46 - sirien
PS - vzpomínáte na tu radu z DrD PPJ?

Nakreslete mapu.
Položte jí na stůl.
Zasypte jí solí.
Odstraňujte sůl štetečkem podle postupu postav.

(nedělám si prdel, fakt to tam bylo - už když mi nebylo ještě ani deset tak to pro mě bylo takové WTF řešení, že se mi navěky vpálilo do paměti)
Autorská citace #14
28.2.2016 15:15 - Aegnor
sirien píše:
Uděláš si vrstvu se čtverečky a projektor namíříš shora na stůl (projektoru je jedno, jestli svítí o 90° jinam na ose Y, svítí pořád stejně...)

Ono nacpat projektor tak, aby svítil kolmo na stůl není úplně jednoduchý:-)
sirien píše:
Mám deja-vu; neřešili jsme tohle už někdy někde?

Jo.
Autorská citace #15
28.2.2016 15:32 - sirien
Na druhou stranu, za tenhle výsledek se ta snaha i vcelku vyplatí :)

btw. malé googlení k návodu.


Aegnor píše:
Jo.

já si říkal. No, je to trochu jiné téma, ale dovolím si projistotu do záhlaví veditovat "related".
Autorská citace #16
28.2.2016 17:02 - Vojtěch
Potvrzuji sirienovo solní řešení. Už jsem ho chtěl zmínit také. Jinak ho ale používáme s tím, že místo nablblého prášku používáme hromadu kostek, tužek a gum, co máme na hraní, k maskování orientační mapy.
Autorská citace #17
28.2.2016 17:10 - sirien
nebylo by snazší koupit si pár sad domina? Nebo malýho pexesa? Nebo vytáhnout z nějaké krabice na půdě/ve sklepě pár hrstí lega?
Autorská citace #18
28.2.2016 20:30 - Vojtěch
Ale jistě, jenže ty kostky a tužky jsou po ruce. Zbytek by s sebou někdo musel tahat. Samo, že když jsou tilesy, nebo čmárací mapa, tak se dokresluje, nebo dokládá, ale jinak jsou hráči většinou líní kreslit se s mapou :D
Autorská citace #19
28.2.2016 20:33 - Aegnor
A nestává se vám pak, že byste neměli s čím házet? Sice na stole leží tuna kostek, ale ani na jednu nesmíš šáhnout, protože bys odkryl část podzemí...
Autorská citace #20
28.2.2016 20:42 - PetrH
Párkrát jsme experimentovali s ikea kamínky různých barev. Mám jich doma kilo. Ale je to nepraktické někam skládat dokládat, ale na víkend na hraní na chatě ok
Autorská citace #21
28.2.2016 20:45 - Morfin
sirien píše:
Oh, REALLY?
A smím se zeptat ve kterém roce a který z vypravěčů byl tak hustej že to měl takhle namakaně připravený?
(srsly, tohle je informace co se na GC může dost hodit...)

Já se bál, že se zeptáš. Po chvíli hledání: Scratt minulý rok u Vymítání domu Kormisových. Ten Mac ho sice dost dost zlobil, ale jako připomínka toho, že žijeme ve světě 21 století to bylo dobré.
Máš pravdu, že papír, tužky/pastelky a vlastní fantazie má něco do sebe. Jenže, jak sám píšeš v dalším postu, když i ten nejzatvrzelejší hráč uvidí na stole mapu skládanou třeba v CC3, nebo v Dundjinni, změkne.

Jo, ta sůl mě dodnes dostává a rád se k tomuto odstavečku vracím :D Na druhé straně pak existují jiné a možná i šílenější nápady, nebo dokonce tohle.
Jeden si říká, kam se svět posunul od dob vysypané slánky. ;-)
Autorská citace #22
28.2.2016 21:34 - sirien
Aegnor píše:
A nestává se vám pak, že byste neměli s čím házet?

Kdyby ses tu už nějakou dobu nepohyboval, skoro bych měl dojem, že si začal hrát RPG včera s kostkami vytaženými z Člověče/Monopolů a ještě jsi nestihl navštívit svůj lokální geekshop :D

Můj váček s váčkama na kostky a tokeny váží tolik, že praštit s ním někoho po hlavě by mi soud napálil za ozbrojený útok... člověk by skoro řekl, že mám těch věcí příliš mnoho, jenže okolo mě jsou lidé, o kterých si já myslím, že toho mají příliš mnoho... třeba když jsem hrál kdysi Exalted s Fossym, tak jen jeho sbírka žlutých (oranžových, fialových a dalších caste-color-coded) d10 potřebovala na uskladnění mísu. A i tak přetékala.

Morfin píše:
Jo, ta sůl mě dodnes dostává a rád se k tomuto odstavečku vracím

Nikdy jsem neměl odvahu to zkusit, protože sem se vždycky děsil toho, jak to pak budu muset luxovat...

Morfin píše:
Scratt minulý rok u Vymítání domu Kormisových.

Díky :)
Autorská citace #23
28.2.2016 21:49 - Aegnor
Sirien: Ok, očividně hrávám s lidma, co mají málo kostek:-) Já si jenom představil tu A3/A2 plachtu, celou zakrytou kostkama. A přišlo mi, že to vyjde tak nějak na maximum kostek, co průměrná skupinka může vlastnit:-)
Autorská citace #24
28.2.2016 22:10 - sirien
Aegnor: nech mě hádat, ty "lidi se kterejma hráváš" - to asi nehráváte moc dicepool systémů, co? :D

Trocha hraní v dicepool systémech Ti v tomhle směru úplně změní perspektivu... bejt hustej protože máš bonus +15 k 1d20 je něco úplně jinýho, než bejt hustej, protože Tvůj base attack zlatou traverzou je 15 kostek s maximem na 25 při first excellency. A všechny úspěšné (statisticky polovinu) po odečtení xDV (obvykle 4-7) přičteš k útočné hodnotě a hodíš si damage... nebo bejt hustej s machine-gun ranged útokem na 9 kostkách s běžným navýšením až na 18 a potenciálem na několik rerollů failnutejch kostek...

