Tipy a triky

Quentin
23.5.2014 14:42
Gobliní triky
Quentin nedávno píše:
Já bych neřekl, že tu lidi málo hrajou. To jen ty diskuze jsou pořád takové "meta". Málokdo se baví o konkrétních herních věcech. Já bych se mnohem radši místo o gamism vs simulace bavil třeba o tom, jaké všechny pasti můžou goblini v dungu připravit.

sirien píše:
a proč takovou diskusi nezaložíš? Zrovna taková by mi přišla dost zábavná :D

Tak jo. Pojďme v duchu jedné z Jamesových rad vymyslet různé způsoby, jakejma s váma může banda goblinů vyběhnout.

James Maliszewsky píše:
2. Combat encounters should generally be with baseline (or near-baseline) monsters with difficulty enhanced by the circumstances of the encounter (i.e. monsters have set up ambushes, monsters forcing the PCs to fight in unfavorable surroundings, teams of similar (or dissimilar) monster-types working together, etc.) rather than through templates or class-leveling

Nemusí jít jen o bojové taktiky, ale i pasti, triky, lži, lsti, vynalézavé vybavení apod.
Autorská citace #2
23.5.2014 14:49 - Quentin
Legrační je goblin, co nechává poblíž lidských cest jedovaté žáby s nalepenýma zlatýma korunkama.
Autorská citace #3
23.5.2014 20:21 - skew
Hej, při koukání na ten obrázek a po přečtení
Píše:
monsters forcing the PCs to fight in unfavorable surroundings, teams of similar (or dissimilar) monster-types working together, etc.)

mě náhodou napadlo:
1) Goblini se vplíží k hnízdu nějaké velké, tupé/zvířecí bestie...
2) ...ve chvíli kdy tam ta bestie zrovna není. V opačném případě vezmi nové gobliny a goto 1 (= v okolí brlohu té bestie bude 2d6 goblinních koster, některé staršího vydání)
3) ...někde poblíž najdou hromadu hoven. Naberou si do kyblíků a odnesou na později.
4) Ve chvíli, kdy zazní poplach, vytáhnou to, pomažou se tím a vyprovokují dobrodruhy, ať je pronásledují k hnízdu té bestie.
5) Dokud má u brlohu dobrodruhy, kteří (na rozdíl od goblinů) nesmrdí jako ona, dává bestie přednost útočení na ně.
6) Goblini se snaží moc nelézt bestii pod tlapy; pokud dobrodruzi vypadají dostatečně zaměstnáni*, goblini po nich budou tak maximálně střílet šípy z bezpečné vzdálenosti; možná se zdekují úplně a nechají potvoru, ať si s nimi poradí sama.
7) Až si příště půjdou nabrat novou várku, oberou k tomu i pozůstatky dobrodruhů.

Není to možná úplně nejekonomičtější, ale řekl bych, že po pár omylech získají cvik a vyplatí se víc občas čelit známému nebezpečí, než jednou za delší dobu velkému.
Also, ty sračky se nejspíš dají využívat jako hnojivo.

* (potvora by měla být dost silná než bay se dala ignorovat, a rozumně rychlá)
Autorská citace #5
24.5.2014 14:00 - sirien
Obyčejná zamaskovaná díra, do které postavy spadnou, aby na ně následně spadla mříž plná bodců, hrotů a hřebů.

Naštěstí goblini nejsou zrovna systematičtí tvorové, takže celá konstrukce není moc precizní - mříž se po cestě může na jedné straně zadrhnout, takže úplně nedolehne, bodce nepokrývají celou plochu "neprůstřelně", mnohé jsou kratší, takže kvůli těm delším nedolehnou až k zemi, nebo ve špatném úhlu, takže postavu jen seknou/škrábnou/praští místo toho, aby ji probodli, některé nejsou správně připevněné, takže se urvou z mříže místo toho aby prošly postavou skrz naskrz atp. Prostě a jednoduše postavy nejspíš zůstanou v různé míře ne/zraněné, avšak uvězněné a asi i omezené v pohybu - dostat se ven bude vyžadovat spoustu hrabání (pro ty šťastné u stěny díry) nebo sekání, řezání a lámání sice chaotické, přesto docela bytelné konstrukce pro ty, co zůstanou spříčení mezi různými bodci a hroty.

Použití si představuji hlavně jako zdržující / rozdělující prvek v příběhu - zajímavé to je jedině pokud postavy mají naléhavý důvod spěchat a rozebírání mříže ve spěchu přidá na dramatu nebo přiměje část postav spěchat dál a jiné nechat za sebou ať si poradí samy.

Vylamování se z mříže by mělo vzhledem k její šílené konstrukci obsahovat další nástrahy, v podstatě neúmyslně zhotovené pasti (člověk odlomí kus prkna, které mu brání v pohybu, tím ale uvolní provaz který váže kus klacku, který zrovna konstrukci podepírá, ta poklesne a hrot který byl bezpečně daleko nad ramenem dotyčné postavy... atp.)
Autorská citace #6
24.5.2014 19:37 - Vojtěch
Past s valícím se kamenem jak z Indiana Jonese. V čem je to gobliní trik? Tupé členy kmene zamaskují hlínou do děr kolem, nebo do vykopaných děr pod dlaždice. Hrdinové si samo past s kamenem všimnou a možná i dlaždic, které shodou okolností lze považovat za nášlapné dlaždice a samozřejmě je obejdou, nebo zajistí, ale goblini mají nakázáno vyrazit až když vetřelci projdou kolem, což do písmene provedou. Horda vřeštících pitomců s idiotskou odvahou spustí past a pak se během zbrklého úprku plete pod nohama a seká kolem sebe zběsile zbraněmi a hází nepěknosti, ať už úmyslně, nebo jen odhazují zátěž. Nejméně jeden se zastaví, aby se vysoukal ze zbroje s očekávatelným výsledkem.
Autorská citace #7
29.5.2014 13:33 - Quentin
V sobotu budu hrát s hromadou postav na prvnim lvlu. Přemejšlim, co jim hodit do cesty, aby měli šanci. Napadli mě voodoo panenky. Ukrást obrovi chlup, a pak ho zabít nebo oslabit panenkou je určitě snazší než frontal assault. Ale nechce se mi je tam dávat do lootu úplně zadarmo. Dám je k nějakýmu goblin šamanovi, aby je prvně použil na postavy.

