Tipy a triky

Gurney
20.4.2015 14:37
Hraní RPG přes videochat
Autorská citace #1
20.4.2015 14:43 - Gurney
s Shadowovým svolením z jedné organizační diskuze:

Gurney píše:
...hrál jsem zatím jenom skrz gHangouts + Roll20, ale docela by mě zajímalo jak fungují i jiné programy...


ShadoWWW píše:
Gurney: To půjde dost těžko srovnávat, protože je v tom příliš mnoho proměnných a s tím spojených problémů.

Jestli se ti nechce číst ten wall of text, stačí skočit na poslední odstavec.
------------

1) První problém začíná už první volbou. Když ještě neznáš žádný z těch nástrojů, většinou zvolíš ten, který ti doporučí někdo ze skupiny. A pak u něj zpravidla zůstaneš, protože si na něj zvykneš.

Když si pak představíš, že by sis musel zvykat na jiné prostředí (ovládání), přenášet tam všechny doposud vytvořené materiály apod., tak ti to za to nestojí. (Proč taky, když doteď ses bez toho obešel.)

2) Výběr předně závisí na použitých pravidlech. K free-form hře ti úplně stačí Skype. Čím víc je hra pravidlová, tím víc oceníš specializovanější nástroje. Na FG je pěkně vidět, že i v rámci jednoho programu může být každé RPG úplně jiné. FG nabízí například jiné nástroje pro Fate Core a jiné pro Pathfinder a ještě jiné pro D&D 5e; v podstatě pro každou hru. Počínaje jinými kostkami, přes jiné deníky postav a konče jinou automatizací bojových a nebojových střetnutí.

Takže otázka je nejen jaký nástroj, ale hlavně pro jakou hru. A tím se to celé komplikuje, protože musíš mít někoho, kdo zrecenzuje daný nástroj pro více her, protože když třeba zrecenzuji D&D 5e pro tyto nástroje a vyjde mi, že 5e je nejlepší, tak přijde někdo a řekne: Ale my 5e nehrajeme, takže ty rady jsou nám na nic, my hrajeme Fate Core. Nj., jenže já zas nehraji Fate Core, takže by musel přijít někdo, kdo hraje Fate Core a posoudit ho v rámci těchto nástrojů. Ukázat co jaký nabízí. Lidí hrajících po netu je v ČR minimum a většina hraje po Roll20, protože je zadarmo. IMHO v ČR ve FG nehraje nikdo něco jiného než D&D.

Tím chci říct: Už samotná otázka, jaká pravidla RPG si vybrat je těžko zodpověditelná. Jaký tool si vybrat je ještě těžší, protože pro každou hru bude každý nástroj nabízet něco jiného. Takže objektivně to zhodnotit skoro nelze. Recenze by musela být strukturovaná podle jednotlivých RPG a co jaký tool nabízí pro dané RPG

...

Hráči prostě mají jiné preference, které jsou většinou dané RPGčkem, které hrají (i když u D20 her je docela překryv, to jo). Např. Fantasy Grounds* přistupuje ke každé hře dost jinak - hodně specializovaným rule setem. Což se mi zprvu zdálo jako hodně omezené (mám rád univerzální nástroje), ale pak jsem zjistil, že v tom je naopak jeho hlavní přednost a síla.

Zkrátka a dobře, po letech bádání a přemýšlení nad tímto tématem jsem zjistil, že posouzení těchto nástrojů z hlediska jednotlivých systémů je nejjednodušší a v podstatě i nejužitečnější. Také proto, že otázka případných zájemců většinou zní: Hrajeme/chceme hrát tuto hru: v jakém toolu ji budeme hrát? Nezní: Jaký si máme vzít tool, přičemž hru si vybere až podle toho, co daný tool nabízí.

*Pokud vám přijde, že pořád zmiňuji hlavně FG, tak to není náhodou, protože oproti ostatním nabízí nejužší profilace díky specializovaným xml souborům, které si hráči mohou sami libovolně upravovat.

...


BTW Tady je pár screenshotů, na kterých je vidět, jak různé může být FG z hlediska různých RPG. Na tomto krátkém videu je třeba zas pěkně vidět, co nabízí pro Fate Core.
Autorská citace #2
20.4.2015 15:15 - ShadoWWW
Postnu sem ještě jednu svou diskuzi na toto téma.
Píše:
Roll20 má tři hlavní výhody: Můžete si ho vyzkoušet zdarma, má dynamciká světla a funguje v rozhraní Google Hangouts. Verze zdarma je dobrá pro oneshoty. Když to člověk myslí s hraním přes internet ale vážně (tj. hraje dlouhodobou kampaň), tak to prostředí zdarma je najednou velmi chudé. Vše, co stojí za to (hlavně ta dynamická světla a prostor pro ukládání materiálů) je ale dostupné jen placené. A zde nastává můj největší odpor k Roll20. Nabízí jen dva typy předplatného (za $4,99 nebo $9,99 měsíčně) a nenabízí jednorázovou platbu za doživotní podporu. Pokud hraji hodně (jako že jo), tak se mi měsíční poplatky hnusí.

