Tipy a triky

Autorská citace #21
27.11.2015 11:22 - Gurney
sirien píše:
Co Ti na to mám říct... jiného, než:
- myslím, že to je špatně
- záměrně jsem tenhle díl napsal tak, aby od toho odrazoval (a nejen tenhle, ale i ten první, pak ten druhý... a dost možná to najdeš ještě v některých dalších)
- to, že ty vzory do hry vstupují a proč vím a chápu a myslím, že stojí za to ten přístup rozporovat. Mimo jiné protože se pak některé žánry (typicky detektivky) stávají z nehratelných hratelnými a protože to zlepšuje hru a přitom snižuje nároky na přípravu dobré hry.

Chápu. To byla prostě odpověď na téma jestli lidi mají nebo nemají sklny cpát do rpg lineární příběh nebo ne a proč. Nijak to neobhajuju a s tím že je to pracnější, složitější a někdy (třeba v těch detektivkách) nefunční přístup k hraní souhlasím.
sirien píše:
Jo no. To, že používám scénáristické paralely a přirovnání je věc jedna, to že si jsem vědom jejich omezení je věc druhá. Snažím se na to v relevantních místech upozorňovat a upřímně doufám, že se mi to daří.

Ok, pokud je to myšleno takhle, tak je možné že se příliš zaměřuju na ty scénáristické paralely a vidím v tom trcohu něco jiného, než jak je to myšleno.
sirien píše:
To ale není v rozporu. Jsou to oboje dva docela spolehlivé způsoby, jak zabít hru. Ze své vlastní zkušenosti znám hlavně ten jeden, Ty hlavně ten druhý (který já znám spíš zprostředkovaně - mimochodem třeba jeden nejmenovaný člověk z jednoho klubu jehož jsem (/byl) členem co má přesdívku tvořenou třema písmenkama (často kapitálkama) na to byl svého času fakt expert - jestli nevíš kdo, tak to neřeš, pokud ho neznáš, tak v tom žádná added value není)

Vím koho myslíš, ale naživo jsem ho viděl jednou, a o tom co a jak hreje nebo hrál nevím vůbec nic, takže si z toho stejně asi moc nevezmu.

Jinak ano, všeho moc škodí a zbourat hru se dá více způsoby.
Autorská citace #22
1.12.2015 09:46 - Ebon Hand
sirien píše:


Píše:
K těm tématům, které vyzní do ztracena - nepovažuju je za velký problém.

Já docela jo. Možná protože se mi takhle rozbila jedna vlastní hra a viděl sem takhle rozbít další hry. Problém byl skoro pokaždé v tom, že se ve hře objevilo těch témat moc, nedávalo smysl, aby se v nich nic nedělo, ale nebyl čas - ani fikční, natož herní - věnovat se všemu, takže vklad hráčů do tématu se nijak nevracel zpátky a začala to být hrozná nuda. Tj. hráči ta témata přijali, ale GM to přehnal a nezvládal ta témata "splácet" zpátky.

Také to nepovažuji za velký problém, ale pouze v případě, že krom témat na upadnutí v zapomnění, má hra stále svůj silný konzistentní příběh a hráči pouze nevyužili možnost vloženého tématu. Jinak musím dát za pravdu Sirienovi, taky jsem zažil hry, které se rozbily, protože měli mnoho témat bez vyznění a žádný ústřední příběh.
Autorská citace #23
1.12.2015 18:13 - Gurney
Ebon Hand píše:
Také to nepovažuji za velký problém, ale pouze v případě, že krom témat na upadnutí v zapomnění, má hra stále svůj silný konzistentní příběh a hráči pouze nevyužili možnost vloženého tématu.

To rozhodně. Já myslel spíš jakože pokud se hráči chytnou nějakého jiného tématu, pak nemá cenu jim nutit to které moc nezaujalo.