Jakou lstí by mohli goblini získat vlasy hráčských postav?

PS: Napadají vás nějaké další hodně lowlvl věci? (postavy mají 1-9hp)
Autorská citace #8
29.5.2014 13:48 - Yashamaru
Muze to byt dobrovolna obet, kterou po postavach chtela nejaka past na zacatku dungeonu.

Muze to seskrabat nejakej goblin z pasti, ktere postavy spustily.
Autorská citace #9
29.5.2014 13:58 - Colombo
audience u (gobliního) pána? Dostanou koupel, manikůru, úpravu vzhledu. A pak nějaká ta vnešenější večerě.



Nebo prostě od místního holiče goblini ukradnou hromadu vlasů a nehtů. Pak s tím začnou terorizovat vesničku, celá vesnice bude trpět slabostí, nevolností atp. a goblini toho budou dále využívat při jejich okrádání.
Autorská citace #10
29.5.2014 14:06 - ashok
Vzhledem k lvl (hp) postav by se hádám mohli hráči pokoušet o nějaké vyjednávání. Pro tenhle případ bych nasadil bandu vřeštících a velmi hbitých gobliních spratků. Sesypali by se na družinu, řvali jak stádo paviánů, špinavé prsty by jim strkali do očí, nosů, uší, tahali za vlasy, uši a oblečení, do plášťů utírali nosy apod. Vzhledem k čemuž si nikdo nevšimne, že pár věcí z kapes/opasků/zavazadel nenápadně změní majitele. O chomáči vlasů od každého ani nemluvě.
Autorská citace #11
29.5.2014 14:23 - Yashamaru
Jsi ten Ashok, kterymu jsem prodal svoji Ravenloft deskovku? :D
Autorská citace #12
29.5.2014 14:25 - sirien
Quentin: stačí jim na hlavu vylít nějakou leptavou smrdící a lepicí břečku a jen trochu se trefit a postavy za sebou ty vlasy (po troše popisů a připomínání jak to smrdí, lepí, svědí...) nechají samy. Krásné je, že některé postavy mohou uhnout a ukázat tak že život není fér a navíc k tomu jim MŮŽE dojít že to je trik v MŮŽOU vlasy spálit nebo tak něco, takže to není bagr (až na to že pokud to tu nečtou, tak jim to nedojde :D )

Doporučuji různé variace provaz na zemi / kýbl(e) nad hlavou, to zrovna od goblinů nic nezkazí. Nebo to na ně můžou goblini rovnou vyšplíchnout, což je super příležitost ukázat, že gobliny není dobré podcenit (hráči si asi pomyslí že výsledný efekt je od Tebe vtip na účet postav (goblini jsou pouze škodolibí) nebo goblinů (goblini ani neumí namíchat smrtící kyselinu))

Btw pokud to někdo hodně failne, je to i hezká příležitost přimět ho dobrovolně se vzdát tuniky, zbroje atp
Autorská citace #13
29.5.2014 15:12 - ashok
Yashamaru: jo, sem

V návaznosti na to nebojové řešení setkání s kmenem goblinů mě ještě napadá pozvání na slavnost, která v sobě zahrnuje trochu šamaního zaříkávání, trochu poskakování od válečníků a v neposlední řadě pozření mnoha nevábně vypadajících a ještě hůře vonících a chutnajících "věcí", jejichž odmítnutí jest jednou z nejhrubších urážek. Pozření vyvolá zejména u netrénovaných žaludků silnou nevolnost, zvracení, průjmy a takové srandy (k všeobecnému veselí goblinů).

V případě řešení takové urážky může záležet na tom, jestli hráči podlehli nenásilnému, nenápadnému a nevinnému pobízení k odložení zbraní ještě před zasednutím k ohni.

Jako zlatý hřeb večera (případně akt usmíření) bude každému hráčí nabídnuta, dle mínění goblinů zdravá, silná a krásná (na pořadí v tomhle případě vůbec nezáleží), gobliní samice k zahřívání lože během noci (což může být pro slabší povahy větší "zážitek" než předešlé "jídlo").

