Tipy a triky

Quentin
23.5.2014 14:42
Gobliní triky
Quentin nedávno píše:
Já bych neřekl, že tu lidi málo hrajou. To jen ty diskuze jsou pořád takové "meta". Málokdo se baví o konkrétních herních věcech. Já bych se mnohem radši místo o gamism vs simulace bavil třeba o tom, jaké všechny pasti můžou goblini v dungu připravit.

sirien píše:
a proč takovou diskusi nezaložíš? Zrovna taková by mi přišla dost zábavná :D

Tak jo. Pojďme v duchu jedné z Jamesových rad vymyslet různé způsoby, jakejma s váma může banda goblinů vyběhnout.

James Maliszewsky píše:
2. Combat encounters should generally be with baseline (or near-baseline) monsters with difficulty enhanced by the circumstances of the encounter (i.e. monsters have set up ambushes, monsters forcing the PCs to fight in unfavorable surroundings, teams of similar (or dissimilar) monster-types working together, etc.) rather than through templates or class-leveling

Nemusí jít jen o bojové taktiky, ale i pasti, triky, lži, lsti, vynalézavé vybavení apod.
Autorská citace #41
12.1.2016 11:28 - Ebon Hand
Já vnímám Gobliny na pomezí Vietkong/Vietminh a polodivochů, polozvířat, aby ještě lépe takticky využívali své malé velikosti jako výhody.

Asi takto
Autorská citace #42
12.1.2016 12:05 - Vojtěch
Tak proto se používaly týmy malých tunelových krys, ne? (chudák družinka velkých barbarů atd.)

Ohledně výbavy chladnými zbraněmi - vždycky jsem měl za to, že kalašnikovu to ponoření až tak moc nevadí. To samé by se dalo čekat od běžné gobliní techniky (tedy že pravděpodobnost, že mu to bouchne do ksichtu je zhruba stejná, ať se koupe, nebo ne, protože goblini, že).

Trocha legračních odkazů z random googlingu...

http://www.5rar.asn.au/weapons/boobytraps.htm
http://www.cracked.com/article_21738_the-5-most-horrifying-booby-traps-in-history-war_p2.html
Autorská citace #43
12.1.2016 12:15 - Jerson
Vojtěch píše:
Ohledně výbavy chladnými zbraněmi - vždycky jsem měl za to, že kalašnikovu to ponoření až tak moc nevadí.

Ne všude se hodí Kalach, nehledě na to, že potřebuje náboje. Ono se traduje ledacos, ale fakt nevím, jak Kalašnikov funguje, když ho ponoříš do bahnité vody.
Autorská citace #44
12.1.2016 12:23 - Vojtěch
Autorská citace #45
12.1.2016 12:44 - Vojtěch
Hele, ohledně triků. Což takhle vyšší místnost, která je kus nad gobliní hlavu vyplněná hořlavým plynem. Goblini ve tmě vidí a s ohýnkem narozdíl od většiny nepřátel chodit nepotřebují, natož se narovnat do výšky. To samé by fungovalo s něčím nedýchatelným. Válečník se narovná, dýchne si a je na kolenou :)
Autorská citace #46
12.1.2016 13:09 - Jerson
Vojtěch píše:
I když zaseknout se může

Jako relevantní k mnou popsaným podmínkám mi přišlo jen to poslední video, ale ke goblinům není relevantní nic, tak bych to nechal do jiné diskuse.

Vojtěch píše:
Což takhle vyšší místnost, která je kus nad gobliní hlavu vyplněná hořlavým plynem.

Otázkou je, jaký plyn by to měl být a jak by ho tam goblini dostali v příslušné koncentraci, aby jim to nic neudělalo a přitom to stačilo na vyřazení protivníka. Hořlavých plynů lehčích než vzduch zas tolik není (tedy ne takových, ke kterým by se goblini mohli dostat), a udržet takový plyn jen v horní části jeskyně nebude tak moc snadné - navíc ho musíš nějak doplňovat. Kromě toho je slušná šance, že si ho dobrodruh zapálí nad hlavou a plyn vyhoří, aniž by dobrodruha nějak zasáhl. Přijde mi to jako příliš mnoho komplikací pro nejistý výsledek, a dobré leda pro hráče, kteří nebudou pátrat po mechanismech.

Nedýchatelné plyny bývají prozměnu těžší než vzduch, nevím který byl lehčí než vzduch by na jeden nádech dokázal dostat válečníka do kolen, nehledě na to, že by se pak dostal do dýchatelnějšího vzduchu.
Když už něco takovéhé, tak chodby, do kterých přirozenou cestou proudí metan, který pak různě uniká ven. Goblin bez ohně může rychle proběhnout, dobrodruh s plamenem zahoří.
Autorská citace #47
12.1.2016 13:36 - Vojtěch
Pokud máš vršek uzavený, tak by to asi problém nebyl škvíry vymazat jílem před naplněním a občas doplnit, pokud by to nebylo extra frekventované místo, kde by proudil vzduch. Horší by asi byla opravdu výroba věcí jako vodík, ale metan by s nějakou potvorou, nebo bakteriálním porostem asi dali. Čpavek by se nabízel jako nepříjemné překvápko pro dýchání.
Autorská citace #48
12.1.2016 18:35 - skew
Jerson: to je fér (jinak, byla to žádost, a za příklady děkuji).