Tj konkrétně pokud hra doteď byla z velké části o intrikách a mocenských hrách ve městě (potenciálně spějícím až k nějakému převratu), ale hráče evidentně mnohem víc zaujala expedice do ztracené trpasličí pevnosti, co se zrovna chystá, je načase původní téma doslova uložit k ledu a začít kampaň obtáčet spíš kolem expedice, pro co do pevnosti jde atd. A že zatímco postavy řeší expedici (nebo úplně jiná témata), ve městě budou dál probíhat intriky nebo proběhne nějaký menší převrat nebo se prostě situace nějak změní je ok, ale to že město mezitím (i se všemi kontakty a vazbami co si tam postavy vybudovaly) vybuchne, protože se původním tématem nikdo nezabýval - to už je příznak toho že GM stále bazíruje na tématu a problémech, které už nikoho jiného nezajímají.

Že by celá kampaň měla mít nějaký ústřední příběh a téma, o tom se rozhodně přít nebudu, samotného mě nebaví epizodické hry, které nic nepropojuje do nějakého většího celku. Jen jsme skeptický k tomu ten příběh nějak podrobněji řešit dopředu dřív než řekněme po prvních 3-5 sezeních - nebo dokonce před tím, než si hráči udělají za postavy. Občas to pak dopadá tak, že sice všichni chápou, že se bude hrát třeba i velmi konkrétní věc jako "detektivka z prostředí dekandentní Kalifornské smetánky, zabývající vyšetřováním vraždy vedoucí až k rozsáhlé kospiraci na nejvyšších místech a s důrazem na osobní problémy zúčastněných detektivů", a následně GM přichází ke stolu s představou něčeho takového, přičemž ve chvíli kdy dojde na hru samotnou z postav a jejich vzájemných interakcí padají takovéhle scény. A ok, nakonec proč ne, ale GM to teď odnese zbytečnou prací a tím že bude věci předělávat tak aby sedly k tomu, že se hra posunula trochu jinam.
Autorská citace #24
3.12.2015 14:20 - Ebon Hand
Tak já trochu idealisticky doufám, že se moc nevyskytují skupinky, kde DM hráčům tlačí svůj připravený příběh a oni chtějí hrát něco jiného. V tomhle jsem vždy spoléhal na přirozenou selekci a že hráči nebudou chodit hrát něco, co je nebaví a chtějí hrát něco jiného. Ano, znám několik ojedinělých případů DM, kteří si pak stěžovali, že s ním nikdo nehraje, ale to se jim dá vysvětlit (teda ne vždy to pochopí..). Životní lekce. :-)

Tak já sám svou přípravu hodnotím jako velmi skromnou. Pokud se dopracuji k pěti šesti heslům před hrou, tak je to dobrý. :-) Spíš mám nějakou ramcovou představu, jak se co z důležitých ingrediencí vyvíjí a příprava před hrou jsou hesla, co by se mohlo stát. Když se nevyužíjí nevadí, třeba se využijí jindy. Nejsem na dlouhé přípravy. Stačí mi, že vím, co chci hrát (atmosféricky + sekvence z celkové mlhavé představy kampaně). Příliš mnoho poznámek a detailů bere pozornost (a čas) od soustředění se na vyprávění, budování atmosféry, strachu hráčů a celkového coloru. Soustředím se na hru samotnou, na její vygradování, skutečně dospěláckou atmosféru, na zapojení všech postav a výraz hráčů. Pokud hra nekončí hláškama "hustý!!!", nebyla to dobře vedená hra. A příprava je v tu chvíli vedlejší. Stejně tak skoro každá příprava bere za své s první akcí hráčů a pak už se to vyvíjí vlastním životem a já vždy rád s chutí sleduji, kam se to vyvíjí, protože to je překvapení i pro mě.
Autorská citace #25
3.12.2015 14:54 - sirien
Ebon: no jo, ale Ty seš protřelej veteránskej profík :)
Autorská citace #26
3.12.2015 16:49 - Ebon Hand
Počkej. Já se snažil to skutečně rozepsat, aby jsi mi pak neříkal, že píšu stroze. :-)
A stejně, nikdo se nanarodí jako DM, takže taky jsem začínal, procházel úskalíma zbytečných příprav, falečných vidin vývoje děje a touze být připraven. :-)
Autorská citace #27
3.12.2015 17:11 - sirien
Ebon: jenže Tvoje příprava podle mě nepokrývá jen těch pět šest hesel, co si napíšeš před hrou - je toho mnohem víc. Fakt, že Ti stačí si to nechat v hlavě a nemusíš si to nikam psát je věc druhá a je to něco, co jsem zapomněl ve Scénáristice předepsat dřív, takže to možná budu muset někde doplnit. Já sám si taky mnohdy věci nepřipravuju v tom smyslu, že bych se "rochnil v papírech"