O přízeň postavy ženského pohlaví se mezi gobliny pravděpodobně strhne nějaká ta šarvátka. Co způsobí následné odmítnutí vítěze si netroufám odhadnout ani já…
Autorská citace #14
29.5.2014 17:45 - Vojtěch
Gobliní fetišista, který se povede přistihnout až následující noc po tom, co se probudila některá z postav s notně kratším sestřihem, nebo bez vousů? :)
Autorská citace #15
29.5.2014 21:04 - Quentin
Offtopic:
Píše:
Gobliní fetišista, který se povede přistihnout až následující noc po tom, co se probudila některá z postav s notně kratším sestřihem, nebo bez vousů? :)

Podobné návrhy vidím často a moc nevim, jak to prosadit ve hře. Vaši hráči nedrží hlídky? My u dobrodruhů předpokládáme neustále určitou úroveň profesionality. Takovýhle "vyšukávky do ucha" si vypravěč může dovolit jen, když hráči naznačí (ať už vědomě nebo ne) snížení opatrnosti. Třeba když nedrží hlídky, opijou se v hospodě, nechají se ubytovat u lorda na hradě etc.
Autorská citace #16
29.5.2014 21:19 - Nachtrose
Opít se některým zase takovej problém nedělá. Vedl jsem sezení, kde na druhý den byly schopny do města na pátračku vyrazit jen dvě postavy ze čtyř. Ty zbylé dvě vyspávali celé dopoledne hodně těžkou opici...
Autorská citace #17
30.5.2014 01:07 - Vojtěch
Mno, polevení v pozornosti je jedna možnost. Další je pak otravička (ne vždy to musí travič hrát na smrt). Taková studánka s uspávacím prostředkem by mohl být i lovecký trik, na který se hráči náhodně chytí. Dál by taky šel magor jako z Charlieho andílků. Uspávací granát, deepilační prostředek, po kterém sleze vše.
Autorská citace #18
12.6.2014 10:34 - Quentin
Otravné jsou i střílny. Dvě místnosti spojené malými průzory s bandou malých lučištníků. Zkomplikuje libovolný boj :)
Autorská citace #19
12.6.2014 10:45 - Vojtěch
Doplň klacek s vosím hnízdem a špunty na střílnu z druhé strany.
Autorská citace #20
12.6.2014 10:52 - Quentin
Vosí hnízdo je super :D Často používám hady, brouky, pavouky, ale vosy jsem nějak zazdil.
Autorská citace #21
12.6.2014 11:02 - Vojtěch
Napadla mě zlotřilá past se sršni třeba. Prázdná místnost v hrádku, přes kterou vedou dveře dál, zeď je rozvalená a z venčí sem proudí krásné sluníčko a ptačí cvrdlikání. Idylka prostě. Mno a dveře dál jsou zaseknuté a z rohu místonsi se ozývá zlověstné hučení a ze spáry občas vylétne naše oblíbená, žlutočervenočerná okřídlená věc. Ano, pokud budou postavy potichu a nebudou dělat prudké pohyby (know (nature)/Wisdom nebo tak něco), tak jsou celkem v pohodě.

Blbé je, že na dvře míří nastavená kuše... ano skrz spáru, která tam není náhodou a ano, sršně si postavili hnízdo KOLEM té kuše, takže pokud spustí, budou řádsky nasr...
Autorská citace #22
13.6.2014 22:39 - skew
Píše:
Často používám hady, brouky, pavouky, ale vosy jsem nějak zazdil.
Já jsem nedávno brouzdal wikipedií po všemožných psích plemenech a došel jsem k závěru, že nevyužívám dostatečně psy.

Co jsem nevěděl je, že se psi užívali i při lovu lvů a tigrů.

wiki:
catch dog versus bay dog

Irští vlkodavové při lovu vlků

středověký lov medvěda

______________________________________________________
Jezdecký vlk/worg je už klasika, psi by se ke goblinům imo hodili taky. Přeci jen, při výchově smečky psů umře míň goblinů, než jenom při ochočení takového vlka.
A sice na nich nejspíš nebudou jezdit, ale naučit je lovit zvěř i lidi by bylo stejně užitečné. A líbí se mi představa, že by goblini svoji zvěř cvičili pro taktiku, kterou už bez tak používají: tj. zahltit soupeře počtem. Smečka deseti psů na pár dobrodruhů, obklopí je a drží na místě, ve chvíli, kdy dobrodruh něco zkusí, naskáčou na něj, zakousnou se mu do rukou a drží. Soupeř se sotva může hýbat, to je ta správná férovka.
Případně pokud nepřátelé začnou prchat, psi se jim začnou zakousávat do lýtek a kotníků a zpomalovat je.
Autorská citace #23
14.6.2014 00:36 - Colombo
skew: J, inteligence a skupinová taktika dělá svoje, jestli hledáš inspiraci, jukni se na national geographic atp. videa s hyenami. Ti sice s psovitýma šelmama nemají nic společného, ale taktiku vypadají, že mají podobnou (a jsou taky pořádně velcí).
(tím myslím hyeny vs lvi atp.)

Třeba tady je super bitva a payback

Vlci vs grizzly (ty hyeny jsou ale superbrutální, tady krev neteče)


Tak mě napadá, co místo vlků jim dát ty hyeny?:) Velmi striktně matriarchální cibetkovitá šelma s jedním z nejsilnějším skusem ze všech zvířat (bohužel až 8 místo, předehnal ji hroch
.
Autorská citace #24
14.6.2014 11:18 - skew
Colombo píše:
Tak mě napadá, co místo vlků jim dát ty hyeny?:)
Jo, ten maniakální hyení jekot se ke goblinům taky skvěle hodí. Skvrnité hyeny jsou i společenské, takže by se dali možná ochočit, ne (minimálně jsem viděl ty obrázky, kdy je má nějakej afričan na vodítku, nebo spíš řetězu...)?
Autorská citace #25
14.6.2014 11:39 - Colombo
Píše:
(minimálně jsem viděl ty obrázky, kdy je má nějakej afričan na vodítku, nebo spíš řetězu...)

O tom sem taky uvažoval, ale pak sem si vzpomněl, že to mám z Batmana (animák, 1992) nebo z District 9 (tuším), takže sem si tím nebyl úplně jistý:D.