Největší omezení Roll20 zdarma je prostor na tamním cloudu (čti: hlavně na obrázky a mapy, co chceš zobrazit během hry). Celkový prostor je jen 100 MB, přičemž maximálně 5 MB na soubor. Při delší kampani je dost opruz pořád to čistit.

Oproti tomu FG nemá verzi zcela zdarma. Respektive má, ale GM, který hostuje hru, musí mít placenou verzi. A zde vychází nejlépe, když GM má licenci za $9,99 měsíčně. Z mnoha důvodů, o kterých se zmíním později. Celkově vzato, pokud přistoupí vaše skupina na placenou verzi, tak paradoxně FG vychází v konečném důsledku levněji. Nehledě na to, že nabízí i jednorázovou platbu za doživotní licenci. Je to ale palba, takže se po ni člověk rozhodně většinou až po velmi důkladném zvážení.

Největší výhodou FG je přizpůsobitelnost. Téměř vše - prostředí, pravidla, herní texty, bestiář, jak fungují a vypadají kostky, deníky postav aj. - je napsáno v xml. A hráči mají tyto xml soubory k dispozici. Díky fanouškovské podpoře lze najít přizpůsobení na téměř každou známou hru. Můžete si vše upravovat i sami, ale pokud nejste velký xml fanda (já třeba nejsem), tak je to opruz, do kterého se radši ani nepouštíte.

Naštěstí pro nás nefandy xml je ale komunita docela otevřená. FG také nabízí k některým velkým hrám placená xmlka. Nic neřešíte, jen zaplatíte za ruleset k dané hře a vše máte na pár kliků k dispozici. Včetně trvalé podpory (update pravidel apod.). Obzvlášť dobře jsou na tom fanoušci Pathfinderu, jehož veškerá pravidla jsou díky SRD do FG implementovatelná zcela zdarma.

Jak už jsem napsal, proprietálnost a uzavřenost je současně největší nevýhodou FG. 1) Každý hráč musí mít nainstalovaného klienta, 2) Hra samotná nepodporuje nativní audio ani video, takže se musíte domlouvat přes jinou aplikaci a 3) xml soubory hry jsou kódovaná v iso-8859-1, takže některé české znaky jsou zmršené. A je to udělané tak blbě, že je to v podstatě neopravitelné.

Takže Roll20 vs. FG je v konečném důsledku hlavně o tom, jestli je pro vás lepší nativní podpora Google Hangouts a psaný chat s diakritiou, nebo dostupné rulesety a atmosféričtější prostředí. FG má také velmi povedený fyzikální model házení kostkami.
Autorská citace #3
20.4.2015 15:21 - ShadoWWW
Podle odhadů mají tyto online RPG služby velký potenciál. Roll20 loni obsadil první místo v prestižní soutěži každoročně pořádané EnWorldem za nejlepší RPG doplněk. V roce 2014 dosáhl počet přihlášených uživatelů na Roll20 600 tisíc, letos už hlásí dokonce milion, Fantasy Grounds hlásí také rekordní počet hráčů. Jak jsou na tom ostatní podobné služby netuším, ale v celkovém kontextu je to jedno. Spolu s rozvojem Twitche a online streamování jde o nejrychleji rostoucí trh spjatý s RPG. (Že by díra na trhu?)