Popravdě, moje pravidlo je, že je limitem užitečné přípravy 1A4 poznámek. Co se týká samotného sezení, teda, nepočítám do toho případné char-sheety NPCček nebo poznámky ke světu a místům atp. I to, co jsem řešil třeba ve druhém dílu scénáristiky (scény a jejich příprava) je něco, co mi v realitě si stačí poznamenat jedním dvěma slovy do bodového seznamu a zbytek si už vytáhnu z paměti, ale to neznamená, že bych o tom třeba předem nepřemýšlel, nezvažoval varianty atp.
Autorská citace #28
3.12.2015 17:48 - Ebon Hand
Je pravda, že dneska jsem schopen odehrát celou session bez přípravy z hlavy. V sešitě si najdu jen staty dříve použitých NPC a nějaké random potvory, které jsem si v minulosti vypsal, použil a postavy tím místem cestují znovu.
Autorská citace #29
3.12.2015 23:45 - Gurney
Ebon Hand píše:
Tak já trochu idealisticky doufám, že se moc nevyskytují skupinky, kde DM hráčům tlačí svůj připravený příběh a oni chtějí hrát něco jiného. V tomhle jsem vždy spoléhal na přirozenou selekci a že hráči nebudou chodit hrát něco, co je nebaví a chtějí hrát něco jiného. Ano, znám několik ojedinělých případů DM, kteří si pak stěžovali, že s ním nikdo nehraje, ale to se jim dá vysvětlit (teda ne vždy to pochopí..). Životní lekce. :-)

Tak já budu méně optimistický a řeknu že existují. A dle mých zkušeností (řekl bych z obou stran GMovského stínítka, ale nepoužívám ho) to mnohdy není o tom, že by někdo chtěl někoho někam tlačit, ale spíš že některý věci ohledně hry se přes všechnu snahu někdy blbě komunikují. GM prostě pořád musí pozorovat kde leží zájmy hráčů, co je nejvíc bere, jestli současný styl hry baví všechny (nepřidat/neubrat bojů, sociálních interakcí, ...), hlídat aby všichni měli všichni dostatek spotlightu a k tomu plno dalších věcí kolem vyprávění samotného...

Když to člověku ujede, může některé hráče tlačit do témat a zvratů, co jim úplně nejsou po chuti, prostě proto že se zaměřoval na jiné věci. Což může vyústit v past, kdy všichni chválí třeba jak to má všechno hustou atmosféru, ale zároveň ve skupině sedí dva nebo tři lidi, co by radši ve hře dělali něco jiného, ale neozvou se (protože tohle je přece výbornej vypravěč a spousta věcí se jim jinak upřímně líbí), případně ani přesně nedokážou definovat co jim přesně vadí. A tak to doutná pod povrchem a čeká na nějaký rozkol.

Životní lekce jsou ok, ale obvykle je lepší padat/dostávat na hubu v přítomnosti někoho, kdo to ti vysvětlí proč se to děje a co s tím :)

Ebon Hand píše:
Příliš mnoho poznámek a detailů bere pozornost (a čas) od soustředění se na vyprávění, budování atmosféry, strachu hráčů a celkového coloru. Soustředím se na hru samotnou, na její vygradování, skutečně dospěláckou atmosféru, na zapojení všech postav a výraz hráčů. Pokud hra nekončí hláškama "hustý!!!", nebyla to dobře vedená hra. A příprava je v tu chvíli vedlejší. Stejně tak skoro každá příprava bere za své s první akcí hráčů a pak už se to vyvíjí vlastním životem a já vždy rád s chutí sleduji, kam se to vyvíjí, protože to je překvapení i pro mě.