Ale jo, máš naprostou pravdu, dokonce je to tradiční zvíře a dělo se tomu po tisíciletí.
http://en.wikipedia.org/wiki/Striped_hyena#Tameability
Super je:
Píše:
Striped hyenas are frequently referenced in Middle Eastern literature and folklore, typically as symbols of treachery and stupidity.

Ehm, kdo že? Goblini?:D


a tady je zajímavý kompilát:
http://carnivoraforum.com/topic/9335990/1/


Mimo to, domestikace se dá poměrně rychle urychlit šlechtěním, takže si myslím, že by to šlo celkem jednoduše.

Viz ten ruský pokus, kde za 40 let vyšlechtili domácí lišky, které štěkali, měli velmi variabilní zbarvení (místo relativně uniformního, prostě skvrnky a více barev) a měli moc rády lidi. Navíc měli i neutrální a negativní kontrolní skupinu (kde vybírali pro agresivitu).

edit: Darn, někdy si ty hyeny budu muset víc nastudovat:
wiki píše:
Compared to other hyenas, the spotted hyena shows a greater relative amount of frontal cortex which is involved in the mediation of social behavior. Studies strongly suggest convergent evolution in spotted hyena and primate intelligence. A study done by evolutionary anthropologists demonstrated that spotted hyenas outperform chimpanzees on cooperative problem-solving tests.


A kulturni vlivy jsou taky super:
Píše:
Some ethnic groups in Ethiopia associate themselves with hyenas; the Gurage traditionally believe that their ancestors migrated from Arabia to Ethiopia using hyenas as mounts
Autorská citace #26
14.6.2014 12:08 - sirien
Víte, že hyeny jsou vlastní druh? (a nikoliv psovité šelmy - můj vřelý pozdrav autorům Werewolf the Forsaken...) A že ve skutečnosti mají blíže kočkovitým, než psovitým? (s psovitými sdílí jen pár vnějších rysů, které jsou shodou okolností hodně výrazné, nicméně obecně ve většině směrů jsou podobnější kočkám než psům)

A že to ve skutečnosti NEjsou mrchožrouti? (resp. žerou i mršiny, ale jen občasně, zejména v obdobích kdy je nouze o čerstvou kořist). Svou pověst mrchožroutů si získaly omylem protože často kradou ulovenou kořist jiným šelmám, čistě z pohodlnosti (snazší zahnat jiného predátora od ulovené kořisti než se honit za vlastní), nicméně většina jejich potravy je vlastno-zubně ulovená a většina toho zbytku je čerstvá, jen ulovená někým jiným. V době dostatku hyena o skutečnou mršinu takřka nezavadí pohledem.


(fun facts for this day)
Autorská citace #27
14.6.2014 12:21 - Vojtěch
Jo a víte, že už je jako pety zabrali Gnolové? :)

I když vzhledem ke gobliním návykům je možné, že i gnoll je produktem vzájemného křížení...
Autorská citace #28
14.6.2014 15:24 - chrochta
Staří Egypťané prý hyeny chovali jako domácí zvířata (tj. - na maso).
Autorská citace #29
7.1.2016 20:33 - skew
Bump.

Myslím, že goblini by alespoň občas měli mít něco jako útěkovej plán.
Jsou malí a pomalejší než lidi, což je normálně nevýhoda. Ale může se to otočit v jejich prospěch ve chvíli, kdy si vybudují nory a tunely příliš malé pro ostatní humanoidy.
Autorská citace #30
8.1.2016 10:08 - Jerson
Přečetl jsem si tuhle diskusi až teď, ale myslím, že Goblini můžou použít všechny triky, které použil Vietkong v boji proti Američanům ve svých vykopaných tunelech. Tedy základ je mít stup jen tak velký, aby se tudy protáhl goblin, ale ne nic většího (což je mimochodem logický základ každého doupěte a kdejakého obydlí). Válečníci ve zbrojích a s meči jsou pak automaticky deklasováni do role kořisti, protože se prostě nevejdou, a když se vejdou, nemůžou se normálně pohybovat.
Autorská citace #31
8.1.2016 22:24 - skew
Dokázal bys vyjmenovat nějakou neprázdnou podmnožinu všech triků, které použil Vietkong proti Američanům?
Autorská citace #32
10.1.2016 23:10 - Jerson
Dokázal.
Autorská citace #33
11.1.2016 16:21 - skew
I'm not playing your game, Jerson. -_-
Autorská citace #34
11.1.2016 16:36 - sirien
(Když napíšeš normální otázku do níž ale vložíš formulaci "neprázdná množina", tak by ses asi neměl divit, když dostaneš odpověď která je dokonale správná podle pravidel výrokové logiky. Zvlášť, když takovou otázku nasměřuješ na technika se zvláštním smyslem pro humor...)
Autorská citace #35
11.1.2016 22:05 - Jarik
Já si myslím, ze Jerson požadavek splnil před dotazem.
Uvedl jeden důvod... což je na 100% neprazdna podmnožina. :-)
Autorská citace #36
11.1.2016 22:38 - sirien
:D
tohle je pointless...

Jerson: prosím popiš trochu detailněji víc těch Tebou zmíněných taktik Vietkongu. :)
Autorská citace #37
12.1.2016 09:31 - Jerson
skew píše:
I'm not playing your game, Jerson. -_-

To máš za to, že mi z tvé odpovědi nebylo jasné, jestli to myslíš jako "Jersone, napiš nám něco o tricích Vietkongu" nebo jako "Jersone, goblini nejsou Vietkong, jdi s tím do háje".