Jerson píše:
Pasti typu zraní, ale nechá projít se v tomto případě moc nepoužívaly, protože nedávaly smysl.
Tak ty všemožné bambusové tyče mohou být třeba trochu víc hardcore, pak se ve spoustě hrách dá říct že postava dostane dost dmg, aby to (při)zabilo commonera, ale protože má milion hit pointů, jde dál (případně s tou zmíněnou otravou krve do budoucna).
Autorská citace #49
12.1.2016 23:27 - Colombo
Píše:
postava dostane dost dmg, aby to (při)zabilo commonera, ale protože má milion hit pointů, jde dál

Tohle považuju za naprostou perverznost.
Autorská citace #50
12.1.2016 23:38 - sirien
Colombo: hit pointy, ne lify; považuj to za nějakou "veteránskou" míru výdrže, schopnost nepanikařit, sílu vůle co Tě táhne dál i když si vyblitej atp.

Na commonera spadne past, zpanikaří, chce pryč, zařízne se to do něj, bolí to jak sviň, commoner to vzdá, umře tam.

Na hrdinu spadne past, lekne se, ale zachová relativně klid, chce pryč, otočí se, zjistí kudy, vidí že to bude bolet, pohne se, zatne zuby, pohne se dál, dostane se ven... to sou ty HPčka navíc, co ten commoner nemá.
Autorská citace #51
13.1.2016 01:24 - Gurney
Jersonův post (#37) přidán do kostkových Záložek (kterých mám za svoji existenci na Kostce dohromady asi osm).

Jerson píše:
Nevýhoda pro RPG je, že většina těchto pastí slouží buď k okamžitému usmrcení, nebo naopak k dlouhodobým komplikacím. Pasti typu zraní, ale nechá projít se v tomto případě moc nepoužívaly, protože nedávaly smysl.

Tak to samé bys mohl říct třeba o střelných zbraních nebo granátech.

Jinak když už řešíte ty plyny tak netřeba něco zapalovat - ve spodních částech jeskyní a štol se často sám od sebe hromadí oxid uhličitý (neviditelný, bez zápachu, koncentrace nad nějakých 5% způsobuje během chvilky bezvědomí a nějakou dobu na to pak udušení) - ideální místo pro past typu propadlo. Dost hluboká díra a oběť upadne do bezvědomí dřív než se dokáže vyšplhat zpátky nahoru. A zbytek skupiny následně musí řešit dilema, zda se vůbec pokoušet o záchranu - bez dýchacích přístrojů či nějaké magie se totiž snadno může stát, že "zachránce" zůstane v díře taky... a to vše za předpokladu, že zbytek skupiny vůbec pochopí co se dotyčným vůbec přihodilo (good luck při pokusu udržet poker face, až se dolů někdo vydá s nějakým antimagickým polem nebo se rozhodne věc pořešit pomocí Dispel magic). A co je nejlepší, nemusí to být gotcha! past...
Píše:
...voda s rozpuštěným CO2 vstupuje do krasové dutiny a uvolňuje oxid uhličitý, ten, protože je těžší, se hromadí dole, nejčastěji blízko vodní hladiny, anebo i v suché jeskyni. Vždy dávejte dobrý pozor, blížíte-li se ve stísněných prostorách k malým vodním plochám, které tak trochu vypadají jako “mrtvá voda”, v jejich okolí nerostou krápníky a stěny jeví stopy koroze. Je to typicky nebezpečné prostředí! Ještě víc nebezpečné jsou obyčejné studny a některá důlní díla.

(zdroj)
...takže zkušený dungeoneer hned ví která bije, a dokáže se podobným místům vyhnout (aspoň ve fantasy, IRL dungeoneering sice neobsahuje orky, ale zato je tam mnohem víc způsobů jak se udusit, aniž by si toho člověk vůbec všiml).
Autorská citace #52
13.1.2016 05:11 - Colombo
Nebo narvat hobita do žlutého pyžama a vyslat ho prvního.
Autorská citace #53
13.1.2016 05:53 - Vojtěch
Gurney: Jo, jenže tohle pohnojí gobliny jako první. Je to jedna z legrácek kterou dát třeba za ten ponor, nebo do jámy pod falešnou podlahou, ale jinak ji asi malí zmetci nepoužijí právě proto, že problém zůstává u země a ne nahoře. Proto jsem uvažoval obrácený princip.
Autorská citace #54
13.1.2016 08:10 - sirien
Jerson mě přivedl k takové představě s tím Vietkongem.

Goblini sou v důsledku blbí, že jo... takže by je třeba mohlo napadnout převést tunelovou taktiku nahoru na povrch.