Přesně. Zvlášť to zvýrazněné - to je dle mého takový magický bod, kdy začneš surfovat na vlně podnětů co dostáváš od hráčů a už jen zahusťuješ atmosféru, občas něco rozhodneš... a řekl bych, že smysl přípravy není odehrát hru od začátku do konce, ale dostat ji do tohohle bodu. Ideálně pak takhle jedeš až do konce hry, a všechny vás to vyhodí s tím pocitem, že to byl hustý.

sirien píše:
Popravdě, moje pravidlo je, že je limitem užitečné přípravy 1A4 poznámek. Co se týká samotného sezení, teda, nepočítám do toho případné char-sheety NPCček nebo poznámky ke světu a místům atp.

Jedna A4 mi taky přijde jako ideál - obvykle je to úplně dostačují na hru bežné délky a většinou jsem tam schopen zaznamenat všechny klíčové poznámky i staty NPCček co potřebuju. Dvě A4 se ještě dají (pokud si je tedy nenapíšeš z druhé strany, to jsi pak odsouzen k věčnému obracení tam a zpět), pokud člověk hraje něco komplexnějšího. Víc papírů už se plete mezi sebou a obvykle to značí víc přípravy, než člověk skutečně využije. A ještě je užitečné mít někde přilepený seznam rychle použitelných jmen pro NPC, to do toho nepočítám.

Stejně tak mi přijde, že zabývat se "tvrdou" přípravou (tj. sedím u stolu a dělám si poznámky, ne jdu se projít a přemýšlím u toho nad zápletkama) má smysl jenom omezenou dobu, řekněme hodinu, maximálně dvě, pokud si systém žádá nějakou složitější přípravu NPC a/nebo ho ještě nemám zaběhnutý (pokud si žádá víc a nezlepšuje se to, pak roztavit a prodat ...a použít něco jiného).

Ebon píše:
V sešitě si najdu jen staty dříve použitých NPC a nějaké random potvory, které jsem si v minulosti vypsal, použil a postavy tím místem cestují znovu.

Píšeš si NPCčka do sešitu jedno za druhým i se staty nebo používáš nějaký kroužkový blok? Já mám vždycky problém, že je píšu různé na výše zmíněné papíry s přípravou, kterými se pak vždycky přehrabuju o několik her později, když vím že NPC budu potřebovat. A zároveň tam potřebuju mít postupně narůstající množství poznámek jak se situace kterého NPC odposledně změnila, takže prostý sešit pro mě není moc řešení.
Autorská citace #30
4.12.2015 09:52 - Jerson
Gurney píše:
GM prostě pořád musí pozorovat kde leží zájmy hráčů, co je nejvíc bere, jestli současný styl hry baví všechny (nepřidat/neubrat bojů, sociálních interakcí, ...), hlídat aby všichni měli všichni dostatek spotlightu a k tomu plno dalších věcí kolem vyprávění samotného...

tím přidáváním a ubíráním bojů nebo sociálních interakcí si nejsem úplně jist. Myslím, že GM by měl dát hráčům příležitost k tomu či onomu, ale natlačit ráče do scény s jasným vyzněním mi nepřijde moc dobré, protože jim tím beru možnost volby.

Ve svých hrách předhodím hráčům CPčko, ale jestli s ním budou bojovat nebo mluvit už chci nechat na nich. Můžu to samozřejmě ovlivnit tím, jakým způsobem tohle CPčko vstoupí na scénu, ale pokud hráči nebudou chtít bojovat, nemusí ani v případě ohrožení, a naopak pokud bojovat chtějí, můžou bojovat i s celkem nekonfliktním CPčkem.
Čímž chci říct, že když mi hráči občas říkají, že jsem je do nějakého boje "natlačil", přijde mi to trochu nespravedlivé, zejména když začali střílet jako první. To že nemohli bojovat můžu ovlivnit víc - když do hry nedám žádné CP - ale v běžné hře se to taky nestává, a i cíleně nekonfliktní CPčka dokážou občas hráče vytočit.

