Tipy a triky

Habéši
11.5.2014 19:47
Příběhy pro zákoně zlé postavy
Zdravím kostku a její uživatele.
Chtěl bych vás poprosit o rady/tipy na příběhy pro Lawful evil postavy.
Máte někdo zkušenosti s takovou hrou? Našel jsem také knihu Book of vile darkness kde se mi velice libí systém obětování bohům ale nic moc dalšího na toto téma jsem nenašel.
17.5.2014 16:42 - sirien
Hm. A co kdybys měl skupinu, kde jsou všichni hrozný skety, ale slouží dobrému cíli?
Třeba když to tu už je beztak původně o Lawful nějakou partu co původně byla na záporácké straně, ale nějaký klaďácký husťák smetl jejich část zloříše se zemí a oni aby si zachránili kejhák obrátili strany a zavázali se mu přísahou věrnosti aby nemuseli trávit dalších X let zdrháním a teď kopou za správnou stranu, aniž by se sami nějak vnitřně napravili?
(lze si představit i např. v Exalted - taková banda záporáků co dostane po tlamě od Solarů načež následně slíbí věrnost pod dohledem Twilighta, což je takový trochu opruzně nezrušitelný závazek, jak víme)

Ty postavy takhle můžou bej jeden šmejd vedle druhýho, ale v důsledku kvůli tomu co a pro koho dělaj by svět bez nich třeba nebyl lepší místo...
17.5.2014 19:49 - Sosáček
Ty prisahy potvrzuje Eclipse, ne Twilight :)

A ted nad tim premyslim, a asi jsem to nerekl moc dobre a nejde ani tak o zlost tech postav, jako o to, jestli jim na necem zalezi, krom sebe a penez. Mam spojene "zla postava" s takovym tim nudnym "oldschoolovym" hrdinou - nic nema, na nicem krom vlastni kuze a penez mu nezalezi, je mu ukradene co je dobre a spatne, je schony okrast kohokoli a zabit kohokoli, kdyz z toho neco ma, nikdy nebude mit zadne cile a vztahy, atd.

To ale neni "zla postava", to je proste spatna a nudna postava.

Zla postava muze byt nekdo kdo ma zly cil (silena pomsta) nebo dobry cil kde nekouka na colateral damage ... ale neimplikuje to, ze je to nudnej "optimalni" typek.

Drobna odbocka: Jako GM se musim trochu ztotoznit s postavama, aby me ta hra bavila. Kdo dalsi to ma?
17.5.2014 22:56 - Quentin
Eh, nechtěně jsem si zeditoval příspěvek
17.5.2014 23:09 - Sosáček
QuentinW píše:

Tyhle aljenovi thin clienti jsou mýtus (když nepočítáme nějaké hipstery, co to tak fakt hrajou schválně)

Ja jsem za svoji rpgckovou karieru potkal desitky hracu, kteri hrali jen presne takove postavy.

Nicmene vim, ze to tak nehrajes (tuhle me napadlo, jestli hraci nemaji komplexni postavy od zacatku, a jenom je pred tebou netaji, abys je za ne netrestal, ale pak jsem si uvedomil, ze nejsem aljen :P), protoze jsem dal ten oldschool do uvozovek. Takhle: "oldschool", vidis?
17.5.2014 23:32 - Quentin
Píše:
Ja jsem za svoji rpgckovou karieru potkal desitky hracu, kteri hrali jen presne takove postavy.

Mě přijde, že to takhle hrajou jen lidi, co to neumí a dávají váhu na nedůležité věci (třeba powergaming+ruleslawyering na úkor všeho ostatního) nebo maj z tý hry srandu a chtěj se jen vyblbnout (třeba ten trpoš, co s námá hrál v čajovně)
18.5.2014 02:08 - Gurney
sirien píše:
Původní autoři které edice a kterých světů které to rozpracovávají, prosím pěkně?