Chápeš, prostě když si tak hustej, že se Ti Tvoje útoky nevejdou do jedné hrsti a musíš házet oběma rukama a i tak máš problém to pobrat, tak to je úplně jinej level hustosti, než si přičítat čísílko k jedné kostičce :D
Autorská citace #25
28.2.2016 22:21 - Aegnor
párkrát jsem sledoval hraní nWoD, ale tam těch kostek neměli extrémně moc (každej tak 10/15 max), takže to o čem mluvíš opravdu neznám. A věřím, že je to epický pocit:-)

Jinak občas hrávám "domácí variantu" Warhammer Fantasy Battles, tam se kostek taky používá docela dost... ale to jsou šestistěnky, který jsou mnohem menší:-)
Autorská citace #26
29.2.2016 00:39 - sirien
njn, nWoD je už downgradelej. Taky tam nehraješ takový husťáky jako v Exalted :)

(máš ale pravdu, že ty standardní d6 sou skladnější než standardní d10 - těch 18d6 při hraní Shadowrunu nemělo zdaleka takovou váhu co 18d10 v Exalted. Mám teda i "malé" d10 o velikosti normálních d6, ale už od pohledu máš dojem, že jsou takové "menší" než by být "měly"...)
Autorská citace #27
29.2.2016 05:54 - Vojtěch
Aegnor: Ani ne. Za prvé není mapa na celou A4 (větší papíry nevedu) a za druhé ty kostky taky něco váží, takže se dá zbytek zakrýt přehnutím papíru, nebo taky přebývajícími deníky atd.
Autorská citace #28
29.2.2016 08:44 - Gurney
Mě se na jednu stranu všechny ty vytištěné mapy, projektory apod. dost líbí, ale jsem líný tuhle přípravu dělat, a nakonec téměř vždy skončím schématického překreslení nějakého velmi hrubého náčrtu co mám v poznámkách na mazatelný battlemat (dříve na papír, ale u battlematu je super, že se na něj dají snadno zachycovat změny, jako když něco vybuchne a/nebo se zbortí), případně u stavění mapy z tilesů (těch ale zas tolik nemám a všechno jsou to technické interiéry... a jeden TIE fighter). Navíc čas od času dojde například k boji (nebo jiné, představu o prostoru vyžadující situaci) někde, kde jsem to nečekal, a mapu potřebuju zaimprovizovat, což nějakou předpřipravenou mapu vylučuje.

Ale někdy chci vyzkoušet ten postup se zakrytím mapy něčím sypkým (jemný písek by stačil, netřeba blbnout se solí) ...venku na chatě, u sebe doma bych se písku v koberci rád vyvaroval...
Autorská citace #29
29.2.2016 08:53 - Vojtěch
Když už bych měl písek, tak bych se asi vrátil do dětství a dělal ty mapy rovnou na pískovišti :D
Autorská citace #30
29.2.2016 09:24 - hasonm
To jsme občas dělali, to stou solí... My jsme používali mouku. Docela to jde, klidně zkuste :)
Autorská citace #31
29.2.2016 21:33 - MartinCZ
Paráda, nečekal jsem, že tu po dvou dnech najdu tolik tipů a nápadů.
O zakrývání mapy sypkými materiálu jsem už četl, přišlo mi to vtip, zdá se ale, že to má své zastánce. Technologické hračky jsou moc fajn, ale trochu mne děsí čas na přípravu, když nemám potřebnou praxi. Vyzkouším rozstříhání, také mne napadlo při hledání na internetu. Myslel jsem že bych to jen volně pokládal, ale přišpendlení na podklad bude mnohem lepší. Díky.

Omlouvám se opakovanou diskuzi, vyhledával jsem vše s mapami, vůbec mne nenapadlo hledat pojem Fog of War.
Autorská citace #32
29.2.2016 21:36 - Dukolm
Netuším jestli to tu už padlo ale sranda je i s lepícíma lístečkama na poznámky.
Autorská citace #33
29.2.2016 21:46 - PetrH
Dukolm píše:
Netuším jestli to tu už padlo ale sranda je i s lepícíma lístečkama na poznámky.

dobre jsou ty ouzke zalozkove:) da se ty prouzky odebirat a jak postavy jdou tak odhalovat:)
Autorská citace #34
29.2.2016 22:45 - sirien
hasonm píše:
To jsme občas dělali, to stou solí... My jsme používali mouku. Docela to jde, klidně zkuste :)

eeemmm... to je vtip nebo ne? (vážná otázka)

Jako jestli to neni vtip... jak u té hry proboha dýcháte? Do kyslíkových masek? Já měl vždycky tu vizi že se někdo jen trochu rozmluví nebo se rozesměje a mapa je v tahu a koberec spolu s ní...

I kdyby tohle nebylo, tak to musí přece dělat bordel na stole, ne? Jako nevim ale u mejch her je stůl obvykle zavalenej věcma - sheetama, kostkama, náčrtkama, limunádama... a všechno se tam válí přes sebe, představa že tam mám uprostřed stolu obdelník mouky...


Jinak Dukolmovy lepící lístečky - jako nevim, není problém s tím, že se ta nepřilepená strana odchlipuje?

PetrH píše:
dobre jsou ty ouzke zalozkove:) da se ty prouzky odebirat a jak postavy jdou tak odhalovat:)

Nevyjde to trochu zbytečně draho? Vím co myslíš, ale na A4 mapu by jich bylo potřeba docela hodně a zrovna tyhle nejsou tak levný a taky nevydržej věčnost...