Jako hráč taky nejsem moc rád, když mi GM určuje, že musím bojovat, nebo naopak že musím jen mluvit Záleží samozřejmě na situaci a oponentech, někdy je to logická volba nebo jediná možnost (pokud nechci umřít), ale jinak mi vyhovuje, když dostanu příležitost.
Autorská citace #31
4.12.2015 11:50 - sirien
Ebon, Gurney: Chjo. O tvorbě hry podle hráčské zakázky má bejt až jeden z dalších dílů, vy mi tady v diskusi normálně úplně předbíháte autorskej redakční záměr :D


Jinak jsem o tom ještě přemýšlel a 1A4 mám převážně na one-shoty, kroniky hraju s většíma poznámkama. Obvykle mám někde mind-map NPCček, sem tam nějakou abstraktní mapu lokací atp.
Poslední GUMSHOE co sem vedl jsem měl dokonce rozpracované v sešítku na mnoho stránek, protože jsem si ho ze srandy připravil podle ofiko návodu. Bylo to trochu víc času to sepsat a vymyslet, ale docela se to i vyplatilo (všechny ty kolující stopy je dobré mít poznamenané). Pravda, že to byly poznámky co vystačily na asi 4 nebo 5 session co jsme odehráli.
Autorská citace #32
4.12.2015 12:44 - Ebon Hand
Gurney píše:
GM prostě pořád musí pozorovat kde leží zájmy hráčů, co je nejvíc bere, jestli současný styl hry baví všechny (nepřidat/neubrat bojů, sociálních interakcí, ...), hlídat aby všichni měli všichni dostatek spotlightu a k tomu plno dalších věcí kolem vyprávění samotného...

Přesně toto dělá dobrého vypravěče a pokud umí šikovně pracovat s příběhem a jeho budouváním, tak potom rovnou vynikajícího.

Gurney píše:
Jedna A4 mi taky přijde jako ideál

Na mě už je to moc. Já mám opravdu strohou psanou přípravu, protože mi pak vadí hledat informace v textu a narušuje mi to hodně atmosféru. Radši to odehraji z hlavy při soustředění na atmosféru i za cenu, že se netrefím do přípravy. Víc papírů mi neskutečně vadilo, opět díky tomu hledání.

Gurney píše:
Píšeš si NPCčka do sešitu jedno za druhým i se staty nebo používáš nějaký kroužkový blok?

Vše píšu do A4 sešitu s tvrdýma deskama. Zvenku polepený samolepkama, uvnitř některé stránky propalené, obtisklé talíře atd. Je to už legenda s pořádnou patinou. Píšu pořád dál, takže je to vlastně kronika hraní. Občas se mi taky stane, že něco nemohu zpětně najít, ale to je málokdy. Jednou za půl roku procházím sešit zpětně a důležité body si zvýrazňuji barevnými zvyrazňovači, aby se mi to lépe hledalo.

Jersone, já ti asi úplně nerozumím, co chceš říct. :-(
Já nemám přidávání/ubírání bojů spojené s předhozením NPC a bojem. Předhození NPC je prostě předhození NPC a hráči už rozhodnou jestli to bude přítel, nepřítel, nebo ho budou ignorovat, či se mu vysmějí. Přidání/ubrání bojů je tvorba scény, nikoliv personální interakce. Když to chci udělat, tak do hry přidám místo, kde vypuklá válka, nebo tam řádí lapkové, otrokáři, stvůry pustoší osady atd.
Autorská citace #33
4.12.2015 12:49 - Ebon Hand
sirien píše:
Ebon, Gurney: Chjo. O tvorbě hry podle hráčské zakázky má bejt až jeden z dalších dílů, vy mi tady v diskusi normálně úplně předbíháte autorskej redakční záměr :D

To není spojlování, to je navnadění čtenářů. :-)

sirien píše:
Jinak jsem o tom ještě přemýšlel a 1A4 mám převážně na one-shoty, kroniky hraju s většíma poznámkama. Obvykle mám někde mind-map NPCček, sem tam nějakou abstraktní mapu lokací atp.