Zapoměl jsem dodat že to beru podle DnD 3.X (i když AD&D 2e to má tuším stejně, u AD&D 1e nevím). To o té prastaré době kdy nikdo neuvažoval nad XYZ asi radši komentovat nebudu, jednak mi to připomíná jak někdo na Storygames přišel na to, že v Basic DnD se neroleplayovalo, jednak to není úplně snadno ověřitelné a přesvědčení tam mělo jenom jednu osu, tudíž to ani není relevatní.

sirien píše:
Pokud chceš hrát E tak jak bylo zamýšleno, tak jako fajn, ale nevidím moc cest jak to hrát nějak zajímavě - tj. aniž bys obratem hrál šílence.

Toto je důvod proč se motáme v kruhu. Pointa je, že budu hrát úplně stejnou postavu jako ty, rozdíl je v tom, že na základě tvého pojetí bude mít nálepku G kdyžto na základě DnD 3 pojetí bude formálně E.

Asi nejlepším příkladem toho co píšu a jak k tomu D&D přistupuje je ikona (mocné NPC) Crusader z 13th Age (což není náhoda, na 13th Age dělal člověk co byl v 3E vývojovým týmu a druhej z vývojovýho týmu 4E se asi taky 3E nenahrál úplně málo...)
13th Age píše:
The Crusader is the armored fist of the Dark Gods. So long as followers of the Gods of Light stay the hell out of his way, the Crusader turns his wrath against the demons that would destroy the world that his gods want to rule. Follow the Crusader if you must win at any cost.

Quote
“I fear nothing, least of all doing what must be done.”

Usual Location
First Triumph, a fortress in a conquered hellhole near Axis. Or out Crusading.

Common Knowledge
One way or another, it’s a bad sign that the Crusader is accommodated within the Empire and sometimes even welcomed. It means either that the common people have lost their good sense or that times are so dire that the people will accept the help of a destroyer bound to the Dark Gods. If the enemy of your enemy is your friend, then the Crusader is everybody’s friend because demons are everybody’s enemy. The Crusader, however, is the sort of friend who will burn your house to the ground if he finds it tactically necessary.

Crusader je Lawful Evil kvůli prostředkům kterými dosahuje svých jinak dobrých cílů. Přesto není šílenec, má svoje nenahraditelné místo ve společnosti a snadno se může stát spojencem (Good) PC.

Že přístup sobectví=zlo mění nejen vyznění, ale i praktický fungování světa a jak konkrétně popisuju v #74.

A jak mimochodem dodal Ebon, je to prostě je jeden z mnoha způsobů jak tlačit na postavy aby dělaly evil věci, komu to nepřijde dost evil, má možnost si vymyslet něco jiného nebo si třeba projít TVtroopes a zvolit jinou zápletku, takže to asi fakt nemá význam propírat pořád dokola.

Star Wars: Z toho co popisuješ mi přijde, že kde ti klesne moralita, DS rychle následuje, tudíž moc nechápu čeho konkrétně chceš dosáhnout tím že máš dvě stupnice přičemž obě dávaj derangmenty.

Zrovna děj filmů není vůbec složitý interpretovat čistě na LS/DS ose - Anakin si zvedne DS když vyseká Sebulbu (pomsta), dost možná ve válce (nějaká ta strategická rozhodnutí - blbá situace pro Jedie), hodně za vyvraždění tuskenů, trochu za Windua (jedna z těch hodně blbých situací ze kterých vybruslit úplně bez DS není snadný a jemu už po těch tuskenech k pádu moc nechybělo), vraždění v chrámu (tady už bylo tý DS na něj evidentně až příliš, takže ano, nějaké ty derangmenty jako červené oči a agresivita), přiškrcení Padmé (pod vlivem darangmentů, ale Force něco jako jednání v afektu nezná, takže znova DS), pak mu Obi-wan poskytl rychlou terapii těch derangmentů pomocí praktické ukázky jak dopadaj Sithové co mají málo skillu, ale hodně si ujížděj na DS.

Ebon píše:
Jak zahrát reálně zlého šílence?

Já si teď nemůžu vzpomenout že bych hrál jiného šílence než Kalaka v jednom one-shotu. V zásadě jsem používal hlášky a grimasy inspirované Tiberiem (z Caliguly) a Baronem Harkonenem (Lynchova Duna). Asi mi to docela šlo, jeden hráč si udělal postavu fanatickýho loajalisty a po první scéně se rozhodl že ten chlap je naprostej magor a nechce s ním mít nic společnýho.

