Tipy a triky

Rytíř
5.5.2015 18:48
Bavili jsme se už o odměnách všeho druhu, ale jednu jsme přece jenom vynechali - odměnu ve formě schopností navíc pro zasloužilé postavy hráčů. Nechejme teď stranou rozdělování ZK, opusťme na chvíli vděčné téma magického vybavení postav. Řeč je o odměně nad rámec pravidel!
Autorská citace #41
2.4.2016 10:15 - Jerson
sirien píše:
Tohle má DrDII IMO naopak správně a Ty to vnímáš blbě. Jde o typickou obdobu reality skutečné a reality lidmi vnímané (která je zkreslená médii, zejména filmy).

Pokud máš představu, že být při boji na koni je nějaká automatická "high ground", tak se obávám, že se dost zle pleteš. Boj na koni totiž zahrnuje zároveň boj a jezdectví, což v praxi znamená, že Ti nestačí jen umět bojovat a umět jezdit, ale ještě navíc k obojímu musíš umět jezdit a zároveň bojovat.


Nevím jak moc umíš jezdit na koni a bojovat mečem, ale lidé kteří obojí dělají mi řeknou, že pokud je kůň cvičený na boj, tak kromě nájezdu proti tyčovým zbraním je vždycky lepší sedět na koni než bojovat na zemi.
Důvody tady nechci rozebírat, kromě toho když do toho začneš nějakou teoreticky šťourat, obvykle řeknou "vezmi si zbraň a předvedeš mi, jak mě z koně sundáš". V boji cca jeden na jednoho v terénu vhodném pro koně se pěšákovi normálně nedávají prakticky žádné šance.
Autorská citace #42
2.4.2016 12:09 - Xyel
Sirien: Tohle je hezké, ale je to vše z pohledu dnešní doby, tedy že jet na koni je něco velmi vzácného co učí v rámci velmi omezeného času. Z pohledu postavy je ale jezdit na koni ta nejsamozřejmější věc na světě - postavy často cestují, tj cca 12 hodin denně stráví na hřbetu koně. Po měsíci cestování (a že postavy mají zpravidla nacestováno mnohem víc) je to cca 360 člověkohodin investovaných do jízdy na koni. A další měsíc znovu, pak ještě jednou...etc Jízda na koni navíc ma samo-výučný ráz, kdy dělání špatně způsobuje postavě přímé problémy - padá, padají ji věci, zdržuje ostatní kteří ji pak prudí... takže při denním ježdění na koni má postava spoustu motivace se to naučit co nejlépe. Z tohoto pohledu mi přijde naprosto nemyslitelné, aby postava která běžně cestuje na koni neuměla na něm naprosto vše co umí na zemi stejně nebo často dokonce lépe. Navíc pokud vím tak bojovník na koni má OHROMNOU výhodu proti pěšákovi.



Colombo píše:

Nejlepší je ta úžasná lidská vlastnost, kdy si lidi zpětně racionalizují svoje preference a myslí si, že jsou to racionální volby.

CnL (class & level) a SBS (skill-based systém) není v předvídatelnosti žádný rozdíl. Oba jsou v podstatě diskrétní či krokové systémy (kde dist(T_i, T_i+1) může být větší než dist(T_j, T_j+k)). Vzdálenost (tedy předvídatelnost) oněch kroků je pak dána systémem odměn.

Mějme existenci komba v CnL a SBS systému. Nechť pro dosažení tohoto komba potřebujeme 3 Lvl v CnL nebo 30 karmy v SBS (pomůžu si Shadowrunem). Je zřejmé, že předvídatelnost dosažení komba v obou systémech je dána předvídatelností dosažení 3 levelů (tedy, konkrétního množství zkušeností) a 30 bodů karmy a nijak nesouvisí s tím, jestli počítáme v levelech nebo v karmě, tedy jestli jsme v CnL nebo SBS.

Za předpokladu, že vše ostantí zůstává stejné. Výborně, teď jsi dokázal polovinu první věty, co ten zbytek? Co jsem koukal na shadowrun (zběžně, takže se mohu mýlit), tak si vše nabereš na první úrovni a pak to jenom zlepšuješ. Nějak tam nevidím, na co se mám tedy při sbírání karmy těšit - nic nového, co bych nemohl mít od začátku nezískávám, pouze zvyšuji pravděpodobnosti úspěchu... to je fakt nuda.
Autorská citace #43
2.4.2016 15:03 - sirien
Jerson: Lidé, kteří dělají obojí naráz? Já nijak nezpochybňuju, že když umíš bojovat na koni, tak je lepší bojovat z koně. Problém je, že umím bojovat + umím jezdit na koni != umím bojovat na koni. (A pokud mi někdo řekne "ukaž mi, jak mě z koně sundáš", tak to je někdo, komu nebudu moc věřit, že ví, o čem mluví - člověk co ví o čem mluví bude vědět, že začnu tím, že se pokusím sundat samotného koně).

Jerson píše:
V boji cca jeden na jednoho v terénu vhodném pro koně se pěšákovi normálně nedávají prakticky žádné šance

Tohle je tak trochu (hodně) argumentace kruhem.
Pokud někdo už umí bojovat na koni a najede na pěšáka, pak pěšák nemá moc šance - to neříká nic moc o tom, jak chytré je bojovat z koně, když neumíš bojovat z koně.


Xyel: Já bych to jezdecké umění minulosti zase moc nehrotil. Kromě toho boj za jízdy není úplně standardní jezdecký styl, že... Viděl jsi někdy westernové soutěže? To, že umíš jezdit na koni - klidně i dobře, celé dny v sedle, s cváláním a skákáním atd. - neříká moc o tom, jak zvládneš cutting nebo cow reining. Samozřejmě, pro honáka sedícího na správném koni by asi ani jedno nebyl problém... jenže to už je honák, že? Trochu něco jiného, než "běžný" jezdec.

Ono čas, kerý lidé něčím stráví, se nerovná nutně jejich skillu. Většina lidí se spokojí s "good enough" a dál danou činnost vykonávají laxně a nijak zvlášť lepšími se nestávají.

Samozřejmě, můžeš prohlásit, že PCčka sou hrdinové co na koních jezdí - jenže tím už o nich říkáš něco, co vesnická fantasy v DrDII nepředpokládá; dáváš PCčkám určitý status - možná alespoň nižších šlechticů, možná bohatého původu atp. Nebo tím říkáš něco o vašem settingu (všichni jezdí na koních).