Mind-map a mapy beru jako nepostradatelnou součást. Už pro udržení trvalé konzistentnosti. Ještě když u mě NPC občas zrazují a mění strany. :-)
Autorská citace #34
4.12.2015 18:09 - Gurney
sirien píše:
Jinak jsem o tom ještě přemýšlel a 1A4 mám převážně na one-shoty, kroniky hraju s většíma poznámkama. Obvykle mám někde mind-map NPCček, sem tam nějakou abstraktní mapu lokací atp.

Tak složku s dalšíma materiálama a předchozí přípravou mám ke každé kampani taky (a obvykle ji mám na dosah ruky když hru vedu), ale na stole před sebou chci mít ideálně tu jednu, max. mě A4. Ne že by se mi to vždycky dařilo úplně stoprocentně dodržet, ale snažím se o to.

Jerson: konkrétní příklad jak vedu hru:

Dejme tomu, že hráčské postavy svými akcemi zkříží zájmy místního mafiánského bosse. Nečekal jsem že se to stane, tudíž mám nejspíš dopředu hrubě načrtnutý bossův charakter a motivaci. Boss z logiky věci nějak zareaguje a říkám si že z pohledu toho co o něm vím by nejvíc dávalo smysl, aby poslal pár lidí a ti hráčským postavám pěkně ručně vysvětlili, že tohle není free-for-all teritorium.

Jenže tohle není simulace boje s mafií, tohle je rpg a musí to bavit i další 3-7 lidí (pro nás smrtelníky, co si chceme zachovat duševná zdraví, Ebon si může dosadit jakákoli čísla uzná za vhodné) u stolu. Takže fáze 2, dramatický edit: co se dělo v minulé scéně? uspokojilo to všechny zúčastněné a dali by si nášup? jen některé z nich? bylo to fajn, ale evidentně už je čas na změnu tempa? Prostě otázky, které si GM neustále musí klást. Minulá scéna byla akční a chce to změnu? mafián raději pošle svoji pravou ruku, aby se s postavami setkala, a zjistila o co jim vlastně jde. Doteď se kecalo a poctivou bitkou končila minulá hra? je na čase zvednout sázky a jeho lidi raději počkají až se postavy zastaví v oblíbené kavárně, a pro dobrou míru vyprázdní do výlohy pár zásobníků.

Výsledek: a) změna tempa b) dozvěděl jsem něco nového o charakteru a metodách důležitého NPC.

A všimni si, že nediktuju hráčům co mají dělat. Setkají se s consiglierim a začnou střílet? uzavřou dohodu? vůbec se s ním nesetkají, ale pak budou ho sledovat? Stejnětak v případě že se na ně střílí je na nich jestli opětují palbu, utečou nebo se pokusí vzdát se. Co se (na základě toho jak vnímám situaci u stolu) diktovat snažím je tempo hry, to za GMa nikdo neudělá a je to dle mého jedna z věcí která z dobrých her dělá skvělé (spíš pozorování z toho co se mi líbilo jako hráči než že bych tvrdil jaké sám vedu úžasné hry).

...

Jinak ještě jedna věc - postava a hráč ani to co chtějí nemusí být (a mnohdy nejsou) to samé. Můžeš mít jako postavu absolutně klidného bývalého člena zásahovky, který raději vyčerpá všechny možnosti než se pustí do jakékoli násilné akce a svoje dovednosti jako Firearms 4 (z pěti), specializaci na samopaly nebo schopnosti jako Combat Marksmanship 5 (z pěti) chce používat maximálně jednou za čas na střelnici. Zároveň je ale taková postava od hráče tak s 95% jistotou pobídkou pro GMa, aby se ve hře objevovali bestiální nepřátelé, se kterými se nedá domluvit. A ten hráč obvykle chce, aby okolnosti donutili tu postavu svoje dovednosti využívat; že o to ona sama ani v nejmenším nestojí je pak to co ji dělá zajímavou.
Autorská citace #35
7.12.2015 11:29 - Gurney
Ebon Hand píše:
Já mám opravdu strohou psanou přípravu, protože mi pak vadí hledat informace v textu a narušuje mi to hodně atmosféru. Radši to odehraji z hlavy při soustředění na atmosféru i za cenu, že se netrefím do přípravy