MartinCZ píše:
Omlouvám se opakovanou diskuzi, vyhledával jsem vše s mapami, vůbec mne nenapadlo hledat pojem Fog of War.

To máš jedno, ono se to neztratí, já se ptal spíš jakože sem si říkal že v té předchozí diskusi už určitě něco padlo, tak by byla škoda to tu neodkázat.
Autorská citace #35
29.2.2016 22:51 - PetrH
sirien píše:
Nevyjde to trochu zbytečně draho? Vím co myslíš, ale na A4 mapu by jich bylo potřeba docela hodně a zrovna tyhle nejsou tak levný a taky nevydržej věčnost...

vyjde, pekelne. jednodussi je mit kopii mapy a dokreslovsat do ni, nebo mit smyvatelnou tabulku a na tu kreslit, nekdy obyc staci mit ctvereckvoany papir v euroobalu a na nej krelsit lihacem.... pak papir prendas jako podlozku do dalsiho obalu a ficis, obvzlaste, kdyz hraci si chtej nechavat mapy co kdyby... no a 100 euracu vyjde levne
Autorská citace #36
29.2.2016 23:30 - York
sirien píše:
Jako nevim ale u mejch her je stůl obvykle zavalenej věcma - sheetama, kostkama, náčrtkama, limunádama... a všechno se tam válí přes sebe, představa že tam mám uprostřed stolu obdelník mouky...


Při hraní v čajovně jsou stolky zastavěné podnosama s čajem, pohárama s medovinou, odloženejma miskama s kuskusem, přes to se předává šlahoun šíšy... Je docela umění najít kousek místa, kde se dá hodit jednou kostkou - a většinou stejně skončí na zemi, občas i pod křeslem nebo pod gaučem ;-)

Kdybychom tam měli na stolku kus papíru posypanej nějakým bílým práškem, ve kterém by byly "cestičky", fakt nevím, co by si o nás zbylí hosti mysleli :D
Autorská citace #37
2.3.2016 10:17 - Shako
Morfin píše:
Když si seženeš zrcátko a něco, co bude držet projektor nahoře, můžeš promítat na stůl. Poprvé jsem to viděl na Gameconu a nedalo mi to, abych si to nezkusil také. Pak ale zas potřebuješ to zavěšení/ten stativ/skříň vedle stolu/ otroka, co by držel projektor.


Morfin píše:
Scratt minulý rok u Vymítání domu Kormisových.


Jj, používá to u sebe doma a tam to funguje v pohodě. :) Hrál jsem na tom nějaký příběh v železném městě (trošku Steampunk v PF provedení) a ten pocit byl výtečný.
Autorská citace #38
2.3.2016 12:27 - MarkyParky
Ad projektor:

Nevýhoda projektoru je, že potřebuje tmu a světlý stůl, aby bylo něco vidět + figurky a hráči házejí stín.

Momentálně experiemntuji s jinou variantou a tím je kombinace IKEA stolečku za pár šupů a starého 27" monitoru, vsazeného do něj, aby mírně vystupoval a po krajích kolem něj zůstalo hráčům místo na kostky, deníky, skleničky a pod...

- Výhoda oproti projektoru je, že monitor dost svítí i na denní světlo a není potřeba, aby nad stolem visela nějaká příšernost na které je projektor s tendencí houpat se (já teda s projektorem zkoušel jen zavěsit přímo projektor - na nějaká zrdcadla jsem neměl sílu).

- Nevýhoda bude, až do toho monitoru někdo zvrhne kafe.


- Přemýšlím i o nějakém "augmented reality" upgradu - třeba ten monitor shora snímat kinectem, detekovat tím figurky a ukazovat jim kolem podstavečků HPčka/Ohrožení/Posílení/Whateverzrovnahrajetezahruahodíseukázat.


Finální verzi téhle šílenosti budu mít zítra nebo v pátek, postnu sem pak fotky a dojmy.
Autorská citace #39
2.3.2016 13:49 - Mildar
MarkyParky píše:
- Nevýhoda bude, až do toho monitoru někdo zvrhne kafe.

To se bezne resi tim ze nad monitorem bude jeste vsazene sklo
Autorská citace #40
2.3.2016 13:57 - Aegnor
nebo mít pití a jídlo na vedlejším stolku:-)
Autorská citace #41
2.3.2016 13:58 - MarkyParky
Mildar píše:

To se bezne resi tim ze nad monitorem bude jeste vsazene sklo

To jsem zkoušel a je to naprd.

V první řadě rozdílný index lomu dělá s tím obrazem psí kusy - takže pokud nechci utratit majlant, tak nějaká obyč skleněná tabula je naprd.

V druhé řadě sklo má tloušťku. Tloušťka znamená škvíru mezi podstavcem a obrazem. Při pohledu pod úhlem (a kolem stolu se sedí pod úhlem) to znamená optický posun figurky na ploše - znatelný a naprd.

V třetí řadě sklo bez nějaké (drahé) protiodrazové fólie je lesklé a v poloze kolmo ke stropu je kandidátem na různé odlesky od světel, oken a pod, které dále snižují už tak zhoršenou pozorovatelnost obrazu díky pohledu pod úhlem. Vyřešit problém odlesků na kolmých lesklých plochách se nedaří u nás v práci u monitorů a fólií, jejichž cena leze do statisíců - nedělám si iluze, že bych to zvládl v domácích podmínkách s rozpočtem ve stokorunách/jednotkách tisíc lépe. Takže matný povrch je potřeba.