Jak jsem uvedl, základním přepokladem menší rasy žijící v podzemí (což na členy Vietkongu vzhledem k americkým vojákům hezky sedí) je, že všechny tunely jsou (minimálně několik metrů u vstupu) jen tak velké, aby se do nich vešel jen voják (americké armády) menšího vzrůstu, a pouze jen s pistolí a baterkou - žádná další výbava zavěšená na těle. Další vnitřní prostory byly samozřejmě větší. To zaručuje, že obyvatelné nebudou stát proti fyzicky výrazně silnějšímu soupeři, ale jen těm nejmenším.

Za vstupem je více chodeb, jen jedna je správná. Ostatní jsou slepé a v určitých místech vybavené tenkou rohoží pokrytou hlínou, pod kterou jsou malé bambusové bodce potřené fekáliemi. Jakmile se o ně voják opře dlaní nebo předloktím, zapíchnou se mu do kůže a má zaděláno na otravu krve (kromě toho, že to bolí.)

Chodba může být vybavena i sklopnými bodci ve stopě, které voják spustí až když se dostane za ně. Bodce mu pak míří na nohy, zadek a záda proti směru nutného pohybu (cesta v před za nejbližší zatáčkou dál nevede), samozřejmě opět mohou být infikované. Dostat ruce za tělo, nadzvednout celou konstrukci a vysoukat se zpět je obtížné až nemožné.

Chodba může být vybavena vodním sifonem - pro další postup vpřed je třeba potopit se do kaluže plné vody (bahnité, žádné křišťálově čistá jezírka), které může být dlouhá metr a za ní chodba pokračuje dál, ale taky může být dlouhá tři metry a slepá, případně opět vybavená nějakými bodci. Pro běžný vstup to samozřejmě není, ale jako vstup, kterým unikne pronásledovaná hlídka je to ideální. Voda a bahno navíc můžou znefunkčnit baterku a pistoli pronásledujícího vojáka ("místní" mají jen chladné zbraně, kterým bahno nevadí, a minimálně na prvních několika metrech žádné světlo nepotřebují, protože se orientují po hmatu a po paměti - ví, která chodba kam vede.

Chodby vedoucí do obytných částí můžou mít výše uvedené pasti vypínací - zatažením za ukrytý provaz ve stěně se bodce sklopí, případně zafixují v bezpečné poloze, zatažením za provaz o pár metrů dál se opět odjistí.

V těchto chodbách můžou být i propadla ve stropě, kterým se z výše položené místnosti dostane za záda vetřelce ozbrojený strážce.

V propadle na stropě může být i jen připravená hlína určená k zavalení vetřelce - stačí překvapení a chvilka, kdy bude bez vzduchu, šanci na vyhrabání má dost bídnou.

Jak fungovalo odklízení mrtvol amerických vojáků netuším, zpráv se z logiky věci moc nedochovalo.

Nevýhoda pro RPG je, že většina těchto pastí slouží buď k okamžitému usmrcení, nebo naopak k dlouhodobým komplikacím. Pasti typu zraní, ale nechá projít se v tomto případě moc nepoužívaly, protože nedávaly smysl.
Autorská citace #38
12.1.2016 09:47 - Quentin
Nice! Z toho slepého sifonu mám málem klaustrofobickej záchvat, jen si to představím :-)

Píše:
Nevýhoda pro RPG je, že většina těchto pastí slouží buď k okamžitému usmrcení, nebo naopak k dlouhodobým komplikacím. Pasti typu zraní, ale nechá projít se v tomto případě moc nepoužívaly, protože nedávaly smysl.

Od toho je tam zbytek družiny, aby tě vyhrabali, ošetřili, odvlekli k léčiteli etc.
Autorská citace #39
12.1.2016 10:26 - Jerson
Pokud jsi z podstaty věci nejmenší a nejspíše i jediný z týmu, kdo se tam vejde, tak tě nikdo nevytáhne - nebo ne včas :-) S magií by to samozřejmě bylo snazší a mnohem bezpečnější, ale sám bych do takové díry nevlezl ani náhodou a to ani v RPG :-)
Autorská citace #40
12.1.2016 11:11 - Arten CZ
To je strašný, o tom se mi teď bude zdát... fuj
Autorská citace #41
12.1.2016 11:28 - Ebon Hand
Já vnímám Gobliny na pomezí Vietkong/Vietminh a polodivochů, polozvířat, aby ještě lépe takticky využívali své malé velikosti jako výhody.

Asi takto
Autorská citace #42
12.1.2016 12:05 - Vojtěch
Tak proto se používaly týmy malých tunelových krys, ne? (chudák družinka velkých barbarů atd.)

Ohledně výbavy chladnými zbraněmi - vždycky jsem měl za to, že kalašnikovu to ponoření až tak moc nevadí. To samé by se dalo čekat od běžné gobliní techniky (tedy že pravděpodobnost, že mu to bouchne do ksichtu je zhruba stejná, ať se koupe, nebo ne, protože goblini, že).

Trocha legračních odkazů z random googlingu...

http://www.5rar.asn.au/weapons/boobytraps.htm
http://www.cracked.com/article_21738_the-5-most-horrifying-booby-traps-in-history-war_p2.html
Autorská citace #43
12.1.2016 12:15 - Jerson
Vojtěch píše:
Ohledně výbavy chladnými zbraněmi - vždycky jsem měl za to, že kalašnikovu to ponoření až tak moc nevadí.