Jo, to znám a taky mnohdy věci odehraju trochu jinak než jak jsem je měl připravené. Na druhou stranu, párkrát už jsem takhle zapoměl dát do hry věci, které mě pozděj trochu mrzely - typicky nějakou drobnost co měla přispět k atmosféře, vrhnout trochu jíné světlo na celé dění, fungovat jako předzvěst něčeho budoucího nebo třeba jen nějaký zábavný herní prvek jako fikané zabezpečení nějakého místa, které je třeba překonat. Takže dneska se snažím využít každé drobnější přestávky, abych aspoň mrknul na příslušné místo té A4 a uvědomil si co v té hře opravdu chci mít.

Jinak jedna z těch A4 se vejde na "moji" část stolu, druhá na desky co mám většinu hry v ruce, proto je to pro mě maximum.

Ebon Hand píše:
Vše píšu do A4 sešitu s tvrdýma deskama. Zvenku polepený samolepkama, uvnitř některé stránky propalené, obtisklé talíře atd. Je to už legenda s pořádnou patinou. Píšu pořád dál, takže je to vlastně kronika hraní. Občas se mi taky stane, že něco nemohu zpětně najít, ale to je málokdy. Jednou za půl roku procházím sešit zpětně a důležité body si zvýrazňuji barevnými zvyrazňovači, aby se mi to lépe hledalo.

Hezký artefakt :) Asi si zařídím něco podobného, jen v zacvakávací kroužkové vazbě - ty poznámky ohledně klíčových událostí mi u někerých NPC docela bobtnají a i když je listování sešitem upgrade oproti přehrabování se složkama, listování sešitem s abecedně seřazenýma NPC je vychytanější.
Autorská citace #36
9.12.2015 09:20 - Ebon Hand
Gurney píše:
Na druhou stranu, párkrát už jsem takhle zapoměl dát do hry věci, které mě pozděj trochu mrzely - typicky nějakou drobnost co měla přispět k atmosféře, vrhnout trochu jíné světlo na celé dění, fungovat jako předzvěst něčeho budoucího nebo třeba jen nějaký zábavný herní prvek jako fikané zabezpečení nějakého místa, které je třeba překonat.

To se prostě občas stane. Zas na druhou stranu se taky občas stane, že tě napadne z hlavy něco mnohem fikanějšího jako reakce na vývoj hry od hráčů a sedí to tam jako prdel na hrnci. :-)

Gurney píše:
Asi si zařídím něco podobného, jen v zacvakávací kroužkové vazbě....

Nejdůležitější je, aby to vyhovovalo tobě. Já jsem musel volné listy opustit, protože jsem občas nějaký ztratil. Dokonce jsem jednou ztratil i deník postavy, naštěstí to bylo druhou sesssion kampaně, takže to nebylo složité obnovit. Ale i tak mě to mrzelo.
Autorská citace #37
26.12.2018 22:12 - sirien
Po dlouhé době jsem se vrátil k tomuhle článku a zjistil jsem, že jeho forma je dost nejasná a místy mám sám problém pochopit, co sem chtěl říct (což nejspíš souvisí s tím, že co se pamatuju tak se rodil dost bolestivě roztržením jednoho článku na dva...) Každopádně jsem ho celý přepsal. Což stálo dost úsilí, ale myslím, že se to vyplatilo.

Obsahově v něm je prakticky pořád totéž, ale je to trochu líp strukturované (víc nadpisů) a hlavně mnohem jasnějc formulované s mnohem konkrétněji vyjádřenými radami a doporučeními (mám takové tušení že sem aspoň trochu zasáhnul snad do každého jednoho odstavce). Pár částí jsem vyhodil a připsal sem dva tři nové odstavce (stranou těch co sem jen rozdělil) - tzn. pokud se někde nachází citace z tohodle článku, tak už je v článu samotném v jejich původním doslovném znění nejspíš nemá smysl hledat. Sorry :)
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.18875503540039 secREMOTE_IP: 18.208.159.25