Twitchové přenosy mohou mít velký význam i pro osvětu o RPG. Komukoliv můžete říct: Jestli chceš vědět, co a jak hrajeme, mrkni na náš twitchový kanál a můžeš se případně přidat.
Autorská citace #4
20.4.2015 18:07 - PetrH
Kam se podely staromodni chaty,* kouty... No pokrok nezastavis, lenost lidi je velika, prace a rodina jako platovka pri plavani:) kdo toto aktivne uzivate? Mozna bych nédy zkusil, ale rvouci ďti okolo budou rusivy element:)
Edit: * chaty, mnozne cislo od chata, nase herni zazemi u jednoho z hracu....
Autorská citace #5
20.4.2015 18:13 - wlkeR
Tjn, veškerý zvuky okolo jsou brutálně rušivý. A to s uvážením, že vůbec funguje mikrofon.
Autorská citace #6
20.4.2015 18:32 - sirien
Já se přiznám že jsem to ještě nezkoušel. Párkrát málem, ale nějak z toho vždycky sešlo a mám k tomu nějakou divnou zábranu... přijde mi to takový hrozně neautentický od pohledu, ale možná se pletu.
Autorská citace #7
20.4.2015 18:35 - wlkeR
Ono to takový je. Ale zase pokud si mám vybrat mezi hraním online a nehraním vůbec, to první je menší zlo.
Autorská citace #8
21.4.2015 10:36 - Gurney
Já jsem na hraní online svého času taky koukal docela s despektem, ale když jsem si to pak vyzkoušel, docela příjemně mě to překvapilo. Dost možná to bylo tím, že můj zatím první a zatím poslední pokus byl s fakt výbornými hráči i GMem, lidi se vůbec nepřeřvávali (jak jsem čekal) a za čtyři hodiny se toho stihlo fakt dost. Sezení naživo se to smozřejmě nevyrovná, ale je to blíž než to z videí vypadá.
Autorská citace #9
21.4.2015 21:33 - wlkeR
Oya, hack Roll20 - pokud je málo místa, stačí vytvořit nový účet a přidat se do kampaně jako DM? :D
Autorská citace #10
25.7.2016 19:40 - ShadoWWW
Borec si v roce 2014 otevřel na Youtube kanál se streamováním DrD 1.6, který nasbírá přes 2300 subscriberů!
Autorská citace #11
3.8.2016 08:54 - -Sniper-
Na jaře jsem vyhořel v naší offline hře a začal jsem se víc šťourat v Roll20. Dostal jsem se přes předsudky a začal víc vést a sesbíral jsem následující poznatky:

- v online prostředí se snadno hlasuje nohama. Někdo tvrdí že online hry podporují nižší odpovědnost, mě spíš příjde že v offline hrách se špatně ze hry odchází, hlavně když se hráči znají a jsou jinak kamarádi. V online světě se prostě neukážete a internetová vzdálenost je dostatečná. Výhodou je, že když už někdo u hry vydrží, asi ho opravdu baví a je pro něj snadné se do dané hry ponořit.

- vedl jsem jednorázovky a hledal na ně nové lidi, bylo docela příjemné setkat se s paletou lidí z celého světa. některé hry byly zábavnější než mnohé offline hry, takže pro mne to pravidlo že hraní offline je lepší než hraní online neplatí.

- online svět má nad offline nevýhody a výhody. Mnoho nespokojenosti s online hrami pochází ke snahy věrně simulovat offline hraní, tedy plně tyto nevýhody pocítit a nevyužít výhod. To logicky nevede ke spokojenosti. Když se ale výhody využijí, může hra být jiná a zábavná. SAmozřejmě to je určitá časová investice na naučení (stejně jako tomu bylo u offline her, nikdo je od začátku nehrál "suprově"). Já se neváhal naučit makra a vše co postava umí do nich převést. Místo hledání v deníku tak má hráč před sebou soupis přehledných tlačítek které mu dávají sumář co umí (útoky, kouzla, dovednosti) a stačí kliknout a makro provede všechno počítání bonusů za něj a rovnou hodí výsledek. Tohle dokáže značně zvýšit dynamiku soubojů i v pravidlově těžkých hrách.
Autorská citace #12
3.8.2016 12:07 - LokiB
-Sniper- : a které jsou z tvého pohledu ty výhody a nevýhody?
Já svého času zkouše přesvědčit skupinu na online hraní, když jsme nebyly schopní se třeba půl roku sejít, protože každý někde jinde.
vybral jsem si roll20, vyzkoušel to, připravil si tam i postavy, udělal pro ne makra, dokonce nakoupil i nějakou custom grafiku k použití ...
hráli jsme párkrát, i s voicechatem ... ale prostě to nebylo ono. je možné, že patříme do té skupiny, kde hraní je součástí něčeho širšího, takže přímá setkání mají nezastupitelnou funkci

mně ten systém přišel fajn, v rámci možností ... i když některé věci mě tam v ovládání trochu štvaly,
práce s grafickou částí ... tedy přípravou scény byla trochu krkolomná, když chtěl člověk pracovat s různými vrstvami, atd.
ale šlo to, to je hlavní
Autorská citace #13
3.8.2016 14:06 - ShadoWWW
Já bych to shrnul takto:
Výhody:
- Snadná dostupnost hraní odkudkoliv, není potřeba nikam cestovat
- Přehledné hraní na herním plánu (není nutné mapu tisknout), fog of war (či dynamická světla)
- PJ má dostupné deníky postav, jednoduše může "šeptat" informace jednotlivým postavám
- Jednoduchá dohledatelnost pravidel během hraní
- Snadný způsob, jak si najít nové hráče (hlavně na Roll20) - ale to platí jen pro hraní v angličtině
- Automatické výpočty, hlavně součty hodů, ve FG i automatické odečítání zranění, automatické vyhodnocování zásahu, automatické výpočty v podstatě všech možných hodů, hráč se může víc soustředit na prožívání příběhu a méně na mechaniky
- combat tracker
- snadné streamování na internet a pořizování zápisů