Ne všude se hodí Kalach, nehledě na to, že potřebuje náboje. Ono se traduje ledacos, ale fakt nevím, jak Kalašnikov funguje, když ho ponoříš do bahnité vody.
Autorská citace #44
12.1.2016 12:23 - Vojtěch
Autorská citace #45
12.1.2016 12:44 - Vojtěch
Hele, ohledně triků. Což takhle vyšší místnost, která je kus nad gobliní hlavu vyplněná hořlavým plynem. Goblini ve tmě vidí a s ohýnkem narozdíl od většiny nepřátel chodit nepotřebují, natož se narovnat do výšky. To samé by fungovalo s něčím nedýchatelným. Válečník se narovná, dýchne si a je na kolenou :)
Autorská citace #46
12.1.2016 13:09 - Jerson
Vojtěch píše:
I když zaseknout se může

Jako relevantní k mnou popsaným podmínkám mi přišlo jen to poslední video, ale ke goblinům není relevantní nic, tak bych to nechal do jiné diskuse.

Vojtěch píše:
Což takhle vyšší místnost, která je kus nad gobliní hlavu vyplněná hořlavým plynem.

Otázkou je, jaký plyn by to měl být a jak by ho tam goblini dostali v příslušné koncentraci, aby jim to nic neudělalo a přitom to stačilo na vyřazení protivníka. Hořlavých plynů lehčích než vzduch zas tolik není (tedy ne takových, ke kterým by se goblini mohli dostat), a udržet takový plyn jen v horní části jeskyně nebude tak moc snadné - navíc ho musíš nějak doplňovat. Kromě toho je slušná šance, že si ho dobrodruh zapálí nad hlavou a plyn vyhoří, aniž by dobrodruha nějak zasáhl. Přijde mi to jako příliš mnoho komplikací pro nejistý výsledek, a dobré leda pro hráče, kteří nebudou pátrat po mechanismech.

Nedýchatelné plyny bývají prozměnu těžší než vzduch, nevím který byl lehčí než vzduch by na jeden nádech dokázal dostat válečníka do kolen, nehledě na to, že by se pak dostal do dýchatelnějšího vzduchu.
Když už něco takovéhé, tak chodby, do kterých přirozenou cestou proudí metan, který pak různě uniká ven. Goblin bez ohně může rychle proběhnout, dobrodruh s plamenem zahoří.
Autorská citace #47
12.1.2016 13:36 - Vojtěch
Pokud máš vršek uzavený, tak by to asi problém nebyl škvíry vymazat jílem před naplněním a občas doplnit, pokud by to nebylo extra frekventované místo, kde by proudil vzduch. Horší by asi byla opravdu výroba věcí jako vodík, ale metan by s nějakou potvorou, nebo bakteriálním porostem asi dali. Čpavek by se nabízel jako nepříjemné překvápko pro dýchání.
Autorská citace #48
12.1.2016 18:35 - skew
Jerson: to je fér (jinak, byla to žádost, a za příklady děkuji).

Jerson píše:
Pasti typu zraní, ale nechá projít se v tomto případě moc nepoužívaly, protože nedávaly smysl.
Tak ty všemožné bambusové tyče mohou být třeba trochu víc hardcore, pak se ve spoustě hrách dá říct že postava dostane dost dmg, aby to (při)zabilo commonera, ale protože má milion hit pointů, jde dál (případně s tou zmíněnou otravou krve do budoucna).
Autorská citace #49
12.1.2016 23:27 - Colombo
Píše:
postava dostane dost dmg, aby to (při)zabilo commonera, ale protože má milion hit pointů, jde dál

Tohle považuju za naprostou perverznost.
Autorská citace #50
12.1.2016 23:38 - sirien
Colombo: hit pointy, ne lify; považuj to za nějakou "veteránskou" míru výdrže, schopnost nepanikařit, sílu vůle co Tě táhne dál i když si vyblitej atp.

Na commonera spadne past, zpanikaří, chce pryč, zařízne se to do něj, bolí to jak sviň, commoner to vzdá, umře tam.

Na hrdinu spadne past, lekne se, ale zachová relativně klid, chce pryč, otočí se, zjistí kudy, vidí že to bude bolet, pohne se, zatne zuby, pohne se dál, dostane se ven... to sou ty HPčka navíc, co ten commoner nemá.
Autorská citace #51
13.1.2016 01:24 - Gurney
Jersonův post (#37) přidán do kostkových Záložek (kterých mám za svoji existenci na Kostce dohromady asi osm).

Jerson píše:
Nevýhoda pro RPG je, že většina těchto pastí slouží buď k okamžitému usmrcení, nebo naopak k dlouhodobým komplikacím. Pasti typu zraní, ale nechá projít se v tomto případě moc nepoužívaly, protože nedávaly smysl.

Tak to samé bys mohl říct třeba o střelných zbraních nebo granátech.