Xyel píše:
Navíc pokud vím tak bojovník na koni má OHROMNOU výhodu proti pěšákovi.

Další argumentace kruhem. Ano, víš to - víš to z filmů a víš to z historických srovnání - jenže v historických srovnáních už srovnáváš bojovníky cvičené v boji z koně.

Hele, já Ti neberu, že chceš hrdiny, co umí bojovat z koně. Může to dávat smysl. Rytíři se to učili, šlechta se to učila, jezdectvo se to učilo, nějakej zbohatlík to může umět, třeba hrajete hrdiny z nějakého koňáckého národa - možností je hafo.

Ale to všechno už předpokládá, že máš nějaký základ pro boj z koně. Tvrdit, že umíš bojovat na zemi (což je hodně o footworku a postavení, mimochodem - hodně užitečné skilly, když sedíš v sedle...), takže když si sedneš na koně, je to instantní zlepšení, i když si boj z koně netrénoval (bez ohledu na to, že umíš jezdit), to je prostě pitomost.



EDIT: mimochodem teď mě napadlo takové hezké srovnání - tvrdit, že to, že umíš jezdit na koni dost dobře, abys z něj mohl efektivně bojovat, protože každý den trávíš v sedle na cestě odněkud někam, je asi jako tvrdit, že člověk, co každý den jezdí autem do práce a z práce, je kvalifikovaný pro závodění na okruhu, na závody v driftování nebo na okruhu nebo na ježdění na kaskadérské show. Přece taky tráví každej den tři hodiny v autě, ne?
Autorská citace #44
2.4.2016 15:51 - Xyel
sirien píše:
EDIT: mimochodem teď mě napadlo takové hezké srovnání - tvrdit, že to, že umíš jezdit na koni dost dobře, abys z něj mohl efektivně bojovat, protože každý den trávíš v sedle na cestě odněkud někam, je asi jako tvrdit, že člověk, co každý den jezdí autem do práce a z práce, je kvalifikovaný pro závodění na okruhu, na závody v driftování nebo na okruhu nebo na ježdění na kaskadérské show. Přece taky tráví každej den tři hodiny v autě, ne?


Tenhle příklad se závodem na okruhu vs ježděním v rámci běžné dopravy se mi líbí, takže bych v něm pokračoval - čemu říkáš kvalifikovaný? Je stejně dobrý jako někdo, kdo to specificky trénuje? To nejspíš není... ale taky se nestane to, že by neuměl nastartovat auto nebo že by daný závod na okruhu nedojel - on ho bez problémů dojede a bude se lišit maximálně časem. A co je hlavní - člověk jezdící 3 hodiny denně v autě je na závodění nesrovnatelně více kvalifikovaný než někdo, kdo v autě ještě nikdy neseděl. A to je přesně stav, který očekáváš tak jak to popisuješ (i jak to bere drd2): schopnost boje na zemi či ježdění na koni není nijak určující pro boj na koni a tedy by dobrodruh, který umí prachmizerně bojovat na zemi a nikdy nejezdil na koni měl být v boji na koni stejně dobrý jako dobrodruh, který běžně jezdí na koni a umí skvěle bojovat na zemi a tedy pokud se potkají koňmo, oba začnou konflikt tím že rituálně sesednou z koně. A to je přesně ten pohled, který mi přijde jako naprostý nesmysl.
//že člověk, co řídí 3 hodiny denně bude výrazně schopnější v závodění na okruhu než člověk, který do auta sedne poprvé v životě snad moc rozebírat nemusíme//


sirien píše:
Ono čas, kerý lidé něčím stráví, se nerovná nutně jejich skillu. Většina lidí se spokojí s "good enough" a dál danou činnost vykonávají laxně a nijak zvlášť lepšími se nestávají.

A jak dobré je "good enough" pro dobrodruha jezdícího na koni? Jelikož a)boj je jednou z velkých podmínek jeho obživy a b) je to situace, kdy mu jde doslova o život a c) pravděpodobnost, že nastane hraničí s jistotou bych tipnul, že to "good enough" bude na velmi vysoké úrovni.
Autorská citace #45
2.4.2016 16:32 - sirien
Xyel píše:
nebo že by daný závod na okruhu nedojel

mňo tak tim bych si nebyl tak jistej... bys taky mohl vyletět ven nebo jet tak pomalu, že tam způsobíš kolizi nebo bys mohl nezvládnout chování auta v zatáčce při vysoké rychlosti s ostatníma autama natěsno okolo...

Tohle srovnání má jeden zásadní problém - sice ukazuje, že skill nabraný z běžného užití (jízda do práce) není adekvátní skillu pro speciální situaci, jenže už nám tu chybí ten prvek srovnání vůči "pěšákovi".

Jistě, pokud umíš bojovat a jezdit na koni, tak budeš schopný jet na koni s mečem v ruce. A nejspíš i zvládneš nějak tim mečem ze sedla mávnout. Jenže mávnout mečem a efektivně bojovat není totéž.

Takže jistě, když umíš jezdit a bojovat, budeš v sedle lepší bojovník, než někdo, kdo umí bojovat, ale neumí vůbec jezdit. Stejně, jako někdo kdo jezdí autem do práce má lepší kvalifikaci na jízdu na okruhu než někdo, kdo ani nemá řidičák.

Jenže to je pořád na míle daleko od profesionálního závodníka / někoho, kdo se učil přímo bojovat z koně.

A tady narážíme na ten problém ve srovnání - otázka není, jestli budeš jako bojovník co umí jezdit v sedle lepší bojovník, než někdo, kdo neumí jezdit - otázka je, jestli budeš v sedle lepší bojovník, než na zemi.


Tohle je něco, co mám dojem, že sem tu už několikrát vysvětloval - boj není jen o mávání zbraní. Popravdě - skill v mávání zbraní v boji ve skutečnosti ani není nejdůležitější (podobně jako znalost chvatů... to, že umíš v doju na žíněnce sejmout týpka v kimonu na 50 způsobů ještě neříká moc o tom, jak si povedeš večer na ulici když na tebe vystartuje přiožralej týpek s kudlou v ruce)
To, na čem záleží, je orientace, schopnost timingu, práce se vzdáleností a celkový pohyb (vykrokovávání, natáčení, úhlování...) - a to je právě ten moment, kdy v boji z koně narazíš na zásadní problém. V sedle si statickej - nemůeš se hýbat, úhlovat... to všechno děláš skrze koně. V sedle máš úplně jiný postoj, úplně jinou dynamiku pohybu, nemůžeš se jen tak vytočit, jen tak skrčit. Celá práce s vlastní vahou je odlišná, točný moment v ramenou je najednou omezený, protože máš fixovanou pánev... tohle všechno je najednou úplně jinak.