Problém kafe řeším tak, že čelo monitoru je vysazeno o 1 cm nad desku a kolem dokola je žlábeček - doufám tak, že případné rozlité kafe poteče okolo a ne do něj.
Autorská citace #42
2.3.2016 14:10 - Xyel
Hmmm.... po čtení diskuse si se svými od ruky kreslenými mapami připadám jako naprostý amatér.
Autorská citace #43
2.3.2016 17:03 - sirien
MarkyParky píše:
- Nevýhoda bude, až do toho monitoru někdo zvrhne kafe.

Přetáhni fólií.

Nicméně je to fakt hustý řešení a na ty fotky se skutečně těšim.
Autorská citace #44
3.3.2016 11:19 - MarkyParky
Stůl bude až příští tejden. Nestihnu si ho vyzvednout a jedu na hory.

Fotky upnu pak.
Autorská citace #45
3.3.2016 22:08 - MartinCZ
Jedna z inspirací nalezená na internetu:
Autorská citace #46
4.3.2016 02:17 - sirien
To vypadá...

hm. Překvapivě funkčně, ve skutečnosti.

Vidím tam jediný problém - přenos mapy z konce jedné session na začátek další. I když... v dnešní době, kdy pravidla některých wargaming her řeší položení min natvrdo "pošlete protihráče pryč, položte miny, vyfoťte si je telefonem, skliďte miny, zavolejte protihráče, začněte hru a když vám na nějakou dupne, ukažte mu fotku" to asi nemusí být tak velký problém...
Autorská citace #47
4.3.2016 14:24 - hasonm
Siriene, ano, opravdu, ale my jsme používali takový podnos či co to přesně je, který měl zvednuté okraje a papír se tam vešel, także jsme to měli pěkně ohraničené. Tudíž se to nikde moc nerozsypávalo a celkově se to dalo. Když už, tak jsme to měli uprostřed stolu a pak jsme to jednoduše smetli.
Takže, když to upřesním, jde to, ale musíš mít ten papír nějak ohraničený.
Autorská citace #48
5.3.2016 11:03 - Morfin
Xyel píše:


Amatér? Né. Máš vidět, kam jdou všechny ty vychytávky na chatách/chalupách/ve vlacích atd. :)
I když jsem zastáncem technologií a rád je používám, papír a tužka/pastelka/fixa je pro mě pořád na prvním místě.

Jo, jen taková odbočka ke kostkám na podlaze. Doporučuji koupit si průhlednou plastovou krabičku s víčkem. Dají se sehnat od cca 20,-. Používám to všude a kostky mi už nikde nepadají (ani na lodi - jo, hrál jsem už i na kánoi)
Autorská citace #49
5.3.2016 17:11 - PetrH
zjistil jsem, ze latkove pleny dcery maji na sobe sit ctverecku asi cm na cm.... jsou mezi sebou oddeleny zvlastnim druhem pleteni a staci vzit cerny fix a obtahnout hranici....
Autorská citace #50
5.3.2016 18:49 - Morfin
:D:D Cože? To nechápu, ale jdu to zkontrolovat. :D
Autorská citace #51
5.3.2016 19:44 - hasonm
Jinak k těm zaclánějícím kostkám... Pokud je nechcete vyloženě cítit v ruce, můžete si třeba na mobil stáhnout na to úplně ideální aplikaci DnDice roller ;)
Tam je to fakt jako v reálu, możná i lepší.
Například si tam jde nastavit zvuk na to, kdyż padne hodně malè nebo velkè číslo... To hahaha je nejlepší ;D
Autorská citace #52
6.3.2016 07:26 - Vojtěch
Toto má jeden problém - my chceme, aby ty kostky zacláněly. DnD roller je sice fajn, ale mapu s ním celou nezakryješ.
Autorská citace #53
6.3.2016 08:22 - PetrH
Morfin píše:
:D:D Cože? To nechápu, ale jdu to zkontrolovat. :D

https://drive.google.com/file/d/0B42UeLqGurHSc1I4dzh1UWJ0ZXc/view?usp=sharing
Autorská citace #54
6.3.2016 10:16 - Morfin
PetrH píše:


Jo tohle! Tak to jo, ale nerozumim tomu, proc nepouzit rovnou ctvereckovany papir. Nebo to myslis na prekresleni z mapy GM? Muzes to prosim rozvest?:-)
Autorská citace #55
6.3.2016 11:16 - hasonm
Vojtěch: Tak jsem to nemyslel, to bylo k tomu jak někteří psali že jim ty kostky zaclání... Tak tímhle se to dá vyřešit.
Autorská citace #56
6.3.2016 12:04 - PetrH
Mám na starých plinach různé mapy všech možných tvaru jeskyni a chodeb solitérně. Osvědčilo se mi to jako skladnejsi pro prevozech různe po vlakach, conech, chatach a většinou nesou již stopy jídel a piti.... Jak jsem na ně mohl zapomenout :( ???
Edit: takže pak souboje atd v horsich podmínkách používám zde a jelikož jich doma je ještě snad 40 tak je to snad ne případně zahodit klnebo zaarxhivovat ksy u je plna a nepotřebná. Mel jsem na poslední tažení v KaM po firemních teambuildingach
Autorská citace #57
7.3.2016 19:15 - Morfin
PetrH píše:

Páni. Tak to máš můj obdiv. Uznávám, že taková srolovaná plína, nebo pořádně zmuchlaná plína je slušně skladná. Asi děckám nějaké zabavím :D Když navíc udělám lineární dugneon, můžu jí prostě postupně rozbalovat. :)
Autorská citace #58
7.3.2016 21:21 - PetrH
jj přesně tak :) obdiv, spíše náhoda, jako malý jsme měli mapy světa fixama na prostšradle....
Autorská citace #59
23.3.2016 01:34 - MarkyParky
Tak už to mám konečně doma.