Jinak když už řešíte ty plyny tak netřeba něco zapalovat - ve spodních částech jeskyní a štol se často sám od sebe hromadí oxid uhličitý (neviditelný, bez zápachu, koncentrace nad nějakých 5% způsobuje během chvilky bezvědomí a nějakou dobu na to pak udušení) - ideální místo pro past typu propadlo. Dost hluboká díra a oběť upadne do bezvědomí dřív než se dokáže vyšplhat zpátky nahoru. A zbytek skupiny následně musí řešit dilema, zda se vůbec pokoušet o záchranu - bez dýchacích přístrojů či nějaké magie se totiž snadno může stát, že "zachránce" zůstane v díře taky... a to vše za předpokladu, že zbytek skupiny vůbec pochopí co se dotyčným vůbec přihodilo (good luck při pokusu udržet poker face, až se dolů někdo vydá s nějakým antimagickým polem nebo se rozhodne věc pořešit pomocí Dispel magic). A co je nejlepší, nemusí to být gotcha! past...
Píše:
...voda s rozpuštěným CO2 vstupuje do krasové dutiny a uvolňuje oxid uhličitý, ten, protože je těžší, se hromadí dole, nejčastěji blízko vodní hladiny, anebo i v suché jeskyni. Vždy dávejte dobrý pozor, blížíte-li se ve stísněných prostorách k malým vodním plochám, které tak trochu vypadají jako “mrtvá voda”, v jejich okolí nerostou krápníky a stěny jeví stopy koroze. Je to typicky nebezpečné prostředí! Ještě víc nebezpečné jsou obyčejné studny a některá důlní díla.

(zdroj)
...takže zkušený dungeoneer hned ví která bije, a dokáže se podobným místům vyhnout (aspoň ve fantasy, IRL dungeoneering sice neobsahuje orky, ale zato je tam mnohem víc způsobů jak se udusit, aniž by si toho člověk vůbec všiml).
Autorská citace #52
13.1.2016 05:11 - Colombo
Nebo narvat hobita do žlutého pyžama a vyslat ho prvního.
Autorská citace #53
13.1.2016 05:53 - Vojtěch
Gurney: Jo, jenže tohle pohnojí gobliny jako první. Je to jedna z legrácek kterou dát třeba za ten ponor, nebo do jámy pod falešnou podlahou, ale jinak ji asi malí zmetci nepoužijí právě proto, že problém zůstává u země a ne nahoře. Proto jsem uvažoval obrácený princip.
Autorská citace #54
13.1.2016 08:10 - sirien
Jerson mě přivedl k takové představě s tím Vietkongem.

Goblini sou v důsledku blbí, že jo... takže by je třeba mohlo napadnout převést tunelovou taktiku nahoru na povrch.

Představte si nějakou lesní mýtinu - nebo ještě líp nějakou větší křižovatku v lese - nad kterou umístí a precizně zamaskují strašně rozsáhlou konstrukci klecí a sítí (a nejspíš nějakých děr a propadel). Oběti vejdou na křižovatku, goblini zatáhnou za lano a bum! celá konstrukce spadne a změní nadzemní křižovatku na "síť tunelů" v nichž oběti zmasakrují.

Alespoň si to tak představují.

Realita je samozřejmě taková, že se nejspíš půlka konstrukce rozbije kdesi pocestě nebo při dopadu - druhá půlka může být ale překvapivě poměrně funkční. Postavy se tak náhle octnou v napůl síti "tunelů" (zapadnou do nich, protože se nejspíš skrčí když to bude padat) a "zdí" omezujících pohyb plus mezi odhalenými dírami ale i stále maskovanými propadly a napůl ve zbořeništi. Všude okolo budou navíc různé bodce případně už dopadem spuštěné nebo naopak překvapivě stále funkční pasti (které ale budou z části mimo zamýšlený "kontext", což z toho udělá spíš takové minové pole).

Efektivně to může vytvořit bitku v prostředí ne nepodobném vojenskému cvičišti...

Chce si to trochu vyhrát předem s mapkou, na druhou stranu vám to dává krásnou možnost dát na stůl plánek toho zbořeniště a umístit postavy hned z kraje do jeho středu.
Autorská citace #55
13.1.2016 09:57 - Jerson
Mám potíže představit si, jak se na mýtině dá zamaskovat nějaká velká a poměrně bytelná konstrukce visící ve vzduchu, i proč by se někdo unavoval s vytvořením takového bludiště, ve kterém by si mohl lépe poradit s nepřáteli, když by jim mohl mnohem jednodušeji na hlavu shodit těžké / ostré předměty a to co zbude umlátit palicí. Blbého goblina by to těžko napadlo.

Pokud bys chtěl nějaké takové nadzemní bludiště, tak v lese a v hustém křoví / džungli vysekané a vyšlapané "tunely" na gobliní výšku (nemají důvod je vysekávat vyšší), které jsou obdobné podzemním prostorám, ale ne tak moc klaustrofobní a s mačetou se dá pomalu postupovat i jiným směrem. Pasti se v takovém bludišti dají použít také, a můžou i jednotlivě blokovat přístup do některých částí, což by mohlo splnit tvůj požadavek.
Bude to přirozeně vzniklé, funkční, atmosférické a ani jersonistický hráč nebude moct pyskovat, že by něco takového reálně nemohlo existovat.
Pokud bys chtlě postavy hodit do středu takového bludiště, než pod nimi propadnout cestu vedoucí po větvích mohutných stromů a deset či dvanáct metrů výše, nebo prostě jen půjdou po normální všpalané stezce tak dlouho, než si uvědomí, že se dostali doprostřed nepřátelské oblasti (třeba na místní "náměstí")
Autorská citace #56
13.1.2016 10:06 - sirien
Jerson píše:
Mám potíže představit si, jak se na mýtině dá zamaskovat nějaká velká a poměrně bytelná konstrukce visící ve vzduch

Večerní šero nebo ještě líp otravná podzimní mlha udělají svoje. Zvlášť když si vezmu, že po X dnech cesty se obvykle nad hlavu už nikdo moc nedívá.

A když bude nejhůř, goblini můžou mít nějakého šamana kterému se může výjimečně zadařit nějaké maskovací kouzlo...