Netuším, jestli si někdy jezdil nebo jak moc umíš bojovat; a znovu zopakuju - určitě Ti nechci brát to, že chceš mít ve hře nějakou stylizaci a určitě nechci dupat na "realističnosti" hry. Komentuju jen tu Tvojí poznámku, že Ti to přišlo reálně nesmyslné.


Xyel píše:
schopnost boje na zemi či ježdění na koni není nijak určující pro boj na koni

Tohle už netvrdím.

Já tvrdím, že abys uměl bojovat na koni, pak musíš nejdřív umět bojovat na zemi i jezdit na koni a pak se můžeš naučit bojovat na koni.

DrDII tam tuhle kauzální vazbu nemá (to be fair - to není chyba celkového systému, je to jen chyba blbě rozvržených dovedností napříč povoláními a jejich navazujícími povoláními a šlo by to docela dobře urovnat - MarkyParky: jestli se motáš okolo, tak tohle je zrovna takovej detail, že vás v té revizi moc práce stát nebude) a tvrdí, že boj na koni je zcela nezávislý na boji na zemi (stejně jako střelba z koně je nezávislá na střelbě ze země).


Xyel píše:
dobrodruh, který umí prachmizerně bojovat na zemi a nikdy nejezdil na koni měl být v boji na koni stejně dobrý jako dobrodruh, který běžně jezdí na koni a umí skvěle bojovat na zemi a tedy pokud se potkají koňmo, oba začnou konflikt tím že rituálně sesednou z koně.

Hm. Pro potřeby diskuse teď prosím ignorujme skutečnost, že když potkáš týpka na koni, tak předem nevíš, jak dobře na něm ne/umí bojovat. (protože pokud nevíš, jak dobrý soupeř proti Tobě stojí, pak dává smysl, aby ten první bojovník ihned sesedl... u toho druhého už to tak jisté není)

Tohle je ve skutečnosti docela game designový problém. Kdybys chtěl nějak vyjádřit realitu, asi bys musel říct něco ve stylu "boj z koně je nižší ze skillu jezdectví a boj, -X" a pak k tomu dodat "a pokud chceš, můžeš si vzít feat 'kavalír' a pro boj na koni nemít žádný postih" nebo tak něco.

Jenže jak tohle vyjádřit v systému, který používá prostý jeden bonus bez dalších úprav?

Technicky by to mělo být tak, že bys neměl dovolit, aby povolání, které může bojovat z koně, nedávalo tentýž bonus pro boj na zemi (nebo totéž pro jízdu a střelbu pro archetypální případ "zvěd") - tím dosáhneš toho, že pokud někdo umí něco na koni, tak to umí i na zemi, což dává smysl.

Problém je to druhé, co chceš - aby to, že umíš něco na zemi a umíš ještě k tomu jezdit znamenalo, že při jízdě nebudeš úplně neschopný. Tahle situace pak může nastat v momentě, kdy si vezmeš základní povolání, co Ti dovolí bojovat na zemi, a jiné základní povolání, co Ti dovolí jen jezdit. (Tady jsme mimochodem zpátky u DrDII jako "vesnické" fantasy - osobně nechápu, proč by mi povolání dávalo "jen jezdectví" - osobně beru jako fantasy archetyp, že postavy "jen jezdit" prostě umí, takže jezdecký skill u classy bych pak už vždycky chápal jako "něco navíc" - třeba právě ten boj ze sedla)

Teoreticky můžeš řešit tím, že řekneš (obecné pravidlo), že pokud jsi v situaci, v níž se uplatňují dvě různé dovednosti z různých povolání, pak automaticky používáš tu nižší. Tj. pokud máš třeba bojovou classu +4 a jezdeckou classu +2, pak si při boji v sedle házíš s +2 (což by mi i přišlo jako dobrá aproximace reality... ten skutečnej vztah jezdectví a boje pro boj v sedle stejně matematicky přesně nezachytíš).

Problém Ti pak nastane v momentě, kdy do toho přidáš nějakou pokročilou classu, co tohle spojuje v nějaký "boj v sedle", protože Ti může nastat situace, kdy máš třeba bojovou classu +4, jezdeckou classu +2 a classu s bojem v sedle +1 - v ten moment by specializovaná classa dávala horší výsledek, než jsi měl původně, což sucks.
Řešením by pak mohlo být úplně škrtnout dovednost "boj v sedle" a nahradit jí Zvláštní schopností povolání která říká, že v případě kombinování dovedností X a Y (jezdectví, boj) z různých základních class si začneš počítat ten vyšší bonus.


Na jednu stranu to je "triviální" úprava (tenhle problém není v jádru DrDII, je to jen zpackaně navržená "periferie" systému; problém je, že podobných věcí tam je samozřejmě hodně a hráčům se nedá vyčítat, že nemají náladu si doma opravovat hromady autorských blbostí...)


EDIT: samozřejmě, i takhle by pořád bylo pro někoho s bojem +4 a ježděním +2 výhodnější sesednout. To bys mohl eliminovat tím, že zavedeš další pravidlo, že bojovník na koni dostává navíc ke svým zdrojům i zdroje koně - a může zjizvit svého koně. V tu chvíli by si bojovník s bojem +4, ježděním +2, s koněm, ale bez skillu na boj z koně musel vybrat, jestli chce sesednout a dostat větší bonus, nebo zůstat v sedle s nižším bonusem, ale s více zdroji k dobru.
Což, mimochodem, už skutečně zní až překvapivě smysluplně - proti nějakému niemandovi by se mu vyplatilo zůstat v sedle, ale proti adekvátnímu pěšímu protivníkovi nebo proti trénovanému jezdeckému bojovníkovi už by to zdaleka tak výhodné nebylo...
Autorská citace #46
2.4.2016 17:28 - York
sirien píše:
Tohle je ve skutečnosti docela game designový problém. Kdybys chtěl nějak vyjádřit realitu, asi bys musel říct něco ve stylu "boj z koně je nižší ze skillu jezdectví a boj, -X" a pak k tomu dodat "a pokud chceš, můžeš si vzít feat 'kavalír' a pro boj na koni nemít žádný postih" nebo tak něco.


For the record jak to řeším já:

- Boj na koni může dávat výhodu proti pěšákovi (není to hardcoded rule ale možnost, takže pokud jsou hráči převědčeni, že to výhoda není, tak ji počítat nemusí).