Jinak mě kdysi napadlo, že k hraní "realisticky" vypadajících duševních poruch by možná stačilo brát situace ve hře a reagovat jako by se děly v úplně v jiném kontextu. Např. jednou reaguješ i na malé komplikace jako by byly naprosto zásadní a nepřekonatelné, jindy naopak vážné problémy bereš jako by je šlo vyřešit mávnutím ruky. Chlápek co proti tobě jde po chodníku právě vytahuje ruce z kapes - určitě proto aby tě praštil. Všichni ti lidi se určitě nesrocují kolem tebe jen protože stojíž na zastávce. Když si takhle věci "přeložíš", můžeš na to pak reagovat, jako by se to tak skutečně dělo. Ale je to jenom nápad, nezkoušel jsem jestli je to tak dobrá pomůcka k RP jak mi to teď přijde.

Každopádně je to fakt zajímavý téma, spousta her má pravidla pro duševní zdraví, ale ve skutečnosti se jich hrozně málo nějak podrobněji zabývá tím jak tyhle věci vlastně hrát. Jestli na něco zajímavýho narazím na nějakým eng fóru, tak sem hodím link...
18.5.2014 06:58 - Vojtěch
Mno, popravdě řečeno na světlou a temnou stranu síly jsem si po čtení některých části expanded univerza začal vytvářet teorii, že to je jen Jediská berlička, jak udržet větší počet na sílu citlivých jedinců v kontrolovatelném stavu.

Ona "Síla" sama o sobě možná je, možná není a dělají to celé midichloriany, ale podstatné je, že působí čistě jako násobitel toho, co ten, kdo ji využívá dělá, a to nejen fyzicky, ale i mentálně. Tedy že vztek se díky tomu mění v nekontrolované běsnění, trocha kladného vztahu v bláznivou lásku a trocha žárlivosti v paranoiu. To by taky vysvětlovalo, proč Jediové mají zůstat oproštěni od všelijakých vztahů a vazeb na cokoli. Protože vrhnout je do nějaké spirály vzájemně se nakopávajících emocí je tak snadné... celé to Jediské soustředění a mávání rukama při použití síly by do toho taky hezky zapadlo. Jinak veškeré techniky a filosofie by pak byly jen nástavbou na základní princip usnadňující nějak myšlenkově uchopit tuto skutečnost, ale v zásadě by to dávalo všem postavám SW do vínku to, že cokoli se jim přihodilo, udělaly si vlastně sami a žádná "temná" strana je nikam nelákala. Bylo to v nich :-)
18.5.2014 10:36 - sirien
Gurney: Diskusi o SW bych kdyžtak odsunul někam ke SW, článků a diskusí o pravidlech / sithech tu máme dost a je to dost setting-specific problém.

To s tou prastarou dobou jsem nemyslel tak jak se věci hrály, ale jak byly designované systémy a v nich psané mechaniky. Whatever.

Gurney píše:
ointa je, že budu hrát úplně stejnou postavu jako ty, rozdíl je v tom, že na základě tvého pojetí bude mít nálepku G kdyžto na základě DnD 3 pojetí bude formálně E

Mám větší a větší dojem, že to co jsem napsal jsi pochopil hrozně moc jinak než jak jsem to já myslel. Viz to co jsem psal Ebonovi.

Ohledně toho týpka bojujícího s temnými bohy... v mém pohledu by rozhodně neaspiroval na Good a i k Neutral by měl dost daleko. Bojovat se zlými bohy bez ohledu na cenu zní hodně jako osobní motivace (služba vlastnímu bohu protože odměna od něj) než jako nějaká starost o někoho dalšího.
To "sobectví" si totiž asi představuješ v podobě nějakého očividného jednání, o které mě vůbec nejde - já v tomhle kontextu mluvil o vnitřním motivu toho co proč a jak. Ten koncept mám v hlavě už dýl a popravdě jsem doteď nenašel žádnou tradičně "Evil" postavu, na kterou by to nesedlo. (note: snad vyjma Raistlina, jenže Raistlin je epic weird v tomhle směru, o tom co je nebo není zač ve smyslu alighment bysme mohli vést flamewar na stovky stránek)


Sosáček: Damn, jasně, Twilight má ten caste-armor. Myslel sem Eclipsa ve skutečnosti, ale tyhle dvě kasty se mi občas prohoděj :/

Co třeba ta mnou už zde jednou zmíněná "záporačka" z 302: not-thermopils ? Ta mi osobně přišla docela dost (Neutral?) Evil, ale přitom mi rozhodně nepřišla nudná nebo špatná... naopak mi ze všech postav v tom filmu přišla nejvíc jako protagonista.