To co popisuješ se určitě udělat dá, ale nemá to tu gobliní příchuť do sebe neschopné komičnosti zmixované s upřímnou a skutečnou zlovolností; to už je spíš o preferovaném stylu co do uvěřitelnosti.
Autorská citace #57
13.1.2016 10:20 - Vojtěch
Ono by to stačilo ve větvích na stromech možná, pokud ten plácek není dvakrát rozlehlý.
Autorská citace #58
13.1.2016 22:26 - chrochta
Hořlavý plyn? Co takhle vodík. Frantíci ho za prusko-francouzské války (1870-1871) vyráběli pro potřeby armády tak, že přes rozžhavený koks hnali vodní páru. Se žhavým železem a vodní párou to prý funguje taky.
Autorská citace #59
14.1.2016 16:57 - A15
Goblini a vodík? Hindenburg slaví návrat?
Co použít helium? Bude se držet u stropu a hlavu v něm budou mít jen lidé a elfové. Nesešlou pořádně žádné kouzlo s verbální složkou a zbytek družiny bude bezbranný smíchem.
Autorská citace #60
14.1.2016 17:10 - sirien
A15 píše:
Bude se držet u stropu a hlavu v něm budou mít jen lidé a elfové. Nesešlou pořádně žádné kouzlo s verbální složkou a zbytek družiny bude bezbranný smíchem.

Tyjo ale to je hodně evil. Živě vidim jak se družina směje takové pitomosti a jak je ten smích přejde když zjistěj, že takto vyslovené magické formule nemají správnou intonaci a proto nefungují.
Autorská citace #61
14.1.2016 17:18 - skew
Alternativně: goblini žijí v jejich doupěti s nějakou potvorou, jejíž dech / fekálie / whatnot produkují ten hořlavý plyn. Standartní divination magie na zjišťování chemického složení na to nefunguje, postavy se tak budou muset smířit s tím, že je to záhada >w>

EDIT: alternativa k alternativě: to goblini jsou to monstrum! Trik plynoucí (...) z goblinní přirozenosti samotné.

Ale to helium je prima nápad.
Autorská citace #62
14.1.2016 20:01 - Jerson
chrochta píše:
Co takhle vodík.

Má malé molekuly a unikne ti prakticky čímkoliv. Navíc jen hoří a jen smíchaný s kyslíkem ve správném poměru.

A jeskyně s litry hélia? To brzy naklušou gnómové a začnou ho těžit pro své vzducholodě :-) Btw s hlavou v héliu se lidé brzy udusí, a pro výsledný efekt je třeba se nadechovat zhluboka, při běžném dýchání to nemusí tak dobře fungovat. Ale nezkoušel jsem to.
Autorská citace #63
14.1.2016 21:13 - sirien
skew píše:
goblini žijí v jejich doupěti s nějakou potvorou, jejíž ... produkují ten hořlavý plyn. ... to goblini jsou to monstrum! Trik plynoucí (...) z goblinní přirozenosti samotné


Jerson píše:
To brzy naklušou gnómové a začnou ho těžit pro své vzducholodě


Teď se mi úplně zjevila ta představa toho gnómího slave-huntu na gobliny, které by pak mohli zavírat ve svých továrnách do klecí, nad nimiž by byly ohromné sběrníky vodíku; ta velkovýroba, jak dospodu házíte mizerné jídlo goblinům, nad nimi ty trychtýře napojené na steampunkově vypadající filtrační zařízení z něhož by vedlo to potrubí nahoru do tankovacích nádrží ve vzducholodních docích...

To by byla hotová revoluce v bezpečné vzduchoplavbě, I see nothing to go wrong in here...
Autorská citace #64
14.1.2016 22:29 - chrochta
Nebo co třeba oxid dusný neboli rajský plyn? Vzniká přirozeně, a útočníci budou vysmátí tak jako tak. A na rozdíl od hélia se dá docela dobře sehnat....
Autorská citace #65
14.1.2016 23:49 - Vojtěch
Končina 2.0? :D
Autorská citace #66
15.1.2016 02:01 - sirien
Vojtěch: u-hm... takže tohle si vyříkáme postaru za úsvitu, co Ty na to?

Můj nápad má náhodou dokonalou logiku a vnitřní konzistenci. Možná to není moderně-morální řešení ani gobliní ani dopravní otázky, ale rozhodně to je řešení funkční a smysluplné řešení které k nějaké té historické morálce nemá daleko (ostatně, všichni okolní vládci se tím šmahem vypořádají i s krajně otravnou havětí a ještě jim z toho otrockého exportu ke goblinům něco kápne)
Autorská citace #67
15.1.2016 08:20 - Vojtěch
Pořád je tam prostor na zlepšení! :D

Jinak souboj dvěmi pistolemi?
Autorská citace #68
15.1.2016 11:58 - York
Vojtěch píše:
Jinak souboj dvěmi pistolemi?


Jak povrchní. D20tky, samozřejmě. A chceme vidět krev!
Autorská citace #69
15.1.2016 12:01 - Vojtěch
Rawr! :D

Autorská citace #70
5.5.2016 15:58 - Kostivít
Co goblin převlečený za pulčíka, který se přidá ke skupině a on, až mu budou věřit a on bude mít hlídku, zatímco ostatní budou spát, jim všem podřízne hrdla a poté se o mnoho bohatší a silnější (dostával expy společně s postavami) vrátí do své "vesnice".

York píše:
Jak povrchní. D20tky, samozřejmě. A chceme vidět krev!

Nesouhlasím se zbraněmi. Bojujte gobliny.........(požadavek na krev zůstává)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10048604011536 secREMOTE_IP: 18.219.112.111