Phase I. completed.
První dojmy - bude potřeba přisvítit zhora nebo ubrat na jasu, aby figurky nebyly tak tmavé. Už se těším na první hru ;o)
Autorská citace #60
23.3.2016 01:45 - sirien
Cool, fakt že jo :)

Na můj vkus moc velký figurky nebo moc malej monitor, ale já holt na tyhle miniatury moc nejsem a mám radši když můžu jít víc do šířky i za cenu abstrakce... navíc takhle z fotky se mi trochu blbě soudí reálná velikost (kolikátka to je monitor?), ale jako rozhodně hustý.
Autorská citace #61
23.3.2016 01:57 - MarkyParky
Monitor je 27". Figuráci jsou 28mm.

Jo, není to na epické wargamingové bitvy. Ale místnost v dungu / statek / věž / pevnůstku / hospodu to pobere a to mi stačí. Plus okolo monitoru na stole pořád zůstaly rozumné okraje na deníky postav, hrníčky s čajem, čipsy, kostky a pod...


Jinak samozřejmě načrtnout si zóny a figurky tam mít jen jako abstraktní reprezentaci ve které zóně která je, místo konkrétní polohy, s tím jde taky. Tam už jde spíš o to, co je pro tebe rychlejší na výrobu - zda pár kliků v photokrámu nebo popsat pár papírů a rozmístit po stole.
Autorská citace #62
23.3.2016 03:02 - sirien
MarkyParky píše:
Monitor je 27"

tak to pak ty fotky matou (zmenšujou), to by bylo ok asi i pro mé účely :) Zejména v kombinaci s tím pohodlím mít všechno předem připravené a zobrazovat jen na jedno kliknutí, navíc kdyby člověk chtěl fakt kravit, může zoom-in/out...

Nice :) Škoda, že na takovou věc doma nemám prostor.
Hm, i když... :D

Jinak já nepotřebuju úplně Fate zóny - kdysi dávno sem si (nejspíš pod vlivem našeho stylu hraní WoD?) zvyknul na to, že mám dva typy map:
- "detailnější" nákresy větších oblastí (městečka, celé domy...) které se opakují a kde se hodí mít přehled, ale které se používají jako reference mimo akci
- a pak rychlé orientační ("abstraktní") črty míst kde se děje akce a kde jen v míře nutné rychle vyznačuju věci které popisuju a kam se případně dá položit malý korálek/token pro přehled

...tenhle princip jsem si pak s klidem přenesl i do akčnějších her (Hunters...) a pak i mimo WoD do všeho okolo (Fate, Gumshoe...) s tím, že pokud pravidla říkají přesnou hodnotu, tak já na ní kašlu a jen to tak za letu střílim od oka. Nic proti mapám jako takovým, jen já si s nimi prostě moc práce nedávám a nějak to nepostrádám - rozhodně ale neříkám, že by dobrá mapa nebyla cool věc.

Samozřejmě, mít takovouhle vychytávku, asi bych se nad tím ještě dost zamyslel :D


(jinak někde se mi v šuplíku válí ještě elektronické pero - takové to kterým píšeš na papír a ono snímá svojí pozici v prostoru a automaticky to přenáší do obrázku; kdysi sem si to koupil z hecu v Tchibu, chvíli sem s tim blbnul, zjistil sem, že to docela dobře funguje... a pak sem to odložil a už nikdy nevytáh; zpětně docela vyhozená tisícovka :/ )
Autorská citace #63
23.3.2016 09:13 - MarkyParky
Tak to já jsem duše kartofilní. Zvlášť pokud je čas na přípravu, tak se kreslím s každou lokací unikátně. A neustále experimentuju a osciluju tam a zpět mezi ruční kresbou a rendeřením ve FractalMapperu a podobných nástrojích.


Těď mám děsivé dilema - na jednu stranu mě láká ProFantasy CityDesigner 3, ale zároveň je to úplně ukázkový zajíc v pytli. Na webu pár low res screenshotů a šance na nějaký omezený trial nula nula nic. :/
Autorská citace #64
8.1.2019 23:13 - MartinCZ
Máte někdo zkušenost s rozstříháním mapy budov/podzemí po místnostech a s postupným skládáním objektu jak jej hráči procházejí? Napadlo mne to jako řešení, ale nejsem si jist s užitečností.

A ještě jeden dotaz. Zběžně jsem procházel mapy k Strahdovu prokletí, a do oka mi padla skryté schodiště v domě Wachterových. Neřešil jste někdo jak zabránit aby se přítomnost schodiště hráčům odhalila na první pohled, jakmile projdou celý dům? Jelikož pak zůstane uprostřed domu černé místo.

EDIT
Nemyslím konkrétně tuto mapu, ale obecně tuto potíž.
Autorská citace #65
8.1.2019 23:17 - Aegnor
MartinCZ píše:
Máte někdo zkušenost s rozstříháním mapy budov/podzemí po místnostech a s postupným skládáním objektu jak jej hráči procházejí?