Nevýhody:
- šumy a ruchy (pískání apod., hlavně u horších mikrofonů) - asi největší chyba
- chybí prostorové vnímání hlasů, hlavně u větších skupin
- chybí oční kontakt a celková socializace, atmosféra kamarádů kolem stolu
- chybí pokec u piva před hrou a po hře :)
- člověk kouká do monitoru


Za mě: Unplugged je prostě unplugged, ale na online hraní je skvělé, že nabízí možnost si zahrát i těm, co nežijí v Praze a Brně. Není to vyloženě horší než hraní naživo, je to jiné, se svými výhodami a nevýhodami. Podobá se to víc hraní stolních RPG naživo než hraní počítačových RPG (či MMORPG).
Autorská citace #14
3.8.2016 14:44 - -Sniper-
Hodně lidí se snaí na offline hraní ostatní natáhnout a většina z přítomných tomu implicitně nevěří - to mi příjde jako docela slušný předpoklad neúspěchu a nespokojenosti. Největší úspěch jsme měl když jsem hrál anglicky s lidmi co implicitně hrát online chtěli - hry se co do zábavnosti a zážitku vyrovnaly těm naživo (nebyly stejné, to rozhodně, ale byly často lepší než některé hry offline "ze zvyku s kamarády").

Prakticky můžu potvrdit co psal ShadoWWW. Přidal bych i jasnější vedení iniciativy a hrátky s informacemi (alá neviditelnost kde jen ten co má vidět vidí, případně hráči nevidí že někomu je dávána tajná informace).

A doplnil bych že u online hraní se silněji projevuje početnost hráčů - i u normálního stolu je s velkým počtem hráčů problém hru ukočírovat, ale online je to ještě silnější tím že chybí fyzický kontakt a řeč těla jako pomocné nástroje pro zvládání.
Autorská citace #15
3.8.2016 14:49 - sirien
Já nevim, ještě sem to nezkoušel, ale jako k čemu mám největší nedůvěru je odehrávání sociálních interakcí. Bohatě mi stačí, jak je při nějakém organizačním jednání přes hangout nutné pozorně poslouchat, nijak se nepřekrývat atp. - ani když si v práci pučim superdrahou odzvučenou high-tech virtual-konferenčku se super směrovym mikrofonem, drahejma reprákama a auto-focus kamerou a software na míru, tak tohle úplně nezmizí, takže představa že bych přes roll20 z laptopů a webkamer měl odehrávat nějakou hádku, nedejte bohové hádku s účastí více postav...
Autorská citace #16
3.8.2016 14:56 - -Sniper-
sirien: Pravdu díš, odehrávání silných emocí online je obecně problém, to můžu potvrdit.
Autorská citace #17
3.8.2016 16:36 - efram
Zkoušel jsem online formu hraní na roll20 a také na jiných herních portálech, kde se spíš chatuje. První varianta mi přišla celkem v pohodě. Zvlášť když má člověk skupinu, která není z jednoho města. Měl jsem při hraní na roll20 pocit jako by hráči byli pozornější a rozhodně jako velké plus je vedení map a již zmíněné osvětlení a fog of war. Přiznám se, že jsem ani moc makra nepoužíval i když to jistě ušetří dost práce GM.

Druhá varianta s takovým tím dopisovacím hraním mne moc nenadchla (Andor atd.).

Přesto co jsem napsal je setkání s přáteli a hra top. Online je jen náhražka v časové tísni.
Autorská citace #18
10.11.2017 14:41 - Gurney
Dotaz, především asi na lidi, co hrají skrz roll20 - nemáte někdo sesbíranou gallerku kulatých portrétových tokenů (viz. obrázek níže) ? Sháním pro hru na roll20, protože mi přijdou přehlednější než klasické "z ptačí perspektivy" tokeny. Vím, že není zas takový problém si je dohledat nebo si vyrobit vlastní, ale pokud už to někdo udělal...
Autorská citace #19
10.11.2017 18:41 - LokiB
Gurney: to bych se případně přidal, kdyby někdo měl. ani mezi premium assets jsem žádný pěkný, a vlastně žádný použitelný nenašel. dělal jsem si svoje, pak jsem přešel z lenosti na ty "z ptačí perspektivy"

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.090245008468628 secREMOTE_IP: 54.89.24.147