Nezávisle na tom:

- pokud máš nějakou profesi zahrnující boj na koni, třeba "Voják těžké jízdy", tak si ji počítáš v plné výši. Stejně tak pokud máš přímo specializaci "Boj na koni".

- Když máš něco příbuzného, tak z toho můžeš defaultit (hodit si s -2kou). Takže když máš třeba Vojáka 4, tak si můžeš hodit dvojkou (s tou případnou výhodou viz první odrážka), stejně tak když máš Jízdu na koni 4 (nebo nějakou profesi, kam to spadá, třeba Honáka), tak si taky počítáš dvojku (s tou případnou výhodou).

- počítáš si vždycky to, co pro tebe vyjde nejlíp.
Autorská citace #47
3.4.2016 01:33 - Colombo
Píše:
Za předpokladu, že vše ostantí zůstává stejné. Výborně, teď jsi dokázal polovinu první věty, co ten zbytek? Co jsem koukal na shadowrun (zběžně, takže se mohu mýlit), tak si vše nabereš na první úrovni a pak to jenom zlepšuješ. Nějak tam nevidím, na co se mám tedy při sbírání karmy těšit - nic nového, co bych nemohl mít od začátku nezískávám, pouze zvyšuji pravděpodobnosti úspěchu... to je fakt nuda.


Za předpokladu, že vše ostatní zůstává stejné. Ano. To je přesně to, na co jsem poukazoval. Jakákoliv rozdíl není dán rozdílem mezi CnL a SBS, ale konkrétními věcmi daných systémů.
Autorská citace #48
3.4.2016 02:02 - York
Xyel píše:
Co jsem koukal na shadowrun (zběžně, takže se mohu mýlit), tak si vše nabereš na první úrovni a pak to jenom zlepšuješ.


Vskutku se mýlíš. Třeba celá metamagie je vázána na zasvěcení a to si "na první úrovni" vzít nemůžeš.

Druhá věc je, že v Shadowrunu se nezačíná na první úrovni, ale skoro na maximální. Pravidla jsou nastavena tak, že vytváříš hotového shadowrunnera, experta ve svém oboru. Postava pak co do schopností roste spíš do šířky (učí se další věci, na které jsi na začátku neměl body) a "do hloubky" roste hlavně to, jak ve stínech umí chodit.

Je to každopádně nastavené tak, že vždycky máš dost věcí, které chceš pořídit, naučit se či zlepšit a momentálně na ně nemáš prachy nebo body.
Autorská citace #49
3.4.2016 02:28 - Colombo
York: Do toho sem nechtěl zabředávat, shadowrun hodně závisí na equipu atp. a hromadu toho equipu si prostě na začátku hry pořídit nemůžeš. Sám si zmínil metamagii, já přidám spirity, cyberware, drony, vehicly a cyberdeck + programy (snad někdo, kdo shadowrun hrál víc jak já to rozebere víc). Navíc, v shadowrunu systému v drtivé míře skutečně nekupuješ za karmu "komba", nové ability, které ti umožňují dělat něco, co si dříve nemohl, ale skilly, které ti umožňují dělat věci lépe.

Srovnej s WoDem, kde si můžeš kupovat ability, které ti umožňují dělat věci, které si dřív nemohl (například se second sightem pro mortaly/huntery se můžeš naučit dělat paranormální věci, třeba mé oblíbené zapalování všeho všude okolo, můj pyroman s pyrokynezí co dělal hasiče)

Oproti tomu si můžeme vzít nějaký hypotetický velmi nudný CnL systém, kdy se ti zvyšují každý level jen nějaké modifikátory (npř. thaco a životy), ale nové schopnosti nedostáváš.
Autorská citace #50
3.4.2016 12:16 - Gurney
Jerson píše:
Dobře - mějme skupinu, která právě skončila větší kousek kampaně a přesunula se na pláně. Po třech dnech herního času hráči zjišťují, že asi budou na koních trávit hodně času a během prvních dvou akcí si už na test jízdních schopností museli hodit (při boji, útěku a podobně), přičemž jen jedna z postav má jezdectví a ještě k tomu s malým hodnocením.

1) Dovednostní systém - hráči použijou jeden či dva dovednostní body získané za sezení a naučí se Jezdectví alespoň na jedničce. Během dalšího sezení si někteří opět hážou víc na jezdecké testy a za získané body si jezdectví zvýší, ostatním ta jednička stačí.
...
A jinak ano, za body které dostaneš se nemusíš učit zrovna jezdectví - ale pokud jsi používal nejvíc jezdectví a nějaký bonus na tyto testy by se ti hodil, a pokud zvyšuješ schopnosti na základě odehraných použití (i když ne nutně počtu hodů na použití), tak je celkem logické, že si zvýšíš právě jezdectví.

Tak by to fungovat mělo (a uznávám, že u roleplayově zaměřených hráčů to funguje), ale logické to právě moc není. Z hlediska čisté efektivity postavy dává smysl spíš ty pláně nějak překlepat (zvlášť pokud si můžu na Jezdectví házet i bez dovednosti, můžu si najít jiný způsob přepravy nebo třeba odejít jinam), body nahromadit, a raději je investovat do univerzálněji použitelných dovedností typu Vyjednávání, Boj s mečem, nebo něčeho podobného.

Jerson píše:
Problém C&L systémů vidím v tom, že rozvíjení schopností postav probíhá ve skocích a hlavně se zpožděním, které může být dost zásadní a nevidím žádnou vazbu na realitu, která by mi umožnila si levelování nějak smysluplně představit. Všechna zdůvodnění pro zvyšování více schopností po nějakých úrovních, která jsem za těch dvacet let u RPG slyšel mi přišla jako straně umělá, jen pokus vidět pravidla nějakého RPG na reálných příkladech, na kterých nemají žádná opodstatnění.