Co jsem hrál s ShadoWWWem úvodní dobrodružství pro 5e, tak měl mapu jeskyně na nějakých čtyřech A4 a postupně je pokládal na stůl s tím, že části, které jsme neprozkoumali zakrýval tím, co bylo po ruce. Fungovalo to dost slusně.
Autorská citace #66
9.1.2019 00:08 - LokiB
Pamatuju si na hry, kde GM posypal mapu moukou a postupně ji oprašoval ...
Tak daleko jsem nikdy nešel, používal jsem ale mapu, kde jsi si vytiskl příslušné "zakrývací části", ty si vystřihl přilepil je izolepou přes mapu a odendaval je postupně podle toho, kde postavy byly
Autorská citace #67
9.1.2019 00:17 - pilchowski
Ja vytiskl mapy na samolepku a4 (tisk na dlazdice) a pak ji rozstrihal na mistnosti a kratsi casti chodeb. Pak jsem roztahl noviny (format a1) a postupne to na to lepil jak puzzle.
Autorská citace #68
9.1.2019 06:59 - Jarik
Já už mapy nekreslím.
Mám spíš v hlavě nějakou mind-map, co by mělo být vedle sebe a co ne. Jinak je vlastně pro příběh jedno, jestli je koupelna na chodbě před ložnicí nebo za ní.
A už vůbec nejsem přesvědčený, že záleží, zda má místnost 5*5 nebo 4*6. Fakt ne, pro příběh to je jedno a pro orientaci v prostoru také ne.
Jak si pamatuji svůj dům? Přesíň -> Chodba -> ostatní místnosti (nepropojeně) - 2x pokoj (ložnice pokojík), 2x komory (jedna předělaná na malou pracovnu a archiv), 2x sociál (koupelna, záchod), 1x velký pokoj (obývák s kuchyní) … klidně si to zkuste namalovat. A kdo chce vyšší level, tak to má celkem 75m2.
Pro příběh je důležité co tam je a ne kde přesně a jak přesně veliké.

Alternativa č.2
D8m hráčům několik tilů ze SW Imperial Assault a řeknu, ty ses hacknul na stavební úřad? Tak si to poskládej jak chceš - tohle je pracovna, tohle obývák, tohle …, a jde se na to.
Autorská citace #69
9.1.2019 10:21 - sirien
LokiB píše:
Pamatuju si na hry, kde GM posypal mapu moukou a postupně ji oprašoval

no way! Tohle WTF řešení z DrD fakt někdo používal? :D


Martin: moc ne. Vždycky když sem se dostal k tomu že bych něco takového mohl potřebovat sem došel k závěru, že s tím je víc práce než užitku.

Lokim popsaný DrD archaismus s moukou (v DrD byla myslim psaná sůl...) mi vždycky přišel jako recept na vyrobení nehoráznýho bordelu. Navíc v té mapě beztak nemůžeš mít poznamenané žádné "tajné" věci, takže stejně musíš mít nějaké poznámky bokem...

Kdysi před nás jeden DM skládal mapu z tilesů které měl připravené bokem a měl nějak poznamenané jak mají navazovat. Vypadalo to funkčně, ale potřebuješ k tomu ty tilesy a nějakou předchozí přípravu (např. si to před-sestavit, tilesy si očíslovat a na strany tilesů si dát nálepky s návaznostmi nebo tak něco). Pro nadšence s kufříkem tilesů asi cool věc, ale osobně mě to nezaujalo.

Dael v nějakym videu popisovala že používá photoshop kde je mapa překrytá "fog of war" vrstvou, kterou postupně odmazává. Pokud máš ke hře projektor (nebo fakt velkou televizi nebo DnD smart table tak asi dobrý, ale jinak spíš nanic. (Max. že můžeš takhle tisknout hráčům mapu světa)


Obecně mi jako základní problém přijde vůbec ta představa "exaktní" mapy kdy GM předává hráčům podobu věcí s přesností na centimetry (nebo i jen na stopy/metry). Srsly, kolik lidí má takovejhle odhad prostoru? Sem tam nějakej celožitovtní stavař. A i ti se na to musí na moment soustředit, aby to "odečetli" jen pohledem. Nějaké vágnější popisy ("je tam stísněná místnost, tak tři kroky napříč" nebo "je to fakt velkej obejvák, může mít nějakejch osm, deset metrů dýlky" atp.) přišly mnohem smysluplnější. A nějakej ten metr sem nebo tam pro tajné schodiště se Ti v tom krásně ztratí.
Autorská citace #70
9.1.2019 10:25 - Aegnor
sirien píše:
Dael v nějakym videu popisovala že používá photoshop kde je mapa překrytá "fog of war" vrstvou, kterou postupně odmazává.

A ještě popisovala, že má mapku a na ní skleněnou desku. Desku pak začmárá fixou na whiteboardy a jak hráči prozkoumávají, tak ji odmazává. Což mi teda přijde docela použitelné.
Autorská citace #71
9.1.2019 10:31 - sirien
Vidíš, na to sem zapomněl :) A jo, to zní docela dost použitelně. (Jen teda bych u větší mapy asi toužil mít fakt hodně tlustou fixu... :D )
Autorská citace #72
9.1.2019 10:32 - Aegnor
sirien píše:
(Jen teda bych u větší mapy asi toužil mít fakt hodně tlustou fixu... :D )

Vezmeš balakryl a váleček. No problem there.
Autorská citace #73
9.1.2019 11:24 - LokiB
sirien píše:
no way! Tohle WTF řešení z DrD fakt někdo používal? :D


Jo, zažil jsem takhle asi 2 hry ... všem to v tu chvíli přišlo děsně cool :D

Já dneska někdy používám třeba mapu v počítači, kterou mám otevřenou v GIMPu, nad ní mám vrstvu s "fog of war" a tu případně odmazávám a tím se viditelné odkrývá. Není to tak cool jako papírová mapa, ale je to rychlé.

Minulý rok, že jsem si na 2x A3 dal mapku hradu, každou místnost v hradu, včetně chodeb, jsem si vytiskl samostatně v černé a překryl tím tu mapku. a postupně jsem ty jednotlivé místnosti a chodby odkrýval.
Byla to piplačka, a možná mě ta příprava bavila víc, než že by to mělo při hře nějaký významný efekt ... ale přišlo mi to cool :)
Autorská citace #74
9.1.2019 11:34 - York
Já jsem zatím nepřišel na nic lepšího, než prostě kreslit mapu ručně na papír. Jen to teda dělám já (jako PJ), místo abych diktoval tvary místností - to strašně zdržuje.