Vojtěch: expanded universe - discusion over :D



???: nezaložíme bokem diskusi o hraní šílených postav? Přijde mi to jako docela zajímavé téma které tady zas až tak moc nesouvisí...
18.5.2014 11:24 - York
Vojtěch píše:
Že Síla působí čistě jako násobitel toho, co ten, kdo ji využívá dělá, a to nejen fyzicky, ale i mentálně. Tedy že vztek se díky tomu mění v nekontrolované běsnění, trocha kladného vztahu v bláznivou lásku a trocha žárlivosti v paranoiu.


To je hodně zajímavá myšlenka.
18.5.2014 12:29 - sirien
York píše:
To je hodně zajímavá myšlenka.

pro Jedijskou propagandu možná. Ve chvíli kdy podle tohodle paradigmatu zkusíš hrát ne-Jedie... tak to je popravdě další zajímavý způsob, jak hrát šílence.

Jinak srsly, tyhle Jedi věci fakt nejspíš patří k nějaké SW diskusi spíš než sem
18.5.2014 12:42 - York
sirien píše:
Jinak srsly, tyhle Jedi věci fakt nejspíš patří k nějaké SW diskusi spíš než sem


No zrovna v tomhle případě si právě nejsem tak jistý. Představ si, že tohle dělá magie v DnD, jen v trochu menší míře než v těch SW. Jsi povahou tak trochu sobec a používáš magii? Pěkně se to pronásobí a máme eviláka jak vyšitého.

Líbí se mi na tom to, že zlo (a ostatně ani dobro) není nic externího. Zlo si nosí každý v sobě a používání magie jen napomůže tomu, aby se naplno projevilo.

sirien píše:
pro Jedijskou propagandu možná. Ve chvíli kdy podle tohodle paradigmatu zkusíš hrát ne-Jedie... tak to je popravdě další zajímavý způsob, jak hrát šílence.


Do SW univerza se to popravdě moc nehodí, to je totiž založené právě na té archetypálnosti a tohle ji rozbíjí tím, že to pak dává až moc velký smysl. Ale jako průvodní jev při provozování magie v nějakém jiném světě to zní hodně zajímavě.
18.5.2014 12:49 - Vojtěch
Sirien: Ne zase úplně obskurní věci, spíš Darthomirské čarodějky atd. z nichž Jediové všechny klasifikují jako Dark side, nebo Light side, ale je nutno podotknout, že je to všechno Jediská klasifikace a samy tyto organizace se o nějaké strany síly nijak nestarají. Hodí se uvést, že veškeré informace o síle atd. jsou sdělované skrz Jediskou optiku, což může být bráno jako berná mince, nebo jen jako výklad odpozorováného chování síly, tak jako diův oštěp se ukázal nakonec být pouhým vybitím náboje kumulovaného třením částic ve vzduchu... Pro DM to může být zajímavý způsob nakádání s tímhle SW fenoménem.

Jinak souhlas, pokud to chcete přetáhnout jinam.
18.5.2014 12:58 - sirien
York: To může být funkční koncept, ale osobně se mi na tom nelíbí to, že to zasáhne jen určitou skupinu postav, zatímco ostatní jsou vůči tomu dost imunní. Jako neříkám že to je obecně špatné, je známo že jsem obecně zastánce diverzifikace postav a nikoliv jejich vyrovnávání, ale do určitých settingů a žánrů a pro mnoho skupin to nemusí sednout.
18.5.2014 13:01 - Vojtěch
Mno, ono jako koncept by se to mohlo promítat i do kouzelných předmětů. Máš zbroj, meč, amulet plášť, boty, prsteny... oho! Okovy :)
18.5.2014 13:23 - Sosáček
Vojtech: hej, to, ze co vidime v SW filemech je vlastne formovano tim jedijskym nabozenstvim a nejsou to fakta, je dobra poznamka. V SW vlastne moc neni veda v tehle oblasti, takze Sithove a Jediovi mluvici o Sile jsou vlastne typci co ti argumentuji kazdy svou vlastni bibli.