To bych mohl oponovat, že "skokové" zlepšování jednotlivých dovedností po pár použitích je víc odtržené od reality, než současné zlepšení několika souvisejících oborů lidské činnosti (jinak řečeno, celého povolání). Nicméně to neudělám, protože mi celá ta "vazba na realitu" nepřijde moc důležitá a jakákoli argumentace realitou u RPGček celkově dost problematická ...kdybychom se bavili o vazbě na žánr a jak k němu jednotlivé způsoby zlepšování postavy sedí, to by bylo podstatně zajímavější.

sirien: Nejspíš to nějak neumím vysvětlit - jako jo, když půjdeš až na dřeň ve snaze udělat co nejjednodušší systém, tak nejspíš skončíš u něčeho jako sociální/fyzická/mentální dovednost a warrior/mage/rogue, v důsledku žádný rozdíl. Ve chvíli kdy ale začneš přecházet ke komplexnějším systémům s více možnostmi, a obzvlášť ve chvíli kdy začneš přidávat něco jako merity/featy/talenty/stunty spolu další a další prvky začnou navzájem interagovat, občas něčekaným způsobem. Ve chvíli kdy děláš class&level ale máš možnost tu komplexnost pro sebe jako tvůrce i pro hráče ocheatovat tím, že některé kombinace prostě natvrdo znemožníš nebo alespoň omezíš použitím povolání.

A přijde mi to jako docela aktuální téma - pár naprosto bacis postupů a všechno ostatní v archetypu/povolání poměrně nedávno dovedl na novou úroveň Apocalypse/Dungeon World; cílená snaha udělat class&level, kde by se jednotlivá povolání silně lišila v komplexnosti a plnila tím požadavky odlišně zaměřených hráčů je taky trend posledních pár let.

sirien píše:
Popravdě, mít meč a dostat za úkol rozbít tlamu někomu kdo sedí na koni... asi bych taky radši sesed. Protože bojovat na koni prostě neumim a netrénoval sem to a vůbec netušim, jak bych toho koně vedl

Evidentně potřebuješ montáž. Měl bys mít nárok na jednu za story arc :)

...což mimochodem není zas tak špatný námět na téma zlepšování postavy
Autorská citace #51
3.4.2016 12:24 - Jerson
sirien píše:
Jerson: Lidé, kteří dělají obojí naráz? Já nijak nezpochybňuju, že když umíš bojovat na koni, tak je lepší bojovat z koně. Problém je, že umím bojovat + umím jezdit na koni != umím bojovat na koni. (A pokud mi někdo řekne "ukaž mi, jak mě z koně sundáš", tak to je někdo, komu nebudu moc věřit, že ví, o čem mluví - člověk co ví o čem mluví bude vědět, že začnu tím, že se pokusím sundat samotného koně).


Lidé, kteří trénovali boj na zemi a jízdu na koni (ale nikoliv boj z koně) mi říkali, že v sedle mají jednoznačnou výhodu a pokud by měli koně cvičeného k boji a vhodný terén, tak je blbost z koně slézat.
Ve své úvaze jsi totiž zapomněl na jednu důležitou věc - dovednost pěšího boje proti pěšákovi je ti proti jezdci prakticky k ničemu - všechny ty kroky, střehy a obrany jsou k ničemu, protože první s čím se musíš popasovat je šest metráků živé váhy a kopyt, ve většině případů se na tebe řítící. A i když bys byl takový hrdina, že se postavíš nájezdu s tím, že složíš koně, a čistě náhodou jsi to uměl (jako že to bez výcviku boje proti jezdci stejně nijak zvlášť neumíš), tak i když toho koně složíš, pořád velmi riskuješ, že tě přitom zadupe do země.

Jinak je pravda, že něž se člověk naučí bojovat z koně, tak na něm musí umět jezdit, a než se naučí střílet z luku z koně, tak se musí naučit střílet ze země, ale už neplatí, že musí umět bojovat nablízko na zemi, aby mohl bojovat z koně - na to potřebuje úplně jiné dovednosti a to co se naučil při boji na zemi mu na koni nebude prakticky nic platné.

Nicméně mám dojem, že než to takhle teoreticky rozpitvávat, můžeme se zeptat někoho, kdo ten boj tak či onak cvičí. Třeba Michala, až bude příležitost. Moje informace o tom jsou deset let staré.
S původním tématem už to nesouvisí prakticky vůbec.

Jedna věc k řízení - pár mých kolegů jezdí i cestu do práce jako závady, třeba zkouší, jak se zadní cestou dostane z Hluboké do Budějic co nejrychleji. Na okruhu by se jim to možná až tak nehodilo, ale třeba v závodech v lese v zatáčkách rozhodně jo.

Xyel píše:
K CnL si dovolím přihodit svojí trošku - nejdůležitější část hobby je o něm přemýšlet. To z něj ostatně dělá hobby. A levelování má v tomto tu skvělou vlastnost, že je dokonale předvídatelné, takže se s ním dá plánovat a člověk má pak spoustu prostoru se těšit na to, až mu jeho namyšlené kombo konečně "naběhne" (doleveluje do něj). Druhou výhodu vidím ve skokovém zvyšování síly. Ten pocit, že dnes jsem výrazně silnější než kdy dříve (zrovna jsem dolezl na klíčový level) je k nezaplacení. U dovednostních systémů jsem ani jedno z toho nepozoroval (i když pravda, moc jsem jich nehrál), tedy pokud neměly CnL prvky, např. že po dovršení určité úrovně dovednosti dostane postava nějakou hezkou zvláštní schopnost.

Nejdůležitější část hobby je provozovat ho - v případě RPG je to hraní RPG. To že některé systémy prakticky vyžadují přemýšlení dopředu, aby sis i na vyšších úrovních udržel optimalizovanou postavu v dostatečně síle a měl patřičná komba není podstatnou hraní RPG - ve skutečnosti je to jiný typ zábavy. Dokonce jsem potkal hráče, které víc bavilo kombit postavu podle pravidel, vybírat jí schopnosti a zbraně, ale nebavilo je hrát tyhle postavy, což - alespoň podle mě - popírá smysl RPG jako takového. Ne že by to nemohla být zábava, to rozhodně je, ale uvědom si, že z nutného přístupu vlastního C&L systémům děláš výhodu, přestože je to vlastnost, která naopak spoustu lidí odradila.
Kombit se dá stejně dobře i v dovednostním systému, i když se dost často může stát, že takový systém žádná "komba" nemá.
Těšit se na výrazné zlepšení můžeš úplně stejně, pokud si schováváš body pro nějakou speciální schopnost, nebo nějaký čas nedostaneš příležitost si vylepšit postavu, takže pak dochází ke skokovému zlepšení. To není žádná výsada C&L, jen opět vedlejší vlastnost, které se dá dosáhnout i v dovednostních systémech - jen fakticky je to nevýhoda a většina hráčů si snadno zvykne na postupné (a častější) vylepšování postavy.
Autorská citace #52
3.4.2016 12:46 - Colombo
Píše:
cílená snaha udělat class&level, kde by se jednotlivá povolání silně lišila v komplexnosti a plnila tím požadavky odlišně zaměřených hráčů je taky trend posledních pár let.