Při hraní po netu jsem používal GIMP a odkrývání layerů (měl jsem tam tři vrstvy - slepou mapu, viditelný místnosti a pod nima ještě tajný místnosti). Trochu si pohrávám s myšlenkou, udělat na to webovou aplikaci - všichni mí spoluhráči si to můžou zobrazit na mobilu (stejně ho u hry žmoulaj, takže by to aspoň bylo k něčemu užitečný :-)).
Autorská citace #75
9.1.2019 12:09 - Dukolm
Mě kdysi zaujalo tohle http://nogarung.com/hexomorfo/en/#que hexové tielsy ale nikdy sem to nepoužil zatím. Zatím sem skončil u plánování výroby.

Jinak nejčastěji jsem využil monitor počítače a nějaký kreslící program. Nebo ty kreslící batlemapy/podložky kam jsem to překreslil. A nedávno jsem podpořil https://www.kickstarter.com/projects/tabletop-tokens/tabletop-tokens-2-premium-plastic-tokens-for-table a čekám na digitální verzi kdy by to zjednoduší kreslení.
Autorská citace #76
9.1.2019 13:09 - Gurney
Sice mám tilesy a mapy hrozně rád, ale nakonec jsem vždycky skončil s rychlým náčrtem najdříve na papír, později na battlegrid. Je fakt, že u předpřipravených dungeonů by to chtělo sestavovat je pomocí nějakých tilesů (moc by se mi líbily nějaké pro současnost ve stylu Doorkickers), ale když už si nějaké lokace připravuju (jakože většinou prostě začnu črtat v té chvíli popsané okolí, obvykle když se začnou řešit detaily okolí při překonávání nějaké překážky nebo když dojde k boji a začne záležet na tom, kdo kde stojí), tak je to stejně spíš náčrtek v malém měřítku. Detail pak stejně črtám podle mapky až za pochodu.
Autorská citace #77
9.1.2019 13:18 - ShadoWWW
Ruční kreslení (překreslování), zvláště v dungeonu, je pro mne většinou příliš zdlouhavé. Většinou to řeším již zmíněným zakrýváním částí mapy papíry. Zkoušel jsem i zalaminovanou mapu překreslit černou fixou a odmazávat (čistit) objevené části, ale ani to není ideální, protože skrz tu fixu většinou stejně jde částečně vidět a navíc ta fixa barví, takže se takové mapy nehodí pro přenášení.

Ideální by byl projektor (shora), nebo televize zabudovaná přímo do stolu, kdy bych jako PJ si otevřel mapu ve Fantasy Grounds a hráčům bych zobrazoval hráčského klienta s fog of war, ale momentálně hrajeme v čajovně, takže je to nerealizovatelné a pak... přijde mi to příliš přetechnizované řešení. Mám raději papír než monitor, do kterého hledím už tak často a ve chvílích volna se mu raději vyhýbám.
Autorská citace #78
9.1.2019 13:50 - Tarfill
sirien píše:
LokiB píše:
Pamatuju si na hry, kde GM posypal mapu moukou a postupně ji oprašoval

no way! Tohle WTF řešení z DrD fakt někdo používal? :D


Je pravda, že mouka je asi fakt pro velký fajnšmekry... ;-)
Pokud neni technika a chci rozkrývat mapu postupně a opatrně, měla by stačit v konečném důsledku třeba i čočka, nebo nějaké žetonky apod. Rozkrývá se to pořád dobře a nenadělá tolik bordelu, když to spadne ze stolu...
Autorská citace #79
9.1.2019 13:51 - pilchowski
to musi bejt skvely, kdyz do toho nekdo kychne...
Autorská citace #80
9.1.2019 13:53 - Aegnor
Tarfill píše:
nebo nějaké žetonky apod.

Stačí si zahrát nějakou kratší kroniku v Exalted a pak můžeš jakkoliv velké mapy zakrývat kostkama. :-)
Autorská citace #81
9.1.2019 13:56 - Tarfill
A na to Ti stačí si tu kroniku jen zahrát, nebo si ty kostky musíš i koupit...? ;-)
Autorská citace #82
9.1.2019 13:58 - Aegnor
No jako to hraní tě dokope k tomu si je koupit.

Každopádně, k tématu - jak tu popisujete ten photoshop/gimp a postupné odmazávání zatmavené vrstvy ... nerozbíjí to nějaký game flow, když si GM během popisu hraje s myší a něco kliká na počítači?
Autorská citace #83
9.1.2019 14:02 - sirien
Hlavně mě vždycky zajímalo, jak takovou moukou (solí, čočkou...) zakrytou mapu budete "přenášet" mezi sezeníma ;)

(ono ostatně totéž platí pro mapu co je zakrytá nějakejma puzzle-rozstřihovánkama...)

Aegnor: no, u battlemap bude ten problém, že těma kostkama - a nejspíš všema těma kostkama - budeš pak chtít i házet...
Autorská citace #84
9.1.2019 14:05 - sirien
Ohledně "gameflow" a hraní si s myší. Tohle bylo vždycky takové ošemetné téma.

Já sem třeba historicky byl na elektroniku při hraní fantasy atp. dost alergickej, zatimco u hraní současnosti mi to nevadilo a při hraní scífek mi to přišlo i dobrý. Taková atmosferická alegorie settingu kolem stolu co do rekvizit atp.