Představte si nějakou lesní mýtinu - nebo ještě líp nějakou větší křižovatku v lese - nad kterou umístí a precizně zamaskují strašně rozsáhlou konstrukci klecí a sítí (a nejspíš nějakých děr a propadel). Oběti vejdou na křižovatku, goblini zatáhnou za lano a bum! celá konstrukce spadne a změní nadzemní křižovatku na "síť tunelů" v nichž oběti zmasakrují.

Alespoň si to tak představují.

Realita je samozřejmě taková, že se nejspíš půlka konstrukce rozbije kdesi pocestě nebo při dopadu - druhá půlka může být ale překvapivě poměrně funkční. Postavy se tak náhle octnou v napůl síti "tunelů" (zapadnou do nich, protože se nejspíš skrčí když to bude padat) a "zdí" omezujících pohyb plus mezi odhalenými dírami ale i stále maskovanými propadly a napůl ve zbořeništi. Všude okolo budou navíc různé bodce případně už dopadem spuštěné nebo naopak překvapivě stále funkční pasti (které ale budou z části mimo zamýšlený "kontext", což z toho udělá spíš takové minové pole).

Efektivně to může vytvořit bitku v prostředí ne nepodobném vojenskému cvičišti...

Chce si to trochu vyhrát předem s mapkou, na druhou stranu vám to dává krásnou možnost dát na stůl plánek toho zbořeniště a umístit postavy hned z kraje do jeho středu.
Autorská citace #55
13.1.2016 09:57 - Jerson
Mám potíže představit si, jak se na mýtině dá zamaskovat nějaká velká a poměrně bytelná konstrukce visící ve vzduchu, i proč by se někdo unavoval s vytvořením takového bludiště, ve kterém by si mohl lépe poradit s nepřáteli, když by jim mohl mnohem jednodušeji na hlavu shodit těžké / ostré předměty a to co zbude umlátit palicí. Blbého goblina by to těžko napadlo.

Pokud bys chtěl nějaké takové nadzemní bludiště, tak v lese a v hustém křoví / džungli vysekané a vyšlapané "tunely" na gobliní výšku (nemají důvod je vysekávat vyšší), které jsou obdobné podzemním prostorám, ale ne tak moc klaustrofobní a s mačetou se dá pomalu postupovat i jiným směrem. Pasti se v takovém bludišti dají použít také, a můžou i jednotlivě blokovat přístup do některých částí, což by mohlo splnit tvůj požadavek.
Bude to přirozeně vzniklé, funkční, atmosférické a ani jersonistický hráč nebude moct pyskovat, že by něco takového reálně nemohlo existovat.
Pokud bys chtlě postavy hodit do středu takového bludiště, než pod nimi propadnout cestu vedoucí po větvích mohutných stromů a deset či dvanáct metrů výše, nebo prostě jen půjdou po normální všpalané stezce tak dlouho, než si uvědomí, že se dostali doprostřed nepřátelské oblasti (třeba na místní "náměstí")
Autorská citace #56
13.1.2016 10:06 - sirien
Jerson píše:
Mám potíže představit si, jak se na mýtině dá zamaskovat nějaká velká a poměrně bytelná konstrukce visící ve vzduch

Večerní šero nebo ještě líp otravná podzimní mlha udělají svoje. Zvlášť když si vezmu, že po X dnech cesty se obvykle nad hlavu už nikdo moc nedívá.

A když bude nejhůř, goblini můžou mít nějakého šamana kterému se může výjimečně zadařit nějaké maskovací kouzlo...

To co popisuješ se určitě udělat dá, ale nemá to tu gobliní příchuť do sebe neschopné komičnosti zmixované s upřímnou a skutečnou zlovolností; to už je spíš o preferovaném stylu co do uvěřitelnosti.
Autorská citace #57
13.1.2016 10:20 - Vojtěch
Ono by to stačilo ve větvích na stromech možná, pokud ten plácek není dvakrát rozlehlý.
Autorská citace #58
13.1.2016 22:26 - chrochta
Hořlavý plyn? Co takhle vodík. Frantíci ho za prusko-francouzské války (1870-1871) vyráběli pro potřeby armády tak, že přes rozžhavený koks hnali vodní páru. Se žhavým železem a vodní párou to prý funguje taky.
Autorská citace #59
14.1.2016 16:57 - A15
Goblini a vodík? Hindenburg slaví návrat?
Co použít helium? Bude se držet u stropu a hlavu v něm budou mít jen lidé a elfové. Nesešlou pořádně žádné kouzlo s verbální složkou a zbytek družiny bude bezbranný smíchem.
Autorská citace #60
14.1.2016 17:10 - sirien
A15 píše:
Bude se držet u stropu a hlavu v něm budou mít jen lidé a elfové. Nesešlou pořádně žádné kouzlo s verbální složkou a zbytek družiny bude bezbranný smíchem.

Tyjo ale to je hodně evil. Živě vidim jak se družina směje takové pitomosti a jak je ten smích přejde když zjistěj, že takto vyslovené magické formule nemají správnou intonaci a proto nefungují.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.054248094558716 secREMOTE_IP: 3.19.56.45