Ty si fanda DrD+?
Autorská citace #53
3.4.2016 13:04 - York
Proč DrD+? Srovnej si třeba warriora a wizzarda v ADnD.
Autorská citace #54
3.4.2016 14:59 - sirien
Gurney píše:
Evidentně potřebuješ montáž. Měl bys mít nárok na jednu za story arc

heh. To bych jí už radši spotřeboval na ten ground close combat :D
Ale tyvole teď sem si představil kdybys to fakt mohl aktivovat v realitě, víš co... ten výraz trenéra kdybych to teď odpálil a pak bych v pondělí přišel na trénink...


Xyel, ad Shdr: Mňo... poměrně se mýlíš. Shadowrun je sice Skill Based, ale je poněkud zvláštní v tom, jak pak funguje při delším hraní - efektivně nabízí 3 archetypální prostory rozvoje postavy (popř. buildů postav), které se pak ještě skoro všechny dál větví (z hlavy mě teď napadá asi tak pět základních, teoreticky šest... a asi by to šlo dostat i na osm nebo devět...) a každá tahle sféra, do níž se můžeš vydat, se pak dlouhodobě projevuje trochu odlišně co do možností rozvoje - některé jsou relativně "ready" už na začátku a pak to táhnou do šířky, ale další naopak neberou nic moc nového a dou hodně do hloubky a další vtip je že různé tyhle sféry potřebujou ke zlepšování jiné zdroje - některé jedou na expech, jiné na penězích, další na equipu (který nejde vždycky sehnat přes peníze). A samozřejmě, nic Ti nebrání udělat postavu, co zasahuje do víc takových sfér, takže můžeš jednu rozvíjet jedním způsobem a druhý druhým (starý dobrý vtip "pokud hledáte deckera, co neumí deckovat, a mága, co neumí čarovat, jste na správné adrese")

Ironie je, že bez ohledu na to, jakej mišmaš to na pohled je... to fakt funguje. Jak ve vykreslení toho světa, tak v herní rovnováze.

Pravda ale je, že jen tak od pohledu to ze základní knížky není moc vidět (dost klíčových věcí - iniciace, metaroviny, greek-letter-ware atd. - v ní ani neni uvedených).


Gurney píše:
A přijde mi to jako docela aktuální téma - pár naprosto bacis postupů a všechno ostatní v archetypu/povolání poměrně nedávno dovedl na novou úroveň Apocalypse/Dungeon World

Teď mě nebudeš mít rád, protože vytáhnu jednu z těch teoretických věcí, se kterými se občas odstřelujeme s Markym, ale celé kouzlo AW vůbec nespočívá v nějakém SB/C&L, ale ve vytvoření mechaniky s těžištěm IieE a v jejím velmi dobrém žánrovém rozpracování mezi jednotlivé archetypy. Bez té mechaniky by to bylo jen další C&Lko u kterého by se lidi hádali proč nemůže mít postava X schopnost postavy Y.

Jerson píše:
Lidé, kteří trénovali boj na zemi a jízdu na koni (ale nikoliv boj z koně) mi říkali, že v sedle mají jednoznačnou výhodu

Myslím, že by nakonec byli dost nemile překvapení.
(otázka taky je, jestli mluvili o bitevní situaci nebo 1:1 situaci)

Jerson píše:
první s čím se musíš popasovat je šest metráků živé váhy a kopyt, ve většině případů se na tebe řítící

Což ve skutečnosti není zdaleka tak děsivé, jak si představuješ.

Teda, když se na Tebe bude řítit několik takových, tak to je zatraceně děsivé, o tom žádná. Ale když si sám, máš kolem sebe dost místa a řítí se na Tebe jeden takový, tak pokud jsi na koně aspoň trochu zvyklej, tak to žádné zvláštní peklo neni. Popravdě ani dva nejsou nijak hrozný (kdyby měli jezdce, co by je uměli vést synchroně, tak už by to bylo asi hodně zlý, ale bez toho secvičeného pohybu jsou dva pořád docela bez nutnosti panikařit).

A když tak rád taháš ty osobní výpovědi, tak tohle Ti říkám z titulu člověka, kterému se pár takových případů "poštěstilo" zažít; pamatuju si, jak se nám za bouřky splašili koně, rozbili stání a vyběhli jako stádo ven přímo přes nás. Nebylo to vůbec milý, zvlášť jedna holčina co skončila mezi nima a musela prokličkovat pak vypadala trochu v šoku, ale ono když víš, jak se ty koně hejbou, a když nezpanikaříš, tak se skrz ně prosmýknout dá. Jedna holka, drobnější, než já, v tom dokonce dokázala jednoho z nich odchytit. Pravda, byl to docela "kliďák" oproti ostatním, ale i tak nic co by chtěl zkoušet někdo, kdo ke koním moc blízko nemá.
Taky sem jednou skončil v boxu s šesti metrákama nasrané váhy s metrem pětaosmdesát v kohoutku, co vykopávala všude okolo, až lítaly třísky a lámaly se prkna (doslova) a stála na zadních a vůbec byla asi minutu zběsilá k šílenství - v tom prostoru pár metrů na pár metrů to bylo teoreticky o život (pamatuju si, jak mi její kopyto proletělo asi 10 čísel od obličeje a pak mi za zádama rozrazilo zeď; mnohem horší moment byl, když mi vykopla nízko do prostoru těsně kolem mýho kolene - člověk najednou zjistil, že kolenem se uhybá o dost hůř, než hlavou...)

Pokud nemáš v dnešní době ke koním blízko, tak jo, můžou bejt fakt děsivý a znám lidi, co od nich uhybaj jen když se k nim kůň vydá krokem a policie na ten efekt třeba ráda spoléhá u svých jízdních oddílů - ale pro lidi co jsou na koně zvyklí, má jeden splašenej kůň k nějakému "hororu" poměrně daleko.


Zároveň Tvoje představa koně jako něčeho, co má 6 metráků, tudíž se na to blbě útočí... ne, jako fakt ne. Kůň opravdu není malej slon a zaútočit na koně tak, aby to pro něj bylo zlý, není nijak těžký.
Koňské nohy si o zranění přímo říkaj, vzadu slabiny, zepředu samozřejmě hlava (btw. zabít koně úderem do hlavy je snazší, než zabít člověka úderem do hlavy). Ano, opět, musíš koně trochu znát, abys to věděl, takže někdo kdo se koňů děsí a má je za bojové mašiny se na to asi nesesbírá, ale to není případ o kterém je řeč, že ne?