Pravdu mela samozrejme jenom Kreia.
18.5.2014 13:40 - sirien
až na to, že Sithové se s nějakou argumentací obvykle moc nenamáhají. Každopádně:

[Star Wars] Sithové
19.5.2014 10:56 - Ebon Hand
QuentinW píše:
Na to, aby byl ten hod napínavej stačí, že na něm ty možnosti jsou. Nedávej odehranému příběhu větší váhu než zábavě u stolu.

Tohle vidím jako nejdůležitější. To jsi napsal moc hezky. :-)

Sosáček píše:
Drobna odbocka: Jako GM se musim trochu ztotoznit s postavama, aby me ta hra bavila. Kdo dalsi to ma?

Já se musím ztotožnit s postavama i s příběhem, aby mě to bavilo.. bez toho to nejde. :-)

Sirien, klidně založ hraní šílenců, dost mě to zajímá, ale chtělo by to tam nakopčit i ty Quentinovi nápady.

Abych se vrátil k původnímu tématu. Dlouho jsem uvažoval a chtěl si zahrát paladina, který se z LG postupně stane totálním fanatikem LE. Také to mělo být podpořeno přechodem velmistra a celého řádu na LE. Něco jako, abychom mohli hlídat nekonečně dlouho dobro světa, musíme se stát nemrtvými, nebo upíry. Do toho jsem chtěl zakomponovat i takové ty osobní pády. Bratrovi usekne ruku, protože lovil v královském lese a to se nesmí pod trestem useknutí končetiny, i když je velký hlad mezi lidem. Stejně tak zabil strýcovi syna, protože se účastnil vyrabování karavany potravin do královského města. A pěkně pomalu postupně pořádně vyhrotit motto: děláme to pro vaše dobro!
K realizaci jsem nikdy nepřistoupil, protože by celá kampaň byla o jeho posunu a pádu, ostatní hráči by se tomu museli přizpůsobit a na to prostě není čas (málo herních session).
19.5.2014 14:50 - skew
Ebon Hand píše:
Dlouho jsem uvažoval a chtěl si zahrát paladina, který se z LG postupně stane totálním fanatikem LE.
...
Něco jako, abychom mohli hlídat nekonečně dlouho dobro světa, musíme se stát nemrtvými, nebo upíry.

Tuším že na podobných principech fungují i nějací radikální inkvizitoři z wh40k. Jasně, tím že se pokudíš démona ovládnout, přinutit jej k poslušnosti, a že využíváš jejich služeb a moci nejspíš zatratíš vlastní duši, ale co je tvoje duše ve srovnání s vyšším dobrem?

Hodně se mi taky líbí hned první citace ze seznamu:
Pity them not and scorn their cries of innocence - it is better that one hundred innocently fall before the wrath of the Emperor than one kneels before the Daemon.
Což by se taky dalo nějak využít. Nějaká nákaza mysli, která má potenciál šířit se strašnou rychlostí, tedy je nutné utnout to šíření ještě v počátcích, na soudy a vyšetřování není čas. Samozřejmě ta povinnost padne na ty nejpočestnější, odhodlané udělat, co je nejlepší, i když to nejlepší je dost hrozné.
19.5.2014 15:10 - noir
skew: Eisenhorn je to. jedna z těm zajímavějších postav v 40k univerzu...
19.5.2014 15:53 - Ebon Hand
skew: Ano, to je dost podobný princip a dobrá formulace. Dala by se to pojmout hodně inkvizitorsky: I podezření z uctívání démona je nutné eliminovat smrtí. Pro slabost a pochyby není místo. Bůh si je pak přebere! :-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.085604906082153 secREMOTE_IP: 3.237.51.235