Pravda ale je že dost lidí to mělo jinak a vlastně i já sám sem vůči té elektronice dost otupěl a už by mi tak moc nevadila ani u toho fantasy. Tohle je dost o zvyku - a taky o tom že UI dnešní elektroniky a softu je o hodně intuitivnější a "rychlejší" a tím i míň rušivý, než to bejvalo dřív.
Autorská citace #85
9.1.2019 14:08 - Tarfill
sirien píše:
jak takovou moukou (solí, čočkou...) zakrytou mapu budete "přenášet" mezi sezeníma ;)

v dnešní době to není nic složitýho. Pokud se neodehraje celý dungeon najednou, můžu si objevenou část vyfotit (dostačující mobil na to má dneska kdekdo) a počkám až hráči odejdou (či se na chvíli otočí). Následně sbalim mapu a příště odmažu to, co je podle fotky prozkoumáno. Nepřipadá mi to náročné...
Autorská citace #86
9.1.2019 14:14 - York
Aegnor píše:
Každopádně, k tématu - jak tu popisujete ten photoshop/gimp a postupné odmazávání zatmavené vrstvy ... nerozbíjí to nějaký game flow, když si GM během popisu hraje s myší a něco kliká na počítači?


Jak jsem řekl - tohle jsem dělal pouze při hraní po netu (hangouts na kecání, dropbox paper na zbytek). Mapu jsem stíhal editovat při tom, jak hráči domlouvali, co budou dělat. Zdržovalo pouze uploadování změn (ale to by šlo vyřešit).
Autorská citace #87
9.1.2019 14:53 - MarkyParky
Píše:
Ohledně "gameflow" a hraní si s myší. Tohle bylo vždycky takové ošemetné téma.


U těch monitorostolů (jeden mám udělaný doma) je hlavní problém s myší zoufalá neintuitivnost jejího ovládání, pokud jako GM zrovna nesedíte přesně z toho úhlu pohledu, ze kterého s ní hýbáte.

A zároveň úplně typicky chcete mapu mít otočenou k hráčům tak, aby jejich majorita měla sever od sebe (a tedy vy na ní koukáte vzhůru nohama) + natočit jim monitor tak, aby měli ty lepší pozorovací úhly, což v kombinaci s tím myšoorientačním problémem vede pak k takovým věcem, jako otáčení mapy o 180* před hrou, nebo mít to puštěné jako mirroring a koukat na to na jiném monitoru a tak podobně....


Jako není to úplně trivka a i když jsem na to odhalování na monitoru zatím úplné nezanevřel, je-li čas a prostor, dávám přednost papíru, případně modelům.
Autorská citace #88
9.1.2019 15:50 - krytah
Doteď jsem to dělal tak. že jsem mapu rozstříhal na místnosti, ale dá to strašně práce a někdy nemůžu najít ten správný dílek, což je pěkně na nic.
Autorská citace #89
17.1.2020 19:19 - MarkyParky
Dovolím si se v tomhle tématu trochu pochlubit nedávným pokrokem učiněným v tomto směru.


Za světla..


Za tmy..




A odkrývání řeším jednoduchým skriptem, co prostě přidává předrendeřené animované nebo statické gify, je to celé JScript, tak to může běžet i offline.
Autorská citace #90
17.1.2020 19:26 - ShadoWWW
To vypadá parádně, Marky!
Autorská citace #91
17.1.2020 19:51 - malkav
Klobouk dolů, vypadá to skvěle.
Autorská citace #92
17.1.2020 21:01 - LokiB
Pěkné, pěkné. A chtělo by to větší stůl :)
Autorská citace #93
17.1.2020 21:14 - malkav
LokiB: To řeší zoom ... jen ty postavičky se asi nescvrknou :D
Autorská citace #94
17.1.2020 21:23 - MarkyParky
malkav: Nezoomuju.

Ta battlemapa má 34x26 sáhů při cca 2,2cm na sáh, což dělá nějakých 80x60 cm velkou plochu na stole (projektor je 4:3).

Zatím hrajeme "Hlubinu: Loupež draků" (nojo, vím že "Dračí loupež" je přeložená podle vzoru "Velká sýrová loupež", ale mě to prostě nesedí) a se všemi mapami jsem se zatím vešel.

Až se přesuneme do Kobek Šíleného mága, plánuju si do skriptu přidat scrolling.


Jinak stůl má na obou delších stranách 30x60cm prostoru pro hráče. Není to moc, ale čtyři hráči se mi tam vejdou (a já si držím poznámky bokem).
Autorská citace #95
17.8.2020 18:55 - Jerson
Tak se mi konečně podařilo vypreparovat plán Lincolnu pro úvodní misi Omegy z Oldmaps, i když s novým rozložením silnic, a můžu ho doplnit o koleje a jiné stavby, které jsou na mapě z 60. let a které byly později zrušeny. Nicméně řeším otázku, jak velkou mapu udělat. A4 je naprosto nereálné y to by na ní nebylo moc vidět. A3 je minimální rozumná velikost, A2 by byla lepší, ale to mi už přijde moc velké na praktickou práci u stolu. A ještě nevím, zda dělat úpravy na počítači, aby byla tisknutelná, i když některé tvary se mi budou kreslit špatně, a nebo základ vytisknout a detaily do ní kreslit ručně (a po dokončení naskenovat).

Poslední věc jsou popisky - s čím máte kdo lepší zkušenosti? Mít v mapě jen čísla a někde po straně k nim legendu, co se pod kterým číslem skrývá, a nebo mít popisky přímo v mapě, i když to bude možná o něco méně přehledné?
Autorská citace #96
17.8.2020 19:20 - York
Jerson píše:
Poslední věc jsou popisky - s čím máte kdo lepší zkušenosti? Mít v mapě jen čísla a někde po straně k nim legendu, co se pod kterým číslem skrývá, a nebo mít popisky přímo v mapě, i když to bude možná o něco méně přehledné?


Odpověděl sis sám - dokud je to přiměřeně přehledný, je lepší mít popisky přímo v mapě. Můžeš to taky zkombinovat - nejdůležitější dát přímo do mapy, zbytek do legendy.
Autorská citace #97
17.8.2020 19:39 - MarkyParky
K popiskům York+1, zbytek jsem ti odpověděl u sousedů.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1646831035614 secREMOTE_IP: 54.227.104.229