...já už snad skutečně ten článek o koních sepíšu, tyhle mystifikace začínají být otravný.
Autorská citace #55
3.4.2016 18:23 - MarkyParky
Sirien píše:
MarkyParky si tenhle moment možná dá za rámeček, protože to asi bude za všechny ty roky úplně poprvé, ale...


Sirien píše:

(Aby se Marky tak moc neradoval, rád bych připoměl, že DrDII naopak dokáže provádět i naprosto opačný fail, kdy postava stojící na zemi neumí z luku trefit ani stodolu,

Mňo, tyhle dva citáty ukazují, jak málo ještě znáte Markyho. Představa, že si ucvrnkávám kvůli takovéhle podružnosti, mne pobavila :o)

V první řadě musím vypíchnout jiný Sirienův citát:
Sirien píše:
(to be fair - to není chyba celkového systému, je to jen chyba blbě rozvržených dovedností napříč povoláními ....)


Nejsem si už jist tím, zda existuje nějaká jednoduchá a zároveň rozumně zpětně kompatibilní cesta ven (a pokud jí Siriene vidíš, rád si poslechnu nějaký návrh), ale tohle Sirien trefil naprosto přesně. "Problém zvěd" je problém obsahový, nikoliv systémový.

Druhá věc je, že ten problém je hrozně zveličovaný, aniž by při samotném hraní nějak často nastával, protože logika skutečné hry je "používám to, v čem jsem dobrý (a zvěd postavený na kejklíři tedy bude dobrý jízdní vrhač a luk nevezme do ruky jinak než v nouzi, protože na vrhací zbraně má navázané i další své zvláštní schopnosti)" a ne "vybírám si obskurní buildy, abych dokázal nefunkčnost pravidel".

Třetí věc je, že tím, že je to obsahový problém, nějak nepobírám argumenty realističností. Come'on, z nějakého důvodu je akceptovatelné, aby v té hře někdo, kdo trochu studoval přírodu a trochu studoval knížky, dokázal zvukem harfy ovládat kytky nebo pískáním na píšťalku otočit proud vody a tady se řeší míra realističnosti boje ze sedla a jestli ten, kdo je dobrý jezdec a špatná mlátička bude ze sedla horší/lepší, než někdo, kdo umí bacit, ale na koni se tak tak udrží?
Autorská citace #56
3.4.2016 18:42 - York
MarkyParky píše:
z nějakého důvodu je akceptovatelné, aby v té hře někdo, kdo trochu studoval přírodu a trochu studoval knížky, dokázal zvukem harfy ovládat kytky nebo pískáním na píšťalku otočit proud vody


Proč by mělo být?
Autorská citace #57
3.4.2016 20:10 - sirien
MarkyParky píše:
dva citáty ukazují, jak málo ještě znáte Markyho

to bylo spíš takové zarámování textu, než vážně míněné sdělení... :)

MarkyParky píše:
Nejsem si už jist tím, zda existuje nějaká jednoduchá a zároveň rozumně zpětně kompatibilní cesta ven (a pokud jí Siriene vidíš, rád si poslechnu nějaký návrh)

Normálně bych to vzal a znovu-přerozdělil.

Ono to ve skutečnosti nebude tak hroznej big-deal, těch "problémových" položek tam je jen pár a navíc k tomu to je častějc o tom, že něco někam přidáš, než že bys něco odněkud odebíral.
V podstatě si potřebuješ jen pohlídat vývoj "navazujících" dovedností, aby tam kde mám možnost střílet z luku za jízdy na koni jsem měl i adekvátní možnost střílet z luku na zemi atp. (tj. to je asi převážně o tom přihodit pokročilým povoláním i pár dovedností z těch základních, která je předcházejí)
Pak možná můžeš projít zbytek a podívat se, jestli tam někde PK&spol něco nevynechali nebo nepřidali jen z nějakého bezpředmětného strachu o vyvažování a případně to doplnit zpátky / vyházet, abys to zahladil.


Nicméně... kdybys měl odvahu do těch dovedností šáhnout trochu víc, tak bych Ti poradil je "úplně vyhodit" a převzít řešení, které jsem doporučoval už kdysi dávno na samém začátku (a které tak trochu používá 13th Age) - prostě řekni, že můžeš házet na povolání všude, kde dává smysl, aby dané povolání dávalo bonus - a nech na hráčích, ať si sami ujasní, jestli v jejich světě válečník dává bonus k zjišťování informací v hospodě nebo ne.

Samotný výčet dovedností u povolání můžeš zachovat - a měl bys zachovat - jako inspirační a následně můžeš někam bokem připsat volitelné pravidlo, že skupiny, které chtějí mít více struktury, mohou považovat tento ukázkový inspirační výčet za pevný výčet.
A celé to pravidlo o tom, že si můžu brát dovednost z jiného povolání prostě úplně zahoď, protože to je stejně jen omezující opruz. (Popř. tam napiš pouze návodný text ve stylu "pokud chcete hrát své povolání lehoučce jinak, než jak se ve vašem světě běžně profiluje, dohodněte se s vaším PJem že nebudete používat jeho bonus k dovednosti X a místo toho budete schopni dovendosti Y z jiného povolání - takových přehození byste ale neměli mít více, než Z...")

Bude to fungovat úplně stejně - jen to bude elegantnější a jednodušší.


Plus možná bys mohl zvážit pro ty kombinované případy kdy něco obsahuje věci spadající do dvou různých povolání to, co píšu výš (říct, že si počítáš nižší bonus, ale pokročilým povoláním dát ZS která říká, že si počítáš vyšší) - ale to už je taková alternativa co se může, ale taky nemusí hodit a spíš to je asi případně k nadhození u ostatních jestli Ti to smetou jeko Sirienovu blbost nebo jestli z toho něco vykřešete.

MarkyParky píše:
Druhá věc je, že ten problém je hrozně zveličovaný, aniž by při samotném hraní nějak často nastával

Ale lidi si ho všimnou... a při tvorbě postavy to může otravovat... a to, že chyba není častá, neznamená, že tam být musí, že?

MarkyParky píše:
z nějakého důvodu je akceptovatelné, aby v té hře někdo, kdo trochu studoval přírodu a trochu studoval knížky, dokázal zvukem harfy ovládat kytky nebo pískáním na píšťalku otočit proud vody a tady se řeší míra realističnosti boje ze sedla a jestli ten, kdo je dobrý jezdec a špatná mlátička bude ze sedla horší/lepší, než někdo, kdo umí bacit, ale na koni se tak tak udrží?

Otevři si Fate System Toolkit a přečti si úvodní text k tvorbě magických systémů - (page 76; v SRD hledej chapter 8 - Magic - Introduction). V těch pěti odstavcích textu najdeš přesné a výstižné vysvětlení toho, proč to je právě tak jak jsi napsal i proč to dává dokonalý smysl a proč s tím nic nenaděláš (ani Ty ani nikdo jiný).
Autorská citace #58
3.4.2016 21:39 - Jerson
sirien píše:
ale pro lidi co jsou na koně zvyklí, má jeden splašenej kůň k nějakému "hororu" poměrně daleko.

Siriene, mluvíme tu pořád o boji z koně? Já mám taky zkušenosti se splašenými krávami a nemyslí, že by to bylo nějak relevantní proti býkovi v koridě.
Článek klidně sepiš - jen si říkám, proč byl dva tisíce let jezdec na koni považován za mnohem silnějšího než pěšák, když je tak jednoduché toho koně sejmout - tedy podle tebe :-)

sirien píše:
Otevři si Fate System Toolkit a přečti si úvodní text k tvorbě magických systémů - (page 76; v SRD hledej chapter 8 - Magic - Introduction). V těch pěti odstavcích textu najdeš přesné a výstižné vysvětlení toho, proč to je právě tak jak jsi napsal i proč to dává dokonalý smysl a proč s tím nic nenaděláš (ani Ty ani nikdo jiný).

Co kdybys sem tuhle pasáž zkopíroval, ať to člověk nemusí hledat?
Autorská citace #59
3.4.2016 21:52 - Aegnor
Jerson píše:
jen si říkám, proč byl dva tisíce let jezdec na koni považován za mnohem silnějšího než pěšák, když je tak jednoduché toho koně sejmout

Protože je rozdíl mezi jedním koňem a bandou koní. A je rozdíl mezi koňem ve zbroji a beze zbroje. To jenom co mě napadá jako člověka, která s koni nemá žádné praktické zkušenosti.

Ad kopírování - nevím, jedna věc je wall of text, který napsal ten uživatel a něco jiného je wall of text citovaného textu.
Autorská citace #60
3.4.2016 21:56 - sirien
Jerson píše:
Článek klidně sepiš - jen si říkám, proč byl dva tisíce let jezdec na koni považován za mnohem silnějšího než pěšák

...protože když je ten jezdec v boji z koně cvičenej, tak má dost výhod. Jenže to je přesně to, o čem se tu bavíme - že k tomu potřebuješ specifickej výcvik - a přesně ten důvod, proč Ti vyčítám argumentaci kruhem.

Jerson píše:
když je tak jednoduché toho koně sejmout

...zaprvé viz výše; když jezdec bude vědět, jak vést koně do útoku, tak to začne bejt o dost těžší. Jenže běžnej jezdec tohle neumí - a to i když to je dobrej jezdec. Je to dost specifickej skill (asi jako ten western cutting)

Zadruhé většina podobných věcí se obvykle řeší v intenci bitev - a mezi jedním bojovým jezdcem a bojovou jízdou je zatraceně rozdíl. Prozačátek jízda je o dost rychlejší. A samozřejmě ve chvíli, kdy na Tebe jedou jezdci v řadě - zejm. patřičně vyzbrojení jezdci v řadě (s nějakými tyčovými zbraněmi atp.), tak si v HODNĚ jiné situaci.


Takže znovu:
- řešíme JEDNOHO jezdce proti JEDNOMU protivníkovi (ne pěšáky proti jízdě)
- jezdce, který umí bojovat, ale neumí bojovat z koně (ne trénovaného kavalíra)
- a navíc k tomu ani není ujasněné, jestli sedí na koni, který je na boj cvičený

S necvičeným koněm to nebude moc sranda (asi jako ten western cutting... ten kůň by měl nějaké věci umět sám a ne bejt vedenej krok po kroku jak při drezuře), jezdec co neumí bojovat z koně nedokáže pořádně vytěžit možné výhody a v boji proti jednomu jezdci máš hromadu prostoru, který v boji s jízdou nemáš ani omylem (ostatně sem psal, že dva jezdci - zejm. sehraní - už to celé učiní o hodně horším)



Jerson píše:
Co kdybys sem tuhle pasáž zkopíroval, ať to člověk nemusí hledat?


*Rolling eyes* Tvé google-fu je slabé, bratře. Na:

Píše:
Když vaše postava provede ve hře akci, tak vám tato akce snad dává smysl. Můžete si jí do určité míry představit a máte základní cit pro to, jak věci fungují, který vám umožňuje se bavit, aniž byste museli stále o něčem přemýšlet. Zvažte počet výpočtů, které jsou nutné, abyste někoho praštili: máte volné ruce? Můžete jimi hýbat? Jste dost blízko? Připravovali jste se dost na to, abyste už měli zatnuté pěsti?

Při hře se nezastavujeme a nemluvíme o těchto krocích, protože implicitně chápeme, že jsou součástí toho někoho praštit. Toto instinktivní chápání slábne, jak se posouváme mimo rámec běžné zkušenosti, ale z většiny dokážeme pojmout řetězec akcí, který k něčemu vede.

Magie se tomu vymyká. Když začneme okolo házet hromy a blesky, tak postrádáme základní zkušenost, k níž bychom se odkazovali. Proto se snažíme najít pravidla a logiku, které by nám magii přiblížili, a to je tak trochu paradox. Magie je, ze své podstaty, prvek fikce a spisovatele a tvůrce více zajímá, jak jim pomůže vyprávět příběh, než nějaká její vnitřní pravidla.

Hry, na druhou stranu, potřebují pravidla. Konzistence pravidel udává chování - bez rytmu nebo řádu je jen šílenství.

Dobrá zpráva je, že existuje harmonický bod, kterého můžeme chtít dosáhnout. Ačkoliv je pravda, že magie je konvencí autorů, ti, kteří jí používají hala bala, vytvoří rozbředlou, zmatlanou fantazy. Určení pravidel pro magii není jen dobré hraní, je to dobrá fikce. Pokud dokážete najít místo, v němž se tyto dvě priority překrývají, tak dostanete fungující, skvělý systém magie.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.32613110542297 secREMOTE_IP: 3.235.22.210